Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Luigi - 27.12.2024 kello on 17:41
-
Hei! Onko kukaan tilaillut tai löytänyt mistään Alden 3000 pannuun savukaasupuhaltimen moottoria (Premotec 9904 120 18813 8.8V DC 0800 Made in Holland)? Ei viitsisi maksaa 400 euroo koko paketista kun vois löytyy tuota moottoria joillakin kympeillä.
-
Hei! Onko kukaan tilaillut tai löytänyt mistään Alden 3000 pannuun savukaasupuhaltimen moottoria (Premotec 9904 120 18813 8.8V DC 0800 Made in Holland)? Ei viitsisi maksaa 400 euroo koko paketista kun vois löytyy tuota moottoria joillakin kympeillä.
Asia kiinnostaa. Meillä hajosi eilen Alde 3000 (palokaasut kattoläpiviennillä) paloilmapuhaltimen laakerit. (Puhallin model nro 3000217). Uusi paketti maksaa 375-420€ riippuen ostopaikasta ja hintojen "päivityksestä". Pieni sirinä siitä on kuulunut jo pitkän aikaa, mutta eilen alkoi ulisemaan siihen malliin että enää ei pyöri tarpeeksi ylläpitääkseen palotapahtumaa. Saakohan tuota purettua ja vaihdettua siihen rikkoutuneita osia (meidän tapauksessa laakerit)? Tuo aloittajan koodi vaikuttaa moottorin koodille, kun se lienee 9V moottori, vaikka koko puhallinyksikön syöttö onkin ilmeisesti 12V.
-
Asia kiinnostaa. Meillä hajosi eilen Alde 3000 (palokaasut kattoläpiviennillä) paloilmapuhaltimen laakerit. (Puhallin model nro 3000217). Uusi paketti maksaa 375-420€ riippuen ostopaikasta ja hintojen "päivityksestä". Pieni sirinä siitä on kuulunut jo pitkän aikaa, mutta eilen alkoi ulisemaan siihen malliin että enää ei pyöri tarpeeksi ylläpitääkseen palotapahtumaa. Saakohan tuota purettua ja vaihdettua siihen rikkoutuneita osia (meidän tapauksessa laakerit)? Tuo aloittajan koodi vaikuttaa moottorin koodille, kun se lienee 9V moottori, vaikka koko puhallinyksikön syöttö onkin ilmeisesti 12V.
Syöttöjännite on 9V. Onko puhallinmoottori musta ja pyöreä?
-
Moottorin päällä on musta 4-kulmainen muoviboksi. Itse moottorissa on tarra "Model no : 3000217". Sama käy ilmeisesti tämän 3000:n kattopakoputkimalli n lisäksi myös pariin uudempaankin Alden malliin.
Tuossa liitteenä erään varaosakauppiaan kuva koko puhaltimesta ilman sitä mustaa muovikantta tuohon päälle.
-
Ja tarrassa tosiaan sanotaan, että 12VDC, vaikka itse moottori onkin kaiken tähänastisen tiedon mukaan 9V. Ilmeisesti tuossa modulissa on regulaattori välissä.
-
"Ilmeisesti tuossa modulissa on regulaattori välissä"
- Tartun tähän kohtaan hieman, ei siksi että tuo ajatus ihan hölmökään
olisi vaan siksi että se näyttää nyt juontuvan tuosta moottorin
jännitteen ihmettelystä ja lienee vievän yhä pidemmälle tuonne
(aiheen kannalta) sivuraiteelle.
- Pienillä DC -moottoreilla nimellisjännite ei käytännössä merkitse
juuri mitään teknisesti oleellista ominaisuutta. Periaatteessa
niille voitaisiin määritellä ns. ilmavälin täysi magneettikenttä
ja johtaa siitä toimintapiste kuvaamaan moottorin nimellisominaisuuks ia.
(Noin määritellään isot sähkökoneet, sekä DC- että AC) Pieniltä
DC -moottoreilta (tai koneilta...) halutut asiat ja käyttötavat
eivät oikein puolla tuon tapaista lähestymistä, eivät myöskään
rakenteet tai mitoitukset.
- Pienet DC -moottorit voidaan ajatella paremminkin jännitteen ja
kierrosluvun suhteen kautta jossa nimellisjännitteeks i annetaan
jotain joka kuvastaa käyttökohdetta enemmän kuin itse moottoria.
ts. RPM/jännite jossa jännite voi vaihdella melko laajoissa rajoissa.
Eli 12VDC ei merkitse sen kummenpaa kuin 9VDC.... kovin pieneksi
ilmoitettu jännite tarkoittaisi että moottorin tilavuuteen tai
massaan nähden ei saavutettaisi "hyvää tehoa" kun virta (=>lämpenemä)
jo alkaisi tulla rajoitteeksi. Kovin suuri jännite (kierrosluku)
aiheuttaisi pyörrevirta- ja hystereesihäviöitä (ja taas lämpenemää)
ja lyhentyneen eliniän. Sielläkin ainut reunaehto tulee lopulta
keskipakovoimasta jos muut epäideaalisuudet hyväksyttäisiin.
"Ja tarrassa tosiaan sanotaan, että 12VDC, vaikka itse moottori
onkin kaiken tähänastisen tiedon mukaan 9V"
- moottori itse "ei tiedä olevansa" minkään jännitteinen. Sen
kierrosluku vaan on tarjotulla jännitteellä järkevissä rajoissa
tähän kohteeseen.
Yhteenvetona edellisestä: (kestomagnetoidut DC -moottorit)
#1. Älkää hämääntykö jos moottori muuten identtisinä versioina
esiintyy leimajännitteilla 1:n suhde 2:een tai jopa 3:een.
#2. Kun selvitätte voisiko jokin moottori korvata toisen kiinnittäkää
huomiota kierrosluvun ja jännitteen suhteeseen niin että saatte
saman (tai muuten halutun) kierrosluvun. Tästä jo huomaattekin
että pelkkä nimellisjännite voisi viedä valinnan täysin vikaan.
Mutta tuo ALDE moottori sitten..... siinä ei ole (jännite)regulaattoria
vaan elektroninen kommutointi asennontunnistimell a (HAL -anturi näkyy
kun tihrustaa piirilevyn ja kuvan käämityksen välistä) HAL -anturin
signaali viedään myös lämmittimen valvontaan kierroslukutiedoksi eli
valvonta tietää moottorin pyörimisestä ilman virta- ja jännitetietoakin.
En ole varma käyttävätkö kaikki mallit tuota tietoa hyväksi.
Tuossa em. laakeriongelmassa saattaisin kokeilla sintterilaakerin
voitelua alipaineen avustuksella, se on itseäni kiinnostanut kun tulokset
eräässä toisessa yhteydessä olivat sangen hyviä jo ilman alipainettakin.
Ehkä tuo päivä joskus koittaa, se jää nähtäväksi.
PS. Aloittaja ei tainnut selkeästi kertoa miksi haluaa vaihtaa puhaltimen
tai moottorin. Tai haluaako ensinkään?
PPS. Tuo otsikon "savukaasupuhallin" on melko hullunkurinen ilmaus ja ehkä
voisi harhaanjohtaakin jonkun. Olisiko aihetta korjaamiseen?
-
Moottorin päällä on musta 4-kulmainen muoviboksi. Itse moottorissa on tarra "Model no : 3000217". Sama käy ilmeisesti tämän 3000:n kattopakoputkimalli n lisäksi myös pariin uudempaankin Alden malliin.
Tuossa liitteenä erään varaosakauppiaan kuva koko puhaltimesta ilman sitä mustaa muovikantta tuohon päälle.
Tuon mallin paloilmapuhallin on korjattavissa. Olen korjaillut aika monia.
-
Eipä näköjään ole enää markkinoilla seinäläpiviennillis een malliin puhallinta. Mikähän ero tuolla kattoläpivienti mallin puhlatimella on? Kovempi voimakkuus? Sotkee paloprosessin jos laittaa seinämalliin?
Jos nyt omastani hajoaa puhallin, niin joudunko asentamaan katolle pakoputken, jotta saa vielä korjattua? Pitääkö nyt ennakoivasti tehdä jotakin, jotta kestäisi kauemmin?
-
Kiitos hyvistä ja asiantuntevista vastauksista ja kommenteista.
Mietin itsekin tuota vaihtoehtoa, että laakerin vaihdolla tai jopa pelkällä voitelulla voisi saada puhaltimeen taas käyttöikää lisää.
Hyvää lisätietoa tuosta DC moottorin jännitteestä. Jännittellähän niiden kierroslukua tosiaan säädetään. Tai PWM muuntimella kai homma onnistuu myös.
Onko tuossa Alden tapauksessa kyse ennmmin polttimen tuloilmapuhaltimest a kuin savukaasupuhaltimes ta? Tuntuisi, että olisi fiksumpaa puhaltaa raitista ilmaa kuin kuumaa vesihöyryä ja muita palamistuotteita jäännösilman kanssa.
-
Tuon mallin paloilmapuhallin on korjattavissa. Olen korjaillut aika monia.
Pystyykö tuohon vaihtamaan laakerin, vai miten olet korjannut? Hirmuisen ulinan pitää, eli selkeä laakerivika. Saattaa pyöriä hetken ihan ok ja sitten alkaa ulisemaan ja kohta poltin sammuu. Vai riittääkö laakerin voitelu? Jos riittää, millä se kannattaa voidella? Epäilisin että ei riitä, kun kerran ulisee noin äänekkäästi - mutta en tosiaan tiedä.
-
Ulisevan liukulaakerin voitelu saattaa olla hetken apu. Ainoa korjaus on laakerin vaihto. Ulina tarkoittaa akselin värähtelyä laakeripinnalla. Silloin laakeri ei toimi suunnitellulla tavalla. Akseli heiluu laakeripinnalta toiselle ja menettää kierrosnopeuttaan. Koska puhalin ei toimi oikealla nopeudella, tulee lämmittimeen häiriö.
Laakeri vaihtuu uudella puhaltimella tai laakerin vaihtamalla (jos tämän voi tehdä).
-
Hei! jos liukulaakerin saa irti, pallomaisen laakerin saa saa puristettua ruuvipenkissä kahden mutterin välissä vähän kasaan.
sen jälkeen sopivalla poralla avennus. liotus lämpimässä öljyssä ennen asennusta. Tämä on ns. Pielavetinen korjaus.
Jos on laakeripusla, niin niitä löytyy kyllä.
-
Eipä näköjään ole enää markkinoilla seinäläpiviennillis een malliin puhallinta. Mikähän ero tuolla kattoläpivienti mallin puhlatimella on? Kovempi voimakkuus? Sotkee paloprosessin jos laittaa seinämalliin?
Jos nyt omastani hajoaa puhallin, niin joudunko asentamaan katolle pakoputken, jotta saa vielä korjattua? Pitääkö nyt ennakoivasti tehdä jotakin, jotta kestäisi kauemmin?
Ei mitään eroa.
-
Pystyykö tuohon vaihtamaan laakerin, vai miten olet korjannut? Hirmuisen ulinan pitää, eli selkeä laakerivika. Saattaa pyöriä hetken ihan ok ja sitten alkaa ulisemaan ja kohta poltin sammuu. Vai riittääkö laakerin voitelu? Jos riittää, millä se kannattaa voidella? Epäilisin että ei riitä, kun kerran ulisee noin äänekkäästi - mutta en tosiaan tiedä.
Purkaa piirilevy irti niin saat moottorin kahtia ja voi teflonrasvalla voisella laakerit. Mittaa kelan käämi, pitäisi olla 4 ohmia. Sama puhallin Alde 3010 ja 3020 ja 3030:ssa.
-
Ei mitään eroa.
Kiitos tiedosta! Jännä ettei missään missä noita on myynnissä mainita että käy myös seinäputkimalliin.
Mutta hyvä tietää, että vielä puhaltimen saa uuden Thumb
-
@mjo33400: "ja voi teflonrasvalla voisella laakerit"
Tämä jäi nyt askarruttamaan, minulta on ehkä jäänyt jotain huomaamatta.
Olen mahdollisesti liian automaatisesti olettanut että nuo laakerit joissain/kaikissa
malleissa olisivat sintrattuja. Tämä ihan silmämääräisesti värin perusteella, en ole
tuollaista milloinkaan ottanut mikroskoopin alle mulkoiltavaksi.
Kiinnostaisi tietää mikä teflonrasvan ajatus tässä tapauksessa on ja
millaiset on saadut kokemukset. Onko oletettavaa että teflonrasvan on oltava jotain
tiettyä laatua, lähinnä kai kantoaineen osalta, teflonhan on itsessään aina samaa.
(minulla on luulo että teflon onnistutaan valmistamaan aina "riittävän" hienojakoisena
dispersiona ettei siitä syntyisi eroja. Onkohan kukaan foorumilaisista tullut
perehtyneeksi tuohon?)
Jos nuo laakerit joissain tapauksissa olisivat sintrattuja niin oma
lähestymiseni olisi upottaa ne esim. GL4 vaihteistoöljyyn, laskea paine lähelle
nollaa ja ilman poistuttua sintterimatriisista päästää ulkoilman paineen vaikutus
takaisin.
-
Aikoinaan tuli voideltua tasavirta laturin laakerit siten, että laitoin laakerin peukalon päälle pystyyn ja kaadoin sen täyteen öljyä.
Kun laakeri oli kuin juomalasi piripinnassa laitoin etusormen sen päälle ja puristin, kunnes öljy tihkui laakerin läpi, siten laakeri oli kyllästetty öljyllä ja valmis käyttöön.
Kikan opin vanhalta autonasentajalta
-
Aikoinaan tuli voideltua tasavirta laturin laakerit siten, että laitoin laakerin peukalon päälle pystyyn ja kaadoin sen täyteen öljyä.
Kun laakeri oli kuin juomalasi piripinnassa laitoin etusormen sen päälle ja puristin, kunnes öljy tihkui laakerin läpi, siten laakeri oli kyllästetty öljyllä ja valmis käyttöön.
Kikan opin vanhalta autonasentajalta
Tuo kikka neuvottiin meille aikoinaan -70 luvulla amiksessa ;D
-
Uudelle laakerille varmasti hyvä tapa. Tässä tapauksessa laakeri on väljä. Voitelemalla sitä ei ehjäksi saa.
-
Uudelle laakerille varmasti hyvä tapa. Tässä tapauksessa laakeri on väljä. Voitelemalla sitä ei ehjäksi saa.
Totta.
Vaan vähän kun selaa nettiä, niitä kyllä löytyy uusia.
Eikä maksa paljon.
-
Uudelle laakerille varmasti hyvä tapa. Tässä tapauksessa laakeri on väljä. Voitelemalla sitä ei ehjäksi saa.
Näin arvelinkin. Ehkä se joku hätäensiapu olisi, mutta ei se voi ulista ellei akseli pääse värähtelemään laakerin sisällä. Rasva voitelee, ei poista välystä. Ei auta - täytyy alkaa tutkimaan onnistuuko laakerien vaihto vai täytyykö koko (p*ska) vaihtaa jos se on suunniteltu niin huonosti ettei laakereita voi vaihtaa.
-
"puristin, kunnes öljy tihkui laakerin läpi"
- neuvokas menettely sylinterimuotoisell e laakerille. Säteislaakerilla lienee tarpeen
tihkuttaa reilusti yli että matriisi täyttyy/vaihtuu myös paksuimmilta kohdiltaan.
@Mautoilija:
"Uudelle laakerille varmasti hyvä tapa"
-ei mitenkään varmasti, jos se on sintterilaakeri on suuri mahdollisuus että
se toimitetaan voideltuna.
"Tässä tapauksessa laakeri on väljä"
- Onko oikeasti todettu? Korkea värähtelyääni ("ulina") kertoo tiukasta laakerista
ja korkeasta kitkakertoimesta. Väljässä laakerissa syntyy matalataajuinen heräte.
"Voitelemalla sitä ei ehjäksi saa"
- Jos laakerin (ainut?) ongelma on voitelun puute on täysin järkevää kokeilla voitelua.
"Ei auta - täytyy alkaa tutkimaan onnistuuko laakerien vaihto...."
Tarkoittanet <alkaa tutkia>?. Malta hetki vielä, mitä Mjo mahtaa kertoa teflon- voiteluaineesta.
Jotkut näistä lämmittimista toteuttavat elämäntehtäväänsä kuumissa olosuhteissa ja kestovoitelun
kannalta teflonilla voi olla annettavaa. Sintterilaakerissa voiteluaineella olisi hyvä olla
sopiva viskositeetin ja kapillaarisuuden suhde, sitä taas hankaloittaa vaatimus pysyvyydestä
kuumassa. Teflon itsessään ratkaisisi kuumuusvaateet mutta se taas on kansankielellä ei-kostuttava
(eli hylkivä) aine jonka tulisi toimia yhdessa kantoaineensa kanssa täysin vastakkaisella
pintajännityskulmal la. Saattaa olla että ko. aineitten valmistajilla on ratkaisuja tuohon ja
saattaisin arvella milta suunnalta ne löytyisivätkin mutta olisi hyvä kuulla jotain kokeilluista
tapauksista.
-
Voihan tästä kirjoittaa vaikka väitöskirjan. Käytännöllisin konsti on ottaa puhallin pöydälle ja alkaa tutkiamaan mikä on vikana. Tehdä siitä tarvittavat johtopäätökset. Voitelusta voi kysyä myyjältä (joka ei tiedä asiasta mitään).
On näitä kautta aikojen vaihdeltu, voideltu tai jätetty voitelematta ilman tieteellistä tutkimusta.
-
Puhallin on kaasuputken ja kaasun magneettiventtiilie n alla. Onnistuuko puhaltimen irroittaminen koskematta kaasuvehkeisiin? Ellei onnistu, laitan hanskat naulaan ja vien asentajalle jolla on lupa (ja sitä kautta osaaminen) puuhata noiden kiinteiden kaasuasennusten kanssa. Mutta jos se mahtuu nousemaan jollain tempulla kaasulinjan alta, ottaisin sen mielelläni itse pöydälle lähempää tarkastelua varten.
-
Huolto-ohjeessa oli maininta, että joissakin malleissa vaatii kaasuputken irrottamisen. Omasta lähti pois putkea irrottamatta, vaikkakaan ei ihan suoraan ylöspäin onnistunutkaan. Kokeilemallahan tuo selviää. Kannattaa sellainen teleskoopin päässä oleva magneetti olla valmiina irrotuksessa. Taaimmaiset ruuvit ovat aika ikävässä paikassa ja jos ne putoavat lämmittimen sisään, niin nitä ei enää saa sieltä pois ;D
-
Vaihdoin uuden. Purin vanhan. Laakereissa on omituinen rakenne. Voiteluaine oli kuivunut. Uitin polttoaineessa, putsailin ja laitoin tuoreet voiteluaineet. Nyt pyörii äänettömästi tämä vanhakin. Jäi varaosaksi. Jos joku tarvii, voin myydä pois, mutta tietysti takuuta tuolle on vaikea antaa.
-
Minkähän mallinen puhallin on kyseessa. Niitä on kolme mallia. Tohon teflon rasvaan en osaa muuta sanoa kuin, että olen käyttänyt sitä varmaan 20 vuotta. Primus pumpun laakerihan on liukulaakeri ja se alkaa vinkumaan tai nypyttää, mutta kun suikautat hieman teflonia niin tulee äänettömäksi. Itse rasvasin pumpun kerran vuodessa. Minulla on käsitys, etä teflon hasva ei jäykisty pakkasessa.
-
Minkähän mallinen puhallin on kyseessa. Niitä on kolme mallia. Tohon teflon rasvaan en osaa muuta sanoa kuin, että olen käyttänyt sitä varmaan 20 vuotta. Primus pumpun laakerihan on liukulaakeri ja se alkaa vinkumaan tai nypyttää, mutta kun suikautat hieman teflonia niin tulee äänettömäksi. Itse rasvasin pumpun kerran vuodessa. Minulla on käsitys, etä teflon hasva ei jäykisty pakkasessa.
Jos kysymys on tuosta minun puhaltimesta, se on tuo mallinro 3000217. Sitä myydään nykyään myös mallinumerolla 3000452.
Laakerin rasva oli valkoista ja kovaa. Notkeammalla rasvalla pyörii kevyesti käsin pyöräyttämällä ja todella hiljaisesti kun sille antaa sähköä. Tuolla "muunnossarjalla" sitä voi syöttää pelkällä DC-syötöllä. Ei tarvi PCM signaalia eikä sitä neljättä karvaakaan. Uuden puhaltimen mukana tuli sellainen muunnossarja, jolla puhaltimen voi asentaa vielä vanhemman malliseen Alde 3000 Compactiin, jossa on vain kaksi "mini-abikoa" syöttämässä sähköä puhaltimelle.
-
Kaksi johtoa on tossa sinunkin puhaltimessa. Tuliko puhaltimelle 9 volttia? Mittaa käämi, pitäisi olla 4 ohmia. Purkamalla piirilevyn kaksi ruuvia saat nostettua sen moottorin pois jolloin voit rasvata tyynyt.
(https://karavaanari.org/kuvat/1737493559.jpg)
-
Kaksi johtoa on tossa sinunkin puhaltimessa. Tuliko puhaltimelle 9 volttia? Mittaa käämi, pitäisi olla 4 ohmia. Purkamalla piirilevyn kaksi ruuvia saat nostettua sen moottorin pois jolloin voit rasvata tyynyt.
(https://karavaanari.org/kuvat/1737493559.jpg)
Kyllä niitä johtoja neljä on, mutta toimii noilla kahdellakin. Siksi tuossa muutossarjassa on tuo kahden johdon adapteri. Kuten kirjoitin, molemmat laakerit on rasvattu ja toimii vallan mainiosti nyt. Jäi siis varaosaksi, kun uusi puhallin on jo paikallaan ja tämän vanhan sain korjattua voitelemalla molemmat laakerit. Tuon ylemmän käytin laakeriliikkeessä, mutta siellä pudistelivat vain päätään ja päädyin senkin osalta pelkkään voiteluun.