Diodeilla
Joiden kynnysjännite on ~0.7V eli 14V latausjännitteestä akuille menee 13.3VNo voih... 13.3V on sentään yli 12V ja parempi kuin ei mitään. Tee parempi joka toimii ilman omaa aktiivisuutta. Ainahan jonkin katkaisijahässäkän voi rakentaa.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/veneen-sahkotarvikkeet/virtakytkimet/akunvalitsin-1-2-12-off-adfn-kanssa-2000041888 ite laitoin tämmösen viime kesänä. Nyt 1+2 asennossa ja aurinkopaneli katolla lataa kumpaakin akkua.Muista laittaa auringon laskettua 1 tai 2 asennolle.
On tuosta se hyöty, että jos alkaa mätä kananmuna haista eli toinen akku menee oikosulkuun, niin sen voi erottaa pois ja pärjää yhdellä akulla ainakin kotiin asti.Vehkeet pitää mitoittaa tarpeen mukaan.
Motonetin kahden akun kytkin alkoi kuumentua jo 70A virralla, eli ei kovin kummoista invertteriä kestä, pitempää aikaa ainakaan.
Motonetin kahden akun kytkin alkoi kuumentua jo 70A virralla, eli ei kovin kummoista invertteriä kestä, pitempää aikaa ainakaan.
Ei ollut Blue Sea niminen. Se oli vähän pienempi, jolle oli luvattu 200A jatkuvaa.Sitten laitteessa on vika, vie myyjäliikkeeseen.
Laitteiden mitoitusperusteena monasti on tapana käyttää niistä ilmoitettuja teknisiä tietoja :) Aina ne ei sitten ihan pidä paikkaansa..
Laitteiden mitoitusperusteena monasti on tapana käyttää niistä ilmoitettuja teknisiä tietoja :) Aina ne ei sitten ihan pidä paikkaansa..
Sitten laitteessa on vika, vie myyjäliikkeeseen.
Off-Topic:Joo, ainakin kiinavehkeet on hieman sinnepäin. Jos ei ole varmaa tietoa, pitää ostaa reilusti isommat.
Minulla on autossa 8t pullotunkki, se jaksaa nostaa jokaisen kulman ylös. 2.5t hallitunkki ei jaksa nostaa sen vertaa että saisi renkaan vaihdettua. Ja auton paino vain 3.1t :D