Karavaanarin keskustelufoorumi

Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: Aitio - 28.08.2019 kello on 14:54

Otsikko: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 28.08.2019 kello on 14:54
Hei, vinkkejä ja ajatuksia otetaan vastaan;

Mulla vanhempi ’96 Ducato retkeilyauto joka otti ja irtisanoi itsensä kytkimen osalta täällä Pohjois-Norjassa ja istuskelee täällä erään korjaamon pihassa. Autoon on vaihdettu kokonaan uusi kytkin 1000 eurolla viime Lokakuun lopussa eli reilusti alle vuosi sitten ja autolla ei ole montaa tuhatta kilometriä ajettu sen jälkeen ja nyt kosahti taas kytkinpoljin pohjaan.

Norjalaisessa korjaamossa eivät löytäneet vaijerista tms vikaa vaan sanoivat että pitää irroittaa vaihteistoa että pääsee avaamaan kytkintä ja tutkimaan vikaa, mutta työmääränä sama kuin uuden kytkimen vaihto, minkä hinta kyseisellä korjaamolla 1400 euroa. Edellisen kytkin remontin takuu mahdollisen virheellisen asennuksen suhteen on päättynyt (6kk) mutta osalle takuu on vielä voimassa (12kk). Ja autoja, isoja ja pieniä on tullut työkseenkin ajettua, joten kytkimen käyttö on hallussa kyllä.

Ongelmana se, että jo pelkästään sen selvittämiseen onko osassa jotain vikaa minkä voisi laittaa takuuseen, niin joutuu purkamaan niin paljon osaa ensin että kalliiksi tulee.

Autoon vaihdettu mm. jakohihna ja juuri 2 viikkoa sitten uusi laturi joten rahaa on mennyt reilusti. Autossa on ruostetta kerääntynyt helmoihin ja pohjaan sen verran että hitsaamista löytyy kiitettävästi että saa leimalle auton taas ensi kuussa. Auto on muuten toiminut hyvin matkailukäytössä. Nyt pitää vaan tehdä päätös korjautanko auton täällä kalliilla ja jatkan hitsailuja Suomessa vai jätänkö Norjaan ja jään nuolemaan haavoja tappioista.

Onko vastaavia kokemuksia? Jos päätän jättää auton Norjaan, onko kellään vinkkejä siihen mitä kautta autoa saisi esimerkiksi myytyä eteenpäin Norjassa? Kun ei viitsisi vain pistää paaliin autoa, jolla olis muuten ollut vielä paljon käyttöä. Päätöksiä pitäisi täällä päässä tehdä piakkoin. Auto tällä hetkellä Finnsnesissä, lähellä Senjaa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Yrjö - 28.08.2019 kello on 15:09
  Silloin kun mulla oli rekkakortti, annoin 70v. pois. Oli ajatuksena tälläisessä tilanteessa, että palaan kotiseudulle josta vuokraan hinurin. Lundaanilla oli tuolloin hinuri vuokrattavana, jossa vetokoukku. Onneksi ei tarvinnut. :D
  Pitääkö se kytkin? Vanhalla volvolla joskus ajelin, kun ei irroittanut, starttilla valoista liikkeelle, kaasulla säädellen vaihteita päälle. Tosin ei kaikkia voi kovinkaan helposti vaihdella siten, esim. toi oopeli.
  Hintaahan tolle matkalle kertyy, vaikka kaveri hinaisi puomilla.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 28.08.2019 kello on 15:36
Miten se kytkin oireilee muuten kuin että poljin menee pohjaan?
Eihän vika ole vaijerin kiinnityksessä polkimeen? Yhestä autosta petti joskus se.

Jos kytkin pitää eli ei luista niin voihan sillä ajella varovasti. Starttaa ykkösellä ja nykäset vauhtiin sitten kierrosten tasailua mahd sopivaksi ja sitten kakkonen silmään ja sama ja kolmonen...jne... hurruttelet kohti kotisuomea. Kytkinpolkimen hajottua tuli tuotua tuolla menetelmällä auto kotia 300km päästä läpi parin kaupunginkin. Vaatii ennakointia ja mieluusti liikennevalojen kiertoa....kannatta a nukkua päivä ja lähteä siinä 23 tienoilla ajeleen niin ehtii aika pitkälle ennenkun liikenne kovenee.

Mutta jos löydät rauhallisen reitin niin vaikka kakkosella hurruttaisit niin se maksaa ittensa takasin...kakkosell akin pystyy ajeleen about 5kmh-60kmh.
Reitti kantsii suunnitella niin ettei joutui pysäilemään....onni stuuhan sekin mutta startaten vaan sitten taas...

Mutta jos hinausta mietit niin korjauta mielummin siellä...hinaus ja vuokraus maksaa taatusti enempi.





Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: porakone - 28.08.2019 kello on 16:09
Noi takuuasiathan menee niin että sun pitäisi olla yhteydessä siihen edellisen rempan tekijään ja kysyä miten he haluavat asian hoitaa. Todennäköisestihän he eivät halua ite tulla sitä sinne Norjaan korjaamaan, mutta aina kaikissa takuuasioissa ensin yhteys siihen tahoon jolta mahdollisesti aikoo hakea korvausta.

Tuohan menee todennäköisesti niin että rempan tehnyt korjaamo sanoo että laita tuolla kuntoon ja maksa itse, vie rojut ja kuitti alkuperäisen remontin tekijälle joka laittaa anomuksen eteenpäin kytkimen osien toimittajalle. Siis jos olet osatkin ostanut korjaamolta. Jos taas olet itse vienyt osat korjaamolle niin sitten sun tarvii anoa kuluja sieltä mistä olet kytkimen ostanut.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: smy - 28.08.2019 kello on 17:32
Miten se kytkin oireilee muuten kuin että poljin menee pohjaan?
Eihän vika ole vaijerin kiinnityksessä polkimeen? Yhestä autosta petti joskus se.

Jos kytkin pitää eli ei luista niin voihan sillä ajella varovasti. Starttaa ykkösellä ja nykäset vauhtiin sitten kierrosten tasailua mahd sopivaksi ja sitten kakkonen silmään ja sama ja kolmonen...jne... hurruttelet kohti kotisuomea. Kytkinpolkimen hajottua tuli tuotua tuolla menetelmällä auto kotia 300km päästä läpi parin kaupunginkin. Vaatii ennakointia ja mieluusti liikennevalojen kiertoa....kannatta a nukkua päivä ja lähteä siinä 23 tienoilla ajeleen niin ehtii aika pitkälle ennenkun liikenne kovenee.

Mutta jos löydät rauhallisen reitin niin vaikka kakkosella hurruttaisit niin se maksaa ittensa takasin...kakkosell akin pystyy ajeleen about 5kmh-60kmh.
Reitti kantsii suunnitella niin ettei joutui pysäilemään....onni stuuhan sekin mutta startaten vaan sitten taas...

Mutta jos hinausta mietit niin korjauta mielummin siellä...hinaus ja vuokraus maksaa taatusti enempi.

Mulla meni 2000 mallisesta aikoinaan kytkinpolkimen vaijerikiinnitys rikki. Ajelin Jämiltä Tampeelle. Alamäessä saa kolmosella käyntiin jolloin pääsee jo kohtuu hyvää vauhtia. En itse saanut pykäliä raakana sisää 
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Kosmic - 28.08.2019 kello on 18:03
Luultavimmin siellä on painelaakeri mennyt paineasetelmasta läpi eli kytkin pitää kyllä. Niin kuin joku jo ehdotti niin ykköstä silmään ja startilla liikkeelle ne vaihteet menee päälle ilman kytkintäkin kun kierrokset on sopivat toki liikennevalot ja muut pakolliset pysähtymiset vaatii ennakointia. Ja takuuasiasta sen verran ettei se ole aikaan sidottu katso kuluttasuojaa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: x1m - 28.08.2019 kello on 18:14
Pari logistiikkafirmaa voisi kysyä auton siirtoa Suomen puolelle puhunevat ihan ok englantia norskit

https://www.google.com/search?q=finnsnes+biltransport&oq=finnsnes+biltran&aqs=chrome.1.69i57j33.13967j0j8&client=tablet-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Naussi - 28.08.2019 kello on 18:16
Työsylinteri loppu. Menee laakista, kytkin jää pohjaan ja on tunnoton. Käsittääkseni on tuossa mallissa laatikon ulkopuolella ja laatikkoa ei tarvitse irrottaa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 29.08.2019 kello on 02:03
Kiitos paljon viesteistä! Tosi hyvä foorumi.

Auto on paikallisen huoltamon pihalla, en tiedä uskaltaisinko sillä kokeilla lähteä ajamaan Suomeen tuolla tavalla raa’aasti vaihteita vaihtamalla. Ajatuksena kyllä tekisi mieli kokeilla, mutta mietin onko turhan kuumottavaa kokoajan stressata pysähdyksiä...Hyviä vinkkejä kyllä sain. Mitenkähän vaihdelaatikko kestää tuollaista? Jos auto jää matkan uudestaan varrelle, niin vakuutus tuskin enään korvaa hinausta..

Toinen asia tuon kytkinpaketin takuun suhteen, jos vika onkin muualla, esim. tuossa työsylinterissä, niin takuu ei korvaa mitään ja monta (kallista) tuntia tehty työtä. Jostain luin että työsylinterinkin selvittämiseksi pitäisi silti vaihteisto ottaa pois tieltä yms..

Oon ollut yhteydessä korjaamoon jotka vaihtoivat kytkimen alunperin ja tosiaan työn suhteen takuu päättynyt, mutta kallista selvittää täällä onko kytkinpaketissa jotain vialla, mikä menisi takuuseen.

Auton siirto Suomeen Norjasta tuntuu olevan kyllä kallista lystiä.

Jos olisi Suomen puolella, niin auton ainakin saisi helpommin myytyä rikkinäisenäkin, mutta Norjassa en tiedä mitä kautta tuollaista voisi kaupata. Paljon hyvää osaa autossa kyllä olisi, jotain ihan uuttakin.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 29.08.2019 kello on 05:19
 #1:"Norjalaisessa korjaamossa eivät löytäneet vaijerista tms vikaa"

  #8:"Toinen asia tuon kytkinpaketin takuun suhteen, jos vika onkin muualla,
      esim. tuossa työsylinterissä"

Mites tuo nyt lopulta on, onko sulla vaijeri eli hydraulikäyttöinen kytkin? Jäi hieman sekavaksi.
Kai tuosta sen verran on selvitetty kun asiaa kerran tutkittu on.(viesti #1) Ja todellakin
tarkistettu että liikkuuko painelaakerin käyttömekanismin ulkopuoliset osat. Tämä siis vaan
siksi että tiedetään varmaksi onko vaihteistoa irrotettava. En muutoin kyselisi tällaisia
mutta kun nuo #1 ja #8 viestit on noin ristiriitaisia. Sittenhän jos sulla on se kytkinkotelon
sisäpuolinen työsylinteri niin peli on sillä selvä mutta näinhän ei asia ilmeisesti ole. (#7)

"en tiedä uskaltaisinko sillä kokeilla lähteä ajamaan Suomeen tuolla tavalla raa’aasti
 vaihteita vaihtamalla"

- Vaihteitahan ei tuossakaan tapauksessa vaihdeta yhtään raaemmin kuin kytkintä käytettäessä.
  Sulla on synkronoidut vaihteet ja kierroksia säätämällä haet nopeuden jolla kytkeytyminen
  tapahtuu. Vaihteita ei siis pakoteta päälle, vaihdevipuun ei tartuta kouralla vaan sormenpäillä.

    Itseasiassa olen nähnyt monenkin tarttuvan vaihdevipuun kouralla ja laittavan vaihteen
  vaikka akseleitten nopeudet olisivat mitä sattuu, eivät malta odottaa silloinkaan vaan haluavat
  vaihteen päälle "heti". Pahimmat työntävät noin kakkosen päälle jo risteystä lähestyessään,
  ilman välikaasua siis. Tuo on paljon pahempaa kuin se jos ajat taitavasti ilman kytkintä.

    Lopulta vain liikkeellelähdöissä on tuo riesa aloittaa startilla, onhan se kiusallista
  jos lähtöjä on paljon joten ainakin kaupungeissa on syytä siirtyä ykkösellä ryömimiseen
  heti jos ennakoi sillä välttävänsä pysähdyksen.


"Mutta jos löydät rauhallisen reitin niin vaikka kakkosella hurruttaisit"

- Kun reitti on rauhallinen niin silloinhan sitä siirtyy suurempiin vaihteisiin.
  Muutamien satojen.... tai jo kymmenien kilometrien....  jälkeen ihmettelee että
  mihin sitä kytkintä on koskaan tarvinnutkaan.

" En itse saanut pykäliä raakana sisää"

- Nimenomaan ei raakana vaan sormenpäillä kevyesti vaihdetta tarjolle ja sitten
  kierrokset kohdalleen.   Ei pakoteta, vaihde kytkeytyy sitten kun kierroksen on oikeat.
  Itse en pakota vaihteita toimivallakaan  kytkimellä vaan odotan nopeuden tasaantumista tai
  sitten tasaan sen jos kovin viipyy.

Tuossa ehkä kolmisen vuotta sitten oli lähistöllä vanhempi Ducato as.asuntoauto
 katkaissut kytkinvaijerinsa. Kuljettajalla ei ollut aiempaa kokemusta tilanteesta mutta asia
 käytiin läpi ja oikein helposti saatiin se verstaalleni. Kehnoa oli vaan se että varaosavaijeria
 ei siihen hätään saatu joten virittelin "korvikkeen" rautakaupan tarvikkeilla. En tiedä sitten
 että miten pitkään kesti, varoittelin kyllä että hätäviritys se on.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 29.08.2019 kello on 06:14
Nyky vermeissä synkronisoitu laatikko, eli kun ei vedätä saa vapaalle ja kierrokset sopivaksi uudelle vaihteelle niin vaihto onnistuu kevyesti (pienemmälle laittaissa kierroksia lisää sievästi ja isommalle laittaissa antaa kierrosten laskea kun vaihde vapaalla). Aikoinaan sorakuski sanoi että saman verran rohisee käytti kytkintä tai ei niin ajeli ilman kytkintä muuten paitsi liikkeelle lähtiessä ja ei synkonisoidulla laatikolla.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Pohjanperän pappa - 29.08.2019 kello on 06:50
Aikoinaan (v. 1967), kun ajoin ajokortin (kuorma-auto) piti aina vaihtaa vaihteet välikaasulla eli niin kuin autossa ei olisikaan synkronointia.  Ja sillä tavallahan tuolla autolla saattaa ajaa, jos kytkimessä on pitoa.  Juuri niinkuin edellisessä viestissä neuvotaan.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Lerssinen - 29.08.2019 kello on 07:15
Kaksoispoljenta ja välikaasu, siinä ne taikasanat millä vaihteet vaihtuu.. Norjassa autonrappaaminen on tosiaankin kallista joten kallistuisin kans siihen että jos paja ei lupaa sitä korjata ilman "miljoonaremppaa" niin eikun ajoon kotimaata kohden vain..
Ajelee sitten vaikka korostetun hitaasti mutta yleensähän näissä asioissa kiire maksaa ja aika suo mahdollisuuksia.. Kilpisjärvelle tuosta luulisi pääsevän kyllä kuitenkin.

Vakuutuksissa kait ei hinausta ole ?
Kotivakuutuksissaki n on joskus joku pykälä millä matkan keskeytyessä ainakin henkilöt saadaan kotiin sillä, kalusto saattaa jäädä taipaleelle.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: relluttelija - 29.08.2019 kello on 07:48
Varaosahaun perusteella, tarkemmin autoa tuntematta, näyttäisi siltä että vaijerikytkin, eli ei työsylinteriä. Helpostihan sen näkee onko polkimen päästä irti, jos ei konehuoneessa mitään tapahdu kun poljinta liikuttelee niin silloin yläpää irti. Jos taas liikkuu, niin silloin kytkinkopan sisällä vikaa.
Vakuutuksiin monesti kuuluu hinaus, mutta vain lähimmälle korjaamolle, eli kotiin sitä ei vakuutuksen piikkiin mielestäni saa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 29.08.2019 kello on 07:53
vakuutuksien hinaus korvaa hinauksen vain lähimmälle korjaamolle...eikä ota kantaa siihen onko se miljoonan korjaamo vai kahden miljoonan...

auton myynti norjaan on varmaankin aika hankalaa koska paperityöt pitäis kait tehdä suomessa... norski ostaja epäilee kuitenkin puol virolaiseksi mafioosoksi...eikä suostu kauppaa tekemään ilman paperisodan läpikäyntiä....ja vaikka olisikin kuin kakun syöntiä niin ostajan löytymiseen voi mennä viikkoja...

nuo pelottavat puheet välikaasuista yms voi unohtaa... kiihdytät vaan ykkösellä 3500rpm asti ja sitten vaihde vapaalle ja annat kierrosten tippua noin 2500 kohdille ja sitten tarjoat hellästi kakkosta... ja samaa voi jatkaa kutoselle asti...tai ainakin vitoselle...jollei ducatosssa ole kutosta.

Alaspäin vaihtaessa vaihde vapaalle ja lisäät kierroksia noin 1000rpm per vaihde ja vaihdetta hellästi sisään.

Ohjekirjasta löytyy vaihteiden välitykset varmaankin....eli tieto mikä on rpm kullakin vaihteella ja nopeudella.


Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 29.08.2019 kello on 07:54
Jos se kytkin ei luista. Ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Siihen vaihtamiseen ilman kytkintä tottuu nopeasti. Sitten vain pois Suomeen, sivistyksen pariin. :D
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: jiikoo - 29.08.2019 kello on 07:59
Tuon ikäisessä on satavarmasti vaijerikäyttöinen kytkin.

Ja kyllä norjalainenkin autokorjaaja ihan varmasti on pystynyt oikeean diagnoosiin että vaijerissa ei olisi vikaa.

Vaihteet menee helposti päälle kun vaan maltillisesti kaasulla säätää kierrokset oikein ja vaihtaa niin että kierrokset on aika alhaalla koko ajan, pienillä kierroksilla kun on helpompi säätää oikeat kierrokset ja koneen kierrosnopeus ei muutu niin nopeasti. Ja kun on liikkeellä ja jos vaihteiden vaihto jännittää niin ajelee vaikka kolmosella, menee aika hitaasti tyhjäkäynnillä ja saa ihan reilusti vauhtiakin ja jaksaa mennä isommatkin mäet ylös.

Sitten vain iltamyöhällä liikenteeseen niin liikenne on vähäisempää ja eikös tuoltakin ole melko jouheat tiet suomen puolelle? Mikäli joutuu pysähtymään niin sitten vain ajaa ykkösellä auton niin että pääsee alamäkeen liikenteeseen niin startti säästyy.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Yrjö - 29.08.2019 kello on 08:15
  Pitää myös kevyesti tökätä kaasua kun halutaan vapaalle, ei mene kunnolla jos moottori jarruttaa. Sitten kierrokset seuraavaa vaihdetta vastaavaksi, pienempään painetaan kaasua pikkasen, isompaan päin odotetaan hetki että kierrokset laskee, jos laskee liikaa, tökätään pikkasen kaasua . Jyrkkään ylä/ala mäkeen valitaan ajoissa riittävän pieni vaihde, jotta ei tarvii vaihtaa mäessä, vaikka ollaankin tientukkona.
   Yöajoa/päivänukkumisia aiemmin ehdotettu, jotta pysähdyksiä/vaihtamisia minimi.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 29.08.2019 kello on 08:31
kilpisjärvelle matkaa parisen tuntia.... rovaniemelle ehtii about 8h. eli nyt nukkumaan ja siinä 22 aikaan liikkeelle ja ajelet yön tyhillä teillä niin aamusti olet jo suomi korjaamon pihassa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: 88k5 - 29.08.2019 kello on 08:36
Aiemman kulkimen ajoin Varsovasta kotia (n. 1200km) ilman kytkintä - 6 vaihteinen takaveto Ford. Adrianmereltä palaamassa oltiin.

Siitä meni nestevälitteisen kytkimen käyttösylinteri, eli pedaalin pään. Tuli sisäinen ohivuoto, tyyppivika. Ei mennyt kerralla toimimattomaksi vaikka jäikin pohjaa. Kengän kärjellä nosti takas ylös, niin pysyi ylhäällä.
Varsovaan Fordiliikkeen pihaan ajoin, samaan aikaan Vehosta asiaa tiedustelin. Outo homma, Suomessa työpäivä ja Puolassa pyhä (keskikesänjuhla/juhannus). Seuraava päivä oli taas Liettuassa pyhä.. Päätimpä jatkaa matkaa kun Katowitcen jälkeen ilman kytkintä oltiin jo tultu.

Sen muutaman sekunnin kytkin piti paineasetelman auki (vaikka pedaali jäi pohjaan kytkin otti kiinni omiaan), että paikaltaan sai auton liikkeelle ilman startilla lähtöä, mutta sen jälkeen en kytkintä käyttänyt. Ihan normi satasen vauhtia paineltiin Suomeen kolmen päivän ajan kun oli maksetut laivaliput - kaikkia vaihteita käyttäen. Hyvin ne pelaa ilman kytkintä ilman mitään voiman käyttöä - kaasun kanssa pitää tietää millä rpm mikäkin vaihde kytkeytyy..
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Naussi - 29.08.2019 kello on 09:24
Omassa Ducatossa - 09 2.3 156 tkm. Kytkin hajosi Varsovan ohitustiellä pahimpaan ruuhkaan. Työsylinteri rikki, sijaitsee vaihdelaatikon sisälle.
Jälkiviisaana hyvää oli, että paikka oli Varsova. Sai Iveco korjaamon jossa osat hyllyssä. Korjaus kesti 4 tuntia. Laskutus 15 tuntia, joka sovittiin, että pääsee heti korjaamoon. Perjantai iltapäivä kun oli jo.
Eli miten liittyy aloittajan aiheeseen? Ilman kytkintä ajaminen kävi mielessä, mutta jossain se auto kuitenkin on korjattava. Eikä se laatikkolle hyvää varmasti tee.
Se tilanne kun on päällä, adrelaniini ryöppyää ja asiasta muodostuu helposti liian iso asia.
Kannattaa odottaa rauhassa odottaa korjaamon diagnoosi.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 29.08.2019 kello on 09:56
Aiemman kulkimen ajoin Varsovasta kotia (n. 1200km) ilman kytkintä - 6 vaihteinen takaveto Ford. Adrianmereltä palaamassa oltiin.

Siitä meni nestevälitteisen kytkimen käyttösylinteri, eli pedaalin pään. Tuli sisäinen ohivuoto, tyyppivika. Ei mennyt kerralla toimimattomaksi vaikka jäikin pohjaa. Kengän kärjellä nosti takas ylös, niin pysyi ylhäällä.
Varsovaan Fordiliikkeen pihaan ajoin, samaan aikaan Vehosta asiaa tiedustelin. Outo homma, Suomessa työpäivä ja Puolassa pyhä (keskikesänjuhla/juhannus). Seuraava päivä oli taas Liettuassa pyhä.. Päätimpä jatkaa matkaa kun Katowitcen jälkeen ilman kytkintä oltiin jo tultu.

Sen muutaman sekunnin kytkin piti paineasetelman auki (vaikka pedaali jäi pohjaan kytkin otti kiinni omiaan), että paikaltaan sai auton liikkeelle ilman startilla lähtöä, mutta sen jälkeen en kytkintä käyttänyt. Ihan normi satasen vauhtia paineltiin Suomeen kolmen päivän ajan kun oli maksetut laivaliput - kaikkia vaihteita käyttäen. Hyvin ne pelaa ilman kytkintä ilman mitään voiman käyttöä - kaasun kanssa pitää tietää millä rpm mikäkin vaihde kytkeytyy..


Menikös tuo Transun kytkin ns kerrasta rikki (vaikka ei kokonaan rikki mennytkään)...eli alkoiko tekemään tuota pohjaan menoa jatkuvasti (kera manuaalisen noston) tuon kerran jälkeen?

Omassa transussa kun tuota sattui nelisen vuotta sitten ja kun oli naiskuski ratissa. Hällä varmaan 2 tai 3 reissua kun ajeli niin jäi poljin tolleen lerpuksi ja sai nostettua ylös.
Itse ajelin samaan aikaan myös ja sen jälkeenkin varmaan jo 50-60 000km eikä ole tullut kertaakaan vastaan. Eli auto korjasi itse itsensä tai sitten kytkimen käyttötavassa on joku ratkaseva ero.

Mutta transukuskeille huomioksi tuo omituisuus jos joskus tulee vastaan että jos kytkinpoljin jää pohjaan niin kengänkärjellä vaan nostaen ylös ja taas toimii.


Kauankos autoissanne on muuten kytkinlevyt kestäneet?
Itellä ei oo tarvinnut vielä vaihtaa yhteenkään eli manuaaleissa kestäneet ainakin 250 000, 560 000, 350 000, 360 000, 340 000, 280 000, 200 000 asti, sen jälkeisestä historiasta ei tietoa...

 






Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: 88k5 - 29.08.2019 kello on 10:18

Menikös tuo Transun kytkin ns kerrasta rikki (vaikka ei kokonaan rikki mennytkään)...eli alkoiko tekemään tuota pohjaan menoa jatkuvasti (kera manuaalisen noston) tuon kerran jälkeen?

Omassa transussa kun tuota sattui nelisen vuotta sitten ja kun oli naiskuski ratissa. Hällä varmaan 2 tai 3 reissua kun ajeli niin jäi poljin tolleen lerpuksi ja sai nostettua ylös.
Itse ajelin samaan aikaan myös ja sen jälkeenkin varmaan jo 50-60 000km eikä ole tullut kertaakaan vastaan. Eli auto korjasi itse itsensä tai sitten kytkimen käyttötavassa on joku ratkaseva ero.

Mutta transukuskeille huomioksi tuo omituisuus jos joskus tulee vastaan että jos kytkinpoljin jää pohjaan niin kengänkärjellä vaan nostaen ylös ja taas toimii.


Kauankos autoissanne on muuten kytkinlevyt kestäneet?
Itellä ei oo tarvinnut vielä vaihtaa yhteenkään eli manuaaleissa kestäneet ainakin 250 000, 560 000, 350 000, 360 000, 340 000, 280 000, 200 000 asti, sen jälkeisestä historiasta ei tietoa...
Mulla ei koskaan, missään autossa tarvinnut kytkintä vaihtaa/uusia - eikä ole käytössä mennyt.

Toi ransu oli tuolloin 4 vuotias ja n.30tkm lasissa. Hellepäivän Unkarin läpiajossa motaria pitkin tankille kurvatessa teki ensikerran tuon, eikä uusinut Kroatia, Slovenia, Itävalta, Tsekit paluu mutkissa kuin vasta Puolan puolella - soittelin siitä Suomeen Veholle. Sanoivat että on mennyt -07:ssa, osanumero vaihtunut, hinta oli 70€. Helppo vaihtaa itekin. Sanoivat, että Puolassa ransuja myydään kolme kertaa enempi ja merkkikorjaamoita löytyy joka kaupungista - ehdottivat myös tuolla kotiin ajamista..
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 29.08.2019 kello on 13:53
Kiitos paljon kaikille, hyviä ja ystävällisiä neuvoja  :)

Nyt hyppään suoraan tämän hetkiseen tilanteeseen kommentoimatta kaikkia viestejä. Tilanne on se, että eräs ystävä olisi valmis ajamaan Pohjois-Norjaan asti hinaamaan hinausköydellä automme takaisin etelä-Suomeen. Huh huh. Ainoa huolenaiheeni oli tuo pidempi ehkä n. 10min pidempi ylämäki ennen Norjan ja Suomen rajaa. Olisi tosi kiva juttu saada KAKSI kytkinvikaista autoa Norjaan jumiin. Hänellä on vanhempi C-kortillinen retkeilyauto, ilmeisesti Ducato tai Jumper.

Sitten sain kuulla hinausyhtiöltä että kuulemma Norjassa olisi nykyään kiellettyä vetää köydellä toista autoa! Että siitä voisi rapsahtaa kivat sakot. Joten ainoa asia mitä tulee kaiken tämän jälkeen mieleen on että pitäisi yrittää nitkutella ilman kytkintä Suomen puolelle ja siitä sitten auto hinaukseen...

 :o
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: T-Cat - 29.08.2019 kello on 13:57
Ei se kaverisi saisi hinauspaakaa lainaan jostain, edellyttäen että hänellä on vetokoukku ja em. hinausmuoto on sallittua Norjassa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: kimi - 29.08.2019 kello on 14:11
Hinaaminen on toki yksi vaihtoehto ja varsinkin kun tehostimet saa pysymään toiminnassa pitämällä hinattavan koneen käynnissä. Itse kyllä ajaisin ilman kytkintä tuon matkan ja väitän, että sillä tavalla mahdolliset lisävahingot jää pienemmiksi. Aikamoinen rasitus sille hinaavalle tuollainen matka.

Rohkeasti vaan opettelemaan ajamista ilman kytkintä, ainoastaan liikkeellelähtö siinä on haastavaa.

Puomillako saa hinata Norjassa.

Hinaaminen on lisäksi hidasta puuhaa ja rasittaa ainakin hinattavan kuljettajaa. Nopeus on rajoitettu ja taitaa vieläkin olla pykälä joka kieltää moottoritiellä hinaamisen. Reitin voi toki valita, mutta esim jos ajaa Torniosta Ouluun aika suuri osa moottoritietä tai sitten pysähdyksiä vaativa vanha tie.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: tsahkali - 29.08.2019 kello on 14:39
Tämän artikkelin mukaan köysi on sallittu.
https://www.oblad.no/nyheter/ski/nyheter/slik-tauer-du-bilen-lovlig/s/2-2.2610-1.8412960
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: kimi - 29.08.2019 kello on 14:54
^ Tuo artikkeli on yli 5v vanha, ehkä säännöt on muuttuneet. Ihan mielenkiintoinen kirjoitus muuten. Nopeutta ei ole rajoitettu, mutta reaktioaikaa pitää olla. Kuvatekstissä molempien autojen kuljettajilta kortit hyllylle kun välimatka ajassa mitattuna oli 0,18 sekuntia. Neljän metrin köysi ja nopeutta 80km/h.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: smy - 29.08.2019 kello on 14:58
Oletko chekannut sen vaijerin että on kiinni kytkinpolkimessa. Helppo katsoa kun paina käsin kytkinpolkimen ylös niin näkyykö vaijeri kiinni polkimessa vai irrallaan.
Tuo on kytkinpolkimen tyyppivika että vaijerin kiinnitys hajoaa
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Ruuteri - 29.08.2019 kello on 15:07
Vähän aiheeseen liittyen,vaihdoin omaani alkukesästä molemmat sylkät ennakoivana huoltona.. Ja kyllä kannatti,koska  pääsylinteri oli jo tihkunut kumin alta.. Poijjaat oli lähössä Kosovoon,niin tod.näk. olisi lauennut tuolla matkalla..
Tuohon 244 koriseen on helppo vaihtaa,ko sylkät on näkyvissä ilman laatikon poisottoa  Thumb
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 29.08.2019 kello on 15:09
Itse olen ollut hinaamassa ihan Oslon keskustassa
eikä kukaan mukana tilanteessa ollut Oslolainenkaan
nähnyt asiassa mitään ongelmaa.

  Aloittajalle vielä; kun olet ajanut autosi
Suomen puolelle niin olet jo niin rutinoitunut ettet
kaipaa ketään hinaamaan jatkossakaan.

PS. Kuten "smy" #28; hieman ihmettelen kun et mainitse
  vieläkään oletko itse katsonut kytkinvaijerin tai
  sylinterin tilanteen?
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: x1m - 29.08.2019 kello on 16:02
Mites Dolly

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dolly_(per%C3%A4vaunu)
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 29.08.2019 kello on 16:09
Itse olen ollut hinaamassa ihan Oslon keskustassa
eikä kukaan mukana tilanteessa ollut Oslolainenkaan
nähnyt asiassa mitään ongelmaa.

  Aloittajalle vielä; kun olet ajanut autosi
Suomen puolelle niin olet jo niin rutinoitunut ettet
kaipaa ketään hinaamaan jatkossakaan.

PS. Kuten "smy" #28; hieman ihmettelen kun et mainitse
  vieläkään oletko itse katsonut kytkinvaijerin tai
  sylinterin tilanteen?

Korjaamossa tsekkasivat että vaijeri on kyllä kunnossa.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Naussi - 29.08.2019 kello on 16:29
Korjaamossa tsekkasivat että vaijeri on kyllä kunnossa.
Mites sylinteri. Äkkiä laskettuna dieseliä menee 500e hinaukseen. Sillä korjaa jo paljon kytkimestä.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: mjh48 - 29.08.2019 kello on 17:34
Mites sylinteri. Äkkiä laskettuna dieseliä menee 500e hinakseen. Sillä korjaa jo paljon kytkimestä.
Ei kai siellä työ- eikä muutakaan sylinteriä ole jos kytkin toimii vaijerilla.
Mutta toimiiko kytkimen vipu ja onko se paikoillaan?
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Yrjö - 29.08.2019 kello on 18:14
  Ei tuon puominkaan teko isoa konepajaa vaadi, ei kuitenkaan hierojantyökaluilla onnistu. Kokemuksen perusteella se verenpainetta ja pulssia laskee köyteen verraten.
   Kuvassa 4;jään veto silmukkaan sopivat hilut, ketju on yleismalli, toinen pää vetokoukkuun

(https://karavaanari.org/kuvat/1567091321.jpg)
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 29.08.2019 kello on 18:22
Kyllä on M auto sen verran hankala hinattava ja hinauksessa ajettava että mielummin ajaminen ilman kytkintä vaikka hiljaa 2 sella....
on se helpompaa kuin hinaus.

Kannattais ainakin kokeilla illlalla miten sujuu...ja jos tuntuu sujuvan niin ajaa samantien suomeen ja siitä vaikka hesaan.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: tsahkali - 29.08.2019 kello on 19:42
^ Tuo artikkeli on yli 5v vanha, ehkä säännöt on muuttuneet.

§ 4-1
Luulisi olevan ajantasalla.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92#KAPITTEL_4
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 30.08.2019 kello on 13:03
Kiitos jälleen viesteistä!

Päätettiin eilen lähteä kokeilemaan ajoa ilman kytkintä ja päästiin kuin päästiinkin Kilpisjärvelle asti! N. 2,5h kesti ajomatka. Kiitos vinkeistä vaihteiden suhteen.

Lähdetään kitkuttelemaan taas eteenpäin, katsotaan miten homma etenee :)
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 30.08.2019 kello on 13:21
Kiitos jälleen viesteistä!

Päätettiin eilen lähteä kokeilemaan ajoa ilman kytkintä ja päästiin kuin päästiinkin Kilpisjärvelle asti! N. 2,5h kesti ajomatka. Kiitos vinkeistä vaihteiden suhteen.

Lähdetään kitkuttelemaan taas eteenpäin, katsotaan miten homma etenee :)

        ^
Hyvin se etenee.  Thumb
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Yrjö - 30.08.2019 kello on 13:28
Nythän on pelkkää alamäkeä!!!
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: elwari - 30.08.2019 kello on 13:53
Muistaa tankata vielä pohjoisessa riittävän usein, kulutus pikkuvaihteilla nousee reippaasti.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 30.08.2019 kello on 14:19
No niin, lienet jo todennut että hinauksesta, varsinkin ilman puomia
ei olisi etua juurikaan. (ehkä jossain hankalimmissa paikoissa,
kaupungeissa etc.)

  Kun en tiedä miten hyvin tunnet synkronointilaittee n
toimintaa niin pieni muistutus. Kun olet tilanteessa jossa auton
liikkuessa edellinen vaihde on irrotettu ja ryhdyt hakemaan sopivaa
kytkentäkierrosluku a jollekin muulle vaihteelle niin tarjoa aina
tasaista pientä voimaa vaihdevivulle. Älä siis siinä tilanteessa
anna voiman täysin katketa. (siis esim. vedä lievästi takaisin ja
jatka taas jolloin synkronointi "päästää läpi" vaikka kierrokset
eivät ole tasaantuneet jolloin kytkentähampaat "narahtavat")
Jos siis tarkoituksella tai vahingossa tulet hellittäneeksi tai
epäilet niin käyneen niin vedä aina vaihdevipu vapaalle ja vasta
vapaalta lähdet tarjoamaan vaihdetta uudelleen. Näin siksi että
vapaa-asennossa voit olla varma että synkronoinnin esiohjauspalat
ovat päätyneet takaisin valmiusasentoonsa.

   Tämä sama koskee tietysti aivan normaaliakin ajoa eli
vaihdetta ei pidä kytkeä "epämääräisen hosuvalla" liikkeellä josta
saattaa seurata synkronoinnin epäonnistuminen eli "narahdus".

Muistaa tankata vielä pohjoisessa riittävän usein, kulutus pikkuvaihteilla nousee reippaasti.

Tässä ei ole mitään erityistä tarvetta pikkuvaihteille. Oikeastaan
päinvastoin, esim. kakkosen voinee jättää useimmiten pois välistä
ja siirtyä suoraan kolmoselle. Tiheillä asutusalueilla ehkä kakkosella
ryömien mutta ei pohjoisen pitkillä taipaleilla. Sitäpaitsi jos/kun
alentaa nopeutta niin jo nelosella polttoaineenkulutus laskee rajusti.
(Minä jos joku sen tiedän kun itse ajan Ducato I vaihteistolla jolla
viitosella ajo ei voi tulla kyseeseen)
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Kumisimo - 30.08.2019 kello on 14:25
Mites tuo nyt lopulta on, onko sulla vaijeri eli hydraulikäyttöinen kytkin? Jäi hieman sekavaksi.
Sekavaa tuntuu todella olevan.
Jos se kytkin on vaijerikäyttöinen niin se EI OLE hydraulikäyttöinen.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Karabiilisti - 30.08.2019 kello on 14:40
Ja kattoko se firma että vaijeri on ehjä vai että koko vaijerisysteemi toimii.... se on vähä eri asia. Vaijeri voi hyvinkin ehkä olla mutta irti polkimesta.

Eivät ehkä viitti "ilmaiseksi" niin tarkkaan katsella. Heille epätietoinen asiakas on parempi asiakas.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 30.08.2019 kello on 15:38
Sekavaa tuntuu todella olevan. Jos se kytkin on vaijerikäyttöinen niin se EI OLE hydraulikäyttöinen.

Ei niin, juuri siksi pyysinkin tarkennusta kun #1:ssä mainittiin vaijeri
mutta sitten #8:ssa olikin työsylinteri. Aloittaja tarkensi sitten asian
eli ei ole sekavaa enää.

  Tuohon tartuin erityisesti siksi koska aloin epäillä että ketjun aloittajaa
 olisi korjaamolla hämmennetty tarkoituksella tai vahingossa jos hän ei esim.
 osaisi norjaa. Syntyi siis epäilys että kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Hymer B 654 - 30.08.2019 kello on 15:39
  Kaverini kertoi vastaavaa tapahtuneen. vaijeri oli ehyt,mutta siinä oleva automaattinen säätöosa oli lauennut!
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 30.08.2019 kello on 16:11
  Kaverini kertoi vastaavaa tapahtuneen. vaijeri oli ehyt,mutta siinä oleva automaattinen säätöosa oli lauennut!
Off-Topic:
Tuohan on vanhempien Transitien herkkä kohta. Se tuli kun metallinen
räikkä korvattiin muovisella. Escorteissa ja Orioneissa se tuntui kestävän
mutta Transitin kytkin lienee raskaampi. Jos itselläni olisi tuollainen
Transit niin tekisin polkimen päähän ruuvisäädön ja poistaisin sen
räikän. Tai sitten purkamolta vanhempi metallinen räikkä. Harmillinen
lapsus kun Transitit olivat aikoinaan muuten varsin luotettavia.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Aitio - 1.09.2019 kello on 13:02
Suurkiitos kaikille viesteistä  Thumb

Nyt on kotiuduttu takaisin Etelä-Suomeen. Ilman kytkintä n. 1350km Pohjois-Norjasta. Pikkasen alkoi kyllä puuduttaa vaikka oppi jo saamaan tuntumaa vaihteiden vaihtamisessa. Vaihdelaatikko kesti koko reissun, kun mahdollisimman kevyesti yritti vaihtaa..

Etelästä tuli hinausapua Tornioon asti! Muutaman kerran kokeiltiin hinausta matkan varrella sellaisissa paikoissa missä tiesi että on enemmän valoja ja pysähdyksiä ja oli siitä kyllä apua, mutta suurin osa kuitenkin sen verran nopeeta tietä, että oli helpompaa vaan luukuttaa. Hinattavana oleminenkin on aika kuumottavaa taajama-alueilla. Mutta iso homma yatävillä lähteä tulemaan vastaan Etelä-Suomesta, huh huh.

Nyt on auto korjaamon pihalla, missä alun perin vaihtoivat kytkimen. Ihmettelen jos ei takuuseen mene, kun auto oli talven seisonnassa ja suurimman osan tästä vuodesta, eli rempan jälkeen on ajettu ehkä muutama tuhat kilometri...

Olipahan reissu!
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Matkalainen - 1.09.2019 kello on 14:35
Kerroppa sitte mikä siihen lopulta tuli. Arvailuja oli monia. Hyvä niin. Ja apuki tuli tältä palstalta.
Otsikko: Vs: Ducato hajosi pohjois-Norjassa, vinkkejä?
Kirjoitti: Mjerica - 1.09.2019 kello on 15:45
Ilman kytkintä n. 1350km Pohjois-Norjasta.

- Mahtaa nyt tuntua oudolta käyttää kytkintä, mutta eiköhän siihen taas opi.

Off-Topic:
- Tuo on pisin tietämäni matka toimimattomalla kytkimellä. Edellisen ennätyksen
  teki edesmennyt kaverini lähes Oslosta Tuorilaan, Merikarvialle jonne menin
  vastaan virittelemään kytkinvaijeria. (ja tietenkin myös ryyppäämään ja
  hurvittelemaan kuten asiaan kuuluu, olihan lauantai-ilta) Tuo tapahtui lisäksi
 kulkimella joten ei  ollut edes synkronointia kuten autoissa on poikkeuksetta tapana.

    Tuolloinkaan ei vaihteisto vaikuttanut kärsineen asiasta mitenkään
  minkä saatoin itsekin todeta kun ajoin sillä, kaverini jo kuoltua, Oslosta
  Drammeniin talvella 2009.