Ei oikein sovi yhden alueen alle niin pistetään tänne . . .
https://www.is.fi/autot/art-2000007656651.html
Uuden hankkeen tarkoituksena on saattaa autojen käyttäjien ja omistajien autoihinsa tekemät tai teettämät päästöihin vaikuttavat muutokset aiempaa tehokkaamman valvonnan ja sanktioinnin alle.
Käytännössä kyse on toimenpiteistä, joissa päästöihin vaikuttavia osia kuten esimerkiksi moottorinohjausjärj estelmiä tai hiukkassuodattimia vaihdetaan, muutetaan ja poistetaan ilman muutoskatsastusta tai hyväksyttyjä komponentteja.
Päästömanipulaatioi ta tehdään, sillä niillä voidaan saavuttaa taloudellisia etuja sekä saada autoon lisää suorituskykyä.
Lue lisää: Ruotsissa hurjia väitteitä korjatuista päästöhuijaus-Volkkareista – ”Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata”
Asiaa selvittäneen Liikenne- ja viestintäministeriö n mukaan ongelma on suurin raskaassa kalustossa, mutta ilmiö on todellinen myös kevyissä ajoneuvoissa kuten henkilö- ja pakettiautoissa:
”Ajoneuvojen päästömanipulaatiop alveluita markkinoidaan avoimesti ja ammattimaisesti Suomessa. Manipulaatioiden tekijät esimerkiksi julkaisevat jatkuvasti tietoja muuttamista autoistaan ja ilmoittavat tehneensä muutoksia satoihin tai tuhansiin autoihin toimijasta riippuen”, ministeriön muistiossa todetaan.
Käytännön tasolla kieltoa myydä päästömanipulaatioi hin liittyviä tuotteita ja palveluita kierretään Suomessa maininnoilla ”Ei tieliikennekäyttöön” tai ”Ajoneuvo muutoskatsastettava”.
Tosielämässä näitä kehotuksia ei kuitenkaan noudateta, eivätkä monet päästömanipulaatioo n liittyvistä muutokset menisi edes läpi asianmukaisesta muutoskatsastuksest a.
Lue lisää: Miksi autotehtaat alkoivat valmistaa huijausdieseleitä? Asiantuntijat vastaavat
IS:n näkemän muistion mukaan päästömanipulaatioi ta suunniteltaisiin valvottavan katsastuksissa sekä myös tienvarsitarkastuks in.
Katsastusasemille tarvittaisiin kuitenkin tätä varten huomattavasti nykyistä tarkempia laitteita sekä mahdollisesti myös oikeus purkaa asiakkaan autoa.
Purkuoikeus voisi tulla myös tienvarsivalvontaa suorittaville viranomaisille kuten tullilaitokselle ja poliisille.
Lue lisää: Kuinka paljon maksaa AdBlue-lisäainetta syövän dieselauton hiukkasloukkujen ja katalysaattoreiden uusinta?
Tällä hetkellä kuluttajalähtöisiä päästömanipulaatioi ta syynätään jo muun muassa Tanskassa, jossa kiinni jääneille asetettujen maksusanktioiden suuruus vaihtelee noin 300 ja 9 000 euron välillä.
Kuluttajien tekemiin ja teettämiin päästömanipulaatioi hin liittyvä hallituksen esitys aiotaan näillä näkymin lähettää lausuntokierroksell e syksyllä 2021.
Auton päästöihin vaikuttavien teknisten laitteistojen muokkaaminen saattaa olla kuluttajalle taloudellisesti hyvinkin kannattavaa...ei avaa lausetta, toistaa vain sitä..
Päästömanipulaatioita tehdään, sillä niillä voidaan saavuttaa taloudellisia etuja sekä saada autoon lisää suorituskykyä.
Olisko taas luettu liikaa keski-Euroopan lehtiä toimituksessa ja kuunneltu virkamiesten kahvipöytiä sivusta..Jospa lähdetään siitä että dieselverolla ei ole päästöjen kanssa oikeastaa mitään tekemistä, sehän on kehitetty
Siis taloudellisen hyödyn tavoittelun väite "tuulesta temmattu" Thumbd
FAP ja EGR kun poistetaan toiminnasta, loppu on pelkkää säästöä autoilijalle.Tuskinpa, auto on erittäin helppo palauttaa vakioksi vaikkapa juuri katsastukseen kun optimointi on tehty sellaisessa paikassa jossa vanha ohjelma otetaan talteen
Itse en tähän syyllisty. :-*
Valvonta tienpäällä - Mitä se on?
Käytännössä poliisi ottaa partioonsa mukaan Trafin tarkastusinsinöörin, jolla on sitten toivon mukaan työkalut toimia. Täysin mahdotonta nykyisillä resursseilla. Molempia vähennetty, tienpäällä ei tule kuin satunnaisia partioita vastaan, jotka on matkalla johonkin tehtävään.
Tehoboxi kiinni ja pois katsastukseen. Satojen eurojen optimoinnit voi kokea inflaation, jos k-asemat alkavat näitä valvomaan.
Jospa lähdetään siitä että dieselverolla ei ole päästöjen kanssa oikeastaa mitään tekemistä, sehän on kehitettyNiin, sitähän aiemmin kysyin, että mikä se on taloudellinen hyöty - tai niin kuin jutusta ymmärtää kyse olevan "rikoshyödystä" ja kun trafi pelissä mukana, niin ymmärrän valtion olevan uhri. Siis mistä veroista valtio menettää ja mitä?
vain sen takia että poltto-aineiden vero kohtelu olisi samanarvoinen eli bensassa sitä on enemmän.
Ei ne viranomaiset ole tyhmiä, kyllä ne osaa lukea mainoksen siinä missä kuluttajakin.
Ja jos mainoksessa lukee, että poistetaan saastelaitteet pois ja lisätään päästöjä, niin
aika typerys pitää olla mainoksen laatian, ei viranomaisen.
Ja kaikki tälläkin palstalla boxin laittaneet on kehuneet saatua säästöä, edelleen viranomainen osaa lukea ;)
Ja oikeastaa hyvin harva on tehnyt oikeaa ohjelmointia. Oikeahan tehdään tutkimalla ensin ajoneuvon normaaliaYmmärtääkseni optiminointi/softaus tehdää ao. autosta impatuille kartoille ja parametreille aina - ne tehopoksi väliin, ei ole muita kuin railipainee korkottajia. Autokohtaista ei ole kuin liitintyyppi, ja potikasta boostiarvo :D
käyttöä liikenteessä tallettamalla kaikki arvot mittalaitteeseen, useimmin läppäri, ja sen jälkeen tehdään uusi moottorikartta.
Ei ole puolen tunnin eikä parin tunnin homma ja vaatiin oikean ammattilaisen.
Päästöt ei yleensä muutu. Näitä tehdään jonkun verran raskaaseenkalustoon joka ajaa miltei kokoajan samaa reittiä samalla kuormalla. Mutta en ole kuullut yhdenkään matkailuautoilijan teettävän hommaa, ehkä hinta on este, 1000 € ylöspäin pienimmillä muutoksilla.
Tuskinpa, auto on erittäin helppo palauttaa vakioksi vaikkapa juuri katsastukseen kun optimointi on tehty sellaisessa paikassa jossa vanha ohjelma otetaan talteen
Ymmärtääkseni optiminointi/softaus tehdää ao. autosta impatuille kartoille ja parametreille aina
Aivan liikaa vaivaa asiakkaalle palautella softia eestaas ja työnä se maksaa kuitenkin moinen leipominen.Ihan esim. sähköpostilla kulkee tiedostot, ei juurikaan vaivaa.
Ihan esim. sähköpostilla kulkee tiedostot, ei juurikaan vaivaa.
Itse olen luullut, että ohjelmointiin tarvitaan läppäri ja softa
Jos se on tosiaan noin helppoa, että sähköpostista ajaa palautuksen, niin optimointikin hoituu yhtä helposti.
Itse olen luullut, että ohjelmointiin tarvitaan läppäri ja softa ja siihen hommaan ei 80% asiakkaista itse pysty. Tiedän ihan 25 vuoden kokemuksesta tietokoneen huolto- ja myyntihommista.
PsstEsimerkiksi siitä itse asennettava .
https://www.ateho.fi/rica-optimointi
Ihan rautalangasta taivuttaen, se alkuperäinen ohjelma otetaan talteen ja annetaan asiakkaalle siksi että a) kyllä, , se on asiakkaan omaisuutta ja b)tämä voi halutessaan sen asentaa itse tai asennuttaa takaisin autoonsa myös muualla kuin siinä paikassa jossa ohjelmointi tehtiin.Alkuperäisen softan palautus voi toki olla hyödytöntä, jos samalla on poistettu vaikkapa EGR-, katalysaattori ja hiukkassuodatin. Sillä silloin vakiosoftalla saa lähinnä vikavalon palamaan, josta katsastussetä ei myöskään tykkää. Toki osaava softaaja puukottaa nämäkin pois myös siitä orggissoftasta.
Ja kun tiedosto annetaan asiakkaalle se ei ole enää liikkeen riesana -eikä sitä välttämättä edes koskaan tarvitse.
Huijausboxin saa 5 minuutissa töpseleistä irti ja auton vakioksi. Kohta saksalainen RaceChip on 10 vuotta ollut.
Mutta kun auton oman ecun manipulointi on se ainut oikea tapa, kuulemma... :laugh:
Boxerista ei saa kyllä mitään järkevää dataa ulos obd:n kautta.Olikohan niin että vasta 2016 vuoden jälkeen käyttöönotetuille dieseleille tehdään obd tarkastus, vanhemmat päästömitataan.
Katsatuksessakin päästömittauksessa suikkalakki laittaa konehuoneeseen jonkun pyykkipojan kiinni, josta näkee kierrosluvun ja putkeen työntää anturit. Mitään dataa ei oteta obd:n kautta. Ite en ole omilla testereillä saanut sieltä mitään järkevää ulos.
muista tyhjätä muisti, muuten näkyy että on ollut kiinni boxi ;)Ei sillä ole vaikutusta katsastuksen lopputulokseen vaikka näkyykin kunhan auto täyttää katsastushetkellä määräykset ja vaatimukset ;D
Boxerista ei saa kyllä mitään järkevää dataa ulos obd:n kautta.
...
Ite en ole omilla testereillä saanut sieltä mitään järkevää ulos.
Huijausboxin saa 5 minuutissa töpseleistä irti ja auton vakioksi. Kohta saksalainen RaceChip on 10 vuotta ollut.
Mutta kun auton oman ecun manipulointi on se ainut oikea tapa, kuulemma... :laugh:
Mikä idea on tuollaisella "huijausboksilla"?Sillä huijataan boxin ostajaa, siitä tulee nimikin.
Sillä huijataan boxin ostajaa, siitä tulee nimikin.Ja taas asiantuntija joukossamme.
Todellisuudessa tuo tehoa saman verran kuin räpätin polkupyörässä tai äänenvaimentimen poisto mopossa :)
katsastajat alkaa noita uuden lain suomin valtuuksin kyttäämään suurennuslasilla ja aina 10k euron sakko kun löytyy lastu... ;DKatsastajan velvollisuus on "kytätä" kaikenlaisia laittomuuksia ja määräysten vastaisuuksia autoista. Sakotusoikeutta heillä ei ole.
Katsastajan velvollisuus on "kytätä" kaikenlaisia laittomuuksia ja määräysten vastaisuuksia autoista. Sakotusoikeutta heillä ei ole.kummasti on euroopan autonvalmistajien päästö huijaus mennyt läpi kun on päästöt kohdillaan mittauksissa suomessa. täälläkin varmaan löytyy auton omistajia jotka ovat ostanee kysyisen skandaalin alaisia autoja, onko niille oikeasti tehty mitään?
kummasti on euroopan autonvalmistajien päästö huijaus mennyt läpi kun on päästöt kohdillaan mittauksissa suomessa. täälläkin varmaan löytyy auton omistajia jotka ovat ostanee kysyisen skandaalin alaisia autoja, onko niille oikeasti tehty mitään?Katsastuksessa ei mitata typpioksidipäästöjä joihin huijaus kohdistui. Niiden mittaaminen kun ei onnistu siinä 15 minuutissa, mitä yhden auton määräaikaistarkastu kseen on varattu.
Mikä idea on tuollaisella "huijausboksilla"?
Kone luulee olevansa kylmä ja syöttää "ryyppy päällä" enemmän polttoainetta mitä tarvis?
Onko siitä muuta hyötyä kuin suurempi polttoaineen kulutus?
Katsastuksessa ei mitata typpioksidipäästöjä joihin huijaus kohdistui. Niiden mittaaminen kun ei onnistu siinä 15 minuutissa, mitä yhden auton määräaikaistarkastu kseen on varattu.kun se tehdään auton ecu:n ohjelma muutokosella, silloin on kaikki kunnossa. nämä boxi viritykset on toinen asia. tässäkin asiassa tehdään hallituksen puolesta iso asia ja rahaa kuluu, kuluttaja maksaa. todellisuudessa ongelma on todella pieni.
Bensa-autosta mitataan nelikaasuanalysaatt orilla pakokaasujen CO, CO2, O2 ja HC pitoisuudet. Diesel-autoista mitataan vain ja ainostaan pakokaasujen nokihiukkasia ja sekin vain opasiteettimittauks ena. Uudemmista autoista katsotaan lisäksi vain se, että moottorinohjauksen ohjelmallisen testin mielestä kaikki on kunnossa ja juuri tätä ohjelmaa voidaan huijata.
kun se tehdään auton ecu:n ohjelma muutokosella, silloin on kaikki kunnossa.Kenen kannalta kaikki on kunnossa?
Kenen kannalta kaikki on kunnossa?auton kannalta katsastuksessa.