Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: megaman - 13.08.2021 kello on 19:10
-
Mistäs saisi hiilet Trumaticin puhallinmoottoriin?
(https://karavaanari.org/kuvat/1628870972.jpg)
-
Täytynee ruveta katselemaan uutta moottoria, opasti mjo.
Tuohon on jo hiilet vaihdettu 2013.
Edit:
Onkohan tuossa siis koko paketti (bolt-on), jonka ruuvasin tänään irti?
https://www.sarkacaravan.fi/product/1497/16-moottori-12v-ja-siipipyora-teb-2
V: ei ole.
-
Tossa paljon ja sitten ne kotimaiset myyjät. https://www.google.com/search?q=Truma+vent+TEB2&tbm=isch&ved=2ahUKEwjNr7jutq7yAhVEtCoKHeA3CYcQ2-cCegQIABAA&oq=Truma+vent+TEB2&gs_lcp=CgNpbWcQDFCOUlimgwFgtp8BaAJwAHgAgAFdiAGuAZIBATKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=JJ8WYc2NDMToqgHg76S4CA&bih=917&biw=1680#imgrc=Jx6TIHYvXQ6eHM
-
Löysin torista käytetyn kokonaisen moottorin ja hinta oli enempi kuin kohillaan, verrattuna vallitsevaan yleiseen hintasoon. Osat käy vähiin ja hinnat sen mukaiset.
Täytyy käyttää jatkossa säästeliäästi trumaticia, että kestää.
Saksasta digitaalinen konvektorilämmitin matkalla ja saa hoitaa lämmitystehtävät jatkossa. Trumaticilla on tasainen lämmönsäätö ollut aina vähän arpomista termostaatin kanssa.
-
Eikö kaminan puhaltimeen hiiliä saa?
https://www.vapaa-aika.com/product/2479/trumatic-teb-1--teb-2--hiilet
-
Juu, saahan niitä, periaate vaan se, että en nyt maksa ihan mitä tahansa. Ja toisaalta mjo sanoi että seuraavaksi sieltä menee lamellit. Kahdet hiilet on nyt ajettu läpi. Käytetystä kokonaisesta moottorista maksoin 40€. Uudesta huutavat 350€ liikkeessä.
-
Uusi 135€
https://www.vapaa-aika.com/product/25972/trumavent-puhaltimen-moott-12v-teb-2-alk011999
-
On siinä sähkömoottorilla hintaa... 😂
Tämän siis ostin:
(https://karavaanari.org/kuvat/1629227581.jpg)
-
Kahdeksan vuoden pölyt kyllä edesauttaa elinkaaren lyhentämisessä. 😂
Aina on ollut karvakuonokin vaunussa, pölyä piisaa. Nyt täytyy alkaa putsaamaan trumaventtiä vaikka joka toinen vuosi, nythän toi oli käsittämättömän tukossa. :o
Kotonakin pitää jääkaappi vetää säännöllisesti kolostaan pölyn takia.
-
..
Käytetystä kokonaisesta moottorista maksoin 40€. Uudesta huutavat 350€ liikkeessä.
Ostit siis kokonaisen puhaltimen ;D Halavalla..
Sullahan taisi vaunu seisoa paikoillaan ja verkkovirtaa riittää.. et TN-2 (230V) puhallinta ajatellut - pienemmät virrat, vähemmät viat ;D
Mulla TEB-2 aiemmassa autossa oli liki 12 vuotta uudesta asti, ja karvatalous - tosin ei asuttu viikonloppuja siinä.. koskaan mitään oiretta ollut. Taisin 5-6 krt putsa kaminan, ja samalla puhaltin siivikon..
-
Ostit siis kokonaisen puhaltimen ;D Halavalla..
Juuh. 😂
Sullahan taisi vaunu seisoa paikoillaan ja verkkovirtaa riittää.. et TN-2 (230V) puhallinta ajatellut - pienemmät virrat, vähemmät viat ;D
Ok. Hyvä tieto. Täytyy tutkia tuokin.
Kesällä on mukava puhaltaa ilmaa kanaviin trumaventin kautta, ilma kiertäää... Thumb
-
Näyttää olevan hiiliasetelmakin melkoisen kallis (tuotteeseen nähden)... eikös tuon kokoisia hiilia saa ihan kolvattavinakin?
-
Mitä merkkejä moottori antaa ennen kuin luovuttaa? Vai antaako mitään?
-
Puhaltimen kierrokset soutaa eestaas ja välillä puhallin pysähtyy kokonaan. Sitten kun vähän nyrkillä pamauttaa kylkeen, lähtee pyörimään ja sama toistuu.
-
Vastaavaa heijaamista kiekoissa sain kytkimen A-asennossa (lämppärin päälläolevassa mallissa). Painamalla liikuteltavaa nappia ottaa enempi kiekkoja. Liekö pölyn tekosia.. mutta pysähtymistä ei aiheuttanut mulla. Ajettelin vain, että aiheuttaako liian pieniä kierroksia moottoriin osaltaan..
-
Tähän yhteyteen laitan taas kytkentäkuvan.
(https://karavaanari.org/kuvat/1629363818.jpg)
-
Vastaavaa heijaamista kiekoissa sain kytkimen A-asennossa (lämppärin päälläolevassa mallissa). Painamalla liikuteltavaa nappia ottaa enempi kiekkoja. Liekö pölyn tekosia.. mutta pysähtymistä ei aiheuttanut mulla. Ajettelin vain, että aiheuttaako liian pieniä kierroksia moottoriin osaltaan..
A Asentohan veivaa kierroksia ees taas muutenkin....mutta niinhän sen kuuluukin. Ja tosiaan painaminen muuttaa hurinaa.
-
Niin, siksi ajattelin onko vika, vai ominaisuus?
En tosin muista reilun 11 vuotisen käyttöhistorian alkutaipaleelta, että noin olisi tehnyt - liekö kokeillutkaan. ??? Puhdistaminen/uusiminen tuskin haitaksikaan..
-
Käytin moottoria myös kädessä pitäen, kallistelemalla käynti kiihtyi tai hidastui ja välillä sammuili.
-
..
eikös tuon kokoisia hiilia saa ihan kolvattavinakin?
Ainaha tuo vaihtoehto on olemassa. Ja vaikka ei koko natsaisi, niin aina isommasta voi pienemmän viilata.
Mulla aika arsenaali varastosssa faijavainaan trukkiosien takia.. rälläköihin yleensä uusia tekeen.
Mutta jos roottorin kommutaatorin pinnan kovin kuluneet, niin lyhytaikainen apu. Siitä kait tässä myös oli kyse.
-
Joo tässä oli kyse kai yleisestä kuluneisuudesta jo.
Nykyjään aivan liian usein vaan heitetään koko laturi, moottiri, startti tms romukoppaan ja uusi tilalle.
Kun riittäs parin euron hiilien vaihto.
Ja kyllähän joku 60 hiilipitimestä on kerrassaan ryöstö hinta.
Tosin jos ammattimiehellä teettää niin ei järkeä kolvata. Siihen kai hinta perustuu...se on maksimi jotta korjaus ei juuri ja juuri kannata.
Mutta DIY mies hoitaa homman hetkessä....ilmaise ksi itselleen Thumb
-
Hiilet vaihdettiin tosiaan jo 2013 ekan kerran, mjo vaihtoi. Siihen aikaan hiilet oli vielä halpoja.
-
Ainaha tuo vaihtoehto on olemassa. Ja vaikka ei koko natsaisi, niin aina isommasta voi pienemmän viilata.
Mulla aika arsenaali varastosssa faijavainaan trukkiosien takia.. rälläköihin yleensä uusia tekeen.
Mutta jos roottorin kommutaatorin pinnan kovin kuluneet, niin lyhytaikainen apu. Siitä kait tässä myös oli kyse.
Jos sallitaan niin hiukan OT kysymys. Onko jotain "rakenteellista" eroa 12v ja 230v moottorien hiilillä? Eli voiko kiertoilmapuhaltime n hiilet viilata vaikka käsiporakoneen hiilistä?
Sitten mulla on kuparin värisiä hiiliä, mikä idea niissä on?
-
Pelkkää grafiittivetoista näkyy yleensä vaihtovirtamoottore issa. Kupari- tai messinkijauheella pyritään parantaa sähkönjohtavuutta pienillä moottoreilla. Suuremmilla jännitteillä suuriresistanssisuu s grafiitissa on eduksi kipinöinnin välttämiseksi. Toisaalta taas "hiilijauhe" kommutaattorin (virrankääntimien) johdinpintojen välissä ilman kuparia ei ole niin pahaksi kun johtavuus ei paras mahdollinen. Kuparipitoinen toimi paremmin alhaisilla jännitteillä ja suurilla virroilla esim. starttimoottorit, mutta kuluttavat kommuutaattoria enempi mitä pelkkä grafiitti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Virrank%C3%A4%C3%A4nnin#Harjan_rakenne
-
Joskus muistan kuulleeni että hiilien kovuus olisi erilainen eri kierrosalueilla.
-
No nyt uusi käytetty moottori paikoilleen ja tuntuis toimivan. Ensin meinas olla hankalaa, kun vaimo oli vääntänyt 12V pääkatkaisijan nollille. Ei toiminnut ensin vanha eikä uus... 😂
Mutta säästellään nyt tota moottoria ja testataan uutta konvektorilämmitint ä. Lämmintä tulee ja hiljaiselta kuulostaa.
-
A Asentohan veivaa kierroksia ees taas muutenkin....mutta niinhän sen kuuluukin. Ja tosiaan painaminen muuttaa hurinaa.
Ei ole sinulla laite toiminut oikein jos noin tekee.
-
Ei ole sinulla laite toiminut oikein jos noin tekee.
Jotenki muistelen että tuollainen se on.
Eikös puhaltimen kierrosnopeutta A-asennossa ohjaa lämpötilatunnistin kanavassa/puhaltimessa. Ja kaminan poltinta kapillaari.
- Kun tupa kapillaarin mukaan "riittävän lämmin", pelkästää pilot-liekki - jolloin lämpökin pientä. Silloin TEB/TN käy pienillä kierroksilla.
- Kun kapillaari käskee "lämpöä lisää", niin ilman lämmetessä nostaa nopeutta pikkuhiljaa aina siihen numeroarvoon mikä asteikkolla valittu.
- Kunnes kierros alkaa alusta ..
Jotenki mieluisampi on manuaaliasento. Tasainen käynti(melu). Lisäksi minusta kanavatermari vähän laiska ihan uutuuttaankin - ehti pölynpalamisen oloista löyhkä ilmoille ennen kuin puhallin tapissaan.
Manualilla en kokenut vastaava - nämä siis talviasumisessa. Alkovissa ilman kierto kiinni puhalluksesta - mieluummin viileämpää kuin ei-puhallusta (käytännössä pienillä kierroksilla)
-
Anteeksi, mutta nyt en ymmärrä, mikä kabillaari? NTC-vastus ohjaa puhallinta. Olen kovassa kuumeessa joten voi olla, etten tajua kaikkea. :-\
-
Se mikä liekkiä ohjaa, ja minkä kautta kaminan "lämmönvaihdin" luovuttaa. Kaminan perällä TEB/TN keskipakopuhaltimen nielu. Sen perästä kait NTC löytyy moottorin puolelta.
Puhaltimen ohjaushan ei välitä muutakuin lämmöstä - mitä kuumempi, sitä enempi kierroksia
Paranemisia Thumb