Oven tiennoolla pitäisi olla keltainen pienen tiiliskiven kokoinen tarra ja siinä kolmion alla lukea monelleko hengelle se ilmanvaihto tarkoittetu..
(https://cdn.virtasenkauppa.fi/original/05822-tarrasarja-matkailuajoneuvoon-tarrasarja-matkailuajoneuvoon-15298-24397.jpg)
Jos auton on välimereläistä perua, ei suunnittelija ajatellut, että joku voi +30 helteen sijaan oleilla siinä 50 asetetta kylmässä paikassa. Vetoa on kuin olis ikkuna auki..
..noh, siinä keltaisessa tarrassa lukee, että ilmanvaihtoa ei saa tukkia - mitäpä muuta voi täällä ohjeeksi antaa, jos siinä alkujaan ei ole mitään säätöä.
Onkos tuohon tarran olemasaa oloon jotain pykäliä jossain? 90 luvulla on ollut viittauksia mutta 5min googlailulla en löytänyt tuoreempia?Taitaa tulla nestekaasuasetuksen puolelta.
Eikös nuo pitäisi tulla valmistajalta eikä taida nykyään vempeleissä noita enää kaikissa olla?
2.1 Ilmanvaihtohttps://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf (https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf)
Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihd olla siten, että vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaiht oon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähimmäisilmanvaihd on testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen
riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2
.
Ajoneuvo tulee varustaa ilmanvaihtojärjeste lmän varoituskilvellä, joka ilmoittaa
ajoneuvossa oleskelevien henkilöiden enimmäismäärän. Lisäksi kilvessä tulee
kieltää niiden ilmanvaihtoaukkojen sulkeminen, joissa ei ole sulkemismekanismia.
Taitaa tulla nestekaasuasetuksen puolelta.2009eiku 2015 vuodelta löytyy tällainen ohje;https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf (https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1325147177/867b016d0827c1649cc2fc19111794f6/4747-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista.pdf)
E; tuo ohje olikin kumottu 2015 tällä https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1427108112/3d44da8e9f61d76bf836bcd3ad7b5815/17166-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista_(Lopullinen_versio).pdf (https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1427108112/3d44da8e9f61d76bf836bcd3ad7b5815/17166-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista_(Lopullinen_versio).pdf) - mutta lainaus päätee yhä. :D
Ja Caravantukku myy noita 10 kpl nipuissa jämyille ja uusiin rekisteröitävin matkailuajoneuvoihi n kait vieläkin kuuluu noit laput liimailla..
uusiin rekisteröitävin matkailuajoneuvoihi n kait vieläkin kuuluu noit laput liimailla..
Tiedä tuosta, oman bränikän vaununi ajoin suoraan Vuosaaresta ensirekisteröintiin sä, nakkasin vain sammuttimen ja varoituskolmion keulan parivuoteen päälle, suikka mitään tarroja kysellyt. Tai tiedä vaikka olisi katsonutkin niiden saksankielisten Pefletin tehtaan alkup. tarrojen olevan ihan riittävät mm. kaasupullokotelon sisällä ;D
Olen vissiin joskus aiemmin jo maininnut, jos katsastaja on tehnyt virheen sinun vaunun katsastuksessa, ei sitä kannata käyttää ennakkotapauksena ;)
Mun Sitikalla meni 9 vuotta ongelmitta, vaikka sumutakavalo ei toiminut, tosin merkkivalo toimi. Kymmenennellä kerralla huomasi. Sellaista taitoa ammatissaan.
Vaan mitä tulee ilmanvaihtoon vaunussa, niin todella helppo nuo lattiassa olevat raitisilma-tulot on vaikka ihan vahingossakin tukkia jollain tavaralla joka vaan liukuu tuon aukon päälle. Toki onhan ne poistot yhä katonrajassa auki, mutta mitäpä sieltäkään juuri painovoimaisesti poistuu jos mitään ei enää tule lattiasta tilalle :-\
Vaunuissa on noin 40mm ilmasola kalusteiden alta pattereille, jolloin istuinlaatikoissa tai sängynalla oleva tavara ei haittaa ilmankiertoa mitenkään ;)
No harvemmin siellä istuinlaatikossa sitä tavaraa niin tiukasti on että se tukkisi tuon sisäilmakierron(kin). Mutta tässä puhuttiinkin nyt niistä istuinlaatikon(kin) lattiassa olevista valkoisista muoviritilöistä lattiassa, joista tulee se korvausilma vaunuun. Noiden päälle kun laittaa vaikka pienen paffilaatikon, niin aika hankala sitä on sen ilmankaan enää tuosta aukosta vaunuun sisälle tulla, eikös. Toki noita samoja ritilöitä löytyy sitten sieltä täältä vaunusta, joten perustuuko tuo sitten määrään ja todennäköisyyteen, jotta tuskin on kaikki kuitenkaan samaan aikaan peitettyinä jos siis ihan vaan vahingosta puhutaan = aina se ilma vaihtuu edes jotenkin, hyvin heikosti mutta vaihtuu kuitenkin ???
Ja mitä tulee yleistämisiin, niin toki voin puhua vain vain tuosta omasta pefletistäni, kuinka siinä tuo sisäilmakierto ja raitisilman tulo on järjestetty, sekä tietty vain muistella ex. as.autojani, kuinka niissä nuo oli toteutettu. Oheinen kuva meidän vaunun keulan parivuoteen alta, miten siellä nuo on ratkaistu 8)
Vaan mitä tulee ilmanvaihtoon vaunussa, niin todella helppo nuo lattiassa olevat raitisilma-tulot on vaikka ihan vahingossakin tukkia jollain tavaralla joka vaan liukuu tuon aukon päälle
varmasti suurimmassa osassa vaunuista tuossa lattialla on noin 40mm rimojen päällä vaneripohja, joka kattaa koko lattian. Sekä sängyn alla että istuinlaatikoissa.
Moiseen "välipohja-rakenteeseen" en ole aikaisemmin törmännytkään, missään noista omista retkuleistani tuollaista kun ei ole ikinä ollut :-[Itsellä ollut järjestään.
Jos ilma poistuu kattoluukun kautta ja korvausilma tulee lattialle. Soppa on selvä, vedon tunne on huomattava.
toisinpäin painovoimainen ilmastointi ei toimi.... :o
Tuollainen painovoimainen ilmastointihan olisi kätevä. Säästäisi heti pari tonnia laitehankinnoissa.
Mistä noita saa?
Tuollainen painovoimainen ilmastointihan olisi kätevä. Säästäisi heti pari tonnia laitehankinnoissa.
Mistä noita saa?
Jos ilma poistuu kattoluukun kautta ja korvausilma tulee lattialle. Soppa on selvä, vedon tunne on huomattava.
Mie en oo tuosta meijän mökistä, Tec merkkinen alkovi,löytäny lattianrajasta reikiä..
Eli saako nuo tosiaan kattoluukut eristää ja peittää ne ilmankiertokanavat niistä .
Näkeehän niistä luukuista, missä on ilmankierto.
Cabby,polar,solifer ja kabe ei tommosia tartte ;) Thumb
Mikähän se mahtaa olla ikkunoiden osuus lämpöhävikistä....Em minä tiedä pyöriikö se liikaa mutta kun on tarkka kwhmittari niin seurailen.
Ilman vaihdosta voisi vähän tinkiäkin jos on vaan 1-2 hlö mutta ne on uuvatteja varten tehty niin että riittää varmasti.
Mutta jos sähköä menee liikaa niin kaasulämppäri päälle niin lakkaa mittari pyörimästä.
Testailuun lainaa jostain monikaasumittarin, jolla näkee muun ohessa paljonko on happea ja paljonko hiilidioksidia. Herättääkin vielä, jos meinaa tasot karata pois sietoalueelta.Kaben ohjekirjassa kerrotaan notta ilma tulee vaunuun patterian alla olevista reijistä pattereiden läpi.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Kaben ohjekirjassa kerrotaan notta ilma tulee vaunuun patterian alla olevista reijistä pattereiden läpi.Unohda Jyväs Caravan!
Ilma poistuu kattoluukun reijistä ja liesituulettimen kanavasta.
Näihin en ole koskenut.
Jotta sori oikeesti kun aloin kirjotella väärässä ketjussa ::)
Pitää siirtyä lämmityksen tehostamiseen ja eristämiseen.
Mutta se alkoi tuosta Jyväskaravaanin mainoksesta jossa kaupattiin kattoluukun eristeitä :-X
Cabby,polar,solifer ja kabe ei tommosia tartte ;) Thumb
No eipä tietenkään...
Jos sisällä pitää lämpöä samanverran kun huonossa saunassa, niin ikkunoihin ja luukkuihin ei taatusti tiivisty kosteutta.
Paljonko nestekaasupullollis essa on kilowatteja?
Noin 144. Siis 11kg pullossa.Tarkoittaako tuo suurinpiirtein jotta 28kwh sähkön kulutus vastaisi 11kg:n kaasupullosta vajaata neljän vuorokauden lämmitystä?
kaikella on hyötysuhteensa....k aikkea ei saa lämmöksi...ei kaasusta eikä sähköstäKyllä se suora sähkö aikalailla 1:1 lämmöksi muuttuu
Kyllä se suora sähkö aikalailla 1:1 lämmöksi muuttuu
kaikella on hyötysuhteensa....k aikkea ei saa lämmöksi...ei kaasusta eikä sähköstä
4x28=112.
Kyllä. Jäähän tuosta n. 30kW palokaasuilla harakoille.
Ikkunan sisäpuolinen lisäeriste ei suinkaan vähennä ikkunaan tiivistyvän kosteuden määrää, päinvastoin.
kaikella on hyötysuhteensa....k aikkea ei saa lämmöksi...ei kaasusta eikä sähköstä
Em minä tiedä pyöriikö se liikaa mutta kun on tarkka kwhmittari niin seurailen.
Vaikuttaahan sekin tietysti jotta millainen ulkolämpötila sattuu juuri olemaan.
Laitoin nyt huvikseni kaikki pärränät umpeen niin katson vaikuttaako se niin paljon että viihtii tuolla olla.
Kabessa on kolme pientä 40x40 kattoluukkua vain jottei sieltä revontulia kyllä katsella.
No eilen meni 28kwh sähköä Kaben pitämiseen asumislämmössä joten 5,9€ maksoi se.
Kunhan nyt huomenissa katson seuraavan kulutuksen niin sitten koetan kaasulla.
Tämon nyt vaan tällasta opettelua taas.
Niin, osa energiasta muuttuu valoksi näissä vehkeissä.
Mutta jos verhot on kiinni, niin lämmöksi sekin jää sisälle..
Riippuu siitä, onko se eriste vain näkösuoja, vai oikeasti eriste.Kyllä, mutta se vaatisi eristeen, jonka höyrynläpäisevyys on ikkunaa pienempi ja se pitäisi saada liitettyä kaasutiiviisti ikkunan sisäpuolelle. Sanoisin, että mahdoton tehtävä, jos ikkunasta on ajatus vielä joskus nähdä ulos.
Jos kastepiste saadaan pois ikkunasta, ei sinne mitään tiivisty.
Teeppä tämmöiset, saattaa olla parempi kun on ulkopuolella. Ei hikoile ikkunat sitten kun on porukkaa sisällä.
www.obelink.nl/hindermann-thermomat-caravanraam.html
Cabby,polar,solifer ja kabe ei tommosia tartte ;) Thumb
Teeppä tämmöiset, saattaa olla parempi kun on ulkopuolella. Ei hikoile ikkunat sitten kun on porukkaa sisällä.Yhen ihmisen olemisella ei ikkunoissa ollut yhtään huuruakaan :-\
www.obelink.nl/hindermann-thermomat-caravanraam.html
Onko niissä paremmat ikkunat?Parempi eristys ;) ;D
Parempi eristys ;) ;Dai ikkunoissa ?
Ei kannata tai saa jättää näitä (https://kauppa.jyvascaravan.fi/Kattoluukun-talvieriste-40X40CM/339/16088/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=Luettelomyynti&utm_content=C-LT-ON&fbclid=IwAR13gDOcv44srj_i2Z7VVAwiNXPitz0YVKlgFqFoBP0WRNLx1TpoasLQQCs) paikalleen kun vaunu on kylymänä :o
Vessan seinät oli ihan vesihuurussa .
Otin sitten nämä pois luukuista niin seuraavana päivänä oli seinät kuivunut Thumb
vaikka nyt on ulkona sateisen kostea keli.
Eli sulla oli se routamatto hyttysverkon päällä?Niimpä!
Tuohan on hyvä todiste ilmankierron tarpeellisuudesta Thumb
Niimpä!Kyllä siellä tarkenee, myös ilman virityksiä. Vaikka energiaa menee hukkaan, niin kaikki harrastus maksaa!
Luukun sivussa oleva ritilikkö oli auki kyllä :-\
Kyllä siellä tarkenee, myös ilman virityksiä. Vaikka energiaa menee hukkaan, niin kaikki harrastus maksaa!
Kyllä siellä tarkenee, myös ilman virityksiä. Vaikka energiaa menee hukkaan, niin kaikki harrastus maksaa!En minä mielellään maksa jos ei pakko ole
https://www.clasohlson.com/fi/Erist%C3%A4v%C3%A4-ikkunakalvo-Tesa/34-3040?gclid=EAIaIQobChMIj_Gu86ri5AIV1uWaCh2jxgO6EAQYASABEgLhjvD_BwE
Itse käytin edellisessä autossa tällaista
https://www.clasohlson.com/fi/Erist%C3%A4v%C3%A4-ikkunakalvo-Tesa/34-3040?gclid=EAIaIQobChMIj_Gu86ri5AIV1uWaCh2jxgO6EAQYASABEgLhjvD_BwEOliko noista apua kosteuden tiivistymiseen ikkunoihin ?
Itse käytin edellisessä autossa tällaista
Ja ei Kabeen ei riitä raha, siitä pitää huolen elitisti ja verottaja.
https://www.clasohlson.com/fi/Erist%C3%A4v%C3%A4-ikkunakalvo-Tesa/34-3040?gclid=EAIaIQobChMIj_Gu86ri5AIV1uWaCh2jxgO6EAQYASABEgLhjvD_BwE
Itse käytin edellisessä autossa tällaista
Oliko noista apua kosteuden tiivistymiseen ikkunoihin ?
Lisäähän se ilmavälejä.ja pumpuli, tulitikku asukit valkoisella liimapaperilla pokien ympäri ettei vedä.
Entiwanhaankin laitettiin aina 'tuplat' ikkunoihin talveksi.
Off-Topic:Elitisti?
ja pumpuli, tulitikku asukit valkoisella liimapaperilla pokien ympäri ettei vedä.Jep,tuttu juttu kotipaikalla.. Vähän hankala soveltaa matkamökkiin.. ;D
"henkilö joka kokee kuuluvansa eliittiin lähinnä kalliin tai hienostuneen maun kautta"
:D ;D
"henkilö joka kokee kuuluvansa eliittiin lähinnä kalliin tai hienostuneen maun kautta"
:D ;D
Ja onhan siellä lämmönlähteitä. 2ihmistä on n. 200w lämmitysteho, mutta se jää makuupussin sisälle kun sitä varten ne on suunniteltu
(Ei kuulu karavaanarielämään :-*)
Miksi ei?
Kysehän on mukavuudesta käytännöllisyydestä .
Raahaahan jotkut mukanaan keskuspölynimureita, tiskikoneita, kaasu-uuneja jne.
kuuluuko ne 'karavaanielämään'?
Sopiva ketju, niin kysytään...Joskus viileinä iltoina laittanut Trumaticin päälle ja kun lämmitin on saavuttanut pyydetyn lämpötilan, se on siirtynyt ylläpitoliekille ja sillä mitättömällä teholla koppi lämpenee tarpeettoman lämpimäksi.
Tässä uutena uretaanikopin omistajana ihmetelly liiterin jäähtymistä tai kovaa
ilmanvaihtoa? :o
Esim. eilen illalla sisällä noin 25C. Aamulla klo 6, sisällä +9 ulkona +5.
Lämmitin tietenkin OFF ja minä makuupussissa.
Ilmeisesti kova ilmanvaihto jähyttää kopin nopeasti.
Olis ehkä varaa jostakin kuristaa, kun sisällä max. 2hlö. Melkein kun teltassa asuis.
Kolme pakkotuulettavaa luukkua ja lattian etu+takareunassa räppänät. Muita reikiä en ole löytäny.
Ja onhan siellä lämmönlähteitä. 2ihmistä on n. 200w lämmitysteho, mutta se jää makuupussin sisälle kun sitä varten ne on suunniteltu