Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 6.03.2022 kello on 21:42

Otsikko: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 6.03.2022 kello on 21:42
Hei!
Jonkun verran nyt olen ajellut Transit Burstnerilla ja kysymyksiä herännyt.

1. Onko 6-vaihteen käyttö ihan turhaa?  Tuntuis, että tuommonen alkovimalli näillä polttoainehinnoilla olis parempi ajella vaan max rekkavauhtia, vaikka satastakin pääsisi, mutta siinäkin vauhdissa tuntuu, että 6-vaihde vedättää aika raskaasti. Viitosella 80-90 km/h tuntuis kohtuulliselta.

2. Näillä keleillä mittaristoon tulee keltainen varoitus "Outside temperature low" ja hetken päästä sama punaisellla piippauksen kanssa, ne saa kuitattua viiksen päästä, mutta taas hetken päästä piippaa samaa, saako toimintoa pois?

3. Radioantennia en ole löytänyt, radiolle tulee kylllä tehtaan antennipiuha, mutta signaali on niin surkea, että mahtaako toisessa päässä olla mitään? Minnehän sen voisi alkoviautossa laittaa, jotta olisi hyvä? Ufon vahvisitinboxista voisi kait vetää piuhan? mutta on siitä vähän matkaa.

Muuten tuntuu ihan kätevälle, ehkä Fiiattia vähän hiljaisempi, pienempi ohjaamo, mutta 178 cm just riittää.
Ajovalot saisi olla tehokkaammat, pitänee tarkistaa saako polttimon vaihdolla parannusta.

Vinkeistä kiittäen M

Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 6.03.2022 kello on 22:09
Taisi olla etuveto (FWD), takavaetoisessa (RWD) saati paripyöräisessä (DWD) lootassa sais olla 7. pykälä kun 60km/h kärsi jo 6. lla ajella..
Riippuu tietty kuinka 2.2 kone kärsii alaruntuja väännellä. 2.4:ssa maukas vääntö jo aivan alhaalta, ja 1500rpm (just 6.=60km/h). Ottaa värinöitä varmasti eritavalla kuin takavetoinen. Etuvetoisessa taas "koko paketti" samassa linjassa kun värähtelemään alkaa..

Mittariston ulkolämpöilmoitus on kaikissa muissakin Fordeissa yhtä hölmö; oranssi ilmoitus +4C tai alle, punainen ilmoitus 0C tai alle ja piippaus/huuto siihen päälle.
En tiedä saako obd:sstä jollain softalla mäkeen tuon - oon oppinut immuuniksi tuolle.

Radiosignaalin otto Ufosta voi olla paras teko. En ainakaan itse koriin lisäreikiä piiskalle tekisi.. kuvasta katsellen; sulla ei sitä piiskan lötköä kuskin peilin juuressa seisovaa ole?
nettiradio on paras ratkaisu, toimii 99% varmasti. Kotimaiset paikallisradiot kuuluu vielä ulkomaillakin  Thumb

Ajovalot paranee H4 ledein  :P
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 6.03.2022 kello on 22:57
Ajovalot paranee H4 ledein  :P

Ei muuten parane.
Olen kaksia kokeillut ja jos joku raaskii ostaa Filipsit, kuuntelen kyllä kokemuksia.
Tosin, kun niillä jäätyneillä valaisimilla ei mitään näe, niin en vaihda siltikään...
Nyt on Osramin +200 lamput ja niistä tulee valoa senverta kun H4:lla saa.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 6.03.2022 kello on 23:00
tuohon firdin kelta puna hiutaleeseen tottuu äkkiä...
jos se sammuu niin alkaa heti tulla olo että jotain pielessä...
Kyllä se on ihan hyvä varoitus liukkaasta.

Takavetosessa tosiaan kaipaisi 7 vaihdetta....voimaa riittäis.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: T-Cat - 6.03.2022 kello on 23:01
Ei muuten parane.
Olen kaksia kokeillut ja jos joku raaskii ostaa Filipsit, kuuntelen kyllä kokemuksia.
Tosin, kun niillä jäätyneillä valaisimilla ei mitään näe, niin en vaihda siltikään...
Nyt on Osramin +200 lamput ja niistä tulee valoa senverta kun H4:lla saa.

Joo, vituttaa se kun ledlisävalot jäätyy lämmön puutteeseen omassa hlö kulkineessa. Isot pyöreät joissa valoa piisaa kunhan ei ole jäätävää sadetta.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 6.03.2022 kello on 23:23
Kiitos vastauksista!
Voimaahan on Foortissa  :D
Suurin vääntö 350Nm -pyörintänopeudella 1450—2000
Tuntuukohan vaan kuutosvaihteella ettei viihtis vedättää alle 2000 rpm, ei se kyllä enää siitä kovasti kiihdy.
Viitosella vakkarilla GPS nopeus pysyy 85-80 kohtuullisissa ylämäissäkin ja kierroksia reilu 2000.
Fiatissa 2.3 on vähemmän heppoja, mutta kyllä parempi alavääntö tyhjäkäynniltä, kakkosella saa lähteä ku Fordi sammahtaa.

Pakkasvarottimiin pitänee tottua, mutta jos saa pois niin saa senkin kertoa.

Ufolta antenninpiuha paras, muttta opin jo kännykän nettiradioita kuuntelemaan, bluetoothin kautta, ei katkonut yhtään, samallahan siitä voi matkustajat katella ja kuskikin kuunnella areenaa tmv.
m
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 7.03.2022 kello on 08:31
sen alhaisen ulkolämpötilan merkkiÄÄNEN saa ihan sieltä ajotietokoneen valikosta pois, mutta täytyy laittaa uudestaan joka käynnistyksen jälkeen erikseen  Thumbd
 "warning chimes off/on"
Mutta kyllä siihen tottuukin, vaika typerästi toimiikin.

Merkkivaloa ei saa pois.

Radioantenni on omassa kuskin a-pilarin ala-osassa, alkujaan se kuuluis olla katolla.


Oma paripyörä menee hienosti 70kmh:sta ylöspäin kutosella  Thumb
Etuvetoisesta ei ole kokemusta. Tai no vanhemmasta 5vaihteisesta vain.

Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Ruuteri - 7.03.2022 kello on 21:08
Ei ransiitti,mutta sama homma kutosella tossa diesel crv.ssä.. 85 vähintään ennenkuin kutonen tuntuu terveeltä..
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 8.03.2022 kello on 19:44
takatuuppari vetää 6sella jo 60 alkaen ihan jeesh....mutta siellä yläpäässä saisi olla 7 koska ei välttämättä tarvis kiertää yli 3000rpm kun ajelee 110
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: elnakki - 9.03.2022 kello on 14:46
Kannattaa käyttää lastulla, niin alavääntö lisääntyyn merkittävästi, muutenhan nuissa tosi onneton (2,2),   500e maksoi jyväskylän seudulla, eikä todellakaan kannata "jurnuttaa"  6 vaihteella, yli 2000 oltava kiekat
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 9.03.2022 kello on 14:57
eikös se vihreä ala jo jostain 1500.
Hauto malli käskee vaihtamaan isommalle heti kun 2000 täynnä.

Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 27.03.2022 kello on 12:44
Päivitystä ja kokemuksia.

Vetokoukku on paikallaan ja pääsi reissunkin.

Nyt pitempään ajelleena voi sanoa, että kyllä se jaksaa 6-vaihteella mennä. GPS 85 km/h on n. 1600 rpm ja 100 km/h on kierroksia 2000, eli justiin siinä välissä menee vakkarilla pienet mäetkin. OBD portissa Bt-palikka ja kännyn mittari näyttää kuormitustilaa, jos menee 100% niin huomaa vauhdissakin.
Kulutus koppiperäkärryn kanssa 1000 km matkalla 10.5 l/100 km ja siinä mentiin rajoitusten mukaan satastakin paljon.

Se lämpömittarin hälytys vaan osaa olla ärsyttävä nollakelin tuntumassa, jää kenties tärkemmät varoitukset huomiotta, niinku kerran tuli "engine malfunction" ja tehot hävisi, sille ei löytynyt uudelleenkäynnistyk sen jälkeen vikakoodia, poistui itekseen ja samalla otin koko nokan peittävän maskin pois, lämpöjä kyllä seurasin oli normaalissa, mutta konenpellin alla oli aika lämmintä kun ulkolämpö oli jo + 12 keskipäivän Jyväskylän mäissä. Saa nähä...

Trumaticin lämpöputkia tuossa ihmettelin kun menevät siellä pohjan alla ulkoilmassa perästä eteen, jos olis sisällä niin ei lämmittäisi harakoille. Onko muilla samanlaista rakennetta? Välipohjaa ei tässä ole, semmoisessa olisikin hyvä putkien olla.
Tuossakin saisi kenties ilmaputket vedettyä sisäpuolelta, mutta maksaako vaivaa?

m


Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 27.03.2022 kello on 13:02
lämpöjä kyllä seurasin oli normaalissa, mutta konenpellin alla oli aika lämmintä kun ulkolämpö oli jo + 12

Ransu pitää tavattoman hyvin moottorissa lämmöt samoissa, vielä kunnon pakkasillakin

Trumaticin lämpöputkia tuossa ihmettelin kun menevät siellä pohjan alla ulkoilmassa perästä eteen, jos olis sisällä niin ei lämmittäisi harakoille. Onko muilla samanlaista rakennetta?

Etuoven alla menee ulkona.
Pistin saunasatua ympärille
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Ruuteri - 27.03.2022 kello on 13:13
Tecissäkin menee pohjan alla lämmitysputket vesisäiliöille. Muuten ovat sisätiloissa. Ei ole paha kulutus ransussa. Thumb
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Alan - 27.03.2022 kello on 14:01
En vedättelisi kuutosella matalilla kierroksilla. Vasta reilusti yli 90 km/h alkoi olla käyttökelpoinen, jos vähänkin mäkeä tai vastatuulta. Vaikka mulla oli ehkä hiukan kevyempi auto ja aerodynaamisempi alkovi.

Kannattaa selvittää, onko moottorinohjausyksi kkö päivitetty. Moottorivaurion riski on todellinen. Samasta syystä en "lastuttaisi". Se, mikä sopii tyhjänä tai kevyellä kuormalla ajettavalle pakulle ei sovi aina alustalle suunniteltua käytännön maksimikuormaa painavammalle matkailuautolle.

Hymerissä tarkeni, vaikka Truman putket meni osin ulkona. Kylmä alkoi tulla ensin takasängyssä alhaalla, kun luukkujen kehykset alkoi jäätää. Mutta tämä ei riipu alustasta.

Tarkkaile etupyörän laakereita ja moniurahihnan vulkanoitua hihnapyörää  - viimeksi mainittu jos laukeaa, niin voi tulla kalliiksi. Kallis sekin oli, mutta parempi vaihtaa ajoissa. Muutenhan tuo on hyvä kone ja alusta. Jos muuten alusta on Transit eikä ALKOn, niin takajouset on aika löysät. Lisäjouset (Goldschmitt) ja jäykemmät iskarit (esim. SV) parantaa menoa ja käytännön kantavuutta paljon.

Takavetoisen kokemuksilla ei ole juuri merkitystä etuvetoiseen liittyen.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 27.03.2022 kello on 14:12


Takavetoisen kokemuksilla ei ole juuri merkitystä etuvetoiseen liittyen.

Ei ole ei, siksi se kannattaisikin tuoda jo otsikossa esiin tai viimeistään ekassa viestissä. Tekniikaltaan aika eri autoja.
Nyt se oli lähinnä "oireiden" perusteella arvuuttelua että kyseessä on etuveto.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 27.03.2022 kello on 14:20
Kannattaa selvittää, onko moottorinohjausyksi kkö päivitetty

Ja täältä voi katsoa: https://www.etis.ford.com/
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 27.03.2022 kello on 18:02
Kiitokset kommenteista!
Joo etuvetohan tämä on, mutta eikös takavedossakin ole aika paljon samaa, kone 2 on desiä isompi ja tiheämpi perä, kommenteista päätellen.

https://www.etis.ford.com/vehicleSelection.do 
Transit 2006-2014, 2.2L Duratorq TDCi (140PS) - Puma,
Avoimet huoltokampanjat
Huoltokampanjatiedo tteita ei löytynyt

Jonkun matkaa jo ajellessa huomaa milloin kuutosta voi käyttää. Tosiaan siinä 90-100 vaudissa tasasella menee ihan hyvin, mutta vastamäkeen ei viiti kiusata, muutenkin tuulenvastus/kulutus/polttoainehinta puoltaa pienempiä vauhteja.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Alan - 27.03.2022 kello on 19:15
Kannattaa kysyä valtuutetulta korjaamolla siitä softapäivityksestä. Ehkä tehtykin.

Tuosta hihnapyörän ongelmasta ei paljoa puhuta. Yhdellä orgilaisella se korkkasi ja mulla oli hyvää vauhtia menossa rikki, kun pyysin tutkimaan.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Moppc - 27.03.2022 kello on 20:06
Kannattaa kysyä valtuutetulta korjaamolla siitä softapäivityksestä. Ehkä tehtykin.

Tuosta hihnapyörän ongelmasta ei paljoa puhuta. Yhdellä orgilaisella se korkkasi ja mulla oli hyvää vauhtia menossa rikki, kun pyysin tutkimaan.

Tuosta voi lukea sen yhden orgilaisen kokemuksesta.

https://karavaanari.org/index.php/topic,16647.msg321445.html#msg321445
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: elnakki - 27.03.2022 kello on 20:11
Hihnapyörä kannattaa nuissa katsoa, paljon niitä on mennyt, minulla meni viimekesänä, ei särkenyt mitään, helppo vaihtaa itsekkin, ja jos alusta ransun oma niin lehtijousen korvat takaa menee poikki, sehän pakuissakin tosi yleinen vika, minulla oli molemmat poikki, kun viime kesänä meni katsatukseen, ajokielto tuli, inssi sanoi, että viikottain törmää nuihin katkenneisiin
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Alan - 27.03.2022 kello on 20:26
^

Tuohon melko varmasti lisäjouset auttaa, kun ottavat osan kuormasta. Ja estävät pohjaamisen.

Tuli Moppc tilapäinen muistikatkos, en muistanut sun nikkiä. Sinun kokemusten ansiosta älysin selvittää saman ajoissa. No nyt on Hymeri Vantaalla uusilla omistajilla ollut jo vajaat 2 vuotta.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 27.03.2022 kello on 22:02
Täytyypä seurata hihnapyörän vulkanointia ja takajousia.

Onkohan mittarivaloille mitään säätöä? Ohjekirjakin tavasin,  muttei löydy. Onko sillä ledit vai lamput taustalla?
Meinaan kun se huutaa vähän väliä sitä "low outside temperature" eikä meinaa nähdä kun on niin hämärä, varsinkin auringonpaisteessa. Jos siellä lukee jotain vakavampaa niin ei  aina viiti pysähtyä varjoon katsomaan ;-)
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.03.2022 kello on 22:25
Mulla meni s80 viimekesänä kampiakselinpäästä siivapyörä, juuri tuo vulkanointi petti. Ensi oireena raskas ohjaus tyhjäkäynnillä, kierroksilla keveni. Muutaman 100:n km ajon jälkeen laturin merkkivalo syttyi ja jänniteherja näyttöön. Konepellin aukaistessa koneen käydessä näki kuinka lonkkasee siivapyörä. Koneen ollessa sammuksissa sai käsin pöyritettyä siivapyörää moottorin muuten pysyessä paikallaan.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 27.03.2022 kello on 22:27
onkos tuo vulkanoitu pyörä eri kuin se hihnan kiristimen pyörä? Niitä on hajonnut myös.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 27.03.2022 kello on 22:37
Mulla meni s80 viimekesänä kampiakselinpäästä siivapyörä, juuri tuo vulkanointi petti. Ensi oireena raskas ohjaus tyhjäkäynnillä, kierroksilla keveni. Muutaman 100:n km ajon jälkeen laturin merkkivalo syttyi ja jänniteherja näyttöön. Konepellin aukaistessa koneen käydessä näki kuinka lonkkasee siivapyörä. Koneen ollessa sammuksissa sai käsin pöyritettyä siivapyörää moottorin muuten pysyessä paikallaan.
Oliko se VW koneella? Minulla hajosi T4 transporterista.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: volvo - 27.03.2022 kello on 22:44
onkos tuo vulkanoitu pyörä eri kuin se hihnan kiristimen pyörä? Niitä on hajonnut myös.
kyllä ne on kaksi aivan eri asiaa joilla on kyllä oma tarkoitus. https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_damper
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Alan - 28.03.2022 kello on 07:04
Onkohan mittarivaloille mitään säätöä?

Ei ollut minullakaan. Hyvin ikävä ominaisuus. Säästetty varmaan euro per alusta jättämällä se pois.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 28.03.2022 kello on 08:02
vaikuttaakos siihen kirkkauteen se onko ajovalot kytketty manuaalisesti päälle vai ei?
Joissain malleissa nimittän vaikuttaa.

Ja useimmissa on sitten muutaman euron lisähintaan saanut ostettua mittarivalosäätö pylpyrän.
Mutta ahneet matkailukorin valmistajat tuskin on moista lisähintaa maksaneet.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 28.03.2022 kello on 08:41
vaikuttaakos siihen kirkkauteen se onko ajovalot kytketty manuaalisesti päälle vai ei?
Joissain malleissa nimittän vaikuttaa.

Ja useimmissa on sitten muutaman euron lisähintaan saanut ostettua mittarivalosäätö pylpyrän.
Mutta ahneet matkailukorin valmistajat tuskin on moista lisähintaa maksaneet.

omassa ei pala mittarivalot lainkaan jos ei ole ajovalot manuaalisesti päällä. Sitten kyllä näkyy kirkkaalla kelilläkin, aurinkolasit silmillä.

Onko jollakulla muuten asuntoauto mk6/7 transitissa peilinlämppärit?

tai tehnyt tän modauksen:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-75304457/

Onko tosiaan noin helppo homma?  :o
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 28.03.2022 kello on 08:56
Joo, en kyllä kaivannut mittarivalojen säätöä ransussa (jota ei ollut). Oli riittävän kirkas päivällä drl'ien kera, ja himmeä pimeällä ajovalojen kanssa..

Peilien säätöäkään ei ollut, enkä kaivannut (en tartte Fränkissäkään vaikka on) - en kasva enkä kutistu, ja olen ainoa kuski.. lämmitys aika sama juttu; turha ominaisuus. Harvoin hyötyä, ja hetkeksi - kun kylmän auton ajaa  lämpimään p-halliin. M-auto ikinä sovittanut sisään  ;D Ajossa tuskin koskaan. Talvella puhdistus tapahtuu manuaalisesti ennen ajoon lähtöä.

Kruise on ransussa parhaimmistoa. Tarkka kuin mikä, rattinapein - eikä hankalalla viiksellä, jonka kanssa sekoilee ja välillä 3 turhaa vilkkua  :-[

Muita kummallisuuksia ransusta; kellä on käsijarrun merkkivalo?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 28.03.2022 kello on 09:38
lämmitys aika sama juttu; turha ominaisuus. Harvoin hyötyä,Talvella puhdistus tapahtuu manuaalisesti ennen ajoon lähtöä.

Sinä et aja oikeassa talvessa....
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 28.03.2022 kello on 09:39
Muita kummallisuuksia ransusta; kellä on käsijarrun merkkivalo?

Mihin SITÄ sitten tarvitaan?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Aakku - 28.03.2022 kello on 09:44
Kai noissa Ransuissa sentään ohjaamon ilmastointi on...?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 28.03.2022 kello on 09:51
Sinä et aja oikeassa talvessa....
Ei ne hituleet satasen vauhdissa takaa ohi aja (28m/s), että peileihin tarraisivat. Varsinki pohjoisen kuiva pakkaslumi. Kuten sanottu mä putsaan peilit ennen ajoon lähtöä - maantieajossa ei ole peilit muurautuneet.

Mihin SITÄ sitten tarvitaan?

Toiset "talviautoilijathan" peloissaan koske kässäriin talvella  :laugh: Vaikka hyvällä kohin oven puolella onkin.
Hyvinhän valotta pärjäsi, mutta yhden kerran joutu ½h väittelyyn katsurin kanssa onko valo "rikki".. poisti korjauskehoitteensa lopuksi.

Kai noissa Ransuissa sentään ohjaamon ilmastointi on...?
Aika poikkeuksetta 2006- (mk7) on, ja sähköinen luistonesto (takavedoissa ainakin) - tosin ei nappia, että pois saisi. Ja ESP nappeineen harvemmin. Turvavyön merkkivalojakaan ei taida olla missään.
Kuskin oven puolen käsinoja selkänojassa puute. Ratissa saisi olla edes jotain säätöjä. Pyrstölämmittimiäkä än ei taida olla..

Etiksestä aiemmin psyty tutkimaan vaikka vaihtoauton varustelun - ei enää muutamaan vuoteen. Eka piti löytää vin-koodi - sehän kävi Bilteman sivuilta rekkarilla..  8)
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 28.03.2022 kello on 10:19
Ei ne hituleet satasen vauhdissa takaa ohi aja (28m/s), että peileihin tarraisivat. Varsinki pohjoisen kuiva pakkaslumi. Kuten sanottu mä putsaan peilit ennen ajoon lähtöä - maantieajossa ei ole peilit muurautuneet.

Kuten jo sanoin, et taida koskaan ajaa oikeassa talvessa.
Kostea keli ja sopivasti pakkasta niin ummessa on.   >:D
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: megaman - 28.03.2022 kello on 10:38
Kai noissa Ransuissa sentään ohjaamon ilmastointi on...?

Kaverilla on töissä kuorma-auto Transit VI ja ilmastointia ei ole siinä ikinä ollutkaan.  :o
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: "Masi" - 28.03.2022 kello on 11:22
Itsellä oli Chausson flash 03 vm 2007 alustana ford 2,2 130hv. Oli sähkösäätöiset peilit, oli lämmitys peileissä ja mittarivalojakin pystyi säätämään, kuten myös ilmastointia. Lämmityksen putketkin kulkivat sisäpuolella autoa. Ja ainut noista oli ilmastointi joka piti ruksia lisävarusteeksi.

Näkyy olevan että saksalaiset on huonosti varusteltuja tuolla ikäluokalla alustan osalta.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Aakku - 28.03.2022 kello on 12:31
Näkyy olevan että saksalaiset on huonosti varusteltuja tuolla ikäluokalla alustan osalta.
Jos ne on liian uusia...

Mun VW Westfalia on -97, eli 25 vuotias.
Siinä on yllättävän paljon juttuja. ABS, 2xturvatyynyt, peilien sähkösäätö ja lämmitys, sähköikkunat, ilmastointi ohjaamossa, vakkari. mittarivalojen säätö, valaistut meikkipeilit molemmin puolin, Eberi moottorille, keskuslukitus ym.
Kaikenlaista himmeliä paljon noin vanhaksi. Istuinlämmittimet puuttuu, mutta on sentään kääntyvät ja käsinojat molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 28.03.2022 kello on 12:45

Muita kummallisuuksia ransusta; kellä on käsijarrun merkkivalo?

meillä on.

kuten on myös ESP ja sille off-nappulakin.

Kävin äsken irroittamassa peitelevyt hätävilkkunapin oikealta puolen, molempiin tulee johdot, nyt en vaan sitten tiedä kumpi ois peilin lämppäreille? ylempi vai alempi. (sähkösäätöiset ne jo on, oiskohan toi toinen napin paikka lämmittettävällä takalasille, jota ei tietenkään ole)

Kyllä peilinlämppärit hyvät on jos keli on siinä nollan paikkeilla. Riittää kun seisot liikennevaloissa niin jos takaapäin tupruttaa märkää lunta niin ei peileistä enää mitää näe.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 28.03.2022 kello on 12:47
Jaa, mun hymerissä 2004, oli kylmäkone automaattitoiminnoi llla, oikea automaatti jossa tiptronic, vakkari, kässärin merkkivalo, tihkukytkin, istuinlämmittimet, sähkölasit, sit oli viileämmällä kelillä REST toiminne, nappia painamalla puhalteli moottorin lämmöt asui tilaan, sammui kun oli lämmöt tulleet. Joku oli kai ruksaillut tai sit ei. Ai niin sikavääntävä 2.7 l 5 pyttyinen
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 28.03.2022 kello on 12:52
.., tihkukytkin, istuinlämmittimet, sähkölasit, sit oli viileämmällä kelillä REST toiminne, nappia painamalla puhalteli moottorin lämmöt asui tilaan, sammui kun oli lämmöt tulleet. Joku oli kai ruksaillut tai sit ei. Ai niin sikavääntävä 2.7 l 5 pyttyinen
Oliko säädettävä tihku? Fränkissä outo puute, tai sitten en osaa opettaa sitä..

Tuota REST'iä tulee käytettyä kyllä.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: K.E.V - 28.03.2022 kello on 14:16
No ei ollut kuin normi. Tuntui vähän köyhältä kun henkilöautossa säädettävä sekä sadetunnistin herkkyyden säädöllä. Nykyhymerissä säädettävä.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kimi - 28.03.2022 kello on 14:20
Ainakin meillä takalasin lämmitysnappulasta peilienlämmitys kyteytyy päälle. Takalasia ei luonnollisesti ole. Minäkin olen katsastajan kanssa käynyt keskustelua paysäköintijarrun varoitusvalon puuttumisesta, ei meillä sellaista ole
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 28.03.2022 kello on 16:23
omassa ei pala mittarivalot lainkaan jos ei ole ajovalot manuaalisesti päällä. Sitten kyllä näkyy kirkkaalla kelilläkin, aurinkolasit silmillä.

Onko jollakulla muuten asuntoauto mk6/7 transitissa peilinlämppärit?

tai tehnyt tän modauksen:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-75304457/

Onko tosiaan noin helppo homma?  :o

Mulla ei oo ajovaloautomatiikka a, ei kovin kirkkaana pala se ilmoitusalueen näytön taustavalo ainakaan valot päällä, kirkkaalla kelillä aurinkolaseilla ei näy tekstejä, mutta kaikkeen tottunee.
Kuitenkin jos on tietoa miten lisätään kirkkautta niin saa kertoa.
Sen ulkolämpötila-anturin taidan korvata jollain kiinteällä vastuksella, kuulemma jos vaan irroittaa niin näyttää lämpöä +250C ja antaa jonkun vikakoodin.

Peilinlämmitys varmaan käy noin nätisti kuin etuteltan puheissa kuvattu, tarvinneekohan sitä edes ohjelmoda? kopsaan tähän jos sieltä poistuu:
SUOMELA MATTI
23.12.2010 10:41
Rele (6G9T-14B192-A)hansikaslokeron takana olevassa rele/sulaketaulussa kohtaan R17. Sulake kohtaan F59 (minun autossa sulake oli valmiina paikallaan. Fordin oma katkaisija (3M5T-18C621-A)hätävilkkukatkaisij an oikealla puolella alempi tyhjä paikka (kannen alla johdot valmiina katkaisijaa varten). Ohjekirjan mukaan siinä voisi olla takalasin lämmityksen katkaisija, joka näissä matkailuautosysteem eissä on jätetty pois. Terv. MS
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 29.03.2022 kello on 07:23
Oliko se VW koneella? Minulla hajosi T4 transporterista.
Joo volkkarin koneella.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Aakku - 29.03.2022 kello on 07:35
Joo volkkarin koneella.
Jaa niitä hajoaa Volkkaristakin. Täytyypä seurailla...

PSA:n dieseleissä oli ominaisvikana kampiakselin siivapyörän vulkanoinnin pettäminen. Mulla se meni arviolta 80 tuhannen välein. Vaarana oli apulaitehihnan katkeaminen, jonka seurauksena hihnaromppeet meni jakohihnan väliin. Seurauksena olikin sitten vähän isompi remppa. Sitä kolinaa hihnapyörästä ei kannattanut sivuuttaa olankohautuksella.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 29.03.2022 kello on 07:52
Käsijarruvalo voisi kyllä olla varsinkin vuokrakäytössä.
Omassa käytössä ei haittaa kun tulee vetästyä kiinni siten ettei auto liiku jos on jarru päällä.
Useammalla katsastajalla vaan raksuttanut tyhjää kunnei kahvaa näy missään...harovat tyhjää penkkien välistä.

2006 mallissa (se vanhempi) on poiskytkettävä luistonesto. Ei esp vaan hillittömän ruopimisen esto lähinnä kaiketi. Se + paripyörät + nastat + tarvittaessa ketjut niin menee lähes mihin vaan.

Ite on tullut asennettu penkinlämmitin jälkikäteen...helpp oa kun on ne matkailukoriin kuuluvat verhoilut penkkien päällä.

Sitä moniura hihnan kiristin pyörän laakeria kannattaa myös seurata...jos alkaa kuulumaan kihinää/vinkunaa niin testaamaan pyöriikö nätisti. Se kun hajoaa niin pylpyrä tippuu pois ja samalla se moniurahihna tipahtaa ja räjähtää palasiksi kaikkien pyörien ympärille...
Vaaravyöhyke siinä 150t jälkeen.
Se ei kovin kallis ole mutta ei löydy joka pikkukylän tarvikekaupasta. Voisi olla jopa suositeltava varaosa + se julmetun pitkä moniura hihna myös. Itellä onneksi oli vararemmi kun tuo hajosi. Pylpyrä löytyi 70km päästä varaosaliikkeestä (yöllä, hyvä palvelu, omistaja tuli myymään) mutta remmiä ei olisi löytynyt.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 29.03.2022 kello on 09:03
Noihin moniurahihnojen apu/ohjain/kiristinrulliin olen ottanut sellaisen linjan, että riittää kun pitää pelkkiä laakereita hylyllä, niin voi sitten vaihtaa ihan mihin kellonaikaan vain ja aika moneen autoon muutamalla mallilla..

Vielä skf:ää joka kestää 3-4x moottorin rpm, eikä "nimettömiä".  :D
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 29.03.2022 kello on 10:21
Kävin katselee niin omassa transussa oli peililämppärin sulake ja rele paikallaan. Tilasin katkaisimen, kun se saapuu niin kerron toimiiko vai pitääkö vielä käydä tietokoneessa kiinni.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 29.03.2022 kello on 10:32
Kävin katselee niin omassa transussa oli peililämppärin sulake ja rele paikallaan. Tilasin katkaisimen, kun se saapuu niin kerron toimiiko vai pitääkö vielä käydä tietokoneessa kiinni.
Et mittaillut releen kannalta onko loppupää kytketty / peileissä vastuksia. Ohmimittaus releen 30 - 87 koskettimilta. Jos antaa ääretöntä - "tyhjä kuin Jeesuksen hauta"  :'(
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 29.03.2022 kello on 15:45
Et mittaillut releen kannalta onko loppupää kytketty / peileissä vastuksia. Ohmimittaus releen 30 - 87 koskettimilta. Jos antaa ääretöntä - "tyhjä kuin Jeesuksen hauta"  :'(

en, myydään katkaisija eteenpäin jos en saa toimimaan :)

En tiedä edes että onko mk6/7 transsuissa sellaisia peilejä että ois sähkösäätö muttei kuitenkaan lämmittimiä? äkkiseltään en ainakaan löytänyt. Kaikissa varaosissa oli ainakin lämmitin jos oli sähkösäätökin.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kuusaan.matti - 29.03.2022 kello on 21:43
Mielenkiintoisia nämä jos varusteet on valmiina, kytkintä vaille vaan  ;-)
Peräkärryn pistokekkin oli valmiina runkopalkissa nippusiteellä.

Se mittarivalon säätö pitänee selvittää, omassa ei ole valoautomatiikkaa, eikä mittarivalot kirkastu missään ajovalokytkimen asennossa. Aattelin laitttaa DLR päiväajovalot kuitenkin, niin ei tarvi nappulaa väännellä kesäaikaan.
m
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 31.03.2022 kello on 16:02
ei lähtenyt peilinlämppärit päälle pelkällä nappulalla.
Ainoa mikä oli niin nappulaan tuli kyllä taustavalo mutta itse merkkivalo ei syty, ei rele naksahda eikä peilit lämpeä.

maa ja virta tulee kyllä releelle.
Ohjekirjaakin luin, niin siellä lukee että sähköpeileissä on aina myös lämmityslementit  Thumb

Eli kai se sitten tosiaan täytyy johdon päähän mennä jos haluaa toimimaan?

Karabilisti, sullahan on se forscan-ohjelma? mahtaako sen kanssa onnistua? mieluummin hankin johdon ja ohjelman kuin menisin marmorille, niille vois olla enempikin käyttöä.

Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 31.03.2022 kello on 16:20
Eikös ne peilien lämmitykset liittyneet niihin ikkunanlämmityksiin?
Jospa sieltä puuttuu tolpanväli?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 1.04.2022 kello on 09:43
Eikös ne peilien lämmitykset liittyneet niihin ikkunanlämmityksiin?
Jospa sieltä puuttuu tolpanväli?

mitä tarkoitat tolpanvälillä?

tottakai on mahdollista että jotain johtoja puuttuu, mutta yhtä todennäköisesti ei.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 1.04.2022 kello on 10:03
mitä tarkoitat tolpanvälillä?

tottakai on mahdollista että jotain johtoja puuttuu, mutta yhtä todennäköisesti ei.
Epäilisin, että nappula antaa käskyn can-väylään, joka ohjaa relettä ja merkkivaloa. Ainakin toisissa pikku Fordeissa on mm. ajastus peililämppäreissä, ja taitaa toisissa saada vielä automatik. päälle käynnistyksessä - ulkolämmön mukaan..

Mutta tässä tapauksessa voisi varmistaa, onko peilien osalta ääretön vastus 30-87 koskettimien välillä (tarttee siten ainakin johtoja jos vastukset peilin takapuolella on) ..
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 1.04.2022 kello on 10:05
mitä tarkoitat tolpanvälillä?
tottakai on mahdollista että jotain johtoja puuttuu, mutta yhtä todennäköisesti ei.

Jäi jostain sellainen mielikuva, jotta peilinlämmittimet toimmivat, kun joku lasinlämmitys on päällä.
Jos ei ole lasinlämitystä, puuttunee heräte?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 1.04.2022 kello on 11:15
Jäi jostain sellainen mielikuva, jotta peilinlämmittimet toimmivat, kun joku lasinlämmitys on päällä.
Jos ei ole lasinlämitystä, puuttunee heräte?
En ole missään Fordissa nähnyt, että sekä (tuuli)lasin lämmitys että peililämmitys olisivat saman napin takana. Sen sijaan takalasin napin takana yleensä ovat - ymmärtääkseni sellainen nappi nyt puuttui..
Amerikan Fordissa kyllä on erikseen pelkkä peilinlämmityksen symboli niiden nappulassa..
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 1.04.2022 kello on 11:26
En ole missään Fordissa nähnyt, että sekä (tuuli)lasin lämmitys että peililämmitys olisivat saman napin takana. Sen sijaan takalasin napin takana yleensä ovat - ymmärtääkseni sellainen nappi nyt puuttui..
Amerikan Fordissa kyllä on erikseen pelkkä peilinlämmityksen symboli niiden nappulassa..

Ohjekirjan mukaan transussa menee kyllä peilin lämppärit päälle sekä tuulilasin tai takalasin lämppärin napista.
Tuulilasin lämmittimessä olisi aikakatkaisu.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 1.04.2022 kello on 11:32
Ohjekirjan mukaan transussa menee kyllä peilin lämppärit päälle sekä tuulilasin tai takalasin lämppärin napista.
Tuulilasin lämmittimessä olisi aikakatkaisu.
Yleensä se tuulilasin aikakatkaisu on niin, lyhyt (ettei lasi paukahda) että peilit ei siinä ajassa välttämättä samaan kerkeä, ja tuskin ne eri aikaan laukkaavat - en ole tuolleen nähnyt olevan kytketyn, joka ei tarkoita etteikö olisi..
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kimi - 1.04.2022 kello on 11:55
Meidän asuntoautossa peilien lämmitys lähtee päälle kun takalasin vastusten nappia painaa (takalasin lämmitystä ei tietty ole) aikakatkaisu katkaisee jonkin ajan kuluessa. Lämmitettävä tuulilasi meillä oli parissa pakussa ja mielestäni tämän katkaisijan takana oli pelkkä tuulilasi. Lasinlämmitin toimi niin, että ensin lämmitti toisen puolen lasista ja sitten toisen puolikkaan.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 1.04.2022 kello on 11:58
Lainaus
Lämmitettävät ulkopeilit:

Sähkötoimisissa ulkopeileissä on
lämmityselementit, jotka poistavat
huurteen ja tiivistyneen kosteuden
peilin lasista. Ne kytkeytyvät
toimintaan automaattisesti, kun
kytkette tuulilasin tai takalasin
lämmityksen toimintaan
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: kimi - 1.04.2022 kello on 12:10
^ Ok, muistin väärin.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 1.04.2022 kello on 12:55
mahtaakohan ohjekirja olla oikeassa...noita h auto woortteja ollut useita ja kaikissa mennyt takalasin napista peilien lämmitys päälle ja tuulilasi napista menee vain tuulilasi.

Tuulilasi on päällä vain pari-kolme minuuttia ja takalasi pitkään.

Tuulilasin teho on jotain 1-2kw joten ei voi olla päällä kauaa...

Noissa on myös saanut siten että startatessa menee nuo kaikki päälle aina jos pakkasella. Tai sitten napista. Sen voi forscannilla vaihtaa.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: tsahkali - 1.04.2022 kello on 13:14
mahtaakohan ohjekirja olla oikeassa...noita h auto woortteja ollut useita ja kaikissa mennyt takalasin napista peilien lämmitys päälle ja tuulilasi napista menee vain tuulilasi.

Transit on eri kun mondeo.

Tuulilasin teho on jotain 1-2kw joten ei voi olla päällä kauaa...

Laitapa pilkku oikeaan paikkaan.    8)
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 1.04.2022 kello on 15:03
samaa laatu sukua....

Suht järjetön on kytkentä etulasissa kun se ei lämmitä kuin pienen hetken. Mutta ei se tietty mahdoton ole. Nappia painamalla tuo selviää.

Ei siinä pilkkua ollut...vaan viiva...teho on jossain 1 ja 2 kw välissä....riippuen lasista
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: 88k5 - 1.04.2022 kello on 15:26
Kieltämättä tehokas tuo etulasinlämmitys - jäät sulaa alle 15s - ½ minuutin, mutta ei taida pysyä päällä yli paria minuuttia. Jos laittaa puhalluksen "max tuulilasi", niin välittömästi tippuu lasilämmitys pois..

Ohjekirja sitä kaipaavalle https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/lataa-omistajankasikirja (https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/lataa-omistajankasikirja). En kyllä myöskään ole vakuuttunut sen paikkansapitävyydes tä, kaikissa mk7 versioissa tuo sama teksti.

Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: mjo33400 - 1.04.2022 kello on 18:51

Tuulilasin teho on jotain 1-2kw joten ei voi olla päällä kauaa...


Oletko tosissasi?
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 2.04.2022 kello on 10:09
Kyllä lasissa on aika iso sähköteho.
Näkee sen siitäkin että jäät lähtee minuutissa.

Eri malleissa on eri tehoja, nytkin pihassa on 4 fordia jossa on tuo etulasigrilli.

EKa tuli itelle jo vuoden 87 sierrassa. Sen jälkeen niitä on ollut kaikissa mitä on tullut ostettua, paitti Mautossa ei.







Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 9.04.2022 kello on 19:58
obdlinkEX -piuha tuli ja forscan olikin jo koneelle ladattuna (maksullisen version 2kk ilmaiskokeilu), mutta enpä saanut sillä toimimaan peilinlämppäreitä :o

Sähkösäädön olisi saanut kyllä on/off, mutta lämmpäreille en löytänyt valikkoa  ::) Enkä myöskään takalasin lämppärille. Tuulilasin lämmittimelle olisi kyllä ollut. Ja kaikkea muuta paljon turhempaakin säätämistä löytyy kyllä. Unohtamatta vikakoodeja ja niiden nollauksia.


Mutta säätelin kyllä muuta, esim keskuslukituksen kaukkarin toimintoja ja sain toimimaan valot niinkuin haluankin, eli auto käynnissä: pois/parkit/parkit ja ajovalot
Tätä joskus yritin kysellä(https://karavaanari.org/index.php/topic,25042.msg500912.html#msg500912), tällä onnistui itse ohjelmoimaan  Thumb
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 9.04.2022 kello on 19:58
ainiin, ja käsijarrun merkkivalolle siellä oli myös on/off valikko. Itselläni se olikin jo ON.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Karabiilisti - 10.04.2022 kello on 11:08
forscani on worttimiehelle näppärä
Saat autosi niin sekaisin että merkkihuoltoltakin menee tovi palauttaa asetukset.  :laugh:

Tällä hetkellä sen parempien versioiden ostelu (täysversio) vaan hankalaa johtuen ukrainan tilanteesta.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Alan - 10.04.2022 kello on 11:14
Mutta säätelin kyllä muuta, esim keskuslukituksen kaukkarin toimintoja ja sain toimimaan valot niinkuin haluankin, eli auto käynnissä: pois/parkit/parkit ja ajovalot

Entisenä Transit-alustan omistajana kiinnostaa, oliko mahdollista säätää mittariston valojen kirkkautta?

forscani on worttimiehelle näppärä
Saat autosi niin sekaisin että merkkihuoltoltakin menee tovi palauttaa asetukset.  :laugh:

En yllättynyt siitä, että olet kokeillut.
Otsikko: Vs: Transit 2008 kysymyksiä
Kirjoitti: Hesus - 10.04.2022 kello on 11:52
Entisenä Transit-alustan omistajana kiinnostaa, oliko mahdollista säätää mittariston valojen kirkkautta?



Ei ainakaan suoraa valikkoa ollut, "as built":n kautta en tiedä, se vaatii enempi tietoa ja taitoa. Todennäköisesti se peilinlämmitin/takalasin lämmittimen toiminnotkin on siellä.

Itse ainakin otin valokuvan kaikista valikoista ennenkuin muutin mitään, niin muistaa mitä on tehnyt jos menee ns. Vtuiks..