Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Dolby - 18.04.2020 kello on 09:47
-
Hei. Onko siis mahdollista tehdä katsastettavasta vaunusta katsastusvapaata niin, että purkaa vaunusta esim. ylimääräistä kalustoa sen verran, että painoksi jää 750kg?
-
On varmaan, jos kokonaispainon (750kg) ja omamasssan väliin jää se laskennallinen kantavuus per punkkapaikka. Edellyttäen että muut matkailuvaunulta vaadittavat varusteet omamassassa vielä mukana. Mitä niitä on, niin katsastus konttori paras lähde..
Voi olla, että joku 800 kg voi mennä helpolla. Harvoinhan noissa yli 150kg kantavuuttaa on..
-
Kannattaa punnita se vaunu ennen suunnittelua, saattaa todellinen paino yllättää ja tulla mahdoton yhtälö. Se kun pitäisi saada konttorin puntarilla näyttämään riittävän keveältä. Ja varustuksena täysi kaasupullo, vesisäiliö täynnä ja kaapelikela kyydissä.
-
^
Laki vuodelta 1992 (liekö korvattu/muutettu)
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256#Pidp447138464
Matkailuperävaunun omamassaan luetaan akku ja kiinteästi varusteisiin kuuluva yli 50 litran vetoinen vesisäiliö, mutta ei nestekaasupulloja.
-
Säiliö, mitenköhän vedet?
-
Säiliö, mitenköhän vedet?
Säiliö laskettiin täytenä ainakin vielä vuonna 2001.
-
On varmaan, jos kokonaispainon (750kg) ja omamasssan väliin jää se laskennallinen kantavuus per punkkapaikka.
Ei vaunussa lasketa kantavuutta nukkumapaikkojen mukaan, sillä vaunussa ei ole matkustajia ajon aikana.
Esim Solifer Artic 450: Viisi vuodepaikkaa, kokonaismassa 800 kg, omamassa 680 kg, eli kantavuutta 120 kg. Yleisesti ottaen omamassan muutos on helppo, mutta kokonaismassan muutos on vaikeampaa.
-
Ei vaunussa lasketa kantavuutta nukkumapaikkojen mukaan, sillä vaunussa ei ole matkustajia ajon aikana.
Esim Solifer Artic 450: Viisi vuodepaikkaa, kokonaismassa 800 kg, omamassa 680 kg, eli kantavuutta 120 kg. Yleisesti ottaen omamassan muutos on helppo, mutta kokonaismassan muutos on vaikeampaa.
Eikös vaunuissa lasketa mitään kuormaa henkilökohtaisille varusteille (vuodevaatteet, matkatav., ruokatarv. jen) kuten autoissa (joissa lisänä vielä asuntometriä kohti joku kilomäärä)? Ei mulla tullu niitä vatvottua auton<>vaunun väliä aamuin-illoin vaunuaikana ;D
Äkkiä luulis, että olisi toistepäin; omamassa vaikea alentaa (valmistajan ilmoittama) kun taas kok.massa eli tieliikenteessä suurinsallittu on alaskirjaus (rajoitus) teknisesti suurimasta sallitusta (valmistajan ilmoittama)..
Keventynyt tuo solikan satasarja kymppisarjoista. Vanhemmassa Artic 40T 720/830kg ja 45T 740/860kg
http://sfc88k5.mbnet.fi/pdf/Kasikirja.pdf
-
Eli periaatteessa solifer 450 vaunusta, jonka kokonaismassa on 800kg, voisi saada Katsastusvapaan purkamalla omaan käyttöön turhat U-mallisen sohvan sekä wc-kopin?
Onko kukaan tehnyt vastaavaa?
-
mulle on hieman epäselvää, että miksi?
katsastuksen kustannus on vuodessa n. 20€? ja kuitenkin se katsastusvapaakin täytyy olla tieliikkennekelpoin en aina tien päällä, eli samat asiat kuin katsastettavassakin .
Tietty rajoituksen nousee ensi kesäkuussa, että jos on niin kova kiire..?
(tiedän, tätä ei kysytty)
-
Katsastusvapaat tuntuvat ainakin menevän kuin kuumille kiville. Saa helpommin myytyä vanhan vaunun pois.
-
Kysyin katsurilta omamassan nostoa retkuiluautoon...
Ei kuulemma onnistu ainakaan retkeilyautoon. On kuulemma tyypitetty ja vaatisi tehtaalta jonkun luvan.
Nykyisen auton omamassa on 2460kg ja verovapauden raja on 2500kg. Elikä ei voi enää tuoda maahan vastaavaa ilman veroseuraamuksia.
Tiedä sitten onko vaunussa eri säännöt.
-
Kysyin katsurilta omamassan nostoa retkuiluautoon...
Ei kuulemma onnistu ainakaan retkeilyautoon. On kuulemma tyypitetty ja vaatisi tehtaalta jonkun luvan.
Nykyisen auton omamassa on 2460kg ja verovapauden raja on 2500kg. Elikä ei voi enää tuoda maahan vastaavaa ilman veroseuraamuksia.
Tiedä sitten onko vaunussa eri säännöt.
Tehtaalta saatu lupa asiakirjoineen omamassan nostoon tulee maksamaan noin 250 euroa. Tämä tieto KK Kiviseltä Tuusulasta, kun alkuvuonna kyselin mahdollista muutosta matkailuvaunuun. Kyse ei ollut nykyisestä Fendt vaunustamme.
T. Erkki
-
Tehtaalta saatu lupa asiakirjoineen omamassan nostoon tulee maksamaan noin 250 euroa. Tämä tieto KK Kiviseltä Tuusulasta, kun alkuvuonna kyselin mahdollista muutosta matkailuvaunuun. Kyse ei ollut nykyisestä Fendt vaunustamme.
T. Erkki
T.Erkki, sinä kirjoitat vaunun toimenpiteistä ja Aakku kirjoittaa autosta.
-
T.Erkki, sinä kirjoitat vaunun toimenpiteistä ja Aakku kirjoittaa autosta.
Tiesin kyllä, mistä oli kyse. Laitoin vertailun vuoksi, mitä vaunun painonkorotus maksaa. Tuskin retkeilyauton massankorotus paljon enempää maksaa?
T. Erkki
-
Mites menee jos vaunun tyyppikilvessä on rekisteriotetta suurempi kokonaispaino? Tarvitaanko silloinkin erillinen todistus valmistajalta muutoskatsastusta varten?
-
Kannattaa punnita se vaunu ennen suunnittelua, saattaa todellinen paino yllättää ja tulla mahdoton yhtälö.
Sikäli kun juttuja oon kuullut, monet vaunut käytännössä painaa enemmän, kun papereihin merkitty. Sitä mieltä oon tuosta Spritestäkin, en tosinn viitsinyt tyhjentää punnitusta varten. Eli painon pudotus tälläkin sektorilla monille lähes ylivoimaista. Varsinkin kun hyöty on kovin vähäistä.
-
Mites menee jos vaunun tyyppikilvessä on rekisteriotetta suurempi kokonaispaino? Tarvitaanko silloinkin erillinen todistus valmistajalta muutoskatsastusta varten?
Ilmeisesti ei. Kun hain meidän detskuun kokonaispainon korotuksen akseliston suurimpaan sallittuun, tehtaalta tuli uusi tyyppikilpi ja paperi, jossa vaadittiin muistaakseni vain rengastuksen muutos 185R13C renkaille.
Alustan ja akseliston täytyy riittää jo siihen tyyppikilven arvoon saakka.
Edit:
Detskun tyyppikilpi ja paperit kustansi 200eur vuonna 2013
-
Niin, taitaa olla hieman haasteellisempi homma uusi (raskaammin painoin) valmistajan tyyppikilpi, kuin ne tyyppikilven arvot sellaisenaan rekisteriotteeseen. .
Suomessa on vieläkin menossa (kansallisten) asetusten ja lakien harmonisointi. Perävaunujen osalta se on edelleen kesken kun harmonisoitavia ovat tieliikennelaki sekä asetus ajoneuvon rakenteista, käytöstä tiellä, katsastuksesta ajokorttilaki jne.. ristiriidassa ovat perävaunujen "luokittelumassa" ja "rakenteellinen kokonaismassa". Luokittelumassassa (Eu tason laeissa) aisapaino ei ole mukana, ja on siksi pienempi - siis pv akseleiden alta mitattava. Aisapaino ei ole aina 75kg, vaikka usein kuulee oletettavan..
Ilmeisesti jo monia vuosia sitten täkäläisessä rek. otteessa "suurin sallittu tekninen kokonaismassa" ja "suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä" on ollut ensiharmonisointia - tämä tieliikenteessä sallittu sama kuin luokittelumassa. Mulla esimerkkitapaus vm 2015 e-tyyppihyväksytty O2-luokan venetraileri, jossa luokittelumassa 100kg (aisapaino 100kg kilvessä) pienenpi mitä rakenteellinen maximi. Tuskin näitä kiloja otteen laatikoista toiseen saa vekslattua.. varsinkaan rakenteellista isommaksi vaikka akselimassojen summa olisi isompi.
Kun ajoneuvo on e-tyyppihyväksytty, muutokset rakenteissa "purkaa" sen hyväksynnän, johon ei katsuri omilla mielipiteillään voi massojakaan viilailla. Pitää saada tilalle uusi e-hyväksyntä tai yksittäishyväksyntä (teetättää se).
-
Mitäs tuollaisessa katsastettavassa vaunussa katastusmies katsoo jarrujen ja valojen lisäksi?
-
Mitäs tuollaisessa katsastettavassa vaunussa katastusmies katsoo jarrujen ja valojen lisäksi?
Rungon, pyörän laakerit, renkaat, vetopään, yleiskunnon.....
-
Rungon, pyörän laakerit, renkaat, vetopään, yleiskunnon.....
....iskunvaimentaja t.....
-
On yksi asia mitä eivät ole kertaakaan katsoneet, vaikka pitäisi. Arvaako joku minkä? ;)
-
Sammutin, onko se muuten vielä katsastuksessa tarkistettavien listalla, varoituskolmiotakaa n eivät usein tarkista
-
varoituskolmiotakaan eivät usein tarkista
Thumb
-
....iskunvaimentajat.....
Laittaako ravistimeen vai? Teli/tupla-akselisessa turhaa, kuten jarrujen dynottaminen kun mitään lukemia taho tulla. Kuhan pihalla kaartelee ja jarraa..
Jos ihan leipääntynyt on niin, voi vaikka varmuusvaijerin muovipäällysteen kuluneisuudesta sanoa, aisaan kiinnitetystä fillaritelineen kuulasta löytää pahaa. Heijastimien kunnon ja määrän riittävyys. Pituus määrää milloin pitää olla sivuilla heijastimien lisäksi sivuvalot (pit >6m) ja äärivalot (lev >2.1m) etu- ja takavalojen lisäksi. Takasumuvalo (vm -93> ), peruutusvalot (vm -11>). Kaasutiiveystarkast us ei kiinnosta, eikä sammuttimen leima. Kaasuletkujen valmistusvuodet eivät ole kiinnostaneet vaikka kopan alle kurkkineen. Sen sijaan kaasupuolen tarrat välillä kiinnostaa: Pääsulku, paine 30mbar ja sisätilassa ilmanvaihtotarra: "Tämä... on tarkotettu X henkilömäärälle. Ilmanvaihtoaukkoja ei saa sulkea." - tuli sanallinen nitinä kun tussimerkintä hlömäärästä oli "haihtunut".
Akkua saattaa haluta mennä nykimää, jos kiinnitysremeli lootan sisällä "hävinnyt", niin korjauskehoitus. Joskus aikoinaan puuttuva varoituskolmiokin piti laittaa korjauskehoitukseks i. Ei auttanut, että "hetki pieni, lainaan autosta" - olis pitänyt lainata ennen halliintuloa..
Kamalasti palvelutaso on vaihdellut eri vuosina. Kerran ei tykännyt kun 1-akselisella mittas isomman pyöräkohtaisen eron käyttö- kuin käsijarrulla. Sanoin, että taisit peruuttaa vinosti kun sama jarrumekanismi..
-
....iskunvaimentajat.....
Ei pistetä täristimeen.
-
Noita katsastustarinoita kun lukee...
Sitä suuremmalla syyllä kallistuisin katsastusvapaan vaunun suuntaan.
-
Kuinka paljon maksaisi ruotsista tulleen vaunun rekisteröinti Suomeen? Onnistuuko ne yleensä mukisematta?
-
Kuinka paljon maksaisi ruotsista tulleen vaunun rekisteröinti Suomeen? Onnistuuko ne yleensä mukisematta?
Sen kun rekisteröinti yleensäkin.
Sitten kyselevät sähkö- ja kaasutrodsituksia.
-
Sen kun rekisteröinti yleensäkin.
Sitten kyselevät sähkö- ja kaasutrodsituksia.
Tarviiko mitään todistella (tietty ed. rekno ja -todistus oltava käytetyllä), jos on e-tyyppihyväksytty? Eli riittävän tuore..
-
Tarviiko mitään todistella (tietty ed. rekno ja -todistus oltava käytetyllä), jos on e-tyyppihyväksytty? Eli riittävän tuore..
Tiedä noista...
Viimeisin kokemus on alle 10v takaa.
-
Noita katsastustarinoita kun lukee...
Sitä suuremmalla syyllä kallistuisin katsastusvapaan vaunun suuntaan.
Mitä tarinoita?
Tarkoitatko ylläolevia listoja, mitä insssin pitäisi tarkistaa?
Totuus on kuitenkin toinen, jarrut, valot ja laakerit kun on kunnossa niin eiköhän leima tule.
Jos on runko poikki tms, niin ei kuulu tiellä liikkuakaan, vaikka olis katsastusvapaan.
Mikä mahtaa olla asuntovaunujen hylkäysprosentti?
Vaikka ois iäkkäämpikin vaunu, niin harvemmin kilsoja paljon on. Kunhan jarrut ei ole jumissa.