Miten se kytkin oireilee muuten kuin että poljin menee pohjaan?
Eihän vika ole vaijerin kiinnityksessä polkimeen? Yhestä autosta petti joskus se.
Jos kytkin pitää eli ei luista niin voihan sillä ajella varovasti. Starttaa ykkösellä ja nykäset vauhtiin sitten kierrosten tasailua mahd sopivaksi ja sitten kakkonen silmään ja sama ja kolmonen...jne... hurruttelet kohti kotisuomea. Kytkinpolkimen hajottua tuli tuotua tuolla menetelmällä auto kotia 300km päästä läpi parin kaupunginkin. Vaatii ennakointia ja mieluusti liikennevalojen kiertoa....kannatta a nukkua päivä ja lähteä siinä 23 tienoilla ajeleen niin ehtii aika pitkälle ennenkun liikenne kovenee.
Mutta jos löydät rauhallisen reitin niin vaikka kakkosella hurruttaisit niin se maksaa ittensa takasin...kakkosell akin pystyy ajeleen about 5kmh-60kmh.
Reitti kantsii suunnitella niin ettei joutui pysäilemään....onni stuuhan sekin mutta startaten vaan sitten taas...
Mutta jos hinausta mietit niin korjauta mielummin siellä...hinaus ja vuokraus maksaa taatusti enempi.
Aiemman kulkimen ajoin Varsovasta kotia (n. 1200km) ilman kytkintä - 6 vaihteinen takaveto Ford. Adrianmereltä palaamassa oltiin.
Siitä meni nestevälitteisen kytkimen käyttösylinteri, eli pedaalin pään. Tuli sisäinen ohivuoto, tyyppivika. Ei mennyt kerralla toimimattomaksi vaikka jäikin pohjaa. Kengän kärjellä nosti takas ylös, niin pysyi ylhäällä.
Varsovaan Fordiliikkeen pihaan ajoin, samaan aikaan Vehosta asiaa tiedustelin. Outo homma, Suomessa työpäivä ja Puolassa pyhä (keskikesänjuhla/juhannus). Seuraava päivä oli taas Liettuassa pyhä.. Päätimpä jatkaa matkaa kun Katowitcen jälkeen ilman kytkintä oltiin jo tultu.
Sen muutaman sekunnin kytkin piti paineasetelman auki (vaikka pedaali jäi pohjaan kytkin otti kiinni omiaan), että paikaltaan sai auton liikkeelle ilman startilla lähtöä, mutta sen jälkeen en kytkintä käyttänyt. Ihan normi satasen vauhtia paineltiin Suomeen kolmen päivän ajan kun oli maksetut laivaliput - kaikkia vaihteita käyttäen. Hyvin ne pelaa ilman kytkintä ilman mitään voiman käyttöä - kaasun kanssa pitää tietää millä rpm mikäkin vaihde kytkeytyy..
Mulla ei koskaan, missään autossa tarvinnut kytkintä vaihtaa/uusia - eikä ole käytössä mennyt.
Menikös tuo Transun kytkin ns kerrasta rikki (vaikka ei kokonaan rikki mennytkään)...eli alkoiko tekemään tuota pohjaan menoa jatkuvasti (kera manuaalisen noston) tuon kerran jälkeen?
Omassa transussa kun tuota sattui nelisen vuotta sitten ja kun oli naiskuski ratissa. Hällä varmaan 2 tai 3 reissua kun ajeli niin jäi poljin tolleen lerpuksi ja sai nostettua ylös.
Itse ajelin samaan aikaan myös ja sen jälkeenkin varmaan jo 50-60 000km eikä ole tullut kertaakaan vastaan. Eli auto korjasi itse itsensä tai sitten kytkimen käyttötavassa on joku ratkaseva ero.
Mutta transukuskeille huomioksi tuo omituisuus jos joskus tulee vastaan että jos kytkinpoljin jää pohjaan niin kengänkärjellä vaan nostaen ylös ja taas toimii.
Kauankos autoissanne on muuten kytkinlevyt kestäneet?
Itellä ei oo tarvinnut vielä vaihtaa yhteenkään eli manuaaleissa kestäneet ainakin 250 000, 560 000, 350 000, 360 000, 340 000, 280 000, 200 000 asti, sen jälkeisestä historiasta ei tietoa...
Itse olen ollut hinaamassa ihan Oslon keskustassa
eikä kukaan mukana tilanteessa ollut Oslolainenkaan
nähnyt asiassa mitään ongelmaa.
Aloittajalle vielä; kun olet ajanut autosi
Suomen puolelle niin olet jo niin rutinoitunut ettet
kaipaa ketään hinaamaan jatkossakaan.
PS. Kuten "smy" #28; hieman ihmettelen kun et mainitse
vieläkään oletko itse katsonut kytkinvaijerin tai
sylinterin tilanteen?
Korjaamossa tsekkasivat että vaijeri on kyllä kunnossa.Mites sylinteri. Äkkiä laskettuna dieseliä menee 500e hinaukseen. Sillä korjaa jo paljon kytkimestä.
Mites sylinteri. Äkkiä laskettuna dieseliä menee 500e hinakseen. Sillä korjaa jo paljon kytkimestä.Ei kai siellä työ- eikä muutakaan sylinteriä ole jos kytkin toimii vaijerilla.
^ Tuo artikkeli on yli 5v vanha, ehkä säännöt on muuttuneet.
Kiitos jälleen viesteistä!
Päätettiin eilen lähteä kokeilemaan ajoa ilman kytkintä ja päästiin kuin päästiinkin Kilpisjärvelle asti! N. 2,5h kesti ajomatka. Kiitos vinkeistä vaihteiden suhteen.
Lähdetään kitkuttelemaan taas eteenpäin, katsotaan miten homma etenee :)
Muistaa tankata vielä pohjoisessa riittävän usein, kulutus pikkuvaihteilla nousee reippaasti.
Mites tuo nyt lopulta on, onko sulla vaijeri eli hydraulikäyttöinen kytkin? Jäi hieman sekavaksi.Sekavaa tuntuu todella olevan.
Sekavaa tuntuu todella olevan. Jos se kytkin on vaijerikäyttöinen niin se EI OLE hydraulikäyttöinen.
Kaverini kertoi vastaavaa tapahtuneen. vaijeri oli ehyt,mutta siinä oleva automaattinen säätöosa oli lauennut!
Ilman kytkintä n. 1350km Pohjois-Norjasta.