Karavaanarin keskustelufoorumi

Matkailukeskustelut => Matkailu kotimaassa => Aiheen aloitti: pamaus - 27.12.2017 kello on 08:58

Otsikko: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: pamaus - 27.12.2017 kello on 08:58
Minulla tosin oli ennen Lmc stä vanhempi Hobby. Nostettiin pattereita ylöspäin ja otettiin penkkejä irti seinästä niin alkoi ilma kiertää.

Aika pientä meilläkin on tuo talvimatkailu vaikka onkin Solifer. Kun Lappiin mennään niin vuokrataan mökki. Vaate ja kenkähuolto huomattavasti helpompaa.

Ja aika kalliita on myös Lapissa nuo leirintäalueet jos viikon niissä vietät.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: tsahkali - 27.12.2017 kello on 10:31
Aika pientä meilläkin on tuo talvimatkailu vaikka onkin Solifer. Kun Lappiin mennään niin vuokrataan mökki. Vaate ja kenkähuolto huomattavasti helpompaa.
Ja aika kalliita on myös Lapissa nuo leirintäalueet jos viikon niissä vietät.

Näinhän se on....  ihan oikeesti.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 27.12.2017 kello on 10:57
Kyllä pamauksen kanssa samoilla linjoilla. On ollut mielessä ostaa joku fixu mökki mut kuluja ynnäillessä voipi olla fiksumpaa vuokrata se vähä mitä tarvitsee. Semmonen oikeasti perhemallin esim kabe maksaa sen 60ke ja 5v ikäisenä se on puolittanut hintansa. Sama laittaa 120 mökkiin ja myydä se vaikka sitten joskus samalla hintaa pois. Aika hyvin kautta aikansa nuo kivijalalla olevat pytingit on pitäneet hintansa suhteellisen hyvin. Joten kulkineen hankinnassa en itse ainakaan liiaksi anna painoarvoa talvivarusteille. Tai annan arvoa mutta en ole niistä valmis paljoakaan maksamaan.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: pamaus - 27.12.2017 kello on 11:29
Kyllä pamauksen kanssa samoilla linjoilla. On ollut mielessä ostaa joku fixu mökki mut kuluja ynnäillessä voipi olla fiksumpaa vuokrata se vähä mitä tarvitsee. Semmonen oikeasti perhemallin esim kabe maksaa sen 60ke ja 5v ikäisenä se on puolittanut hintansa. Sama laittaa 120 mökkiin ja myydä se vaikka sitten joskus samalla hintaa pois. Aika hyvin kautta aikansa nuo kivijalalla olevat pytingit on pitäneet hintansa suhteellisen hyvin. Joten kulkineen hankinnassa en itse ainakaan liiaksi anna painoarvoa talvivarusteille. Tai annan arvoa mutta en ole niistä valmis paljoakaan maksamaan.

Tämä on nyt täysin offtopic, mutta ylläpitäjä laittaa uuteen paikkaan, mikäli tarpeelliseksi katsoo.

Varmaan viimeiset 20 vuotta olemme käyneet lapissa kerran vuodessa yleensä pääsiäisen kieppeillä. Mökki on maksanut max 600 €, yleensä siinä 500 € kieppeillä, ja monesti ollut emännän velikin perheineen mukana, joten mökin kustannukset ovat puolittuneet.

Esim Rukalla vaunupaikka on 61 € vuorokausi, Ylläs resort 44 €, Pyhä 51 €

Viikon hinta vaunulla pyörii siinä 308 €-427 €, ja tähän päälle tietysti se vetoauton polttoaineenkulutuk sen nousu.

Monesti miettinyt myös sitä mökin ostoa, ei ole kiinnostanut, kerran vuodessa kun viikon siellä viettää niin, eipä ostaminen maksa vaivaa.

Suurin syy, etten vedä vaunua lappiin, on se älyttömän tavaran määrä. Kenkiäkin on jo niin paljon, että ei ne mihinkään vaunussa sopisi, joten vuokramökillä mennään.


(https://karavaanari.org/kuvat/1514366454.jpg)
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 27.12.2017 kello on 16:30
Kyllä samasta syystä mekään ei olla vaunulla talvella liikuttu. Meillä tuo varustus tosin on pakun perässä että se toimii oivana säilytystilana mut on se vaan niin paljon lielekkäämpää mennä sinne mökille.
Itse ajattelisin että vuokraisin mökkiä muillekkin jonkinverran ja kattaisi sillä kuluja jonkinverran. Mutta on mökin osto vielä jäänyt täytyy tänävuonna haastatella mökin avaimen luovuttajalta että mitä maksaisi suunnilleen tarkistuskäynti vuokralaisen välillä ja lumityöt. Onhan siinä paljon kuluja, kiinteistövero, vakuutus, polttopuut,jätehuolto, auraus, lainan korot jne. Saas nähdä voi olla että joskus tuollainen ostetaan tai sitten ei... Nytkin pari sopivaa mökkiä olis myynnissä mut ei enää tälle talvea viitsi edes ajatella kun on jo talven kuviot selvillä niin ei tähän hätään omalla mitään tee.
Sitten vielä se että onko se sitten viikon talviloma puoliksi työleiri kun sinne pääset? (Pudottelet lumet katolta, korjaat paikkoja,  vaihdat lamppuja, täydennä pesuainevarastoja ja haet imuriin uusia pölypusseja jne.) 590e maksoi viikko leviltä ja mökilleäsken on kuiteskin noin 100 neliötä tilaa
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Jgahpir - 27.12.2017 kello on 20:14
Itse en laskettele, joten voin harrastaa liikkumista halvemmilla seuduin.
Vähän enemmän extreme matkailua, mutta vuosimalli 2002 retkiauton hinnalla olen hankkinut saunamökin tunturista.
Kun mökki on halpa, ei ole paineita sen käyttämisestä ja käyttämättömyydestä .
Oma harrastus on se retkeily ja reissaaminen, joten asunkin tässä reissuautossa melkein koko talven.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: armas ujomieli - 27.12.2017 kello on 20:57
On oma tunnelmansa talvella. Ensi viikolla mm. Vuokattiin. Puskassa maksaa sen vitosen yö mitä kaasuun menee :P
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 27.12.2017 kello on 21:35
On oma tunnelmansa talvella. Ensi viikolla mm. Vuokattiin. Puskassa maksaa sen vitosen yö mitä kaasuun menee :P
Ei ole tuo puska oikein harrastavan lapsiperheen 1 lomakohde
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Jgahpir - 27.12.2017 kello on 22:07
Ei ole tuo puska oikein harrastavan lapsiperheen 1 lomakohde

Tahtoo olla vähän hikisiä talviharrasteet, että hyvin ymmärrän tämänkin. Kovin isoa perhettä ei iltaisin pesaista kulkineessa.
Joku lumikenkäretki tähtirepostaivaan alla voi kuitenkin olla jonkun illan ohjelma. Väitän että jää kaapuntilaiselle melko hyvin mieleen.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: pamaus - 27.12.2017 kello on 22:14
Itse kun asumme "puskassa", niin ehkä sitä puskaa ei kulkimella enää vapaa-aikana oikein etsi  ;D

Talvimatkailu vaunulla voisi olla ihan mukavaa, jossakin vaiheessa, mutta tällä hetkellä ei kovin pitkiä reissuja, lähinnä kyläreissuja.


Juuri vetelin moottorikelkalla ladut tenaville tähän lähimaastoon, kun tuota luntakin vähän satoi.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: MatsOnni - 27.12.2017 kello on 22:39
Aikanaan vaunu oli kymmenisen vuotta rinteen juurella Vuokatissa ja Iso-Syötteellä. Saunat oli molemmissa paikoissa joka ilta, enkä muista että kamppeiden kuivattaminenkaan mikään ongelma olisi ollut kun molemissa oli huoltorakenuksessa kuivaushuone. Nykyistä tilannetta en kyllä tiedä. Enemmänkin on nyt jälkeen päin ihmetelty, että miten ihmeessä me jaksettiin niin usein sinne ajaa.

Melko innokkaita lautailijoita lapsista kuitenkin tuli, nuorin lähinnä enää aktiivinen siinä(kin) lajissa, just lähdössä pariksi viikoksi Japaniin laskemaan.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: kimi - 27.12.2017 kello on 22:57
Ei muutamaan vuoteen olla pahemmin talvisin autoa käytetty. Helmi- maaliskuussa kun päivä pitenee käyttö lisääntyy. Meillä ulkoilupainotteista puskamatkailua pääosin. Myös aika pitkiä ajopäiviä suositaan ja on mukavaa päivänvalossa ajella jos pohjoisessa käy.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: smy - 27.12.2017 kello on 23:03
Kyllä kotimaanmatkailu jää vähiin sekä matkailuautolla että muutenkin talvikaudella.
Samalla hinnalla pääsee etelän valoisuuteen kuin lappiin niin ei tarvitse miettiä.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 27.12.2017 kello on 23:36
Kyllähän tuo varmaan pariskunnalta sujuis ihan mukavasti kun tavaraa on niin paljon vähemmän jne. Kausipaikalla varmaan suurimmalla osalla on talviteltta vaunun kyljessä. Se antaa mukavasti lisätilaa ja enimmät lumet kengistä jää siihen. Meillä vain niin pitkä matka että kausipaikka tunturissa tuntuu vähän kaukaiselta ajatukselta. Ei sinne kuitenkaan ehdi lähteä kun muutaman kerran talvessa. Tosin koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Kyllä nytkin on vähän ollut mielessä kevättalvella lähteä äijäporukalla viikonlopun laskettelureissulle johonkinpäin. Saas nähdä tuleeko hallitukselta suostumus. O vähän eriasia tehdäänkö aikuisten kesken viikonloppureissu vai "asutaan" viikko pari perheen voimin koirat mukaanluettuna. Silloin sitä tilaa ei ole edes 720 vaunussa yhtään ylimääräistä
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Jgahpir - 28.12.2017 kello on 05:28
Kyllä kotimaanmatkailu jää vähiin sekä matkailuautolla että muutenkin talvikaudella.
Samalla hinnalla pääsee etelän valoisuuteen kuin lappiin niin ei tarvitse miettiä.

Pakkailen juuri tavaroita jos pääsisi lappiin katsomaan kaunista kaamoksen valoa, täältä Etelä-Suomen synkkyydestä. Ei tarvitse tosiaan miettiä suuntaa ;)
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: jamppa508 - 28.12.2017 kello on 05:55
Kyllä kotimaanmatkailu jää vähiin sekä matkailuautolla että muutenkin talvikaudella.
Samalla hinnalla pääsee etelän valoisuuteen kuin lappiin niin ei tarvitse miettiä.
Yksi syy miksi tuo kuljin seisoskelee meilläkin juuri tämän ajan pihassa. Maanantaina kun taas noustaan koneeseen  ;) ja matkataan 4000 km etelämmäksi niin pääsee karkuun sitä kaikkea mitä inhoan eniten lunta, kylmää ja pimeyttä  Thumbd ja tässä kun taas miettii tulevaa, niin vahvistuu edelleen se käsitys että vielä joskus tulee muutto sinne etelään aurinkoon  Thumb
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Alan - 28.12.2017 kello on 08:23
^

No nyt on parempi reissu.

Minua ei lumi haittaa, jos perille pääsee, eikä juuri kylmyyskään. Pimeys kylläkin. Vähän sama kuvio, syys- ja talvilomat reissataan, useimmiten siinä välissäkin jossain käydään ja kotona on tähän asti viihtynyt joulun mainiosti. Tähän on varmasti asumismuodolla iso merkitys, jos asuttaisiin ydinkeskustassa Kirkkopuiston kyljessä kerrostalossa, niin ajattelisin toisin.

Vaan eipä niitä mökkejä Lapissakaan kaikkialla ole. Pikkuisen enemmän on valinnanvaraa matkailuautolla, mihin sen kanssa menee, ja paikka vaihtuu sujuvasti. Itse en osaa oikein olla pitempää aikaa paikallaan, ainakaan Suomessa.

Keväällä rupeaa tekemään kovasti mieli tien päälle. Suunta on useimmiten kesä, eli Varsinais-Suomea kohti.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: iso-juuso - 29.12.2017 kello on 12:44
Tämä oli nyt kymmenes joulu ja uusivuosi jotka on tullut vaunussa vietettyä reissun päältä (muiden talvireissujen lisäksi!)

Oma mieltymykseni on sellainen, että maksaisin vaunupaikasta vaikka enempi kuin vuokramökistä, kunhan saisi nukkua ja olla omassa kopissa.

Vuosien varrella tässä on tottunut ajomatkoihinkin niin, ettei sellainen 900 kilometrin siirtymä pohjoiseen tunnu edes kummoiselta matkalta.


Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 29.12.2017 kello on 12:59
Tämä oli nyt kymmenes joulu ja uusivuosi jotka on tullut vaunussa vietettyä reissun päältä (muiden talvireissujen lisäksi!)

Oma mieltymykseni on sellainen, että maksaisin vaunupaikasta vaikka enempi kuin vuokramökistä, kunhan saisi nukkua ja olla omassa kopissa.

Vuosien varrella tässä on tottunut ajomatkoihinkin niin, ettei sellainen 900 kilometrin siirtymä pohjoiseen tunnu edes kummoiselta matkalta.
Olikos teillä kausipaikka? Mietin että onko edes käytännössä mahdollista pystyttää talvitelttaa jos nyt vaikka viikoksi tai pariksi menis johonkin ylläkselle? Maahan kun ei mitään oikein saa kiinni ja toisaalta on sellainenkin vaara että teltan helmat on jäätyny maahan kun pitäis lähteä. Kesällä olen samaa mieltä en maksaisi jostain käpyisestä hotellihuoneesta yhtään mitään. Niin paljon mukavempi on mennä oman vaunun kanssa ja nukkua omissa petivaatteissa ja jää se tavaroiden edestakaisin kantaminen pois. Sehän senajatus olis tuossa Lapin mökissäkin että sielä sais olla omat kamat aina valmiina moottorikelkkaa myöten. Mut se ajatus nyt varmaan vielä saa hautua hetken. Nyt ois otollinen aika ostaa kun ei nuo Levin mökit ainakaan pyyntihinnoilla liiku mihinkään. Viimetalvena yhdestä väluttäjälle soitin, syyskuussa tuli ruskareissulla tarkistettua sijainti ja mökin ympärystä. Jos nyt sit viikolla 7 sopis näytön ja hieroo sitten keväällä kauppoja. Ideaali tilanne olis minulle että sais annettua sioitusasunnon (48 neliön rivari kaksio 10v vanha) vaihdossa mökkiin. Mut olen nyt miettinyt josko sen kumminkin jättäisin itselle kun kaiketi tämä maailman sivu on aika pitkä että jollain aikavälillä sitä voi kaivata vaikka omat muksut tai miksei vaikka eläkepäivillä itsekkin. Ja tällähetkellä pyörii kivasti omillaan, muutaman kympin joudun laittamaan itseltä tuonne kuussa mut näillä koroilla lainasta on aina 10ke hävinnyt 2 vuodessa. Ei mene kovinmontaa vuotta kun alkaa olla liki velaton kämppä. Vertailuksi niin viimevuonna seinänaapuri kämppä identtinen mutta pojjabpeilikuvana meni 106 500e hinnalla 2 päivässä joten jos myyntiä ajattelee niin 110 aion pyytää
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Alan - 29.12.2017 kello on 13:06
Vuosien varrella tässä on tottunut ajomatkoihinkin niin, ettei sellainen 900 kilometrin siirtymä pohjoiseen tunnu edes kummoiselta matkalta.

Minua syö enemmän ajanhukka, mikä tuosta aiheutuu. Ajaminen maistuu edelleen, mutta ehken silti tuota päivässä vetäisisi. Edes yksin.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: "Masi" - 29.12.2017 kello on 13:11
Talvimatkailu ole sen kummempaa matkailuvälineellä kuin kesäkään, vehkeet vaan pitää olla asianmukaiset, kokoa sen verta ettei tarvitse toisen leukaa kyynärpäillä muksia, säilytystilat asianmukaiset, akkuvirtaa muutamaksi vrk ja lämmin.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: kimi - 29.12.2017 kello on 13:19
Talvimatkailu ole sen kummempaa matkailuvälineellä kuin kesäkään, vehkeet vaan pitää olla asianmukaiset, kokoa sen verta ettei tarvitse toisen leukaa kyynärpäillä muksia, säilytystilat asianmukaiset, akkuvirtaa muutamaksi vrk ja lämmin.

Onko auton kohtalo jo selvinnyt
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 29.12.2017 kello on 13:24
Ei sitä nyt aivan noin voi yleistää. Ainakin meillä kun hiihtolomalle lappiin mennään nii on mukana moottorikelkka, laskettelusuksia, hiihtosuksia, puoli kuutiota kenkiä ja monoja jne. Aika iso sais olla kulkine kun kesällä tuo 720 vaunu on juuri hyvänkokoinen 3 hengelle + 2 koiralle. Täytyy sanoa että en tiedä olisko tuollaisesta hobbykopista mitään jäljellä jos sen vetäis talviaikaan pohjoiseen. Viimevuonnakin viimeiset 120km oli sellaisella polanteella että peräjärrystäkin repes aisa vaikkei ollut edes ylikuormaa ja vauhti oli noin 60 Yhtään lujempaa ei kyl pystynyt ajamaan. En usko että hobbyssä olis ollut yhtään kaapinovea paikallaan tuon rytyytyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: aaoulusta - 29.12.2017 kello on 13:27
talviteloilla on atria! Samperilla kun saaristoon kuhauttaa ja alakaa saunan lämmitykseen niin se itelle riittää ainaski joksikin aikaa. nytkin kun olin kalakaverin kanssa ja tykkylumessa kaikki niin olihan talavisen hieno maisema (jäätikölle ei niinkään, kun samallainen muutoinki) Se kaikkien kaveri Aurinko olisi saanut paikalla niin täyellisyyttä olisi hiponut, ainaski itelle
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: "Masi" - 29.12.2017 kello on 13:39
Onko auton kohtalo jo selvinnyt
Ei ole, tulee alkuvuodesta Belgiaan korjaamolle joka tekee korikorjauksia matkailuvälineisiin .
Siellä on sitten tarkastus, paikalle Fiat Lenekke edustaja, korikorjaamon edustaja, vakuutusyhtiön tarkastaja ja minä.
Siellä selviää pää-osa korjauksen hinnoista ja jos menee yli niin kahden työpäivän päästä tulee  kysely mikä olisi hinta millä vakuutusyhtiö voi meiltä vekottimen lunastaa. Ja jos pyyntö menee läpi viikon sisällä on rahat tilillä.
Ja jos huonosti käy korjaavat eli ensin korikorjaamo repii rikki olevat osat pois, seuraavalla viikolla auto siirtyyFiat Lenekke jossa Fiat puoli korjataan ja sieltä takaisin korikorjaamolle jossa homma tehdään viikon sisään kun on saatu osat Bavarialta.
Ja se saattaa kestää. Vakuutusyhtiön mukaan kohtuullinen korjausaika on kolme kuukautta aloituksesta.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: tsahkali - 29.12.2017 kello on 13:40
Talvimatkailu ole sen kummempaa matkailuvälineellä kuin kesäkään, vehkeet vaan pitää olla asianmukaiset, kokoa sen verta ettei tarvitse toisen leukaa kyynärpäillä muksia, säilytystilat asianmukaiset, akkuvirtaa muutamaksi vrk ja lämmin.

Matkailuhan ei ole sen kummempaa mutta mennä jonnekin rinteen juureen...
Mono ja vaatesulkeinen vaatii melkoisesti tilaa.

(juu, muistan, että käyt joka vuosi.   :D  )
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: "Masi" - 29.12.2017 kello on 13:44
Matkailuhan ei ole sen kummempaa mutta mennä jonnekin rinteen juureen...
Mono ja vaatesulkeinen vaatii melkoisesti tilaa.

(juu, muistan, että käyt joka vuosi.   :D  )
Siellä Bavarian takatallissa on tilaa 3700 l, lämmitetty ja hyvin tuuletettu. Monot kuivaa ja vaatteet myös roikuessaan hengareissa.
Jos jos vehje vaihtuu, niin takatalli pitää olla vähintäin 3500 l. Sopii harrastusvehkeet mukaan lämpimään lukittuun tilaan.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: tsahkali - 29.12.2017 kello on 14:54
Siellä Bavarian takatallissa on tilaa 3700 l, lämmitetty ja hyvin tuuletettu. Monot kuivaa ja vaatteet myös roikuessaan hengareissa.
Jos jos vehje vaihtuu, niin takatalli pitää olla vähintäin 3500 l. Sopii harrastusvehkeet mukaan lämpimään lukittuun tilaan.

Etuoikeutettu......    8)
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 29.12.2017 kello on 15:22
Siellä Bavarian takatallissa on tilaa 3700 l, lämmitetty ja hyvin tuuletettu. Monot kuivaa ja vaatteet myös roikuessaan hengareissa.
Jos jos vehje vaihtuu, niin takatalli pitää olla vähintäin 3500 l. Sopii harrastusvehkeet mukaan lämpimään lukittuun tilaan.

Aivan. Noinhan se olla pittää. Nysällä kulkimella liikkuminen ja vapaa-ajan vietto on yhtä tyhjän kanssa.

Mökkihommista sen verran, että mökki täydentää mukavasti matkailuautoilua. Passoo sitten viikolla katsella kerrostalon ikkunasta kun lumitraktorit ja kolamiehet ulkona häärii. :D
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Alan - 29.12.2017 kello on 15:27
Talvimatkailu ole sen kummempaa matkailuvälineellä kuin kesäkään, vehkeet vaan pitää olla asianmukaiset, kokoa sen verta ettei tarvitse toisen leukaa kyynärpäillä muksia, säilytystilat asianmukaiset, akkuvirtaa muutamaksi vrk ja lämmin.

Talvimatkailuhan on juuri sellaista kuin matkailija haluaa.

Jotkut yöpyvät teltassa tunturissa siinä 70cm x 200 cm tilassa per henkilö. Itsestä kiinni, mitä vaatii ja haluaa investoida - sekä minkäkokoisella laitteella liikkua. Eri asia sitten on, onko valittu laite koko- ja hintaluokassaan tarkoitukseen optimaalinen. On se sitten teltta, matkailuauto tai jotain siltä väliltä.

Mitään uuttahan tässä ei ole (edit: eikä järkevää keskustelua kannata odottaakaan kaikilta osin  :laugh: ), moneen kertaan käsitelty asia. Haluaako sitten talvella edes matkustaa, on ihan toinen asia. Ja se, missä talvella matkustetaan.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: tsahkali - 29.12.2017 kello on 15:35
Talvimatkailuhan on juuri sellaista kuin matkailija haluaa.
Itsestä kiinni, mitä vaatii ja haluaa investoida - sekä minkäkokoisella laitteella liikkua.

Halutahan voi kaikenlaista.
Eri asia, onko se järkevää tai edes mahdollista.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: matson1 - 29.12.2017 kello on 16:29
Minä ainakin reissaan kulkimella talvellakin, mökki ei ole ees käyny mielessä omakoti kullan kallis.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Yrjö - 29.12.2017 kello on 16:41
  Meillä tuo vaunumatkailu on keskimäärin kaksi reissua talvikummeilla. Pakkasta eninmillään on ollut reilut 20., joten kyllä tuossa kesävaunussakin tarkenee, josko vain kaasua riittää. Ei vain innosta talvella.
  Muukin matkailu talvella lähes olematonta, lähinnä taloudellisiin syihin vedoten, ja talon hakkeella lämmittämiseen.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Mautoilija - 29.12.2017 kello on 16:42
Halutahan voi kaikenlaista.
Eri asia, onko se järkevää tai edes mahdollista.
Kulkemisen mahdottomuus asettaa toki rajoituksensa. En lähtisi kulkineella hienoon puskaan jossa on metrin hanki.
Miten määrittelet järkevyyden? Kenen kannalta? Työelämässä pitää tehdä järkeviä päätöksiä/tekoja. Harrastustoiminnass a ei järkevyydellä ole suurtakaan väliä. Eihän harrastamisessakaan ole järkeä. Vie rahat (joista perikunta iloitsee) ja lepäämisen kannalta (jotta voi olla tehokas työssä) ajan. Tapaturmiakin saattaa sattua.
Itselleni harrastukset antavat iloa ja hyvää mieltä. Jos harrastusten jälkeen rahat riittävät arjen ylläpitoon, kaikki kunnossa.
Vuodenvaihteeksi piti lähteä puskaan mutta matkaseurueeseen iskeytyi flunssa. Teimme päätöksen että sairaana olisi tyhmää lähteä keskelle metsää.
E: krihotusvrihe.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: iso-juuso - 29.12.2017 kello on 17:27
Olikos teillä kausipaikka? Mietin että onko edes käytännössä mahdollista pystyttää talvitelttaa jos nyt vaikka viikoksi tai pariksi menis johonkin ylläkselle? Maahan kun ei mitään oikein saa kiinni ja toisaalta on sellainenkin vaara että teltan helmat on jäätyny maahan kun pitäis lähteä.

Kausipaikalla on itseseisova etuteltta, josta vaunun saa helposti matkaan ympäri vuoden. Reissun päällä ei ole etutelttaa, ei sitä saisi maahan ja tuskin edes kestäisi osat kasaamista kolmeakymmentä käyvissä pakkasissa.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: iso-juuso - 29.12.2017 kello on 17:33
Minua syö enemmän ajanhukka, mikä tuosta aiheutuu. Ajaminen maistuu edelleen, mutta ehken silti tuota päivässä vetäisisi. Edes yksin.

Usein on ajettu tuollaisia pätkiä yhteen soittoon, mutta kun on se vaunu perässä niin onneksi ei ole pakko jos alkaakin vaikka väsyttää. Tänne Äkäslompoloon ajellessa oltiin yötä tienvarsiparkissa ihan tuosta syystä.

Pidän myös ajamisesta, eikä noi siirtymät sikäli vaivaa. Ehkä juuri tuo "ajanhukka" on kuitenkin se syy joka kannustaa noihin erityisen pitkiin vetoihin - lyhyet lomat ja halu maksimoida aika siellä tavoitepaikassa.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Aakku - 29.12.2017 kello on 17:49
Usein on ajettu tuollaisia pätkiä yhteen soittoon, mutta kun on se vaunu perässä niin onneksi ei ole pakko jos alkaakin vaikka väsyttää. Tänne Äkäslompoloon ajellessa oltiin yötä tienvarsiparkissa ihan tuosta syystä.

Pidän myös ajamisesta, eikä noi siirtymät sikäli vaivaa. Ehkä juuri tuo "ajanhukka" on kuitenkin se syy joka kannustaa noihin erityisen pitkiin vetoihin - lyhyet lomat ja halu maksimoida aika siellä tavoitepaikassa.
Sul onkin Scudo, niinkuin mullakin... :)
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: rantaesa - 29.12.2017 kello on 19:09
Mökkimatkaa on 950km suuntaansa ja sinne on päästävä 5 kertaa vuodessa , asuntoautoon  tulee se 15tkm vuosi pelkkää maantieajoa. matka katkaistaan yöpymällä yleensä puskaparkissa  yksi tai kaksi yötä niin ei rasita ajaminen. Mökkejä on kaksi saman järven rannalla , molemmat sähköistettyjä ja  talviasuttavia ,  toiseen on tarkoitus muuttaa 6 v päästä vakituisesti asumaan kunhan  päästään eläkkeelle, toinen mökki on aikuisten lasten käytössä. Asuntoautolla on helppo tulla mökille , monesti pakkasta on -30c ja mökissä sisällä  liki saman verran  ja eka yö meneekin autossa nukkuessa ja seuraavana päivänä siirrytään mökkiin asumaan. Kylmän mökin lämmitystä  helpottaa jonkin verran  ns epäsuora kuivanapitolämmitys jonka toteutan niin että toisen mökin vessassa on lämpöpatteri päällä ja sen lämpö siirtyy johtumalla oven ja seinien läpi mökkiin niin että jos ulkona on -30c niin sisällä tuvassa jotakuinkin -25c. toiseen mökkiin asensin syksyllä tämän www.leveltec.fi/tuotteet/promodlite.html ja hyvin tuo näkyy toimivan , sähkönkulutus 600w teholla on kohtuullinen parikymppiä  kk. Talvisin ei tule mökiltä juurikaan poistuttua lyhyiden vapaiden takia, päivän kelkkareissuja ehkä tulee  mutta kesällä sieltä on helppo tehdä asuntoautolla kalareissuja ylälappiin ja norjaan. Onhan noissa kahdessa kämpässä töitä ja kuluja mutta pois en vaihtaisi , tämän ok-talomme eteläsuomesta myymme pois kunhan vapaus koittaa . Suunnitelmissa on sitten siirtyä enempi tienpäälle kun muuttokuorma mökille on ajettu . Sitten olis tarkoitus käydä ulkomailla niitä reissuja joita täältä palstalta saa kuola valuen lukea.. :D
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Joko - 29.12.2017 kello on 19:35
Mökkimatkaa on 950km suuntaansa ja sinne on päästävä 5 kertaa vuodessa , asuntoautoon  tulee se 15tkm vuosi pelkkää maantieajoa. matka katkaistaan yöpymällä yleensä puskaparkissa  yksi tai kaksi yötä niin ei rasita ajaminen. Mökkejä on kaksi saman järven rannalla , molemmat sähköistettyjä ja  talviasuttavia ,  toiseen on tarkoitus muuttaa 6 v päästä vakituisesti asumaan kunhan  päästään eläkkeelle, toinen mökki on aikuisten lasten käytössä. Asuntoautolla on helppo tulla mökille , monesti pakkasta on -30c ja mökissä sisällä  liki saman verran  ja eka yö meneekin autossa nukkuessa ja seuraavana päivänä siirrytään mökkiin asumaan. Kylmän mökin lämmitystä  helpottaa jonkin verran  ns epäsuora kuivanapitolämmitys jonka toteutan niin että toisen mökin vessassa on lämpöpatteri päällä ja sen lämpö siirtyy johtumalla oven ja seinien läpi mökkiin niin että jos ulkona on -30c niin sisällä tuvassa jotakuinkin -25c. toiseen mökkiin asensin syksyllä tämän www.leveltec.fi/tuotteet/promodlite.html ja hyvin tuo näkyy toimivan , sähkönkulutus 600w teholla on kohtuullinen parikymppiä  kk. Talvisin ei tule mökiltä juurikaan poistuttua lyhyiden vapaiden takia, päivän kelkkareissuja ehkä tulee  mutta kesällä sieltä on helppo tehdä asuntoautolla kalareissuja ylälappiin ja norjaan. Onhan noissa kahdessa kämpässä töitä ja kuluja mutta pois en vaihtaisi , tämän ok-talomme eteläsuomesta myymme pois kunhan vapaus koittaa . Suunnitelmissa on sitten siirtyä enempi tienpäälle kun muuttokuorma mökille on ajettu . Sitten olis tarkoitus käydä ulkomailla niitä reissuja joita täältä palstalta saa kuola valuen lukea.. :D

Meilläkin jos oma mökki ostetaan niin sitten kyllä vaihdetaan 2 auto retkeilyautoon että voi puolivälissä ottaa ne yhden yön unet. Meillä kotipihasta suunniteltuun kohteeseen on 700km. Äijäporukan kelkkareissulla tuo siirtymä menee yhdellä pysähdyksellä mut perhereissua kun tekee niin tuohon saa laskea kellonympärystän tienpäällä.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: rantaesa - 29.12.2017 kello on 19:51
Sehän se on tämän harrastuksen suola, ilmoista riippumatta vapaata liikkumista ,talvisin minusta on mukavampi liikkua kuin kesällä ja yöpyä milloin missäkin. Itsellä roikkuu aina peräkärry koukussa ja nyt viimetalvet siellä kärryn kuomun alla on ollu lumilinko jolla olen vetaissut itselleni parhaimman puskapaikan näille levikeille joilla ei ole talvikunnossapitoa. On ollu rauhaisat yöt nukkua omassa lumirännissä, kukaan ei ole pyrkinyt viereen :D
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Jgahpir - 29.12.2017 kello on 21:15
Sehän se on tämän harrastuksen suola, ilmoista riippumatta vapaata liikkumista ,talvisin minusta on mukavampi liikkua kuin kesällä ja yöpyä milloin missäkin. Itsellä roikkuu aina peräkärry koukussa ja nyt viimetalvet siellä kärryn kuomun alla on ollu lumilinko jolla olen vetaissut itselleni parhaimman puskapaikan näille levikeille joilla ei ole talvikunnossapitoa. On ollu rauhaisat yöt nukkua omassa lumirännissä, kukaan ei ole pyrkinyt viereen :D

No perkkele, juuri ajettelin tuota linkohommaa, ja olin varma ettei kukaan muu ole niin hullu ;)
Nythän se pitää ottaa, kun joku on jo avannut ns tien..
Ps, mun saunamökkimatka on 1150km. Menopaluu lennot maksaisi 109€ Ivaloon, että ei siis mitään järkeä tässä harrasteessa!
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: pamaus - 29.12.2017 kello on 21:21
Itsellä roikkuu aina peräkärry koukussa ja nyt viimetalvet siellä kärryn kuomun alla on ollu lumilinko jolla olen vetaissut itselleni parhaimman puskapaikan näille levikeille joilla ei ole talvikunnossapitoa. On ollu rauhaisat yöt nukkua omassa lumirännissä, kukaan ei ole pyrkinyt viereen :D

Tässä on kyllä asennetta  Thumb

Eipä ole tullut pieneen mieleenkään kuljettaa omaa lumilinkoa mukana.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Arska - 29.12.2017 kello on 21:32
Kävi tuossa hetki sitten naapuri tarjoomassa nastarenkuloita mulle,  olisin saanut ilmaiseksi, eipä ollut tarvetta, kun tuolla meidän adrialla mitään tee  talvella.  Pari talvea koettivat mutta kaasun kulutus oli kova ja ilman sähköisiä lisälämmittimiä ei tarennut. Meillä sattuu olemaan samanmoiset kulkimet.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: iso-juuso - 29.12.2017 kello on 21:50
Sul onkin Scudo, niinkuin mullakin... :)

No sillä scudolla olikin kiva vetää, kun oli reilusti ytyä ja se oli suuntavakaa. Mulla on nykyisin transit custom, josta ei voi sanoa kumpaakaan edellämainittua, vaikka paperilla pitäisi olla jopa vääntävämpi. Scudolle ei valitettavasti löytynyt Tampereen seudulta laadukasta ja siedettävän hintaista huoltoa, joten se piti vaihtaa pois.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: smy - 29.12.2017 kello on 21:55
No sillä scudolla olikin kiva vetää, kun oli reilusti ytyä ja se oli suuntavakaa. Mulla on nykyisin transit custom, josta ei voi sanoa kumpaakaan edellämainittua, vaikka paperilla pitäisi olla jopa vääntävämpi. Scudolle ei valitettavasti löytynyt Tampereen seudulta laadukasta ja siedettävän hintaista huoltoa, joten se piti vaihtaa pois.

Onko tuo Scudo liian pieni Italia Motorille? Ducatot ainakin huoltaa laadulla ja sopivalla hinnalla?
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Aakku - 29.12.2017 kello on 22:06
No sillä scudolla olikin kiva vetää, kun oli reilusti ytyä ja se oli suuntavakaa. Mulla on nykyisin transit custom, josta ei voi sanoa kumpaakaan edellämainittua, vaikka paperilla pitäisi olla jopa vääntävämpi. Scudolle ei valitettavasti löytynyt Tampereen seudulta laadukasta ja siedettävän hintaista huoltoa, joten se piti vaihtaa pois.
Scudohan on sama, kuin Peugeot, Citroen, tai Toyota. Olisi nyt johonkin luullut saavan sopivasti huoltoon.
Itse olisin suunnistanut France-Moteuriin, jos Tampereen nurkilla olisin ollut.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: tsahkali - 29.12.2017 kello on 22:25
No perkkele, juuri ajettelin tuota linkohommaa, ja olin varma ettei kukaan muu ole niin hullu ;)
Nythän se pitää ottaa, kun joku on jo avannut ns tien..

Meinaatko lingota koko tien mökille asti?   ;D
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: smy - 29.12.2017 kello on 22:33
Integroituun tää ei taida sopia  ;D

https://m.youtube.com/watch?v=KT1LxKOE0bs
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Jgahpir - 29.12.2017 kello on 23:41
Meinaatko lingota koko tien mökille asti?   ;D

Kyllä se Juttu on etelänvarikselle tarpoa umpihankeen tunturiin, mutta jos autopaikan laittaisi, retkuauto ja peräkärri on melko pitkä yhdistelmä.

Integroituun tää ei taida sopia  ;D

https://m.youtube.com/watch?v=KT1LxKOE0bs

On varmaan vääntävä kone tuossa peräkärryssä, muuten tuo ei liiku yli 5cm lumessa.😀
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: Mautoilija - 30.12.2017 kello on 00:18
parhaimman puskapaikan näille levikeille joilla ei ole talvikunnossapitoa. On ollu rauhaisat yöt nukkua omassa lumirännissä, kukaan ei ole pyrkinyt viereen :D
Ei varmaankaan. Levikkeen "puska" ei ole kiinnostavin vaihtoehto. Jos menisi talvikunnasopitopii riin kuuluvalle levikkeelle, säästyisi lumitöiltä.
Sama kuin menisi läheisen aakkosaseman rekkaparkkiin.
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: rantaesa - 30.12.2017 kello on 00:21
Tuo linko tuli otettua mukaan mökkireissuille kun ei aina jokaisen lumisateen jälkeen viitsi soittaa paikallista linkomiestä putsaamaan mökkitietä jota on n. 400m . Kärryssä on aina jotakin tavaraa , kelkkabensaa yms. niin siinä huilaa lumilinko samalla , tosin ihan lelulinko se ei ole , painoa jotain 130kg , rakensin  kuormalavasta rampin jota pitkin se on helppo ajaa kyytiin ja pois. Ajatus kypsyi eräällä talvireissulla rovaniemen yläpuolella vikakönkäällä jonne monesti ajan yöpymään,löytyy myös puskaparkki kartalta , siellä on hyvät pistot tehty autoille ja vaunuille könkään tienlaitaan hieman sivuun  mutta niitä ei aurata talvisin joten joutuu parkkeeraamaan tienvarteen, siinä sitten koira ärähtelee yöllä  kaikenmailman kuseksijoille. Nyt kun ajaa lingon kärrystä alas niin oma paikka on äkkiä tehty  . Jos tarvii käyttää salkkuagregaattia niin sille voi lingota poteron  hankeen ja talvinen puskaparkki on valmis :D
Otsikko: Vs: Talvimatkailun mielekkyys kulkineella
Kirjoitti: iso-juuso - 30.12.2017 kello on 11:45
Scudohan on sama, kuin Peugeot, Citroen, tai Toyota. Olisi nyt johonkin luullut saavan sopivasti huoltoon.
Itse olisin suunnistanut France-Moteuriin, jos Tampereen nurkilla olisin ollut.


France-moteurilla käytin noita aiemmin, mutta siellä laatu on pudonnut voluumien lisäännyttyä - multa esimerkiksi jäi siellä kerran öljyproppu kiristämättä, enkä oikeastaan haluaisi joutua huollon jälkeen tarkastamaan,  että onko se tehty huolella. Italia-motorin kanssa yritin sopia huoltoa, mutta olivat kovin nahkeita ja tekivät selväksi että he pääasiassa huoltavat matkailuautoalustoj a. Kyselin jopa Toyotalta, mutta eivät huolla rinnakkaismerkkejä siellä.

Tampereen Peugeot- ja Citroën-merkkikorjaamot ovat maineeltaan ja hinnoiltaan sellaisia, että ne olisivat johtaneet ojasta allikkoon.

Rs-huoltoa on Tampereella miltei järjestään kehuttu. Mulla on siitä syystä nyt tuo ford.