Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: hersy - 4.09.2020 kello on 11:10
-
Tosiaan vanhan solikan valot ei näytä olevan kohillaan,valotesteri näyttää tällaista kun tökkää vaunun pistokkeeseen ,heti syttyy sinisen valo ,eli +12 tai sumuvalo paikka,ja sitten kun painaa testerin painiketta toki syttyy kaikki,mutta vihreä on himmeempi,eli oikea vilkku,kun pistää auton paikalleen ja koukkuun ,niin ainoastaan vasen vilkku pelaa ,nyt en testannut jarrua ,mutta eilen palas vasen ,eli varmaan kosketus puolen oireita luulisin ,naikan polttimet näyttää terveiltä,että hmmmmm ;)
-
Ensin kannattaa avata takavalot ja katsoa ettei ole mitään erikoista,seuraavana sitten pistoke auki ja tarkistus . Sen jälkeen liitinrima jos sellainen on.
-
Olen jo kerran avannut taka osan valot ,mutta pitää liittimiä varmaan vielä tarkistaa ,ja myös sitä liitintä joka tais olla vaunun etupuolella istuin osan takana
-
Olen valotesterillä kokeillut vaunun pistoketta,ja myös auton ,kun tökkää testerin vaunun pistokkeeseen niin heti syttyy sininen valo ilman testerin painiketta ,eli kannattaa varmaan irottaa se pistokkeesta,ja auton pistokkeessa ei tuo sinen ole ilmeisesti kytketty ollenkaan kun ei testerissä syty ,ja kun painaa testipainiketta siis vaunun pistokkeessa ,niin syttyy kaikki muutkin tosin vihreä himmeempi kuin muut ,eli vasen vilkku,eli varmaan kontakti vika
-
Siellä on varmaan se sumuvalopiuha kytketty akkuun ja tulee sähköä väärään suuntaan. Diodikin voi olla välissä.
-
sitäpä juuri tuli mieleen ja siksipä irroitin sen pistokkeesta,nyt vaan vetoauto koukkuun ja kärry pistokkeeseen tiiä vaikka valot soi ja rokkaa,tässä ollut jo aika monta vikaa juuri sisäosissa ,mutta testaamalla olen saanut toimiin ,näyttää että joku joskus tehnyt mutulla eikä tiedolla ;D
-
Mutta,mutta ,eipä toimi ainakaan vielä Solikan valot,vasen vilkku toimii jarruvalot toimii,äärivalot toimii,mutta ajovalot ja oikea vilkku EI TOIMI,kun kävin valotesterillä naapurin vanhaa vaunua testaileen siellä kaikkivalot painikkeesta sytty, myös se sininen jonka nyt irroitin omasta kun se oli +12v ,mutta onkohan jossain vielä toinenkin liitäntä jota en ole löytänyt,vai onko jollakin vinkkiä mistä nyt tutkia ongelmaa.
-
Eiko tuo helppo tutkia. Avaa vaunun töpseli ja seuraava eturyhmän alla rima. Sitä seuraava takavaloilla
-
tottakait tulen seuraamaan johdon kulkua,ei muutakaan mahdollisuutta ,mutta periaatteessa valotesterin pitäisi näyttä pistoke päässä missä on jotain häikkää ,mutta eipä näytä,näyttihän se sinisen johdon olleen suoraan akulta tulleen,onhan siellä kytkentä rima ,jossain liittimissä se vika varmaan on ,kun osa toimii osa ei
-
Minä heittäisin testerin korkealle kuusen oksalle. Ottaisin 12v puulikynän tai Fluken kouraan ja vaunu koukkuun sekä kaverin painamaan jarrua ja kääntämään vilkkua päälle. Kukin tavallaan
-
Ennemmin hakisin vikaa hapettuneista polttimonkannoista
-
Minä heittäisin testerin korkealle kuusen oksalle. Ottaisin 12v puulikynän tai Fluken kouraan ja vaunu koukkuun sekä kaverin painamaan jarrua ja kääntämään vilkkua päälle. Kukin tavallaan
Juurikin näin.
Johto kerrallaan kun tsekkaa niin vika löytyy.
7johdon tarkastukseen ei testeriä tarvita, menee vaan vaikeammaksi kun yrittää tulkita mitä se tamagotchi vilkkuu ja uikuittaa.
-
Aina noista ensimmäisenä kannattaa kantaktit hiua kirkkaaksi,no testeri on kyllä hyvä laite,samoin on jännite mittari,mutta vika löytyy se voi löytyä siitä liitoksesta mikä vaunun sisältä löytyy,sillä tästä vaunusta olen löytänyt jo monta virheellistä kytkentää vesipumpun puolelta ensimmäinen toinen ahjauspaneelipuolel ta ne toimii jo,mutta nyt on ulkovalojen kohta hiukan vielä auku,mutta se hetki koittaa kun se sekin paljastuu,pitää vähän irrottaa istuin penkin päätä ,että pääsee liitäntä kohtaan käsiksi,vaan sielää se vika piilee liki kaikki muu on tehty aikaa sitten
-
Testerissähän on kaikki selvästi esillä mitä mikin ledvalo tarkottaa :o
-
Ja tiukanpaikan tullen jos ei kaveria niin lumiharja penkin ja jarrupolkimen väliin ja penkkiä eteenpäin. Ei tarvi jarrua paljoa painaa niin jarruvalot syttyy.
-
Testerissähän on kaikki selvästi esillä mitä mikin ledvalo tarkottaa :o
Niin, vielä kun osais kertoa missä on vika, niin olisi jopa avuksi.
-
Testerissähän on kaikki selvästi esillä mitä mikin ledvalo tarkottaa :o
Turhaan täältä kysyitkään kun testeri kertoo missä on ::)
-
Eihän se nyt tietenkään testeri sitä kerro missä kohtaa vika on ,mutta sen se kerto jo että vikaa on,mutta edelleen epäilen sitä liitos rimaa,mutta voi tietysti muuallakin olla,ei auta kun penkoa,kunhan aikaa on
-
Ootko avannut sen pistokkeen? Voi olla hurjan näköinen sisältä vanhassa vaunussa jos on ilman suojaa sään armoilla ollut.
Tietty se testeri ei sitten enää uikuta ja vilku, mutta vian voisi löytää tai ainakin blokata yhden yleisen vikakohdan pois.
-
Vaunun pistoke ihan siisti ja ok ,ei tuntus siinä olevan vikaa
-
Jos on 7- napainen pistoke, siinä voi varovasti pienellä tasapäisellä meisselillä koittaa levittää urospuolisia liitintappeja siitä hahlosta painamalla, saattaa hetkeksi auttaa.
-
Mutta,mutta ,eipä toimi ainakaan vielä Solikan valot,vasen vilkku toimii jarruvalot toimii,äärivalot toimii,mutta ajovalot ja oikea vilkku EI TOIMI,kun kävin valotesterillä naapurin vanhaa vaunua testaileen siellä kaikkivalot painikkeesta sytty, myös se sininen jonka nyt irroitin omasta kun se oli +12v ,mutta onkohan jossain vielä toinenkin liitäntä jota en ole löytänyt,vai onko jollakin vinkkiä mistä nyt tutkia ongelmaa.
Eli toisen vilkun johto poikki taikka polttimovika,äärivalot menee samalla johdolla kuin takavalot.
Eli vika on kyllä muualla kuin vetokoukun pistokkeessa. Eturyhmän alla olevasta rimasta varmaankin haaraantuu etuäärivalot ja taakse menevät , mikäli ne takaäärivalotkin toimii siirrytään kohtaan Ö .
Eli se vika on siellä takana edellämainitusta syystä johtuen.
-
Vilkun poltin näyttää ehjältä,samoin taka-ajovalot ,mutta pitää varmistaa mittarilla onko ne oikeesti sitä,kyllä sieltä ne eturyhmän alta haaraantuu,sinnehhän se pistokkeenkaapeli tulee
,kun ensin tutkin vieläkin tarkemmin sen peräpään valorivin,vaikka on sitä jo tutkittukin,mutta ei lisä pahaa tee,niin eiköhän se ala selviimään
-
Myös lampun kanta voi olla hapettunut/heikolla kosketuksella. Vilkku päälle ja nitkuttelemaan lamppua ja tarvittaessa korjaus.
-
niin onhan tuossa pimeänä myös takavalot ,vaan jarru ,vasenvilkku,äärivalot pelaa
-
Edelleen : Ne äärivalot tulee samalla sähköllä. Jos takaäärivalot toimii vika sen takapään liittimen jälkeen. Mikähän vaunun malli on tarkemmin ?
-
Solifer 450 Artic -86 mallia,hetkinen käsitänkö oikein, myös vaunun takapäässä,eli jossain takaistuinryhmän takana on jossain liitin ?
-
Solifer 450 Artic -86 mallia,hetkinen käsitänkö oikein, myös vaunun takapäässä,eli jossain takaistuinryhmän takana on jossain liitin ?
Kyllä. Ajosuunnassa vasemmalla.
-
Solifer 450 Artic -86 mallia,hetkinen käsitänkö oikein, myös vaunun takapäässä,eli jossain takaistuinryhmän takana on jossain liitin ?
Maadoitukset aika usein noissa pätkii kun lamppujen pohjat ja seinäpellit hapettuneet,penkin alle kannattaa myös katsoa..
Noin vanhassa vaunussa voi olla omatekoisiakin virityksiä enkä vielä ole nähnyt tehdastekoistakaan missä on tehty kunnolla sähköt.
Tosin -91 oli uusin vaunu minulla tähän asti.
-
Kiitokset kaikille vinkeistä!!, alan penkomaan ongelmaa kun ehdin
-
Jep! Tämä on tullut jo esille hyvin monessa kohtaa tämän vaunun kohdalla, kytkennät päin sanonko suoraan,päin persettä,mutta toimimaan ovat alkaneet kaikkine kohdat jotka esille olen saanut,pannun purin atomeiksi heti alkuun ja nyt rokkkaa moitteettomasti kipinäsytytyksellä ei kuulu keulasta "räjähdyksiä" enään ;D
-
Jep! Tämä on tullut jo esille hyvin monessa kohtaa tämän vaunun kohdalla, kytkennät päin sanonko suoraan,päin persettä,mutta toimimaan ovat alkaneet kaikkine kohdat jotka esille olen saanut,pannun purin atomeiksi heti alkuun ja nyt rokkkaa moitteettomasti kipinäsytytyksellä ei kuulu keulasta "räjähdyksiä" enään ;D
No sillä pannulla ei ole ongelman kanssa mitään tekoa. Tuo paukkuminen johtuu esim pannun huonosta maadoituksesta ja jännitehäviöistä. Onhan vaunusi jo vanhapoika tai piika ikäinen. Halusin vain kertoa että kun taka äärivalot toimii niin turha hakea vetokoukulta vikaa. Eikä myöskään kannata kysellä kun tietää jo paremmin asiat etukäteen.
-
Taas meni sulla väärin ,en alkuukaan ole pannua käyttänyt se oli kylmä alkuunsa kuin ryssän helevetti ohjauspeneeli ja kytkennät väärin,minä ole väittänytkään olevani ammattilainen näissä ainakaan vielä jos sinä kerran olet niin varmaan tietäisit viankin,mutta kuullut muiden sanovan pamauksista, hehku ei varmaan ihan heti sytytä,otin vaan irti heti suosiolla kun kerran aion laittaa kipinä sytön,en kait minä kyselisi täältä yhtään mitään jos kerran kaikki kunnossa :o :o :o :o :o
-
Polttimet takaa käyty läpi, ne on täysin kunnossa,nyt vaan pitäs löytää sieltä takaa se liitäntä ja joku sanoi sen olevan ajosuunnassa vasemmanpuolen penkin takana joten sitä purkamaan ja toivomaan että siellä olisi,ettei tartte toistakin purkaa
-
Ei siinä mitään tarvitse purkaa. Istuinpenkki on saranoitu ja nousee kun ottaa patjat pois.
-
eei siellä mitään ole ,muuta kuin tyhjää sen sarana kannen alla ja se on keskellä istuinta ,mutta molemmat päät kylläkin ruuvattu ja niiden keskikohdat nitojalla paukutettu kiinni siihen tukirimaan ,jos se sijaitsee se liitin niitten jomman kumman istuinosan takan irottaa pitää että käsiksi pääsee,sama se oli keulapuolen liittimen kanssa ,mahollisimman vaikeassa paikassa sivuseinään kiinnitetty istuin osan takana
-
Kylläpä tiesi 4ntti millä puolen takavalojen liitäntä on vanhassa solikassa Thumb,siellä se muttei ihan siellä missä sen olisi pitänyt olla vaan sivuseinässä ja istuinosan takana, eli purkaa se pitää istuinosa ,ennenkun käsiksi pääsee , se on lämmityskennon alapuolella,mutta EI siinä istuinosan boksissa ,tai vaikka siinä seinässäkin, jos istuinosan seinämässä olisi ollut reikä ,se olisi ollut oikein,mutta ei,vaivaa säästänyt kovasti,näollä mennään mitä eteen laitetaan :D
-
Istuinlaatikon kansi on saranoitu - kyllä, mutta siivousta ym varten pitäisi myös koko penkin olla saranoitu siten että nousee ikään kuin seinälle ja lattia + sivuseinä (jossa rima on) tulee näkyviin. Mikä solifer siis tarkalleen kyseessä? Vai olisiko joku modannut penkin joskus kiinteäksi?
-
Solifer Artik 450 ja vm -86 ja kyllä ne näyttäs ruosteesta päätelleen olleet siinä pitkään tai ainakin siltä näyttää ,ei muuta kun pura pois ,että pääsee kytkentärimaan ja nyt se näkyy,näky olevan yksi jomppi,mutta pitää alkaa selvittään värikartan mukaan ja tietenkin mittaamalla onko kaikki oikein ,mutta jokuhan on kun häikkää on
-
Onhan vaunusi jo vanhapoika tai piika ikäinen. Halusin vain kertoa että kun taka äärivalot toimii niin turha hakea vetokoukulta vikaa.
Olet unohtanut sen toimimattoman vilkun.
Enkä minä ainakaan ole väittänyt että se vika on varmasti pistokkeessa, vaan että se on yksi vikapaikka joka kannattaa tarkistaa valo-ongelmissa heti takavalojen jälkeen.
Mutta oli miten oli, niin 7 napainen järjestelmä on sen verran simppeli että sen rakentaa illassa kokonaan uusiksi. Ei välttämättä huono ratkaisu vanhassa vaunussa.
-
Tottakai, mutta tökkeli hän oli jo tarkistettu. Ja tuo heitto koski tietenkin takavaloja/äärivaloja. Vilkku onkin jo eri piuhassa. Odotellaan nyt mistä vika löytyy.
-
Edelleen olis hyvä olla yleismittari, jolla katsoo jännitteen liittimiltä. Näkee heti missä liitoksessa ongelma alkaa.
-
Edelleen olis hyvä olla yleismittari, jolla katsoo jännitteen liittimiltä. Näkee heti missä liitoksessa ongelma alkaa.
Yleismittari on hyvä, siinä vain pari ongelmaa?
Se maksaa ja käyttötaito vaikea hankkia (oma kokemus).
Helpompi on ajovalon polttimo (uusi tai vanha H4 siinä pitkä yleensä ehjä), jossa riitävän pitkät johdot pienillä hauenleuoilla. Sen kun pistää esim. jarruvalo liittimele ja - liittimeen, näkee itse jarrua painaen tuleeko virta, kirkaudesta voi päätellä tuleeko jännitettä riittävästi.
Polttimoista ei aina nää, onko ehjä? Sen voi kokeilla johdon pätkällä akulla, kun käyttää tätä ajovalo polttimo"mittaria" ei ole oikosulun vaaraa.
-
..
Helpompi on ajovalon polttimo (uusi tai vanha H4 siinä pitkä yleensä ehjä), jossa riitävän pitkät johdot pienillä hauenleuoilla. Sen kun pistää esim. jarruvalo liittimele ja - liittimeen, näkee itse jarrua painaen tuleeko virta, kirkaudesta voi päätellä tuleeko jännitettä riittävästi.
Polttimoista ei aina nää, onko ehjä? Sen voi kokeilla johdon pätkällä akulla, kun käyttää tätä ajovalo polttimo"mittaria" ei ole oikosulun vaaraa.
Eikö pienempikin lamppu riittäisi kuin 55/60W (liki kolminkertainen virta 21W:een nähden)? Jos vielä sattus oleen autossa jarruvaloilla 6A sulake, menee vielä sekin.. varsinki, jos auton pistoke ryöstetty, niin ei edes 10A sulake taida kestää testiä..
Onhan tuo sellainen rasitustesti - jos liian kauan pitää palamassa huonot liitokset lämpeävät vielä huonommiksi. Lopussa vielä polttaa näppinsä ;D
-
Edelleen olis hyvä olla yleismittari, jolla katsoo jännitteen liittimiltä. Näkee heti missä liitoksessa ongelma alkaa.
Tätä tarjosin jo ajat....
-
Tätä tarjosin jo ajat....
Niinpä - siksi sen toistin, kun homma on muuten meleko hakuammuntaa ;)
Itellä oli vaunun valolinjoissa oikosulku kesällä ja olis sen löytyminen ollut vaikeaa ilman yleismittaria. Pelkkiä lamppuja aukomalla vika olisi kadonnut ja syy olisi jäänyt pimentoon ja kummitellut tulevilla reissuilla pitkään. Vika oli lopulta vasen taka äärivalo, jossa lasi oli painettu kiinni siten että johto puristui sen välissä pohjaa vasten. Muuta vikaa ei löytynyt ja ennen kyseisen valon avaamista muut toimi ja tuo valaisin näytti edelliseltä liitinrimalta oikosulkua.
Yleismittarin käyttö ei ole rakettitiedettä ja alle kahdella kympillä saa tuohon hommaan riittävän toimivan pelin :)
-
Eikö pienempikin lamppu riittäisi kuin 55/60W (liki kolminkertainen virta 21W:een nähden)? Jos vielä sattus oleen autossa jarruvaloilla 6A sulake, menee vielä sekin.. varsinki, jos auton pistoke ryöstetty, niin ei edes 10A sulake taida kestää testiä..
Onhan tuo sellainen rasitustesti - jos liian kauan pitää palamassa huonot liitokset lämpeävät vielä huonommiksi. Lopussa vielä polttaa näppinsä ;D
Tämä hyvä huomio, joka ei meikän (ilmeisesti aloittajan taidot samaa luokkaa) sähkö taidoilla oo tullut mieleen. Thumb
Minä olen sitä "aina"käyttänyt, ilmeisesti ollut moukan tuuria, kun on hyvin toiminut ilman ongelmia?
-
Mulla pari konstia mitä olen käyttänyt jos ongelmaa valoissa. Ensin autosta ja vaunusta/kärrystä pistorasiasta ja pistokkeesta tasapää ruuvimeisselillä varovasti ruksia levälleen (kuten joku jo aiemmin kirjoittikin), jonka jälkeen lamppujen tarkastus, sitten käyttää toisessa laitteessa niin näkee onko auton puoli kunnossa.
-
Tämä vaunu on ollut "väärinkytkentöjen " äiti ,siksi tavalliset pikku ongelmat on helppoja,mutta eiköhän se vika löydy kun pääsisin taas penkomaan ongelmaa, yleismittari on persetaskussa ja uskon sen käytön olevan hallinnassa ,jonku verran korjaillut eri laitteita,ja kun kerran sinisessä liittimessä, vaunun tökkelissä on +12v jännää,niin ei hirveän oikein kytkentä voi olla liitinrimassa,mutta se selviää,kaikki nuo mitä jotku on esittäneet vioiksi on oikein hyviä kikkoja ja suurimmaksi osaksi jo läpikäyty mutta ei pahaa tarkistuskaan tee
-
ja kun kerran sinisessä liittimessä, vaunun tökkelissä on +12v jännää,niin ei hirveän oikein kytkentä voi olla liitinrimassa
Noin se akun lataus on usein vanhoihin vaunuihin tehty. Kun ei ole pakollista sumaria, niin se sumarinjohto on hyödynnetty lataukseen. Eli se menee vaunun akulle.
Eli sinällään se on ihan oikein.
-
Tämä vaunu on ollut "väärinkytkentöjen " äiti ,siksi tavalliset pikku ongelmat on helppoja,mutta eiköhän se vika löydy kun pääsisin taas penkomaan ongelmaa, yleismittari on persetaskussa ja uskon sen käytön olevan hallinnassa ,jonku verran korjaillut eri laitteita,ja kun kerran sinisessä liittimessä, vaunun tökkelissä on +12v jännää,niin ei hirveän oikein kytkentä voi olla liitinrimassa,mutta se selviää,kaikki nuo mitä jotku on esittäneet vioiksi on oikein hyviä kikkoja ja suurimmaksi osaksi jo läpikäyty mutta ei pahaa tarkistuskaan tee
Kyllä siinä ihan oikeasti on +12v , mikäli 7 napaisessa on käytetty 2:s napaa virransyöttämiseen akulle. Siinä en iin hirveästi ole vapaita paikkoja. Lisäksi takasumuvaloahan tuollaisessa ei ole.
Kannattaisi keskittyä olennaiseen eikä ainakaan mutu juttuja julkisesti esittää. Noihin voi laittaa kyllä diodin vaunun akun viereen ettei pura vaunun akkua vetoautoonpäin.
http://www.overdrive.fi/forum/threads/asuntovaunun-akun-lataus.170606/
-
Totta joo tämä on selvää ollut aikoja sitten ja ihan ite selvillä ollut ei tartte jankuttaa selvää asiaa ,ei näissä löydy sumuvaloa ei,ja taakse menevän kaapelin sininen oli kytketty peräpään sisävaloille,mistä sinä vedät kaiken maailman mutuja,sisätilojen kytkennät OLI päin persettä joka tahalllaan tai tahattomasti tehty,mutta sehän olikin jonkun ongelmanuorten käytössä ainakin loppusissa joten senkin ymmärtää,mutta minä laitoin ne kaikki KUNTOON ohajuspaneelia myöten,mutta tämä ULKOVALO sehän se on ytimessä,oikean vilkun johto tulee polttimen nastaan ja se on soitettu ja poltin sama vastuslukema kuin pelaavassakin joten kanta sitten sekö siinäkö sitä sanomista sitten on, no sitä on kyllä harottu ja kantaa porkattu,mutta pitää käyttää vetoautoa koe kaniinina,tiiä vaikka pelaa jo
-
Totta joo tämä on selvää ollut aikoja sitten ja ihan ite selvillä ollut ei tartte jankuttaa selvää asiaa
Ajattelin kun asia tuli selvitettyä ja alussa ja toit sen taas uudelleen esiin? Aika hersyviä juttuja :laugh:
Aiemmin oli takavaloa ja vilkkua. Nyt tuli mainitsemasi ulkovalo mukaan?
Ps jos luet muittenkin vastauksia niin sanoivat samaa asiaa.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1599656747.jpg)
-
Hyvä mjo, siinähän se sininen menee kakkosesta mällin kautta akulle.
-
Tässä vielä 84-mallin kaavio, jossa oli vielä tuo 2450 pannu:
https://www.dropbox.com/s/arwl59j2m9p862s/S%C3%A4hk%C3%B6kaavio%20-84.bmp?dl=0
-
Mitä mulla ollut, vielä vanhempien Solikkojn skemat tuolla manuskan lopussa
http://sfc88k5.mbnet.fi/pdf/Kasikirja.pdf
-
Kiitoksia vaan kaikille vian etsimisretkelläni osallistuneille,mutta kaikki valot rokkaa vilkkua myöten,paitsi että "vallankumous syö lapsiaan" eli toisen ajovalon polttimon pohja oli "paperia" ja se meni tuoksinnassa murusiksi,toiselle puolelle näytti vaihdetun jossain vaiheessa kyllä alkuperäinen oli pehmeää kamaa,niin siis miten alko toimiin ei siinä kytkentkaaviot mitään auttaneet hyviähän kaaviotkin on ,vaan mittarilla se alko hahmottuun ,kyllä runkokontaktin ja plus liittimien perinpohjainen kuntotarkastus autto,jospa ne tämänkin vanhuksen ongelmat ainakin hetkellisesti on ohi :D
-
Kiitoksia vaan kaikille vian etsimisretkelläni osallistuneille,mutta kaikki valot rokkaa vilkkua myöten,paitsi että "vallankumous syö lapsiaan" eli toisen ajovalon polttimon pohja oli "paperia" ja se meni tuoksinnassa murusiksi,toiselle puolelle näytti vaihdetun jossain vaiheessa kyllä alkuperäinen oli pehmeää kamaa,niin siis miten alko toimiin ei siinä kytkentkaaviot mitään auttaneet hyviähän kaaviotkin on ,vaan mittarilla se alko hahmottuun ,kyllä runkokontaktin ja plus liittimien perinpohjainen kuntotarkastus autto,jospa ne tämänkin vanhuksen ongelmat ainakin hetkellisesti on ohi :D
No hyvä Thumb Kerro meille kaikille konkreettisesti missä se varsinainen vika oli.
-
Noni, eihän siihen mennyt kuin viikko Thumb
Heti jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin että ensin kannattaa tsekata takavalojen sisältö eikä leikkiä millään vilkkuvilla virtuaalilemmikeill ä.
Aivan turhia kapistuksia, kytkemällä vaunu autoon tekee yhtä tarkan diagnoosin: toimii tai ei toimii.
Yleismittarilla tai ulkopuolisella virtalähteellä vika löytyykin.
-
luulekko sinä minun viikkoa vikaa etsivän yhdestä vaunusta,mutta jos kaikiviat lasketaan huomioon sinä et olisi vieläkään valmis,kun kerran nuin ylimielistä porukkaa on,
en kerro mitään mistä löyty etsikää ite
-
Onneksi ei valoviat oikeesti ole näin vaikeesti selvitettäviä kuin tämä ketju antaa ymmärtää,
-
Onneksi ei valoviat oikeesti ole näin vaikeesti selvitettäviä kuin tämä ketju antaa ymmärtää,
Niinpä vain, ja kaikilla ei hermo ole ihan pinnassa ja tiukalla ;D :laugh:
-
Onneksi ei valoviat oikeesti ole näin vaikeesti selvitettäviä kuin tämä ketju antaa ymmärtää,
Minusta on tuntunut että tässä on kysymyksessä ollut kirjoittamisen ilo??
-
Kiitoksia vaan kaikille vian etsimisretkelläni osallistuneille,mutta kaikki valot rokkaa vilkkua myöten,paitsi että "vallankumous syö lapsiaan" eli toisen ajovalon polttimon pohja oli "paperia" ja se meni tuoksinnassa murusiksi,toiselle puolelle näytti vaihdetun jossain vaiheessa kyllä alkuperäinen oli pehmeää kamaa,niin siis miten alko toimiin ei siinä kytkentkaaviot mitään auttaneet hyviähän kaaviotkin on ,vaan mittarilla se alko hahmottuun ,kyllä runkokontaktin ja plus liittimien perinpohjainen kuntotarkastus autto,jospa ne tämänkin vanhuksen ongelmat ainakin hetkellisesti on ohi :D
Kiitos että saatiin osallistua Thumb