Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: Haoltu - 28.06.2018 kello on 20:29
-
Tänään toteutin piirroksen mukaisen systeemin.
Hupiakkujen -kaapelit (miinus)ainoastaan kytketty. Loput ovat odottaa.....
Kysyn, tuleeko savua tai tulta jos kytken? Itse ajattelen toimivan. Onko toisia samanmielisiä. Puolesta tai
vastaan, ketään en syytä tai haasta oikeuteen.
-
Miinukset voivat olla yhdessä. Plussan kytkemällä kuormaan valitaan käytettävä akku. Itse jättäisin starttiakun vain moottorin käyttöön, irralleen asuinkäytöstä.
-
Eikai tuossa ole muuta ongelmaa, kuin 40A sulake kärvähtää jos invertteristä otetaan täydet tehot ja paljolla pienemmällä käytöllä auto ei enää jaksa startata
-
Miinukset voivat olla yhdessä. Plussan kytkemällä kuormaan valitaan käytettävä akku. Itse jättäisin starttiakun vain moottorin käyttöön, irralleen asuinkäytöstä.
Näin on tarkoitus, pitää starttiakku erillään. Ajaessa ajattelin ladata hupiakkuja käytön jälkeen. Myös "hätävarana" voi käyttää hupiakkuja jos esim, talvella tarvitsee starttiakku lisävirtaa...
Onko ylimääräinen maadoitus - navasta (miinus) autonkoriin / runkoon parempi kuin "ei mitään?"
Laitanko älylaturin (230 V) kaapelit numero 1 vai numero 2 akun napoihin.
-
Jos starttiakku tarvitsee lisävirtaa, ei kaapelit riitä(et ole kuitenkaan asentamassa riittäviä). Älylaturi molemmille diodilla erotettuna. Parempi maadoitus on aina hyväksi.
Paras varmistua siitä että moottorin saa käynnistymään tarvittaessa. Siitä saa sähköä ja lämpöä.
-
Hupiakkujen ja starttiakun väli on varmaankin metrejä?
Siihen väliin myös sulakkeet molempien akkujen päihin, voi olla vaikka 100A (riippuu tietty kaapelin paksuudesta mitä tuossa välissä käytetään).
Tuohon väliin voi releeksi laittaa biltemasta erotusreleen. Toimii automaattisesti aina tarvittaessa.
Jos taas hupiakut on kiinni toisissaan niin ei ole oikeastaan mitään syytä ettei ne ole aina vahvasti kiinni toisissaan ilman sulakkeita.
-
Hupiakkujen ja starttiakun väli on varmaankin metrejä?
Siihen väliin myös sulakkeet molempien akkujen päihin, voi olla vaikka 100A (riippuu tietty kaapelin paksuudesta mitä tuossa välissä käytetään).
Tuohon väliin voi releeksi laittaa biltemasta erotusreleen. Toimii automaattisesti aina tarvittaessa.
Jos taas hupiakut on kiinni toisissaan niin ei ole oikeastaan mitään syytä ettei ne ole aina vahvasti kiinni toisissaan ilman sulakkeita.
Tästä akkujen rinnankytkennästä on väännetty jo aikojen alusta. Tähän on päästy:
Jos akut ovat samankokoisia, samankuntoisia, voi asentaa rinnan.
Muuten parempikuntoinen akku purkaa itsensä jotta huonompi akku on samassa potetiaalissa. Virtaa menee turhaan siihen että akkujännitteet olisivat samat. Siksi suosittelen erotuskytkintä. Kun akku 1 alkaa olla varaukseltaan huono, valitaan kytkimellä täydessä varauksessa oleva akku2 käyttöön.
Ja miksi pitäisi sähkökytkentöjä tehdä ilman sulaketta?
-
Hupiakkujen ja starttiakun väli on varmaankin metrejä?
Siihen väliin myös sulakkeet molempien akkujen päihin, voi olla vaikka 100A.
Tuohon väliin voi releeksi laittaa biltemasta erotusreleen. Toimii automaattisesti aina tarvittaessa.
Jos taas hupiakut on kiinni toisissaan niin ei ole oikeastaan mitään syytä ettei ne ole aina vahvasti kiinni toisissaan ilman sulakkeita.
Kiitoksia vinkeistä. Thumb
Hupiakut ja starttiakku, kaikki mahtuvat noin metrin sisälle....
Mutta oli joskus tarkoitus jatkaa virtaa viimeisestä akusta eteenpäin, "pesuhuoneeseen." Kaapelit ovat asennettu seinän sisään. 4 kpl:ta 2,5mm, ja 1 kpl maadoituskaapeli varmaan 10.. mm, kaapeli. Matka noin 8 metriä "määränmäähän."
-
Jos starttiakku tarvitsee lisävirtaa, ei kaapelit riitä(et ole kuitenkaan asentamassa riittäviä). Älylaturi molemmille diodilla erotettuna. Parempi maadoitus on aina hyväksi.
Paras varmistua siitä että moottorin saa käynnistymään tarvittaessa. Siitä saa sähköä ja lämpöä.
Diodeilla katoaa äly tuosta kytkennästä.
-
Diodeilla katoaa äly tuosta kytkennästä.
Paljolti mahdollista. Mielummin älyn menetys kuin akkujen rinnankytkentä.
-
Jos starttiakku tarvitsee lisävirtaa, ei kaapelit riitä(et ole kuitenkaan asentamassa riittäviä). Älylaturi molemmille diodilla erotettuna. Parempi maadoitus on aina hyväksi.
Paras varmistua siitä että moottorin saa käynnistymään tarvittaessa. Siitä saa sähköä ja lämpöä.
Kiitoksia vinkeistä / infosta.
Ajattelin sijoittaa älylaturin "kiinteästi" voidakseni tarpeen vaatiessa / mahdollisuuksien rajoissa ladata hupiakkuja. Tästä syystä kysyin, kumpi olisi oikea hupiakku laturille, nro: 1 vai nro: 2.
Itsekseni päättelin ettei kai sillä ole merkitystä...samall a lailla kai akut latautuvat, "tasatahtia."
-
Jos ja kun hupiakut ovat kuvanmukaisesti kytketty, niin ei mitään eroa mihin kohtaan akkujen välistä kaapelia laturin kytket. Kunhan plussan plussaan ja miinuksen miinukseen.
-
Jos ja kun hupiakut ovat kuvanmukaisesti kytketty, niin ei mitään eroa mihin kohtaan akkujen välistä kaapelia laturin kytket. Kunhan plussan plussaan ja miinuksen miinukseen.
Kiitos! Thumb
-
Jos ja kun hupiakut ovat kuvanmukaisesti kytketty, niin ei mitään eroa mihin kohtaan akkujen välistä kaapelia laturin kytket. Kunhan plussan plussaan ja miinuksen miinukseen.
Juu, kannattaako kytkeä kuvanmukaisesti, samanmielinen en ole.
-
ei taida virrat katketa noin.
-
Osta kunnollinen, automaattinen erotusrele (esim. BlueSea) siihen startti-hupiakku välille.
Silloin kaikki latautuu ajossa ja oikeassa järjestyksessä.
Tarvittaessa voit antaa käynnistykseen apuvirtaa.
Älylaturin voit kytkeä starttiakkuun, erotusrele ohjaa sähvöä sitten sinne hupipuolellekin.
-
Osta kunnollinen, automaattinen erotusrele (esim. BlueSea) siihen startti-hupiakku välille.
Silloin kaikki latautuu ajossa ja oikeassa järjestyksessä.
Tarvittaessa voit antaa käynnistykseen apuvirtaa.
Älylaturin voit kytkeä starttiakkuun, erotusrele ohjaa sähvöä sitten sinne hupipuolellekin.
Kiitoksia kannanotosta / vinkistä. Thumb
Olen stekkaillut tuollaista systeemiä. Itseasiassa olin jo tilaamassa kyseistä relettä. Mutta kuitenkin päädyin tuohon kaaviokuvan ratkaisuun. Olen "sen" ajan ihmisiä jotka luottavat yksinkertaisempiin systeemeihin. En väheksy erilaisia teknisesti edistyksellisiä laitteita tai noiden käyttäjiä.
-
Olen stekkaillut tuollaista systeemiä. Itseasiassa olin jo tilaamassa kyseistä relettä. Mutta kuitenkin päädyin tuohon kaaviokuvan ratkaisuun.
Rele on kalliimpi kuin muut mutta toiminnaltaan ylivertainen.
Sitä voi ohjata tarvittaessa yhdellä kytkimellä, pakolla päälle, pakolla pois.
Meillä se on auton ja lisäakuston välissä ja Voortin 150A laturi jaksaa pitää koko järjestelmän iskussa.
Jos haluaa hyvän, pelkän erotusreleen, sellainen löytyy Partcosta tai Motonetistä.
-
Rele on kalliimpi kuin muut mutta toiminnaltaan ylivertainen.
Sitä voi ohjata tarvittaessa yhdellä kytkimellä, pakolla päälle, pakolla pois.
Meillä se on auton ja lisäakuston välissä ja Voortin 150A laturi jaksaa pitää koko järjestelmän iskussa.
Jos haluaa hyvän, pelkän erotusreleen, sellainen löytyy Partcosta tai Motonetistä.
Kiitoksia infosta. Tuon mainitsemasi systeemin voi varmaan asentaa helposti jälkeen päin, näin ajattelen.(?)
Tämä projekti on myös Ford.
Eiliseen keskusteluun viitaten, laitoin kaikki kaapelit, paitsi ajoakkuun. (auton oma)
Lisäksi kytkin älylaturin toiseen hupiakkuun. (viimeinen)
Hyvin meni, ei savua tai tulta mistään / missään. Kiitokset kaikille asiaan kantaa ottaneille. Thumb Thumb
Tuosta tulikin sitten kysyttävää...liitty en älylaturiiin.
Kyseinen laturi on merkiltään Onroad. Kun kytkin kaapelit, laturin näytössä on aina hupiakkujen varaustila. (oli 12,5V)
Onko mitään muuta merkitystä kuin vähäinen(?) virrankulutus? Ellei ole, pidän tällaista hyvänä, näkee aina
hupiakkujen varaustilan.
-
Kiitoksia infosta. Tuon mainitsemasi systeemin voi varmaan asentaa helposti jälkeen päin, näin ajattelen.(?)
Johto poikki ja kaksi rengasliitintä.
Ohjausnapille pari johtoa.
Tuosta tulikin sitten kysyttävää...liitty en älylaturiiin.
Kyseinen laturi on merkiltään Onroad. Kun kytkin kaapelit, laturin näytössä on aina hupiakkujen varaustila. (oli 12,5V)
Onko mitään muuta merkitystä kuin vähäinen(?) virrankulutus? Ellei ole, pidän tällaista hyvänä, näkee aina
hupiakkujen varaustilan.
Siellähän se voi olla kokoajan.
Meillä on erillinen jännitemittari, mallia 'Motonet'. Saa kytkimellä pimeäksi tarvittaessa
-
Johto poikki ja kaksi rengasliitintä.
Ohjausnapille pari johtoa.
Siellähän se voi olla kokoajan.
Meillä on erillinen jännitemittari, mallia 'Motonet'. Saa kytkimellä pimeäksi tarvittaessa
Paljon kiitoksia infosta / tiedoista. Thumb Thumb
Siis annan olla älylaturin kaapelit kiinni. Asensin ohjaamon puolelle väliseinään, kuljettajan penkin vasemmalle puolelle. (ajosuunnassa) Näen tarvittaessa varaustilan. Thumb
-
Kiitoksia infosta. Tuon mainitsemasi systeemin voi varmaan asentaa helposti jälkeen päin, näin ajattelen.(?)
Tämä projekti on myös Ford.
Eiliseen keskusteluun viitaten, laitoin kaikki kaapelit, paitsi ajoakkuun. (auton oma)
Lisäksi kytkin älylaturin toiseen hupiakkuun. (viimeinen)
Hyvin meni, ei savua tai tulta mistään / missään. Kiitokset kaikille asiaan kantaa ottaneille. Thumb Thumb
Tuosta tulikin sitten kysyttävää...liitty en älylaturiiin.
Kyseinen laturi on merkiltään Onroad. Kun kytkin kaapelit, laturin näytössä on aina hupiakkujen varaustila. (oli 12,5V)
Onko mitään muuta merkitystä kuin vähäinen(?) virrankulutus? Ellei ole, pidän tällaista hyvänä, näkee aina
hupiakkujen varaustilan.
kuinka isolle akulle älylaturi on tarkoitettu?
-
Ei niissä ole akkukoon rajoitetta. Suuri akku latautuu hitaammin.
-
On niissä yleensä suositus akun maksimikoosta. Ja syykin on selvä, alamittaisella laturilla akun lataaminen kestää niin kauan, ettei se ole akulle hyväksi. Itsekin latailin tallin lattialla suht reilun kokoisia akkuja 4ah "älylaturilla" kun ei muutakaan ollut, koskaan ne ei tulleet täyteen, kaiketi itsepurkaus oli jo liian lähellä latausvirtaa. Sitten sain hommattua ison laturin (max. 60ah) ja kas, akut nopeasti täyteen ja homma toimii. Älylaturi jaksaa kyllä ylläpitää latauksen.
-
alamittaisella laturilla akun lataaminen kestää niin kauan, ettei se ole akulle hyväksi.
Nyt meni hömpän puolelle. Ei hidas lataus ole
itsessään millään tavalla haitaksi akulle.
Se jos todella olet kohdannut noin valtaisan
itsepurkauksen on teknisesti toki mahdollista
mutta se on aivan eri asia. Kuten myös se jos
pitkä latausaika haittaa kayttäjää, sen
ratkaisee käyttäjä, ei akku.
Sitten vielä se että "meillä" (kuluttajilla)
on nurkat täynnään ala-arvoista elektroniikkaa
jossa paloturvallisuus pitäisi oleman aito huoli.
Latureittenkin pitäisi olla huoletta jätettävissä
valvomatta, näin ei useinkaan taida olla mutta
sekin pitäisi ratkaista muulla tavoin kuin
nopeasti lataamalla.
-
Latureittenkin pitäisi olla huoletta jätettävissä
valvomatta, näin ei useinkaan taida olla mutta
sekin pitäisi ratkaista muulla tavoin kuin
nopeasti lataamalla.
Mulla on kapallinen 4A latureita, ostin Motonetista.
Verkkopistoke on ainoa säätö.
Akut, jotka ovat pitempään jouten ovat AINA sellaisen perässä.
-
Nyt meni hömpän puolelle. Ei hidas lataus ole
itsessään millään tavalla haitaksi akulle.
Se jos todella olet kohdannut noin valtaisan
itsepurkauksen on teknisesti toki mahdollista
mutta se on aivan eri asia. Kuten myös se jos
pitkä latausaika haittaa kayttäjää, sen
ratkaisee käyttäjä, ei akku.
Sitten vielä se että "meillä" (kuluttajilla)
on nurkat täynnään ala-arvoista elektroniikkaa
jossa paloturvallisuus pitäisi oleman aito huoli.
Latureittenkin pitäisi olla huoletta jätettävissä
valvomatta, näin ei useinkaan taida olla mutta
sekin pitäisi ratkaista muulla tavoin kuin
nopeasti lataamalla.
Mielestäni hidas latautuminen lienee akun kestolle parempi asia...
Kuinka on, kun asunto-,retkeilyauto tai vaunu on maasähkössä, akkulaturi (älylaturi) lataa akkua / akkuja samaan aikaan, onko mitään merkitystä? Kysymyksellä viittaan siihen että käytössä on 12V laitteita, 230 V vain laturissa. (valot, jääkaappi,..)
Onko mitään järkeä antaa aika-ajoin hupiakun / hupiakkujen purkautua kunnolla?
-
laske/arvio kulutus ja sen mukaan laturi. suoraa vastausta ei ole kun sinä olet ainoa joka tietää kulutuksen.
-
Onko mitään järkeä antaa aika-ajoin hupiakun / hupiakkujen purkautua kunnolla?
Ei ole.
-
Mulla on kapallinen 4A latureita, ostin Motonetista.
Vastaavaan Einhellin 4A versioon sitä päädyin minäkin omassa projektissani, sillä tuossa on lisäksi myös LCD-näytöllinen akun jännitemittari + varaustason näyttö = laturista on jatkuvasti nähtävissä akun tila vaikka tuo laturi ei akkua olisikaan lataamassa. Muutenkin uskoisin että tuo 4A riittää meidän profiiliin vallan mainiosti, eihän tuo akkukaan ole kuin 60Ah nyt ensialkuun kun tuollainen patteri löytyi jo autotallin nurkasta joutilaana suojalaatikoineen kaikkineen valmiina vaunuun asennettavaksi 8)