Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: MotoVan - 11.03.2019 kello on 07:02
-
-Onko tässä mitään järkeä ?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/752358-vesa-saastaa-autoilussa-400-ekk-vaikka-ajokilometreja-kertyy-reilut-30-000-tata
-
Olet otsikoinut "Dieselistä Kaasuauto"
Artikkelin perheen molemmat autot on bensiini/kaasukäyttöisiä.
-
Olet otsikoinut "Dieselistä Kaasuauto"
Artikkelin perheen molemmat autot on bensiini/kaasukäyttöisiä.
Tuossa on maininta että dieselistäkin voi tehdä kaasukäyttöisen.
-
No dieselistä ei tule bi-fuel autoa, vaan dual-fuel. Ero on lähinnä siinä että bi käyttää joko/tai ja dual sekoitusta. Eli tässä tapauksessa dieselin sekaan ruiskutetaan n. 50/50 suhteessa kaasua. Mutta koska muutostyö on varsin arvokas eikä sillä säätöä juuri kerry, niin eipä noita oikeastaan tehdäkään. Käyttövoimaverot yms. säilyy myös entisillään 8)
https://terragas.fi/tuotteet-ja-hinnat/
-
Biolöpö on jo itsessän hiilidioksidin kannalta nollapäästöinen. Ongelma on poliittinen. Paljonko metsiä voidaan hakata, jotta sitä riittäisi tarpeeksi kaikkiin nakukoneisiin.
-
Biolöpö on jo itsessän hiilidioksidin kannalta nollapäästöinen. Ongelma on poliittinen. Paljonko metsiä voidaan hakata, jotta sitä riittäisi tarpeeksi kaikkiin nakukoneisiin.
Ei se nyt ihan nollapäästöinen sentään ole, sitä kun pitää kuitenkin valmistaa ja kuskata => Nestekin lupaa omalle My Dieselilleen "vain" 90% päästösäästön. Kun taasen biokaasu on tavaraa jota tulee joka tapauksessa mm. sikaloista ja kaatopaikoilta. Se vaan otetaan talteen ja hyödynnetään, joten tuo alkaa jo olemaan aika 0% päästöiltään 8)
Biodieselin valmistuksessa voidaan käyttää aika paljon muitakin jakeita, kuin vain metsää. Kaikenlaista öljy- ja rasvapitoista jätettä kun tässä maassaa syntyy ihan tolkuttomia määriä lihanjalostuksesta kemianteollisuuteen ja kaikesta siinä välillä. Toki myös puuteollisuudessa syntyy runsaasti sitä hyödynnettävää biomassa-jätettä, mutta ei biodieselin vuoksi sentään metsää tartte alkaa parturoimaan. Tietty noilla jätevirroilla on myös muita kilpailijoita, meneekö se puumassa esim. polttolaitokseen sähkön ja lämmön tuotantoon, vaiko polttoaineteollisuu teen ja sielläkin tehdäänkö siitä etanolia bensa-autoille vaiko biodieseliä. Eli ei nuo tuon sortin jätteetkään enää ole mitään sen kun dumpataan johonkin, vaan eri teollisuuden alat joutuvat nykyisin jopa kilpailemaan saadakseen niitä omiksi raaka-aineiksiin => jopa biomassatankkereita (erilaisia bulkkialuksia) on alkanut liikkumaan maailman merillä kun tuota tavaraa on alettu haalimaan milloin mistäkin, milloin saadaan pähkinän kuoria afrikasta, milloin maissintähkiä Brasiliasta jne 8)
-
Ei se nyt ihan nollapäästöinen sentään ole, sitä kun pitää kuitenkin valmistaa ja kuskata => Nestekin lupaa omalle My Dieselilleen "vain" 90% päästösäästön. Kun taasen biokaasu on tavaraa jota tulee joka tapauksessa mm. sikaloista ja kaatopaikoilta. Se vaan otetaan talteen ja hyödynnetään, joten tuo alkaa jo olemaan aika 0% päästöiltään 8)
...
Biokaasun kerääminen, pakkaus (nesteytys) ja kuljetus lisännevät päästöt lähes samaan kuin My Dieselin.
https://www.neste.com/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-polttoaineet/neste-my-uusiutuva-diesel/pienemmat-paastot (https://www.neste.com/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-polttoaineet/neste-my-uusiutuva-diesel/pienemmat-paastot)
-
Biokaasun kerääminen, pakkaus (nesteytys) ja kuljetus lisännevät päästöt lähes samaan kuin My Dieselin.
Tuossa nesteen dokumentissa mainittu LPG = nestekaasu (ns. Keski-Eurooppalainen AutoGas), jota suomessa ei tieliikenteessä saa käyttää. Tai no saa jos maksaa päiväkohtaisen veron siitä ;D
Ja muutenkaan henkilöautoliikente essä ei nesteytettyjä LNG/LBG -ratkaisuja ole, nuo ovat enempi raskaan liikenteen vaihtoehtoja. Ha-liikenne kulkee paineistetuilla CNG/CBG -vaihtoehdoilla. Ja Suomessakaan tuota kaasua kun ei ihan hirveästi kuskailla, koska meillä on kaasuverkosto jossa se tavara kulkee putkissa => aika hyvin jo väittäisin että biokaasu on jopa My Dieseliä pienempinumeroisell a hiilikengällä varustettua 8)
-
Gasumin venäläismetaani-maakaasuroinako hiilivapaata - pahempaa kuin turve. Ikiroudan korkkausta. Lisäksi turvallisuuspoliitt isesti huomioitava (päivän mediasana).
..valintani on My-diesel :laugh:
-
Gasumin venäläismetaani-maakaasuroinako hiilivapaata - pahempaa kuin turve. Ikiroudan korkkausta. Lisäksi turvallisuuspoliitt isesti huomioitava (päivän mediasana).
No nyt kuitenkin taidettiin puhua uusiutuvasta biokaasusta eikä Venäjän fossiilisesta maakaasusta ::)
https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasu/
-
No nyt kuitenkin taidettiin puhua uusiutuvasta biokaasusta eikä Venäjän fossiilisesta maakaasusta ::)
https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/biokaasu/
Eikös samalla asemalla sitä sinistä voi tankata samaan autoon mitä vihreää? Voi -0.11€/kg hinnanale houkutella..
-
Eikös samalla asemalla sitä sinistä voi tankata samaan autoon mitä vihreää? Voi -0.11€/kg hinnanale houkutella..
Paha sanoa, itsellä ei ole kaasuautoa > eipä oikein ole henk.koht. kokemustakaan minkä värisiä letkuja tuolla kaasuasemilla on tarjolla, hyvä että hintatolppaa tulee joskus vilkastua ohi ajaessa :-[
Mutta toisaalta ihan samalla tavalla valinnan joutuu tekemään joillain Nesteen asemilla tarttuuko siihen mustaan Futuran vaiko vihreään My Dieselin pistooliin. Tuossa kohtaa hintaero voi olla jopa 20c/l luokkaa, joten houkutuskin tuon fossiilisen valintaan on jo jonkinmoinen :-\
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/560820
-
Eikös samalla asemalla sitä sinistä voi tankata samaan autoon mitä vihreää? Voi -0.11€/kg hinnanale houkutella..
Ei sitä kannata omia putkia rakentaa biokaasulle, eihän erivärisille sähköillekkään ole omia linjoja.
Pojalla on ollut kaasuautoja n. 10 v., biokaasua olen tankannut niihin muutaman kerran. Hänen kertomansa mukaan Jyväskylän pohjoispuolella on kauan ollut verkkoon liittämätön pieni kaasulaitos sikalan yhteydessä. Niitä on tulossa lisää- toivottavasti?
https://demeca.fi/biokaasu/?gclid=EAIaIQobChMI0-fOl_z74AIVzOeaCh0YdwXOEAAYAyAAEgJMifD_BwE
Vesilahteen on tulossa biokaasulaitos joka liitetään valtakunnalliseen putkeen.
Nokialle myös tulossa iso biodiiseliä/kaasua tuottava laitos jätteenkäsittelylai toksen viereen.
-
Kyllä Helsingin seudulla voi valita kumpaa kaasua tankkaa . Hintataulussakin molemmat vaihtoehdot.
-
Jyväskylän pohjoispuolella on kauan ollut verkkoon liittämätön pieni kaasulaitos sikalan yhteydessä. Niitä on tulossa lisää- toivottavasti?
Laukaassakin maatalon isäntä alkoi aikoinaan käyttää tilallaan tehtyä biokaasua. Heti hallitus iski suuret verot. >:(
-
Paha sanoa, itsellä ei ole kaasuautoa > eipä oikein ole henk.koht. kokemustakaan minkä värisiä letkuja tuolla kaasuasemilla on tarjolla, hyvä että hintatolppaa tulee joskus vilkastua ohi ajaessa :-[
Mutta toisaalta ihan samalla tavalla valinnan joutuu tekemään joillain Nesteen asemilla tarttuuko siihen mustaan Futuran vaiko vihreään My Dieselin pistooliin. Tuossa kohtaa hintaero voi olla jopa 20c/l luokkaa, joten houkutuskin tuon fossiilisen valintaan on jo jonkinmoinen :-\
https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/560820
Gasum vihreä on näköjään tätä paineistettua biokaasua (CBG) ja sininen taas nesteytettyä maakaasuua (LNG). Ainoastaa raskasliikenne käyttää LPGLNG:tä. Hlöauto puoli CBG (biokaasu), tai CNG, tiedä sitt myydäänkö jossain Suomessa? Gasumin linkin mukaan ulkomailla cng:tä..
Mielenkiintoinin hintahavainto, että näillä https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/
yksityisillä laitoksilla hinta onkin 1½x gasumin CBG:hen nähden. :o
-
Biokaasua pitäisi päinvastoin tukea. Käsittääkseni jätteistä vapautuva metaani on paljon hiilidioksidia pahempi kaasu ilmaston suhteen. Kun se kerätään talteen ja poltetaan moottorissa, syntyy pääasiassa hiilidioksidia ja vettä. Mutta syntyvä hiilidioksidi ei ole fossiilista.
-
just ruottissa räjähti kaasubussi...
enhä pysytään vaan dieselissä...
-
Kaasukäyttöinen auto?? Ei kiitos.
https://www.youtube.com/watch?v=lkgm6mPu50U
-
No onhan tuo korkeapaineinen kaasu toki aina oma riskinsä, vaan aika monellahan noita on retkuleessaan jo muutenkin mukana, usein 2x 11kg pullojen muodossa :-\
https://www.youtube.com/watch?v=nOHsJSvJhQk
-
No onhan tuo korkeapaineinen kaasu toki aina oma riskinsä, vaan aika monellahan noita on retkuleessaan jo muutenkin mukana, usein 2x 11kg pullojen muodossa :-\
Nestekaasupulloissa ei ole kovin korkeaa painetta, alle 20 bar. Nuo LNG-säiliöt ovat sitten 200 barin luokkaa.
-
Nestekaasupulloissa ei ole kovin korkeaa painetta, alle 20 bar. Nuo LNG-säiliöt ovat sitten 200 barin luokkaa.
25 bar on varoventtiilin laukeamispaine.
-
Gasum vihreä on näköjään tätä paineistettua biokaasua (CBG) ja sininen taas nesteytettyä maakaasuua (LNG). Ainoastaa raskasliikenne käyttää LPG:tä. Hlöauto puoli CBG (biokaasu), tai CNG, tiedä sitt myydäänkö jossain Suomessa? Gasumin linkin mukaan ulkomailla cng:tä..
Mielenkiintoinin hintahavainto, että näillä https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/
yksityisillä laitoksilla hinta onkin 1½x gasumin CBG:hen nähden. :o
Ja taas "maailmalla" saa LPG:tä vaikka mistä.
Niistä minäkin töhäyttelen tankkipullon täyteen. Samat asemat kuin autotankkauksissa.
https://www.mylpg.eu/ < tuohon saa appsinkin
-
Nestekaasupulloissa ei ole kovin korkeaa painetta, alle 20 bar. Nuo LNG-säiliöt ovat sitten 200 barin luokkaa.
Niin tai siis LNG-säiliössä ei nyt kummoinen paine ole, se kaasu kun pysyy nesteenä lähinnä tuon säiliön lämpöeristyksen ansiosta. CNG taasen on paineistettua n. 200 bar kaasua ja LPG kun on nestekaasua, niin sielläkään säiliössä ei yli 20 bar paineita ole 8)
-
Niin tai siis LNG-säiliössä ei nyt kummoinen paine ole, se kaasu kun pysyy nesteenä lähinnä tuon säiliön lämpöeristyksen ansiosta. CNG taasen on paineistettua n. 200 bar kaasua ja LPG kun on nestekaasua, niin sielläkään säiliössä ei yli 20 bar paineita ole 8)
Joo, yks kirjain heitti volttia, mut matsku on sentään samaa oli sit LNG tai CNG. Kun sit taas LPG on jotain hiukan muuta.
-
Joo, yks kirjain heitti volttia, mut matsku on sentään samaa oli sit LNG tai CNG.
Siinähän sitä olisikin kun tuo LNG saataisiin henkilöautoihin ja näin sitä kaasua mahtuisi kyytiin aika paljon nykyisiä CNG-ratkaisuja pidemmälle toimintasäteelle Thumb Taikka tietty matkailuautoa ajatellen LPG voisi olla se paras ratkaisu, yksi ja sama letkusta täytettävä kaasusäiliö niin hellaa, lämmitintä kuin moottoriakin varten ;D
-
LGN pysyy varmaan raskaankaluston poltto-aineena, mutta vety tulee ja kovaa vauhtia henkilöauto puolelle.
https://www.egear.be/waterstofauto
https://www.waterstofnet.eu/en/realizations/hydrogen-refuelling-stations
Näitä asemia syntyy tällä hetkellä läntisessä keski-euroopassa enemmän kuin LGN asemia.