Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Rölli - 30.01.2020 kello on 20:47
-
mimmonen neliveto systeemi moises.. ongelma jott takapää ei lähe matkaan... ja jälkikasvu siirsi sen mun ongelmaksi...
-
En tiedä onko sama auto, mutta mulla oli jäärata-autona Subaru Legacy vm 1991.
Autolla oli ajettu yli 400 tkm, eikä sitten yhtään mitään vikaa. Sitä ei ajamalla saanut rikki.
Subarun manuaalivaihteisiss a autoissa -90 luvulta lähtien voima välittyy keskitasauspyörästö n avulla tasaisesti suhteessa 50/50 molemmille akseleille ja viskolukko estää etu- ja taka-akselin pyörimisnopeuden eron kasvamisen liian suureksi.
Takapyörien välissä oli viskolukko, johon pitää öljyt silloin tällöin vaihtaa. Ne oli helppo itsekkin vaihtaa.
Veikkaan, että viskossa vikaa. Voi olla auton perässä tai vaihdelaatikon takana. Itse katselisin ensin perästä.
Saattaa olla, että viskolukko on mennyt rikki, joka todennäköisesti on vaihdelaatikon jatkona.
-
tossa on jo sulake nelivedolle ett luulen ettei keskitasaus pyörästöö oo.. varsinkin kun suttaa vaan etupäällä vaikk raskaampi
-
Melko varma, että siinä Subarussa on jossakin viskolukko ja vika löytyy sieltä.
-
http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/ Tuolta löytyy infoa.
-
Melko varma, että siinä Subarussa on jossakin viskolukko ja vika löytyy sieltä.
Ei siinä välttämättä ole.
Meillä oli yxi noilta vuosilta ja se oli ihan kovalla alustalla.
Etuveto-neliveto-hidas neliveto.
Mitään tasaavaa elementtiä ei ollut.
-
Ei siinä välttämättä ole.
Meillä oli yxi noilta vuosilta ja se oli ihan kovalla alustalla.
Etuveto-neliveto-hidas neliveto.
Mitään tasaavaa elementtiä ei ollut.
Tuohan selviää hetikin siitä, jos siellä on keppi sisällä vaihdelaatikossa tälläisiä asetuksia varten.
Tuossa omassa 1991 legacyssä, ei ollut mitään valinnanmahdollisuu ksia nelivedon suhteen. Se oli aina päällä.
-
Tuossa omassa 1991 legacyssä, ei ollut mitään valinnanmahdollisuu ksia nelivedon suhteen. Se oli aina päällä.
Silloin siellä on visko etu- ja takapään välillä.
Noitahan ei yleensä käytetty katsastuksessa edes dynamometrillä, kun kytkin oli senverta jäykkä.
-
Subarun manuaalivaihteisiss a autoissa -90 luvulta lähtien voima välittyy keskitasauspyörästö n avulla tasaisesti suhteessa 50/50 molemmille akseleille ja viskolukko estää etu- ja taka-akselin pyörimisnopeuden eron kasvamisen liian suureksi.
..
Termistö heittää;
Jos veto jakautuu kiinteästi tasan 50+50, siinä ei ole (keski)tasauspyörästöä vaan jakolaatikko kiinteällä jaolla. Etu- ja takakardanit pyörivät aina samalla nopeudella. Tasauspyörästön (100/0) yhteydessä taas voi olla erityypin lukkoja (esim. jako tasan molemmilla 50/50).
Jos jako on kiinteä 50+50 (kardaanit samoilla kierroksilla), niin etu- ja taka-akselin renkaista vähintään 1 per akseli pyörivät samalla nopeudella. Riippuen siitä onkoa akselin perässä tasauspyörästön apuna lukkoa muut joutaat renkaat voivat osallistua myös vetoon.. Jako etu- ja takapään välillä, ei voi olla esim. 70/30 vaan se on aina 50+50
Jos se ei ole kytkettävä neliveto (nappi tai keppi sille), on keskellä tasauspyörästö. Ja jos keskitasauspyörästö ssä ei ole lukkoa (/kitka/torsen/haldeks/"käkikelloa" eli sakaraa vähempi autoissa) tai se on rikki, veto jakautuu etu- ja takapään välillä 100/0. Ja jos etu- ja takaperässä ei myöskään ole mitään lukko (rai rikki) menee akselillakin 100/0.
Tällainen sattumien summa tekee nelikosta 1-pyörävetoisen, esim 70-luvun Ranget :laugh:
-
Jos se ei ole kytkettävä neliveto (nappi tai keppi sille), on keskellä tasauspyörästö.
Miksi siellä pitäisi olla tasauspyörästö, kun pelkkä visko riittää?
-
Miksi siellä pitäisi olla tasauspyörästö, kun pelkkä visko riittää?
Keskellä pelkkä visko? Voima tulee yhdestä akseleista ja jakautuu kahteen. Visko kuitenki kytkee yhden toiseen eli jomman kumman kardaanin pitää olla sitten "jäykkä". Tälläinen auto on aina etu/takavetoinen, ja toinen pää kytkeytyy vasta pyörismiserolla kun visko lämpenee siinä.
Jos neliveto on tuollaisest toteutettu, ei se ole mikää jatkuva vaan luistokytkeytyvä. Ellei se visko ole haldex, jossa sähkö tekee perusvisko lämmön työt. Siinä ei tarvita pyörimiseroa kardaaneilla. Ei kait haldexkaan ttäysin jäykkä ole (pieni perusluisto kytkettynäkin). Täysjäykkyyden kyllä jokainen huomaa; asvaltilla renkaat linkkuun ja liikkeelle. Potkut huomaa..
Voisko Rölillä olla tällainen haldex (sulakekin löytynyt), jossa nyt vikaa..
-
Sällillä ollut pari Imprezaa ja niissä taka-akseli oli jäykkä. Hiekalla/ soralla kun peruutti etupyörät käännettyinä takapään sisemmästä renkaasta jäi kunnon jäljet. Näissä oli jatkuva 50/50 suhde eteen ja taakse ja takapää ilmeisesti 50/50
-
Jos siinä etu-takakardaani jako jäykkä 50+50, tekee samaa.. etummaisista kaarteen uloin pyrkii vastaavasti hidastamaan (puskee) ja takana taas kaarteen sisempi pyrkii sutimaan. Siis vaikka ei mitään lukkoja edessä tai takan, pelkät tasauspyörästöt
Tiukalla perän kitka(levy)lukolla tekee samaa sisäpyörän suttaa (ihan pelkässä 2wd:ssakin).. olisko Impreza ollut wrc-mallia, jos noin vähän sallii eroa..
-
Subarun tuon ajan tekniikka ei ainakaan ihan huonoimmasta päästä:
https://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
-
Keskellä pelkkä visko? Voima tulee yhdestä akseleista ja jakautuu kahteen. Visko kuitenki kytkee yhden toiseen eli jomman kumman kardaanin pitää olla sitten "jäykkä". Tälläinen auto on aina etu/takavetoinen, ja toinen pää kytkeytyy vasta pyörismiserolla kun visko lämpenee siinä.
Mitäpä tuosta...
Kun tuli eka Foresteri, jossa oli automaatti, eikä mitään muita keppejä, ajattelin, että kuinkahan käy talvella?
Ajoin jääkelillä jyrkimpään löytämääni mäkeen ja pysähdyin.
Sitten painoin varovasti kaasua ja ajoin pois ja olin tyytyväinen.
Kytkentä oli senverta löysä, ettei parkkihallissa tullut mustia viivoja mutta niin jäykkä, että vetoa oli pienelläkin kaasulla.
Jarruja ei edes yritetty 'mitata' kuin ajamalla.
-
Jos siinä etu-takakardaani jako jäykkä 50+50, tekee samaa.. etummaisista kaarteen uloin pyrkii vastaavasti hidastamaan (puskee) ja takana taas kaarteen sisempi pyrkii sutimaan. Siis vaikka ei mitään lukkoja edessä tai takan, pelkät tasauspyörästöt
Tiukalla perän kitka(levy)lukolla tekee samaa sisäpyörän suttaa (ihan pelkässä 2wd:ssakin).. olisko Impreza ollut wrc-mallia, jos noin vähän sallii eroa..
Ne oli WRX Sti malleiltaan molemmat.
-
subarussa on monenlaisia nelivetoratkaisuja. vanhimmassa leonessa ei ollut keskitasauspyörästö ä. neliveto kytki akselit yhteen, jolloin se oli
"yhtäpuuta" myöhemmin on monta versiota. automaatissa on hydraulinen levykytkin, jonka painetta säätämällä säädetään vetosuhde. siitä saa etuvetoisen esimm. jarrutestausta varten laittamalla sulakkeen fwd paikkaan.käsittääks eni kaikissa on keskitasauspyörästö . subaruclub finland
paljon keskusteluja eri rakentaista. viides subaru juuri hankittu :P
-
Keskitasauspyörästö n olemassa olon voi todeta nostamalla auto ylös (kaikki 4 pyörää ilmassa), vaihde päällä, moottori seis, nelivetokytkettynä (jos voi edes irrottaa/kytkeä) - kässäri ei päällä.
Kokeile pyörittää renkaasta. Jos sen pään kardaani pyörii - pyöriikö toisen pään kardaani vastakkaiseen suuntaa = keskitasauspyörästö on.
Jos ei pyöri kardaani mihinkää. Ei ole keskitasausta lainkaan vaan jäykkä jakolaatikko (kytkettävä tai ei). Jos taas kardaani pyörii, viskon/haldeksi kytkettävä pää/kardaani kyseessä. Toinen pää se "jatkuva vetoinen", jota ei pitäisi pystyä pyörittää rengasta pyörittämällä..