Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: SilSam - 8.07.2017 kello on 20:37
-
Vaunu oli tosiaan puolen viikon aikoihin huollossa ja siihen asennettiin huollon yhteydessä uusi akku. Tässä parin päivän aikana on saatu akku melko tyhjäksi ja tänään päätin kytkeä vaunun verkkovirtaan ladatakseni akkua.
Hetken päästä vaimo sanoi, että täällä haisee joku ja ajattelin, että akku haisee ladattaessa. Tutkien tilannetta ja akun tuuletusletku oli huollossa jäänyt asentamatta ja laitoin sen oikeaoppisesti paikalleen akun kannen reikään ja letku lattian läpi pihalle. No haju ei tähän loppunut ja eihän ehjä uusi akku pitäisi oikeastaan millekkään edes haista.
Laturina on Mascot Type 2044 joka puskee tyhjälle akulle 20A. Akulle menivistä johdoista mittasin 13,8 V akun kenkien ollessa kiinni akussa.
Sitten huomasin, että kuvassa oikeanpuoleisimman sulakkeen yläpää alkoi savuta ja haju tuli kenties siitä. Ilmeisesti huonoista kontakteista menee niin paljon virtaa läpi, että lämpenee sen vuoksi.
Mitä mieltä asiantuntijat ovat? Lähdetäänkö uusimaan akkukeskusta vai mitä tehdään? Tuo itse "akkukeskus" ei kovin erikoinen ole, oikeastaan vain yksi katkaisin ja sulakkeet.
(https://karavaanari.org/kuvat/1499535403.jpg)
-
en ole asiantuntia, mutta vaihtaisin sulakepesän lattasulakkeille tarkoitettuun malliin.
-
Samoin , eihän tuollaiset jousien päissä olevat kestä kuormaa tai oikeastaan virtamäärää. Jouset pitäisi irtoporanterällä pyörittää puhtaiksi, vääntää spöijistä jousiin ja vaihtaa uudet sulakkeet kupariliuskoilla. Nuo clasolssonin tai billuteeman alumiiniliuskaiset oksidoituu ihan olemattoman kontaktin antajiksi alta aikayksikön. Tuo pois ja lattasulakerima tilalle.
-
Lattasulakkeita itsekin ajattelin.
-
Vaihda lattasulakkeilla oleva rasia. Aika ihme että noinkin "uudessa" on vielä tuollaiset sulakkeet. Mulla solikassa nuota sulakkeita joskus tippuu paikoiltaankin matkan aikana kun ne jouset on niin kuolleentuneet ettei purista sulaketta yhtään. On listalla että pitäis tehdä mutta toistaiseksi lomailu on vienyt voiton ;D
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386964/Led-sulakerasia-kuudelle-sulakkeelle
Näitä on tullut laitettua, löytyy useampaa kokoa .... syöttö vain tuohon ruuvin alle, helppo kytkeä, kun syöttö on valmiiksi jaettu.
-
Outoa jos sulake tosiaan on liki kärähtämispisteessä . Voihan olla että se sulake toimii vähän kuin vastus siinä pidikkeessä, mutta jos se aiemmin ei ole kärynnyt, niin joku linjan ongelma voi myös olla syynä. Akun kenkien kiinnitykset maatot, pistokkeet ym.Varoiksi kannattas katsoa sinne itse masiinankin sisälle ja myös missä jamassa liittimien kunto yleisesti kun ja jos vaihdat tuon sulakeaseman toiseen.
-
Outoa jos sulake tosiaan on liki kärähtämispisteessä . Voihan olla että se sulake toimii vähän kuin vastus siinä pidikkeessä, mutta jos se aiemmin ei ole kärynnyt, niin joku linjan ongelma voi myös olla syynä. Akun kenkien kiinnitykset maatot, pistokkeet ym.Varoiksi kannattas katsoa sinne itse masiinankin sisälle ja myös missä jamassa liittimien kunto yleisesti kun ja jos vaihdat tuon sulakeaseman toiseen.
Mikäli sulakkeenpitimen ja sulakkeen välissä on ylimenovastusta , se käyttäytyy juuri aloittajan kertomalla tavalla. Latausvirta on senverran kova ettei tuossa mitään outoa ole.
Ei nyt aleta laitteita uusimaan tuon vuoksi.
Muuta kuin se sulakerasia.
-
Tässä se nyt on. Nyt parempi mutta edelleen sulakerasialle tuleva liitin kuumenee niin että juuri ja juuri siinä voi sormeaan pitää.
(https://karavaanari.org/kuvat/1499613569.jpg)
-
Tässä se nyt on. Nyt parempi mutta edelleen sulakerasialle tuleva liitin kuumenee niin että juuri ja juuri siinä voi sormeaan pitää.
(https://karavaanari.org/kuvat/1499613569.jpg)
Onkos se liitin puristettu kunnolla johdon päähän, kokeile vaihtaa liitin.
Toisaalta jos akku on viallinen voi sekin hörppää kuormaa enemmän silloin.
-
On puristettu kunnolla, tein nuo liitokset ja työvälineenä oli kunnon puristin ja akku on uusi. Se että itse tein ei kylläkän tarkoita hyvää liitosta :D
Laturilta akkukeskukselle tulee arviolta 4mm2 johtoa ja taas akkukeskuksesta eli noilta sulakkeilta akulle menee samanlaista 4mm2 johtoa. Akkukeskuksessa itsessään (kuvassa ylhäällä sininen, valkoinen ja sininen) taas ovat mielestäni 2,5mm2 johtoa. Suunnittelin jo että pitääkö akkukeskuksenkin johdot vaihtaa isommiksi.
Aika turha koko akkukeskus laturin ja akun välissä ylimääräsine katkaisijoineen, liitoksineen ja sulakkeineen. Laturissa kuitenkin on jo sulake, joten eikö sen pitäisi riittää.
-
Noilla huoltoasema abikoilla et koskaan saa kunnollista liitosta noilla virroilla. Hanki sellaiset abikot, jotka on hyväksytty kiuasasennukseen.
-
Noilla huoltoasema abikoilla et koskaan saa kunnollista liitosta noilla virroilla. Hanki sellaiset abikot, jotka on hyväksytty kiuasasennukseen.
Ääni tälle.
Halvat abikot on vaan pyöräytetty alumiinipelti putkeksi. Kunnollisessa abikossa on valettu putki, jossa ei ole pitkittäistä saumaa.
-
Joo nämä oli Motonet -nimiseltä huoltoasemalta. Pitää huomenna mennä morjestaan E.J. Lehtoa.
-
Melko tehokas laturi on... Vähemmästäkin liitokset käryää. Jos oma oliso vaunu, niin siirtäisin johdot suoraan akkuun kiinni ja oma 25a sulake + piuhan väliin. En tiedä miten on kytketty..
Edit. Itseasiassa sulake on jo laturissa itsessään. Elikkä piuhat suoraan akkuun kiinni..
-
Jatketaan tähän samaan ketjuun eli onko normaalia, että akku porisee kevyesti kun sitä ladataan 20A:n virralla?
edit: Akku on 80Ah/350Wh.
-
Jatketaan tähän samaan ketjuun eli onko normaalia, että akku porisee kevyesti kun sitä ladataan 20A:n virralla?
edit: Akku on 80Ah/350Wh.
Minä sanoisin että tuolla virralla on normaalia.
-
Minä sanoisin että tuolla virralla on normaalia.
Tuntuu kyllä julman järeältä laturilta toi Mascot Type 2044.
-
Mittaa akun jännite ladatessa, ei sen muuten pidä porista, mutta jos jännite on liian suuri niin porisee. Ei saa olla yli 14,7 voltin.
-
Mittaa akun jännite ladatessa, ei sen muuten pidä porista, mutta jos jännite on liian suuri niin porisee. Ei saa olla yli 14,7 voltin.
Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.
-
http://www.crupower.fi/2044.pdf
Rullaa hiirellä alas, niin näät sieltä latauskäyrät.
-
Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.
Pistä lataus seis. Äkkiä se jännite laskee.
-
Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.
Eikö pitäs mennä vihreäksi, jos akku täynnä.
Mulla oli vaunun Mascotissa viimekesänä ongelma, jäi keltaiselle ja kiehutti akkua. Kun latasin akkua paripäivää älyvehkeellä, mascot on taas pelannut eli näyttää yleensä vihreää kun katsoo ja akku ei kiehu. Yhä sama akku kiinni ja sillä pärjää hyvin päivän-pari.
-
Joo kyllä Mascotti menee vihreälle kun akku on täynnä. Katsotaan nyt oliko tämä porina nyt vaan ensimmäisen latauksen ongelma. Akku on siis Exiden akku, jossa on tarkasussilmä jonka pitäisi olla vihreä kun varaus on täynnä, mulla näyttää koko ajan mustaa, mutta tuskin siihen voi luottaa.
Tossa jus66sin linkissä muuten suositellaan 20A Mascotille akukokoa 100Ah - 1000 Ah. Tarvii hankkia lisää akkuja siis :D
-
Pistä lataus seis. Äkkiä se jännite laskee.
Ampeerit pitäisi saada akusta ulos. Ei riitä, hieman helpottaa se ettei ampeereja tuupata sisään.
-
Jääkaappi kylmäksi Thumb
Älä anna jännitteen laskea alle 12V.
-
Mitattua tietoa nyt, Mascotin valo keltaisena, lataus 14,4V akun navoilta. Kyllä akusta tarkkakorvainen pienen plotinan kuulee, välillä vähän isomman lirauksen.
-
Latausjänniteen kuuluu olla mainittu 14,4V.
-
Tuntuu kyllä julman järeältä laturilta toi Mascot Type 2044.
Pst. Minulla on 30A vakiona
-
Pst. Minulla on 30A vakiona
Mulle on jostain tullut sellainen käsitys, että pienempitehoisella laturilla pidentäisi akun ikää....
Voi olla, että akut ovat muuttuneet ja olettamukseni perustuu vain näihin vesiakkuihin.
-
Mulle on jostain tullut sellainen käsitys, että pienempitehoisella laturilla pidentäisi akun ikää....
Voi olla, että akut ovat muuttuneet ja olettamukseni perustuu vain näihin vesiakkuihin.
Kas kun kukaan ei ole maininnut kun joku hankki jonkun ihan hirveän akkulaturin a-vaunuunsa. Olikohan T.L.P
Tosin olen 7v aikana ostanut kerran uuden akun, eli ei kai hirveästi tuohoa akkuja.
-
^
https://karavaanari.org/index.php/topic,18076.60.html
-
Ei Mascotin max-tehoihin kannata liikaa kiinnittää huomiota, koska lataa muuten ihan samoin kuin muutkin laturit jotka ovat fiksuja, mutta siitä löytyy potkua kun sitä tarvitaan. Mascot 2044 on todella hyvä laturi.
-
Hyvää keskustelua!
Tänään muutin kytkennät niin, että Mascot lataa suoraan akkua ilman väliliittimiä, katkaisijoita tai sulakepesiä. Häiriöt ovat siis Mascotin oman sulakkeen varassa.
Akulta otetaan virta sitten 6mm2 johdolla Polarin akkukeskukselle, josta se jaetaan koko vaunun käyttöön 15A sulakkeiden ja katkaisimen kautta.
Akku lirisee ja porisee edelleen pikkuhiljaa latausvaiheessa. Akussa on tarkastustäplä josta voi katsoa akun varaustilanteen. Kun täplään katsoo, niin siellä jossakin pohjalla näkee vihreän pallon kelluvan vaikka akku on täyteen varattu. Väitän kyllä että akussani on nestevajaus ja aion vaihtaa sen torstaina uuteen.
-
Oliko tuo akku minkä ikäinen?
Lukases tuo tietopaketti. Se on Exide akuista.
http://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_fi_Teknisk_info.pdf
-
Oliko tuo akku minkä ikäinen?
Nyt 5 vuorokautta :o :o
-
Kas kun kukaan ei ole maininnut kun joku hankki jonkun ihan hirveän akkulaturin a-vaunuunsa. Olikohan T.L.P
TLP taitaa olla nimimerkki, ilman pisteitä :laugh:
Kuitenkin juu, potkua on puskaparkkiin riittävästi..
Eihän tommosella mitään tarvetta ole, mikäli olet seinävirrassa jossain leirintäalueella.
-
Nyt 5 vuorokautta :o :o
No voihan nenä :(
-
TLP taitaa olla nimimerkki, ilman pisteitä :laugh:
Kuitenkin juu, potkua on puskaparkkiin riittävästi..
Eihän tommosella mitään tarvetta ole, mikäli olet seinävirrassa jossain leirintäalueella.
Olen kaikkiruokainen majoituksien suhteen ;)
-
Olen kaikkiruokainen majoituksien suhteen ;)
Mulla toi 50A latausteho on aggregaattikäyttöä varten.
Kaikkiruokainen myös, tosin majoitun omassa vaunussa... tai no, mistäs sitä poikamies koskaan tietää :o ;D
-
Laitoin Exidelle postia akusta, katsotaan onko heillä motivaatiota vastata pariin kysymykseeni.
-
Pidetään peukkuja että saat mieleisen vastauksen. Takuuhan akuissa kyllä on.
-
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.
-
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.
Minulla on Exide ja 30A laturi kuten mainitsin aiemmin.
Viime viikolla tarkistin vedet ja ei katoile, vaikka kausipaikalla on aina sähköissä.
-
Ehjä akku kestää huomattavasti suurempia latausvirtoja kuin 20-30A, esimerkiksi autossa päästään helposti tuonne 60-100A latausvirtoihin.
-
Minulla on Exide ja 30A laturi kuten mainitsin aiemmin.
Viime viikolla tarkistin vedet ja ei katoile, vaikka kausipaikalla on aina sähköissä.
Silloin latausvirta ei ole paria ampeeria suurempi.
-
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.
Kun sen myyjän kanssa pääset juttusille takuumielessä, niin koitappa vaihtaa akkua vaikka esim. 100A:seen Tai vaikka isompaan pikku välirahalla.Jos akulle varattu tila antaa myöten. Hinnat yleensä kulkee käsikädessä sen ampeerimäärän kanssa.
Sitä miten tuo mascot soveltuu esim AGM akkujen (jotka vaikuttaa olevan suosittuja) kanssa en osaa sanoa, mutta perinteisemmille Vapaa-ajan- ja Veneakuille sen olen kuullut passaavan kyllä hyvin.
Perinteisissä kun voi lisätä nestettä ja lisätä näin akun käyttöikää. Kaikkiin akkumalleihin ei suositella nesteen lisäyksiä, kannattaa selvittää tuo aina ostovaiheessa. Jotkut ostaa akun periaatteessa kolmeksi- viideksi vuodeksi ja ostaa uuden, toisilla on sitten toinen tapa. Pidetään kirjaa ja tarkkaillaan sen nesteen kulumista aika ajoin, vältetään syväpurkuja jne."Venytetään" toisin sanoen käyttöikää.
-
Kun sen myyjän kanssa pääset juttusille takuumielessä, niin koitappa vaihtaa akkua vaikka esim. 100A:seen Tai vaikka isompaan pikku välirahalla.Jos akulle varattu tila antaa myöten. Hinnat yleensä kulkee käsikädessä sen ampeerimäärän kanssa.
Sitä miten tuo mascot soveltuu esim AGM akkujen (jotka vaikuttaa olevan suosittuja) kanssa en osaa sanoa, mutta perinteisemmille Vapaa-ajan- ja Veneakuille sen olen kuullut passaavan kyllä hyvin.
Perinteisissä kun voi lisätä nestettä ja lisätä näin akun käyttöikää. Kaikkiin akkumalleihin ei suositella nesteen lisäyksiä, kannattaa selvittää tuo aina ostovaiheessa. Jotkut ostaa akun periaatteessa kolmeksi- viideksi vuodeksi ja ostaa uuden, toisilla on sitten toinen tapa. Pidetään kirjaa ja tarkkaillaan sen nesteen kulumista aika ajoin, vältetään syväpurkuja jne."Venytetään" toisin sanoen käyttöikää.
Suora vastaus, Maskot 2044 sopii AMG-akuille, jos haluaa niin jännitteen voi säätää ylemmäksi, mutta tuskin on tarvetta.
-
Päivitystä tuohon akun "varauksenilmaisutäp lään": Nyt täplässä näkyy hyvin vihreä pallura eli näyttäisi olevan kunnossa. Jääkööt akku vaihtamatta ja sillä lähdetään reissuun.
-
Päivitystä tuohon akun "varauksenilmaisutäp lään": Nyt täplässä näkyy hyvin vihreä pallura eli näyttäisi olevan kunnossa. Jääkööt akku vaihtamatta ja sillä lähdetään reissuun.
itse kanssa ihmettelin akun silmää kun oli älypää laturi kiinni, mustaa näytti. laturi sano että akku täysi ja laturi irti, näytti edelleen mustaa. seuraavana päivänä vihreällä. kyseessä startti akku, täytyy joku kerta katsoa mitä näyttää auton käydessä. mittasin älypään kanssa lataus jännitteen, oli 13.5v. akun kanssa ei ole ollut ongelmia, latasin vain kun on lyhyessä ajossa.
-
Suora vastaus, Maskot 2044 sopii AMG-akuille, jos haluaa niin jännitteen voi säätää ylemmäksi, mutta tuskin on tarvetta.
Ok.Kiitos tiedosta. Jos joku joskus tulee multa tuota kysymään, niin hyvä tieto Thumb
-
itse kanssa ihmettelin akun silmää kun oli älypää laturi kiinni, mustaa näytti. laturi sano että akku täysi ja laturi irti, näytti edelleen mustaa. seuraavana päivänä vihreällä. kyseessä startti akku, täytyy joku kerta katsoa mitä näyttää auton käydessä. mittasin älypään kanssa lataus jännitteen, oli 13.5v. akun kanssa ei ole ollut ongelmia, latasin vain kun on lyhyessä ajossa.
Ne akut joita mulla on ollut, niin musta täppä on tullut kun akun varaus on reilu puolet.Vihreetä pitää aika pitkään. On ollut kyllä sellanenkin akku kerran missä oli vihreellä mutta kenno oikosessa. Siksi en ihan suoraan luota noihin. Kannattaa tehdä rasituskoe niin voi olla aika varma jos ei ole kennokorkkeja, mistä voi ominaispainot katsoa. Joissain akuissa on siinä tarraläpsykän alla sellanen levy jonka alla on sitten esim. euron kolikolla avattavat kierrekorkit. Sieltä pääsee sitten kattoon "koeputki"- akkuhappomittarilla ne ominaispainot.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481910/Akkuhappomittari
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493113/Digitaalinen-akkutesteri-kuormituksella
-
Edelleen sama vika, akkukeskus kuumenee latauksessa niin että laattasulakkeet sulavat. Thumbd
Pitänee vaihtaa Mascotin tilalle ctek -laturi.
-
Huono kosketus sulakkeenpitimissä. Ylimenovastus nostaa virtaa ja savun hälvettyä......
-
Vaihdoin jossain vaiheessa alkuperäisen putkisulakerasian laattasulakemalliin juuri parempien kontaktien vuoksi, mutta ei tuntunut auttavan. Mikä olisi paras ja varmin sulakerasiamalli?
-
kuluttaako joku vehje sähköä latauksen aikana?
-
Vaihdoin jossain vaiheessa alkuperäisen putkisulakerasian laattasulakemalliin juuri parempien kontaktien vuoksi, mutta ei tuntunut auttavan. Mikä olisi paras ja varmin sulakerasiamalli?
Vaihdoit lattasulake rasiaan, mutta et raaskinut ostaa uusia sulakkeita, ei ihme että sulaa kun on noin ruosteessa. Kumpi tulee halvemmaksi uusi sulake vai laturi?
-
Mittaa kuinka paljon siellä amppeereita kulkee, sehän kertoo jo aika paljon. Ettei olisi akku oikkaissa, ei olisi ensimmäinen kerta eikä laite jossa paikat lämpenee risan akun vuoksi.
-
En ihan ymmärtänyt mitä mjo33400 tarkoitit etten raskinut ostaa uusia sulakkeita?
Mutta viikonloppuna tosiaan kävi niin että menin kausipaikalla olleelle vaunulleni ja siinä hääräilin niitä näitä. Jossain vaiheessa piti lämmäyttää välipala mikroaaltouunissa ja huomasin että mikrohan ei toimi. Siinä kohtaa muistin että en ollut kytkenyt vaunua valtakunnanverkkoon .
Eikun caravankaapeli pylvääseen ja mikro alkoi toimimaan. Olin varmaankin kuluttanut akkua jo jonkin verran ja akun jännite oli oletettavasti päässyt alhaiseksi. Mascot oletettavasti latasi tyhjentynyttä akkua "täysillä" jolloin nuo liitokset ja sulakkeet ovat kuumentuneet. Tälläistähän ei normaalisti pääse edes tapahtumaan, jos esimerkiksi ollaan akkujen varassa puskassa tms. niin aina sieltä tullaan pois niin että akku ladataan autosta.
-
Nuo sun sulakkeet niin ruosteessa ettei sähkö pääse läpi!
-
Nuo sun sulakkeet niin ruosteessa ettei sähkö pääse läpi!
Ei välttämättä ruosteessa lain, väri on tullut lämmön-nousun myötä . . .
-
Taitaa kuva valehdella, ei niissä kyllä ole ripaustakaan korroosiota.
-
Taitaa kuva valehdella, ei niissä kyllä ole ripaustakaan korroosiota.
Oli mitä oli, huono kosketus ollut sulakkeella kun muoviosat sulaneet. Jokatapauksessa.
-
En usko huonoon kosketukseen, kyseenalaistan vaunussa olevan 20A laturin ja ohjekirjassa akkukeskukseen ohjeistetun 16A sulakkeen yhteensopivuuden, no minun tapauksessa 15A laattasulake.
Miten 16A (tai 15A) sulake voi kestää jos sen läpi ajetaan 20A laturilla virtaa?
Ps. En ymmärrä sähköasoita joten termini voi olla vääriä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
-
Akku nyt testiin niin kuin aiemmin jo ehdotin, oikosessa oleva akku lämmittää kummasti paikkoja, ei ole ensimmäinen tapaus. Akku voi silti jotenkin toimiakkin mutta kuormaa ja latausta se vierastaa.
-
En usko huonoon kosketukseen, kyseenalaistan vaunussa olevan 20A laturin ja ohjekirjassa akkukeskukseen ohjeistetun 16A sulakkeen yhteensopivuuden, no minun tapauksessa 15A laattasulake.
Miten 16A (tai 15A) sulake voi kestää jos sen läpi ajetaan 20A laturilla virtaa?
Ps. En ymmärrä sähköasoita joten termini voi olla vääriä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Mikäli se sulake ei kestä läpi ajettua virtaa, SE SULAKE PALAA. Eli lanka katkeaa
-
Kyllä lanka oli myös poikki.
-
No onko siellä oikkarissa jotain ( muuta kuin akku kenties ), oikosesta sen sulakkeen on tarkoitus palaakkin.
-
Kyllä lanka oli myös poikki.
No jos laturilta menee akulle suora lataus kaapeli, laita 20A sulake siihen kun laturi on 20A tuottava. Silti ihmettelen virran nousua, tutkisin akun.
-
Oli mitä oli, huono kosketus ollut sulakkeella kun muoviosat sulaneet. Jokatapauksessa.
Näin juuri.
Liitospintojen huono kosketus tarkoittaa sitä että liitospinnassa tapahtuu jännitehäviötä.
Jännitehäviö tarkoittaa sitä että siinä vaikuttaa lämmittävä teho, jonka suuruus on virta×jännitehäviö.
Jos virta on 20A ja jännite häviö 0,25volttia, liitos lämpenee 5Watin ylimääräisellä teholla.
Silsam, kokeile joskus pitää kädessä 5W parkkilamppua, tuskin pysyy...Eikun älä kokeile. :D