Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: pamaus - 22.01.2018 kello on 21:12
-
Äsken tuossa ajelin kotiin ja auton mittari näytti kotipihassa -24 astetta.
Kävelin sisälle ja mittasin ilmalämpöpumpun tulevan lämpimän ilman, joka näytti vielä + 39,5 astetta
Aivan kohtuudella vielä ilmalämpöpumppu toimii.
Pumppuna Panasonic HE12
(https://karavaanari.org/kuvat/1516648440.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1516648448.jpg)
-
Aivan kohtuudella vielä ilmalämpöpumppu toimii.
Onko tietoa, paljonko menee ja paljonko tulee?
-
Onko tietoa, paljonko menee ja paljonko tulee?
Siis tarkoitatko tulo- ja menoilmaa.
Menoilma on huoneenlämpötila, eli varmaan 21 astetta ja tuloilma oli tuon 39 ja risat.
Vai mikä oli ajatus ?
-
Siis tarkoitatko tulo- ja menoilmaa.
Ei, kun tehoa.
-
Panasonic He12
Vakiona sisäänrakennettu kompressorilämmitin
ja sulanapitokaapeli.
Todellinen talvimalli,
joka tuottaa lämpöä jopa -30°C
pakkasesta.
Maksimiteho 7,75 kW
http://www.ilmalampopumput.com/fi/tuotteet/ilmalampopumput/panasonic/he12lke
http://www.ilmalampopumput.com/files/Panasonic_he9_he12PKE%20log.pdf
Ota tuosta nyt selvää, max sähkökulutus ilmeisesti 2260W
P design -10 C asteessa 3,8 kW
-
Panasonic He12
Todellinen talvimalli,
joka tuottaa lämpöä jopa -30°C
pakkasesta.
Olem myös miettinyt tuota tehoa kun nyt meilläkin -20 ulkona. Mikä lienee lämmön tuoton suhde ulkoyksikön sulattamiseen?
Menneekö ulkoyksikön sulattamiseen enemmän tehoa kuin mitä vastaava teho antaisi suorana sähkölämmityksenä sisälle? Tai miten sen sanoisi? Kai ymmärrätte, mitä ajan takaa?
-
Ainakin mulla sulanapitokaapelin teho on 75 wattia, ei se tehoa vie, vaan se ulkoyksikön sulatus aina välillä, ja sillä ei ole mitään tekemistä sen sulanapitokaapelin kanssa.
Sulatuskäytössä pumppu jäähdyttää sisätilaa ja siirtää lämmön ulkoyksikön sulattamiseen
-
Mulla toshiba RAS25 sillä lämpenee talon alakerta 120m2, paitsi kosteat tilat lattialämmityksellä . Eipä kannata enään laittaa lattioita muualla päälle kun huomenna pakkanen lähes puolittuu. Nyt -25 huommenna ennuste -14. 950w näky ottavan verkosta ja max lämmitysteho 6.5kw cop arvo 5.1. Eka talvena sammutin 30 pakkasella mutta eräs asiantuntija sanoi ettei kannata sammuttaa kun öljyt kangistuu eikä voitelu toimi kunnolla kun taas käynnistää uudelleen. Seuraavalla samanlaisella pakkasella kävi sitten itsenäisesti.
https://lampoykkonen.fi/wp-content/uploads/2014/04/toshiba_arctic_update.pdf
-
Ota tuosta nyt selvää, max sähkökulutus ilmeisesti 2260W
Niin, siinähän se...
Kyllä COP voi olla yli 5 mutta mita se on sitten, jos ulkona onkin -25?
Pumpuista pitäisi aina saada COP-käyrä, jotta voisi laskeskella sen todellisen tuoton.
Se antaisi pohjaa investoinnin taloudellisuudelle.
Vaan kukapa sitä nyt omaa pisnestään kuoppaisi.....
-
Niin, siinähän se...
Kyllä COP voi olla yli 5 mutta mita se on sitten, jos ulkona onkin -25?
Pumpuista pitäisi aina saada COP-käyrä, jotta voisi laskeskella sen todellisen tuoton.
Se antaisi pohjaa investoinnin taloudellisuudelle.
Vaan kukapa sitä nyt omaa pisnestään kuoppaisi.....
Olikohan pääsääntöisesti -5 paras hyötysuhde. Ja eikö se huonoimmillaankin ole niin että saman antaa kun ottaakin.
-
Enpä ole sen kummemmin mittonut mutta n. 5000 kWh tippui vuosikulutus mitsun ilpolla vuositasolla, onhan tuo nyt reilun 5 vuotta osallistunut lämmitykseen.
-
Sulatuskäytössä pumppu jäähdyttää sisätilaa ja siirtää lämmön ulkoyksikön sulattamiseen
Minkä merkkinen laite toimii noin? Ei ainakaan Mitsubishi!
-
Minkä merkkinen laite toimii noin? Ei ainakaan Mitsubishi!
Luultavasti aika moni kun sulattaa kennoa ulkoa. Vastus pitää vain kaukalon pohjassa vesiuran ettei jäätyisi kennoon asti ja rikkoisi kennoa. Kostealla pakkaskelillä tai lähellä nollaa vetää aika nopeasti kennon jäähän.
-
-26 pakkasta, ja ainakin vielä puhaltaa lämmintä.
Käsittääkseni tuo sulatus toimii juuri noin, että lämmin otetaan sisältä ja ohjataan ulkoyksikköön.
Tietenkään silloin ei ole sisäyksikön puhallus päällä.
-
Minkä merkkinen laite toimii noin? Ei ainakaan Mitsubishi!
Kyllä ne sisätilan lämpöä hyväksikäyttäen sen ulkoyksikön sulattaa. Ei se nyt kirjaimellisesti ala kylmää puhaltaa sisälle mutta periaate on tuo.
-
Joskus -30 asteen pakkasella mittasin sisälle tulevan lämmön ja oli jotain 36-37 astetta. Mulla pumppu pyörii koko talven, oli pakkasta miten paljon tahansa. Joskus sopivalla kelillä saattaa ulkoyksikön kennoon alkaa kertyä jäätä, niin silloin käytän aina jäähdytystä päällä 10-15min, niin saa sen kennon sulaksi.
-
Joskus -30 asteen pakkasella mittasin sisälle tulevan lämmön ja oli jotain 36-37 astetta. Mulla pumppu pyörii koko talven, oli pakkasta miten paljon tahansa. Joskus sopivalla kelillä saattaa ulkoyksikön kennoon alkaa kertyä jäätä, niin silloin käytän aina jäähdytystä päällä 10-15min, niin saa sen kennon sulaksi.
Ellei se sulata automaattisesti itseään niin silloin jossain on vikaa.
-
Ellei se sulata automaattisesti itseään niin silloin jossain on vikaa.
Kyllä se sulattaa, mutta siitä huolimatta, jos ulkolämpötila pyörii nollan tuntumassa, niin se voi aiheuttaa jään muodostumista. Ja se on ihan normaalia.
-
Viime viikolla kattelin töissä erästä Mitsubishin ulkoyksikköä, kun piti ihan kuuluvaa surinaa ja propeli ei pyörinyt. Parin minuutin päästä kun kurkkasin uudestaan, lorautti vedet ja lähti propeli pyörimään. Sulatti siis itsensä. :)
-
Kovemmilla pakkasilla vaan sitä lämpöä ei ihan niin helpolla ulkoilmasta enää irtoa, jolloin ILP joutuu käyttämään suurempia tehoja edes jotain vielä saadakseen - ja seuraavaksi onkin sitten se kenno jäässä, jolloin sekin vähänenkin menee isolta osalta sen kennon sulatteluihin = ILP:stä irtoaa vähiten lämpöä just silloin kun sille olisi eniten tarvetta :-\
Tästä syystä esim. MLP onkin jo huomattavasti parempi ratkaisu, sillä sieltä maapiiristä sitä lämpöä irtoaa vaikka ulkona olisi sitten pakkasta vähän enempikin, vaikka toki investoinnin kustannuksena puhutaankin jo ihan toisen luokan vehkeestä ja kaikkiin paikkoihin ei esim. tuota porakaivoa maapiiriksi saa edes kaivertaa :-\
Ehkä tehokkaimpaan ratkaisuun voisi päästä jollain PILP + MLP -yhdistelmällä, jossa PILP niistää siitä ilmanvaihdosta jonnekin -20 saakka ihan yssikseen niin käyttöveden kuin patteri/lattiakierronkin ja tuota kylmemmillä se tarvittava lisälämpö tulee sitten MLP-piiristä = varmasti riittää ja pysyy tupa lämpöisenä :)
-
Ehkä tehokkaimpaan ratkaisuun voisi päästä jollain PILP + MLP -yhdistelmällä, jossa PILP niistää siitä ilmanvaihdosta jonnekin -20 saakka ihan yssikseen niin käyttöveden kuin patteri/lattiakierronkin ja tuota kylmemmillä se tarvittava lisälämpö tulee sitten MLP-piiristä = varmasti riittää ja pysyy tupa lämpöisenä :)
Sama lämmittää suoraan sähköpattereilla kun PILP:n sähkövastuksella, tai sitten ivk:n jälkilämmityspatter illa ja pattereilla. Käytönnössä suorasähkölämmitys vaikka vähän ottaakin lämpöä huoneesta poistuvasta ilmasta, parempaan lopputulokseen pääsee hyvällä IVK:lla.
-
Ilppejäkin kai on 3 vuodenajan malleja ;D ja sitten niitä talvikäyttöönkin tehtyjä.
Meillä lämpöä tekee Mitsun 35 ja ainakin VTT testin mukaan siirtää lämpöä ulkoa sisään pakkasillakin. https://www.scanoffice.fi/sites/default/files/liitetiedostot/tuotteet/vtt-s-02141-13.pdf
-
Käytönnössä suorasähkölämmitys vaikka vähän ottaakin lämpöä huoneesta poistuvasta ilmasta, parempaan lopputulokseen pääsee hyvällä IVK:lla.
Käytännössä ihan siihen saakka mitä PILP kykenee jäteilmansa painamaan, se toimii lämmittävänä ilman vastuksiaankin. Vastukset ovat siellä vain backuppina jos lämmön tarve vaikkapa runsaan suihkussa käynnin vuoksi on hetkellisesti suurempi mitä pumppu kykenee tuottamaan. Tai tosiaan jos ulkoilma on tuota jäteilmaa vilpoisempaa eikä talossa ole muuta lisälämmönlähdettä. Perinteinen LTO:han ei tuohon pääse, vaan se hukkaa aina osan lämmöstä harakoille, eikä sen jäteilma ole koskaan ulkoilmaa viileämpää = se ei siis tuota lämpöä, toisin kuin PILP 8)