Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: joo o - 16.01.2011 kello on 07:53

Otsikko: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 16.01.2011 kello on 07:53
Onko muilla tällaista ongelmaa? Transportterin vetokoukku sijaitsee senverran alhaalla, että kun on jonkinverran vetoautossa kuormaa niin tienpinnan ja vaunun tukipyörän väli on pahimmillaan noin vajaa 10 cm.
Vetoautossa on uudet takajouset (kierrejouset). Mitenkä tätä perää vähän nostaisi? Eli onko kukaan korjannut edelläkerrotua ominaisuutta ja mitenkä se on toteutettu?

Vaunu on kuormattu oikein, mutta vetoautossa on kuormaa, mutta ei ylikuormaa.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: JeanS - 16.01.2011 kello on 07:58
Transportterissa on varmasti melkoinen kantavuus.
- Kuinka kova on aisapaino, että saa perän painumaan noin paljon?
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2011 kello on 08:52
Vetoautossa on uudet takajouset (kierrejouset). Mitenkä tätä perää vähän nostaisi? Eli onko kukaan korjannut edelläkerrotua ominaisuutta ja mitenkä se on toteutettu?
Tuliko asennettua vahvistetut jouset?
Transporteriin on käsittääkseni saatavana kahta vahvuutta olevia jousia. Jouset ovat kyseisessä autossa kuulemma herkkiä katkeamaan.
Tuollaisessa kuvan mukaisessa tilanteessa ei todennäköisesti ole vahvistettuja jousia, tai sitten kysymyksessä on ylikuorma.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: migel - 16.01.2011 kello on 08:58
Vetoauto kultaa täynnä ja jannu vaan elvistelee ja kyselee muina miehinä mikä transportteria oikein vaivaa ;D ;D ;D

Korjaus tilanteeseen,- vie kullat pankkiin ja osta vahvistetut jouset transportteriin! Helppoa  vai mitä?
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: migel - 16.01.2011 kello on 09:04
Mulla on ollut yhdessä jenkissä sellaiset ilmalla säädettävät takaiskarit joilla voi säädellä perän korkeutta. Hyvin yksinkertainen systeemi, takana bensaluukun vieressä rekkarin alla oli samanlainen venttiili kuin renkaissa ja siitä vaan huoltsikalta lisää ilmaa jos piti nostaa perää normaalitasolle.

Toi iskarisetti ei maksanut paljoakaan enempää kuin nokuiskaritkaan ja oli helppo asentaa, vanhat veke ja uudet tilalle ja paineletkut taakse rekisterikilven alle ja sinne venttiilille reikä ja painetta kehiin!

Ostin nuo iskarit silloin Hansen racingistä, Tukholma, ja toimivat hyvin! Varmaan us.partsillakin nuita on mutta transportteri ei vaan oo jenkki...mut jos löytyis jostaan siihenkin sopivatOnko ne iskarit sen kierrejousen ulkopuolella??
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 16.01.2011 kello on 09:10
Transportterissa on varmasti melkoinen kantavuus.
- Kuinka kova on aisapaino, että saa perän painumaan noin paljon?


Aisapaino on arviolta 75 kg, kevyt käsin nostettaessa. Vaunussa ei ole mitään ylimääräistä, vain komerossa varavaatteet ja ruokatarpeita.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 16.01.2011 kello on 09:18
Tuliko asennettua vahvistetut jouset?


Huollossa ei kysytty minkälaiset jouset asennetaan. Toinen oli poikki (yleistä transporttereissa). Pitää tiedustella vahvistettuja jousia jos niitä kerran on saatavilla.
Kuormaa saa laittaa yli 730 kg. Kuski mukaanlukien siihen oli vielä matkaa yli 200 kg.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 16.01.2011 kello on 09:22
Vetoauto kultaa täynnä ja jannu vaan elvistelee ja kyselee muina miehinä mikä transportteria oikein vaivaa ;D ;D ;D

Korjaus tilanteeseen,- vie kullat pankkiin ja osta vahvistetut jouset transportteriin! Helppoa  vai mitä?

Kullan paino oli pienempi kuin esim. polttoaineiden ja kaasun (pullot tyhjiä) ;D Tossa ollaan tulossa jo kotiinpäin joten muonavarastokin on huvennut ;D
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Ossi66 - 16.01.2011 kello on 11:56
Kyllähän tuo transportterin perä on kuvan mukaan selkeästi liian löysä. Mulla oli volvossa sama ongelma, kun olivat vaihtaneet Nivomaattien (automaattinen tasonsäätö) tilalle "normaalin" jousi-iskaripaketin. Nivomat mallin vetokoukun nuppi kun on vielä alempana kuin normimallin koukussa.
Myyjällä vaihdatutin alle luvatun mallin iskarit ja jouset eli uudet Nivomatit ja löysemmät jouset, niin jopa on nyt hyvä :)

Vahvistetut jouset tai säätöiskarit auttaa sinun tapauksessa - automaattista tasonsäätöä ei taida portteriin saada...
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Amigo - 16.01.2011 kello on 12:04
Kyllä, vahvistetut jouset ja kunnon iskunvaimentajat on sulle paras ja halvin vaihtoehto.


 Toi on muuten aikalailla vaarallista ajella tollasella. Viime kesänä näin itse omin silmin kun vastaavasta yhdistelmästä irtosi vaunu, nokkapyörä otti maahan kiinni heitossa ja tökkäs vaunun irti koukusta. Onneksi vauhti ei ollut suuri.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 16.01.2011 kello on 12:31
Kiitän hyvistä kannanotoista ja neuvoista. Kyllä jotakin pitäisi tehdä :)
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Ipsu - 16.01.2011 kello on 13:31
Meillä taitaa yhdistelmä näyttää hyvin pitkälti samalta   ::)
Autosta on lehtijouset ihan kuolentuneet ja ovat jo ihan suorat (vaunu perässä taitavat olla jopa alaspäin). Nokkapyörä on kylläkin niin korkealla ettei se ota maahan kiinni. Uudet jouset on ostettuna, nyt vaan ootellaan sellasta keliä että niitä vois alkaa vaihtamaan.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2011 kello on 14:07
Huollossa ei kysytty minkälaiset jouset asennetaan. Toinen oli poikki (yleistä transporttereissa). Pitää tiedustella vahvistettuja jousia jos niitä kerran on saatavilla.
Kuormaa saa laittaa yli 730 kg. Kuski mukaanlukien siihen oli vielä matkaa yli 200 kg.
Vahvistetut jouset löytyy vaikkapa Motonetin listalta. Vertaile niitä tavallisiin. Nuo normaalit tuskin kestäisivätkään pitkään.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 24.01.2011 kello on 13:46
Tilasin tänään Vallilan Takomosta erikoisvahvistetut /valmistetut kierrejouset, jotka nostavat koukkua ilman kuormaa noin 50 mm.
VW- transportterin omat vahvistetut jouset olisi nostanut 20 - 30 mm, ilman kuormaa.
http://www.vallilantakomo.fi/fi/tuotteet/
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: ose - 24.01.2011 kello on 13:49
50 mm on koukun korkeudessa paljon varsinkin jos se on ylempänä kuin suositus (380-420 milliä) Työmitsussa oli melkein puolessa metrissä, pitkän trailerin perä raapi maata, huonolla tiellä ei voinut lainkaan peruuttaa. On ilmeisesti tarkoitus nostaa koukku normikorkeuteen.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 24.01.2011 kello on 13:52
50 mm on koukun korkeudessa paljon varsinkin jos se on ylempänä kuin suositus (380-420 milliä) Työmitsussa oli melkein puolessa metrissä, pitkän trailerin perä raapi maata, huonolla tiellä ei voinut lainkaan peruuttaa. On ilmeisesti tarkoitus nostaa koukku normikorkeuteen.

En ole mitannut, mutta toi kuva tuolla ylhäällä näyttää mistä oli kysymys. Eli kärsii mielestäni tuon noston.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: ose - 24.01.2011 kello on 14:12
En ole mitannut, mutta toi kuva tuolla ylhäällä näyttää mistä oli kysymys. Eli kärsii mielestäni tuon noston.
Siltä näyttää että kestää tonverran nostaa.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Yrjö - 24.01.2011 kello on 14:44
  Myös kuulan nostaminen on hiukan epävirallinen toimenpide, Ainakin hitsaukset tehtävä kunnolla, paremmin kuin monissa uusissa, joissain nimittäin olen nähnyt liitosvirheitä ihan silmällä.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: ose - 24.01.2011 kello on 14:49
Jos kuulaa nostaa jouset vaihtamalla ei tarvi hitsata ;)
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 24.01.2011 kello on 15:27
Enkohän noin viikon kuluttua tiedä lopputuloksen. :)
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Ipsu - 24.01.2011 kello on 18:40
  Myös kuulan nostaminen on hiukan epävirallinen toimenpide, Ainakin hitsaukset tehtävä kunnolla, paremmin kuin monissa uusissa, joissain nimittäin olen nähnyt liitosvirheitä ihan silmällä.

Entäs kun on kulla kiinni pulteilla ja reikiä olis useampi niin että säätövaraa löytyy. Ei kai sillon tarvi hitsiä?
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: ose - 24.01.2011 kello on 21:52
Entäs kun on kulla kiinni pulteilla ja reikiä olis useampi niin että säätövaraa löytyy. Ei kai sillon tarvi hitsiä?

Lujilla (10.9) uusilla pulteilla uusin reikiin kiinni. Kilopultit kannattaa unohtaa kun on turvallisuudesta kysymys.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 27.01.2011 kello on 19:16
VW- Transportterin erikoisvahvat jouset.
Tänään sain jouset. Niitä voi kutsua kyllä JÄMERIKSI 21 mm vahvasta rautalangasta tehty ;D Taitaa tulla aika jyskytin ajella tyhjänä ???
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Dorotea - 27.01.2011 kello on 19:20
Kuinka paksut vanhat jouset ovat? Entä pituus? Jämäköiltä näyttävät!
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 27.01.2011 kello on 19:23
Tarkistan huomenna niiden vahvuuden. Arvioisin 12 mm, mutta en ole varma.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: JEE - 27.01.2011 kello on 20:32
Melkein noitten jousien hinnalla oisit saanu multa Transiitin,eikä laahaa perä maata ;D ;D
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: K.E.V - 27.01.2011 kello on 21:27
Mulla oli T4:ssä vakiojouset ja ei siinä raahannut perä maata vaikka sillä vaunuakin tuli kiskottua. Samooin nykyinen T5 Transporter ja siinäkin vakioiset. Vaunun käytin sillä renkaanvaihdossa ja ei perä laskenut mihinkään vaunun koukussa ollessa.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 27.01.2011 kello on 21:33
Melkein noitten jousien hinnalla oisit saanu multa Transiitin,eikä laahaa perä maata ;D ;D

Jouset maksoi 101,63 €/ kpl. Eli toiseen voisin vaihtaa Transiitin ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 27.01.2011 kello on 21:38
Mulla oli T4:ssä vakiojouset ja ei siinä raahannut perä maata vaikka sillä vaunuakin tuli kiskottua. Samooin nykyinen T5 Transporter ja siinäkin vakioiset. Vaunun käytin sillä renkaanvaihdossa ja ei perä laskenut mihinkään vaunun koukussa ollessa.

Tämä transportterin koukku on kyllä alhaalla. En tiedä onko koukuissa sitten eroa? Mutta kuten tuon alotusviestin kuva näyttää niin vaunun tukipyörään (mikä oli niin ylhäällä kun sai) matkaa siihen oli 5 - 7 cm. (Soratiellä Kutturassa kosketti tietä)

Eli vetoauto täysin tyhjänä yhdistelmä olisi ok. (aisapaino 50 - 75 välissä)
Aisapaino ei sitä laske vaan reilun parinsadan kilon kuorma vetoautossa.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: perho-ukko - 27.01.2011 kello on 21:54
Tämä transportterin koukku on kyllä alhaalla. En tiedä onko koukuissa sitten eroa? Mutta kuten tuon alotusviestin kuva näyttää niin vaunun tukipyörään (mikä oli niin ylhäällä kun sai) matkaa siihen oli 5 - 7 cm. (Soratiellä Kutturassa kosketti tietä)

Eli vetoauto täysin tyhjänä yhdistelmä olisi ok. (aisapaino 50 - 75 välissä)
Aisapaino ei sitä laske vaan reilun parinsadan kilon kuorma vetoautossa.
   Eikös siinä Wokkelossa ole vetokoukun korkeus säätöä,tuossa vanhassa Wokkelossa on reikälevy,mistä voi valita koukun nupin korkeuden!!!??
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 27.01.2011 kello on 23:07
   Eikös siinä Wokkelossa ole vetokoukun korkeus säätöä,tuossa vanhassa Wokkelossa on reikälevy,mistä voi valita koukun nupin korkeuden!!!??

Ei tässä ole :)
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: joo o - 1.02.2011 kello on 17:19
Jouset on paikalla. Vanhojen vahvuus oli 16 mm uudet 21 mm. Koukkuun nousun vaikutus tyhjänä oli noin 6 cm. Luulen että tuli hyvä :)
Ajoon vaikutus oli jämäkän tuntuinen.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Komissarov - 1.02.2011 kello on 17:56
Tässähän olisi mainio ratkaisu noihin ongelmiin, näyttää noita saavan T4:eenkin. Lisänä tulisi paremmat ajo-ominaisuudet rautajousiin verrattuna: www.vallilantakomo. fi/fi/Ilmajouset%20kevyt/

Paha puoli noissa on hinta. Aikoinaan kyselin tuohon meidän Jumperiin, olisi auton arvo noussut yli 50 %.  >:( Ostamatta jäi... Mutta jos joskus lakkaisi köyhtymästä ja voisi tuon pakettiauton vaihtaa uudempaan, niin siihen tuollaiset.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Waari - 18.04.2011 kello on 22:39
Mulla on ollut yhdessä jenkissä sellaiset ilmalla säädettävät takaiskarit joilla voi säädellä perän korkeutta. Hyvin yksinkertainen systeemi, takana bensaluukun vieressä rekkarin alla oli samanlainen venttiili kuin renkaissa ja siitä vaan huoltsikalta lisää ilmaa jos piti nostaa perää normaalitasolle.

Toi iskarisetti ei maksanut paljoakaan enempää kuin nokuiskaritkaan ja oli helppo asentaa, vanhat veke ja uudet tilalle ja paineletkut taakse rekisterikilven alle ja sinne venttiilille reikä ja painetta kehiin!

Ostin nuo iskarit silloin Hansen racingistä, Tukholma, ja toimivat hyvin! Varmaan us.partsillakin nuita on mutta transportteri ei vaan oo jenkki...mut jos löytyis jostaan siihenkin sopivatOnko ne iskarit sen kierrejousen ulkopuolella??

Kyllä ne Jenkki iskarit passaa transportteriinkin. Meni toinen takajousi poikki ja laitetiin uudet jouset sekä samalla Vanin ilmaiskarit ja täyttöventtiili takakonttiin. Takakontissa oli tupakansytkävirtapi ste josta minikompuralla perän korkeus mieleiseksi. Hyvä ja toimiva ratkaisu.
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: ------- - 19.04.2011 kello on 09:58
Kyllä ne Jenkki iskarit passaa transportteriinkin. Meni toinen takajousi poikki ja laitetiin uudet jouset sekä samalla Vanin ilmaiskarit ja täyttöventtiili takakonttiin. Takakontissa oli tupakansytkävirtapi ste josta minikompuralla perän korkeus mieleiseksi. Hyvä ja toimiva ratkaisu.

Onnistuisikohan pasattiin??
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Dorotea - 19.04.2011 kello on 10:14
Onnistuisikohan pasattiin??

Monroelta löytyy ilmaiskareita ainakin.

http://www.monroe.com/products/Max-Air/shock-Absorbers
Otsikko: Vs: Tietä hipova vaunun tukipyörä
Kirjoitti: Waari - 19.04.2011 kello on 23:56
Onnistuisikohan pasattiin??

Mikä ettei, iskareita löytyy eri pituisia.