Solifer 500 l taitaa just mennä tuohon painoluokkaan. Tosin kunnossa olevan löytäminen voi olla haasteellista. Ja senkin vaunun todellinen paino on enemmän mut muistelisin että 830kg olis kokonaispaino otteessa.vaunua kai uusimmillaa on jotain 89 vuosimallia eli ei ehkä ole sitä mitä haetaan.
Tuo kortti asia on sinänsä vähän hölmö. Kun vaihtaisi kepulimman veturin niin saisit vetää vähän painavempaa vaunua. Kuten Pamaus totesi niin voi olla järkevintä käydä ajamassa se pikku e
Solifer 460 kokonaispaino 870 kg.Joo pitää olla se vanhempi versio eli ruskeakylkinen
https://www.nettikaravaani.com/solifer/460/1489584
Mulla on B-kortti ja iso perhe. Ja Transporter T4.
Turhaan taidatte tuputtaa 2h Soliferia.Lue koko kysymys äläkä viisastele. Minusta tässä on aika hyvät vastaukset tullut kun heti alkuun todettiin että pikku e:tä ajamaan vain niin saa oikeanlaisen vaunun isolle porukalle. Senjälkeen on listattu nuo vaunut karkeasti mitä saa nykyisellä kortilla hinata eli pienehköjä ovat mutta en nyt sanoisi etteikö noin 5 metrisellä vaunulla pärjää 5 henkeä? (Viidestä petipaikasta Aloittaja puhuu joten oletan että 5 henkeä?). A-mittainen etuteltta vielä kaveriksi jota kuskaa reissulla tuola volkkarinkin perässä niinkyllå sillä pärjää. Meillä mentiin Sprite alpinella melkein 15 vuotta 4 henkinen perhe. Ei yhtään valmista petipaikkaa, ei edes portapottaa. Veturina 1.3 Toyota corolla. Hyvin sillä pärjättiin ja kivaa oli.
Jos BE-luokan inssi pelottaa, on myös B96 - kortti.
https://www.ajovarma.fi/b/96-yhdistelman-ajokortti
Vain ajokoe 45min ilman teoria ja käsittelykoetta ja yhdistelmä saa painaa 4250kg
Tuo onkin hyvä, koska b/96 kortilla saa vedettyä transportterilla 1620 kg vaunua. Ja sitten onkin tarjonta varsin kattava.
Tuossa b/96 ja Be-kortissa on ajokoe, mikä niissä on sitten käytännön ero.
Ilmeisesti tuossa b/96 ei ole 10 teoria kysymystä.
http://www.ajokortti.com/korttiluokat/lisatietoa-tutkinnoista/b96-ja-be-luokat.html
Ja tuo b/96 ajokokeen saa tehtyä trailerilla, mutta tuossa be-kortin ajokokeessa on perävaunun korin oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen,
Tuon B96 kortin inssi yllätti, kun muistelin sen olleen aiemmin vain teoriakoe ilman ajoa. Nyt sanotaan että on pelkkä ajokoe. BE kortissa kun on teoriakoe, ajokoe ja käsittelykoe.
Mutta mitään inssiä ei kannata pelätä. Jos aikoo vaunua vetää, käsittelykokeen harjoittelu ei tosiaankaan mene hukkaan. Eikä teorian opiskelu.
Ja jokainen nuot voi läpäistä - minäkin jo vuonna 1987 ;D
Oisko käsittelykoe suoritettavissa kentällä ja ajokoe liikenteessä. Näin minulla tulee tuo mieleenNäin juuri
E: voihan puolisolla olla sama ajokorttitilanne ja hinku rattiin. Vastaavasti ratkaisua voisi etsiä pienemmästä 7hlö autosta, jolla voisi vajaa 1500kg vaunua vetää ihan b-kortilla..
Mikä olisi alle 2000kg kokonaismassaltaan 7 rekisteröityEi, ollut minun varsinainen vastaus ("vaihda autoa") aloittajalle, vaan stetsonista sivuraiteilijoille, että "älkää nyt sekoittako aloittajan aihetta"
Off-Topic:Solifer 460 vm 1991 kokonaispaino 870 kg. Eli saa juuri vetää pelkällä B-kortilla ja Transportterilla.
https://www.nettikaravaani.com/solifer/460/1489584
Tässä listaa perään sopivista myös Poksin ja Solifer 460 lisäksi.
Detskun Camper 370 vm 1991 kokonaispaino 820 kg.
Detsku New Line 425 vm 1991 kokonaispaino 830 kg
Kip 415 vm 1991 kokonaispaino 700 kg
Kip ke 38 vm 1991 kokonaispaino 800 kg
Knaus Sudwind 350 vm 1991 kokonaispaino 720 kg
Knaus Sudwind 420 vm 1991 kokonaispaino 800 kg
Piccolo 350 vm 1991 kokonaispaino 740 kg
Piccolo 400 vm 1991 kokonaispaino 790 kg
Solifer 45 Artic vm 1991 kokonaispaino 800 kg
Sprite alpine 400 vm 1991 kokonaispaino 740 kg
Sprite musketeer 450 vm 1991 kokonaispaino 820 kg
Huhuu - raiteet menee täällä :laugh:Sitähän alussa tarjottiin , mutt ei kuulemma saanut tarjota ;)
Aloittaja (vieras) ei kysynyt mistään ajokortista, ilmoitti omistavansa vain B-oikeuden. Vaunust oli siis kyse - ja hänelle kokonaismassaltaan 870 kg (rek.ote) sellaista ei hevillä löydy, varsinki väh. 5:lle vuoteellista.
Huhuu - raiteet menee täällä :laugh:2013 jälkeen ajetuilla be korteilla, yhdistelmä kokonaismassa 3500kg. eli tilanne ei muutu mitenkään. se vaan on erikoista että kevyemmällä autolla saa vetää raskaampaa vaunua.
Aloittaja (vieras) ei kysynyt mistään ajokortista, ilmoitti omistavansa vain B-oikeuden. Vaunust oli siis kyse - ja hänelle kokonaismassaltaan 870 kg (rek.ote) sellaista ei hevillä löydy, varsinki väh. 5:lle vuoteellista.
E: voihan puolisolla olla sama ajokorttitilanne ja hinku rattiin. Vastaavasti ratkaisua voisi etsiä pienemmästä 7hlö autosta, jolla voisi vajaa 1500kg vaunua vetää ihan b-kortilla..
2013 jälkeen ajetuilla be korteilla, yhdistelmä kokonaismassa 3500kg. eli tilanne ei muutu mitenkään. se vaan on erikoista että kevyemmällä autolla saa vetää raskaampaa vaunua.
Ei nyt ihan pidä paikkaansa. Pelkkä vetoauto max 3500 kgjaahas. nyt on asia saatu korjattua. siihen meni vain 3 vuotta. samalla tullut uusi ajokortti luokka.
BE-luokan ajokortiilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto (kokonaismassa enintään 3 500 kg) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/perakarryn_vetaminen
Sitähän alussa tarjottiin , mutt ei kuulemma saanut tarjota ;)Missä niin lukee?
2013 jälkeen ajetuilla be korteilla, yhdistelmä kokonaismassa 3500kg. eli tilanne ei muutu mitenkään.
jaahas. nyt on asia saatu korjattua. siihen meni vain 3 vuotta. samalla tullut uusi ajokortti luokka.
Avaas nyt vähän, mitä tuolla tarkoitit? ::)on siitä ollut täälläkin juttua. moottori lehden toimittaja alkoi juttua tehdessä ihmettelemään asiaa ja oli yhteydessä trafiin. trafi myönsi että siinä on virhe, asian korjaamiseen meni reilusti aikaa. x päivä 2013 jälkeen ajetulla be kortilla yhdistelmän kokonaismassa sai olla vain 3500kg. missä ei ollut mitään järkeä. asialla ei nyt ole enää merkitystä kun se on korjattu.
on siitä ollut täälläkin juttua. moottori lehden toimittaja alkoi juttua tehdessä ihmettelemään asiaa ja oli yhteydessä trafiin. trafi myönsi että siinä on virhe, asian korjaamiseen meni reilusti aikaa. x päivä 2013 jälkeen ajetulla be kortilla yhdistelmän kokonaismassa sai olla vain 3500kg. missä ei ollut mitään järkeä. asialla ei nyt ole enää merkitystä kun se on korjattu.Mistähän tämä olisi käynyt ilmi? (koska BE kortti olisi suoritettu)
ajokortin takapuolelta. kannatta joskus katsoa mitä kaikkea kortissa lukee.Kappas, näköjään sinne on myöntöpäivä painettu. Juttu itsessään kuulostaa kyllä niin absurdilta että olet varmasti käsittänyt jotain väärin.
Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteen kokonaismassojen mukaan, liikenteessä yhdistelmän laillisuus (ei liity korttiin) taas todellisten sen hetkisten massojen mukaan.Selvennyksenä vielä että tienpäällä poliisi katsoo luonnollisesti molempia asioita
Selvennyksenä vielä että tienpäällä poliisi katsoo luonnollisesti molempia asioita
Eli seuraavan kerran kun kärrään kaatikselle tavaraa, pyydän niitä punnitsemaan auton siinä samalla niin tulee jotain suuntaa-antavaa tietoa. :D Onhan siinä tosiaan lastia meilläkin jos on 4 lasta, 2 aikuista ja kaikkien tavarat mukana. Oon poistanut autsta ylimääräisiä penkkejä mikä vähän keventää painoa, mutta toisaalta kaikki lastenistumet, rattaat, tarvikkeet ym lisää sitä aika lailla.
Kiitoksia kaikille! Taitaa olla niin että minä en näillä spekseillä löydä mitään sopivaa kopperoa auton perään. :laugh:
Henkilöauton ajokortti (B)
Ajokorttivaatimus
Henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot:
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg
c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg
https://www.ajovarma.fi/b-ajokortti
Eli sinun kohdalla, lue kohta C. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg
Transporter kokonaismassa 3500 kg-2630 kg = 870 kg saa vaunu painaa max.
Eli perään ei saa kovin isoakaan vaunua.
Suosittelen Be kortin eli pikku-e hankkimista.
Jolloin vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg
ja perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg
https://www.ajovarma.fi/be-yhdistelman-ajokortti
Ja tällä kortilla saat nyt vetää sitten 2000 kg vaunua.
Kortilla hintaa noin 300 €
ESIM https://www.antinautokoulu.fi/kurssit/be-kortti-pikku-e/
Niin Transportterin kokonaismassa oli 2630 kgJuurihan aloittaja tuossa sanoi että kokonaismassa on 2800kg, jolloin B kortilla vaunulle jää max 700kg kokonaismassa.
Siis B-kortilla saa vetää 3500 kg-2630 kg = 870 kg saa vaunu painaa max.
Ja solifer 460 kokonaismaissa on sen 870 kg. Eli b-kortilla saa laillisesti vetää Soliferin 460.
Juurihan aloittaja tuossa sanoi että kokonaismassa on 2800kg, jolloin B kortilla vaunulle jää max 700kg kokonaismassa.Meinaatko että se TRP on tappiin asti kuormattu kun vaunu tulee perään?
Kiitos vastauksista!
Tarkoitus olisi tosiaan ensi kesä katsella ja fiilistellä miltä matkailuvaunuilu tuntuu, sit mahdollisesti se isompi vaunu ja lisää kirjaimia korttiin. Mulla ja miehellä on molemmilla vaan se B-kortti ja ajettais molemmat yhdistelmää, joten järkevintä on ehkä ensin testata pienemmällä miltä homma maistuu ennen kun mennään molemmat takaisin autokoulun penkille. :D Sen jälkeen voidaan sit hankkia sellainen kahdeksanmetrinen mötkäle pikkubussin perään. :laugh:
Meillä olisi myös 7 hengen Peugeot 308 käytössä, mutta oon kovin tykästynyt matkaamiseen tuolla isommalla autolla ja ajattelin että sekin voisi toimia ns. lisätilana reissatessa, siellä kun on pöytä ja penkit ja jopa petimahdollisuus. Eli siksi ensisijaisesti ajattelin vaunua Transporterin perään.
Otin Portterin paperit tähän ja hieman olisi lisää tyhmiä kysymyksiä. Mitä noista luvuista mun pitäisi tuijotella? Omamassa 2150 ja tieliikenteessä suurin sallittu kok.massa 2800.
Jos siis lasketaan tuolla omamassalla niin 2150 + Solifer kok. massa 870 = 3020 ja sehän menee jo hyvin alle sen 3500.
Tällainen olis Nettikaravaanissa:
https://www.nettikaravaani.com/solifer/460/1490731
Meinaatko että se TRP on tappiin asti kuormattu kun vaunu tulee perään?
Katsopas tarkemmin.
Meinaatko että se TRP on tappiin asti kuormattu kun vaunu tulee perään?Mitä merkitystä sillä vetoauton lastilla on tässä asiassa kun kortin riittävyys katsotaan joka tapauksessa kokonaismassoista.
Katsopas tarkemmin.
Piti olla B-kortilla ajettava.No lueppa Seppo mitä asiasta kysyvä itse kirjoitti.
tin Portterin paperit tähän ja hieman olisi lisää tyhmiä kysymyksiä. Mitä noista luvuista mun pitäisi tuijotella? Omamassa 2150 ja tieliikenteessä suurin sallittu kok.massa 2800.
Jos siis lasketaan tuolla omamassalla niin 2150 + Solifer kok. massa 870 = 3020 ja sehän menee jo hyvin alle sen 3500.
Tällainen olis Nettikaravaanissa:
Mitä merkitystä sillä vetoauton lastilla on tässä asiassa kun kortin riittävyys katsotaan joka tapauksessa kokonaismassoista.Jaa ?
Jaa ?Ei riitä. Tämä on ihan selvästi Ajokorttilaissa määritelty asia, joka ei vääntämisellä miksikään muutu.
Eikös se ole senhetkiset massat mitä perässä tulee. Mikäli ne on alle 3500 kiloa niin B-kortti riittää ?
Tästähän on väännetty ajan tapista saakka.
Ei riitä. Tämä on ihan selvästi Ajokorttilaissa määritelty asia, joka ei vääntämisellä miksikään muutu.Jotku vain sekoittaa kytkentämassalasken nan ajo-oikeusajatteluun.
Niin Transportterin kokonaismassa oli 2630 kg
Siis B-kortilla saa vetää 3500 kg-2630 kg = 870 kg saa vaunu painaa max.
Jotku vain sekoittaa kytkentämassalasken nan ajo-oikeusajatteluun.
Voit vetää autolla jonka suurin sallittu perävaunu on 700kg tyhjää traileria jonka kokonaismassa on 2500kg mutta omapaino 699kg jos kortti riittää.
Jotku vain sekoittaa kytkentämassalasken nan ajo-oikeusajatteluun.Kyllä, eli tyhjä autotrailerikin jää usen kortin puolesta vetämättä jos operoi pelkällä B kortilla.
Voit vetää autolla jonka suurin sallittu perävaunu on 700kg tyhjää traileria jonka kokonaismassa on 2500kg mutta omapaino 699kg jos kortti riittää.
Vielä kerran :ajo-oikeus katsotaan reiksteriotteen tai ajoneuvon tietojen kokonaispainojen mukaa jotka kuljettajan on selvitettävä kun niitä papereita ei nykyisin mukana kuljeteta.
Auton+ perävaunun kokknaismassat (otteessa olevat ) pitää olla maximissaan 3500kg kunnpelkällä b kortilla mennään.
Elikkäs nyt kun aloittaja päivitti tuon transporterin tarkan kokonaismassa niin sinne ei saa kyllä käytännössä kortinpuitteissa yhtään mitään. Auton+ perävaunun kokknaismassat (otteessa olevat ) pitää olla maximissaan 3500kg kunnpelkällä b kortilla mennään. Tässä transporterin tapauksessa ei jäänyt edes 750 kg enää vaunulle varaa.B-kortilla maksimi yhdistelmän kokonaismassa (otteissa) 3500 kg + 750 kg = 4250 kg.
Eikö tätä asiaa ole vatvottu jo monta vuotta ::) Hommaa tarpeeksi kirjaimia korttiin, niin sillä selvä. Eikä tartte miettiä mitä saa vetää ja mitä ei.Aika-ajoin aina tarvitaan uutta tietoa (https://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Perävaunun-vetäminen-on-melkoista-matematiikkaa/767400) uusille aloittajille .
Lopettakaa nyt jo sekoilu, vanhat tietäjätkin jakaa tässä vääriä muistoja - aletaanko täällä tulla vanhaksi.
Eli alkuperäisessä kysymyksessä:
Transportteri, jonka kokonaispaino 2800kg ja halutaan vaunu perään B-kortilla.
B-kortilla saa ajaa autoa jonka kokonaispaino max 3500kg ja perään saa laittaa max 750kg kokonaispainoisen perävaunun.
Jos yhdistelmän perävaunun kokonaispaino yli 750kg, yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg.
Eli 5 hengen vaunulla mahdoton yhtälö.
Ajokortin korotus B96 luokkaan on pelkkä inssiajo eli ajokoe 45min kärry perässä sotkematta tähän enempää mitä siltä yhdistelmältä vaaditaan.
Jos aikoo ajaa ensikesänä sillä autolla vaunu perässä, tuo ei voi olla vaikeaa läpäistä. Ja sitten saa olla kyseisen portterin perässä 1450kg kokonaispainoinen vaunu.
Parempi olisi kuitenkin ajaa heti BE luokan kortti, jolloin olisi tuon ajokokeen lisäksi teoriakoe ja käsittelykoe. Ja vaunun todellista painoa jatkossa rajoittaa vain portterin max vetopaino 2000kg.
Parempi olisi kuitenkin ajaa heti BE luokan kortti, jolloin olisi tuon ajokokeen lisäksi teoriakoe ja käsittelykoe. Ja vaunun todellista painoa jatkossa rajoittaa vain portterin max vetopaino 2000kg.Eikä se inssi, käsittely ja kirjallinen niin hirveen vaikeita ole etteikö niistä selviä hengissä
Aika-ajoin aina tarvitaan uutta tietoa (https://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Perävaunun-vetäminen-on-melkoista-matematiikkaa/767400) uusille aloittajille .Joo mutta olisi oman juttunsa aihe. Eipä tässä juttuketjusta aloittelija-aloittajalle ole juurikaan apua ollut.
Asiahan ei ole yksinkertainen .
On vain eroitettava toisistaa ajoneuvojen kytketäsäännöt ja ajo-oikeussäännöt.