Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Retkeilyautot => Aiheen aloitti: dereke - 5.09.2025 kello on 10:11

Otsikko: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 5.09.2025 kello on 10:11
Alkanut jostain taas täysin käsittämättömästä syystä tehdä mieli vaihtaa nykyinen täysin kunnossa oleva ja toimiva ja teknisesti varma Dethleffsin alkovilaatikko (2.3 JTD vm.2007, manuaaliaski, ei DPF eikä Adblue) retkeilyautoon. Ja automaattivaihteise en, koska emäntä nyt ei vaan tykkää eikä osaa ajaa manuaalivaihteisell a.

Mutta kumpi olisi taloudellisesti isompi katastrofi?

1) tuollainen robottivaihteistoll a oleva, jossa ei vielä Adblueta mutta ehkä valitettavasti DPF jo voisi olla
2) uudempi 8- tai 9-lovinen oikea automaattivaihteist o, mutta missä sitten DPF ja Adblue

Itselläni varsin huonoja kokemuksia henkilöautotasolla Citroenin robottiaskista (BMP-6), josta hajosi kytkin. Olisi ollut sellainen 2500 eur remontti mutta hankkiuduin sitä ennen eroon kun lievästi sanoen harmitti koko homma kuin pientä oravaa.

Lisäksi olisi tarkoitus käyttää satunnaisesti peräkärryn vetämiseen, todennäköisimmin 750 kg jarrutonta, joten siinäkin mielessä tuo robottiaskin kestävyys mietityttää.

Toisaalta, olen lukenut Adbluesta sellaisia kauhutarinoita Fiatin toteuttamana, että alkaa jo itkettää muidenkin puolesta joilla sellainen on.

Nyt saa kertoa, kummalla pääsisin ehkä vähemmällä vai onko kumpikin vaihtoehto yhtä totaalinen taloudellinen konkurssi?  Thumb
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.09.2025 kello on 10:29
Robottilaatikkohan ei ole automaatti vaan oikeastaan robotoitu manuaali.
Esim jos ajelee pitkiä "stau" pätkiä niin kytkin rasittuu melkoisesti. Sama ylämäet....kesällä tuli vedettyä passo stelvio robottilaatikolla hautossa ja kytkin selkeesti haisi välillä.

Oikeat Nestelimppulaatikot parempia.

Adblue sitten taas on ongelma ihan  päivittäisessä käytössä mutta tulee vielä suuremmaksi ongelmaksi mauto tyyppisessä käytössä jossa auto seisoo pitkiä aikoja. Se kus pakkaa kiteytymään putkiin ja pumppuihn yms... ja sitten on taas 2-3keur remppaan aihetta.


Ja mitä sanookaan tekoäly tähän asiaan....

🚗 Kun auto seisoo pitkiä aikoja
1. AdBlue voi kiteytyä

AdBlue sisältää vettä ja ureaa.

Jos lämpötila laskee alle -11 °C, AdBlue jäätyy.

Jos auto seisoo lämpimässä pitkään, neste ei jäädy, mutta urea voi kiteytyä järjestelmään tai suuttimeen, jos sitä ei kierrätetä säännöllisesti.

Seuraukset:

Kiteytyminen voi tukkia suuttimen, putket tai anturit.

Seurauksena järjestelmä ei toimi ? auto voi mennä vikatilaan tai estää käynnistyksen.

2. Pumput ja anturit voivat kuivua tai jumittua

AdBlue-järjestelmässä on pumppuja ja antureita, jotka voivat ajan myötä jumiutua, jos niitä ei käytetä säännöllisesti.

Joissakin autoissa järjestelmä tekee automaattisen huuhtelun tai valmistautuu seisontaan, mutta tämä ei aina riitä kuukausien seisonta-aikana.

3. Mahdollinen vikakoodi tai käynnistyksen estyminen

Jos AdBlue-järjestelmässä havaitaan ongelma, ECU voi rajoittaa moottorin käynnistymistä seuraavan 1 000 km:n jälkeen tai jopa estää sen kokonaan.

Tämä tapahtuu yleensä, jos järjestelmä ei pysty mittaamaan AdBlue:n ruiskutusta tai toimintaa.

? Mitä kannattaa tehdä, jos auto seisoo pitkään:
Toimenpide   Selitys
🚗 Käytä autoa säännöllisesti   Lyhyt ajelu esim. 1–2 viikon välein auttaa pitämään järjestelmät toiminnassa.
?? Säilytä suojassa   Pidä auto +5…+25 °C:ssa jos mahdollista, jotta AdBlue ei jäädy tai haihdu.
💧 Tarkista AdBlue-säiliö   Jos auto seisoo kuukausia, voi olla hyvä tyhjentää ja vaihtaa AdBlue, varsinkin jos neste vanhenee.
🛠? Harkitse huoltoa ennen käyttöä   Jos seisonta-aika on yli 6 kk, on järkevää tarkistaa AdBlue-järjestelmä ennen taas käyttöön ottoa.
? AdBlue:n säilyvyys

AdBlue säilyy noin 12 kuukautta suljetussa säiliössä viileässä.

Lämpimässä (yli 30 °C) säilytys voi lyhentää säilyvyyttä.

Vanhentunut AdBlue voi aiheuttaa sakkaa ja järjestelmäongelmia .

Yhteenveto:

Jos auto seisoo pitkiä aikoja:

Varmista, että AdBlue ei pääse kiteytymään.

Vältä vanhentuneen AdBlue:n käyttöä.

Käynnistä ja käytä autoa ajoittain, jotta järjestelmät pysyvät toiminnassa.

Tarkista vikavalot tai huoltokoodit ennen käyttöä seisonta-ajan jälkeen.



Eli vaihtoehto 1: budjetoi 6tonnia korjausrahastoon (vaihdelaatikolle)
Eli vaihtoehto 2: budjetoi 6tonnia korjausrahastoon (adblue ja dpf)

 ;)
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: "Masi" - 5.09.2025 kello on 10:56
Aloittajan kannattaa sitten mielipiteitä esittäviltä kysyä onko henkilö joskus omistanut ajoneuvon jossa on noita ominaisuuksia.
Tälläkin palstalla on näitä joka paikan "asiantuntijoita" ja paljon.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: hemppat - 5.09.2025 kello on 11:25
Kumpiakin tullut käytettyä ilman ongelmia. Meidän auton adblue pysyi sulana kun siinä on lämmitys  tankillinen 22 litraa rittii pitkäänkin matkaan.
Robotti ongelmaton kun ymmärtää se luonteen verraten mehuvaihteseen. Aski ei osaa ryömiä ilman kytkimen luitamista, oikea ajotapa korvaa sen. Huolto on helppoa, kytkinnesten ja käyttökoneiston öljyn vaihtaa helposti itsekin konepellin alta. Lootan omat öljyt kun aika tulee eli kuten manuissakin. Ongelmamastossa käsin on sutjakkaa vaihtaa.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: megaman - 5.09.2025 kello on 11:41
Tälläkin palstalla on näitä joka paikan "asiantuntijoita" ja paljon.

Niinpä, se kyllä mielenkiintoista kuinka joka foorumilla on näitä joka alan asiantuntijoita puhumassa täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella asiasta kuin asiasta! 😆
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: "Masi" - 5.09.2025 kello on 12:23
Iveco alustalla, 3 litran kone, ajettu reipas 140 000 km ja ei ongelmia ab blue systeemissä. Robotista en tiedä kun on normi loota.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 5.09.2025 kello on 12:36
Kiitos vastauksista.

Adbluesta olen lukenut mm. että Fiatilla se adbluen säiliö pusertuu kasaan alipaineen vuoksi, joka aiheutuu jonkin huohotin- tms. venttiilin tukkeutumisesta. Ja kun säiliö rypistyy kunnolla, on se sen jälkeen vaihdettava ja lukemani perusteella ei halpa remontti ellei takuun piikkiin saa teetettyä. Lisäksi on mennyt uudenkarheista v.2021 -> ihan alkumetreilläkin jo noita em. antureita, lämmittimiä yms. Siihen olen varautunut, että kristallisointia estävää lisäainetta tulen käyttämään jos tuollaisen härvelin itselleni erehdyn hankkimaan.

Auto tulee olemaan lähes päivittäisessä ajossa, joten käytön puutteesta ei adblue-järjestelmä kärsisi mutta kenties siitä, että ajot olisivat pääosin lyhyitä. DPF ainakin tykkää huonoa pätkäajoista. Tähän auttaa tietysti ainakin vähän, että välillä käy ajamassa pidempiä siirtymiä mikä itselleni tarkoittaa melko säännöllistä 2 x 100 km ajomatkaa 2-3 krt kk:ssa.

Robottivaihteiston osalta voin tunnustaa, etten varmaankaan osannut ajaa taikka välittää, ja ajoin aika lailla reippaasti kiihdytellenkin kun nuorena tuollaisen omistin. Ja hiukan epäilen, että jo auton saadessani oli kytkin jo loppumetreillä, kun painavampaa kuormaa peräkärryllä vetäessä nyki selvästi vaikka muuten toimikin normaalisti ennen hajoamistaan.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.09.2025 kello on 13:37
Robottivaihteiston ongelma ei ole niinkään reippaat kiihdytykset vaan että ajetaan samalla tyylillä kuin oikeaa automaattia....luis tatellen.
Tietyissä merkeissä on tietty sitten omat ongelmansa muuten niissä ja niiden rakenteessa.

DPF tarvitsee välttämättä silloin tällöin onnistuneen polton jota se ei ehdi tehdä jos ajelee vaan parin kilsan pätkiä pakkasella.

Saattaa jollakin automerkillä olla toimivakin adblue....mutta paljon kuuluu ongelmiakin olevan. Ja kalliita.

Mutta mitään ei kannata jättää ostamatta minkään noiden vuoksi...kaikella pärjää....rahalla saa aina korjattua.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: CaraOne1 - 5.09.2025 kello on 13:45
No kokemusaSIANtuntija na voin kertoa...
Ransitissa alkoi kusilamppu palaa satunaisesti ja mittarissa oli alle 100tkm.
Tämä tapahtui vielä kesällä/syksyllä. Ei ollu pakkasia.
Käsittämätönta pascaa on tuo laitteisto >:D >:D
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 5.09.2025 kello on 14:26
Tässä löytämäni youtube-video Saksanmaalta, jossa selostetaan ymmärtääkseni Fiatin Adblue-toteutusta melko selkeästi. Tuolla on transkriptio-osuus, mikä kääntää puheen englanninkieliseksi tekstiksi, sen avulla jotenkin pääsee kärryille mistä puhutaan.
https://youtu.be/EuyttskmVog

Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Tietis - 5.09.2025 kello on 14:32
Onhan se selviö, että auton pitää olla automaattivaihteine n. Suotta dereke yrität selitellä "no kun rouva haluaa". Ei vaihteiden vaihtelu ole tätä päivää. Tai no, makunsa kullakin, mutta itse en kyllä polkupyörää lukuunottamatta suostu ostamaan mitään kulkupeliä manuaalivaihteilla. Varsinkin jossain ruuhkassa (tai vuoristossa) ajaminen on sellaista kepittämistä, että alkaa jossain vaiheessa kytkinjalka kramppaamaan. Ei kiitos. Miksi kiusata itseään, kun voi päästä helpommalla?

Sitten itse asia: robottivaihteistost a (yhdellä kytkimellä) ei ole muuta kokemusta kuin että pari kertaa olen saanut huollon sijaisautoksi robottivaihteistoll a olevan auton. Ei maistunut, oli se sellaista nyökkimistä. Kokeneemmat kertoo, että sillä pitää oppia ajamaan, eli pitää oppia tunnistamaan koska se aikoo vaihtaa ja kun hetken ennen sitä hieman höllää kaasua, menee pehmeästi. Varmaan tuohon tottuu joo, ja oppii ajamaan, mutta on siinä sellainen purkka-paukkulankavirityksen tuntuma, että laitan sen samaan laariin manuaalivaihteiston kanssa eli en suostu omalla rahalla ostamaan.

Jos otetaan robottivaihteiston lähisukulainen eli lisätään toinen kytkin mukaan ja siirrytään kaksoiskytkinvaihte istoon niin tilanne muuttuu totaalisesti. Hienosti toimii. Mulla on henkilöautopuolella ollut kahdessa peräkkäisessä autossa ollut paljon parjattu DSG yhteensä reilut 300000 km. Ei pienintäkään ongelmaa. Mutta tämä nyt oli sikäli turha kommentti, että ei taida matkiksissa tai retkiksissä olla kaksoiskytkinvaihte istoja tarjolla ollenkaan.

Tuossa mun matkikessa (kts.allekirjoitus) on 8-lovinen momentinmuunnin-automaatti ja Adblue. Ei ole kummankaan kanssa ollut mitään ongelmia. Kulkine seisoo talven pihalla. Jos reissujen väli venyy yli kuukauden, otan sen joka tapauksessa hetkeksi liikennekäyttöön ja käyn ajamassa kunnolla lämpimäksi. Tosiaan, ainakaan toistaiseksi ei ongelmia Adbluen kanssa. Eipä tuolla vehkeellä ole ajettu kuin vajaat 40000km, eli ei tästä voi vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä, mutta toistaiseksi ei syytä huoleen.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: K.E.V - 5.09.2025 kello on 15:41
No, vasta 100.000 km ajanut robotilla, on menty 2000m solat eikä haise mikään missään. Jos staussa seisoo niin A asennossa on se vapaa myös ja muuten voi halutessaan käyttää manuaali puolta. 3 litran Iveco ketju kone eikä kusilaitteita. Huom, voi ihan niinkin omalla järjellä vaihdattaa sen öljyn vuosittain tms mikä vaihteita liikuttaa Raskoneen huoltomiehen mukaan aika kuivat puolivaseliinit jäljellä monellakin jotka itkevät toiminnasta.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: CaraOne1 - 5.09.2025 kello on 15:49
Tietis on aivan oikeassa.
Mutta tässähän yritetään minimoida (tulevia) kustannuksia.
Jos mulla olis valuuttaa, niin varmasti olis "kaikki kertaa kaikki".
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 5.09.2025 kello on 17:03
Töissä toissa talvena Mitsu L200 ad-blue herjaili huoltoa. Oli lämpimässä tallissa virka-ajan ulko puolisen ajan ja virka-aikana 30c pakkasessa. Varasin huoltoon ajan ja vikavalo sammui ennen huoltoa, ei kuulu takuuseen eikä voi mitään. Viime talvena ei kyseistä ongelmaa esiintynyt kun oli lauhempaa. Mietin vaan että jos 24/7 ulkona niin olisikohan se kesäauto sitten.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: megaman - 5.09.2025 kello on 17:20
Off-Topic:
Kaveri korjaili just Audi Q5 DSG ja adblue, molemmat porsi yhtäaikaa, DSG jo kerran aiemmin. Jakopäähuollossa koko keula purettiin atomeiksi. Aika tekninen vehje, en sekoaisi. 😆
Toimiessaan varmasti hieno peli.

(https://karavaanari.org/kuvat/1757083195.jpg)
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Naussi - 5.09.2025 kello on 17:34
Henkilöautossani on nuo molemmat. Nyky momentinmuunnilaati kko on kestävä. Ad-blue on pakko, jos tuoreempaan autoon meinaa siirtyä. Tuurissaan se on, kestääkö vai ei. Mutta manuaali vaihteistoon en enään palaa.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: tsahkali - 5.09.2025 kello on 17:38
Olen nyt yhden talven liikkunut 'kusikoneella'.
Tosin talvi oli lauha ja liikuttiin normaalia vähemmän.
Pahimmoillaan yöllä oli -25 kun lähdettiin.
Tankki on aina mahdollisimman tyhjä ja lämpiävän pohjan alla on kunnon eristys, jotta mälli sulaisi sen kriitiisen vartin aikana.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: volvo - 5.09.2025 kello on 18:27
Off-Topic:
Kaveri korjaili just Audi Q5 DSG ja adblue, molemmat porsi yhtäaikaa, DSG jo kerran aiemmin. Jakopäähuollossa koko keula purettiin atomeiksi. Aika tekninen vehje, en sekoaisi. 😆
Toimiessaan varmasti hieno peli.

(https://karavaanari.org/kuvat/1757083195.jpg)
näitä juttuja luetaan ja kerrotaan mutta kukaan ei kerro paljonko niillä on ajettu, silläkin on iso merkitys onko 10tkm vai 350tkm ajettu. kyllä kaikki lopulta hajoaa.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Alan - 5.09.2025 kello on 18:46
Tekisi mieli poistaa täältä jokainen tekoälylainaus. Jos ei ole tietoa tai taitoa laittaa linkkiä oikeaan tietoon, voi jättää viestin laittamatta.

Vai tappaako tekoäly koko foorumin.

Itse asiaan, olen päättänyt jättää kusivehjeautot ostamatta. Jokainen tietää, paljonko niitä hajoaa. Yhdellä rikkoontumisella maksan pitkään niitä ylimääräisiä polttoainekuluja ja veroja, mitä tuo keskimäärin 15 litraa kuluttava 5,3 tonninen aiheuttaa. Retkeilyautoon verrattuna. Kone ja laatikko on hyvinkin varmoja, pikkuvioista selviää.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: K.E.V - 5.09.2025 kello on 19:08
Ja heti tuli linkkejä perään....
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: megaman - 5.09.2025 kello on 19:55
näitä juttuja luetaan ja kerrotaan mutta kukaan ei kerro paljonko niillä on ajettu, silläkin on iso merkitys onko 10tkm vai 350tkm ajettu. kyllä kaikki lopulta hajoaa.

Kuka sekoaa moiseen 300 tkm. ajettuna? 😮
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: tsahkali - 5.09.2025 kello on 20:46
näitä juttuja luetaan ja kerrotaan mutta kukaan ei kerro paljonko niillä on ajettu, silläkin on iso merkitys onko 10tkm vai 350tkm ajettu. kyllä kaikki lopulta hajoaa.

Kuka sekoaa moiseen 300 tkm. ajettuna? 😮

Tälläkin palstalla on paljon puhuttu noista DSG-ongelmista.
Lienee niissä jotain perää?

Kaikki ei älyä ostaa CVT:tä.   ;D
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 5.09.2025 kello on 20:56
Alipaineen muodostuminen adblue-tankkiin taitaa Fiatilla olla se akilleen kantapää, korkki ilmeisesti mallia umpi mikä ei hengitä kuten polttoainetankin korkki. Rikkoo sitten alipaineen takia sen heikoimman lenkin tankista, mikä sillä hetkellä sattuu olemaankin. https://youtu.be/FFSCCWAr1LE

Jostain foorumilta luin, että eräs vapauttaa adblue-tankista alipaineen avaamalla joka ajon jälkeen ko. tankin korkin...

Automaatista en hlöautopuolella itsekään vaihtaisi enää pois, mutta hidastempoisessa diesel-vankkurissa nyt mennyt kun nuorempana oppi manuaaliaskilla ajamaan.

Alkaa nyt tovin chatgpt:n, youtuben ja googlenkin kanssa aikaa vietettyäni vaaka kallistua VW Grand Californiaan, missä ilmeisesti ihan ok 2.0 TDI moottorina ja oikea (ei DSG tms
) automaattilaatikko. Käytettyjen hinnat suht samoissa Ducaton pohjalle rakennettujen kanssa.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 5.09.2025 kello on 21:00
Tälläkin palstalla on paljon puhuttu noista DSG-ongelmista.
Lienee niissä jotain perää?

Kaikki ei älyä ostaa CVT:tä.   ;D

On hyviä ja on tosi huonoja CVT-vaihteistoja. Mm. Hondan eCVT mikä hybrideissä ainakin Euroopassa  on todettu olevan kestävää sorttia kunhan siihenkin tekee huollot ajallaan. Toisaalta Hondan polttomoottorikonei den, 1.5L dieselin ainakin, CVT on täysi katastrofi... kannattaa etsiä youtubesta videoita missä on lauennut tuhannen p*** päreiksi...
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.09.2025 kello on 22:21
hondan cvthän on juurikin kuuluisa ongelmistaan, ei ehkä suomessa kun ei niitä täällä niin paljoa ole

DSG miehet katsokaa juutuubista simolammikko haulla, siellä on oikeaa tietoa ei mitään palsta höpinää
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 6.09.2025 kello on 00:15
hondan cvthän on juurikin kuuluisa ongelmistaan, ei ehkä suomessa kun ei niitä täällä niin paljoa ole

DSG miehet katsokaa juutuubista simolammikko haulla, siellä on oikeaa tietoa ei mitään palsta höpinää

Jep, CVT mitä mopedeissa ja mönkkäreissä on kumihihnalla, on autoihin tehty metallista. Uskomatonta turaamista japanilaisilta autoinsinööreiltä. https://youtube.com/shorts/uKaZXA7TO60

eCVT Hondalta sen sijaan on taas sitä, mitä sen kulmakunnan insinööreiltä odotetaan. https://youtu.be/DCaHkzs3G-k



Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Ralle - 6.09.2025 kello on 05:36
Henkilöautossani on nuo molemmat. Nyky momentinmuunnilaati kko on kestävä. Ad-blue on pakko, jos tuoreempaan autoon meinaa siirtyä. Tuurissaan se on, kestääkö vai ei. Mutta manuaali vaihteistoon en enään palaa.

Robotilla ajellut vuodesta 2014, sen kanssa elää. Seuraavassa vuosimallissa tuli urea vehkeet jotka hajoili jo aika lahjakkaasti. Kohta olis tarkoitus vaihtaa kytkin tuohon veturiin ja ajatus muuttaa kovalle vauhtipyörälle, nykyinen on kaksoismassa.

Ad-blueta en niin kaipaa, jossain vaiheessa varmaan pakko siirtyä ja siitä alkanee isommat huolet. ::)
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 6.09.2025 kello on 13:35
Alkaa nyt tovin chatgpt:n, youtuben ja googlenkin kanssa aikaa vietettyäni vaaka kallistua VW Grand Californiaan, missä ilmeisesti ihan ok 2.0 TDI moottorina ja oikea (ei DSG tms
) automaattilaatikko. Käytettyjen hinnat suht samoissa Ducaton pohjalle rakennettujen kanssa.

...ja kun lisää aikaa vietin asiaa tutkiskellen netin syövereissä, niin näkyypä edelleen tuossa VW:n TDI-moottorissakin olevan joillain sitä öljynkulutusongelma a. Johtuuko sitten liian pitkistä öljynvaihtoväleistä, pätkäajosta jne. yhdistelmästä mikä saa männänrenkaat piloille ja öljyä palaa, eos. Ei kuulosta enää niin kivalta vaihtoehdolta.

Alla muuten varsin hyvä selostus, miten merkkiliikkeiden huolto-ohjelmia räätälöidään tarpeisiin sopiviksi... sitten hajoaa moottoria, vaihteisto jne.
https://youtu.be/H0rCKPrdFQ4
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 6.09.2025 kello on 14:08
No, vasta 100.000 km ajanut robotilla, on menty 2000m solat eikä haise mikään missään.

2000m solatie....joku motarin tapainen?
Käypä ajelemassa läpitte Passo Stelvio 2757m josta kirjoitin että kaksoiskytkin krääsäsi nousussa hautossa (kia 7 pykäläinen kaksoiskytkin).
Ajele Trafoista kohti Bormiota ja mielellään vielä heinäkuussa iltapäivällä.....ni in saat kokea kytkin krääsät.  Se on rattimiehen testi.



Nuo Simolammikko ja Kokkokan autohuolto tekee varsin hyviä filmejä juutuubi ja tiktok ....kerrassaan hyvää tietoa.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: K.E.V - 6.09.2025 kello on 16:53
2000m solatie....joku motarin tapainen?
Käypä ajelemassa läpitte Passo Stelvio 2757m josta kirjoitin että kaksoiskytkin krääsäsi nousussa hautossa (kia 7 pykäläinen kaksoiskytkin).
Ajele Trafoista kohti Bormiota ja mielellään vielä heinäkuussa iltapäivällä.....ni in saat kokea kytkin krääsät.  Se on rattimiehen testi.



Nuo Simolammikko ja Kokkokan autohuolto tekee varsin hyviä filmejä juutuubi ja tiktok ....kerrassaan hyvää tietoa.
Älä sekoita kahta eri asiaa, minulla robotti Hymerissä, ei kaksoiskytkinvaihte isto. Ja Simplonin sola ei ole moottoritietä. Tosin on noita 20.000km /vuosi aikana ollut paljon muitakin mäkiä. Ps tuolla Englannin Järviseudulla on jopa 30% mäkiä joista caravan kulkine illa ajo kielletty. Siellä samaisessa paikassa kyllä oli 20% pitkää nousua mistä vaunu perässä mentiin. Normi automaatilla.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: "Masi" - 6.09.2025 kello on 19:26
...ja kun lisää aikaa vietin asiaa tutkiskellen netin syövereissä, niin näkyypä edelleen tuossa VW:n TDI-moottorissakin olevan joillain sitä öljynkulutusongelma a. Johtuuko sitten liian pitkistä öljynvaihtoväleistä, pätkäajosta jne. yhdistelmästä mikä saa männänrenkaat piloille ja öljyä palaa, eos. Ei kuulosta enää niin kivalta vaihtoehdolta.

Alla muuten varsin hyvä selostus, miten merkkiliikkeiden huolto-ohjelmia räätälöidään tarpeisiin sopiviksi... sitten hajoaa moottoria, vaihteisto jne.
https://youtu.be/H0rCKPrdFQ4

Aikas kun kaivelet aina löytämästäsi kelvollisesta, niin vikoja löytyy. Mutta ne viat ovat se näkyvä osa ja osa hakee noilla violla näkyvyyttä itselleen. Vertaa ennen sitä määrää vekotimista joita ei ole moitittu siihen määrää jota on moitittu.
Sitten tiputat pois nämä joilla ei ole muuta tietoa asiasta kuin että tutun naapurin entisen lanko miehen kaverin vekottimien viat tietää. Saatat yllättyä tuloksesta, nehän onkin aivan toimivia vekottimia.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 6.09.2025 kello on 21:43
Aikas kun kaivelet aina löytämästäsi kelvollisesta, niin vikoja löytyy. Mutta ne viat ovat se näkyvä osa ja osa hakee noilla violla näkyvyyttä itselleen. Vertaa ennen sitä määrää vekotimista joita ei ole moitittu siihen määrää jota on moitittu.
Sitten tiputat pois nämä joilla ei ole muuta tietoa asiasta kuin että tutun naapurin entisen lanko miehen kaverin vekottimien viat tietää. Saatat yllättyä tuloksesta, nehän onkin aivan toimivia vekottimia.

Näinhän se on. Adblue-järjestelmästä en kyllä saa mielessäni.mitenkää n toimivaa kikotinta, aivan järjettömiä ja vikaherkkiä keskintöjä joka automerkillä. DPF on jo riittävä syy olla ostamatta autoa, ainakin minun mittapuillani. EGR on samanlainen keksintö.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: armas ujomieli - 6.09.2025 kello on 22:10
No niinpä.. Pitkiä Euroopan reissuja viitteis vaan kauhean vanhoilla vehkeillä lähteä.. Ei mitään tietoa millä tulevaisuudessa ajelis :o
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: 88k5 - 6.09.2025 kello on 23:14
Euro5 on paras versio päästöhömpästä - dbf toimii hyvin, itseasiassa AbBlue® ei edes liity partikkelifilsun toimintaan, vaan SCR pelkistyskatalysaat toriin (NOx -hävitykseen). Onhan CATit mukana jo Euro4 päästötasoissa. AdBlue tankkiinkin on vaihtoehtoja, vaan autotehtaiden mainittu tavaramerkki® on ihan direktiivitasolla lukittu kilpailulta - muuta ei saa käyttää tieliikenteessä. Ja yllättäen tieliikenteen ulkopuolisessa käytössä (työkoneissa) mennään "pelko p*rseessä takuista jne..", varsinki kun tekniikasta ymmärtämättömät ekonomistit kalustohankintojen takana... Milloinhan kusileikit veneilyhommissa alkaa. Septitankit hyötykäyttöön  8) vaikkakin kreatiinia se enempi on kuin ureaa..

Sanon laatikkohommasta vain sen, että ei ole "ihmistä fiksumpaa vaihtajaa", vai joko automaatit osaa ennakoida tulevaa?
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Aakku - 7.09.2025 kello on 08:32
Sanon laatikkohommasta vain sen, että ei ole "ihmistä fiksumpaa vaihtajaa", vai joko automaatit osaa ennakoida tulevaa?
No ainakin rahtikoneet osaa jo jonkinverran ennakoida...

Niille on syötetty tien profiili, jolloin ne pystyvät ennakoimaan vaikkapa tulevan mäen, tai mäen päättymisen. Aika harva enää maantieajossa manuaalia käyttää.

Mutta joo, oli puhetta robottiautomaatista ja ADBlue laitteista. Mulla tässä pakussa on momentin muunnin automaatti ja tiettävästi se kestää, kunhan öljyt vaihtaa. Edellisessä henkilöautossa oli robotti ja ihan ehjänä se meni vaihtoon 300 tuhannen kohdalla.

Tämä AdBlue lienee sitten aika hankala. Heinäkuussa Pohjoisen reissulla se meni vikatilaan ja salli käynnistämisen 1100 km matkan ajaksi. Laskuri kuitenkin nollaantui, kun suuntasin kotiin. Huollossa tehtiin tehtaan ohjeistuksen mukainen testi ja kaikki toimi.
Uskon tässä tapauksessa tekoälyyn vian synnystä ja korjautumisesta.
Vika saattoi johtua nesteen kiteytymisestä, joka taas saattoi johtua talviseisotuksesta, vaikka vaihdoinkin liemet keväällä. Putkiin oli ehkä jäänyt kiteytymää, joka ajan mittaan suli ajossa. Tämän perusteella otan auton käyttöön ensi talvena vaikkapa kerran kuussa ja ajan 200-400 km.
AdBlue neste tekoälyn ja muun selvitykseni mukaan, voi pilantua kuumuudessa yli 30 astetta, tai jäätyessään. Sekä tietysti purkin reunasta kannattaa katsoa päiväys. Alle vuoden vanhaa olisi hyvä lisätä.
Lisäaineista en osaa sanoa, mutta sellaista kevällä lisäsin. Avasiko putkiston, jää arvoitukseksi.

Nyt olen pari viikkoa ajanut Norjan Finmarkin suunnassa ja matkalla etelään. Toistaiseksi ei vikavaloja ole syttynyt, mutta kyllä AdBlue aikamoinen huoli on ainakin minulle, kun lähden pitkälle matkalle
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: tsahkali - 7.09.2025 kello on 09:33
Sanon laatikkohommasta vain sen, että ei ole "ihmistä fiksumpaa vaihtajaa", vai joko automaatit osaa ennakoida tulevaa?

Eihän kaasujalkaa tarvi paljoa käyttää, kun saa lootan vaihtamaan.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: krtek - 7.09.2025 kello on 09:56
Itsellä matkamökin uusinta suunnittelussa, sanoisin viimeistään ensi kesänä. Mielestäni kolmas poljin on autossa ihan turha lisävaruste. Tällä hetkellä on manuaali mutta seuraava on toivottavasti automaatti/robotti. Tuota Adblue ongelmaa en ole tullut edes miettineeksi  mutta sehän on matkailuautossa ongelma tai autolla pitää ympärivuoden ajaa säännöllisesti enemmänkin.

Minä vuonna Ducatoon on tullut Adblue järjestelmä? Tekoäly väitti vuodeksi 2020 mutta myönsi myös olevan joskus erehtyväinen. En ajattele, että seuraavan auton pitäisi olla Ducato mutta muita vaihtoehtoja on harvemmassa niin suurella todennäköisyydellä tuo on seuraavankin alusta.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: armas ujomieli - 7.09.2025 kello on 12:41
Juu muistasin kans että 19 vuoden kärryt vielä ilman AdBlue.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: vaanari61 - 7.09.2025 kello on 12:53
Juu muistasin kans että 19 vuoden kärryt vielä ilman AdBlue.

Autoliiton jutussa on toisin tuo vuosiluku . . .

https://www.autoliitto.fi/uutiset/moottori-selvitti-dieselautojen-adblue-jarjestelmista-voi-aiheutua-tuhansien-eurojen-lasku/
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2025 kello on 18:00
Eihän kaasujalkaa tarvi paljoa käyttää, kun saa lootan vaihtamaan.
Joo.. aikalailla riippu mihin sitä käyttää. Kesä ajoin maansiirtohommissa kivilavallista/multilift-koukkua 8x4 rautajousin Volvo FM13 ja DAF CL530 molemmat manuaaliaskein (aluev. ja puolittajalla) - ihan erivehkeitä kaikilla lukoilla kuin robotit. Ei tarttenut montusta työntää 40tn kaivinkoneella, niin kuin robotti lootallisia. Ainoa joka pärjäsi mukana oli mehumaattiSisu robsonein, ja tietty 35-45tn volvon dumpperit.. ainoa automaatti jonka hyväksyn on Scanian - epäloogista Ivecoa ja M-B:tä rivissä.. kaikki robotit hankaloissa penkoissa pakkolukittavia. Se on kiva kun just enne huippua etuakselit ilmassa ja tukehduttaa isolle vaihdossa saviseen mäkeen. Takaperi alas ajouria pitkin ei pääse 22tn kuormalla ilman ison kaivinkoneen apua.

Ihan sama se on pienemmillä vehkeillä maksimipainoilla. Vääntö minusta pitää saada pysymään maksimialueella (ja vihr/sin) ilman vaihtamisia rinteessä - huimamassan hyödyllä.. niin fiksua automaattia en ole tavannut, että ilman ihmisen apuja kunnialla selviää.
Kusivehkeelistä autoa pitää runnoa matalilla kierroksilla tukehtumisen/hyytymisen rajamailla, jotta pakolämmöt ylimmillään rahti/soravehkeissä.. muusta välittämättä Thumbd
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: K.E.V - 7.09.2025 kello on 19:00
Jaa, istuskelin kyydissä jonkun reissun kun Espoon metroa louhittiin. 850hv lastutettuna, Volvo ja robottiloota. Nätisti otti 2 kauhaa kyytiin, kuulemma 30 tonnia ja lähti jyrkkää mäkeä ylös. Kuski totesi kyll nää on helppoja.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: "Masi" - 7.09.2025 kello on 19:41
Vuodesta 2015 on euro6 ollut voimassa eli vieläkään ei ad blue ole pakollinen.
Ja onhan noita yrityksiä tehdä euro6 moottoreita ilman ad blue systeemiä.
Fiat yritti vuoteen 2018 asti kunnes kärähtivät ohjelma huijauksesta ja ottivat käyttöön ad blue 2018 elokuusta eteenpäin.
Ja tuntuu että iso osa tästäkin porukasta on sitä väkeä, että jos joku ei olisi aikanaan pyöreän muodon etuja huomannut ja ajanut ajatusta eteenpäin rullaavasta vaunusta, olisi edelleen luolassa nuijan kera ilman nuotiota tietämättä tämmöisistä saiteista ;)
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Kosmic - 7.09.2025 kello on 20:29
Jaa, istuskelin kyydissä jonkun reissun kun Espoon metroa louhittiin. 850hv lastutettuna, Volvo ja robottiloota. Nätisti otti 2 kauhaa kyytiin, kuulemma 30 tonnia ja lähti jyrkkää mäkeä ylös. Kuski totesi kyll nää on helppoja.
Riippuukohan kuskista  :'(
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: K.E.V - 7.09.2025 kello on 20:32
Riippuukohan kuskista  :'(
Molemmat tunnen eikä siitä epäilystä🤣 Toinen työntää nykyään pitkää yhdistelmää pääosin Norjaan. Kalusto ei kai ihan samaa. Tuossa taisi louhosautossa akseleita olla reilusti.
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2025 kello on 21:27
Jos, nuppiauto on tieliikennekelpoine n, ei akseleita lisäämäällä edes 25tn kuormiin pääse. 5. akseli tuo vaivaiset 2-2½tn hyötykuormaa . Sitten on jo puolikkaita tarve 6x6, paremmin nuo 8x4:set tuo sen kuorman - ilman kaatoyrityksiä. Hiton hitaita puolikkaat nostaa/laskea, jopa koukkulava voittaa kippinopeudessa, vaikka vapaalaskua ei ole. Varsinki kun voi lähteä jo liikkeelle lavan alastullessa..
Vaan manupuolella roboteilla ajetaan, ja kanikassa ainostaan hyvä offroad-moodi, mutta pitäähän siltäkin vaihtaa kun maantielle mennään.. Pakokaasujarruakin säädetään viiksestä, ei ne mitään äly-automaatteja ole, että ne tietäisi mikä parasta  :laugh:

Roboteissakin on isoja eroja. Ikävin paikka on liikkeelle lähtö lievään ylämäkeen portilta/puomilta, kun pitää ryömittää hiljaa heti lähdöstä. Isoissa kun ei voi rattiputken ja poljinjärjestelyjen takia ajaa 2-jalalla, vaan kässärillä pulata (ellei ole liik.lähtö avustinta joka n. 10s ajan pitää käyttöjarrua).  Iveco Tracker tai X-way 30tn (kok.massainen) auto ehtii valahtaa 30-50 cm taakse jalan siirrossa jarrulta kaasulle tai sitten hyökätään.. Perinteisen muunninlootan kanssa ei samaa riesaa (manuaalilla saa saman efektin kytkimen luistatuksella tyhjäkäynnillä).

Edelleen manuaali on paras minusta m-autoissakin  :P

Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: tsahkali - 7.09.2025 kello on 21:28
Joo.. aikalailla riippu mihin sitä käyttää. Kesä ajoin maansiirtohommissa kivilavallista/multilift-koukkua 8x4 rautajousin Volvo FM13 ja DAF CL530 molemmat manuaaliaskein (aluev. ja puolittajalla) - ihan erivehkeitä kaikilla lukoilla kuin robotit......

Mitä sä nyt horiset?
Eikö huomenna olekaan työpäivä?
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 8.09.2025 kello on 14:26
Toistaiseksi ei vikavaloja ole syttynyt, mutta kyllä AdBlue aikamoinen huoli on ainakin minulle, kun lähden pitkälle matkalle

Adbluen kanssa on ilmeisesti hyvä syy käyttää lisäainetta, joka minimoi kristallisoitumista, jos auto on pitkään käyttämättä tai ajellaan sen kriittisen Adbluen jäätymisrajan -11 C tai kylmemmissä olosuhteissa. Eli lisäaineen lisäainetta pakollista käytännössä hankkia myös.
Lisäksi alkupään Adbluella varustetuissa Fiat Ducatoissa on umpinainen/hengittämätön Adblue-tankin korkki vs. hengittävä korkki, joista eka ei nimensä mukaan osaa tasata tankkiin tulevaa alipainetta. Toinen on, ettei Fiatissa kuulemma parane täyttää adblue-tankkia aivan täyteen, muuten tankin sisällä oleva uä-sensori ei osaa määrittää paljonko ainetta vielä tankissa on. Liian täynnä = tulkitsee tankin olevan tyhjä ja heittää herjat mittaristoon, että kohta loppuu ajaminen.

Suuri osa Fiatin Adblue-järjestelmän ongelmista tuntuu olevan peräisin noista em. asioista, tavalla tai toisella. Toki sitten on se muutama prosentti joka merkillä, missä vähän kaikki osat hajoaa ilman selvää syytä...
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: dereke - 8.09.2025 kello on 15:30
Onkohan tässä hommassa enää mitään järkeä?  ;D
https://youtu.be/EH81o6IDNAg
Otsikko: Vs: Kumpi isompi katastrofi - robottiautomaattivaihteisto vai Adblue-järjestelmä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 8.09.2025 kello on 21:43
UUdemmat mallit alkaa tuntumaan hankalammilta ainakin jos meinaa itse jotain huoltaa. Uusimmassa ducato sarjassa esim vikakoodeja ja huoltovaloja ei pysty enää omatoimiasentaja kuittailemaan kun se vaatii oikeen lisenssin.

Fordiin ja volvoon sekä eberiin ja webastoon on tullut hommattua huoltosysteemit. Niihin ei onneksi lisenssejä ole tarvinnut.