Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: uretaanikoppi - 26.10.2022 kello on 23:35
-
Juuri lähti Flairista elämänsä ehtoopuolella olevat Victronin 165Ah AGM-akut (3kpl) ulos ja tilalle tuli 2 kpl 200Ah LiFePo4 (https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x222x249-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/) n. 1.000e kpl. Bluetooth kertoo sielunelämästä ja sisäinen lämmityskalvo löytyy pakkaskelien latausta varten. Käytännön kapasiteetti liki tuplautui ja painoa lähti 90kg, tilaa menee sentin-parin tarkkuudella saman verran kuin ennenkin.
Samalla nappasin startti- ja hupiakut yhdistävän erotinreleen kuikkaan, koska litiumakut imisivät muuten niin paljon virtaa, että Ivecon 140A laturi kärähtäisi varmaan ennemmin kuin myöhemmin. Tilalle 2 Victronin 30A DC-DC konvertteria rinnan kytkettyinä.
Muutakin vanhaa tauhkaa tuli purettua pois (Victronin Battery Protect, CBE:n halpis aurinkopaneelisäädi n, CBE:n paneelin hupiakkushuntti) ja tilalle Victronin SmartSolar 100/20 MPPT säädin ja 500A Smart Shunt. 3x80W paneelit olivat rinnan, mutta vaihdoin ne uuden säätimen myötä sarjaan, jolloin häviöt vähän ohuehkoissa piuhoissa pienenivät.
Onneksi kuulin kaverin höpisevän venesähköistään (samantyyppinen setuppi) ja Victronin Cerbo GX ohjainboksista, jonka hommasin itsekin. Sitä myötä aukesi ihan kokonaan uusi maailma!
Nyt paitsi että virtaa (ja myös jännitettä) riittää LiFePo4 akuista 2kW invertterillekin ihan "loppuun asti" niin ajaessa akut latautuu 60-70A virralla, maasähkössä 80A (Victron MultiPlus) ja akkujen tilaa, aurinkopaneelien ja laturien tuottoa, tasa- ja vaihtovirran kulutusta ja jännitettä voi seurata paitsi ohjainpaneelin näytöstä myös tietokoneelta tai kännykältä mistä vaan (vaatii tietty verkkoyhteyden autoon esim. 4G purkilla). Lisäksi samalla näkee arvot systeemiin kiinnitetyistä langallisista ja langattomista lämpötila- ja kosteusantureista (Ruuvi Tag) sekä Mopekan langattomista kaasupullojen ultraääniantureista . Systeemi myös kerää kaikki mittausarvot pilveen, mistä niitä voi tarkastella esim käppyröinä ainakin 6kk ajan. GPS:nkin se hanskaa samoin kuin GeoFencen, mikä on kiva lisä jos autoa vuokraa.
Hälytyksiä (esim sähköpostiin) voi konffata jos jonkinlaisia, esim. jääkaapin lämpötila (Ruuvi Tag anturilta) tai melkein tyhjä kaasupullo. Nyt kun auto seisoo pihassa, ulkoilma on kosteaa ja lämpötilat seilaa ylös alas, niin ohjelmoin boxin ohjaamaan sisällä olevan lämmityspuhaltimen (normi auton sisätilanlämppä) kytkeytymään päälle kun sisätilan ilmankosteus (Ruuvi Tagilta) menee yli 66% ja vastaavasti sammumaan kun kosteus tippuu alle sen. Käytännössä 800W lämppä on päällä pari tuntia kerrallaan n. 3-4 päivän välein. Sähköä ei mene paljon mitään ja autossa pysyy kaikki kuivana - kosteushan tulee sisälle silloin kun ulkona on kosteaa ja sisällä on kylmempi kuin ulkona. Nyt tuo lyhyt lämmityssessio nostaa sisälämpötilaa sen pari-kolme astetta ja se riittää hyvin.
Koitan jossain vaiheessa kirjoitella vähän tarkemmin mitä ja miten tuli laitettua, mutta suosittelen kyllä lämpimästi muillekin tekniikkafriikeille, että googlailee vähän mitä kaikkea löytyy, kun käyttää hakusanoja Victron Cerbo GX (se purkki) ja Node-RED (graafinen vedä-ja-pudota ohjelmointi)
(https://karavaanari.org/kuvat/1666816392.jpg)
-
No, mikä ettei. Thumb
-
Ja jos tuon Cerbo GX:n hinta (yli 300€) närästää, voi sen korvata Raspberry pi tietokoneella (hintaa noin 50€).
-
Ja jos tuon Cerbo GX:n hinta (yli 300€) närästää, voi sen korvata Raspberry pi tietokoneella (hintaa noin 50€).
Totta! Vähän enemmän näpertelyä, mutta samat temput onnistuu.
-
Joo, laita vaan tarinaa kun kerkiät. DC-DC- laturilla saa kyllä ihan erilailla hupiakut täyteen, kun jännite nousee kunnolla 14 voltin päälle. Mulla on 50A Votronic vaunussa. Siitä on isompiakin versioita, mutta siinä ei ole dip-kytkimiä kummempaa käyttöliittymää. Victronin akkumonitorilla näkee sitten tarvittavat tiedot.
-
Ennen kun menen tarkemmin siihen mitä ja miten niin mainittakoon tässä olennaisimmat haasteet mitä on tähän mennessä tullut vastaan.
Vanha CBE SB-150 erotinrele
Tämä kytki ennen starttiakun ja hupiakun rinnakkain kun kone kävi eli rele sai D+:n yhteen nastaan. Rele on 70A ja Victronin DC-DC antaa alemmissa lämpötiloissa jopa 40A/kpl, joten rele sai lähteä sekä tarpeettomana että liian pienenä. Samalla kuitenkin lakkasi mm. jääkaapin automaattivalinta 12V:lle toimimasta, koska se ei saanut enää D+:aa, jonka auton DS450 boksi sai ennen releen 8-napaisesta johtosarjasta. Myös auton alkuperäisen ohjauspaneelin jännitenäyttö hupiakulle lakkasi toimimasta, samoin kuin maasähkön varoituspiippa koneen käydessä (puuttuvan D+:n vuoksi).
D+:sta selvisi vielä aika helpolla, kun siirsi auton johtosarjasta releelle tulleen oranssin D+:n suoraan DS450 boksin oikeaan nastaan (johon meni releeltä oranssi piuha). Jääkaapin 12V tosin ei herännyt vielä henkiin, haistelisikohan se DS450 boksi D+:n lisäksi myös jännitettä jääkaappia ohjatessaan?
Starttiakun jännitenäyttö ohjauspaneelissa heräsi henkiin, kun kytki DS450:ltä releelle alun perin menneen johtosarjan punaisen piuhan starttiakulta alunperin releelle tulleeseen paksuun kaapeliin. Siihen väliin vaan 220 ohmin vastus niin kuin SB-150 releessäkin tuossa välissä oli.
Vanha CBE:n shuntti
Tälle ei myöskään ollut enää mitään tarvetta kun Victronin SmartShunt mittaa paitsi ampeerit myös ampeeritunnit enkä halunnut laittaa kahta shunttia peräkkäin (aika ahtaaksi alkaa paikat käydä jo muutenkin)
Tämän poisto tappoi auton ohjauspaneelista hupiakun jännitenäytön ja tyhjän akun ikoni vilkkuu ärsyttävästi ja vieläpä piippaa varoituksia käynnistäessä. Koitin saada selvää shuntin sielunelämästä, mutta en tullut hullua hurskaammaksi.
Shunttiin menee (tai siis meni) sisään punainen piuha (hupiakun plussalta) ja yksi nelinapainen kaapeli DS450 boksista. Lisäksi siinä on muutaman metrin mittaisen piuhan päässä arvatenkin lämpötila-anturi. Koitin mittailla nelinapakaapelia shuntin ollessa kytkettynä ja ajamalla erisuuruisia virtoja sen läpi sisään ja ulos.
Parin karvan välillä millivoltit muuttuu kun lämpöanturi lämpenee/jäähtyy, mutta ne muuttuu myös kun shuntin läpi menevä virta muuttuu. Miksi ihmeessä shuntiin on kytketty lämpöanturi? Ja miksi saman piuhaparin jännitteeseen vaikuttaa sekä lämpötila että shuntin läpi kulkeva virta? Onko anturi tarkoitettu alunperin johonkin latausvirran kompensointiin jollain CBE:n omalla maasähkölaturilla? Anturi ei ollut akussa kiinni vaan vedettynä vain piuha suoraksi asuinosaan menevän johtosarjan sekaan. No, enivei, mitään järkevää volttimäärää noista neljästä karvasta ei löytynyt, ei suhteessa toisiinsa eikä suhteessa maahan. Joka tapauksessa kun shuntti on kytkettynä niin ohjauspaneeli näyttää hupiakun voltit ja kun se on irti niin ei näytä. Eli nämä neljän karvan millivoltit muuttuu ohjauspaneelissa 12-14V numeroiksi. Onpa kiva.... jos ohjauspaneelin haluaa näyttävän hupiakun voltteja niin shuntti pitää kytkeä tyhjänpantiksi. Ja olisiko tuolla hupiakun jännitteen mittauksella jotain tekemistä sen jääkaapin automaattisen akkukäytön kanssa?
Näitä täytyy vielä tutkia lisää. Mielelläni löytäisin keinon millä hupiakun jännittetiedon saisi DS450 boksille ja sitä myötä ohjauspaneelille ilman tuota shunttia. Ja varsinkin löytäisin mielelläni tuon DS450:n kytkentäkaavion...
Jääkaappi
No tämä tulikin jo mainittua. Senhän ei kuulu toimia akulla (ainakaan automaattisesti) muuta kuin silloin kun kone käy, eli kaapin D+ liitäntä saa 12V ohjausjännitteen. Tämä tulee DS450 boksilta, kunhan se saa ensin D+:n virtalukolta tms. Mutta onko nämä rakennettu niin, että jääkaapille annetaan (simuloitu) D+ vain silloin, kun ensinnäkin DS450 saa D+:n ja toisekseen hupiakun jännite on yli 13.x V? Vai pitäisikö sen autolta tulevan D+:n riittää yksinään ja siellä on nyt joku muu syy miksi D+ ei mene jääkaapille asti?
Tuo jännitekontrolli olisi sinänsä ihan järkeenkäypä. Jääkaappi haukkaa about 15A ja se imee kyllä starttiakun starttikelvottomaks i aika äkkiä jos (joku pöljä) jättää autoon virrat päälle.
Starttiakun ylläpitolataus
SB-150 erotinrele toimi myös toisinpäin, eli kun yhteen nastaan annettiin +12V ohjaus (maasähköllä hupipuolta ladatessa) niin siinä oleva pienempi rele kytkeytyi ja päästi latausta myös starttiakkuun. Nyt kun rele on poissa ja DC-DC konvertterit ei toimi "takaperin" (Sterling Powerilta löytyy malli joka toimii) niin starttiakkua ei lataa mikään muu kuin laturi koneen käydessä. Tätä varten pitää laittaa vielä joko pieni DC-DC konvertteri (jolloin lataus tulisi myös aurinkopaneeleilta) tai sitten oma pieni maasähkölaturi (C-Tek tms)
-
Muihin juttuihin enosaa kommentoida...
Mutta C-Tek tai vastaava. Kannattaa tutkia, että se "muistaa tilansa". Ettei tarvi aina käydä napista tökkäämässä päälle. (uudemmat kuulemma toimii näin?!)
Tuo litiumi on kyllä Thumb Thumb
Itekkin heittäisin lyijymöntin kuikkaan, jos ja jos ;D
-
Lisäksi samalla näkee arvot systeemiin kiinnitetyistä langallisista ja langattomista lämpötila- ja kosteusantureista (Ruuvi Tag) sekä Mopekan langattomista kaasupullojen ultraääniantureista .
Onko sinulla kokemusta miksi RuuviTag välillä pätkii? Tekee kaikilla kolmella anturilla satunnaisesti, etäisyydet vain muutamia metrejä. Kuvassa näkyy yksi pätkäisy.
-
Onko sinulla kokemusta miksi RuuviTag välillä pätkii? Tekee kaikilla kolmella anturilla satunnaisesti, etäisyydet vain muutamia metrejä. Kuvassa näkyy yksi pätkäisy.
Mulla ei ole pätkinyt kertaakaan. Toisaalta... matkaa max 2m ja välissä vain yksi vaneriseinä ja jääkaapissa tietysti sen seinä.
Onko sulla Cerbo vai Raspberry Pi? Victron itsekin sanoo että Cerbon Bluetooth on aika mopo ja huomattavasti paremman kantavuuden/toiminnan saa, kun laittaa USB porttiin muutaman euron Bluetooth donglen.
-
Raspberry pi, sen ja tuon RuuviTagin etäisyys toisistaan alle 3 metriä (välissä vaunun pohja ja palkki). Tekee myös muilla, esim jääkaapissa olevalla.
-
Minkä niminen bluetooth-softa on siihen Powerplus- akkuun?
-
Minkä niminen bluetooth-softa on siihen Powerplus- akkuun?
"LL Battery Monitor"
IPhonelle se taitaa löytyä sovelluskaupasta, Androidille ei myyjän mukaan "vielä". Sain sen .apk asennuspaketin meilillä myyjältä.
Kokeilin ensin toistakymmentä Androidin sovelluskaupasta löytyvää "geneeristä" softaa, jotka tuntuivat olevan värejä lukuunottamatta lähes identtisiä. Yksikään ei toiminut PowerPlussan kanssa.
-
"LL Battery Monitor"
IPhonelle se taitaa löytyä sovelluskaupasta, Androidille ei myyjän mukaan "vielä". Sain sen .apk asennuspaketin meilillä myyjältä.
Kokeilin ensin toistakymmentä Androidin sovelluskaupasta löytyvää "geneeristä" softaa, jotka tuntuivat olevan värejä lukuunottamatta lähes identtisiä. Yksikään ei toiminut PowerPlussan kanssa.
Kiitos tiedosta ja etsimisestä :) Yritin myös haeskella, mutta en mitään äkkiseltään sopivaa löytänyt sovelluskaupasta. Pitää myyjältä muistaa pyytää sitten softa mukaan, kun samanmoiset akut tuli hommattua. Ei pitäisi tällaisia kirjoituksia lukea tällaisilta palstoilta :D
-
Paljonko aloittajalla oli/on latauksen jälkeen Powerplus- akuissa suurimman ja pienimmän kennojännitteen ero? Mulla on toinen akku hyvin tasainen, toisessa on 14.2 voltilla ladatessa akun ollessa täynnä, virta oli noin 5A, eroa 0.3 volttia kennoissa, on vähän liikaa. Pitää myyjän kanssa jutella asiasta.
-
Juuri äsken katsoin tilanteen:
Laturi oli päällä ja kun akut saavuttivat 14,40V absorptiojännitteen niin lataus jatkui tasan sillä jännitteellä (pienellä/pienenevällä virralla) laturiin asetetun absorptioajan eli 2h jonka jälkeen laturi siirtyi ylläpitolataukseen 13,50V. Käytännössä ei ladannut kuitenkaan mitään, koska akun napajännite ei ehtinyt pudota niin alas ennen kun otin maasähköpiuhan irti noin tunnin kuluttua.
Sen jälkeen muutama elektroniikkahärpäk e kulutti n. 0,6A aika tarkkaan 8h ajan. Sitten katsoin akkujen tilan Android LL Battery Monitorilla:
Toisen akun kennot 1, 2 ja 4 olivat 3322mV ja kenno 3 3323mV eli käytännössä täysin samat.
Toisessa taas kennot 1,2 ja 3 olivat 3326mV ja kenno 4 3325mV.
Pirun tarkkaan samat siis olivat.
Katsoppa vielä omistasi lepojännite sitten kun akut on täynnä, eli vähintään pari tuntia 14,4 voltissa ja sitten "tasaantumassa" muutaman tunnin.
Aiemmin akut vajaina mulla oli enemmän eroa, mutten muista enää paljonko
-
Tuo jännitekontrolli olisi sinänsä ihan järkeenkäypä. Jääkaappi haukkaa about 15A ja se imee kyllä starttiakun starttikelvottomaks i aika äkkiä jos (joku pöljä) jättää autoon virrat päälle.
No selvisihän se tämäkin lopulta, vaikka Niesmann-Bischoff ei suostunut kytkentäkaavioita antamaan tai mitenkään muutenkaan asiaa valottamaan.
Oli näemmä CBE boksista 3A sulake kärähtänyt, se jossa on rinnakkain kytkettyjen akkujen kuva.
Uusi sulake ja relekin lähti toimimaan, sitä tosin ei tarvitse enää mihinkään. Nimittäin kun se oranssi D+ on viety releen ohi autolta sähkötauluun, niin sähkötaulu antaa sekä releelle että jääkaapille +12V ohjauksen (harmaa piuha) kunhan oranssiin D+:aan tulee +12V ja sähkötaulu tunnistaa starttiakun jännitteeksi vähintään 13,5V..
Minulla tuo ei toiminut kahdesta syystä, eli ensin starttiakun jännitteenhaisteluk arva oli irti ja sitten kun se oli paikallaan niin ohjausjännite periaatteessa lähti matkaan, mutta pysähtyi palaneeseen sulakkeeseen.
-
Kai sinä teet kaikista uusista kytkennöistä myös dokumentit?
-
Kai sinä teet kaikista uusista kytkennöistä myös dokumentit?
Pitäähän ne ilman muuta tehdä. On vaan vielä muutama juttu vaiheessa niin teen vasta kun kaikki on maalissa.
Esim DC-DC konverttereille laittamani Victronin mittashuntti pitää poistaa, koska sen kanssa tuli aivopieru: Shuntti tulee aina miinuspuolelle ja kun konvertterit eivät ole isolated mallia vaan auto- ja hupipuoli on yhteisellä maalla niin shuntti ei näytä virtaa mikä menee hupiakkuihin vaan virtaa joka menee harakoille eli konvertterien tehohäviöihin, mikä on varsin hyödytön tieto.
-
Esim DC-DC konverttereille laittamani Victronin mittashuntti pitää poistaa, koska sen kanssa tuli aivopieru: Shuntti tulee aina miinuspuolelle ja kun konvertterit eivät ole isolated mallia vaan auto- ja hupipuoli on yhteisellä maalla niin shuntti ei näytä virtaa mikä menee hupiakkuihin vaan virtaa joka menee harakoille eli konvertterien tehohäviöihin, mikä on varsin hyödytön tieto.
Tyhmä kysymys, mutta kai kyse on kuitenkin DC-DC laturista/charger, eikä konvertteri? Ne on kaksi eri tuotetta.
Kun shuntti on heti akun miinus-navasta lähtevässä karvassa ennen mitään kulutusta tai latureita, ei shuntti voi näyttää mitään muuta kuin akkuun tulevaa tai lähtevää virtaa. Ei shuntti tiedä eikä tarvitsekaan tietää mitään mistä virta on tulossa tai minne se kulutetaan.
-
Juu, on charger. Väärä sanavalinta kun laite on Victronin sivulla "DC-DC Converters" alla.
https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-30a-(360w)-non-isolated/p/8719076048954/#description
Mulla on kyllä shuntti suoraan hupiakun miinuksessa niin kuin kuuluukin, mutta tän toisen ajatus oli nähdä paljonko auton laturilta menee hupipuolelle. Jos hupipuolella on samaan aikaan isompaa kuormaa (esim. asuntopuolen ilmastointi, jääkaappi) niin hupiakun shuntti ei kerro laturin kuormaa vaan ainoastaan sen mitä akkuun tulee/menee.
Laturin todellisen kuorman tietäminen on aika olennaista. DC-DC:t haukkaa enimmillään ~80A, jääkaappi 15A, valot & lisävalot 30A, puhallin xxA, lämmitettävät peilit & tuulilasi xxA jne, joten Dailyn 140A laturi saattaa lämmetä niin että käämien lakat kärähtää.
Pitää kaivaa jostain shuntti jonka saa plussapuolelle ja laittaa se heti laturin perään. Miinuspuolelle sitä ei saa kun laturi maadottaa rungon kautta.
Lisäksi aion laittaa laturiin lämpötila-anturin ja vetää sen Cerbo-boksille ja laittaa Cerbon relelähdön ohjaamaan DC-DC: t pois päältä jos laturi lämpenee yli 100°C.
-
Laturin todellisen kuorman tietäminen on aika olennaista. DC-DC:t haukkaa enimmillään ~80A, jääkaappi 15A, valot & lisävalot 30A, puhallin xxA, lämmitettävät peilit & tuulilasi xxA jne, joten Dailyn 140A laturi saattaa lämmetä niin että käämien lakat kärähtää.
Onko tosiaan noin pieni laturi ? Omassa Iveco Daily alustaisessa on 270 Ah laturin teho.
Ivecon ohjekirjassa puhutaan tuosta pienestä tehosta, mutta korinvalmistajan kirjassa kerrotaan
laturi vaihdetun ja samoin muutettu lataus systeemiä eli ei pudota tehoa ennen kuin molemmat akut on
täysiä. Nykyiset Adblue vekottimethan tahtoo lopetella polttoaineen säästön takia kun alusta akussa on tehoa käynnistykseen.
-
Onko tosiaan noin pieni laturi ?
Vaikea sanoa... korivalmistajan ohjekirja ei kerro siitä mitään ja itse möykky on kyllä aika pieni. Äkkihakemalta en löytänyt Dailyyn kun 140A ja 180A latureita. 270 kuulostaa tosi isolta ja hihnakin saisi varmaan olla leveämpi (?) sellaiselle laturille
Laturin kaapeli näyttää joko 25 tai 35 mm2:lta, ei ainakaan 50:ltä. Hupiakulle menevä ~10m latausjohto on 35mm2 ja akkujen rinnankytkentärele 70A joten ei sinne ainakaan mitään hirveitä ampeerimääriä ole suunniteltu. Mielestäni "ilmassa on vahvat merkit" sille että tuo on 140 tai korkeintaan 180A.
Pitää nyt joka tapauksessa tsekata pihtimittarilla että mitä tuolla tapahtuu ja varsinkin paljonko lämmitetty tuulilasi haukkaa. Sitä ei voi kytkeä erikseen vaan se menee peilinlämpän kanssa päälle (ja kun mäkiä ylös-alas pakkanen vaihtelee niin täytyy pitää päällä) ja sille on 2 x 40A sulakkeet.