Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: porakone - 20.10.2024 kello on 10:46
-
Täällä kun tiedetään kaikesta kaikki, niin voitteko kertoa vastauksen otsikon kysymykseen?
Omat kokemukseni ovat Trumasta mutta luulisin ongelman vaivaavan merkistä riippumatta, vesilämmityksellä seuraavaksi kuvailemani äkkipikaisuus ei tietysti ole niin äkkipikaista mutta kuitenkin. Edellisessä, ehkä 2009 markkinoille tulleessa peltikopissa ihmettelin syksyn tullen kun lämmityksen toiminta oli aivan perseestä. Vaikka siihen käänsi 24 astetta niin polven korkeudella - lattiatasosta puhumattakaan - oli jo aika holodna ennenkuin lämppäri suostui käynnistymään, lämpötilan vaihtelu alemmilla tasoilla oli myös aikamoista. Koska anturi oli lähes keittiön yläpuolella, se luonnollisesti myös sammui kun liesi oli tulilla ja nosti lämmintä ilmaa anturille. Ja taas oli lattiatasossa viileää. Siihen en edes viitsi mennä millainen lämpötilan vaihtelu aiheutuu kun pyydetään astetta viileämpää eikä lämpö ala anturin korkeudella heti laskemaan kun se vähentää tehoa.
Kun olin tätä aikani pähkäillyt, siirsin lämpöanturin noin polven korkeudelle sohvan päähän ja avot. Lopputulos oli kuin olisi vaihtanut tyystin uuden lämmitysjärjestelmä n, lähti päälle kun vilakka lähti eikä sammunut aamukahvia keitellessä. Kaasun kulutushan tästä operaatiosta toki nousi aika paljon kun eihän se tasainen lämpö ilmaiseksi tule, mutta aivan ehdottomasti täydellinen ratkaisu verrattuna aikaisempaan.
Monissa vehkeissä olen toki nähnyt anturin fiksumminkin sijoitettuna, ja hämmästys oli melkoinen kuin totesin että tässä saman valmistajan 15 vuotta tuoreemmassakin peltikopissa anturi on edelleen lähes katon rajassa. Ja toiminta on edelleen aivan yhtä perseestä. Kun tuossa liettä virittelin kananmunan keittoa varten, vetelin samalla villasukat jalkaan ja niinhän se taas oli lämmitin lähes puoli tuntia mykkänä. Sanomattakin selvää että vilakka tuli. Tarkoitus on ollut siirtää tässäkin anturi alemmas, mutta on teknisesti vähän työläämpi suoritus kuin vanhassa niin on vielä jäänyt. Kai siihen on tämän reissun jälkeen perehdyttävä.
Niin että onko tuossa sijoituksessa nyt joku sellainen hyvä puoli jota en ole itse tullut ajatelleeksi vai onko ne vaan hölmöjä siellä tehtaalla, vuodesta toiseen?
-
Ongelma ei liene niinkään asennuskorkeus, vaan asennuspaikka.
Alhaalla oleva anturi säätää lämmön sen tason mukaan ja ylhäällä onkin sitten +26.
Tämänhän jo totesit.
Jos säädät ylös +26, alakerta lämpiää vastaavasti...
-
Niin että onko tuossa sijoituksessa nyt joku sellainen hyvä puoli jota en ole itse tullut ajatelleeksi vai onko ne vaan hölmöjä siellä tehtaalla, vuodesta toiseen?
Ne ovat täysiä idiootteja.
Saman huomaa niin monessa eri asiassa.
Tilojen mitoitus on pielessä, eli suunniteltu jollekin 150cm pitkille ja 50kg henkilöille.
Kytkimet yms ovat aivan käsittämättömissä paikoissa.
Käytetyt materiaalit eivät oikeasti toimi kyseisessä paikassa.
Ja tuo ei koske ainoastaan halpamalleja, samat ongelmat 100te autoissa.
Mutta osa noista hölmöyksistä johtuu varmaan siitä että kaikki eivät tarvitse kyseisiä ominaisuuksia.
Eli osa ei käytä ollenkaan auton suihkua, etelässä ei tarvita lämmitystä, ...
Osa auton ratkaisuista voi siis olla erinomaisia, mutta osa on täyttä sutta ja sekundaa.
-
Ne ovat täysiä idiootteja.
Saman huomaa niin monessa eri asiassa.
Tilojen mitoitus on pielessä, eli suunniteltu jollekin 150cm pitkille ja 50kg henkilöille.
Kytkimet yms ovat aivan käsittämättömissä paikoissa.
Käytetyt materiaalit eivät oikeasti toimi kyseisessä paikassa.
Ja tuo ei koske ainoastaan halpamalleja, samat ongelmat 100te autoissa.
Mutta osa noista hölmöyksistä johtuu varmaan siitä että kaikki eivät tarvitse kyseisiä ominaisuuksia.
Eli osa ei käytä ollenkaan auton suihkua, etelässä ei tarvita lämmitystä, ...
Osa auton ratkaisuista voi siis olla erinomaisia, mutta osa on täyttä sutta ja sekundaa.
En ihan allekirjoita tuota..
Mutta kun merkkiä vaihtamalla suunnittelija onkin germaani eikä magarooni, niin järki lisääntyi.. nykyisestä en tiedä mikä pitäisi olla toisin.
Sama koskee ihan tavan henkilöautoja, esimerkkinä vaikka ajovalon polttimon vaihto (harvinaisuus kohta). Välimeren vehkeissä vaatii paljon työkaluja ja purkua - Itämerenrantavaltio iden malleissa on toisin, osassassa jopa ilman mitään työkaluja umpio käteen ja kotiin lämpöiseen..
-
Eipä taida olla mennyt tehtaalle riitävästi palautetta.
Mullakin detskun Alden paneli lieden päällä n 30 cm päässä joten jos käyttäisi liettä varmaan sama juttu.tuossa myös anturin siirto mahdoton paneelin reijän takia. Onneksi ei liettä käytetä, on erillinen induktioliesi. Muuten kyllä säätää täydellisesti.
-
Useimmiten tuo ei ole anturin paikasta kiinni vaan lämmön jaosta joka on miltei järkiään toteutettu päin persetä.
Yleensä truma autoissa on liian vähän suuttimia ympäri autoa. Jos löytyy 12 klp lämmönjakosuuttimia, niin lämpötilakin on aika tasainen verrattuna 6 suuttimeen.
-
Sama tulee vastaan Truman säätimien sijoituspaikasta kun ne on ihan missä sattuu niin kun yöllä heräät epäsopivaan lämpötilaan niin lähde siitä sitten pois peiton alta säätämään. Rapido on mulla ensimmäinen missä säätimet ovat sängyn vieressä välisenässä. Thumb
-
Eipä taida olla mennyt tehtaalle riitävästi palautetta.
Mullakin detskun Alden paneli lieden päällä n 30 cm päässä joten jos käyttäisi liettä varmaan sama juttu.tuossa myös anturin siirto mahdoton paneelin reijän takia.
Aldeen saa extra anturin, ei tarvitse siirrellä paneelin anturia.
-
Aldeen saa extra anturin, ei tarvitse siirrellä paneelin anturia.
Saahan sen mihin vaan, pyttymäisintä on johtojen veto.
-
En ihan allekirjoita tuota..
Sama koskee ihan tavan henkilöautoja, esimerkkinä vaikka ajovalon polttimon vaihto (harvinaisuus kohta). Välimeren vehkeissä vaatii paljon työkaluja ja purkua
Juu, en minäkään...
Likan GrandePuntossa umpion takaa kuminen kiekko sormin irti ja polttimo jousilla kiinni. Ei työkaluja ja tilaa on. Takavalot kahdella ruuvilla, ovat vielä sopivan korkealla, ei selkä väsy.
Pösöissä yhtä helppoa, takavalot siipimutterein kiinni, ei työkaluja. Xenonitkin vaihtuu ilman työkaluja.
Boxerissa joutuu pari pulttia aukomaan umpioista ja maskista, mutta mitään näppäryysvaatimusta tai tilan ahtautta ei havaittavissa, vain simppeliä tekemistä.
Oliko Avensis, kun pitää puskuri irrottaa, sisälokari ja rengaskin? 😮
Mutta kun tollanen ledviiru pimenee... 😂
-
Vielä itse asiasta, niin ongelmakohta on varsinkin vanhemmissa autoissa keulaosat, josta valuu kylmää ilmaa lattiapintaan. Uudemmissa taitaa olla varsinkin vesikiertoisissa pattereita keulaosassakin.
-
Meillä se lämpötila-anturi on ulko-oven yläpuolella olevan kotelon seinässä, Truman käyttöpaneelin vieressä. Sinne umpinaisen kotelon taakse ei suoraan pääse lämmin ilma kiertämään, ja selvästikin se kotelon tausta jäähtyy sitä enemmän, mitä kylmempi ulkona on. Vaikka se varsinainen ulkoseinä on eristetty, niin kyllähän se seinä vähän viilentää sitä kotelon sisustaa, kun ilma ei sinne kierrä. Tästä johtuen se anturi näyttää viileällä kelillä liian matalia lukemia.
Olisihan siinä anturissa kalbrointimahdollis uus, mutta kun tarvittava korjaus riippuu ulkoilman lämpötilasta, niin se kalibrointi tapahtuu pelkästään korvien välissä. KOkemus opettaa ottamaan huomioon, että Truman anturi näyttää liian viileitä lukemia.
Nyt esim. viime viikon leudossa syyssäässä Truma oli päiväaikaa säädetty 19 asteeseen, jolloin rinnan korkeudella keskellä autoa oleva mittari näytti miellyttävää 21 asteen lämpötilaa. Yöksi Truma 15 asteeseen, jolloin todellinen sisälämpötila noin 18 astetta. Kunnon pakkasilla noita Truman lukemia saa sitten ruuvata asteen tai pari alemmas, jotta asuintila ei lämpene liikaa.
Viileässä tykätään nukkua, siksi yöksi lämpötilan pudotus. Aamulla sängystä ylös noustessa tupa on vähän holotna, mutta kun laittaa Trumalle lisää pyyntiä niin tilannehan korjaantuu hetkessä.
Liesi on meilläkin aika lailla sen lämpötila-anturin lähellä, ja Truma kytkeytyy pois päältä, jos siinä pidempään jotain keittää tai paistaa. Mutta ei se sisälämpötila niin nopeasti tipu, että tuota olisi millään tavalla ongelmaksi koettu.
-
Meillä se lämpötila-anturi on ulko-oven yläpuolella olevan kotelon seinässä, Truman käyttöpaneelin vieressä. Sinne umpinaisen kotelon taakse ei suoraan pääse lämmin ilma kiertämään, ja selvästikin se kotelon tausta jäähtyy sitä enemmän, mitä kylmempi ulkona on.
Siinähän se monesti jököttää.
Olenkin vetänyt sitä anturia vähän ulos sieltä reijästään.
-
Viileässä tykätään nukkua, siksi yöksi lämpötilan pudotus. Aamulla sängystä ylös noustessa tupa on vähän holotna, mutta kun laittaa Trumalle lisää pyyntiä niin tilannehan korjaantuu hetkessä.
Aldessa on tuotavarten automaattinen toiminto, erittäin kätevä kun aamusella lämmöt palautuu automaattisesti normaaliksi päivälämmöksi, ei tartte olla horkassa heti noustuaan.
-
Siinähän se monesti jököttää.
Olenkin vetänyt sitä anturia vähän ulos sieltä reijästään.
Niin mikä jököttää aamusella? :9
-
Aldessa on tuotavarten automaattinen toiminto, erittäin kätevä kun aamusella lämmöt palautuu automaattisesti normaaliksi päivälämmöksi, ei tartte olla horkassa heti noustuaan.
On Trumassakin ajastusmahdollisuus, jolla tuon saisi varmaankin hoidettua. En ole kokeillut, kun lämmöt nousee niin vikkelästi että periaatteessa aivan sama onko sen pienen hetken vähän viileää vai ei.
-
Edellisessä, ehkä 2009 markkinoille tulleessa peltikopissa ihmettelin syksyn tullen kun lämmityksen toiminta oli aivan perseestä. Vaikka siihen käänsi 24 astetta niin polven korkeudella - lattiatasosta puhumattakaan - oli jo aika holodna ennenkuin lämppäri suostui käynnistymään, lämpötilan vaihtelu alemmilla tasoilla oli myös aikamoista. Koska anturi oli lähes keittiön yläpuolella, se luonnollisesti myös sammui kun liesi oli tulilla ja nosti lämmintä ilmaa anturille. Ja taas oli lattiatasossa viileää. Siihen en edes viitsi mennä millainen lämpötilan vaihtelu aiheutuu kun pyydetään astetta viileämpää eikä lämpö ala anturin korkeudella heti laskemaan kun se vähentää tehoa.
Hieman pitkä lainaus, mutta siinä vikakuvaus edellisestä autosta. Täysin sama vikakuvaus sopii myös tähän viimevuotiseen retkikseen jossa anturi heti kuskin takana yläkaappien alapinnassa. Nyt sitten sain aikaiseksi siirtää anturin alemmas, ja jälleen - kuten tuossa vanhassa autossani - aivan kymppisuoritus. Lämppärin toiminta tasaantunut ihan huomattavasti, ei sammu perunoita keitellessä ja takaosan lämmitys pöhisee myös ajossa (joka on kovin tärkeää sen tähden että vesivehkeet ei mene jäähän).
Että vaikka tuolla aijemmin nyt on spekuloitu suulakkeiden sijoituksen ja määrän vaikutusta ja vaikka ties mitä, niin pysyn silti kannassani että lämpöanturin sijoittaminen auton lämpimimpään paikkaan (=ylös) on hölmöläisten hommaa.
-
niin pysyn silti kannassani että lämpöanturin sijoittaminen auton lämpimimpään paikkaan (=ylös) on hölmöläisten hommaa.
Olen samaa mieltä.
Ei tuossa Spritessäkään ole mielestäni paras, kun on lähes lattialla, luullakseni kuitenkin parempi kun korkealla? On vain putkella yhdistetty lämppäriin, siksi vaikea muuttaa.
-
Että vaikka tuolla aijemmin nyt on spekuloitu suulakkeiden sijoituksen ja määrän vaikutusta ja vaikka ties mitä, niin pysyn silti kannassani että lämpöanturin sijoittaminen auton lämpimimpään paikkaan (=ylös) on hölmöläisten hommaa.
Peltilaatikko ei taida olla lämmön tasaisuuden suhteen niitä parhaimpia?
Olenkin edelleen sitä mieltä, että jos saat varpaat lämpimiksi, niin muualla on kuuma.
Sitäkin mieltä olen edelleen, että kun sitä anturia kiskoo sentin-pari ulos seinästä, se toimii paremmin.
Siitä olemme yhtä mieltä, että lieden yläpuolella anturin paikka ei ole.
-
Huonelämpöanturi sijoitetaan oleskeluvyöhykkeell e.
huonelämpötilalla ilman lämpötilaa oleskeluvyöhykkeell ä
oleskeluvyöhykkeellä sitä osaa huonetilasta, jossa sisäilmastovaatimuk set on suunniteltu toteutuviksi ja jonka alapinta rajoittuu lattiaan, yläpinta on 1,8 metrin korkeudella lattiasta ja sivupinnat ovat 0,6 metrin etäisyydellä ulko- tai sisäseinästä tai vastaavasta kiinteästä rakennuksen osasta
https://talotekniikkainfo.fi/sisailmasto-ja-ilmanvaihto-opas/2-maaritelmat
Tämä koskee kiinteätä asumusta. Soveltuu myös matkailukalustoon. Tyypillisesti huoneen lämpö mitataan huonetilassa olevalta rakenteelta(ei ulkoseinältä) noin 150 cm:n korkeudelta.
-
Aldeen saa extra anturin, ei tarvitse siirrellä paneelin anturia.
Alde 3000:ssa sen voi toteuttaa näin.
(https://karavaanari.org/kuvat/1739865690.jpg)
-
Siitä se ajatus sitten lähti...
Siirränpä Planarin ohjauspaneelin mielekkäämpään paikkaan retkipakussa. Ohjauspaneelissa on integroitu termostaatti, niin se siirtyy siinä mukana.
Ei kun kauppaan ostamaan nelipiuhaista johtoa muutama metri askartelua varten.
-
Minun räätälöydyssä lämmitysjärjestelmä ssä on kolme anturia, yksi ylhäällä, yksi Alden oma ja yksi lattiatasolla. Kahden arvoa voi puhelimella lukea (muut paitsi Alden). Yllätys oli suuri että ylhäällä olevan ja lattiatason olevan lämpötilaero oli < 0,5 astetta. Vaunu Kabe. Tulin siihen tulokseen että ilma kiertää sen verran hyvin ettei lämpötilaeroa synny. Tietenkin tässä vaikuttaa paikka ja vaunun rakenne, mutta näin tässä tapauksessa.