Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kaiper - 16.08.2011 kello on 11:50
-
Mistä löytyy hyvä ruostesuojausliike, kokemusta matkailuautoista, linjalla Helsinki-Lahti, ehdotuksia kaivataan!
kaiper
-
Ford Rimor - 3m korkea, vajaat 7m pitkä ja ~3tn omamassa - sai käsittelyn Keravalla, v2007. Hinta ~600€ (lisähintaan lokarit). Tarttis nyt syksyllä tarkistuttaa..
http://www.finikor.fi/index.php/ruoste-expertit/79-keravan-ruosteenesto-ky.html
-
Moro
Menee vähän reitin sivulle mutta kerronpa kuitenkin, Hämeenlinnassa http://www.autosuojaamo.com/index.html,
vuonna 2010 käytin tuon meidän 7 metrisen auton (Ducato, AL-KOn alusta), muistaakseni 800€ etulokareiden kanssa. Hyvä palvelu.
Jussi
-
Lisätäänpä tähänkin tietoa etsiville.
Jyväskylässä Autosuojaamo Haarniska.
http://www.finikor.fi/jyvaskyla/index-2.html
Matkailuauton ruostesuojaus vuonna 2012 700 euroa + etulokarit asennettuna 130 euroa. Aikaa ottaa kolme päivää ja säilyttävät auton yöt sisätiloissa.
-
Kuinka olivat suojanneet vaneripohjan kun massasivat auton rungon ?
-
Sen näkee viikonloppuna, tai jopa tänään, jos pääsen kurkistamaan autoa alhaaltapäin. Valmis se on ollut jo eilen, mutten päässyt sitä hakemaan.
Tuskinpa erityisemmin, ei kai siinä pienet roiskeet haittaa. Joka tapauksessa eivät suojaa puuosia.
-
Kuinka olivat suojanneet vaneripohjan kun massasivat auton rungon ?
Mulla asunto-osa on erillisellä galvanoidulla rungolla Fordin tikapuu-rungon päällä. Ainostaan tuo Fordin osuus massattu + vetokoukku.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Koukku/DSC_0036.jpg)
Jollakin suojasivat (peittivät) ilm., koska vaneripohja puhdas - tietty pieniä pisaroita voi olla.. Paras suoja vanerille on olla ajamatta tiesuolassa :P Jotain puunsuojaa voi ajatella likaa hylkiväksi kosteussuojaksi..
-
Täytynee itse suojata tuosta Adriasta runko Finikorin sprayllä kun alkaa jo olla aika viimeistään nyt suojaukselle, ei edes Kuopiossa ole ruostesuojaamoketju a joka pystyisi matkailuauton suojauttamaan, saatikka lähikaupungista Iisalmesta, toki jokin paja löytyisi mutta sellaisista on niin huonoja kokemuksia että..
88k5, onko koteloihin laitettu kotelosuoja-aineita vai pelkkä alustan rungon massaus ?
-
88k5, onko koteloihin laitettu kotelosuoja-aineita vai pelkkä alustan rungon massaus ?
Juu, ehdottomasti kotelosuojaus - itseasiassa on tärkempi minusta kuin vars. massaus.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Koukku/ruostesuojauslappu.jpg)
Muistelen, että massan alle laittavat pohjusteeksi kotelosuojaa..
Suhtaudun itse kili-kali -pullojen sisältöön aika varauksella. Niissä kun on pakko olla ohennessa paljon joukossa; vaikea saada paksua massakerrosta kun päälleruiskuttamine n liottaa ed. kertaa, ja ohenteet haiduttavat/kuivattavat massaa, että vuoden päästä tuntuu hilseilevän.. Saman mokan voi tehdä TI-massaaja (ruisku+kompura). Tavara pitää saada paksuna liejuna ruiskutettua, mitään ohennetta ei saa laittaa joukkoo. Siveltävästä pönttötavarasta ei saa hyvää ruiskutavaraa. Uudelleenmassaus pitäisi pesun jälkeen aloittaa koteloaine pohjusteeksi, joka pehmentää vanhan massan ja siten uusi kerros tarttuu siihen. Jos massaa haluaa notkistaa, ainoa jolla voi sen tehdä on laittaa kotelosuojaa joukkoo - minua on opastanut ammattimassaajat tekemään näin. Aiemmin tein useampaan autoon säännöllisesti massauksia - nykyisin ne tekee joku (notkeampi ;D) muu..
-
niin omasta mielestäni hieman turha menoerä! sisälokarit on sitten älykkäämpi sijoitus! massaus sieltä mistä kivet ja hiekka voisi hakata ja kuluttaa runkoa ja peltiä...suola se on joka syö autot ja sitähän ei paljon enää käytetä! oviin voipi ruiskutella kotelosuojaa
-
niin omasta mielestäni hieman turha menoerä! sisälokarit on sitten älykkäämpi sijoitus! massaus sieltä mistä kivet ja hiekka voisi hakata ja kuluttaa runkoa ja peltiä...suola se on joka syö autot ja sitähän ei paljon enää käytetä! oviin voipi ruiskutella kotelosuojaa
Mielipiteet tarpeellisuudesta tuntuu jakautuvan. En ole koskaan teettänyt a-autoon suojausta, pohtinut kyllä mutta tekemättä on jäänyt. Tässä vaiheessa voisi sanoa että onneksi (itsekkäästi ajatellen), autot on vaihtuneet lyhyehköllä välillä eikä kukaan koskaan ole kysynyt että onko suojaus tehty.
Tuohon viimeisimpään hankintaan pitää nyt sitten pohtia vuoden kuluttua, jos se olis vaikka se viimeinen a-auto.
-
Totta, kotelosuojaus on se tärkeämpi, nuorempana itsekin massailin autoja ruiskulla mutta nyt täytyy tyytyä tuossa omalla pihalla spray-Finikoriin alustamassan suhteen kun Adrian alustassa on aika simppelisti runkoputket jotka oli aikomus nyt spreijata ennen liikenteeseen ottamista, onneksi on tullut pohja huuhdeltua lähes joka pesun yhteydessä jotta on puhdas ja varmasti myös kuivakin, viime syksystähän tuo on siellä teltassa ollut. ;D
Ovien sisäpuolisen suojauksen täytyy teettää jollain ketjulla kun siihen hommaan ei tarvita korkeaa tilaa joka on tiukassa täällä päin noissa ruoste-estoliikkeissä. :(
Kun vaan malttaa olla ajamatta talvella niin sillä säästää kummasti autoa.
Silloin -08 ja vielä osittain -09 ei ollut varma ollaanko me vaimon kanssa innostuneita tästä harrastuksesta joten jäi silloin tuo homma tekemättä mutta nyt ei autosta enää hevin luovuta, nyt se täytyy saada tehtyä.
Täytyy ihan itselle pitää Thumb ;D
-
niin omasta mielestäni hieman turha menoerä! sisälokarit on sitten älykkäämpi sijoitus! massaus sieltä mistä kivet ja hiekka voisi hakata ja kuluttaa runkoa ja peltiä...suola se on joka syö autot ja sitähän ei paljon enää käytetä! oviin voipi ruiskutella kotelosuojaa
Kun on sisälokarit, ja ohjaamon alustassa jo tehtaan roinat pohjassa, ei kovin massattavaa jää; takarunkoa ja taka-akseli. Asunto-osassa ei ole mitään massattavaa 8)
Sen sijaan kotelot ovat tehtaan jäljiltä täysin kuivat, ja maaliltaan erittäin huonot nyky pakuissa - jopa maalipinta on pakuissa paljon huonompi (ohuempi) kuin hlöautoissa. Näin perusteli amm. ruostesuojaaja - miksi en uskoisi :-X
Minulta saa seur. omistaja täysin ruosteettoman ja suojatun auton, jota ei ole edes ajettu suolassa - olen itse tehnyt noita mätähommia ja ruostesuojauksia niin tarpeeksi, että minun kautta ei suojaamattomia uusia autoja mene. Se on myöhäistä 5 vuoden ymp. vuotisen käytön jälkeen.
Voisin sanoa vähä ihaata lainaten - kuka harrasteajoneuvolla ajaa hiekkateitä ;D :o :P No, joskus mutta vauhti onkin max 40m/h tai alle jos rupeaa kivet kiliseen...
-
Niimpä! olen omasta Rimorista tutkinut rungon hyvinkin tarkkaan ja todennut sen oikeinkin terveeksi ja vahvaksi, onhan siellä sitä pinta ruostetta jo vm98 mutta kun tuota suolaa ei käytetä enää ja kesällä varsinkaan , niin maalaisjärki sanoo sen ainakin firmoilla tehdyksi jätän tekemättä.. olen itse tehnyt viime kesänä sekoituksen jossa on bitumia ja petroolia sen olen ruiskutellut runkoon sinne kun se kuivuu niin on bitumia estämässä ja hidastamassa korroosiota. oviin ja muihin vastaaviin koteloihin olen purkki suojaa pruutannut reilusti.. etulokarit on jo joku muu massannut hyväksi...
-
..
eikä kukaan koskaan ole kysynyt että onko suojaus tehty.
Minä kun kattelin käytettyjä m-autoja, niin liikkeiden pihoissa konttasin p*rse pystyssä autojen alle - hyi s**t*n* 8) - niin oli muutaman vuoden ikäiset "suomiauto", yleensä vielä "laatumerkkejä", taka-akselistoltaan lehtareita myöten aivan ruostehilseen peittämiä..
Joko uusi auto suomi-myyjältä tai pitää hakea käytetty etelästä. Niinhän siinä kävi :D
-
Heti eka ostos oli Lokarin etusisälokarit ja moottorin täydellinen alapuolinen suojalevy elokuussa -08 ja täytyy sanoa että Ducatossa tuo etulokasuoja on melko koteloinen, on siinä hiekkämössölle ja kosteudelle mukavia onkaloita, hiekkateille ei mennä kovin vähällä täälläkään, kerran ollaan ajettu Adrialla yhteen soittoon hiekkatietä 15 km ja toki takaisin, 50 km/h oli vaan nopeutta, piti muutaman kerran ajaa levikkeelle jotta pääsi kiireisimmät paikalliset ohi, se oli jossain Peräseinäjoella, lähellä sitä SFC-leirintäaluetta.
-
Minä kun kattelin käytettyjä m-autoja, niin liikkeiden pihoissa konttasin p*rse pystyssä autojen alle - hyi s**t*n* 8) - niin oli muutaman vuoden ikäiset "suomiauto", yleensä vielä "laatumerkkejä", taka-akselistoltaan lehtareita myöten aivan ruostehilseen peittämiä..
Joko uusi auto suomi-myyjältä tai pitää hakea käytetty etelästä. Niinhän siinä kävi :D
Enpä voi kiistää! Ostajaa varmasti kiinnostaa, tarkoitinkin ettei kauppiaat ole sitä koskaan kysyneet. Aika päällipuolisella silmäilyllä muutenkin ottavat vaihdokin.
-
Kun on sisälokarit, ja ohjaamon alustassa jo tehtaan roinat pohjassa, ei kovin massattavaa jää; takarunkoa ja taka-akseli. Asunto-osassa ei ole mitään massattavaa 8)
Sen sijaan kotelot ovat tehtaan jäljiltä täysin kuivat, ja maaliltaan erittäin huonot nyky pakuissa - jopa maalipinta on pakuissa paljon huonompi (ohuempi) kuin hlöautoissa. Näin perusteli amm. ruostesuojaaja - miksi en uskoisi :-X
Minulta saa seur. omistaja täysin ruosteettoman ja suojatun auton, jota ei ole edes ajettu suolassa - olen itse tehnyt noita mätähommia ja ruostesuojauksia niin tarpeeksi, että minun kautta ei suojaamattomia uusia autoja mene. Se on myöhäistä 5 vuoden ymp. vuotisen käytön jälkeen.
Voisin sanoa vähä ihaata lainaten - kuka harrasteajoneuvolla ajaa hiekkateitä ;D :o :P No, joskus mutta vauhti onkin max 40m/h tai alle jos rupeaa kivet kiliseen...
Hep ja Hep Hep. Me puskaparikkilaiset ja kaikki vähääkin hullummat kalamiehet. Juuri tulin kaverin luota ja kova meillä on vääntö, jotta lähdemmekö vapun jälkimainingeissa köröttelemään Nellimön takamaille vai Arjeblogin perukoille. Noh kumpi tahansa niin hiekkatieltä ei voi välttyä.
Mutta jos auto rapaantuu, väliäkö sillä, loppupeleissä jäädään varmasti plussan puolelle.
Suojattu on jo uudesta lähtien, lokarit edessä ja takana+lisäroiskeläppiä ja tarkistussuojauksia kahden, jopa vuoden välein.
-
Auto haettu Haarniskasta. Ihmettelen vieläkin, miten hyvää voi palvelu olla; kaikki mahdollinen selostettiin, käytiin auto läpi eikä ollut kiire.
Korviini tuli, että eräs paikkakunnalla merkittävän markkinaosuuden omaava alan_liike käyttää paljon uusia autoja ruostesuojauksessa. Kuulemma siksi, että ne yleensä palautuvat heille käytettyinä, ja autot on helpompi myydä ruosteettomina.
Ja ei, en muistanut kysyä puuosain suojauksesta. >:(
Edit: ja tosiaan, alasuoja pitäisi hankkia moottorille...
-
Aika monelta jää huomaamatta koteloiden vedenpoisto reiät! Menee yleensä tukkoon kotelosuojasta. Vielä aikojen päästä suojauksesta! Aurinko lämmittää kotelon ja massasta tulee juoksevaa uudestaan. Nimim: kokemusta on. Fiatin kuskin puoleinen helma alkoi pakkasella pullistumaan ja vettä tuli tallin lattialle ihan riittävästi.
-
^
Tuosta pitää kysyä!!! Hyvä tieto, kiitos.
Pitää käyvä ehkä Haarniskan pihassa joskus kääntymässä.
-
Vähän asian vierestä. Minun entinen oli kanssa tämä uusikorinen transu. Ja siinä meni kaksi kertaa taka-akselin etu puolella olevien ABS- antureinen letkut rikki sohjo kelissä ajaessa. Joten roiskeläpät eteen ovat vähimmäis vaatimus tuolle mallille
-
^
Eikös kaikissa noissa ole vakiona eturoiskarit - jopa italo-koodin autoissakin.
-
http://www.takuusuojaustammela.com/ Itse kävin täällä.Hinta kohdallaan :) Ensin harmitti 4pv.n käsittely.Sain kuitenkin hyvin sovittua ajankohdan ja kaikki sujui odotetusti.
-
Minä kun kattelin käytettyjä m-autoja, niin liikkeiden pihoissa konttasin p*rse pystyssä autojen alle - hyi s**t*n* 8) - niin oli muutaman vuoden ikäiset "suomiauto", yleensä vielä "laatumerkkejä", taka-akselistoltaan lehtareita myöten aivan ruostehilseen peittämiä..
Joko uusi auto suomi-myyjältä tai pitää hakea käytetty etelästä. Niinhän siinä kävi :D
Sama juttu itellä ja sen takia ostin uuden auton.
Uutena samantien alustan massaus, sisälokasuojat eteen ja taakse + isot roiskeläpät + moottoritilan suoja Thumb eipä tartte olla ruosteita hinkkaamassa ;D
-
Edit: ja tosiaan, alasuoja pitäisi hankkia moottorille...
http://www.hoverfin.com/Pohjapanssarit/
-
^
Homma hoidettu aikanaan! Hyvä palvelu tuolla, eikä tuotteessakaan vikaa. Kestää ottaa vähän iskuakin tarvittaessa.
Suosittelen.
-
eikä tuotteessakaan vikaa. Kestää ottaa vähän iskuakin tarvittaessa.
Kuten jo aiemmin on ollut puhetta, tuote oli hiukan 'yleismallinen', eli kiinnitykset ei sopinut ihan heittämällä. Sovituksen jälkeen ollut hyvä.
Eniten minua hirvitti Voortin alhaalla olevat ilmastoinnin letkut, jotka tuntuivat ottavan kiinni joka risuun. Ja suojaahan se moottoria turhalta kuralta.
Vaikuttaako lämpötalouteen, sitä en tiedä mutta -35:ssä, pohjalevyn kanssa, ilman nokkapeittoa lämpömittari sojotti samassa asennossa kuin kesälläkin.
-
..
Vaikuttaako lämpötalouteen, sitä en tiedä mutta -35:ssä, pohjalevyn kanssa, ilman nokkapeittoa lämpömittari sojotti samassa asennossa kuin kesälläkin.
Vaikuttaa, ohjaamon lattia lämpiää vaikka hyvin eristetty. Takavetoisessa kun aski juuri lattian alla :-X
.. Unkari-Kroatia motariajoa satoja kilsoja helteessä A/C päällä - ei kannata turhaan pysähtyä ihan lennosta vaikka useamman minuutin käyttäs konettaa lämmöntasaukseen. Auttaa kun jättää konepellin pystyyn.. kunhan eivät muut tyrkytä hilfeä 8)
Olis pitänyt aluslevy jättää kotiin ;)
-
muutaman vuoden ikäiset "suomiauto", yleensä vielä "laatumerkkejä", taka-akselistoltaan lehtareita myöten aivan ruostehilseen peittämiä..
"Laatu"merkki Fiat, jonka malli Ducato, on lienee nopeiten ruostuva paku ainakin tässä maassa, joten ruostesuojaus olis todellakin paikallaan, etenkin jos alustassa hytin takana käytetty fiiatin peltejä eikä lepää Al-Ko:n sinkityn rungon päällä.
http://www.finikor.fi/images/stories/Finikor/pdf/matkailuauto.pdf
-
Suojautin omani viime syksynä ja autoon hitsattiin muutama paikka, auto on vm-2005 ducato ja tuotu suomeen 2008. Harmittaa kun en suojauttanut sitä heti silloin kun sen ostin.
Eteen laitettiin sisälokarit ja muovisen pohjapanssarin olin laittanut edellis kesänä.
Jos autoa ei raaski suojauttaa, niin suosittelen että käyttää sen edes alustan pesussa ja tarkastuttaa samalla onko jo ruosteen alkuja/ reikiä.
Minä käytin autoni Takuusuojauksessa Tampereella, missä on se vanha 600 nen fiat katolla.
Siellä tehdään myös päälli/alusta pesuja, mutta soittaa kannattaa ensin että nosturilla tilaa.
http://www.autontakuusuojaus.fi
Transit ja sprinter on ihan yhtä hyviä ruostuun kuin ducato.
-
Toki ruostesuojaus on aina kannattavaa ja ainahan se on parempi jos sen teettää heti kun ostaa auton mutta voi sen teettää myös myöhemmin, tärkeintä että huuhtelee auton pohjaa säännöllisesti.
Tässä Adria on viiden vuoden ikäinen ja takana oli tuolloin 50000 km joista 7000 km ajettu talvella, nekin kilsat tosin pakkaskeleillä, ei suolasohjossa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1424360165.jpg) (http://karavaanari.org/kuvat/1424360173.jpg)
Seuraavana kesänä 2014, kesäloman lopuksi Adria suojautettiin Finikorin kotelosuoja-aineilla ja massoilla ja lopputuloksena pohja on nyt sitten tällainen.
(http://karavaanari.org/kuvat/1424360319.jpg) (http://karavaanari.org/kuvat/1424360320.jpg)
Ja lopuksi sivellin itse vielä valtticoloria alustan vesivaneriin kauttaaltaan.
(http://karavaanari.org/kuvat/1424361315.jpg)
-
Suojautin omani viime syksynä ja autoon hitsattiin muutama paikka, auto on vm-2005 ducato ja tuotu suomeen 2008. Harmittaa kun en suojauttanut sitä heti silloin kun sen ostin.
Eteen laitettiin sisälokarit ja muovisen pohjapanssarin olin laittanut edellis kesänä.
Minäkin massautin retkuiluautoni heti maahan tultuaan n. 13 vuoden iässä. Auto oli majaillut Hannoverissa varmaan koko ikänsä. Pohja oli kohtuukuntoisessa maalissa.
Lokarit eteen ja taakse roiskeläppineen. Sitten täysi massaus, eli kotelotkin ylös asti. Samoin tapojeni mukaan muoviset lokaritkin massautin molemmin puolin. Auto oli alunperinkin hiljainen, mutta nyt ääni muuttui enemmänkin huminaksi.
Kaikki autot olen massauttanut, oli sitten järkeä tai ei. Silloin harvoin kuin ostan uuden auton, niin massautan sen uutena.
-
Tuollaiset (http://i29.photobucket.com/albums/c281/oula/2013-08-27133117_zps26411f02.jpg) kaksi pulikkaa pohjamaalasin ja kilikali kotelomassalla ja alustamassalla käsittelin 19 kuukautta sitten .
Ja tällaisia (http://i29.photobucket.com/albums/c281/oula/2013-08-27175634_zpsc2288be5.jpg)ne ovat vieläkin ,pikkusen kiilto vain hävinnyt.
En sitten tiedä mitä tästä pitäisi ajatella :-X
Kun kerran pääsen vaivatta montulle luotan noihinkin aineisiin täysin.
Kova vaivahan niissä on ja sotkuista hommaa.
No nykyisen auton pohjan kuntoa pääsee tarkastelemaan taas ensi kesänä ja se on vain kotelosuoja -aineella käsitelty .
-
2007 uusi Adria meni heti kaupasta omaan alustasuojaukseen, eli kotelot kaikki sai koteloaineet, runko ensin kotelo tartunnan ja sitten oikean suojan. Lokarit ja jatko lätkät eteen. Taakse oikein alutuilla istutetut kuralätkät.
Mutta se puupohja suojattiin aidolla puuterva / vernissa seoksella. Ekana vuonna 70vernissaa ja 30 tervaa.
Uusinta käsittely 3:na kesänä sekä pohja , että nuo metallisosat. Nyt tuo pohja seos 50/50 terva vernissa. Näyttää toimivan ja on ekologinen ja kuitenkin hengittävä. Tietty olen tykästynyt myös noihin perinteisiin tapoihin ( Panu Kailan ja iskän opit ).
Kolmas kerta oli -14 vain kotelot ja ovet.
Ihan on asiallisessa kunnossa. Lisäeristin kanssa heti uutena tuon harmaavesisäiliön ja portaan sekä paljon muualtakin.
-
On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa... Säästyn tuoltakin.
Mutta, runkopalkit yms pitää ruostesuojata jahka kelit lämpenee. Itselläni on sopivaa kuumavesipesuri, tilaa ja paineilmaa. Mitä muuta tuohon "mukavaan" puuhaan tulen tarvitsemaan?
-
On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa...
Onko se Hymerin asunto-osan pohja lasikuitu- vai alumiinipintainen ?
-
Mielestäni ei kumpaakaan vaan jonkinlaista komposiittimateriaa lia.
-
On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa... Säästyn tuoltakin.
Mutta, runkopalkit yms pitää ruostesuojata jahka kelit lämpenee. Itselläni on sopivaa kuumavesipesuri, tilaa ja paineilmaa. Mitä muuta tuohon "mukavaan" puuhaan tulen tarvitsemaan?
Onko homma muuten tuttua - muihin menopeleihin? Samat menetelmät..
Liuottavan pesuaineen, jos vanhaa massaa jää, sen päälle pehmennystä (esim. kotelosuoja-aine tms.), alkaviin hapettumiin/ruosteisiim "katkaisu"; happoväri tmv.
Puhdistuksen, pohjustuksien ja kuvumisien jälkeen kannattaa tehdä kotelosuojaus - massaus vasta sen jälkeen..
Kompurassa hyvä litratuotto, korkea paine ei olellinen. Kotelosuojaruisku riittää. Ainakin minulla toiminut hyvin massan kanssa kun pillin ottaa pois. Valmis pullotavara tulee isosta reiästä (ei suutinta) - kerralla saa 1-2mm kerroksen. Painetta ei saa olla liikaa, koska muutoin ilmavirta vetää massapinnan laineille - ei korvata ruiskutusetäisyydel lä, koska muuten ympäristöön hukkuu arvokasta ainetta .. Oikea tuntuma, aikansa kun nahoittuu, uusi kerros päällä (tarvittaessa). Periaattessa simppeliä..
-
Kiitos, siinä tuli hyvä tietopaketti!
-
Rullamersussa on peltipohja luojan kiitos matkailuosassakin.. Pystyseinät on vaneri/urtsu/vanerikomboa ja ne tulee lattian "ali" pätkän matkaa auton alle.. Harjasin porakoneen poraharjalla ne ja sudein tervaa ensin ohuena ja lopuksi paksuna mutta lämmitettynä..
Puu kun on puuta auton alla ja sitä ei saa "sulkea" näillä oikeilla raudalle tarkoitetuilla ruostesuoja-aineilla..
Bonuksena kesäfiilis on kohdallaan kun aurinko lämmittää :)
-
Suunnitelmissa ruostesuojata fiiusta etupyörien kotelot ja kaaret joissa ei ole vielä mitään suojausta. Koteloissa on vielä tehtaan maalipinta,eikä ruostetta pahemmin näkynyt,kun jossain ihan todella todella pientä alkua, joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
-
joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
- Noinhan tuossa juuri neuvottiin(#38), ensin ruostesuojaus-- sitten massa. Tuota järjestystä
ei voine liikaa korostaa. Ja riittävästi jähmettymisaikaa suojaöljylle.
- Itse olen äärimmäisen kitsas massauksen suhteen, massaus on niin salakavala siitä
että se haittaa suojauksen onnistumisen jälkivalvontaa. Tyypillisesti massaan vain
kriittiset kiveniskualueet (suoraanajettaessa) eli en edes pyöränkoteloita kauttaaltaan.
Muusta alustasta puhumattakaan. Yhtenä perusteena tuossa on lisäksi havainto siitä
miten hyvin kotelosuoja selviää alustassa. Ja kun ei enään selviä niin täydennän sitä
mieluummin kuin katselen komeaa massaa jonka alle en pääse näkemään.
- Kuivatuskin pesujen jälkeen asettaa omat vaatimuksensa. Omat suojaukseni ajoitan kesän
kuumimpaan hetkeen, jos siihen sattuu sateita ja on tarpeen ajaa märällä niin siirrän
toimenpidettä.
Miten muuten tuo tehtaan maalipinta.... onko se todella vain maalipinta, ei ruiskutettu
muovi? Katsoitko tarkkaan, tuo nimittäin muuttaa asiaa jos noin olisi.
Puuosien suojaukseen olen käyttänyt pellavaöljyä joka on terästetty metyleeni-bis(tiosyanaatti):lla.
Siitä hankala homma että lisää sitä ei enään taida saada, joskus on saanut myydä yrityksille
mutta taidettiin kieltää kokonaan parisenkymmentä vuotta sitten. Tuntuisi siltä että karavaani-
vehkeitten alla on niin arvokkaita puuosia että niitä varten pitäisi syntetisoida jotain uutta
ratkaisua. Mutta mitä..... voisiko perustua kupariin tai 6-arvoiseen kromiin...?
Hieman rekvisiittaa, kaikenlaista ruostesuojausvempel että on tullut vuosien mittaan kehiteltyä
kun kaupallisten valmistajien suunnittelijat eivät koskaan mene auton alle "tuotostensa" kanssa.
Eräs vinkki jota voi käyttää moneen muuhunkin(1).... tuollainen tuli tehtyä kun kyllästyin
painepesurin varren kanssa touhuamiseen.
(https://karavaanari.org/kuvat/1491797457.jpg)
Olipa juhlavaa suihkutella tuolla auton alla. Tietysti pitää muistaa että tuolla suihkuttaa
silmänräpäyksessä myös naamaansa, ei sovellu hosakoille. Eikä täytä konedirektiivin
vaatimuksia.
Tarvitaan varajatkovarsi (tai se ainut alkuperäinen), putki väliltä poikki ja TIG:llä 45ast.
kulma suuttimen viereen, hydrauliikkaliike prässää liittimet pienimmälle letkulle mitä löytyy ja
siinä se.
(1) Karavaanareille erityisesti.... tuolla on kiva painepestä vesisäiliö kun saa suuttimen
kourassaan luukusta sisälle.
-
Suunnitelmissa käydä juurikin läpi kriittiset kiveniskupaikat. Tuo massaus ajankohta menee todennäköisesti lähelle heinäkuuta,jotta olis tarpeeksi lämmintä,mutta taida onnistua,kun pidemmällä reissulla silloin. Kotelosuojaa suihkuttaessa ei varmaankaan autolla kannata ajaa vähään aikaan,jottei käsitelty pinta kärsi..?
Kiveniskumassa olis helppo,kun jämähtää nopeammin,mutta sitten pohja suojaus ei ole kunnollista,jotta tiedä mitä tehdä. :-\
-
Suunnitelmissa ruostesuojata fiiusta etupyörien kotelot ja kaaret joissa ei ole vielä mitään suojausta. Koteloissa on vielä tehtaan maalipinta,eikä ruostetta pahemmin näkynyt,kun jossain ihan todella todella pientä alkua, joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
Alustan ja varsinkin koteloiden huolellinen pesu, huolellinen kuivaus , paineilmalla kotelot puhtaiksi, sitten tunkeutuva kotelosuoja-aine koteloihin unohtamatta ovien ja etu/ takaluukkujen saumoja ja myös primeriksi kauttaaltaan alustaan ja lopuksi vielä kulutusta kestävä paksumpi kivisuoja-aine alustaan -tietysti laadukkailla aineilla, teräketjuöljyt ja tiikerimassat voi unohtaa .