Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 30.03.2022 kello on 20:56
-
Näistähän on ollut juttua aiemminkin, mutta taas tuli ajankohtaiseksi niin höpötteln tänne omia juttuja toivottavasti muitten iloksikin ;-)
Semmonen pieni yhden DIN paikan palikka, löytyy Onniselta ainakin, osanne hoitaa koko homman ja siinä on hidastuskytkentäkin, toisinsanoen invertteri menee ensin päälle ja sitten vasta kuorma kytkeytyy. (alla hakukoodeja)
Siinä ohjausjännite, millä rele vetää invertterisyötölle on laaja, 12-230 V DC/AC, eli voisi käyttää pieneen palikkaan sekaan myös akkujännitettä, mutta mietiskelin, että parempi kun ei sekota sinne akkujännitteitä ohjaukseen, jos vaikka ukkonen lyö maasähkön puolelta, niin nuo muutamat sentit se hyppää akkkujen puolelle ja sitten poksuu enemmän, sulakkeisistakin osaa läpi hypätä.
Ymmärsinkönhän tuon ohjausjännitteen oikein datalehdestä? (Asennusoikeudet on, mutta aina pitää epäillä, kun ei just tuommosta ole tarvinnut laittaa)
Manual https://www.elkoep.com/media/import/Elko/SJR-2/EN/Manual_multilanguage_SJR-2.pdf
Datasheet https://www.elkoep.com/media/import/Elko/SJR-2/EN/Datasheet_SJR-2.pdf
Sähkönumero on 27 071 34
AIKARELE VETOHIDASTUS ELKO-EP SJR-2 2vk 16A 230VAC 2-TASO
Tuotekoodi
2733528
SJR-2 2vk 16A 230VAC 2-taso
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1648666244.jpg)
-
^
Minä priorisoin homman niinpäin, että mikäli invertteristä tulee 230V ulos, vetää se vaihtoreleen ja pistorasiaverkon sen puolelle. Eli automatik hidastuksen kera.
Enää en ns. välirelettä laita, nii että pito valtakunnan verkon puolella, ja sitä hurinaa kuunnella. Nykyiset multireleet onneksi äänettömiä.
-
Mulla on mekaaninen vaihtokytkin ja yleensä aina kuormat invertterin perässä ja 50A laturi lataa akkuja. Kaupan päälle tuli aito online- ups :)
-
Invertteri 230v kytketty auton 230v pistorasiohin.
Samalla kytketty jääkaapin 230v liitäntä pois käytöstä,
muuten AES jääkaappi alkaa käyttää invertterin 230v sähköä.
Jääkaapin 230v otto on kytketty tehtaalla samaan johtoon kuin takapistorasiatkin, säästöä.
Ja kyllä, virallinen sähköasentaja kytki.
-
^
Ja laturi/EBL blokattu myös? 8)
-
^
Ja laturi/EBL blokattu myös? 8)
Tavallaan kyllä kun invertterin sähkö menee vain pistorasioille.
-
Tavallaan kyllä kun invertterin sähkö menee vain pistorasioille.
Lulisi että myös verkkosähkö tulee pistorasioille ja samalla laturille.
-
Lulisi että myös verkkosähkö tulee pistorasioille ja samalla laturille.
Prioriteettikytkin hoitaa virran tulon joko verkosta tai invertteriltä pistorasioille.
Verkkosähköä saa kaikki 230v laitteet, mutta kun käytetään invertteriä niin vain pistorasiat.
-
Prioriteettikytkin hoitaa virran tulon joko verkosta tai invertteriltä pistorasioille.
Verkkosähköä saa kaikki 230v laitteet, mutta kun käytetään invertteriä niin vain pistorasiat.
No niin, noinhan se pitää ollakin...
-
Valteknon video selventää asian hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=PLyYIhI4ueQ&t=1s
-
^
Selventääkö?
Yhtälailla jääkaappi tai EBL voi olla pistorasiassa kiinni, tai sitten 230V keskuksesta/jakorasiasta..
Pistorasiaryhmiä voi olla 1 (kaikki ketjutettu) tai useita.
Jääkaapista kerroit, mutta EBLstä (tmv) et..
Yhtälailla, eipä tiedetä onko itserakennettu kuljin vai tehdasvalmisteinen (merkki/malli)
Invertteri 230v kytketty auton 230v pistorasiohin.
Samalla kytketty jääkaapin 230v liitäntä pois käytöstä,
muuten AES jääkaappi alkaa käyttää invertterin 230v sähköä.
Jääkaapin 230v otto on kytketty tehtaalla samaan johtoon kuin takapistorasiatkin, säästöä.
Ja kyllä, virallinen sähköasentaja kytki.
-
^
Selventääkö?
Yhtälailla jääkaappi tai EBL voi olla pistorasiassa kiinni, tai sitten 230V keskuksesta/jakorasiasta..
Pistorasiaryhmiä voi olla 1 (kaikki ketjutettu) tai useita.
Jääkaapista kerroit, mutta EBLstä (tmv) et..
Yhtälailla, eipä tiedetä onko itserakennettu kuljin vai tehdasvalmisteinen (merkki/malli)
Selventi ainakin itselleni ja sähköasentajalle.
EBL on auton sähkökeskuksessa kiinni, eli niinkuin sanoin, verkkovirrassa kaikki saa 230v,
mutta invertterikäytössä vain pistorasiat saavat 230v sähkön, jääkappi on kytketty irti
koska se saa 230v samasta kaapelista kuin takapistorasiat.
Eli 2 johtoa irroitettu sähkökeskuksesta jotka menevät pistorasioille ja kytketty prioriteetttikytkim en
load lähtöön, toiseen sisään menoon invertteri ja toiseen sähkökeskuksesta tuleva verkko 230v.
Load menee vikavirtasuojan ja uuden automaattisulakkeen kautta vain pistorasioile.
Auto on uusi: Weinsberg CaraCompact 600 MEG Pepper 2021
-
Valteknon video selventää asian hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=PLyYIhI4ueQ&t=1s
Kiitos, jopa minä ymmärrän nyt prioritettikytkimen toiminnan.
-
Selventi ainakin itselleni ja sähköasentajalle.
EBL on auton sähkökeskuksessa kiinni, eli niinkuin sanoin, verkkovirrassa kaikki saa 230v,
mutta invertterikäytössä vain pistorasiat saavat 230v sähkön, jääkappi on kytketty irti
koska se saa 230v samasta kaapelista kuin takapistorasiat.
Eli 2 johtoa irroitettu sähkökeskuksesta jotka menevät pistorasioille ja kytketty prioriteetttikytkim en
load lähtöön, toiseen sisään menoon invertteri ja toiseen sähkökeskuksesta tuleva verkko 230v.
Load menee vikavirtasuojan ja uuden automaattisulakkeen kautta vain pistorasioile.
Auto on uusi: Weinsberg CaraCompact 600 MEG Pepper 2021
Ok.
En tiedä missä se uusi autom.+vvs sijaitsee, mutta jos nyt on 2 erillistä varokeryhmää (jos niitä oli ennen vain 1), eli jk+ebl+lämppärinvastukset (1.) ja nyt pistorasiat erikseen (2.), keskus pitää varustaa erillisellä Pääkytkimellä. Jos ryhmiä on vain 1, menee sen varokkeen käyttövipu pääkytkimenä. Näin sanoo pykälät, mutta aika harvassa noudattajat :'(
Takuun alainen tuote tuo pippuri vielä? Muutokset ok?
-
Ok.
En tiedä missä se uusi autom.+vvs sijaitsee, mutta jos nyt on 2 erillistä varokeryhmää (jos niitä oli ennen vain 1), eli jk+ebl+lämppärinvastukset (1.) ja nyt pistorasiat erikseen (2.), keskus pitää varustaa erillisellä Pääkytkimellä. Jos ryhmiä on vain 1, menee sen varokkeen käyttövipu pääkytkimenä. Näin sanoo pykälät, mutta aika harvassa noudattajat :'(
Takuun alainen tuote tuo pippuri vielä? Muutokset ok?
Tuossahan ei alkuperäiseen tuu muutosta kuin inventterin lisäys ja periaatteessa pistorasioille johto poikki (no joutuu vaihtaan) ja vaihtoboxi väliin. Silleen kärjistettynä. Eli auton omaan sähkökeskukseen ei tarvi kajota.
-
Tuossahan ei alkuperäiseen tuu muutosta kuin inventterin lisäys ja periaatteessa pistorasioille johto poikki (no joutuu vaihtaan) ja vaihtoboxi väliin. Silleen kärjistettynä. Eli auton omaan sähkökeskukseen ei tarvi kajota.
Uudesta autom. sulakkeesta oli mainittu.. oliko se lisätty vai vaihdettu keskukseen? Eli onko niitä 2 (sarjassa vai rinnan) vai 1. Sarjakytkentä järkevää vain, jos selektiivisyys todettua(/laskettua)..
Mainittu myös, että 2 kaapelia irroitettu keskuksesta - liekö kaikki pistorasiat samaa ryhmää olleet kuitenki. Kuten Valteknon kuvassa, periaatteessa pistorasiaryhmän väliin tuo prior/välirele tulee.
-
Uudesta autom. sulakkeesta oli mainittu.. oliko se lisätty vai vaihdettu keskukseen? Eli onko niitä 2 (sarjassa vai rinnan) vai 1. Sarjakytkentä järkevää vain, jos selektiivisyys todettua(/laskettua)..
Mainittu myös, että 2 kaapelia irroitettu keskuksesta - liekö kaikki pistorasiat samaa ryhmää olleet kuitenki. Kuten Valteknon kuvassa, periaatteessa pistorasiaryhmän väliin tuo prior/välirele tulee.
No niimpä olikin, meni itellä ohi/poistui muistista :-\
-
Ok.
En tiedä missä se uusi autom.+vvs sijaitsee, mutta jos nyt on 2 erillistä varokeryhmää (jos niitä oli ennen vain 1), eli jk+ebl+lämppärinvastukset (1.) ja nyt pistorasiat erikseen (2.), keskus pitää varustaa erillisellä Pääkytkimellä. Jos ryhmiä on vain 1, menee sen varokkeen käyttövipu pääkytkimenä. Näin sanoo pykälät, mutta aika harvassa noudattajat :'(
Takuun alainen tuote tuo pippuri vielä? Muutokset ok?
Alkuperäinen pääkytkin/sulake toimii niin kuin alunperinkin, pistorasiolle on lisätty uusi sulake,
koska muuten pistorasiat olisivat ollee vain prioritettikytkimen ja invertterin sulakkeiden/suojien varassa.
Myös vikavirtasuoja (alkup) on kytkennässä käytössä.
Pistorasioille menee 2 johtoa, sohvan pistorasialle 1 ja toinen ylös ja katon kautta keittiön kaapin kautta takatalliin asti,
jossa 5 pistorasiaa ja jääkaappi joka kytketty irti.
Nämä siis kytketty prioriteettikytkime en loadiin ja niillä on oma sulake, sekä verkkokäytössä alkuperäinenkin vielä.
Takuu on voimassa, auto saatu syyskuussa 2021.
-
Omassa toimii juuri noin.
Ei väliä onko kytketty maasähköön vai
ei. Ja ei edes tarvitse miettiä onko johto
seinässä vai ei, vaan aina tulee pistorasiosta
virtaa.
Joskus johonkin ketjuun laitoin kuvan kytkennästä.