Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Diudiu - 19.08.2024 kello on 14:18
-
Moro.
Onko kukaan viritellyt asuntovaunuun autonlaturia joka lataisi akkuja vaunua vedettäessä.
Joku hihnavirityshän siihen pitäisi rakennella, dynamo ei oikein taida olla ratkaisu :)
Ja saa nauraa ajatukselle ;D
-Diudiu-
-
Eikö vaunun akku mukamas lataudu auton laturilla ajon aikana liittimen kautta saadulla virralla? ???
No juu, 7-pin liittimessä ei taida virallisesti olla piuhaa tuolle ja siksi moni onkin käyttänyt "turhaa" sumuvalon pinniä tuota varten. Siksi se suositeltavin tapa onkin päivittää tuo liitin 13-pin versioksi Thumb
-
Eikö vaunun akku mukamas lataudu auton laturilla ajon aikana liittimen kautta saadulla virralla? ???
No juu, 7-pin liittimessä ei taida virallisesti olla piuhaa tuolle ja siksi moni onkin käyttänyt "turhaa" sumuvalon pinniä tuota varten. Siksi se suositeltavin tapa onkin päivittää tuo liitin 13-pin versioksi Thumb
On joo 7-napainen eikä oikein haluisi viritellä
-
On joo 7-napainen eikä oikein haluisi viritellä
Joo remmivälitteinen dynamo ei kuulostakaan "viritykselle" :D
Aurinkopaneeli niin lataa parkissakin.
-
On joo 7-napainen eikä oikein haluisi viritellä
Eipä se paljon lataudu. Latausvirtaa muutaman alkuminuutin jälkeen menee ehkä 2A voimakkuudella. 60 Ah akkuun menee kolmen tunnin ajossa 6 Ah.
Ampeerimittarilla paikan päällä mittaamalla saa toki tarkemman tiedon.
Virran voimakkuus kertaa aika tunteina. Siinä tieto miten monta amppeerituntia akkuun on mennyt
-
Jos ei halua viritellä, laittaa jarrurumpuun hammaskehän, josta saa pienemmällä rattaalla ja akselilla voiman vaunun alle. Siitä sitte sopivalla välityksellä hihnalla laturille.
Ehkä minä virittäisin ennemmin 13-napaisen. 2x2.5mm² parit, tullee riittävästi virtaa 😉
-
On joo 7-napainen eikä oikein haluisi viritellä
No melko viritteyltä kuulostaa jos asennat toisen laturin autoon.... :-X
-
Moro.
Onko kukaan viritellyt asuntovaunuun autonlaturia joka lataisi akkuja vaunua vedettäessä.
Joku hihnavirityshän siihen pitäisi rakennella, dynamo ei oikein taida olla ratkaisu
-Diudiu-
Tuohan ihan hyvä ajatus sinänsä, romiksesta saa halavalla toimivan laturin, naapurista saisi lähes tai kokonaan ilman.
Mutta mistä saa ees halavalla ne voimansiirto vehkeet?
Aurikopaneelitkin on lähes sopivan hintaisia kesäkäyttöön.
Tuossa 13 piikkisessä on se hyvä puoli, etä saa pakkivalonkin samalla. Myös omat latauspiuhat voi vetää, nk. trukkiliittimillä.
Aurinkopanelit on ainoat, jotka vain pikkasen ilmanvastuksen vuoksi lisää polttoaineen kulutusta. Oli lataus autosta tai vaunun pyörästä, voima otetaan veturin moottorista. Ei sitä eroa huomaa, on niin vähäistä.
Jos autosta alat askartelemaan, tuolla on juttua aiheesta:
https://karavaanari.org/index.php/topic,1660.0.html
Vanhoihin älyttömiin autoihin se on helpompi, tuo äly sähköissä tekee asiasta paljon hankalampaa.
-
Onhan niitä dc/dc latausboostereitaki n myynnissä! Ihan hyvä vehjes! Esim cetecilläkin.
-
Onhan niitä dc/dc latausboostereitaki n myynnissä! Ihan hyvä vehjes! Esim cetecilläkin.
ei se virta buusteristakaan ilman kulje. Kunnon kaapelit se vaatii. Vaunuun vielä pitkä matka.
-
ei se virta buusteristakaan ilman kulje. Kunnon kaapelit se vaatii. Vaunuun vielä pitkä matka.
Lähinnä sillä DC/DC buusterilla kaiketi torjutaan nykyaikaisen älylatauksen ongelmat.
-
Lainaus: @mike: (huutomerkki poistettu) "Onhan niitä dc/dc latausboostereitaki n myynnissä"
- Tuo nimitys ei kuulosta hyvältä, se viittaa latauksen tehostamiseen. Lataus tietysti
palautuu "normaaliksi" kun jännitehäviö kompensoidaan. Millähän nimellä tuota oikein
kutsuisi? Jonkinlainen jännitteenvakautush an se on.
- Nuo monet TOPTRON:in laturithan toimittavat tuollaista virkaa kun vaunun virtalähde
l. muuntaja halutaan pitää 12V:na jota jännitettä on hieman korotettava että akku
latautuisi kun verkkosähkössä oltaessa muu sähköjärjestelmä "nauttii" tarkkaa 12V:a.
Tuollaisella voi kompensoida vetoautosyötön johdotuksen jännitehäviön yhtälailla.
@ktako: "ei se virta buusteristakaan ilman kulje. Kunnon kaapelit se vaatii"
- Jos jännitehäviö kompensoidaan niin kaapelin jännitehäviön merkitys määräytyy aivan
toisin. Vastaus #4 viittaa kompensoimattomaan tilanteeseen ("Eipä se paljon lataudu.
Latausvirtaa muutaman alkuminuutin jälkeen menee ehkä 2A voimakkuudella") Siinä
pienikin jännitehäviö romahduttaa latausnopeuden joten kaapeleitten on oltava paksut
häviöitten, ei kestävyyden takia.
Kompensoituna taas häviöt eivät aivan helposti häiritse latausta, kaapeleitten
kestävyys saattaa tulla vastaan ensimmäisenä. Mutta siinä kysymys onkin sitten siitä
mitä halutaan.
Esimerkkinä vaikkapa: (Elektroniikkakeskuk sen sivuilta)
Tilauskoodi: SD-100A-12
Tulojännite: 9,5-18 Vdc
Antojännite: 12 Vdc (11-16 Vdc säädettävissä)
Antovirta: 8,5 A
saattaisi olla riittävä sellaiselle joka ei aivan pikalatausta ajossa
tarvitse. Jännitteenaleneman marginaali syötössä tulisi olemaan 4,5V tai
hieman yli ja syötön virta ehkä ~15A joten varsin ohuella johtimella
selvitään jos sen sallitaan hieman lämmetä. Tuollainen johdin ei vielä
erotu auton muusta johdotuksesta mitenkään paksuna.
Verkkosivu ei kerro kuluttaako tuo merkittävästi akkua virrattomana,
siihen pitänee ainakin varautua. (esim. tarvittaessa schottky- diodi
lähtöön)
@Aakku: "Lähinnä sillä DC/DC buusterilla kaiketi torjutaan nykyaikaisen älylatauksen ongelmat"
- En osaa nähdä asiaa noin. Älylatauksen ongelmat torjutaan parhaiten sillä että vältetään
älylatausta ja älylatureita minkä karavaanarit varmaan osaavatkin. Ja jos eivät osaa
niin aikaa myöden oppivat. Tässä on kuitenkin kyse aivan muusta eli jännitehäviöiden
vaikutuksista.
-
Oman kokemuksen mukaan ajonaikainen lataus on aika heikko vaikka olisi kyseessä lyhyet johdot ja hyvä laturi. On kahdesta autosta ja muutamasta vaunusta kokemus.
Yleensä vaunut olleet maasähkössa ja 12 v kulutus pieni, jolloin sähkö riittää hyvin. Autoissa ollut isompi kulutus johtuen puskakäytöistä. Silloin ei tahdo riittää 300 km latauskaan. Siirryin aurinkopaneeleihin jolloin lähes kaikki ongelmat poistui, niin vaunun kuin auton suhteen. Siellä tietenkin isompi parempi kun auringon valon määrä vaihtelee.
Lisäksi aika yksinkertainen ja edullinen nykyään rakenta. Paneeli 450w noin 150:- ja säädin 100:- mppt. Sitten varsin huoleton.
-
Lainaus: @mike: (huutomerkki poistettu) "Onhan niitä dc/dc latausboostereitaki n myynnissä"
- Tuo nimitys ei kuulosta hyvältä, se viittaa latauksen tehostamiseen. Lataus tietysti
palautuu "normaaliksi" kun jännitehäviö kompensoidaan. Millähän nimellä tuota oikein
kutsuisi? Jonkinlainen jännitteenvakautush an se on.
- Nuo monet TOPTRON:in laturithan toimittavat tuollaista virkaa kun vaunun virtalähde
l. muuntaja halutaan pitää 12V:na jota jännitettä on hieman korotettava että akku
latautuisi kun verkkosähkössä oltaessa muu sähköjärjestelmä "nauttii" tarkkaa 12V:a.
Tuollaisella voi kompensoida vetoautosyötön johdotuksen jännitehäviön yhtälailla.
@ktako: "ei se virta buusteristakaan ilman kulje. Kunnon kaapelit se vaatii"
- Jos jännitehäviö kompensoidaan niin kaapelin jännitehäviön merkitys määräytyy aivan
toisin. Vastaus #4 viittaa kompensoimattomaan tilanteeseen ("Eipä se paljon lataudu.
Latausvirtaa muutaman alkuminuutin jälkeen menee ehkä 2A voimakkuudella") Siinä
pienikin jännitehäviö romahduttaa latausnopeuden joten kaapeleitten on oltava paksut
häviöitten, ei kestävyyden takia.
Kompensoituna taas häviöt eivät aivan helposti häiritse latausta, kaapeleitten
kestävyys saattaa tulla vastaan ensimmäisenä. Mutta siinä kysymys onkin sitten siitä
mitä halutaan.
Esimerkkinä vaikkapa: (Elektroniikkakeskuk sen sivuilta)
Tilauskoodi: SD-100A-12
Tulojännite: 9,5-18 Vdc
Antojännite: 12 Vdc (11-16 Vdc säädettävissä)
Antovirta: 8,5 A
saattaisi olla riittävä sellaiselle joka ei aivan pikalatausta ajossa
tarvitse. Jännitteenaleneman marginaali syötössä tulisi olemaan 4,5V tai
hieman yli ja syötön virta ehkä ~15A joten varsin ohuella johtimella
selvitään jos sen sallitaan hieman lämmetä. Tuollainen johdin ei vielä
erotu auton muusta johdotuksesta mitenkään paksuna.
Verkkosivu ei kerro kuluttaako tuo merkittävästi akkua virrattomana,
siihen pitänee ainakin varautua. (esim. tarvittaessa schottky- diodi
lähtöön)
@Aakku: "Lähinnä sillä DC/DC buusterilla kaiketi torjutaan nykyaikaisen älylatauksen ongelmat"
- En osaa nähdä asiaa noin. Älylatauksen ongelmat torjutaan parhaiten sillä että vältetään
älylatausta ja älylatureita minkä karavaanarit varmaan osaavatkin. Ja jos eivät osaa
niin aikaa myöden oppivat. Tässä on kuitenkin kyse aivan muusta eli jännitehäviöiden
vaikutuksista.
- Jos jännitehäviö kompensoidaan niin kaapelin jännitehäviön merkitys määräytyy aivan
toisin. No kerrotko miten?
-
Olisikohan DC-DC- laturi sopiva nimitys? No jos lasketaan näillä arvoilla suunnilleen mitä tässä on ollut esillä, niin otetaan 15 metriä 2.5 neliön johtoa autosta vaunuun. dc-dc- laturin ottovirta oli se 15A, jännitehäviöksi saadaan noin 1.5 volttia. Oletetaan auton lataurilta saatavan 14 volttia, niin 12.5 volttia on dc- laturin sisäänmenossa jolloin se toimii vielä hyvin, kun minimi oli tuolle laturille 9.5 volttia.
Älylatauksen ongelmat tarkoittanevat nykyaikaisen auton laturia jossa jännite heittelee sen mukaan mitenkä auton äly katsoo tarpeelliseksi yrittää sinne varastoida moottorijarrutukses sa energiaa ym fiksua...
-
Olisiko kenelläkän kokemuksia moisesta? Toimiiko niin kun on luvattu? Olen ainakin lyhyellä kokemuksella tyytyväinen! Mutu tuntuvat arvelevat miten sattuu! Eihän se paljoa tehosta mut kuitenkin. 1000 lapin meno reissulla kiitettävästi !
-
Olisiko kenelläkän kokemuksia moisesta? Toimiiko niin kun on luvattu? Olen ainakin lyhyellä kokemuksella tyytyväinen! Mutu tuntuvat arvelevat miten sattuu! Eihän se paljoa tehosta mut kuitenkin. 1000 lapin meno reissulla kiitettävästi !
Juuri asennin wictronin orionin DC-DC laturin autooni. Ainakin nyt pukkaa hupipuolen agm akuillle 14.7v ja saan ne toivon mukaan ajossa täyteen ladatuiksi. Auton Laturin 13.5 v jännite ei siihen oikein tahdo riittää. Testiretkelle huomenna ja sitten oon viisaampi tuon hyödyistä. Voihan olla, että akutkin menee vaihtoon jos ovat alilatauksesta hapantuneet. Sitten lifepot peliin. Thumb
-
Oman kokemuksen mukaan ajonaikainen lataus on aika heikko vaikka olisi kyseessä lyhyet johdot ja hyvä laturi. On kahdesta autosta ja muutamasta vaunusta kokemus.
Meillä kahdella edellisellä veturilla latasi tyydyttävästi. Nykyisellä välttävästi,ei toistaiaeksi ole meidän käytöllä( telkkari,läppäri ja puhelimet) virtaska loppunut, hiukan joskus on jännittänyt. Yleensä yksi yö paikassa, harvoin kolme.
Valtakunnan verkkoon liitän yleensä vain kotipihassa.
Joskus käy mielessä tuo Dc-Dc laturi, mutta menee heti pois, kun hintaa katson.
-
Joskus käy mielessä tuo Dc-Dc laturi, mutta menee heti pois, kun hintaa katson.
itse kans hieman ihmettelen miksi joku päätyy tuohon, kun melkeen samaan rahaan saa aurinkosähköpaketin?
sit kuitenkin ajetaan vaan joku 2h päivässä, mutta aurinko paistaa melkeen 20h...
(talvella tietty eri, mutta varmaan yli 90% karavaanmatkailusta tapahtuu kuitenkin kesällä)
-
CTEK D250SE DC/DC laturi käytössä...
Pari vuotta ollut ja on toiminut hyvin. Syöttää hupiakkuja auton laturilla ja aurinkokennoilla. Puskee virtaa kennoista myös starttiakkuun. Autossa itessään on älykäs latausjärjestelmä, eli jännite heittelee. Haaveena aikanaan ehkä LiFePo akut, joskin vakio 2x100 Ah akuillakin pärjää.
Tämä nyt ei liity aloittajan suunnitelmaan muuten, kuin sivujuonteena.
-
(talvella tietty eri, mutta varmaan yli 90% karavaanmatkailusta tapahtuu kuitenkin kesällä)
Noihan se menee, muta palstallakin on aika paljon porukkaa jotka tekee läpi vuoden reissuja, niin minäkin ja siksi kunnon lataus on tarpeen.
Ja ei nuo DC/DC laturit ole sen kallimpia kuin aurinkopaneelisarja tkaan. Akut latautuu tasaisella tarpeeksi tehokkaalla virralla nopeasti täyteen.
Nuohan alkaa olla raskaassa kalustossa vakiona.
-
Tämä nyt ei liity aloittajan suunnitelmaan muuten, kuin sivujuonteena.
Joo. Alottaja ei halunnut muuttaa johdotuksia, niin kaikki DC-DC viritykset on turhia, jos autosta ei tule virtaa.
Mites, jos ottaa vaikka moottoripyörän takarattaan ja tekee sille jousitetun telineen vaunun aisaan, jossa pääsee pyörimään ja kääntymään tarpeen mukaan. Siitä onkin sitten sopivilla hammasrattailla ja ketjulla jo helpompi saada laturiin sopivat kierrokset. ;D
-
Ajatus, että waunu lataisi itse itsensä on tietysti periaatteessa hyvä.
Jos aikoo tehdä sen 'auton' laturilla, homma muuttuukin jo vaikeaksi, ellei peräti mahdottomaksi.
Jostain pitäisi saada pyörivä liike....
Rengas pyörii, jarrurumpu pyörii ja siinä se sitten olikin.
Vanteeseen ei mitään voi lisätä ja jarrurumpu on syvällä vanteen sisällä.
JOS sinne saisi jonkun rattaan kiinni, liike pitäisi saada renkaan ulkopuolelle ja se vaatisi melkoista mekaniikkaa.
Voisi siis sanoa: Unohda koko juttu!
-
Voisi siis sanoa: Unohda koko juttu!
No tämähän oli jo päivän selvää ihan lähtöjäänkin moisella dynamo-virityksellä ;D
Mutta siis liittimen päivitys 14-pin versioon ja/tai aurinkopanelit. Siinä ne noin suunnilleen on vaihtoehdot. Kaikki muu menee ihan turhaksi säätämiseksi ja järki putoaa noissa aivan tyystin jo kelkasta.
-
Robson systeemiin laittaa laturin, siinä se ;)
Renkaan ja laturin väliin robson tyyppinen laite ja eikun virtaa tekemään.
https://www.bmf.ee/tuotteet/lisaosat/robson-drive-system
(https://karavaanari.org/kuvat/1724246507.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1724246536.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=hnZhCS54tRo
-
Robson systeemiin laittaa laturin, siinä se ;)
Hauska mies. :D
Tarkoitukseensa tuo on kyllä hyvä keksintö.
Suomalainen vielä.
-
https://www.amazon.com/GI-Friction-Generator-Enthusiasts-Projects/dp/B01CTBILWG
;) Voi laittaa enempi jos 6wattia ei riitä. Näyttävän näköinen viritelmä tulisi. Jos joku kysyisi "miksi?" niin aina vois sanoa että "En halunnut alkaa virittelee mitään 13napaisia pistokkeita"
Jos ei muuta niin saa ainakin kylähullun paperit Thumb
-
Älkää hyvät ihmiset rakennelko mitään ajoneuvon pyöriin tai maahan laahaavaa rakennetta. Siinä käy niin että
Katsastusinssi nauraa
https://youtu.be/6pkFs75_J50?feature=shared
-
Eikös niissä vaunuissa ole jotain movereita? Pienellä virityksellä toimii varmaan generaattorinakin.
Rengaskuluja ei huomioida.
-
Jos vaunun veto on enimmäkseen yhdellä ja samalla autolla niin minä tekisin näin:
Auton peräkärrytöpselin viereen trukkiliitin ja siihen suoraan auton akulta 4mm2 tai 6mm2 pluspiuha, miinuspiuha samanpaksuisena jostain sopivasta maadoituskohdasta töpselin läheltä. Pluspiuhaan väliin 40A sulake ja rele, jolle ohjaus jostain sopivasta paikasta mihin tulee virta kun auto käy, olkoonpa valot, tupakinsytkä tai mikä nyt sattuu sopivasti löytymään. (CAN-väyläisessä en kyllä valoista ottaisi).
Vaunuun 2x 4mm2 tai 6mm2 piuha jonka toisessa päässä trukkiliitin (autoon kytkettäväksi) ja toinen pää etulokeroon Victronin DC/DC laturiin, esim 18A malli https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076046066/ joka maksaa 165e.
Victron haukkaa ottopuolella vähän reilut 20A, jolloin jännite tipahtaa auton akulta tullessa tuon paksuisissa piuhoilla ~1 voltin. Sillä pudotuksen jälkeen jäljelle jäävällä n. 13V jännitteellä ei mikään akku järin hääppöisesti lataudu, mutta Victron nostaa jännitteen siihen mihin sen Bluetoothilla ohjelmoit, esim 14.5V ja silloin akkuun menee se 18A minkä Victron antaa.
Laitat Victroniin asetuksen että aina kun tulopuolen jännite on vähintään 13V niin se lähtee itsekseen päälle kun kone käy ja sammuu kun tippuu alle sen. Silloin se ei ime auton akkua tyhjäksi vaikka jättäisi autoon virrat päälle (toki auton muut laitteet imee). Täyden lyijyakun lepojännite on 12.7V joten se Victronin 13V käynnistysjännite saavutetaan vain kun kone käy. Nykyautojen älylatureissa jännitteet heittelee niin että saattaa hyvinkin tipahtaa tuon 13V alle, mutta siitäkin selviää ottamalla Victronille ohjauksen vaunun parkkivaloista ja vaikka ohjelmoimalla sinne viiveen miten kauan pitää olla alle 13V ennen kun tippuu pois päältä.
Silloinpa alkaa sähköä tulla, oli aurinkoa eli ei. Jos ajot lyhyitä ja sähkön tarve runsasta niin sitten isompi DC/DC, esim 30A malli maksaa 220e. Sellainen 6mm2 piuhalla ja 50A sulakkeella ja tehoreleellä niin jo vain rokkaa.
-
^Tämä varma ja tehokas tapa, lähes kustannustehokaskin, jos iha ite askartelee.
Aiemmin esitinkin yhtenä vaihtoehtona. Aloittaja ei vain aikoihin ole käynyt paikalla, ainakaan kirjautuneena.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1724389227.jpg)
Olisiko tämä ehkä vähän helpompi viritellä kuin polkupyörän dynamo.. Liittimet rasvaa hyvin, niin sitten ne kestää vaikka avonaisia ovatkin. Ja joo, pitäisi jarruja kiristää :)
-
Jos vaunun veto on enimmäkseen yhdellä ja samalla autolla niin minä tekisin näin:
Auton peräkärrytöpselin viereen trukkiliitin ja siihen suoraan auton akulta 4mm2 tai 6mm2 pluspiuha, miinuspiuha samanpaksuisena jostain sopivasta maadoituskohdasta töpselin läheltä. Pluspiuhaan väliin 40A sulake ja rele, jolle ohjaus jostain sopivasta paikasta mihin tulee virta kun auto käy, olkoonpa valot, tupakinsytkä tai mikä nyt sattuu sopivasti löytymään. (CAN-väyläisessä en kyllä valoista ottaisi).
Vaunuun 2x 4mm2 tai 6mm2 piuha jonka toisessa päässä trukkiliitin (autoon kytkettäväksi) ja toinen pää etulokeroon Victronin DC/DC laturiin, esim 18A malli https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076046066/ joka maksaa 165e.
Victron haukkaa ottopuolella vähän reilut 20A, jolloin jännite tipahtaa auton akulta tullessa tuon paksuisissa piuhoilla ~1 voltin. Sillä pudotuksen jälkeen jäljelle jäävällä n. 13V jännitteellä ei mikään akku järin hääppöisesti lataudu, mutta Victron nostaa jännitteen siihen mihin sen Bluetoothilla ohjelmoit, esim 14.5V ja silloin akkuun menee se 18A minkä Victron antaa.
Laitat Victroniin asetuksen että aina kun tulopuolen jännite on vähintään 13V niin se lähtee itsekseen päälle kun kone käy ja sammuu kun tippuu alle sen. Silloin se ei ime auton akkua tyhjäksi vaikka jättäisi autoon virrat päälle (toki auton muut laitteet imee). Täyden lyijyakun lepojännite on 12.7V joten se Victronin 13V käynnistysjännite saavutetaan vain kun kone käy. Nykyautojen älylatureissa jännitteet heittelee niin että saattaa hyvinkin tipahtaa tuon 13V alle, mutta siitäkin selviää ottamalla Victronille ohjauksen vaunun parkkivaloista ja vaikka ohjelmoimalla sinne viiveen miten kauan pitää olla alle 13V ennen kun tippuu pois päältä.
Silloinpa alkaa sähköä tulla, oli aurinkoa eli ei. Jos ajot lyhyitä ja sähkön tarve runsasta niin sitten isompi DC/DC, esim 30A malli maksaa 220e. Sellainen 6mm2 piuhalla ja 50A sulakkeella ja tehoreleellä niin jo vain rokkaa.
Mihin tuota erotusrelettä tarvitaan, koska wictron ohjautuu päälle pelkällä jäniteohjauksella auton käydessä?
-
Vaunussa on boosteri 12v akun vieressä ja johdotus niin autossa kuin vaunussa on riittävä, mutta vaunun pistoke vaatii lisäpalan, koska kaikki valot ovat ledejä ja auton tietokone luulee lamppujen palaneen kun virtaa ei tarvita sen mielestä riittävästi. Lisäpalaan ei ole kytketty suoraa sähköä ja siksi akku ei lataudu ajossa. Joissakin autoissa latausteho alenee automaattisesti jos virtaa kuluu liikaa. Selvisimme viime vuonna neitsytmatkalla viisipäivää ilman maasähköä (ei telkkaria), joten ei ongelma.
-
Vaunussa on boosteri 12v akun vieressä ja johdotus niin autossa kuin vaunussa on riittävä, mutta vaunun pistoke vaatii lisäpalan, koska kaikki valot ovat ledejä ja auton tietokone luulee lamppujen palaneen kun virtaa ei tarvita sen mielestä riittävästi. Lisäpalaan ei ole kytketty suoraa sähköä ja siksi akku ei lataudu ajossa. Joissakin autoissa latausteho alenee automaattisesti jos virtaa kuluu liikaa. Selvisimme viime vuonna neitsytmatkalla viisipäivää ilman maasähköä (ei telkkaria), joten ei ongelma.
-
Mihin tuota erotusrelettä tarvitaan, koska wictron ohjautuu päälle pelkällä jäniteohjauksella auton käydessä?
Siihen ettei siellä töpselissä ole 24/7/365 jännite päällä. Parkkiksella saattaa esim lapset keksiä työnnellä sinne kaikkea kivaa...
-
Siihen ettei siellä töpselissä ole 24/7/365 jännite päällä. Parkkiksella saattaa esim lapset keksiä työnnellä sinne kaikkea kivaa...
Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.
-
Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.
13p liittimeen kuuluu niin jatkuva sähkö, kuin se ajonaikainenkin sähkö, molemmille on omat pinninsä. Esim. Keski-Euroopan tyypillinen akuton (ilman autark-pakettia) oleva vaunu on sitten puskassa tosiaan virraton, jos töpselin leirissä irroitat = käyttää auton akkua nimenomaan tuon jatkuvan virran pinnin kautta ja näin edes jotkin 12V vermeet on käytettävissä, jääkaapin elektroniikka mukaanlukien. Nuo uudet kaapithan kun ei käy lainkaan, ei edes sillä kaasulla jos eivät saa ohjauselektroniikka ansa virtaa. Joissain on juuri tätä varten erillinen paristovarmennus, jotta pysyy se bisse jääkaapissa vilposena edes jonkin aikaa ilman sitä veturiakin.
-
Mä oon kovin tyytyväinen, kun noi molemmat pinnit olen pistänyt lataukselle. En ymmärrä mitä vanhassa akullisessa vaunussa tekee jatkuvalla virralla?
-
Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.
Kyllä siellä on jos lukee sen mitä kirjoitin:
Auton peräkärrytöpselin viereen trukkiliitin ja siihen suoraan auton akulta 4mm2 tai 6mm2 pluspiuha, miinuspiuha samanpaksuisena jostain sopivasta maadoituskohdasta töpselin läheltä. Pluspiuhaan väliin 40A sulake ja rele, jolle ohjaus jostain sopivasta paikasta mihin tulee virta kun auto käy, olkoonpa valot, tupakinsytkä tai mikä nyt sattuu sopivasti löytymään. (CAN-väyläisessä en kyllä valoista ottaisi).
Nyt ei puhuttu 7 eikä 13 napaisesta (joita ketjun aloittaja ei halunnut) vaan trukkiliittimestä (jota minä ehdotin). Ja miksi suoraan akulta?
Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.
-
Kyllä siellä on jos lukee sen mitä kirjoitin:
Nyt ei puhuttu 7 eikä 13 napaisesta (joita ketjun aloittaja ei halunnut) vaan trukkiliittimestä (jota minä ehdotin). Ja miksi suoraan akulta?
Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.
no joo. nyt ymmärsin. huonosti luin. se dc-dc laturi siis vaunussa eikä autossa. oikeassa oot. jännitteessä liitin sillon on.
-
Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.
En kyllä laittaisi nykyautossa suoraan akkuun mitään piuhaa. Saattaa olla autolla aivot solmussa, kun koittaa päätellä mikä on akun varaustila. ;D
-
En kyllä laittaisi nykyautossa suoraan akkuun mitään piuhaa. Saattaa olla autolla aivot solmussa, kun koittaa päätellä mikä on akun varaustila. ;D
Nou hätä, se anturointi on yleensä minus-navassa ^-^
-
Nou hätä, se anturointi on yleensä minus-navassa ^-^
Kyllä se omassa on plussan puolella.
-
Kyllä se omassa on plussan puolella.
Jahans, jotta sekään ei sitten ole mikään vakio. Tuossa omassani juurikin tuon minus-navassa olevan anturoinnin vuoksi on myös ulkoisen laturin paikka määrätty, jotta ei mene "aivot" solmuun; plussa suoraan akun napaan ja minus tuonne sulakeboxin yläpuolella näkyvään siniseen rinkulaan
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNOkMs3gjDuUhWd0R0lnQ195Mu6OKT52OtD4MS861T_MQSK6NAesJRjlNnXbNi8X16ZuSRRr0M_XRsrPmOY4Q-i6hDMUJgkzMG0CbzKs6TrVNSEeU4Yxz9AtuJ4IwM_fB6qbLsiRsowFtnZmmOtODrh8A=w1024-h768-s-no-gm?authuser=0)
-
Jahans, jotta sekään ei sitten ole mikään vakio. Tuossa omassani juurikin tuon minus-navassa olevan anturoinnin vuoksi on myös ulkoisen laturin paikka määrätty, jotta ei mene "aivot" solmuun; plussa suoraan akun napaan ja minus tuonne sulakeboxin yläpuolella näkyvään siniseen rinkulaan
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNOkMs3gjDuUhWd0R0lnQ195Mu6OKT52OtD4MS861T_MQSK6NAesJRjlNnXbNi8X16ZuSRRr0M_XRsrPmOY4Q-i6hDMUJgkzMG0CbzKs6TrVNSEeU4Yxz9AtuJ4IwM_fB6qbLsiRsowFtnZmmOtODrh8A=w1024-h768-s-no-gm?authuser=0)
Eilen tein Experttiin Ctekin kiinteän latauspisteen kuvan mukaiseen systeemiin...
Akun etupuolella on matolaatikko, jossa on kytkentäpiste plussalle. Siitä lähtee syöttö DC/DC laturille. Samaan paikkaan liitin nyt ulkoisen laturin syöttöjohdon, jonka ledeillä varustettu latauspistoke on konepellin ja tuulilasin välissä. Näkyy suoraan ledeistä, koska pitää ladata. Samalla kun lataa ajoakkua, niin DC/DC laturi herää ja latautuu hupiakutkin. Maadoitus on suoraan runkoon, eli kuvassa olecan miinus latauspisteen oikealla puolella olevassa jakopisteessä.