Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: rantaesa - 29.01.2019 kello on 20:11
-
Jos auton starttiakkua pitää erillisellä laturilla (c-tech) ylläpitolatauksessa silloin kun auto ei ole verkkovirtaan kytkettynä mutta kylmänä , onko tästä mitään haittaa ? Siellä on näköjään joku rele joka ei päästä latausvirtaa hupiakuille koska jännite starttiakulla on silloin suurempi . Voisin tietenkin pitää auton verkkovirrassa koko ajan mutta koska siinä ei ole lämmitystä päällä niin mitä verkkovirrassa pito silloin tekee auton omalle laturille, varsinkin kun säät vaihtelevat kovista pakkasista plussakeleihin , voiko tulla kosteusongelmia elektroniikkaan ?
-
Ei ole haittaa, mikäli laturi on tarkoitettu ylläpitolataukseen ja on ehjä.
-
Kyllä se on ylläpitolataukseen tarkoitettu , tähän ratkaisuun olen päätynyt koska starttiakulle on noita virrankuluttajia , varashälytintä , radiota yms jotka parinviikon seisottamisen jälkeen saavat akun aika tyhjäksi. Asuntopuolen akuissa pysyy paljon paremmin virta
-
Ylläpitolatureissa on se mielenkiintoinen asia, että miten vakuutusyhtiö suhtautuu mahdollisessa palovauriossa "vartiomatta jätettyyn" sähkölaitteeseen.
Vaikka kaupallinen valmistaja kuinka myy laitetta ylläpitoon, kuten kaikenlaisia kodinkoneita mm pesukoneita ajastimella käytettäväksi, kyseeseen tulee helposti vakuutusehtojen kieltämä "vartioimaton käyttö".
Ilmoittaako vakuutusyhtiö vahinkotapauksessa, että he eivät korvaa vakuutusehtojen rikkomisen takia, kysy korvausta laitteen myyjältä?
-
Hymerissä on ohje, että jos lataa starttiakkua muulla kuin auton omalla ebl99:llä, pitää ebl99:stä painaa "batterie trennschalter" asentoon "batterie aus". Ebl 99 :llä on itsessään ylläpitolatausomina isuus myös .
-
Laitat vaan piuhan Hymerin seinään, niin pysyy molemmat akut latingissa.
-
Meikä laittoi asiaa tietämättömänä nykyiseen kulkineeseen viime talvena oman älylaturin autonakulle vaikka asuntopuolen piuha oli kiinni. Asiaa selvitettyäni tuo EBL lataa myös auton akkua vaikka piuha on hupipuolen liittimessä. Varmistin asian mittaamalla jännitteet molemmista akuista. Mulla siis virrat hupipuolen liittimeen ja sisällä pienitehoinen pakkasvahti joka pitää sisälämmön muutaman asteen korkeampana kuin ulkona. Myös kosteuden poistaja on sisällä mutta yllättävän vähän tuohon vettä talven mittaan kertyy. Onkohan syynä se että pakkasvahti pitää pientä lämpöä sisällä ja auto on kylmässä konehallissa eikä lunta päälle keräänny eikä kevään aurinko sitä päältä sulata. Siis ulkoilman olosuhteiden kosteuden vaihtelu on todella pientä.
-
Meikä laittoi asiaa tietämättömänä nykyiseen kulkineeseen viime talvena oman älylaturin autonakulle vaikka asuntopuolen piuha oli kiinni. Asiaa selvitettyäni tuo EBL lataa myös auton akkua vaikka piuha on hupipuolen liittimessä. Varmistin asian mittaamalla jännitteet molemmista akuista. Mulla siis virrat hupipuolen liittimeen ja sisällä pienitehoinen pakkasvahti joka pitää sisälämmön muutaman asteen korkeampana kuin ulkona. Myös kosteuden poistaja on sisällä mutta yllättävän vähän tuohon vettä talven mittaan kertyy. Onkohan syynä se että pakkasvahti pitää pientä lämpöä sisällä ja auto on kylmässä konehallissa eikä lunta päälle keräänny eikä kevään aurinko sitä päältä sulata. Siis ulkoilman olosuhteiden kosteuden vaihtelu on todella pientä.
EBL lataa tuossa tilanteessa hyvin pienellä virralla ( <2A ) auton akkua.
-
Ylläpitolatureissa on se mielenkiintoinen asia, että miten vakuutusyhtiö suhtautuu mahdollisessa palovauriossa "vartiomatta jätettyyn" sähkölaitteeseen.
Vaikka kaupallinen valmistaja kuinka myy laitetta ylläpitoon, kuten kaikenlaisia kodinkoneita mm pesukoneita ajastimella käytettäväksi, kyseeseen tulee helposti vakuutusehtojen kieltämä "vartioimaton käyttö".
On sähkölaitteita jotka on tarkoitettu käytettäväksi ilman valvontaa. Siihen ei vakuutusyhtiö voi vedota.
-
Myös kosteuden poistaja on sisällä mutta yllättävän vähän tuohon vettä talven mittaan kertyy. Onkohan syynä se että pakkasvahti pitää pientä lämpöä sisällä ja auto on kylmässä konehallissa eikä lunta päälle keräänny eikä kevään aurinko sitä päältä sulata. Siis ulkoilman olosuhteiden kosteuden vaihtelu on todella pientä.
Se pieni lämpö saa ilman kiertämään ja kosteus poistuu tuuletusaukoista.
-
On sähkölaitteita jotka on tarkoitettu käytettäväksi ilman valvontaa. Siihen ei vakuutusyhtiö voi vedota.
Se lienee ratkaisevaa, hyväksyvätkö vakuutusyhtiöt akun jatkuvan vartioimattoman lataamisen, ei se myydäänkö laitteita milläkin myyntiväittämillä, vrt ajastimella toimivat kodinkoneet mm. pesukoneet.
-
lukaiskaa vakuutusyhtiön suojeluohjeet.
Siellä on kielletty esim pesukoneiden, kuivurien yms jättäminen päälle ilman valvontaa...eli ne kannattaa sijoittaa olohuoneeseen ja käyttää vaan kun katsotte ite telkkua samassa tilassa...
tosin tuokin voi olla vajaata valvontaa... ja niinhän se onkin jos jotain pääsee sattumaan. ::)
-
Meillä on parikertaa astianpesukone lorauttanut vedet lattialle. Ekalla kerralla selvittiin lattialaatan kuivatuksella, jokunen kuukausi siihen kyllä meni, ja parketin uusimisella. Tokalla kerralla meni parketit ja kaapit vaihtoon. Ei niissä vahingoissa kysytty ett olitko vahtimassa konetta kun se oli päällä. Toisilla täällä on kumma tyyli sekoittaa joka asiaan vakuutuyhtiö.
-
Onko tietoa tästä. Autossa laturin cbe a2018, joka lataa auton akkua 2a virralla. Tarkoitus olisi lauantaina laittaa lataukseen egregaatin perään. Mutta, voiko auton akkuun kytkeä samanaikaisesti toisen laturin? Joissa taas vaihtoehtoina pikkuinen boschin älylaturi, reilu 3a tai crx:n hinattava älytön laturi, joka tuuppaa max. 60a. Josko sitä jollain 10-20a virralla käyttäis? Mutta ottaako toi cbe:n kiinteä laturi itseensä? Tarkoitus siis ladata akut ja mieluusti suht nopeasti, ettei tartte kahta päivää agrea huudattaa.
-
Oma kokemukseni on, että kaksi vanhaa laturia, älytöntä voi kytkeä lataamaan samaa akkua. Jos kytket älyllisiä latureita ne haistaa vuoron perään toisen antaman jännitteen ja latausta ei synny.
Ota akkunapa irti ja lataa sillä isolla laturilla pienellä teholla auton akkua ja annat sen cbe a laturin ladata hupipuolen akkua. Jos ymmärsin oikein siis
-
Toisilla täällä on kumma tyyli sekoittaa joka asiaan vakuutuyhtiö.
Mikäli sinulla ei ole mitään vakuutuksia otettuna, ei asia todellakaan sinua koske ja siinä tapauksessa pahoitteluni.
Mikäli sattuisi, että sinulla olisikin vakuutuksia, mutta et ymmärrä miksi se pitäisi ottaa omassa toiminnassa huomioon, en pysty sinua auttamaan.
-
No eipä nuo heitot että miten vakuutuyhtiö asiaan suhtautuu?, auta ketään. Tais mennä herne nenään.
-
Ehtymätön pätemisen tarve... ;D
-
Eikös noille vakuutusasioille pitäisi avata oma ketju, ne ei kuulu tämän saittiin. Tässä käsitellään hieman korkeamman tason juttuja. ;D
-
Hienoa, että "asiakeskustelijat" pysyvät vain ja ainoastaan lähtöaiheessa, siitä mitenkään poikkeamatta, asiallisesti ja väitteensä perustellen. Esimerkillistä! Thumb
-
Mikäli sinulla ei ole mitään vakuutuksia otettuna, ei asia todellakaan sinua koske ja siinä tapauksessa pahoitteluni.
Mikäli sattuisi, että sinulla olisikin vakuutuksia, mutta et ymmärrä miksi se pitäisi ottaa omassa toiminnassa huomioon, en pysty sinua auttamaan.
Siis oletitkos että @Arska niin kuin omasta pussista nuo kuivatukset ja lattioiden/kaappien vaihdot maksoi. En minä huomannut siinä niin lukevan ?
-
Eikös noille vakuutusasioille pitäisi avata oma ketju, ne ei kuulu tämän saittiin. Tässä käsitellään hieman korkeamman tason juttuja. ;D
Oikeassa ole mutta eihän täällä pysy mikään asia aiheessa kun on noita suuna päänä olevia aina.
-
Se lienee ratkaisevaa, hyväksyvätkö vakuutusyhtiöt akun jatkuvan vartioimattoman lataamisen, ei se myydäänkö laitteita milläkin myyntiväittämillä, vrt ajastimella toimivat kodinkoneet mm. pesukoneet.
Meinaat siis että esim. julkisten tilojen hätävalot ovat vakuutusehdoissa kiellettyjä?
lukaiskaa vakuutusyhtiön suojeluohjeet.
Siellä on kielletty esim pesukoneiden, kuivurien yms jättäminen päälle ilman valvontaa...
Ja samoin kun lähdet kotoa, sammutat jääkaapit, pakastimet, sun muut. Sekä omakotiasuja sammuttaa lisäksi lämmityksen. Ettei mene vakuutuskorvaukset jos vaikka sattuu vahinko..
Älkää nyt hulluja puhuko.
-
Itse ajattelin kääntää pääkatkaisijasta, kun poistun asunnosta tai työpaikalta. Vanerit ikkunoihin. Ja pääsulku kiinni, ettei tule vesivahinkoa. :-*
-
Oma kokemukseni on, että kaksi vanhaa laturia, älytöntä voi kytkeä lataamaan samaa akkua. Jos kytket älyllisiä latureita ne haistaa vuoron perään toisen antaman jännitteen ja latausta ei synny.
Ota akkunapa irti ja lataa sillä isolla laturilla pienellä teholla auton akkua ja annat sen cbe a laturin ladata hupipuolen akkua. Jos ymmärsin oikein siis
Ok. Pitääpä tuumia, en oo löytäny mistään radion ohjekirjaa ja sikäli tietoa, haluaako se jonkin koodin oltuaan virrattomana, niin en oo viitsiny ottaa auton akun piuhoja irti. Toki, voisin katsoa, saisko CBE:n päästä autonakulle menevät piuhat irti.. Ja kyllä, ymmärsit aivan oikein ja hieman epäilinkin, että älylaturit ei toisistaan tykkää. Toi mun iso laturi on varsin vähä-älyinen, eli se epäilemättä lataa, oli cbe lataamassa tai ei, mutta ettei vaan tekis vahinkoa tolle cbe:lle.
-
Onko tai löydätkö sulkakkeen ajoakun jälkeen ennen asuinosan laturia. Irrota se niin ei tarvitse ottaa akkukenkää irti
-
Lauantaina pitää tutkailla. Kyllähän toi jotenkin järjestyy. Kiitokset.
-
Elikkä kun siellä hymerin ohjekirjassa sanotaan että jos starttiakkua lataa ulkopuolisella laturilla niin ebl :n kyljessä on katkaisija josta pitää erottaa akut , no näinhän minä tein mutta sielä halvatun ohjekirjassa ei mainittu että se myös tyhjentää kaikki sinne asetetut tiedot , akuston amppeerimäärät , säiliöiden pinnat yms. Ja ohjelmointi on salaista tietoa joita ei asiakkaalle luovute eli ei tässä auta kuin suunnata ensviikolla maahantuojalle ohjelmoimaan ebl...kyllä tämä vähän sylettää ...
-
Vähän kyllä meinaa kavitoida. Emännän autosta petti akku ja sitä lataillessa petti boschin älylaturi. No, autoon hommattu akku ja samalla uusi laturi. tuota etsiskellessä törmäsin aiemmin mainitsemaani isoon laturiin ja huvikseni vilkaisin sen tietoja.. Käynnistyksessä ottoteho 12kw, epäilemättä hetkellinen (muuten paukkuisi kotonakin sulakkeet) mutta takuuvarmasti agre kyykkää kun nappia painaa. Eli taidetaan latailla 4A älylaturilla sitten. Toivottavasti akku on suht täysi. Tietty voi pistää auton käyntiin ja antaa sen latailla itse itsensä.
-
Elikkä kun siellä hymerin ohjekirjassa sanotaan että jos starttiakkua lataa ulkopuolisella laturilla niin ebl :n kyljessä on katkaisija josta pitää erottaa akut , no näinhän minä tein mutta sielä halvatun ohjekirjassa ei mainittu että se myös tyhjentää kaikki sinne asetetut tiedot , akuston amppeerimäärät , säiliöiden pinnat yms. Ja ohjelmointi on salaista tietoa joita ei asiakkaalle luovute eli ei tässä auta kuin suunnata ensviikolla maahantuojalle ohjelmoimaan ebl...kyllä tämä vähän sylettää ...
Mitä ihmettä höpiset, vedätätkö?
-
Valitettavasti en vedätä. Soitin maahantuojalle ja sieltä todettiin että sinne pitää näpytellä uudet tiedot sisään. Se muuten tehtiin kerran viimekesänä , n 20 min homma , edellinen omistaja oli vaihtanut hupiakut siihen mutta sitä tietoa ei oltu syötetty ebl : ään , akkunäytön perässä paloi kysymysmerkki. Sinne syötettiin tiedot uusista akuista , amppeerit ja ikä. Senjälkeen kuulemma osaa ladata akut täyteen. No kysymysmerkki näytöstä ainaki hävis. En tiedä onko minua vedätetty sitten...kävin pistämässä 12v virran päälle , raitisvesi hälyttää tyhjää ei kuittaannu , akkunäyttö 176amp ja kysymysmerkki perässä , starttiakku on erillisessä ylläpitolaturissa ja jännite 14.4v , hupiakkujen jännitettä näyttää 13v ja teksti charge huutomerkki perässä ...akut 98% varattuna ...sekosko tuo lopullisesti yhdestä ainoasta akkujen erotuksesta ..
-
On ja tosi pahasti.
-
Yrittänyttä ei laiteta , kaiken muun sain näpyteltyä ohjekirjaa seuraten kuntoon mutta tuo latausnäyttö kummittelee vieläkin , näyttää 50A latausta vaikkei olla töpselissä
-
Laitat vaan piuhan Hymerin seinään, niin pysyy molemmat akut latingissa.
Näimpä. Miksi asioista pitää tehdä monimutkaisia. Laittaa vaikka ajastimen väliin, ettei lataa jatkuvasti.
-
Tästä souvista viisastuneena teen tästälähin niin
-
Yksi konsti olis kokeilematta , vanhoista ebl jutuista löysin maininnan resetoinnista joka ehkä auttais tähän virtanäytön sekoiluun , siellä hupiakulla on harmaa 2A sulake joka nähtävästi on joku sensorikaapeli , sen sulaketta jos käyttää 10 sek irti mutta ei selvinnyt tehdäänkö se ebl sammutettuna vai riittääkö kun ottaa asuntopuolen 12v nollille ?