Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Juhaug - 13.08.2018 kello on 09:33
-
Moro !
Muutama kysymys viisaammille. Yritän päästä selville Ducato -89 LMC sielunelämästä.....
Hupiakun 230 V laturina on musta kenkälaatikon kokoinen muuntaja / virtalähde. Onko ideaa korvata tuo nykyaikaisella älylaturilla ?Hupiakkuun on kytketty led-valaistus ja vesipumppu + usb latureita, TV saattaa vielä tulla. Aurinkopaneelin asennan myös. Auto on vain kesäkäytössä.
Toinen kysymys. Kaasujääkaapin 12 V idea on ilmeisesti niin, että se kun moottori on käynnissä niin ajoakku syöttää 12 V jääkaapille ja kun auto on parkissa niin toimitaan kaasulla ? pitäisikö tuota ohjata samalla releellä, millä hupiakun latausta ohjataan ajon aikana, vai miten tuon ohjaus tapahtuu ?
Kiitos vastauksista !
Juhaug
-
Toinen kysymys. Kaasujääkaapin 12 V idea on ilmeisesti niin, että se kun moottori on käynnissä niin ajoakku syöttää 12 V jääkaapille ja kun auto on parkissa niin toimitaan kaasulla ?
Se riippuu kaapista.
Yhdessä 12V saa päälle millon vaan.
Toisessa se ei pelaa kun auton käydessä.
Kolmannessa 230/12/kaasu toimii automaattisesti.
-
Niin eli riippuu kaapin ohjauksesta. Kaipa itse kaapit on universaaleja.
-
Kylllä se kenkälaatikko on ihan hyvä,tehty juuri siihen tarkoitukseen! Voi olla jatkuvasti verkkovirrassa. Olettamuksella että se on auton alkuperäinen.
Jääkaappi mielestäni kannattaa pitää jatkuvasti kaasulla,ajaessakin. Tietty jos monta päivää on verkkovirrassa silloin verkkovirtaa hyödynnetään.
Kaapin kaasun kulutus on niin pientä että pullo kestäisi toista kuukautta!
-
Niin eli riippuu kaapin ohjauksesta. Kaipa itse kaapit on universaaleja.
Ei ole.
-
Kiitos nopeista ja asiallisista vastauksista !
J
-
Jos jääkaappi on vuodelta -89, tuskin siinä on AES, eli automaattinen energiamuodon valinta. Jääkaapin tyyppi olisi hyvä tietää ja tietty kuva kaapin säätönappuloista auttaisi vielä lisää
-
Jos jääkaappi on vuodelta -89, tuskin siinä on AES, eli automaattinen energiamuodon valinta.
Eipä sitä välttämättä ole vielä 2000-luvullakaan.
-
Eipä sitä välttämättä ole vielä 2000-luvullakaan.
Ei niin. Tuon kommentoin aloittajan autoa ajatellen. Ainahan on mahdollista, että kaappi on vaihdettu uuteen matkan varrella ja on hyvinkin uusi.
-
Kun mustasta kenkälaatikosta ottaa kuvan tänne niin on helpompi arvioida, että millainen laturi on kyseessä. Saattaa olla Gramer.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1534160664.jpg)
Kenkälaatikko
(https://karavaanari.org/kuvat/1534160731.jpg)
Jääkaappi. Niin kuin kuvasta näkyy, niin ovesta puuttuu hyllyt. Ostaisin mielelläni jos joltakin sellaiset löytyy.
Ja mikä nämä kuvat vääntää kyljelleen, vaikka na on mulla läppärillä aivan oikein :-[
-
Jääkaapin kuvasta mielestäni näkee, että vasemassa laidassa valitaan sähkömuoto 12/230V ja oikeassa laidassa kaasun käyttövempaleet. Molemmille oma termostaatti/liekin koon säätö. Keskellä oma keinuvipu joka saattaa ohjata jälkiasennettua puhallinta kaapin takana.
Manuaalisesti siis valitaan yksi energiamuoto ja muut pois.
-
Kuvasta ja paneelista päätellen Electrolux RM 4401 L, jollainen itselläkin on. Vipukatkaisin on varmasti lisätty, kuten edellä joku totesi. Lisäjäähdyttimellä varustettuna ja huollettuna hyvä kaappi.
-
Kiitos tiedosta ! Onko vinkkiä mistä hyllyjä voisi kysellä ?
-
Tyyppikilvestä tiedot ylös ja caravankauppiaalta / korjaajalta osien tilaus. Näin itse sain hyllyn jääkaappiin.
-
Ja kun on 12V, 230V ja kaasulle kaikille omat nappulat, niin ei vahingossakaan kuin yksi kerrallaan päällä, ettei tule liikaa lämpöä koneistoon ja joku paikka petä. Ja se 12 voltin käyttö vie saman verran kuin unohtaisi ajovalot päälle, noin 10 ampeeria, niin ei kannata paljon päällä pitää, jos auto ei käy.
-
Kiitos !
Ostin eilen adapterin ja kytkin sähkön autoon. Kenkälaatikko toimii, sekun alkoi lataamaan akkua :o, vaikka olin varma että talon vikavirta´suojakytkin toimii kun pedon kytkee talon keskukseen......
Vielä kun löytää jostakin kenkälaatikon kytkentäkaavion niin voi taas alkaa opettelemaan "turhaa" tietoa.
-
Latausjännitettä kannattaa vähän vanhasta laturista myös seurailla, että lataa täyteen, eikä keitä akkua. Kyseisestä laturista ei ole mulla kokemusta, mutta yleensä toimivat sillä tavalla, että jännite pikkuhiljaa nousee 14.4...14.7 voltin paikkeille akun täyttyessä, ja jonkun ajan päästä pitäisi sitten pudota ylläpitotilaan 13.7 voltin tienoille. Onhan niitä semmoisiakin, missä on vain yksi lataustila, jossakin 14 voltin korvilla.