Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jeesus61 - 28.12.2024 kello on 17:29
-
taisin löytää ratkaisun joka toimii ainakin mun 2020 ducatossa. nyt lataa.
-
taisin löytää ratkaisun joka toimii ainakin mun 2020 ducatossa. nyt lataa.
TÄH ??? Mistä ratkaisu ja mihin :o
-
ne joilla tää euro6D tms ongelma varmaan tunnistaa. voi ottaa suoraan yhteyttä ratkasuun
-
Boosteri ja ongelma on ratkaistu sekä alustaan että hupipuoleen ;)
-
Jos kysymys on älylaturista, niin sen latausongelmat lienee ratkaistu jo kauan sitten...
-
no tää on sitten varmaan henkilökohtanen ongelma. mut joo jos oot parkissa tolppasähkössä niin tolppa lataa akut ja sillee.
-
ne joilla tää euro6D tms ongelma varmaan tunnistaa. voi ottaa suoraan yhteyttä ratkasuun
Voihan kohdatun ongelman ja ratkaisun siihen kertoakin täällä. Tiedon jakamista varten nämä foorumit paljolti ovat.
-
FIAT, joss oli kaikki viat. no siis kun se yrittää lakisääteisesti säästää energiaa sillee että lataa akkua vaan kunnes moottori on lämmin ja sitten lopettaa. sen jälkeen vain moottorijarrutukses sa johon cruisella ei "koskaan" mene. paitsi kun on tullut jo biletti peltipoliisilta. ei siinä buusteri auta paljoo kun se tyhjää ajoakun ajon aikana. mulla on kyllä kaks buusteria eli saan startattua hupiakuilla kun kytken toisen väärinpäin. mut joo ongelmaan on ratkaisu. jossain muissa automerkeissä riittää että ottaa "shuntin" piuhan irti akun maajohdosta. 2020 ducatossa ei riitä. softaan on tehty korjaus. jos tunnistat omaavasi tuon ongelman niin mulla on siihen korjaus.
-
jos tunnistat omaavasi tuon ongelman niin mulla on siihen korjaus.
Minkälaisia vikoja/oireita/vajaatoimivuuksia autossasi esiintyi?
-
nii joo. ennen oli kaikissa rallye ooppeleissa volttimittari. mut joo. yleensä auto ei käynnisty jos akku on tyhjä. typerää esim liikennevaloissa keskellä kesää. buusteri syö sen tyhjäks ku ei lataa.
-
Jopas on salaista kun vikaa eikä sen ratkaisua suostuta kertomaan. Siis tyhjää höpötystä.
Keskustelua samaisesta laitteesta: https://www.fiatforum.com/threads/smart-alternator.506161/
https://www.fiatforum.com/threads/smart-alternator-problems.497398/
G-kääntäjä auttaa jos on tarvis.
-
Meillä on fiat dugato 2.3 automaatti vm 21ja siinä on latausboosteri, sillä hoituu auton ja hupiakun lataus yhtäjaksoisesti. Vaikka näissä uudemmissa autoissa on rajoitettu auton omaa latausjärjestelmää.
Schaudt wa 121525 25 A. Todella hyvä laite Thumb
-
nii joo. ennen oli kaikissa rallye ooppeleissa volttimittari. mut joo. yleensä auto ei käynnisty jos akku on tyhjä. typerää esim liikennevaloissa keskellä kesää. buusteri syö sen tyhjäks ku ei lataa.
kyllä se on kuule niin, että jos se buusteri on oikein kytketty, niin ei syö virtaa vaikka autossasi on start stop järjestelmä. Toimii viimeisen päälle, 60 tkm ajettu tähänmennessä ja pelittää todella hyvin.
-
Boosteri ja ongelma on ratkaistu sekä alustaan että hupipuoleen ;)
Juurikin noin Thumb
-
buusteri syö sen tyhjäks ku ei lataa.
Oireen perusteella vaikuttaa kuin hupiakun buusteri ottaisi virran liian läheltä auton akkua, ohi auton oman shuntin. Näin auton Ecu ei ole tietoinen kaikesta kulutuksesta eikä siten osaa pyytää latausta tyhjenevään akkuun. :-\
Ei älyttömän älylaturin niin tyhmä pitäisi olla, etteikö osaa ladata ajossa tyhjäksi hupenevaa alustan akkua, riippumatta minne kulutus on mennyt.
-
sovitaan niin ja lopetetaan lässytys.
-
sovitaan niin ja lopetetaan lässytys.
Tää se on rakentava tyyli keskustella, mutta sopii mulle. ::)
-
taisin löytää ratkaisun joka toimii ainakin mun 2020 ducatossa. nyt lataa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1735546716.jpg)
Onkos sun buusteri tällainen? Jos on niin vie auto tarkastettavaksi kytkennän osalta.
-
Onkos sun 20 mallin dugato muuten Manuaali vai automaatti?
-
6 lovinen manuaali kolmelitrasen vaihteistolla. 30A victron buustereita kaks ja kolme hupiakkua. ne ottaa hiukan enemmän virtaa vastaan ja siis tyhjää ajoakun jos ei oo moottorijarrutusta. tehdasasennuksessa ei ollu buusteria. käytännössä tuo ECU lataa joka toinen päivä 12.8V, kun se huomaa akun olevan aamulla tyhjä. joka toinen päivä päästää ajoakun tyhjäksi. siitä selviää kun ajon jälkeen odottaa puol tuntia että kone vähän jäähtyy ja sit käyttää konetta 5min jona aikana lataa n. 13.8V niin että saa aamulla startattua. muutos minkä tein disabloi älyn ja nyt siis lataa kokoajan n. 14 volttiin niinkuin ennen älyaikaa.
-
No eipä oo kyllä koskaan tullut eteen tuommoinen yhtälö. Onko tuo autosi varmasti 20 vuosimallia? Mulla kun tuo buusteri hoitaa kummatkin akut ja vieläpä oikein. Ajoakku ja 2 hupiakkua, kaikki AGM akkuja. Akkujen lataus on päästöjen takia tehty tuollaiseksi, tolla buusterilla saadaan ohitettua noi lataussyklit.
-
no juhannuksen jälkeen -20 sain hakea kuopiosta. silloin ei ollu vielä buusteria vakiona. korona-ajan kaappi josta ei mitään vikaa puutu. ohjekirjassa kehotus ladata tolppasähköllä niin usein kuin voi. niin ei se buusteri sitä ajoakkua ehdi tyhjätä jos käyttää hupiakkua vain valaistukseen ja ajaa alle tunnin ja joka päivä. pitemmässä ajossa ja jos on sitten hupiakut jo vajautunu tietsikasta ja telkkarista edellisinä päivinä niin sitten. akun vaihdon jälkeen kerran oon tarvinnu aggrea starttaukseen. mut ajoakun jännitettä piti valvoa victronin sovelluksessa. se tippuu helposti alle 12V. uudelleen starttaamalla saattoi alkaa ladata 12.8V:iin.
-
Minkähän valmistajan sätös on kyseessä, kun älylaturi ongelmat on ratkaistu jo vuosia ennen 2020 vuotta, myös viat pohjaisissa matkamökeissä ;)
-
Jälkiasenteinen meidänkin dugatossa on buusteri. Aika omituiselta toi ohjekirjakin kuulostaa. Onko kyseessä oikea matkailuauto vai peltikoppainen retkeilyauto? Tuo ohjekirjan ohjeistus on niin erikoinen. Mikä asunto-osan valmistaja? Mulla dethleffs ja ei ole ohjekirjassa mitään tuollaisia sepustuksia. Niin ja mullakin vielä se vanhempi moottorimalli 2.3 multijet. No hyvä jos sait toimiin, kannattaa kyllä seurailla jännitteitä ja virtoja. Tuntuu vaan et joku on nyt tehty tai asennettu väärin.
-
talvilämmin euramobil activa alkovi välipohjalla ja isolla takatallilla. "isommalla" koneella et jaksais ne kasselin mäetkin nousta. kilometrejä takana vasta 112 788.
-
Mulle ei aukea, miksi hupiakut imee ajoakun tyhjäksi...
DC/DC buusteri katkaisee syötön hupiakkuun, kun jännite starttiakussa laskee raja-arvoon. Ajoakkuun jää aina riittävä starttivirta.
Mulla toimii näin. Ajoakusta siirtyy virtaa hupiakkuihin vain virrat kytkettynä. Silloin ei starttiakku tyhjene, kun auton laturi puskee lisää virtaa auton käydessä. Jos älylaturi jostain syystä laskee jännitettä, niin samalla syöttö hupiakkuunkin lakkaa.
-
No nyt tulee mieleen että joku " insinööri" on ruvennut viisaaksi ja tehnyt lisäyksiä sähkösysteemii ymmärtämättä mitä on tehnyt ;)
Eli onko alkuperäinen vai lisäilty jotain, akkuja sun muuta ?
-
juu on lisätty sitä sun tätä. tehtaan jäljiltä ei oo käytöss juur mitään paitsi perussydeemi ilman buustereita. jääkaappi oli pakko poistaa käytöstä. ongelma FIAT ECU softassa joka ei toimi jos on hupiosastolla vaikka toimisto.
-
Eli ilmeisesti ei olla onnistuttu asennuksissa ihan hyvin. Kyllähän kaikkien kuuluisi toimia, ilman mitään jääkaapin poistamisia yms. Vielä miten ecu voi vaikuttaa asunto-osan toimintaan. Sehän on vain alustan/moottorin ohjaukseen. Outo asia on.
-
DC/DC buusteri katkaisee syötön hupiakkuun, kun jännite starttiakussa laskee raja-arvoon. Ajoakkuun jää aina riittävä starttivirta.
Mulla toimii näin.
joo siis on siellä ne rajat. kun pistää rajan esim 12.0V + 0.5V niin lakkaa hupiakkujen lataus kokonaan jos ajaa cruisella. kyllä siellä pitäis se 12.5-12.8 volttia ajon aikana olla mutta ECUn mielestä ei tarvi. 11V riittää. on mulla kyllä sen ajoakun maakarvan pikaliittimen ohitus vielä testaamatta vaikken siihen usko ku normaalisti starttaa nätisti eikä liitin kuumia.
-
Jotain on pielessä kyllä. Kukakohan on tuon kytkenyt? Ostitko auton uutena? Tekikö myyjäliike nuo lisätyöt autoosi? Noista pitää kyllä ymmärtää paljon, kun noita tekee. Harmillisia juttuja on kyllä. Hankit kalliin auton ja ei toimi. Tuo ei kyllä tee akuillekkaan hyvää.
-
joo. paskan möivät. mut ei nyt homma hoidossa. italia motorin pasi pyysi et selvittäisin hommaa ja pistän pasille ohjeet niin korjaa niille joilla se on.
-
Italia motor on todella hyvä paikka fiattien alustan korjaamiseen. Pitkä kokemus, siellä käytän autoni määräaikais huolloissa. He eivät mielestäni tee asunto-osan huoltotöitä. Toivotaan et saat autosi kuntoon.
-
joo siis on siellä ne rajat. kun pistää rajan esim 12.0V + 0.5V niin lakkaa hupiakkujen lataus kokonaan jos ajaa cruisella. kyllä siellä pitäis se 12.5-12.8 volttia ajon aikana olla mutta ECUn mielestä ei tarvi. 11V riittää. on mulla kyllä sen ajoakun maakarvan pikaliittimen ohitus vielä testaamatta vaikken siihen usko ku normaalisti starttaa nätisti eikä liitin kuumia.
Jos noin toimii, niin vika ei käsittääkseni johdu lisäakuista, vaan ECU on rikki. Jos akussa on 11 V jännite, niin akku on tyhjä. Epäilen, että nyt on oikaistu jossain kohtaa, eikä varsinaista vikaa ole korjattu. Elikä huollossa ei ilmeisesti taidot ole kuitenkaan riittäneet. Enää ei taida virhevastuustakaan olla hyötyä, jos systeemiä on sorkittu.
-
Oireen perusteella vaikuttaa kuin hupiakun buusteri ottaisi virran liian läheltä auton akkua, ohi auton oman shuntin. Näin auton Ecu ei ole tietoinen kaikesta kulutuksesta eikä siten osaa pyytää latausta tyhjenevään akkuun. :-\
Ei älyttömän älylaturin niin tyhmä pitäisi olla, etteikö osaa ladata ajossa tyhjäksi hupenevaa alustan akkua, riippumatta minne kulutus on mennyt.
pitää paikkansa. samasta kohtaa ottaa mistä laturilta tulee akun päälle. shuntti maakarvassa. älylaturi vaan on just niin tyhmä kuin siihen on ohjelmoitu. varmaan et on saatu meneen jonkun prosentin osan alle CO2 kulutusta. se tosiaan lataa yleensä joka toinen päivä. huomasin et jos buusterin pakottaa päälle ennen starttia niin saattaa samana päivänä jopa ladata
-
Onko tämä nyt sellainen ongelma jota kukaan ei ole vielä puukottanut?