Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Dorotea - 8.09.2011 kello on 19:23
-
Kättä on väännetty monesti eri automerkkien osalta ns. alkuperäisistä/tarvikevaraosista. Monet ovat olleet sitä mieltä, että esim. jarrulevyt tulevat samoina tavaroina niin merkki- kuin varaosaliikkeeseen.
Esim. Volvolla on oma tuotantoyksikkö Flobyssä, joka valmistaa vain Volvolle jarrulevyt. Samoin koriyksikkö Olofströmmissä ja moottoritehdas Skövdenissä. Eli siniselle ei tule näitä osia mistä sattuu.
-
Eikä biltemasta kannata ostaa ainakaan jarrulevyjä ovat valmiiksi kieroja ;)
-
Kun aikoinaan ostin Toyotaan iskareita, niin tarvikeiskarit olivat aivan samat kuin alkuperäiset.
Tai eivät aivan samoja, alkuperäisiin oli KYB tekstin päälle liimattu TOYOTA tarra ;D
-
Ja Saabbiin aikoinaan aluvanteet valittuani Saabin lisävarusteluettelo sta vanteissa oli valettu SAAB mutta vanteiden takana oli myös BBS.... ei mikään autonvalmistaja itse valmista mitään osia, voi toki omistaa osan alihankkijan osakkeista.
-
Ja Saabbiin aikoinaan aluvanteet valittuani Saabin lisävarusteluettelo sta vanteissa oli valettu SAAB mutta vanteiden takana oli myös BBS.... ei mikään autonvalmistaja itse valmista mitään osia, voi toki omistaa osan alihankkijan osakkeista.
Toi pitää paikkansa! Ja koskee myös muita auton valmistajia.. ;) Kokemusta on.. (ent. Saabin/Scanian varaosamyyjä)
-
Volvon jarrupalat on tarvikkeet ;D . Kerran oli testi TM:ssä. Identtiset tulokset niin testissä kuin labrassa voittajan kanssa.
ei mikään autonvalmistaja itse valmista mitään osia, voi toki omistaa osan alihankkijan osakkeista.
Älä viitsi yleistää. Autonvalmistajat tekevät paljonkin itse itselle. Tuo vannejuttu oli aika kaukaa haettu ;)
-
Olen edelleenkin sitä mieltä että autonvalmistajat eivät todellakaan valmista omia pisteosia vaan tilaavat tietyin kriteerien täyttäviä osasia kilpailutuksen kautta.Se tuo autotehdas taitaa olla vaan kaikkien osien kokoonpanotehdas. ;D
Kuten olen sanonu että jotkut varaosa liikkeet myyvät alkuperäisen veroisia osia johtuen siitä että myytävät osat tulevat samasta tehtaasta mistä lähtee toisella logolla autonvalmistajalle ja myös autoliikkeen varaosa myyntiin.
Esim.laakerit ovat hyvä esimerkki.En tunne yhtään autonvalmistajaa joka tekee omalla nimellään laakeria vai oletteko kuulleet moista. :)
Samaa laakeritehtaan tuotteita käytetään sulassa sovussa sakemanneissa,briteissä,italiaanoissa ym...
-
Tilasin Wokkeloon Motonetistä etypyörän laakerit,taakse jarrusylinterit,yhteensä 77€,ei paha hinta,tiedä niistä nykyään,mikä on alkuperäistä !! ;D
-
Olen edelleenkin sitä mieltä että autonvalmistajat eivät todellakaan valmista omia pisteosia vaan tilaavat tietyin kriteerien täyttäviä osasia kilpailutuksen kautta.Se tuo autotehdas taitaa olla vaan kaikkien osien kokoonpanotehdas. ;D
Kuten olen sanonu että jotkut varaosa liikkeet myyvät alkuperäisen veroisia osia johtuen siitä että myytävät osat tulevat samasta tehtaasta mistä lähtee toisella logolla autonvalmistajalle ja myös autoliikkeen varaosa myyntiin.
Esim.laakerit ovat hyvä esimerkki.En tunne yhtään autonvalmistajaa joka tekee omalla nimellään laakeria vai oletteko kuulleet moista. :)
Samaa laakeritehtaan tuotteita käytetään sulassa sovussa sakemanneissa,briteissä,italiaanoissa ym...
Onhan noita isompiakin kokonaisuuksia jotka ei ole autotehtaan omaa valmistetta, esim. Saab/Fiat/Lancia kori, Volvon moottori, Jaguarin hallintalaitteet, jne..
-
Tilasin Wokkeloon Motonetistä etypyörän laakerit,taakse jarrusylinterit,yhteensä 77€,ei paha hinta,tiedä niistä nykyään,mikä on alkuperäistä !! ;D
Kyllä ne Motonetin osat hyviä on, tuleehan ne samalta tehtaalta kuin alkuperäisetkin. Saattaa vaan laatukriteerit olla sellaisia, ettei kelpaa merkkiliikkeelle, joilloin ne myydään B-osiana harakiriliikkeille. Itse käytän paljon Motonettia ja olen ollut tyytyväinen. ;)
-
Olen edelleenkin sitä mieltä että autonvalmistajat eivät todellakaan valmista omia pisteosia vaan tilaavat tietyin kriteerien täyttäviä osasia kilpailutuksen kautta.Se tuo autotehdas taitaa olla vaan kaikkien osien kokoonpanotehdas. ;D
Kuten olen sanonu että jotkut varaosa liikkeet myyvät alkuperäisen veroisia osia johtuen siitä että myytävät osat tulevat samasta tehtaasta mistä lähtee toisella logolla autonvalmistajalle ja myös autoliikkeen varaosa myyntiin.
Esim.laakerit ovat hyvä esimerkki.En tunne yhtään autonvalmistajaa joka tekee omalla nimellään laakeria vai oletteko kuulleet moista. :)
Samaa laakeritehtaan tuotteita käytetään sulassa sovussa sakemanneissa,briteissä,italiaanoissa ym...
Totta osittain, riippuu hyvin paljon mistä osasta puhutaan. Otin nyt esim. nämä jarrulevyt. Alkuperäiset valmistetaan Volvon omistamalla tehtaalla ja ne mitkä ostin varaosaliikkeestä, oli valmistettu Argentiinassa. Nyt jo urilla melkoisesti vajaan vuoden käytön jälkeen. Ilmeisesti materiaali ei ole läheskään sama kuin originaaleissa. Toki ei hintakaan!
Uskaltaisin myös väittää, että laadunvalvonta ei ole samaa luokkaa kaikkien osien suhteen alkuperäinen/tarvike.
P.s.
Mistä muuten mahtaa johtua, että esim. Motonetista ostetut laakerit vaikka Volvoon ei kestä läheskään sitä mitä alkuperäiset?
-
Totta osittain, riippuu hyvin paljon mistä osasta puhutaan. Otin nyt esim. nämä jarrulevyt. Alkuperäiset valmistetaan Volvon omistamalla tehtaalla ja ne mitkä ostin varaosaliikkeestä, oli valmistettu Argentiinassa. Nyt jo urilla melkoisesti vajaan vuoden käytön jälkeen. Ilmeisesti materiaali ei ole läheskään sama kuin originaaleissa. Toki ei hintakaan!
Uskaltaisin myös väittää, että laadunvalvonta ei ole samaa luokkaa kaikkien osien suhteen alkuperäinen/tarvike.
P.s.
Mistä muuten mahtaa johtua, että esim. Motonetista ostetut laakerit vaikka Volvoon ei kestä läheskään sitä mitä alkuperäiset?
Vaihdoitko samaan aikaan jarrukengät?
Motonetista saa laakereita eri valmistajilta, pitää tietää mitä ostaa.
-
Uskaltaisin myös väittää, että laadunvalvonta ei ole samaa luokkaa kaikkien osien suhteen alkuperäinen/tarvike.
Tuosta nyt lienee kaikki samaa mieltä eli ei tarvitse jättää pelkästään väittämis asteelle. ;D
-
Treen Ylöjärven muovaavat lasia aikamonelle automerkille. Väittävät, että joka neljäs on heidän valmistama - epäilen että yksikään autonvalmistaja ei noita valmista. ::)
Pilkington rahtaa raaka lasit Englannista (muistaakseni) Suomeen muovattavaksi, ja sitten Euroopan takas autotehtaille 8)
-
Vaihdoitko samaan aikaan jarrukengät?
Motonetista saa laakereita eri valmistajilta, pitää tietää mitä ostaa.
Vaihdoin, uudet levyt ja uudet palat, varaosaliikkeestä. Jos tulee vielä tarve, niin siniseltä haen osat. Maksavat hieman enemmän, mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja hyvää. Niitä kun ei saa samasta paikasta! Kun puhutaan varaosista. ;D
-
Totta osittain, riippuu hyvin paljon mistä osasta puhutaan. Otin nyt esim. nämä jarrulevyt. Alkuperäiset valmistetaan Volvon omistamalla tehtaalla ja ne mitkä ostin varaosaliikkeestä, oli valmistettu Argentiinassa. Nyt jo urilla melkoisesti vajaan vuoden käytön jälkeen. Ilmeisesti materiaali ei ole läheskään sama kuin originaaleissa. Toki ei hintakaan!
Uskaltaisin myös väittää, että laadunvalvonta ei ole samaa luokkaa kaikkien osien suhteen alkuperäinen/tarvike.
P.s.
Mistä muuten mahtaa johtua, että esim. Motonetista ostetut laakerit vaikka Volvoon ei kestä läheskään sitä mitä alkuperäiset?
Voin muistaa väärin mutta VOLVON jotkut automaattilaatikot ovat Toyotan osaomisteisen tehtaan tuotteita 8).
Nottanotta.Ei sitä koskaan tiedä missä autossa käytetään minkäkin valmistamia osia.Esim. 530 d BMW vm.01 automaattiaski on GM valmistama :o
Karavaanari kaveri tämän kerto kun sillä levisi aski.
Edit:
Tuossa muten linkki missä nyt ainakin käytetään Toyotan askia..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions
-
Ai niin, NG900 Saabissa "alkuperäiset" takavalot, vilkut ja heijastimet olivat kotimaista Talmun tuotantoa, lieneekö 88k5:sen 9-3:ssa edelleen suomalaista osaamista vai menikö kotimaisuus avokkaan mukana Itävaltaan ?
-
Onhan noissa osavalmistajissa laatueroja. Rouvan edellisessä autossa kesti alkuperäiset nivelet, puslat ja laakerit lähes 20v ja jotain 400 000 km.
Jarrulevyt piti vaihtaa eteen 150 ja taakse 300 tuhannen korvilla.
Tarvikelevyt olen saanut joskus kieroksi kuukaudessa.
-
Vaihdoitko samaan aikaan jarrukengät?
Motonetista saa laakereita eri valmistajilta, pitää tietää mitä ostaa.
Volvossa S80 (ensimmäinen korimalli) takana on levyjarru käyttöjarruna ja pienehköt rumpujarrut käsijarruna.
Noissa käsijarrun rumpujarrujen jarrukengissä ilmenee pintojen irtoamista, siitä seuraaakin sitten pahimmassa tapauksessa isompia pulmia, siksi käsijarrukenkien uusiminen oikea-aikaisesti on hyvin tärkeää.
Taitaa olla joissakin vanhemman ikäluokan Mersussa samanlainen käsijarrun rakenne, ja samanlaista ominaisuutta ?
-
Voin muistaa väärin mutta VOLVON jotkut automaattilaatikot ovat Toyotan osaomisteisen tehtaan tuotteita 8).
Nottanotta.Ei sitä koskaan tiedä missä autossa käytetään minkäkin valmistamia osia.Esim. 530 d BMW vm.01 automaattiaski on GM valmistama :o
Karavaanari kaveri tämän kerto kun sillä levisi aski.
Se Toyotan osaomistama on Aisan-Warner . Yksi maailman suurimpia valmistajia mitä ei Toyota itse uskalla henkilöautodieseleissä käyttää ::)
Volvoissa on sekä GM:n tekemiä että AW:n myös. BMW tekee itse askinsa, osa ZF:ltä. Mutta puhutaan osista , esim iso osa eri tehtailla tulee heiltä itseltään, moottorit jne tulee esim Toyotalta mutta jokin moottorielektroniik ka Densolta , Boschilta jne . Volvokin tekee ison osan moottoreistaan itse Skoda ei ainoatakaan 8) ;D :o ::) ;)
-
Totta on, että Volvokin käyttää kahden eri valmistajan automaattilaatikkoa . Aisinin ja Gm:n. Mulla on Aisinin valmistama loota autossa.
Kun näitä a-askin valmistajia ei maailmassa ole kovin paljoa. Pari tuli jo mainittua, sitten on Jatco, ZF, Mitsubishi, Mercedes.
Esim. Volvo S80 ja XC90 2,5T ja D5:ssa on sama laatikko.
-
Taitaa olla joissakin vanhemman ikäluokan Mersussa samanlainen käsijarrun rakenne, ja samanlaista ominaisuutta ?
Tuollainen käsijarrurakenne oli myös -96 Saabissa, ainoa ongelma käsijarrussa oli sen heikkotehoisuus, mitään muuta kuin käsijarrun säätämistä ei vaatinut 14 vuoden ja 138000 km aikana.
-
Se Toyotan osaomistama on Aisan-Warner . Yksi maailman suurimpia valmistajia mitä ei Toyota itse uskalla dieselesissä käyttää ::)
Volvoissa on sekä GM:n tekemiä että AW:n myös. BMW tekee itse askinsa, osa ZF:ltä. Mutta puhutaan osista , esim iso osa eri tehtailla tulee heiltä itseltään, moottorit jne tulee esim Toyotalta mutta jokin moottorielektroniik ka Densolta , Boschilta jne . Volvokin tekee ison osan moottoreistaan itse Skoda ei ainoatakaan 8) ;D :o ::) ;)
Joo no minähän mainitsinkin jo että osaomisteinen ;D
En itsekään ymmärrä miksi ei ole yleistynyt täällä pohjoisessa kun kumminkin on käytössä muissa merkeissä kuten Volvoissa on käytössä,No nyt oli muuten tullu Nopan autoon yksi kokeille 150 heppanen dieseli automaatilla.Pitäne e käydä kokeilemassa.
BMW ei ainakan tätä minun kaverin auton askia ole tehnyt jos ei GM ole napannu sitten BMW:tä.Sieltä löyty varaosa kun autoliike ei osannu tarjota muuta kuin tehdaskunnostettua laatikkoa vaivaiseen 4700 € hintaan. :o
Paikallinen automaatti velho purki laatikon ja totesi sen olevan GM aski notta silleen.Sieltä ne tilasi jonkun rattaan joka oli menny rikki...
-
Olihan tuo omilla hihnoilla oleva jo 144 Volvossa ja on myös nykyisissä. Ihan toimiva, halvempi vaihtaa joskus hihnat sinne kuin jumissa olevia satuloita autoihin missä yhteinen hydrauli takajarru/mekaaninen käsijarru. Kun ostaa originaalihihnat eikä harrasta käsijarrukäännökisä pysyvät hihnanpinnatkin paikoillaan.
-
Läheskään kaikki autovalmistajat eivät tee automaattivaihteist oja itse. Saksalaisen ZF:n vaihteistoja käyttävät ainakin osassa mallejaan Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Jaguar, Peugeot, Land Rover, Skoda ja VW.
Japanilaisen Aisin AW:n (ent. Aisin-Warner) vaihteistoja löytyy kaikista automaattivaihteisi sta Toyotista, Lexuksista, Saabeista, Volvoista (ei 6-syl.) ja Fiateista sekä joistakin Hyundaista, Mitsubisheistä, Opeleista, Renaulteista ja Suzukeista.
Japanilaisen Jatcon suurina asiakas on Nissan. Lisäksi Jatco löytyy joistakin Audeista, Fordeista, Jaguareista, Land Rovereista, Seateista, Skodista, Subaruista ja VW:stä.
GM myy Turbo-Hydramatic -vaihteistojaan joihinkin BMW-malleihin sekä BMW:n dieseliä käyttäviin Range Roveriin ja Opel Omegaan.
Mitsubishi (jonka vaihteistoja myös Hyundai valmistaa) myy vaihteistoja Chryslerille, joka valmistaa myös omia vaihteistoja Jeepeihin ja raskaampaan kalustoon.
Mazda ja Ford ovat kehittäneet yhteistyössä vaihteistoja. Peugeot/Citroën ja Renault ovat myös yhteistyössä ja samaa perua on VW:nkin omat vaihteistot. Uusimmissa malleissa nämä valmistajat käyttävät kuitenkin vieraita automaatteja.
Mercedes myy vaihteistojaan mm. Jaguarille ja Jeepille.
-
Automaateista; http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission
-
Tarvikelevyt olen saanut joskus kieroksi kuukaudessa.
Eihän tarvi välttämättä ajaa kuin vesirapakkoon kuumilla kiekoilla niin on kierossa oli tarvike tai alkuperänen. Joskus oli mersun tarvike raidetangonpää muuten samanlainen kuin alkuperänenkin sillä erolla että logo oli rälläköity pois sabluunasta.
-
Olihan tuo omilla hihnoilla oleva jo 144 Volvossa ja on myös nykyisissä. Ihan toimiva, halvempi vaihtaa joskus hihnat sinne kuin jumissa olevia satuloita autoihin missä yhteinen hydrauli takajarru/mekaaninen käsijarru. Kun ostaa originaalihihnat eikä harrasta käsijarrukäännökisä pysyvät hihnanpinnatkin paikoillaan.
Joo, tottahan tuo. Minulla on noitakin kumpaakin systeemiä, Volvossa Volvon käsijarrusysteemi ja Rellu Masteri-alustaisessa matkailuautossa tuo hydrauli-mekaaninen yhdistelmä. Volvo ollut 10v, ja 160tkm Rellu 6vuotta ja 100tkm. Relluun takapalat ja levyt juuri vaihdoin eka kertaa, aika helppo homma, kun hoksasin miten sylinterin männän saa sisäänpäin, mutta katselin kyllä pintapuolisesti sitä jarrusatuan rakennetta että varmaankin sen jumittua kannattaa hankkia uusi satulakokonaisuus. ;D
-
Töistä hyviä kertomuksia mersun Viton vm-08 taaperruksesta.Tois ella ajettu 32 tkm ja toisella 53 tkm ja molemmista kardaanin ristikko paskana.32 tkm ajetussa piti laittaa liki ajokieltoon kun olis voinut tipahtaa millon vaan.
Alkuperäinen kardaani hässäkkä maksas liki 2000 € :o
Korjaamo pojat keksivät hommata tilalle samankokoisen ristikon ja prässillä vanha pois ja toinen tilalle johon pienet heftit.
Tais tehä korjaus jotain 250 €.
No onhan tuossa Vitossa ollut kaiken näköistä muutakin hauskaa mutta sanotaanko näin että se on tarkoitettu asvaltti tielle..urbaani ympäristöön..
-
Töistä hyviä kertomuksia mersun Viton vm-08 taaperruksesta.Tois ella ajettu 32 tkm ja toisella 53 tkm ja molemmista kardaanin ristikko paskana.32 tkm ajetussa piti laittaa liki ajokieltoon kun olis voinut tipahtaa millon vaan.
Alkuperäinen kardaani hässäkkä maksas liki 2000 € :o
Korjaamo pojat keksivät hommata tilalle samankokoisen ristikon ja prässillä vanha pois ja toinen tilalle johon pienet heftit.
Tais tehä korjaus jotain 250 €.
No onhan tuossa Vitossa ollut kaiken näköistä muutakin hauskaa mutta sanotaanko näin että se on tarkoitettu asvaltti tielle..urbaani ympäristöön..
Tota samaa harrastivat myös kuorma-auto puolella. Korjaus vain ei ollut kovin pitkäikäinen. ;)
-
Tota samaa harrastivat myös kuorma-auto puolella. Korjaus vain ei ollut kovin pitkäikäinen. ;)
Noo tuohon 2000 € hintaan voi jo korjailla 8 kertaa ja silti olis tullu halvemmaksi.
Ja 8 korjauksella luulen että tulis kilometrejä enemmän ku 32 tkm vais mitä.. ??? ???
Surkeeta on mersun laatu nykyään.. :-[
-
Noo tuohon 2000 € hintaan voi jo korjailla 8 kertaa ja silti olis tullu halvemmaksi.
Ja 8 korjauksella luulen että tulis kilometrejä enemmän ku 32 tkm vais mitä.. ??? ???
Surkeeta on mersun laatu nykyään.. :-[
Mulla on semmoinen tunne että on vähän mennyt joka merkillä alaspäin. ??? Kyllä nuissa vw osissakin olis parantamisen varaa. Mulle asentivat uuden webasto autoon 2,5 vuotta sitten ja joka syksy on mennyt jotakin. Nyt pitäis hankkia vesipumppu siihen... >:(
-
Mulla on semmoinen tunne että on vähän mennyt joka merkillä alaspäin. ??? Kyllä nuissa vw osissakin olis parantamisen varaa. Mulle asentivat uuden webasto autoon 2,5 vuotta sitten ja joka syksy on mennyt jotakin. Nyt pitäis hankkia vesipumppu siihen... >:(
Joo sellanen viilis mullakin on.Mutta täytyy sanoa että samaan aikaan käyttöön otetut Mitsubishi l-200 lava-autot samoilla km. ja yhdellä on jo 42 tkm 24/7 ajoa takana niin olen yllättyny niiden kestosta.
Mitään sellaista ei ole tarvinnu uusia mitä ei käyttäjä ole ajamisellaan rikkonu.. ???
Jushin täytyy nyt antaa plussaa Mitsulle. :o
Helpolla on minut päästäny kun olen autovastaava firmassa..
-
Jouduin minäkin uusimaan kytkimen käyttösylinterin Fordiin, joka muka-saksalainen turkkilaisten Turkissa kasaama. Osa tuli Suomen Fordin varastosta alkup. osana paitsi, että oli "generation 2" (2. sukupolvi). Ihan oli LUK ja Ford logot sopusoinnussa ;D Valmistajasta ja valmistuttajasta ei epäselvyyttä
-
Joo sellanen viilis mullakin on.Mutta täytyy sanoa että samaan aikaan käyttöön otetut Mitsubishi l-200 lava-autot samoilla km. ja yhdellä on jo 42 tkm 24/7 ajoa takana niin olen yllättyny niiden kestosta.
Mitään sellaista ei ole tarvinnu uusia mitä ei käyttäjä ole ajamisellaan rikkonu.. ???
Jushin täytyy nyt antaa plussaa Mitsulle. :o
Helpolla on minut päästäny kun olen autovastaava firmassa..
Kyllä ne Japitkin osaa kestäviä kulkuneuvoja tehdä.. ;D
-
Jouduin minäkin uusimaan kytkimen käyttösylinterin Fordiin, joka muka-saksalainen turkkilaisten Turkissa kasaama. Osa tuli Suomen Fordin varastosta alkup. osana paitsi, että oli "generation 2" (2. sukupolvi). Ihan oli LUK ja Ford logot sopusoinnussa ;D Valmistajasta ja valmistuttajasta ei epäselvyyttä
Kyllä se suurimmaksi osaksi on näin että auto tehtaat ostaa alihankijoilta osat pois lukien koneet ja isommat komponentit. Aikanaan yli puolen miljoonan kuorma-auto odotti tehtaalla kun alihankia ei voinnut toimittaa yhtä johtosarjaa... ;D Naurattaa nyt mutta ei silloin kun seliteltiin asiakkaalle miksi auto ei tule.. ;)
-
Hiluxin takakartaanista meni ensimmäinen ristikko 75tkm kohdalla, muut oli kunnossa kuulemma. Loput 2 ristikkoa meni sitten 98tkm. 4-vetoa ei ole käytetty kuin tarpeen tullen, maastossa ja liukkaalla kelillä lähinnä risteys lähdöissä, ei pitävällä alustalla.
-
Motonetti on mainuttu monessa kirjoituksessa ja mjo on oikeassa siinä, että sieltä saa myös laadukkaita osia. Välttämättä sitä parempilaatuista tai tunnetumpaa merkkiä olevaa osaa ei hinnastosta löydy eikä tietty varastostakaan, mutta tilaamaalla se päivässä parissa yleensä tulee.
Keskustelin pitkään jostakin osasta ja ilmeni, että nykyään käyttävät useaa tukkuria ja varastossa olleen merkittömän tilalle sain seuraavaksi päiväksi merkkituotteen.
Yleensä käytän Koivunen Oyn Fixus liikettä ja siellä yleensä on tarjolla halpa ja kallis vaihtoehto.
-
Yleensä käytän Koivunen Oyn Fixus liikettä ja siellä yleensä on tarjolla halpa ja kallis vaihtoehto.
Ja yleensä se halpa on laadullisesti huonompi ja kallis vaihtoehto laadukas. Mutta sen laadukkaan ja ns. alkuperäisen osan hinta onkin sitten lähellä toisiaan.
-
Tuossa meikäläisen Citikassa vaihdettiin joka katsastukseen joku nivel etupäähän. Sitten joku viisas sanoi, että kun ostat tarvike nivelen, katso että se on Saksalainen, ei Italialainen. Murheet loppui siihen. ::)
-
Ruotsissa tehdään myös laadukkaita osia kiinalaisiin autoihin kun aloittajan viestistä käy ilmi.
Siis myös Made in Sweden merkintä on laadun tae. :)
-
Ruotsissa tehdään myös laadukkaita osia kiinalaisiin autoihin kun aloittajan viestistä käy ilmi.
Siis myös Made in Sweden merkintä on laadun tae. :)
""" Eikös se ole toisin päin,Kiinasta tulee autojen komponentit Ruotsiin,!! """" ;D ;D ;D
-
Ei. Kyllä Ruotsissa tehdään kiinalaisia autoja. Niin se maailma muuttuu.
Ja tietysti osia kiinalaisiin autoihin.
No kai niitä tulee Kiinastakin sinne.
Niitä vaikeimmin tehtäviä missä tarvittaan ihan pieniä lapsen käsiä.
Lapsityövoimankäytt ö kun on ;)Ruotsissa kielletty.
-
Ei. Kyllä Ruotsissa tehdään kiinalaisia autoja. Niin se maailma muuttuu.
Ja tietysti osia kiinalaisiin autoihin.
No kai niitä tulee Kiinastakin sinne.
Niitä vaikeimmin tehtäviä missä tarvittaan ihan pieniä lapsen käsiä.
Lapsityövoimankäytt ö kun on ;)Ruotsissa kielletty.
Saab on konkurssissa,Volvo meni kiinaan,että kyllä naapurissa menee hyvin !!! ;D ;D
-
onhan siellä vielä hapansilakat :D :D :D ei taida ihan heti pois lähteäkkään. onhan ihan syötäviä.
-
Ei. Kyllä Ruotsissa tehdään kiinalaisia autoja. Niin se maailma muuttuu.
Ja tietysti osia kiinalaisiin autoihin.
Joo, samalla periaatteella Nokian kännykät on sitten ameriikkalaisia kuin myös ainakin vanhemmat Opelit. Kuka lie sen GM:n nykyään omistaa, mutta suurimman lohkon Nokiaa omistaa americanot.
-
Joo, tottahan tuo. Minulla on noitakin kumpaakin systeemiä, Volvossa Volvon käsijarrusysteemi ja Rellu Masteri-alustaisessa matkailuautossa tuo hydrauli-mekaaninen yhdistelmä. Volvo ollut 10v, ja 160tkm Rellu 6vuotta ja 100tkm. Relluun takapalat ja levyt juuri vaihdoin eka kertaa, aika helppo homma, kun hoksasin miten sylinterin männän saa sisäänpäin, mutta katselin kyllä pintapuolisesti sitä jarrusatuan rakennetta että varmaankin sen jumittua kannattaa hankkia uusi satulakokonaisuus. ;D
Tai laittaa rasvanipat.
Tuossa vag malleihin.
http://www.ffp-motorsport.com/index.php?mid=2&pid=132
-
Tai laittaa rasvanipat.
Öööh tätä en ymmärrä, siis jarrusylinteriin rasvanippa, (?) ajatus on minulle tuntematon mutta kuullostaa loistavalta.
Lisäys:
Noh, nyt vasta hoksasin avata tuon Kaitsute:n antaman linkin jossa asia on tarkasti esitetty. Kertakaikkiaan hieno juttu.
Iso käsi Kaitsutelle arvokkaasta vinkistä! :)
-
Arvokasta on japsin työ.Ostin alkuvuodesta -97 mallin Hiacen ja nyt on ilmenny semmosta ,että öljyntason valo vilkkuu tai toisinaan palaa melko pitkäänkin kunnes löysää hiukan kaasua.
Enimmäkseen se alkaa palaatasasella 80-90 nopeudella ajaessa.
Kuvittelin ensin että se on öljynpaineen valo ja ostinkin tarvikkeena anturin ,joka ei ollu kuin 5 e.
Sittenkumminki kun huomasin katsoo ohjekirjaa niin totesinkin sen em. valoksi.
Poikkesin kysymään paikallisesta tpoyota liikkeestä ko. osaa kun kuulemma tarvikkeena ei saa,niin olin lentää perseelleni hinnan kuultuani, 438 euroo. Öljyn määrä mittatikun mukaan on kuitenkin ihan normaali.
Arvakkaas irrotanko polttimon vai ostanko osan?
-
Ostat osan ;D ;D
-
Ja vist ,sanos ruåttilainen ;D ;D..........tana,tuolla hintaa mulla seisoo mökillä täysin ajokuntonen transiitti,vain pikkuusen pellihommaa ja leimaamaan.Hörähti käyntiinki ilman hetkutuksia tuos pakkasaamuna vaikka on koko suven seissy käyttämättömänä. :o :o
-
Ja vist ,sanos ruåttilainen ;D ;D..........tana,tuolla hintaa mulla seisoo mökillä täysin ajokuntonen transiitti,vain pikkuusen pellihommaa ja leimaamaan.Hörähti käyntiinki ilman hetkutuksia tuos pakkasaamuna vaikka on koko suven seissy käyttämättömänä. :o :o
Pikkuisen sähköhommaa,vedä anturilta johto,laita kojelautaan ledi !!!
-
Täh :o :o :o....meinaakkos ettei ledi vilku jos anturis on vikaa?
-
Laita jokin sovitenippa, jolloin käy jonkin muun auton anturi.
Biltemassa noita näkyi ainakin olevan.
-
Täh :o :o :o....meinaakkos ettei ledi vilku jos anturis on vikaa?
Tarkoitin vaan,että menesti vika on siellä mittaritaulun takana,ei anturi vilkuta !!
-
Loppu vilkkuminen kun vaihdoin öljyt ja suodattimen ja putsasin samalla anturissa olevan liitoksen.
Luultavasti anturissa mitäänvikaa ei ollukkaan.Saattoi olla suodatin tukossa tai sitte se johtoliitoshapettun u. :)