Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: K.Hakli - 31.07.2024 kello on 13:29
-
Fiat Ducato, Lmc Liberty vm.99. Primus Aquaflex. Pannu keittää. Pumppu hurisee ja olen irroittanut ja testannut sen (alde).Pyörii irrallaan kyllä. Voiko kuormitettuna jumia? En ole löytänyt ilmausruuveja. Alkoviin menee tuplaputkilla pattereille. Alkovin putkista koitin ilmata, jolloin imaisi järjestelmään lisää ilmaa ja seurauksena paisari tulvi. Olen koittanut ilmata pannun juuresta ja lukuisista muista liitännöistä. Olen myös työntänyt nestettä paisuntasäiliön toisesta letkusta irtopumpulla, ja toiseen paisuntasäiliön letkusta takaisin pönttöön. Eli ajatuksella, että järjestelmä täyttyy ja työntää ilman edellään takaisin pönttöön. Alkovissa silti vielä ilmaa. Nestettä ei vuoda auton alle tai lattialle. Mitä ihmettä tälle pitäisi tehdä?
-
Alkovi pitäisi saada ilmattua riittävän isolla kierrolla, jos paisuntasäiliö on alempana. Siksi siellä ei ole ilmausruuvia, kun silläkin vaan vetäisi ilmaa sisään ja paissarista yli.
Olisko pumppu huonovointinen nesteen kanssa eikä kierrätä kunnolla? Keitää eikä ilmaannu.
-
Voi olla. Tuo alkovin kierto on ilmeisesti vain lenkki. Eli miten sen saa täytettyä?
-
Ihme ku kukaan asiasta tietävä ei oo vastannut?
Arvauksia:
Mutu tuntumalla, ei tuollainen pieni kiertovesi pumppu pysty nostamaan sinne alkoviin asti paineella nestettä, saati työntämään ilmaa alamäkeen? Silloin tietenkin kierrättää kun ilmaa ei oo.
Mielestäni paisunta astia pitäisi ainakin tilapäisesti olla ylintä patteria ylempänä,ja ilmata ylimmästä patterista, ehkä muistakin tarvittaessa?
-
Ilmaa pannun yläputkesta ottamalla kiristin lekki auki ja työnnä pieni ruuvari kumiletkun väliin, mutta laita vanha pyyhe putken alle niin ei mene vedet sähköpoksiin. Pannuun kertyvä ilma ei tule pois pumpun avulla kun oumppu ei jaksa työntää ilmaa 30cm alaspäin. Laita sähkölämmitin päälle niin että et ole verkossa kiinni, pumppu pyörii, mutta lämmitin ei lämmitä, helpottaa ilmausta. Hukkaako nestettä lämmittäessä?
(https://karavaanari.org/kuvat/1722587032.jpg)
-
Olen kokeillut ilmata tuosta. Hiukan sihahtaa ja alkaa valuttaa nestettä. Ilmaa jää siis alkoviin. Ei hukkaa nestettä, kun en ole saanut järjestelmää täytettyä.
-
Nyt on lisätty ilmausruuvikorkeimp aan kohtaan. Testattu kiertopumppu, että pumppaa nestettä hienosti. Koitettu ilmata ylä- ja alamäessä. Työnnetty paisuntasäiliön letkusta nestettä ja koitettu poistaa ilmaa ilmaustuuvista. Ilmattu tuosta em. putken juuresta. Ei edelleenkään ilmaannu! APUA!
-
Jos alkovissa on ilmausruuvi, pitäisi mun järjen mukaan paisuntasäiliön pinta saada sen yläpuolelle, kuten Yrjö kirjoitti. Muuten ottaa ilmaa sisään ja valuttaa alemmasta reiästä ulos.
-
Mitenköhän se järkevästi toteutetaan, kun alkovi on reilusti ylempänä?
-
Mitenköhän se järkevästi toteutetaan, kun alkovi on reilusti ylempänä?
Vaikka pölyimurilla, . . .
Pölyimurinletku kanisterinkorkin reikään, kanisterista läpinäkyvä letku jossa sulkuventtiili ilmausnippaan.
Pölyimuri käyntiin, kanisteriin tulee alipaine joka imee ilmausnipan kautta järjestelmästä ilmat/nestettä kanisteriin. Lisää nestettä paisunta-astiaan sitämukaa kun se sieltä poistuu.
Säädä letkussa olevalla sulkuventtiilillä/hanalla imunvoimaa, jos annat täysillä imeä järjestelmä tyhjenee alta aikayksikön.
Tuttuahommaa ilmata/täyttää järjestelmiä tyhjöpumppua avuksikäyttäen, kyseessä vaan isommat tilavuudet (tuhansia litroja kerrallaan )
Mielikuvituksenkäyt tö on sallittua . . .
Tuolla voi homman hoitaa hallitummin, . . .
https://www.motonet.fi/tuote/oljyn-imupumppu-lapinakyva-asteikolla-1000-ml?product=80-3192
-
Kyllä voin sanoa, että on mielikuvitusta käytetty. Olen imenyt alipaineen säiliöön ja nostellut letkua kattoluukusta. Kaikki kikka kolmoset olen kokeillut ja aina vain osan ilmoista saanut pois. Olen kyllä aiemmin ilmaillut useita vaunuja ilman ongelmia. Tämä on erittäin haastava ilmattava.
-
Kyllä voin sanoa, että on mielikuvitusta käytetty. Olen imenyt alipaineen säiliöön ja nostellut letkua kattoluukusta. Kaikki kikka kolmoset olen kokeillut ja aina vain osan ilmoista saanut pois. Olen kyllä aiemmin ilmaillut useita vaunuja ilman ongelmia. Tämä on erittäin haastava ilmattava.
En tiedä auttaako tähän, mutta mulla aikoinaan Euramobil Primuksella oli kanssa hankala ilmattava. Vehe ilmaantui parhaiten kun kävi ajamassa kuoppaisella soratiellä lenkin. Auto paikallaan en onnistunut ilmoja pois saamaan.
Yksi vaihtoehto on alhaaltapäin täyttäminen, putkiston alimmasta kohdasta painetaan neste järjestelmään ( paisuntasäiliön korkki auki). Jossakin järjestelmissä on putkessa tulppa tätä varten.
-
Olisikohan joku kylmettynyt diy seppä itse lisännyt tuon alkovin kierron?
Mitä sen kanssa leikkimään, siirrä paisari korkeimpaan kohtaan sinne alkoviin.
Ei kai tuota muuten saa kunnolla pelaamaan?
Paineellisena voi tuurilla toimia jos saa ilmat pois paisaria katolla pitäen ja et avaa ikinä korkkia kun se on alkovia alempana.
-
Mitä sen kanssa leikkimään, siirrä paisari korkeimpaan kohtaan sinne alkoviin.
Ei kai tuota muuten saa kunnolla pelaamaan?
En tiedä auttaako tähän, mutta mulla aikoinaan Euramobil Primuksella oli kanssa hankala ilmattava. Vehe ilmaantui parhaiten kun kävi ajamassa kuoppaisella soratiellä lenkin. Auto paikallaan en onnistunut ilmoja pois saamaan.
"Mää ihmettelen kauhhiast", ellei nämä auta?
Onko se putkisto sinne ylös tarpeellinen, paitsi ehkä kovilla pakkasilla? Lämmin ilma kun pyrkii muutenkin ylös?
-
Kyllä voin sanoa, että on mielikuvitusta käytetty. Olen imenyt alipaineen säiliöön ja nostellut letkua kattoluukusta. Kaikki kikka kolmoset olen kokeillut ja aina vain osan ilmoista saanut pois. Olen kyllä aiemmin ilmaillut useita vaunuja ilman ongelmia. Tämä on erittäin haastava ilmattava.
Jos sulla on mahdollisuus imeä alipaine, onnistuisiko se ilma imeä pois sieltä alkovin ilmausruuvista?
-
Kokeilin imeä ilmausruuvista. Ei onnistu. Tulee ilmaa ja nestettä loputtomasti. Mitä, jos paineistan varovasti paisuntasäiliön ja päästän ilmat ilmausruuvista? Yksi vaihtoehto on alkovin kierron poistaminen. Erikoista tässä on se, että jollakin ne tehtaallakin ovat järjestelmän ilmanneet. Keino on todennäköisesti aika yksinkertainen, mikäli on asiasta ymmärrystä. Yli 2 metrin nousu tekee ongelmia, eikä ilmaa ihan pienellä alipaineella saa postettua. Jos joku tietää, mistä löytäisin osaavan huoltajan, niin olisin kiitollinen. Oma osaaminen alkaa loppumaan.
-
Laita sinne alkoviin ilmausruuvi....
-
Toimii kiertovesipumppu kunnolla?
-
Laita sinne alkoviin ilmausruuvi....
Tuolla mainittu.
Nyt on lisätty ilmausruuvikorkeimp aan kohtaan. Testattu kiertopumppu, että pumppaa nestettä hienosti. Koitettu ilmata ylä- ja alamäessä. Työnnetty paisuntasäiliön letkusta nestettä ja koitettu poistaa ilmaa ilmaustuuvista. Ilmattu tuosta em. putken juuresta. Ei edelleenkään ilmaannu! APUA!
Miten alkovissa olevaa ilmausruuvia pitäisi käyttää, jos paisuntasäiliö on alempana?
-
Tuolla mainittu.
Miten alkovissa olevaa ilmausruuvia pitäisi käyttää, jos paisuntasäiliö on alempana?
No kas....
Kun en ole viittsinyt kaikkea lukea, kun homma tuntuu niin älyttömältä.
Se paisari pitää laittaa letkun päähän katolle, niin ei ole alempana.
Hommahan ei voi pitkässä juoksussa koskaa toimia, sillä sinne yläkohtaan kertyy aina ilmaa...
Omakotitalojen kiertoihin on saatavana sellaisia automaattisia ilmauspalikoita.
En maksa paljoa mutta en myöskään tiedä, toimisiko?
-
Autom.ilmanpostimet eivät toimi oikein paineettomissa (avoimissa) järjestelmissä - nesteen jäähtyessä/kutistuessa avautuvat alipaineesta. Pitäisivät olla suljettavissa.. tuohonkin alkovin lenkkiin tulisi alipaine kun nesteet valuvat alaspäin systeemin pysäyttäessä..
Ihan Alden kaverina olevat ovat hyvin epäluotettavia.
-
Jep. Näppään alkovin lenkin pois, niin loppuu pelleily. Eihän tuossa oikein muutenkaan ole järkeä, kun lämpö nousee joka tapauksessa ylös ja lämmittää "yläkertaa".
-
Jep. Näppään alkovin lenkin pois, niin loppuu pelleily. Eihän tuossa oikein muutenkaan ole järkeä, kun lämpö nousee joka tapauksessa ylös ja lämmittää "yläkertaa".
Jos kovilla pakkasilla käytät, ei isosta patteri pinta-alasta haittaakaan ole.
-
Jos kovilla pakkasilla käytät, ei isosta patteri pinta-alasta haittaakaan ole.
Varsinkaan jos ohjaamo on eristetty muusta asuintilasta, kuten monissa(?) alkoviautoissa taitaa olla.
-
Alkovin kierto poistettu, eikä ilmaannu vieläkään. Pumppu työntää todella tehokkaasti vettä, kun vain saa ilmat pois. Voiko tuo pahuksen pumppu silti jotenkin olla viallinen vai onko tässä koko järjestelmässä jotain väärin?
-
En tiedä auttaako tähän, mutta mulla aikoinaan Euramobil Primuksella oli kanssa hankala ilmattava. Vehe ilmaantui parhaiten kun kävi ajamassa kuoppaisella soratiellä lenkin. Auto paikallaan en onnistunut ilmoja pois saamaan.
Autoa/vaunua en ikinä ilmannut. Mutta joskus rakennusten patterien ilmauksessa meinanut usko loppua.
-
Ongelma ratkaistu. Vika oli pumpussa. Älkää luottako siihen, että jos pumppu pumppaa irrallaan nestettä, niin kuin minulla teki. Jostakin syystä se ei paikallaan toiminut. Uudella pumpulla ilmaantuu itsekseen.
-
Ongelma ratkaistu. Vika oli pumpussa. Älkää luottako siihen, että jos pumppu pumppaa irrallaan nestettä, niin kuin minulla teki. Jostakin syystä se ei paikallaan toiminut. Uudella pumpulla ilmaantuu itsekseen.
Mystinen juttu?
Kallooni mahtuu ajatus--että moottori pyörii-siipi ei. Yhden tälläisen varaajan latauspumpun oon havainnut.
-
Pyöriikö pumpun siipipyörä nöyrästi? Voi olla jotain likaa pumpun pesän ja siipipyörän välissä ahdistamassa. On noista ilmeisesti joskus alkanut siipipyörän sisään valettu magneetti luistamaan siellä muovivalun sisällä. Primus/Alde pumppuun saa pelkän pumpun pesän (https://kauppa.caravanpalvelu.net/product/primus-pumpun-808201-808202-ja-808204-pesa/?utm_campaign=Google+Shopping&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=woocommerce_gpf_4544&utm_content=4294295-e1-ng-m-c20333090610-g148761741537-a664691121533-uCjwKCAjw2dG1BhB4EiwA998cqGFIzuULWSyVvCfsdX0HuXNNNVQsUH2hzmjJQtZJwTsuQSRbMRu2HhoCMCQQAvD_BwE-cat11396018-kwoocommerce_gpf_4544-mod&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw2dG1BhB4EiwA998cqGFIzuULWSyVvCfsdX0HuXNNNVQsUH2hzmjJQtZJwTsuQSRbMRu2HhoCMCQQAvD_BwE) varaosana.
Onko vetomagneetti puhdas, ehjä ja kunnolla kiinni moottorin akselissa? Omassa oli päässyt joskus magneetti hapettumaan, niin pyöri nihkeästi kun otti muovirunkoon kiinni. Rasvan puutettakin oli moottorin laakerissa.
(https://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=5795.0;attach=4921;image)