Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: ajuri - 7.04.2022 kello on 10:34
-
Kumpaa suosittelette kahden sähköpolkupyörän kuljetukseen noin 25 kg per pyörä. Takatallissa vai pyörätelineessä joka kiinnitetty auton takaseinään ?
-
eikai siinä ole kahta sanaa jos vaan mahdollisuus on: takatalli.
-
Ehdottomasti takatalliin jos siellä on tilaa.
Pysyy pyörät puhtaana eikä ole niin helppo viedä niistä osia parkissa....esim akut saattaa kiinnostaa jotain...
Itellä on takatallissa 2 sellasta kääntökouraa jotka nappaa rungosta kiinni. Lisäksi saa remmit renkaisiin lattiakoukuista, jos tarvii. Eivät ole kyllä matkan aikana liikkuneet mihkään vaikka remmejä ei olisikaan.
-
Jos liikkuu linja-autolla, niin silloin siellä takatallissa varmaan on tilaa...
Enkä minä kyllä jätä akkua pyörään, vaan otan sisälle, vaikka siinä lukko onkin.
-
eikai siinä ole kahta sanaa jos vaan mahdollisuus on: takatalli.
Nimenomaan.
Ja riippuu tallin mallista (ei takaluukkua), niin voi olla fiksua laittaa Thulen liukuva kiskoteline, esim. 2:lle sähkärille. Yhdessä Hymeristä löytyy varmaan mallikuvakin :D
-
Jos kerran takatalli on jossa tilaa. Mitäs retkeilykampe? Mulla ei edes sängyn alle mahdu. Mistä löytyis alumiinilaatikko johon mahtuisi taittopyörä, ja sen saisi kiinni toiseen takaoven niin että toinen ovi vielä saa aukeaa?
Koittanut katella, mutta täytyy tarkemmin mitata kun viikonloppuna saa toisen pyörän mitattavaksi.
Vihjeitä kuunnellaan. Koukkuun tietysti voisi myös kiinnittää mutta mieluummin oveen.
Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
-
Thulen liukuva kiskoteline, esim. Yhdessä Hymeristä löytyy varmaan mallikuvakin :D
Jep. Investointi on suurehko ja 4,9” renkaat istuu huonosti paikoilleen, mutta kiinnitys kuitenkin onnistuu. Siihen menee sähköpyörät ja viereen vielä nippanappa kaksi kevyttä hybridiä.
Katon jos kuva löytyisi. Ei viitti lähteä nyt ottamaan.
Edit. Että semmoinen linja-auton takatalli.
(https://karavaanari.org/kuvat/1649350062.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1649350081.jpg)
-
tässä kevyt vaihtoehto....
sopii kiinni pikku pyörät tai isot pyörät
miksei myös sähköiset...sellast a ei ole tullut kokeiltua
-
tai sitten pyörä moottorilla...
-
Mistä löytyis alumiinilaatikko johon mahtuisi taittopyörä, ja sen saisi kiinni toiseen takaoven niin että toinen ovi vielä saa aukeaa?
Sellainen pyöräteline, joka tulee kiinni siihen yhteen oveen ja laatikko päälle?
-
Jep. Investointi on suurehko ja 4,9” renkaat istuu huonosti paikoilleen, mutta kiinnitys kuitenkin onnistuu. Siihen menee sähköpyörät ja viereen vielä nippanappa kaksi kevyttä hybridiä.
Katon jos kuva löytyisi. Ei viitti lähteä nyt ottamaan.
Edit. Että semmoinen linja-auton takatalli.
(https://karavaanari.org/kuvat/1649350062.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1649350081.jpg)
Alan, pystyykö tuota Thulen telinettä liu'uttamaan sivusuunnassa (auton pituussuunnassa), kun työntää koko pakettia ovesta sisään pyörät päällä? Vai onko telineen liu'uttaminen lattiakiskoilla suunniteltu enemmän sen siirtämiseen pois tieltä, silloin kun se ei ole käytössä?
Olen tuota Thulen telinettä itsekin pohtinut ratkaisuksi sähköpyörien kuljettamiseen. Paketista tulee kahden pyörän kanssa hieman liian leveä liukumaan ovesta sisään. Mietin, että jos pyörät laittaisi telineeseen eri päin ja vähän siirtäisi telinettä, kun ensimmäinen ohjaustanko on sisällä niin homma hoituisi helposti.
Toki ohjaustangot saa helposti käännettyä, mutta vielä helpompaa olisi jos ei tarvitsisi käyttää työkaluja ollenkaan. Näin jossain toisen merkkisen telineen (en nyt muista tähän hätään nimeä), jossa tuo sivuttaissiirto pyörät päällä oli ihan esittelyvideossa, mutta en löytänyt jälleenmyyjää Suomesta, ja toimituskulut Saksasta oli aika isot.
-
Pyörät kuuluu ulos, jos eivät kestä kyytiä ulkona on pyörät väärän laatuisia. Burtnerissa meillä sähköset täpäri ja fätti. Lyhyille reissuille akulliset taitto pyörät, ne menis takatallin, mut silti niitten paikka ulkona. Laadukas pyörä huppu päälle, ei lepata tai hankaa. Akut toki sisällä. Ei kiinnosta sillon varkaitakaan. Jos c kortillinen asuntoauto niin mikä siinä sitten kun tilaa löytyy.
-
Alan, pystyykö tuota Thulen telinettä liu'uttamaan sivusuunnassa (auton pituussuunnassa), kun työntää koko pakettia ovesta sisään pyörät päällä? Vai onko telineen liu'uttaminen lattiakiskoilla suunniteltu enemmän sen siirtämiseen pois tieltä, silloin kun se ei ole käytössä?
Olen tuota Thulen telinettä itsekin pohtinut ratkaisuksi sähköpyörien kuljettamiseen. Paketista tulee kahden pyörän kanssa hieman liian leveä liukumaan ovesta sisään. Mietin, että jos pyörät laittaisi telineeseen eri päin ja vähän siirtäisi telinettä, kun ensimmäinen ohjaustanko on sisällä niin homma hoituisi helposti.
Toki ohjaustangot saa helposti käännettyä, mutta vielä helpompaa olisi jos ei tarvitsisi käyttää työkaluja ollenkaan. Näin jossain toisen merkkisen telineen (en nyt muista tähän hätään nimeä), jossa tuo sivuttaissiirto pyörät päällä oli ihan esittelyvideossa, mutta en löytänyt jälleenmyyjää Suomesta, ja toimituskulut Saksasta oli aika isot.
Kyllä. Se siirtyy kiskoilla edestakaisin, kun löysyttää siipimutterin tapaisia. Hiukan puuhaa siinä on. Mun pitääkin siirtää noin 2 cm ennen seuraavaa reissua. Sekin tila on tarpeen, että saa neljä pyörää mukaan.
———————————
Joo. Kulkineita on monenlaisia ja suorituskyky vaihtelee. Oma valinta, millaisen hankkii ja mitä rajoituksia on valmis sietämään. Jollain voi olla 2 kpl viiden tonnin pyöriä. En pitäisi takaseinässä akuttominakaan. Mun sähköpyörät maksoi vuosia sitten 500 ja 2000, jälkimmäinen 1000W.
-
Takaseinäkiinnityks essä kannattaa pohtia vähän sitä pyörien painoakin. Mitäs tuollaiset täysikokoiset sähköpyörät painaakaan?
Pari sellaista niin ollaan helposti siellä 50-100kg kuorma seinää kuormittamassa...mo nttuun kun ajaa niin se kuormitus on satoja kiloja...
-
Takaseinäkiinnityksessä kannattaa pohtia vähän sitä pyörien painoakin. Mitäs tuollaiset täysikokoiset sähköpyörät painaakaan?
Pari sellaista niin ollaan helposti siellä 50-100kg kuorma seinää kuormittamassa...mo nttuun kun ajaa niin se kuormitus on satoja kiloja...
Cube mtb ilman akkua 19kg ja emax 21.
Joku normi mummo pyörä 15-17 ja halpa teräsrunkoinen saman verran.
Että eipä noilla isoja kg eroja ole, monella koko perheen pyörät,
mulla vaan 2.
Ja oikeasti montako tapausta jossa pyörien sallitut painot on särkenyt auton rakenteita. 25v mautoilua harrastanut ja eri foorumeilla ulkomaita myöten maleksinut ja kahden liikkeen asentajan tuntien, en ole kuullut kuin täällä foorumilla jonku heittäneen väitteen.
Tämä tästä. Ei muuta.
-
^
Tuosta asentajien kokemuksista voisi väittää, että ne ei niitä korjaile, Asentavat vain.. se että 10-15 v päästä teline on väsynyt, se heitetään pois. Ehkä tilalle ei tule mitään, kun lopputulos oli..
15 -20 vuotiasta autoa se sama asentaja ei nää, eikä työkaveri korjaa.. jos seinä vuotaa/väsynyt kotipihalla joku tuusaa..
Asennuksen jäljiltä jos ekoilla reissuilla hajoaa, ja vakuutusyhtiö mukana, niin käyttäjästä se vika löydetään..
Itse olin seurannut peruutuskamerasta liki 12 vuoden aikana minkälaista liikettä neljä maastofillaria tekee auton takaseinän telineessä - ajan myötä 2 koslaa kasvoi lasten koosta ylös..
kilsoja tuli yli 90tkm. Ehkä kolmannes koslat kyydissä ja parina talvena suksiboksi siinä.
Kyllä aika maksimipainoilla (60kg) mentiin.. yhtään ei suojapeite vähennä liikettä, päinvastoin.
Eniten hirvitti ajaa (telineen tai takaseinän kannalta) epätasaisuudesta takarengas kerralla, siis vinottain viistetty kanttari, rautatietasoristeys, laivojen rampit tai ihan syvempi kuoppa... hiemankaan huolimattomasti. Pahinta on auton sivuttainen heilahdus - kokeilkaapa käydä tönäisemässä lastissa olevaa fillaritelinettä sivulle :-X.. ja peilaamalla takaseinää samalla, näkee miten rasitus jakautuu seinäpinnalle ja myötää.. koukkuu laitettu (vähän mallista riippuen) vielä pahempia heilureita.
Mutta alumiiniputkiste seinätelineet teknisesti aika heppoisia. Yläkiinnike käytännössä riippukiinnike, joka ei tue sivuttain mitään. Paksuimmat pystyputket lujuuden kannalta "rikottu" reiällä saranan takia - siitä ne pikku hiljaa antautuu. Omassa huomasin vaakaan avautuvan kourujen tuen laskeutuvan vuosien saatossa jotain senttejä enempi kun huussin huoltolukku otti myöhemmin kiinni yläpuolella olevaan telineen muovipäähän. Putkiin tehdyt reiät kasvavat käytössä..
(https://karavaanari.org/kuvat/1649750842.jpg)
Tuolleen Atlantille, Pohjan-, Jää-, Adrian- ja Välimerelle edestakaisin 8)
..ja talvella
(http://karavaanari.org/kuvat/1457342125.jpg)
Seuraavassa karavanaamarin kehitysvaiheessa tuosta piti päästä kokonaan eroon, fillareista ei..
-
Mutta alumiiniputkiste seinätelineet teknisesti aika heppoisia.
Se on vaan hyvä.
'Heppoinen' teline ottaa vastaan suuren osan rasituksesta, kun se myötää.
Seinän kannalta suurin ongelma ovat huolimattomasti tehdyt/löystyneet kiinnitykset.
-
Se on vaan hyvä.
'Heppoinen' teline ottaa vastaan suuren osan rasituksesta, kun se myötää.
Seinän kannalta suurin ongelma ovat huolimattomasti tehdyt/löystyneet kiinnitykset.
Juurikin niin, ja siksipä ne ei ole "ikuisia" (jos niitä käytetään) - edes lähellekään auton käyttöikää..
Joskus tuli/tulee katselleeksi (ja lastatessa) miettineeksi, oliko/onko parempi laittaa puolet fillareista eripäin - jos ne kuopissa heilahtaisivat eri suuntiin, ja kompensoisivat/kumoaisivat toistensa voimavektorit, eikä seinäkiinnikkeille tule kuin harmonisia summavektoreita :laugh: Pussipäälle, niin käyttäytyy enempi yhtenäisesti, mutta voimat samalla yhdensuuntaisia/samanaikaisia..
Pystyputket oli teleskooppeja, niin niissä ei löydy rakenteeseen minkäänlaista kiertojäykkyyttä. Sen kannalta välttää että yläkiinne ei tue sivuttain juuri mitään - ylävaakaputki tekee kaiken työn ihan uudessakin ylhäällä. Alhaalla pystyistä vaakaan taivutettu yhdistävä putki, mutta heikennetty rei'illä..
-
Joo...jos on tehnyt lujuuslaskemia niin hokaa pian että sellanen 60kg kuorma ja lisäksi puolen metrin vääntö varsi...kuopasta tai mutkassa lisävoimaa 1-3G alas, ylös, sivulle.
Ja kun katsoo seinän rakennetta...alumii nilevy, eriste ja tukena ohuita puurimoja...joissa max 30mm ruuvia kiinni.
On siinä haaste vanhemmiten.
Se on vähän kuin 750kg peräkärri jossa tuodaan 1500kg sora/lautakuormaa kotio...kyllä sekin kestänyt on.
-
Taijatte tehä taas asiasta hankalempaa ku on. Täällä selvästi kuormaautoilijat vs alle 3500kg.
-
itse tein omaan telineeseen lisätuen vanhasta fillaritelineestä joka kiinnitetään vetokoukkuun, niin ei ole läheskään kaikki paino takaseinän rakenteiden varassa.
Nyt ei notku vaikka löis kaks sähköfillaria telineeseen.
-
No sain oman telineen rungon rakennettua. Löytyi omasta varastosta suksitelineen kourukiinnikkeet,itse tangot menneet jonkun boxin mukana. Mietittyäni hain rautakaupasta alumiinista neliöputkea, n 25x25x3 mm.
Sitten löytyi varastosta hyllykiskot ja kannakkeita. Sitten porakone ja ruuveja, Nyt saa mitä tulee mieleen, kiinni. Pyörille täytyy katsella kasseja tai laatikoita.
Tuon alaosan ylityksen jätin, katsotaan tarviiko.
Kesti ainakin oman painoni rimpuilla. Toki vain 75 kg.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220416/30fc6d7554bf3f369fe8bcbf329e8c8c.jpg)
Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
-
Olen nähnyt toteutuksia joissa telineet ovat siinä ensin avattavassa puolikkaassa. Pyörä siis kääntyy mukana kun oven avaa. En tiedä paljonko painoa sellaiseen uskaltaa laittaa
-
Tässä olikin ajatus että pyörä on paketissa ja ovea ei tarvitse aina availla. Ei estä toisen oven avausta. Painoa tuntuu kestävän, nuo ovet on ambulanssissa kuormattuna monilla tarvikkeilla. Autoa tarvitsenkin työssäni. Tämä on yleisauto.
Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
-
Aloin kanssa miettimään, jos taittopyörän pakkaisi autoon sisälle...
Totesin joutuvani silloin itse yöpymään ulkona.
-
Vielä tuohon oven puoleen, tuo minun teline sopii molempiin oviin, kiinnitysten etäisyydestä pieni ero, n 15 mm.
Mikäli haluaa esim kourut pyörille.
Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
-
Eikö tuohon pakuun voi laittaa vaan ihan perusvetokoukkuteli neen. Ei tartte rakennella mitään ja pyörän saa myös lukittua niin, että pyörä ei irtoa telinneestä ja teline ei irtoa autosta.
-
Muuten joo, mutta. Oli minulla sekin teline mutta se estää toisen oven aukaisun.
Jäin miettimään että pitääkö siirtää kuitenkin tuohon oikeaan oveen jotta saa alemmas, näkyy kilpi sitten.
-
Muuten joo, mutta. Oli minulla sekin teline mutta se estää toisen oven aukaisun.
Jäin miettimään että pitääkö siirtää kuitenkin tuohon oikeaan oveen jotta saa alemmas, näkyy kilpi sitten.
Tai tilaat konttorilta lisäkilven...
Tuossa pitää vielä huomioida, ettei takavalot peity.
-
Lisäkilpi ei maksa kuin pari kymppiä muistaakseni. Helppo hakea trafin sivuilta, itsellä on.
-
Jos laittaa lisäkilven niin se vaatii myös sähkötöitä, kai takana tarvii rekisterikilven valot olla?
-
Sinne taakse tulee joku tuollainen häkkyrä kiinnitettäväksi...
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/thule-light-board-valopaneeli-976?id=102142825&gclid=Cj0KCQjwmPSSBhCNARIsAH3cYgavohgDZuM6C2CBiRRCYqHjKKH-WDoKJc4L3l0tpCn_MFe3CQsY2vcaAtcJEALw_wcB
-
Sinne taakse tulee joku tuollainen häkkyrä kiinnitettäväksi...
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/thule-light-board-valopaneeli-976?id=102142825&gclid=Cj0KCQjwmPSSBhCNARIsAH3cYgavohgDZuM6C2CBiRRCYqHjKKH-WDoKJc4L3l0tpCn_MFe3CQsY2vcaAtcJEALw_wcB
Tuollainen pitäisi olla pakollinen pyöriä koukkutelineessä kuljetettaessa. Aikoinaan Pekka Vennamo liikenneministerinä ollessaan hyväksyi nykyisen käytännön, missä ei pyörien takaa näy rekisterkilpeä eikä valoja. Thumbd Thumbd
-
Tuollainen pitäisi olla pakollinen pyöriä koukkutelineessä kuljetettaessa. Aikoinaan Pekka Vennamo liikenneministerinä ollessaan hyväksyi nykyisen käytännön, missä ei pyörien takaa näy rekisterkilpeä eikä valoja. Thumbd Thumbd
Mistä sellaisen hyväksynnän löytää...?
Käsittääkseni laki edellyttää valojen ja kilven näkymisen. Valvonta on sitten toinen juttu, mikä saattaa olla retuperällä.
-
Ei ole mitään tuollaista hyväksytty, kilpi ja valot kuuluu näkyä ja poliisi saa sakottaa ellei näy.
-
Pekka Vennamo oli 1987-89 reilut kaksi vuotta liikenneministerinä . Tuolta ajalta löytyy tuskin mitään netistä. Silloin oli keskustelua näistä telineiden aiheuttamista ongelmista. Vennamo otti kannaksi, että niitä voi käyttää sellaisinaan. Muistan tämän hyvin, kun pidin lupaa virheellisenä ja vaarallisena.
-
Eikö tuossa ollut pelkästään kyse henkilökohtaisesta mielipiteestä joka ei edennyt mihinkään säädökseen tai lakiin.
-
Kilven ja valojen pitää olla näkyvissä. Oli pyöriä tai ei.
Sääntö siis hyvin yksinkertainen.
Poliisisetä voi siis sakottaa niin halutessaan.
Tulkinnassa voi olla vaihtelua milloin valo näkyy tarpeeksi ja milloin ei.
-
Pekka Vennamo oli 1987-89 reilut kaksi vuotta liikenneministerinä . Tuolta ajalta löytyy tuskin mitään netistä. Silloin oli keskustelua näistä telineiden aiheuttamista ongelmista. Vennamo otti kannaksi, että niitä voi käyttää sellaisinaan. Muistan tämän hyvin, kun pidin lupaa virheellisenä ja vaarallisena.
Eikä tarvitsekaan löytyä, riittää että löytyy tämän päivän lait ja pykälät.
Ei saa peittää valoja tai kilpeä, vaikka joku edesmennyt poliitikko olisi ollut mitä mieltä tahansa 35vuotta sitten.
Itsellä se tekemäni lisätuki peittää ihan vähän kilpeä, en usko että kukaan puuttuisi koska kilpi on kuitenkin luettavissa. Ja käytän sitä vain jos on fillari telineessä, eli hyvin vähän.