Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 11.10.2024 kello on 11:16
-
Huippukitkat vs halpis nastat.... kyyti on kylmää....
https://vm.tiktok.com/ZGdeh3xYu/
-
Ei p*ska linkkejä viitsi edes avata....
-
TM käyttää tässä parhaaksi toteamaansa julkaisualustaa kaiketi....
Mutta on tuo aika tylyä testiä....
tuollainen hinnat alkaen rengas voittaa kirkkaasti eurooppalaisen huipputuotteen....
-
Voi ittu, totuus tulee lasten ja.... Suusta🫢
-
Ei kait tuo kenellekään voi mikään uutinen olla? Jääpidosta kun kyse.
-
Ja se yllättävä tieto tässä testissä oli ... niin missä? Ei tuon nyt pitäisi olla kellekään mikään uutinen, ei todellakaan. Vaan siltikin tulevana talvena itse ruuvaan taas nuo Nokialaiset kitkat alle ja cruisailen tyytyväisenä.
-
Ja se yllättävä tieto tässä testissä oli ... niin missä?
Se yllätys ainakin mulle oli, että joku autolehti, tai muu yleinen tiedottaja nykyään ylipäätään kehuu nastarenkaita...
-
Juuri laitoin maksuun emännän auton kitkarenkaat. Sailun on merkki ja katselin että onpa hienot ja hyvät saippaukset ja kumi mukavan pehmeä. Saas nähä mikä on kestävyys.
Meillä on ajettu kitkoilla noin 40 vuotta ekä vielä petytty. Vaatii ymmärrystä kyllä, ei tee kesäkelejä mutta hyvin toimeen tulee.
-
Toivottavasti en nyt käynnistä mitään väittelyä tästä asiasta, mutta kommentoin kuitenkin sen verran että mielelläni ajaisin kitkoilla mutta kun en voi. Suomenlahden rannikko, vaihtelevalla hoidolla oleva kapea yksityistie ja jyrkkä mäki on sellainen yhdistelmä, että kun keli menee vaikeaksi on pakko olla metallia raapimassa sitä jäätä jos meinaa tiellä pysyä. Erityisesti silloin kun huomaa valuvansa nelipyöräluisussa takaperin alas mäkeä, niin on oikein kiva että nastat edes vähän jarruttaa sitä kelkkailua.
Toki sellaisiakin vuosia on ollut, että koko vuoden pärjäisi kitkoilla, mutta sitten taas joinain vuosina lämpötila sahaa edestakaisin nollan molemmin puolin ja välillä sataa lunta ja välillä vettä ja kaikki jäätyy ja sitten on tie jäässä ja siinä päällä vesi. Silloin ei pärjää ilman nastoja, ei autolla eikä jalkaisin. Mulla on nastakenkiinkin sellaiset pilkkijän irtonastat, kun perus nastakengille ei pysy pystyssä kun menee vaikeaksi. Hiekoituskaan ei auta kuin hetken, kun ensimmäisen vesisateen jälkeen se sepeli on jäätynyt sinne sisään. TUosta saattaa seurata juuri tuo edellä mainitsemani takaperin valuminen, kun ajaa mäkeen ajatellen että "ei hätää se on hiekoitettu ja aamulla oli erittäin hyvä pito" ja sitten huomaakin että se autosta katsottuna vain näyttää hiekoitetulta, mutta se sepeli onkin painunut jään sisään silmäkarkiksi mutta ei enää vaikuta mitään.
Oikeasti mulla pitäis olla kolme rengaskertaa, mutta kun en ole halunnut investoida, niin kesä- ja nastarenkailla mennään.
Jos ei olisi tuota yksityistien pätkää, niin kitkat olisi mun valinta.
Matkamökissäkin on kesä- ja nastarenkaat, mutta kun ensimmäisen kerran tulee talvikeleillä Keski-Euroopan reissu tai vaikka ruskaretki pohjoiseen, jolloin täällä etelärannikolla on kesä ja lapissa saattaa tulla lunta tai sitten ei. Näissä tilantessa tarvis kitkarenkaat. Tuollaisen tilanteen tullen siirryn varmaankin käyttämään kesärenkaina neljän vuodenajan kitkoja ja sitten talveksi ne kunnon nastarenkaat.
-
Nämä asiat on käyty moneen otteeseen ja monen monituista kertaa läpi tässä(kin) foorumissa... 🥱
😉
-
Nämä asiat on käyty moneen otteeseen ja monen monituista kertaa läpi tässä(kin) foorumissa... 🥱
😉
Ei ole foorumia jossa ei sama jankkaus alkaisi joka syksy... :D
Laitetaanko moottoriöljykeskust elu vähän loiventamaan..? ::)
-
Vaan kumpi se on keskimäärin turvallisempi nasta vai kitka? ;D
-
Höpisee kuka höpisee. Ihan 1 hailee mitä. Henkilöautossa on kitkat uudet Nokian R5 menee alle ensi viikolla. Kulkimessa Michelin Crossclimatet. Testejä voi jokainen lukea niin paljon kuin huvittaa 😁
Juu, öljykeskustelu voisi antaa potkua, itselle ei vaikutusta.
Olikohan tämä Karabiilistin spammi nopea kosto kun kiinalaisten Triangle jäi ilman arvosanaa kun ei niin alhaista löytynyt.
-
Mulla on kitkat ja nastat...
En ole puolesta, enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.
-
Miten voikaan totuus tehdä kipeää…..
-
Oikeasti mulla pitäis olla kolme rengaskertaa, mutta kun en ole halunnut investoida, niin kesä- ja nastarenkailla mennään.
Miten olisi kitkat ja sitten niitä harvinaisia, haasteellisia jäämäkiä varten vitjat ???
-
Kun keskustelu (tai kinaaminen) kumminkin jatkuu, niin olisi hyvä kertoa olosuhteet, joissa se mielipide on muodostunut. Duunipakussa oli 20 vuotta kitkat ja Sprintterillä pärjäsi Lounais-Suomessa hyvin. Samoin omassa Mondeossa, eikä silläkään ollut kitkoilla vaikeuksia, mutta ei ollut tarvetta päästä jyrkkää metsätien mäkeä ylöskään. Talven aikana kaksi viikkoa lunta/jäätä ja muuten märkä asfaltti alla.
-
Rotation talvirenkaat:
https://www.facebook.com/share/r/K2H8v3r4j56pjyAE/
-
Jos toinen rengas pysähtyy jäisellä tai lumisella tiellä nopeammin kuin ensimmäinen kumpi on turvallisempi?
Häh?
-
Miten olisi kitkat ja sitten niitä harvinaisia, haasteellisia jäämäkiä varten vitjat ???
Tuotakin oon miettinyt, mutta kun monena vuonna niitä vesijääkelejä jatkuu viikkokausia putkeen, niin hermothan niiden ketjujen äkkiä menis kun pitäis koko ajan ees-taas venkslata. Ja sitten taas joiinain vuosina niitä ei tarvitsi ollenkaan.
-
Jos toinen rengas pysähtyy jäisellä tai lumisella tiellä nopeammin kuin ensimmäinen kumpi on turvallisempi?
Häh?
Ajatuskannasta riippuen, aloittajalla hinta ja kiinalainen ensin. Jarrutusmatkoista viis.
-
Eipä renkaalla ole muuta maata kuin maa jolla se käytetään.
Jos rengas valitaan tunteella tai esim. poliittisesti ovat kriteerit väärät.
Kuinka se pitää kriittisissä tilanteissa on tärkeintä, sen jälkeen tulee monia muita arvoja. Ja niitä voi sitten arvioida tunteella.
-
Kuinka se pitää kriittisissä tilanteissa on tärkeintä, sen jälkeen tulee monia muita arvoja.
Niin siis tämä on se sinun järjestyksesi, jollain toisella saattaa olla toinen ^-^
-
Itellä on hankookit nastoilla. Ei kiinalaisita.
Omaa ja muiden turvallisuutta arvostavana ei tule kitkat edes mieleen valintana täällä rannikolla. Tapporenkaat.
-
Niin siis tämä on se sinun järjestyksesi, jollain toisella saattaa olla toinen ^-^
Wau Wau Wau jne . Mikäs muu siinä tärkeää'?
-
Rotation talvirenkaat:
https://www.facebook.com/share/r/K2H8v3r4j56pjyAE/
Minä koitan välttää Rotation merkkisiä renkaita...
Kesärenkaissa ja kitkoissa valkkaan yleensä sellaiset, joissa renkaat voi vaihtaa ristiin, eli pyörimissuunalla ei väliä. Nastarenkaiden pyörimissuuntaa en muuta.
-
Omaa ja muiden turvallisuutta arvostavana ei tule kitkat edes mieleen valintana täällä rannikolla. Tapporenkaat.
(https://karavaanari.org/kuvat/1728733043.jpg)
-
Tilasto on sellainen kuin se ajetaan.
Veikkaisin että samalla tilastoinnilla voisi todeta aivan varmana tietoja että Lada on yksi kiistatta turvallisimpia autoja Suomessa.
Puhumattakaan watrburgista jolla ei ole kuollut ketään vuosiin....
-
Tilasto on sellainen kuin se ajetaan.
Veikkaisin että samalla tilastoinnilla voisi todeta aivan varmana tietoja että Lada on yksi kiistatta turvallisimpia autoja Suomessa.
Puhumattakaan watrburgista jolla ei ole kuollut ketään vuosiin....
Warressa olikin kunnon pellit aikanaan!
-
Tilasto on sellainen kuin se ajetaan.
Sepä onkin suhteutettuna.
Suomessa tapetaan keskimäärin satakunta ihmistä väkivalloin. Joka vuosi. Jos koko suomen kansa (5,5 miljoonaa ihmistä) vaihdettaisiin nyt tiettyyn kansanryhmään, tapettujen määrä suhteutettuna olisikin jo yli 4000 vuotta kohden. 😉
-
Niin siis tämä on se sinun järjestyksesi, jollain toisella saattaa olla toinen ^-^
Hauho:
On kiintoisaa kuulla sinun kriteeriksi. Tämähän on keskustelu- , ei arvostelupalsta.
Minä kerroin omani, siis ne olivat talvisiin keleihin kitka
mahd suuri, lisäksi vähempi arvokkaina pidän mm. kulutuksen lisääntymistä, melua, vaikutusta ohjattavuuteen, kulutuskestävyyttä ja lopullista hintaa.
Tämä siis talvirenkaita koskien, kesärenkaille on minun käytössäni toisenlaiset kriteerit.
Mm. tiestön kulumisen jätän tien omistajan huoleksi sillä siihen he voivat vaikuttaa mm. materiaalivalinnoil la ja työn laadulla.
-
Minä kerroin omani, siis ne olivat talvisiin keleihin kitka mahd suuri, lisäksi vähempi arvokkaina pidän mm. kulutuksen lisääntymistä, melua, vaikutusta ohjattavuuteen, kulutuskestävyyttä ja lopullista hintaa.
No niin, tulihan sieltä sinullakin myös niitä muita kriteereitä ja "Kuinka se pitää kriittisissä tilanteissa on tärkeintä" lieveni mahdollisimman suureen kitkaan. Tuosta ekasta kommentistasi meinaan sain ainakin minä käsityksen että se on tuo kriittisen tilanteen pito, vain sitä markkinoiden parasta ja hinnalla millä hyvänsä.
No tästä tietty päästään niihin omiini, joka jo lähtökohtaisesti on siis kitka-perheen tuote, nastoja en autoni alle halua, en ole halunnut enää yli 20v, niin miksi haluaisin nytkään, olen vain todennut ne aivan riittäviksi omiin tarpeisiini. Samaten olen silleen fixautunut että talvirengas on aina vain ja ainoastaan Nokialainen. No tuostahan ei sitten enää hirveän montaa vaihtoehtoa jääkään ;D Toki tässä on takana paljon omiakin kokemuksia muistakin merkeistä, kuten joskus junnuna nastoistakin jne. ja tuohon em. fixaatioon olen siis päätynyt.
-
kyllä ajo tapa ratkaisee paljon, koiran kanssa talvella kävellässä huomaa että moni tulee risteykseen abs raksuttaen ja lähdetään luistonesto raksuttaen. näillä ihmisillä on aivan sama mitä renkaita on alla kun luotetaan vain avustavaan tekniikkaan.
-
kyllä ajotapa ratkaisee paljon
No sehän on tässä kaiken A ja O. Kuskin pitää tietää mitä siellä auton alla on ja sovittaa se ajotapansakin sitten sen mukaan, miten esim. rengastus toimii kyseisessä kelitilanteessa. Ennakointi ja lukuisten asioiden huomioiminen liikenteessä antaa jo varsin hyvät mahikset päästä itsekin perille kommellusitta. Ja tässä kohtaa olen itse kokenut tuon prätkän todella opettavaisena, sillä se "muistutus" tuolla liikkuessa kun tarkoittaa käytännössä ihan aina suurta fyysistä kipua, olit itse tilanteessa sitten oikeassa tahi väärässä, aina sattuu. On siis pakko omata jonkinlainen survival-asenne täällä pk-seudun ruuhkissakin päristellessään ja kaikki nuo opit selkärankaan päästyään on sieltä hyödynnettävissä myös autoillessa, tai forumiin sopivammin myös caravanaillessa vaunu perässä, oli alla sitten kitkaa tahi nastaa Thumb
-
vähän aihetta sivuten.. mutta muistikuvani kitkarenkaista talvella, on jostain 20vuoden takaa, on että kaarteessa kun kitka ei jaksa enää pitää niiin se vaan irtoo ja sit mennään eikä mikään pidättele.. onko renkaat edelleen tuollasia? nastahan valuu ja rapisee ja ei irtoo ihan niin äkisti
en pysty kuvitteleen kyl kuin nastaa omassa kämpperissä, kun taas Volvossa voisin kuvitella olevat kitkat kun ajonavustimet on niiin tehokkaat
-
Puuttuu tutkimus eri tyyppisten renkaiden vaikutuksesta lumipäällysteiseen maanpintaan.
Lämpötila vaikuttaa paljon kuinka liukkaaksi tie muuttuu.
Osa renkaista tamppaa ja kiillottaa lumikerroksen, osa raapii tehokkaasti lumi/jääpinnan rikki saaden edes hiukan pitävämmän kontaktin.
Samoin puuttuu eri renkaiden kulumisvaikutuksen arviointi/tutkimus.
Esitän kysymyksen: Missä olosuhteissa kukin rengaslaatu on parhaimmillaan ja missä heikoimmillaan?
Mihin perustuen, ilman mutua?
-
vähän aihetta sivuten.. mutta muistikuvani kitkarenkaista talvella, on jostain 20vuoden takaa, on että kaarteessa kun kitka ei jaksa enää pitää niiin se vaan irtoo ja sit mennään eikä mikään pidättele.. onko renkaat edelleen tuollasia? nastahan valuu ja rapisee ja ei irtoo ihan niin äkisti
en pysty kuvitteleen kyl kuin nastaa omassa kämpperissä, kun taas Volvossa voisin kuvitella olevat kitkat kun ajonavustimet on niiin tehokkaat
Kyllä tuo muistikuva pitää paikkansa...kun pito kitkoilla loppuu niin kuuluu vaan suhinaa ja mennään sinne minne fysiikan lait ohjaa...
-
Olihan tuo "testin" tulos tiedossa, kelläpä ei. Mutta kun täällä keskimääräinen tienpinta on lumipolanteinen tai paljas, niin valinta oli uudet kitkat, kun nuo 9v nastat piti laittaa menemään. Ne muutamana päivänä jäiset tiet kyllä pärjää. Kerran ollut kitkat kun "tehokkaaseen" 3l v6 toyotaan piti saada äkkiä talvikumit ja löytyi vanhat kitkat, niilläkin pärjäsi, risteykset oli joskus hankalia, mutta niin ne on nastoillakin, jos sopivasti jäätyy.