-
https://liikkuvakoti.fi/yli-35-tn-matkailuautojen-maksiminopeus-nousee/
Traficom on ottanut huomioon MAT:n ja SF-Caravan ry:n pyytämät poikkeukset tekemässään määräyksessä ”Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset” liittyen uuteen 1.6.2020 voimaan tulevaan tieliikennelakiin.
Yli 3,5 tonnin matkailuauton maksiminopeus nousee 1.6.2020 alkaen 80 km/h:sta 100 km/h mikäli se täyttää linja-auton 100 km/h määritykset.
Linja-auto voidaan hyväksyä käytettäväksi enintään nopeudella 100 km/h, jos siinä on:
1 lukkiutumattomat jarrut;
2 vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksytyt renkaat;
3 moottoritehon ja tiellä sallitun enimmäismassan suhde vähintään 11 kW/t;
4 pääntuki ja E-säännön 16 muutossarjan 06 tai uudemman muutossarjan mukainen turvavyö kaikilla istumapaikoilla;
5 takaapäin suojattu kuljettajan paikka;
6 mahdollisuus matkatavaroiden kiinnittämiselle tai sijoittamiselle siten, että niistä ei aiheudu vaaraa;
7 ajopiirturilla varustetussa autossa ajopiirturi, jonka mitta-alue ulottuu vähintään nopeuteen 125 km/h;
8 auton takana mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen pyöreä kilpi, jonka halkaisija on 240 mm ja johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.
Edellisen kappaleen 5 ja 8 luetelmakohtaa ei sovelleta tieliikennelain liitteen 5.1 taulukon kohdassa o tarkoitettuun matkailuautoon.
Yllä olevaan lauseeseen Traficomin juristin lisäselvennys:
Nopeudelle 100 km/h hyväksyttyjä linja-autoja ja matkailuautoja koskevista vaatimuksista määrätään siis autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen (automääräys) kohdassa 3.19 sekä ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun määräyksen (käyttömääräys) kohdassa 5.
Molempien kohtien ensimmäisen kappaleen luetelmakohdassa 7 tarkoitetaan, että ajopiirturia koskevat vaatimukset koskevat vain niitä ajoneuvoja, joissa ajopiirturi vaaditaan. Tämän takia kohtien toisen kappaleen matkailuautoa koskevissa poikkeuksissa mainitaan vain luetelmakohdat 5 ja 8.
Ennen 1 päivää kesäkuuta 2020 ensimmäistä kertaa käyttöön otettu linja-auto ja tieliikennelain liitteen 5.1 taulukon kohdassa o tarkoitettu matkailuauto voidaan hyväksyä käytettäväksi nopeudella 100 km/h, jos sen osoitetaan täyttävän ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun määräyksen TRAFICOM/420043/03.04.03.00/2019 5 kohdan määräykset.
Tieto siitä, että ajoneuvo on hyväksytty edellä tässä kohdassa määrätyn mukaisesti, merkitään rekisteriin.
-
No pitääkö se olla matka-autossa tuo kuljettajan istuimen takana oleva suoja? ???
-
No pitääkö se olla matka-autossa tuo kuljettajan istuimen takana oleva suoja? ???
Ei tarvitse, jos tuo edellä oleva pitää paikkansa, kohtaa 5 (takaa päin suojattu kuljettajan paikka) ei sovelleta matkailuautoihin
Lisäys
Jossakin pitää olla myös virallinen tieto.
Tuota liikkuvankodin ilmoitusta ei poliisit lue, eivätkä usko, vaikka lukisivatkin.
-
No pitääkö se olla matka-autossa tuo kuljettajan istuimen takana oleva suoja? ???
Lihavoin lainauksessa, mutt ei mee jakeluun :)
Ei tarvitse, jos tuo edellä oleva pitää paikkansa, kohtaa 5 (takaa päin suojattu kuljettajan paikka) ei sovelleta matkailuautoihin
Lisäys
Jossakin pitää olla myös virallinen tieto.
Tuota liikkuvankodin ilmoitusta ei poliisit lue, eivätkä usko, vaikka lukisivatkin.
Eiköhän tuo mene poliiseille tieto ihan muuta kautta kuin nettilehdestä.....
K.V.G "Eduskunta hyväksyi lakimuutoksen"
-
Jaa.. Sehän näyttää, että mietinkin autolla saa ajaa satkua piakkoin. Tosin paikkamäärää joutuisin vähentämään jotta kaikille piisaa turvavyöt.
-
Lihavoin lainauksessa, mutt ei mee jakeluun :)
Eiköhän tuo mene poliiseille tieto ihan muuta kautta kuin nettilehdestä.....
K.V.G "Eduskunta hyväksyi lakimuutoksen"
kuhan vielä varmistin. ;)
-
Olikos jossain tekstissä mainintaa missä tapauksessa tulee tarra persiiseen? Silloin kun saa ajaa 100km/h, silloin kun saa edelleen ajaa vain 80km/h, molemmissa tapauksissa, vai ei kummassakaan tapauksessa?
-
Olikos jossain tekstissä mainintaa missä tapauksessa tulee tarra persiiseen? Silloin kun saa ajaa 100km/h, silloin kun saa edelleen ajaa vain 80km/h, molemmissa tapauksissa, vai ei kummassakaan tapauksessa?
Linkissä lukee : 8 auton takana mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen pyöreä kilpi, jonka halkaisija on 240 mm ja johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.
Edellisen kappaleen 5 ja 8 luetelmakohtaa ei sovelleta tieliikennelain liitteen 5.1 taulukon kohdassa o tarkoitettuun matkailuautoon.
Eli ei tule kummassakaan tapauksessa
-
linja-autolla saa jo nykyään ajaa 100kmh kun vaatimukset täyttyvät. eli ei mitään muutosta. täytyy muistaa paikka luku.
-
Jos pitäydytään täällä vain M1 matkailuautoissa 8)
Millähän se liikennevalvonta erottaa sitten ne yli 3½tn autot joilla saa ajaa 100, ja joilla ei (eli 80), tuolla tien päällä kun tarraa ei ole? Kilpiskannerilla kait..
Absit ei kyllä näy.. taitaa olla 80 enää "veteen piirretty viiva" ;D
-
Jos pitäydytään täällä vain M1 matkailuautoissa 8)
Millähän se liikennevalvonta erottaa sitten ne yli 3½tn autot joilla saa ajaa 100, ja joilla ei (eli 80), tuolla tien päällä kun tarraa ei ole? Kilpiskannerilla kait..
Absit ei kyllä näy.. taitaa olla 80 enää "veteen piirretty viiva" ;D
Nii`i ei taida skannereitakaan olla kuin muutamia
-
Riippuu mitä kilpiskannerilla tarkoitetaan.... onhan noissa poliisi autoissa systeemi jolla näkevät ajokiellossa olevat, maksamattomat verot yms...eihän ne muuten narahtelisi säännöllisesti.
Tuossa yhdellä tutulla (nainen noin 40v, oli kaupasta tulossa miehensä isän autolla...poliisiau to pyörähti ympäri ja lähti seurailemaan...ajel i noin 5km perässä ja tuli kotipihaan asti perässä...olivat siellä hieman hölmistyneen näkösiä ja kysäsivät ajokorttia kuitenkin. Auton omistaja oli menettänyt ajo-oikeutensa sairautensa johdosta, ilmeisesti skanneri piippapi ja pojat perään...luulivat käryttävänsä papan)
-
Kuulemma hälyttää myös jos omistajalla/haltijalla kortti kuivumassakin, eli riesan saa sitte kaikki auton käyttäjät jos omistajalla ei korttia.
-
Riippuu mitä kilpiskannerilla tarkoitetaan.... onhan noissa poliisi autoissa systeemi jolla näkevät ajokiellossa olevat, maksamattomat verot yms...eihän ne muuten narahtelisi säännöllisesti.
Tuossa yhdellä tutulla (nainen noin 40v, oli kaupasta tulossa miehensä isän autolla...poliisiau to pyörähti ympäri ja lähti seurailemaan...ajel i noin 5km perässä ja tuli kotipihaan asti perässä...olivat siellä hieman hölmistyneen näkösiä ja kysäsivät ajokorttia kuitenkin. Auton omistaja oli menettänyt ajo-oikeutensa sairautensa johdosta, ilmeisesti skanneri piippapi ja pojat perään...luulivat käryttävänsä papan)
Jep, kyllähän noita laitteita alkaa olla jo ainakin isommissa kaupungeissa lähes joka autossa.
-
Kuulemma hälyttää myös jos omistajalla/haltijalla kortti kuivumassakin, eli riesan saa sitte kaikki auton käyttäjät jos omistajalla ei korttia.
Näyttää omistajan tiedot ja varmasti nuokin. Itse ajoin aikoinaan isäni autolla juhannuspäivänä pikkuteitä ja minut pysäytettiin, ensin totesivat, ettei taida olla oma auto ja sitten puhalluttivat. Kyllä meitä valvotaan aika hyvin ja varmasti ajoneuvokohtainen rajoitus myös näkyy noissa, viimeistään kun syöttävät ajoneuvon rekisterinumeron järjestelmään
-
Noita vastaavia olen kuullut useilta, että pysäytetään tarkistusta varten, jos omistaja/haltija on ajokiellossa..
Asiaan..
Epäilyttää vaan tuo valvonta (matkailuauton sallitun enin nopeus). 1.6 alkaen ainoastaan rekisteritieto nopeudesta on niillä autoilla, joilla sitä ei nyt ole - eli kaikki kääntyy päälaelle;
Tällä hetkellä 31.5. asti:
- max 3½tn,ei otteessa ole merkintää = 80km/h
- max 3½tn, jos otteessa on merkintä 100 (kun edellytykset täyttyvät) = 100km/h
- yli 3½tn, ei otteessa ole merkintää = 80km/h
1.6.2020 alkaen:
- max 3½tn,ei otteessa merkintää = ei rajoitusta
- max 3½tn, jos otteessa on merkintä 100 (kun edellytykset täyttyvät) = 100km/h, mutta poistuuko ite vai edellyttääkö muutoskatsastusta => ei rajoitusta
- yli 3½tn, ei otteessa ole merkintää = 80km/h jatkossakin
- yli 3½tn, ei otteessa ole merkintää, mutta edellytykset täyttyvät = 80km/h jatkossakin.
- yli 3½tn, oteeseen haluaa merkinnän. Edellyttääkö muutoskatsastusta (kun edellytykset täyttyvät), jotta rekisteritieto löytyy=> 100km/h (100 tarraa ei kuitenkaan vaadita) ?
Kävin tänään yhden pelin katsastaa. Piti kysyä asiaa (unohtui) ..[/list][/list]
-
Pitääkö varata aika muutoskatsastuksell e ( maksaa muutoskatsastuksen hinta?)vai meneekö tavallisen katsastuksen yhteydessä? Paljontuntuu vielä olevan epäselvää.
-
Just juttelin katsastusmiehen kanssa ja soitimme ihan heidän kouluttajalle asiasta. Eli pitää katsastaa uudelleen jos haluaa ajaa 100km/h. Pitää olla kaikilla matkustajilla turvavyöt ja niskatuet. Airbäkit kuljettajalla ja etupenkin matkaustajalla.
-
Just juttelin katsastusmiehen kanssa ja soitimme ihan heidän kouluttajalle asiasta. Eli pitää katsastaa uudelleen jos haluaa ajaa 100km/h. Pitää olla kaikilla matkustajilla turvavyöt ja niskatuet. Airbäkit kuljettajalla ja etupenkin matkaustajalla.
Tulikos tuollainen matkustajan turvatyynykin pakolliseksi...?
-
Tulikos tuollainen matkustajan turvatyynykin pakolliseksi...?
Näin minä ymmärsin mutta kannattaa kysyä vielä..
-
ELi onkos nyt niin että auton vois katsastaa C kortilliseksi ja saada ajella silti 100kmh?
Ja 300-700kg lisäkamaa mukaan.... :o
Samalla verot ja vakuutukset tippuu edullisemmiksi...
Vai paljonko on dieselvero C luokkasessa? Entä vakuutus?
-
Ei kai se dieselvero tipu eikä vakuutukset. Auto on edelleen M1 h-auto mikä vaati c kortin ja nuo turvavarusteet. Alle 3500kg ei ole vaatimuksia mitään.
-
ELi onkos nyt niin että auton vois katsastaa C kortilliseksi ja saada ajella silti 100kmh?
Ja 300-700kg lisäkamaa mukaan.... :o
Samalla verot ja vakuutukset tippuu edullisemmiksi...
Vai paljonko on dieselvero C luokkasessa? Entä vakuutus?
Kaikki matkailuautot ovat M1-luokan henkilöautoja, alalajina matkailuauto, painosta riippumatta. Jotkut vaan vaativat C tai C1 kortin.
-
..
Airbäkit kuljettajalla ja etupenkin matkaustajalla.
Onko noin jossain kirjoitettu, laista taitaa puuttua - myös linja-autoilta.. vanhassa max3.5tn oli ainoastaan kuljettajanpaikalt tyyny vaadittu. Nyt raskaimmissa ei pitäis plla pägi vaatimuksia lainkaan..
-
ELi onkos nyt niin että auton vois katsastaa C kortilliseksi ja saada ajella silti 100kmh?
Ja 300-700kg lisäkamaa mukaan.... :o
Samalla verot ja vakuutukset tippuu edullisemmiksi...
Vai paljonko on dieselvero C luokkasessa? Entä vakuutus?
No varmsti tippuu verot ja vakuutukset pois kokonaan jos C - luokan ajoneuvoksi saat rekisteröityä.
Ois ensimmäinen suomalainen C-luokan matkailuajoneuvo ;)
-
Kaikki matkailuautot ovat M1-luokan henkilöautoja, alalajina matkailuauto, painosta riippumatta. Jotkut vaan vaativat C tai C1 kortin.
Muistaakseni lisäksi veron nousu loppuu 3500 kiloon, eli 3500kg kokonaispainoa tai sitä enemmän vero pysyy samana
-
Muistaakseni lisäksi veron nousu loppuu 3500 kiloon, eli 3500kg kokonaispainoa tai sitä enemmän vero pysyy samana
Näin muistelen minäkin.
-
Samalla verot ja vakuutukset tippuu edullisemmiksi...
Vai paljonko on dieselvero C luokkasessa? Entä vakuutus?
Tuolla https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit voit tutkia verotusta. Vakuutuksissa on niin paljon muuttujia, että vain vakuutusyhtiöt pystyvät antamaan oikean vastauksen.
-
Ajoneuvovero perusosan hinta ei muutu kok. massan 3 401 kg jälkeen. Sen sijaan käyttövoimaveron osuus siinä kasvaa aina alkavalla 100kg ilman ylärajaa..
-
Onko noin jossain kirjoitettu, laista taitaa puuttua - myös linja-autoilta.. vanhassa max3.5tn oli ainoastaan kuljettajanpaikalt tyyny vaadittu. Nyt raskaimmissa ei pitäis plla pägi vaatimuksia lainkaan..
Ainakin kuljettajalla vaatii, tuo pitää varmistaa vielä tuon apumiehen tilanne.
-
Ainakin kuljettajalla vaatii, tuo pitää varmistaa vielä tuon apumiehen tilanne.
Siis vaaditaanko turvatyynyä enää lainkaan...?
Hiukan outoa, jos kaikilla pakuilta ja kevyiltä matkailuautoilta poistuu 80-100 km rajoitus, niin eihän kaikissa edes ole turvatyynyjä.
Linja-autoissa ei ole vaadittu kuljettajan turvatyynyä. Miksi se sitten raskaisiin matkailuautoihin vaadittaisiin.
-
Luin TRAFIcomin jutun läpi eikä niissä puhuta bageista mitään
-
https://www.is.fi/autot/art-2000006512532.html Tuon jutun mukaan ABS:t pitää olla
-
https://www.is.fi/autot/art-2000006512532.html Tuon jutun mukaan ABS:t pitää olla
Tuossapa K.E.V aloituksen ensimmäinen kohta ;)
Linja-auto voidaan hyväksyä käytettäväksi enintään nopeudella 100 km/h, jos siinä on:
1 lukkiutumattomat jarru
-
Pitääkö olla oikeen ABS vai vaan muuten lukkiintomattomat jarrut ;)
Taas on lainsäätäjä mokannut....
On tullut nääs vastaan myös autoja joissa on lukkiintumattomat jarrut muttei ABS....
-
Pitääkö olla oikeen ABS vai vaan muuten lukkiintomattomat jarrut ;)
Taas on lainsäätäjä mokannut....
On tullut nääs vastaan myös autoja joissa on lukkiintumattomat jarrut muttei ABS....
'
Mitähän se ABS tarkoittaa noin niin kuin terminä ja suomeksi käännettynä ?
Jos se on kerta eri asia kuin lukkiutumaton jarru ;)
Lainsäätäjä kun ei saa käyttä englannin kieltä laissa.
-
On tullut nääs vastaan myös autoja joissa on lukkiintumattomat jarrut muttei ABS....
Joo on minullakin, katsastusta ne ei kyllä ole ilman jarruremppaa läpäisseet
-
'
Mitähän se ABS tarkoittaa noin niin kuin terminä ja suomeksi käännettynä ?
Jos se on kerta eri asia kuin lukkiutumaton jarru ;)
Lainsäätäjä kun ei saa käyttä englannin kieltä laissa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lukkiutumattomat_jarrut ;)
-
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lukkiutumattomat_jarrut ;)
Voihan se lyhenne olla ALB:kin...
-
Voihan se lyhenne olla ALB:kin...
Ei kaikki alb jarrut ole lukkiutomattomia. ALB systeemihän ainostaa keventää jarruvoimaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Alb
-
Voihan se lyhenne olla ALB:kin...
kyllä se inssi sitte kontorilla tietää mitä pitää olla : ;)
-
Ei kaikki alb jarrut ole lukkiutomattomia. ALB systeemihän ainostaa keventää jarruvoimaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Alb
Se onkin vanha Hondan nimitys "ABS" jarrujärjestelmästä .
Kuvastaa vain sitä, että lakitekstissä ei voi olla jotain lyhenteitä, koska ne voivat merkitä mitä vain.
Eu direkttiivin määritelmänä se on kirjoitettu näin:
"’lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä’ käyttöjarrujärjeste lmää, joka säätää automaattisesti luiston astetta pyörän pyörimissuunnassa yhdessä tai useammassa ajoneuvon pyörässä jarrutuksen aikana;"
-
^
Varhaisissa (-80 luku) amerikkalaisissa oli RWAL systeemi, joka toisissa edelleen mukana osana ABS:ssää..
Riittäisikö määritelmälle ;D
-
autoilun alkuajoilta tulee muistiin eräs neliovinen eskortti 70 luvulta....
se pomppas katsastuksesta kun takapäässä oli "lukkiutumaton" jarrujärjestelmä.
Oli sellanen rumpujarrujen metallilirpukka niin kulunut ettei toiminut enää...sen aikasesta peltisestä kaljatökistä suikale fylliksi ja awot tuli hipaisusta lukkiutuva jarrujärjestelmä... mutta se ei haitannut katsastuksessa...ja rruvoimaa oli vähintään tarpeeksi.
Olikos se uusi laki niin että kaikilla alle 3.5ton M autoilla saa nyt sitten turruuttaa 100kmh jos vaan kulkee niin lujaa?
Pelottavaa ajatellen vanhaa kalustoa....
-
Olikos se uusi laki niin että kaikilla alle 3.5ton M autoilla saa nyt sitten turruuttaa 100kmh jos vaan kulkee niin lujaa?
Pelottavaa ajatellen vanhaa kalustoa....
Ei ja kyllä
Uuden lain myötä saa ajaa tien sallimaa suurinta nopeutta, motareilla siis 120
-
Iltasanomat....
"Yli 3,5-tonnista matkailuautoa ei ole pakko katsastaa ”satasen autoksi”, mutta jos siihen päädytään, muutoskatsastus tehdään raskaan kaluston luvat saaneella katsastusasemalla. Muutoskatsastuksen hinta riippuu katsastusasemasta, mutta 100 km/h:n nopeuden saanee alle sadalla eurolla.
Paketti- ja kaksikäyttöautot sekä enintään 3,5-tonniset matkailuautot vapautuvat sen sijaan automaattisesti ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoituksesta, eli Traficom poistaa niiden rekisteritiedoista turhia nopeusmerkintöjä kesäkuun aikana."
https://www.is.fi/autot/art-2000006513802.html
-
Ei ja kyllä
Uuden lain myötä saa ajaa tien sallimaa suurinta nopeutta, motareilla siis 120
Vielä pelottavampi ajatus..... :o
-
Se onkin vanha Hondan nimitys "ABS" jarrujärjestelmästä .
Kuvastaa vain sitä, että lakitekstissä ei voi olla jotain lyhenteitä, koska ne voivat merkitä mitä vain.
Eu direkttiivin määritelmänä se on kirjoitettu näin:
"’lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä’ käyttöjarrujärjeste lmää, joka säätää automaattisesti luiston astetta pyörän pyörimissuunnassa yhdessä tai useammassa ajoneuvon pyörässä jarrutuksen aikana;"
Montakohan Hondaa on asuntoautoina yli 3500kg....
kaverin faijalla oli Honda, leimalla paloi jarrujen varoitusvalo= hylky. Meni remppaan veholle, reilu tonni. No valo syttyi seuraavana päivänä uudelleen. Asiaa tutkittaessa oli hapettunut jarruvalopolttimo joka aiheutti vian
-
Vielä pelottavampi ajatus..... :o
Ehkä sun transvesitiitillä, itsellä kulkee vakaasti 🤣 Tunnustan pitäneeni tänäänkin vakkarilla sen 100 kmh toistasataa kilometriä. Linnunpöntötkään ei puutu asiaan.
-
Montakohan Hondaa on asuntoautoina yli 3500kg....
Tuo toteamus on irti asiayhteydestään...
Siinä viitattiin vain lakitekstin sanamuotoihin.
-
Tuo toteamus on irti asiayhteydestään...
Siinä viitattiin vain lakitekstin sanamuotoihin.
No kaikki ne on ABS vaikka lukisi mitä. Anti Blockiered System / Anti Lockiered Brake. Savoksi lukkiintumattomat jarrut
-
Tolla meidän 1.9TD isolohkolla saa jo sunnuntaina lähteä kiihdyttämään, että 1.6 on jo saanut satasen mittariin ;D
-
No kaikki ne on ABS vaikka lukisi mitä. Anti Blockiered System / Anti Lockiered Brake. Savoksi lukkiintumattomat jarrut
Oleks sää nyt eri mieltä, vaiko samaa mieltä...?
-
Oleks sää nyt eri mieltä, vaiko samaa mieltä...?
Kysy joltain jos....
No sanoin että ne kaikki on samaa, päinvastoin kuin katsastusingenjööri/pilkunnussija karabiilisti
Eli lukkintumattomia jarruja
-
Wanhaan ransuuni kaveri latas 140km/h tiskiin :D Kohta pääsee koittaa mitä Hiivatti kulkee. Perintöhopeat hyvin pakattuna :D
-
Pst huumori kulkee paljon kovempaa. Ei yleensä tartte. Ranskassa kokeilin..
-
Pst huumori kulkee paljon kovempaa. Ei yleensä tartte. Ranskassa kokeilin..
Joko tämä lähti vähän keulimaan, yli 140km/h. Toki jos huumorilla.
-
Kyyl varmaan kun lastua löisi ;) Ja Kasselin mäkiä ales ilmankin Thumb
-
Joko tämä lähti vähän keulimaan, yli 140km/h. Toki jos huumorilla.
se on aivan sama vaikka sanon että minun auto kulkee 300kmh, K.E.V sanoo että hänellä kulkee 310kmh.
-
No ei enempää. Jokainen omillaan
.
-
On teillä jutut, puhukaa vaikka koronasta välillä, niin ei tunnu niin typerältä.