Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: 99 - 11.10.2018 kello on 18:37
-
Jatketaan tässä säikeessä iskareista keskustelemista.
-
Iskarit ja kääntölaakerit Boxeriin.
Joko asensit/asennutit ?
Jos et, vaihda myös jousetkin, vanhat kuitenkin lyöpyneet . . .
-
^ On jo vaihdettu. Vanhoilla jousilla mennään. Silti etupää nousi pari senttiä. Ja kyllä nyt on hyvä ja napakka. Thumb
Asentaja sanoi, että nämä uudet iskarit on tuuman pidemmät?
-
^ On jo vaihdettu. Vanhoilla jousilla mennään. Silti etupää nousi pari senttiä. Ja kyllä nyt on hyvä ja napakka. Thumb
Asentaja sanoi, että nämä uudet iskarit on tuuman pidemmät?
Joustovara lyheni sen tuuman mitä iskarit on pidemmät ?
Lyö "pohjiin" herkmmin ?
Riippuu tietty mitoituksesta mutta mahdollista . . .
-
Haluan autossani olevan hyvät ajo-ominaisuudet ja kuolen jossain muualla kuin autossa.
Ihan tunnettua merkkiä kumit ovat.
Kaikissa autoissa ei pelkät kumit riitä tuohon....
-
Joustovara lyheni sen tuuman mitä iskarit on pidemmät ?
Lyö "pohjiin" herkmmin ?
Riippuu tietty mitoituksesta mutta mahdollista . . .
Sano just päinvastaista. En tiedä. Mun järki sanoo, jos etupää on nyt pari senttiä ylempänä, pelivaraa olis enempi. Tuntuma on ainakin nyt hyvin kuormansa kantava. Napakka, mutta ei kivireki. Iskarit on mallia Sacsh Super Touring. Hyvin balansissa Monroen takaiskareiden kanssa, jotka teki autosta mukavan. Vanhat Sacshit takana kolasi ja olivat tönköt, joustoa ilman kuormaa ei ollut ollenkaan. Oli ikävää kyytiä.
Tuo on siis kevyessä ajossa oleva paku.
-
Ei pidempi iskuvaimennin tarkoita aina lyhyempää joustovaraa sillä se iskuvaimennin voi painua enemmän kasaan kuin lyhyempi.
-
Ei pidempi iskuvaimennin tarkoita aina lyhyempää joustovaraa sillä se iskuvaimennin voi painua enemmän kasaan kuin lyhyempi.
Mietippä kuitenki kahdesti, . . .
-
Mietippä kuitenki kahdesti, . . .
Mietin enkä löytänyt yhtään syytä miksi ei.
Eihän iskunvaimennin mitään varsinaisesti kanna, vaan vaimentaa jousituksen liikkeitä.
Ja yleensä pidemmässä on lyhyempää isompi vara painua kasaa eli ....
-
Pidempi on myös sisäänpainuneena pidempi :D
-
Pidempi on myös sisäänpainuneena pidempi :D
Sehän riippuu rakenteesta.
Jos lyhyessä on lyhempi iskunpituus, se voi olla aukivedettynä myös lyhyempi, vaikka molemmilla on sama minimipituus.
Eniten tuossa ihmetytti se, että keula nousi.
Kovat on paineet iskareissa.
-
^ Vanhat iskarit oli ihan lullat. Vettä sisällä, pakkasella jäätyivät tönköiksi. Kesällä toimivat jotenkin, meno oli sellaista löllyvää ja jos kolme edessä, löi välillä ikävästi läpi.
-
^ Vanhat iskarit oli ihan lullat. Vettä sisällä, pakkasella jäätyivät tönköiksi. Kesällä toimivat jotenkin, meno oli sellaista löllyvää ja jos kolme edessä, löi välillä ikävästi läpi.
http://www.autowiki.fi/index.php/Iskunvaimennin
Määräänsä enempää ei kannata vääntää asiasta. Tuo edellä oleva linkki antanee tyhjentävän vastauksen miksi keula nousi ? ---> Kaasuiskarit ja pidemmät kuin edelliset.
Jos olisivat kaksoisputki-iskari, keula ei nousisi jollei iskunvaimennin olisi "mäntä pohjassa".
-
Jos olisivat kaksoisputki-iskari, keula ei nousisi jollei iskunvaimennin olisi "mäntä pohjassa".
Nimenomaan ovat. :)
-
Pitkällä iskunvaimentimella saavutetaan pitemmät joustomatkat ja rengas seuraa huomattavasti paremmin tietä, edellyttäen että rakenteella on tilaa liikkua. Lyhyellä liikematka on tylysti lyhyt.
https://www.youtube.com/watch?v=TBVmwfa7yqM
-
Kyllä se on se iskarin iskun pituus ja jousituksen rakenne, mikä määrää joustomatkan. Iyhyemmässä iskarissa voi olla pitkää pidempi liike, koska autojen pitkissä iskarissa ei ole tarvetta käyttää koko putken pituutta hyödyksi.
Tottakai, pitkästä voi saada pidemmän liikkeen, muttei se mitenkään automaattisesti näin ole.
Keulan nouseminen on mielenkiintoista, en tunne kyseisen jousituksen Rakennetta niin melko turha arvailla. Mutta epäilen vahvasti, ettei kaasuvaimentimessak aan oleva paine jaksa pelkällä varren pinta-alalla nostaa ducato keulaa kahta senttiä. Jos jaksaisi, iskaria ei saisi käsin painumaan kasaan yhtään.
-
Nimenomaan ovat. :)
Mietippäs / tutkippas tilanne, lepääkö auton paino iskarin päällä ? ( iskari on "pohjassa")
Ei itsestään selvyys että näin olisi mutta nyt kun iskari on alkuperäistä pidempi se on hyvinki mahdollista. Muutoin ei keula saisi tuon tyyppisillä iskareilla nousta. MUTTA asia selviee parhaiten kun otat rekisteriotteen mukaan ja kävelet tai muutoin matkaat merkkiliikkeen huoltoon ja kysyt huollon esimiehiltä "Missä mennään" . . .
Itse en jättäisi asiaa "tähän" vaan selvittäisin asian sillä jos iskari nyt on "pohjassa" niin pahimmassa tapauksessa kunnon "pomppu" hajoittaa iskarin/jopa muutakin samassa "rysäyksessä". Mutta merkkihuollon pitäisi tietää miten jatkossa toimitaan, haittaako tuo iskarin pituus muutos vaiko ei . . .
Kerro miten kävi, jos asian selvität . . . .
-
Tottakai, pitkästä voi saada pidemmän liikkeen, muttei se mitenkään automaattisesti näin ole.
Pidemmän liikkeen ulospäin mutta sisäänpäin meno onkin lyhempi. Ja useinmiten sisäänpäin meno ompi tärkeämpi, monessa mielessä . . .
Jos kauhuskenarion luo, jos iskari antaa ulospäin reippaan annin verrattuna alkuperäiseen iskariin niin loppuu mitta jarruletkuista ym muista piuhoista jotka navalle menee, eli ne katkeavat ja vetoakseli tulee booreistaan ulos. Mutta noihin tarvittaneen reilu "ulostulo" . . .
-
No huhhuh. Tänään ajelin uusilla iskareilla mutkaista tietä näkymättömiiin ja voe prkle, kun oli hyvä ajaa. Ihan yx lysti mitä meinaatte. Terv. +20 mm. Thumb
-
Otappa joku vanha lussu nesteiskari ja paina sitä vasten hallin lattiaa. Menee luultavasti yhdellä käden painalluksella pohjaan, eikä enään palaudu takaisin. Otappa sitten paketista uusi kaasuiskari.
Saatko painettua pohjaan senttiäkään? Oikeesti nyt?
-
Otappa joku vanha lussu nesteiskari ja paina sitä vasten hallin lattiaa. Menee luultavasti yhdellä käden painalluksella pohjaan, eikä enään palaudu takaisin. Otappa sitten paketista uusi kaasuiskari.
Saatko painettua pohjaan senttiäkään? Oikeesti nyt?
Aiemmin kerroit et kyseessä ei ole kaasuiskari. Mutta tee ihan mitä lystäät.
Omaspahan on . . .
-
Otappa joku vanha lussu nesteiskari ja paina sitä vasten hallin lattiaa. Menee luultavasti yhdellä käden painalluksella pohjaan, eikä enään palaudu takaisin. Otappa sitten paketista uusi kaasuiskari.
Saatko painettua pohjaan senttiäkään? Oikeesti nyt?
Tällä nyt ei ole merkitystä.
Iskarissa olevan paineen tarkoitus on estää nesteen vaahtoaminen, ei maavaran korotus.
-
http://www.autowiki.fi/index.php/Iskunvaimennin
Määräänsä enempää ei kannata vääntää asiasta. Tuo edellä oleva linkki antanee tyhjentävän vastauksen miksi keula nousi ? ---> Kaasuiskarit ja pidemmät kuin edelliset.
Jos olisivat kaksoisputki-iskari, keula ei nousisi jollei iskunvaimennin olisi "mäntä pohjassa".
Miulla ei ole kokemusta millainen etupään jousitus on Boxerissa, mutta luultavasti nykyaikainen MacPherson tyylinen tolppa.
Näissä eipäs juupas keskusteluissa toinen taitaa ajatella MacPhersonia ja toinen jotain sellaista jousitusta jossa iskari on erillään varsinaisesta pyöräntuennasta. Esim. lehtijousituksessa iskarin pituudella ei varmaankaan ole vaikutusta keulan korkeuteen.
Mutta ajatellaampa MacPherson tyylistä jousitusta. Ei liene merkitystä keulan kohoamiseen onko kaasu-, öljy, kaksiputkinen- vai yksiputkinen iskari. Eikä iskunvaimennuksen tai joustomatkan pituudella ole merkitystä keulan korkeuden kannalta. Jos koko MacPherson iskaritolppa on tuuman pidempi kuin entinen, niin kyllä se keula varmasti tulee olemaan korkeammalla. Ajatteleppas vaikka että jos entiseen perssoniin hitsataan tuuman verran ylä tai alapäähän vartta lisää. Joustomatka ei muutu yhtään mihinkään, mutta keula nousee.
-
Tai oikeastaan jousilautasen paikka määrää keulan korkeuden. Siis mihin jousen alapää nojaa. Iskunvaimentimen pituus ei merkitse mitään tuohon asiaan.
-
Tai oikeastaan jousilautasen paikka määrää keulan korkeuden. Siis mihin jousen alapää nojaa. Iskunvaimentimen pituus ei merkitse mitään tuohon asiaan.
Iskarit jos on säädettävät. Muistelen kun 80 luvulla vedettiin 115 Mersulla Kafia niin napista Mersun perä nousi, ja laski. Eli kyse ei ollutkaan iskareista jota säädettiin?
-
Hän vaihtoi iskunvaimentajat uusiin, kaasuiskareihin. Hänen mukaan keula nousi, ja hyvä niin.
Iskunvaimentajan mitoilla ja tyypillä on monen moista vaikutusta.
Männän varren pituudella ja männänhalkaisialla voidaan vaikuttaa vaimennuksen mukavuuteen.
-
Tai volvon nivomat.
-
Btw. säädettävyyttä löytyy mm. WP:llä ja Öhlings:llä noin niin kuin teoriaksi. Nämä merkit eivät taida tarjota "keppejä" Asuntoautoihin..
-
Vollen nivot. Hyvä tuote. 8)
-
Eikös noissa säädettävissä säädetä juurikin jousen kireyttä eikä iskunvaimennusta?
-
Iskarit jos on säädettävät. Muistelen kun 80 luvulla vedettiin 115 Mersulla Kafia niin napista Mersun perä nousi, ja laski. Eli kyse ei ollutkaan iskareista jota säädettiin?
No, oli minullakin Volvossa iskarit mihin napilla lisättiin painetta kompuralla. Perä nousi nätisti. Mutta nämä Nivomatit kyllä on paljon sivistyneemmät toiminnoiltaan. Ei pomputa kuin kumipallo jos unohti laskea paineita kompuraversiosta vähemmäksi.
No nyt taidetaan olla aiheesta jo so long :-[
-
Iskarit jos on säädettävät. Muistelen kun 80 luvulla vedettiin 115 Mersulla Kafia niin napista Mersun perä nousi, ja laski. Eli kyse ei ollutkaan iskareista jota säädettiin?
Ilmajousitus? Oisko Mesessä ollut niitä jo silloin. Meillä ainakin -82 jenkkifarkussa oli ja tykkäsin
-
Kyllä, Vollen nivot olivat asiallisia. Lisä ilma "pusseilla" avitetaan rautaa, eli kierre- tai lehtijousia. Näillä on tavoitteena säätää ajokorkeutta normaaliin suuntaan vaikka kuorma kasvaa.
-
Miulla ei ole kokemusta millainen etupään jousitus on Boxerissa, mutta luultavasti nykyaikainen MacPherson tyylinen tolppa.
Näissä eipäs juupas keskusteluissa toinen taitaa ajatella MacPhersonia ja toinen jotain sellaista jousitusta jossa iskari on erillään varsinaisesta pyöräntuennasta.
Eiköhän kumpikin osapuoli ja muutkin ole tarkalleen tietoisia mistä kyse, Eipäs juupas ei koostu tuosta mitä esiin toit . . .
Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin mulle riittää vänkääminen mutta tarkensin tuon epäilyn jonka esiin toit . . .
-
Iskarit jos on säädettävät. Muistelen kun 80 luvulla vedettiin 115 Mersulla Kafia niin napista Mersun perä nousi, ja laski. Eli kyse ei ollutkaan iskareista jota säädettiin?
Mulla oli hydraalinen peränkorkeudensäätö 123 mallisessa. Laitto painoa taakse niin kohta nousi perä ylös automaattisesti (sitikassa saman tapaiset pallot, mesessä iskareiden paikalla). :) Joskus jumi vivuston ja perä halus vaan nousta ylemmäs ja ylemmäs, piti käydä kopistamassa perämurikan tyköna vivustoa.
-
Iskarit jos on säädettävät. Muistelen kun 80 luvulla vedettiin 115 Mersulla Kafia niin napista Mersun perä nousi, ja laski. Eli kyse ei ollutkaan iskareista jota säädettiin?
Muutamaan autoon 70-luvulla asensin noita Monroen ilmaiskareita.
Halvemmassa mallissa korkeudensäätö piti tehdä huoltoasemalla rengaspainemittaril la.
Parempaan pakettiin kuului kompura takakonttiin ja käyttökytkin/painemittari kojelautaan.
Mersun lang-malleihin ja ambulansseihin kuului vakiona hydrauliset takaiskarit.Iso työ oli ne jälkiasennuksena laittaa.
-
Muutamaan autoon 70-luvulla asensin noita Monroen ilmaiskareita.
Siinä olikin sitten kaksi asiaa samassa paketissa: Ilmajousi ja iskari.
Täällä puhhuttiin alunperin iskareista, jotka kuulemma nostivat keulaa.
-
En tiedä mitä iskareita Peugeot käyttää, mutta omistuksessa on ollut 205, 306, 307 ja 406 Peugeot eikä yhtäkään iskaria ole koskaan vaihdettu.
Ja parhaimmillaan on päästetty lähemmäs 400 tkm 205 ja 306 pösöllä alkuperäisin iskarein. Samassa ajassa ainakin Passatin ja V70 oli ainakin kerran jo kaikki uusittu. Ihan vain omakohtaisena kokemuksena.
-
Tollasia morelo käyttää iskareina. Ei ole vielä saatavilla muihin malleihin.
-
En tiedä mitä iskareita Peugeot käyttää, mutta omistuksessa on ollut 205, 306, 307 ja 406 Peugeot eikä yhtäkään iskaria ole koskaan vaihdettu.
Ja parhaimmillaan on päästetty lähemmäs 400 tkm 205 ja 306 pösöllä alkuperäisin iskarein. Samassa ajassa ainakin Passatin ja V70 oli ainakin kerran jo kaikki uusittu. Ihan vain omakohtaisena kokemuksena.
Ja itsellä ollut pösöjä 604 3kpl/ 309 ja mahtava pehmeä kyyti.Kuulut joskus jonkun sanovan kun ranskalainen tekee auton, niin aloittaa jousitus/alusta.
-
Ja itsellä ollut pösöjä 604 3kpl/ 309 ja mahtava pehmeä kyyti.Kuulut joskus jonkun sanovan kun ranskalainen tekee auton, niin aloittaa jousitus/alusta.
jousitusperinne lähti Ranskassa siitä kun piti saada rättärillämunat ehjänä kanalasta kauppaan. ^-^
-
Aiemmin kerroit et kyseessä ei ole kaasuiskari. Mutta tee ihan mitä lystäät.
Omaspahan on . . .
Ai jaa, en tainut sitten kertoa muuta kuin että tolpat oli merkkiä ja mallia Sachs Super Touring. Ja asentajan mukaan tuuman pidemmät kuin mitä siellä oli. Ovat siis kaasut kaksiputkirakenteel la. Takana Monroet myös kaasut.
Ja NYT on erittäin hyvä ajaa, ei kallistele enää mutkissa. Jos vielä päivittäisi renkaat, voisi ruveta ajamaan vaikka radalla... 8)
-
Hauska läävä tää on, minun nimissä ylläpito aloittaa minulta kysymättä uuden keskustelun.
Olisi poistanut keskustelun tai kysynyt luvan tällaiseen aloitukseen mutta ei kumpaakaan vaan aloitaa kysymättä "aloittajalta", olisi pistänyt itsensä keskustelua aloittajaksi.
Pölijää toimintaa, sanon ma.
-
Hauska läävä tää on, minun nimissä ylläpito aloittaa minulta kysymättä uuden keskustelun.
Olisi poistanut keskustelun tai kysynyt luvan tällaiseen aloitukseen mutta ei kumpaakaan vaan aloitaa kysymättä "aloittajalta", olisi pistänyt itsensä keskustelua aloittajaksi.
Pölijää toimintaa, sanon ma.
Keskustelu leviää yhden aiheen ympärille niin se pitää jakaa omaansa. Minusta ylläpidolta hyvin tehty Thumb
-
Keskustelu leviää yhden aiheen ympärille niin se pitää jakaa omaansa. Minusta ylläpidolta hyvin tehty Thumb
Mutta ylläpito saa olla itse keskustelun aloittaja, eikä kysymättä "arpoa" jotain keskustelijaa keskustelun aloittajaksi.
Joku tolokku touhuun.
-
Mutta ylläpito saa olla itse keskustelun aloittaja, eikä kysymättä "arpoa" jotain keskustelijaa keskustelun aloittajaksi.
Joku tolokku touhuun.
Oletko lukenut ehdot
Kohdat 14 ja 17? (tämä löytyy joka kerta helposti kun painat lähetä nappia, linkki yläpuolella nappia)
https://karavaanari.org/index.php/topic,834.msg11046.html#msg11046
-
Mutta ylläpito saa olla itse keskustelun aloittaja, eikä kysymättä "arpoa" jotain keskustelijaa keskustelun aloittajaksi.
Joku tolokku touhuun.
Kun keskustelu rönsyää muualle ja valvoja joutuu katkaisemaan ketjun, tuon rönsyn aloittajaksi voisi merkitä esim. valvoja.
Joo, ja tiedän että tällainen kommentti pitää kirjoittaa ylläpidolle/valvojille.
-
minusta Tervo aloitti hyvän keskustelun mutt ehk vääräss osiossa.. ny asia korjattu...
en ymmärrä miks pitäs piilottaa aiheen aloittaja Thumb . jatketaan iskareista
-
Itelläki ois tarvetta uusia iskareita, täll hetkell veto autoon.. onko kellään tievosss mist vois ettii päillä ja iskun/asennus pituuden mukaan, kun auto ei oo standardi mitois...
-
Itelläki ois tarvetta uusia iskareita, täll hetkell veto autoon.. onko kellään tievosss mist vois ettii päillä ja iskun/asennus pituuden mukaan, kun auto ei oo standardi mitois...
Tässä ainakin yksi KYB iskareitten luettelo.Tosin mitat taitaa olla jenkkien käyttämiä.
https://www.kyb.com/knowledge-center/shock-tech-for-pros/dimensions/
-
Rölli on tainnut kaluston kanssa tottua tuumamittoihin? :)
-
en ymmärrä miks pitäs piilottaa aiheen aloittaja Thumb . jatketaan iskareista
Siksi kun EN OLE ALOITTANUT tätä keskustelua, sen on aloittanut ylläpito.
Olisi voinut huomauttaa asiasta lipsumisesta mutta aloittaa keskustelu minun nimissä, joku tolokku silti pitää olla . . .
-
Siksi kun EN OLE ALOITTANUT tätä keskustelua, sen on aloittanut ylläpito.
Rupeaisi jo riittämään, mutta sen verran vielä, että ei ole teknisesti mahdollista ylläpidon/valvojien laittaa avausviestiä, kun ne menevät aikajärjestyksessä.
Melko monta vuotta näin on menty ja kymmeniä ketjuja siinä ajassa vanhasta erotettu. Ei ole aiemmin tainnut haitata muita kuin joitakuita, jotka ovat sanotusta syystä Hiekkalaatikossa aloittajina.
-
Joo, voin tunnustaa, että pilkoin tämän iskariaiheen pois sieltä Viimeisin hankinta -ketjusta (jonne jätin linkin tänne) - josko tässä asiaa aiheesta olisi omikseen. Epäilin tosin jo kommentointi tyylistä/naapuripöydästä huutelulla valmista rönsyiliyä, ja siksi en ihan Tekniikka osioihin asti vienyt.
Kuten Alan totesi - tämä on tämän palstan ominaisuus. Jos keskusteluja pilkotaan, vanhin vastaus siirrettävästä/yhdistettävästä on keskustelun aloitus (ja kirjoittaja siten aloittaja). Eikait omia kirjoituksia tartte hävetä :D
-
Tätä ketjua ilman muuta pitää seurata Thumb Jospa vänkääminen kääntyy asiapitoiseksi ;)
-
mua askarruttaa se, että mitä tarkoitetaan "iskunvaimentimen pituudella"? aina olen ajatellut, että siinä olisi kaksi merkittävää pituttaa, minimi ja maksimi.
Jos puhutaan vain yhdestä pituudesta, niin kumpaa tarkoitetaan?
-
Melko monta vuotta näin on menty ja kymmeniä ketjuja siinä ajassa vanhasta erotettu. Ei ole aiemmin tainnut haitata muita kuin joitakuita, jotka ovat sanotusta syystä Hiekkalaatikossa aloittajina.
Ei se minuakaan haittaa, vaikka useassa olenkin 'aloittaja'.
Jotkut vaan ei aina ymmärrä, että ekassa viestissä ei tarvi olla mitään hämärää/..tumaista.
-
Hauska läävä tää on, minun nimissä ylläpito aloittaa minulta kysymättä uuden keskustelun.
Olisi poistanut keskustelun tai kysynyt luvan tällaiseen aloitukseen mutta ei kumpaakaan vaan aloitaa kysymättä "aloittajalta", olisi pistänyt itsensä keskustelua aloittajaksi.
Pölijää toimintaa, sanon ma.
Tyytyväinen nyt?
-
Rupeaisi jo riittämään, mutta sen verran vielä, että ei ole teknisesti mahdollista ylläpidon/valvojien laittaa avausviestiä, kun ne menevät aikajärjestyksessä.
Melko monta vuotta näin on menty ja kymmeniä ketjuja siinä ajassa vanhasta erotettu. Ei ole aiemmin tainnut haitata muita kuin joitakuita, jotka ovat sanotusta syystä Hiekkalaatikossa aloittajina.
Poikkeuksellisesti nyt puukotettu tietokantaa suoraan että saadaan aloitusviesti pois loukkaantuneelta. Ei siis normaali tapa.
-
Kerran oli tapaus, jossa korjaamo tilasi tavalliseen Ducatoon maxin iskarit. Silloin keula laski muutaman sentin, olisko käynyt tälläkertaa päinvastoin?
-
Kerran oli tapaus, jossa korjaamo tilasi tavalliseen Ducatoon maxin iskarit. Silloin keula laski muutaman sentin, olisko käynyt tälläkertaa päinvastoin?
Mitä jos siellä oli ennestään liian lyhyet pumput ?
Edellisen kerran laitettu väärät ?