Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: SilSam - 8.07.2017 kello on 20:37

Otsikko: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 8.07.2017 kello on 20:37
Vaunu oli tosiaan puolen viikon aikoihin huollossa ja siihen asennettiin huollon yhteydessä uusi akku. Tässä parin päivän aikana on saatu akku melko tyhjäksi ja tänään päätin kytkeä vaunun verkkovirtaan ladatakseni akkua.

Hetken päästä vaimo sanoi, että täällä haisee joku ja ajattelin, että akku haisee ladattaessa. Tutkien tilannetta ja akun tuuletusletku oli huollossa jäänyt asentamatta ja laitoin sen oikeaoppisesti paikalleen akun kannen reikään ja letku lattian läpi pihalle. No haju ei tähän loppunut ja eihän ehjä uusi akku pitäisi oikeastaan millekkään edes haista.

Laturina on Mascot Type 2044 joka puskee tyhjälle akulle 20A. Akulle menivistä johdoista mittasin 13,8 V akun kenkien ollessa kiinni akussa.

Sitten huomasin, että kuvassa oikeanpuoleisimman sulakkeen yläpää alkoi savuta ja haju tuli kenties siitä. Ilmeisesti huonoista kontakteista menee niin paljon virtaa läpi, että lämpenee sen vuoksi.

Mitä mieltä asiantuntijat ovat? Lähdetäänkö uusimaan akkukeskusta vai mitä tehdään? Tuo itse "akkukeskus" ei kovin erikoinen ole, oikeastaan vain yksi katkaisin ja sulakkeet.



(https://karavaanari.org/kuvat/1499535403.jpg)
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: volvo - 8.07.2017 kello on 20:45
en ole asiantuntia, mutta vaihtaisin sulakepesän lattasulakkeille tarkoitettuun malliin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 8.07.2017 kello on 22:21
Samoin , eihän tuollaiset jousien päissä olevat kestä kuormaa tai oikeastaan virtamäärää. Jouset pitäisi irtoporanterällä pyörittää puhtaiksi, vääntää spöijistä jousiin ja vaihtaa uudet sulakkeet kupariliuskoilla. Nuo clasolssonin tai billuteeman alumiiniliuskaiset oksidoituu ihan olemattoman kontaktin antajiksi alta aikayksikön. Tuo pois ja lattasulakerima tilalle.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 8.07.2017 kello on 23:07
Lattasulakkeita itsekin ajattelin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Joko - 9.07.2017 kello on 01:14
Vaihda lattasulakkeilla oleva rasia. Aika ihme että noinkin "uudessa" on vielä tuollaiset sulakkeet. Mulla solikassa nuota sulakkeita joskus tippuu paikoiltaankin matkan aikana kun ne jouset on niin kuolleentuneet ettei purista sulaketta yhtään. On listalla että pitäis tehdä mutta toistaiseksi lomailu on vienyt voiton ;D
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: JariS - 9.07.2017 kello on 14:18
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386964/Led-sulakerasia-kuudelle-sulakkeelle

Näitä on tullut laitettua, löytyy useampaa kokoa .... syöttö vain tuohon ruuvin alle, helppo kytkeä, kun syöttö on valmiiksi jaettu.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 9.07.2017 kello on 15:11
Outoa jos sulake tosiaan on liki kärähtämispisteessä . Voihan olla että se sulake toimii vähän kuin vastus siinä pidikkeessä, mutta jos se aiemmin ei ole kärynnyt, niin joku linjan ongelma voi myös olla syynä. Akun kenkien kiinnitykset maatot, pistokkeet  ym.Varoiksi kannattas katsoa sinne itse masiinankin sisälle ja myös missä jamassa liittimien kunto yleisesti kun ja jos vaihdat tuon sulakeaseman toiseen.
 
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 9.07.2017 kello on 15:53
Outoa jos sulake tosiaan on liki kärähtämispisteessä . Voihan olla että se sulake toimii vähän kuin vastus siinä pidikkeessä, mutta jos se aiemmin ei ole kärynnyt, niin joku linjan ongelma voi myös olla syynä. Akun kenkien kiinnitykset maatot, pistokkeet  ym.Varoiksi kannattas katsoa sinne itse masiinankin sisälle ja myös missä jamassa liittimien kunto yleisesti kun ja jos vaihdat tuon sulakeaseman toiseen.
Mikäli sulakkeenpitimen ja sulakkeen välissä on ylimenovastusta , se käyttäytyy juuri aloittajan kertomalla tavalla. Latausvirta on senverran kova ettei tuossa mitään outoa ole.
Ei nyt aleta laitteita uusimaan tuon vuoksi.
Muuta kuin se sulakerasia.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 9.07.2017 kello on 18:22
Tässä se nyt on. Nyt parempi mutta edelleen sulakerasialle tuleva liitin kuumenee niin että juuri ja juuri siinä voi sormeaan pitää.

(https://karavaanari.org/kuvat/1499613569.jpg)
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 9.07.2017 kello on 19:23
Tässä se nyt on. Nyt parempi mutta edelleen sulakerasialle tuleva liitin kuumenee niin että juuri ja juuri siinä voi sormeaan pitää.

(https://karavaanari.org/kuvat/1499613569.jpg)
Onkos se liitin puristettu kunnolla johdon päähän, kokeile vaihtaa liitin.
Toisaalta jos akku on viallinen voi sekin hörppää kuormaa enemmän silloin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 9.07.2017 kello on 19:59
On puristettu kunnolla, tein nuo liitokset ja työvälineenä oli kunnon puristin ja akku on uusi. Se että itse tein ei kylläkän tarkoita hyvää liitosta :D

Laturilta akkukeskukselle tulee arviolta 4mm2 johtoa ja taas akkukeskuksesta eli noilta sulakkeilta akulle menee samanlaista 4mm2 johtoa. Akkukeskuksessa itsessään (kuvassa ylhäällä sininen, valkoinen ja sininen) taas ovat mielestäni 2,5mm2 johtoa. Suunnittelin jo että pitääkö akkukeskuksenkin johdot vaihtaa isommiksi.

Aika turha koko akkukeskus laturin ja akun välissä ylimääräsine katkaisijoineen, liitoksineen ja sulakkeineen. Laturissa kuitenkin on jo sulake, joten eikö sen pitäisi riittää.

Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: mjo33400 - 9.07.2017 kello on 20:38
Noilla huoltoasema abikoilla et koskaan saa kunnollista liitosta noilla virroilla. Hanki sellaiset abikot, jotka on hyväksytty kiuasasennukseen.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Ossi66 - 9.07.2017 kello on 21:09
Noilla huoltoasema abikoilla et koskaan saa kunnollista liitosta noilla virroilla. Hanki sellaiset abikot, jotka on hyväksytty kiuasasennukseen.
Ääni tälle.
Halvat abikot on vaan pyöräytetty alumiinipelti putkeksi. Kunnollisessa abikossa on valettu putki, jossa ei ole pitkittäistä saumaa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 9.07.2017 kello on 21:13
Joo nämä oli Motonet -nimiseltä huoltoasemalta. Pitää huomenna mennä morjestaan E.J. Lehtoa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: ------- - 9.07.2017 kello on 23:34
Melko tehokas laturi on... Vähemmästäkin liitokset käryää. Jos oma oliso vaunu, niin siirtäisin johdot suoraan akkuun kiinni ja oma 25a sulake + piuhan väliin. En tiedä miten on kytketty..

Edit. Itseasiassa sulake on jo laturissa itsessään. Elikkä piuhat suoraan akkuun kiinni..
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 11:58
Jatketaan tähän samaan ketjuun eli onko normaalia, että akku porisee kevyesti kun sitä ladataan 20A:n virralla?

edit: Akku on 80Ah/350Wh.

Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Ossi66 - 10.07.2017 kello on 12:09
Jatketaan tähän samaan ketjuun eli onko normaalia, että akku porisee kevyesti kun sitä ladataan 20A:n virralla?

edit: Akku on 80Ah/350Wh.

Minä sanoisin että tuolla virralla on normaalia.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 12:11
Minä sanoisin että tuolla virralla on normaalia.

Tuntuu kyllä julman järeältä laturilta toi Mascot Type 2044.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: mjo33400 - 10.07.2017 kello on 12:46
Mittaa akun jännite ladatessa, ei sen muuten pidä porista, mutta jos jännite on liian suuri niin porisee. Ei saa olla yli 14,7 voltin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 13:04
Mittaa akun jännite ladatessa, ei sen muuten pidä porista, mutta jos jännite on liian suuri niin porisee. Ei saa olla yli 14,7 voltin.

Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 10.07.2017 kello on 13:17
http://www.crupower.fi/2044.pdf

Rullaa hiirellä alas, niin näät sieltä latauskäyrät.



Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: tsahkali - 10.07.2017 kello on 13:33
Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.

Pistä lataus seis. Äkkiä se jännite laskee.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Ossi66 - 10.07.2017 kello on 13:36
Hankala päästä nyt mittaamaan, koska akku on täynnä ja Mascotti lataa vain keltaisella valolla. Pitää purkaa akku johonkin, niin pääsee mittaamaan.

Eikö pitäs mennä vihreäksi, jos akku täynnä.
Mulla oli vaunun Mascotissa viimekesänä ongelma, jäi keltaiselle ja kiehutti akkua. Kun latasin akkua paripäivää älyvehkeellä,  mascot on taas pelannut eli näyttää yleensä vihreää kun katsoo ja akku ei kiehu. Yhä sama akku kiinni ja sillä pärjää hyvin päivän-pari.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 14:13
Joo kyllä Mascotti menee vihreälle kun akku on täynnä. Katsotaan nyt oliko tämä porina nyt vaan ensimmäisen latauksen ongelma. Akku on siis Exiden akku, jossa on tarkasussilmä jonka pitäisi olla vihreä kun varaus on täynnä, mulla näyttää koko ajan mustaa, mutta tuskin siihen voi luottaa.

Tossa jus66sin linkissä muuten suositellaan 20A Mascotille akukokoa 100Ah - 1000 Ah. Tarvii hankkia lisää akkuja siis :D
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Mautoilija - 10.07.2017 kello on 15:56
Pistä lataus seis. Äkkiä se jännite laskee.
Ampeerit pitäisi saada akusta ulos. Ei riitä, hieman helpottaa se ettei ampeereja tuupata sisään.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Mautoilija - 10.07.2017 kello on 15:59
Jääkaappi kylmäksi Thumb
Älä anna jännitteen laskea alle 12V.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 16:26
Mitattua tietoa nyt, Mascotin valo keltaisena, lataus 14,4V akun navoilta. Kyllä akusta tarkkakorvainen pienen plotinan kuulee, välillä vähän isomman lirauksen.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Mautoilija - 10.07.2017 kello on 16:40
Latausjänniteen kuuluu olla mainittu 14,4V.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 10.07.2017 kello on 16:48
Tuntuu kyllä julman järeältä laturilta toi Mascot Type 2044.
Pst. Minulla on 30A vakiona
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Aakku - 10.07.2017 kello on 16:53
Pst. Minulla on 30A vakiona
Mulle on jostain tullut sellainen käsitys, että pienempitehoisella laturilla pidentäisi akun ikää....

Voi olla, että akut ovat muuttuneet ja olettamukseni perustuu vain näihin vesiakkuihin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 10.07.2017 kello on 17:23
Mulle on jostain tullut sellainen käsitys, että pienempitehoisella laturilla pidentäisi akun ikää....

Voi olla, että akut ovat muuttuneet ja olettamukseni perustuu vain näihin vesiakkuihin.
Kas kun kukaan ei ole maininnut kun joku hankki jonkun ihan hirveän akkulaturin a-vaunuunsa. Olikohan T.L.P
Tosin olen 7v aikana ostanut kerran uuden akun, eli ei kai hirveästi tuohoa akkuja.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Stara - 10.07.2017 kello on 17:35

 ^

https://karavaanari.org/index.php/topic,18076.60.html
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: mjo33400 - 10.07.2017 kello on 17:51
Ei Mascotin max-tehoihin kannata liikaa kiinnittää huomiota, koska lataa muuten ihan samoin kuin muutkin laturit jotka ovat fiksuja, mutta siitä löytyy potkua kun sitä tarvitaan. Mascot 2044 on todella hyvä laturi.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 18:44
Hyvää keskustelua!

Tänään muutin kytkennät niin, että Mascot lataa suoraan akkua ilman väliliittimiä, katkaisijoita tai sulakepesiä. Häiriöt ovat siis Mascotin oman sulakkeen varassa.

Akulta otetaan virta sitten 6mm2 johdolla Polarin akkukeskukselle, josta se jaetaan koko vaunun käyttöön 15A sulakkeiden ja katkaisimen kautta.

Akku lirisee ja porisee edelleen pikkuhiljaa latausvaiheessa. Akussa on tarkastustäplä josta voi katsoa akun varaustilanteen. Kun täplään katsoo, niin siellä jossakin pohjalla näkee vihreän pallon kelluvan vaikka akku on täyteen varattu. Väitän kyllä että akussani on nestevajaus ja aion vaihtaa sen torstaina uuteen.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 10.07.2017 kello on 18:47
Oliko tuo akku minkä ikäinen?


Lukases tuo tietopaketti. Se on Exide akuista.

http://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_fi_Teknisk_info.pdf
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.07.2017 kello on 18:49
Oliko tuo akku minkä ikäinen?

Nyt 5 vuorokautta  :o :o
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: TLP - 10.07.2017 kello on 18:50
Kas kun kukaan ei ole maininnut kun joku hankki jonkun ihan hirveän akkulaturin a-vaunuunsa. Olikohan T.L.P

TLP taitaa olla nimimerkki, ilman pisteitä  :laugh:

Kuitenkin juu, potkua on puskaparkkiin riittävästi..
Eihän tommosella mitään tarvetta ole, mikäli olet seinävirrassa jossain leirintäalueella.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 10.07.2017 kello on 19:11
Nyt 5 vuorokautta  :o :o

No voihan nenä :(












Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 10.07.2017 kello on 19:14
TLP taitaa olla nimimerkki, ilman pisteitä  :laugh:

Kuitenkin juu, potkua on puskaparkkiin riittävästi..
Eihän tommosella mitään tarvetta ole, mikäli olet seinävirrassa jossain leirintäalueella.
Olen kaikkiruokainen majoituksien suhteen ;)
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: TLP - 10.07.2017 kello on 19:35
Olen kaikkiruokainen majoituksien suhteen ;)

Mulla toi 50A latausteho on aggregaattikäyttöä varten.
Kaikkiruokainen myös, tosin majoitun omassa vaunussa... tai no, mistäs sitä poikamies koskaan tietää  :o ;D
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 11.07.2017 kello on 07:10
Laitoin Exidelle postia akusta, katsotaan onko heillä motivaatiota vastata pariin kysymykseeni.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 11.07.2017 kello on 18:07
Pidetään peukkuja että saat mieleisen vastauksen. Takuuhan akuissa kyllä on.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 11.07.2017 kello on 21:46
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 11.07.2017 kello on 22:02
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.
Minulla on Exide ja 30A laturi kuten mainitsin aiemmin.
Viime viikolla tarkistin vedet ja ei katoile, vaikka kausipaikalla on aina sähköissä.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: 99 - 11.07.2017 kello on 22:07
Ehjä akku kestää huomattavasti suurempia latausvirtoja kuin 20-30A, esimerkiksi autossa päästään helposti tuonne 60-100A latausvirtoihin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Mautoilija - 11.07.2017 kello on 22:19
Minulla on Exide ja 30A laturi kuten mainitsin aiemmin.
Viime viikolla tarkistin vedet ja ei katoile, vaikka kausipaikalla on aina sähköissä.
Silloin latausvirta ei ole paria ampeeria suurempi.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 12.07.2017 kello on 12:26
Vastaus tuli ja pitivät akun nestetason alhaisuutta mahdollisena ja kehottivat olemaan yhteydessä myyjään. Käyn torstaina vaihtamassa.

Kun sen myyjän kanssa pääset juttusille takuumielessä, niin koitappa vaihtaa akkua vaikka esim. 100A:seen Tai vaikka isompaan pikku välirahalla.Jos akulle varattu tila antaa myöten. Hinnat yleensä kulkee käsikädessä sen ampeerimäärän kanssa.

Sitä miten tuo mascot soveltuu esim AGM akkujen (jotka vaikuttaa olevan suosittuja)  kanssa en osaa sanoa, mutta perinteisemmille Vapaa-ajan- ja Veneakuille sen olen kuullut passaavan kyllä hyvin.
Perinteisissä kun voi lisätä nestettä ja lisätä näin akun käyttöikää. Kaikkiin akkumalleihin ei suositella nesteen lisäyksiä, kannattaa selvittää tuo aina ostovaiheessa. Jotkut ostaa akun periaatteessa kolmeksi- viideksi vuodeksi ja ostaa uuden, toisilla on sitten toinen tapa. Pidetään kirjaa ja tarkkaillaan sen nesteen kulumista aika ajoin, vältetään syväpurkuja  jne."Venytetään" toisin sanoen käyttöikää.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: mjo33400 - 12.07.2017 kello on 19:25
Kun sen myyjän kanssa pääset juttusille takuumielessä, niin koitappa vaihtaa akkua vaikka esim. 100A:seen Tai vaikka isompaan pikku välirahalla.Jos akulle varattu tila antaa myöten. Hinnat yleensä kulkee käsikädessä sen ampeerimäärän kanssa.

Sitä miten tuo mascot soveltuu esim AGM akkujen (jotka vaikuttaa olevan suosittuja)  kanssa en osaa sanoa, mutta perinteisemmille Vapaa-ajan- ja Veneakuille sen olen kuullut passaavan kyllä hyvin.
Perinteisissä kun voi lisätä nestettä ja lisätä näin akun käyttöikää. Kaikkiin akkumalleihin ei suositella nesteen lisäyksiä, kannattaa selvittää tuo aina ostovaiheessa. Jotkut ostaa akun periaatteessa kolmeksi- viideksi vuodeksi ja ostaa uuden, toisilla on sitten toinen tapa. Pidetään kirjaa ja tarkkaillaan sen nesteen kulumista aika ajoin, vältetään syväpurkuja  jne."Venytetään" toisin sanoen käyttöikää.

Suora vastaus, Maskot 2044 sopii AMG-akuille, jos haluaa niin jännitteen voi säätää ylemmäksi, mutta tuskin on tarvetta.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 12.07.2017 kello on 20:47
Päivitystä tuohon akun "varauksenilmaisutäp lään": Nyt täplässä näkyy hyvin vihreä pallura eli näyttäisi olevan kunnossa. Jääkööt akku vaihtamatta ja sillä lähdetään reissuun.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: volvo - 12.07.2017 kello on 21:15
Päivitystä tuohon akun "varauksenilmaisutäp lään": Nyt täplässä näkyy hyvin vihreä pallura eli näyttäisi olevan kunnossa. Jääkööt akku vaihtamatta ja sillä lähdetään reissuun.
itse kanssa ihmettelin akun silmää kun oli älypää laturi kiinni, mustaa näytti. laturi sano että akku täysi ja laturi irti, näytti edelleen mustaa. seuraavana päivänä vihreällä. kyseessä startti akku, täytyy joku kerta katsoa mitä näyttää auton käydessä. mittasin älypään kanssa lataus jännitteen, oli 13.5v. akun kanssa ei ole ollut ongelmia, latasin vain kun on lyhyessä ajossa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 13.07.2017 kello on 11:55
Suora vastaus, Maskot 2044 sopii AMG-akuille, jos haluaa niin jännitteen voi säätää ylemmäksi, mutta tuskin on tarvetta.

Ok.Kiitos tiedosta. Jos joku joskus tulee multa tuota kysymään, niin hyvä tieto Thumb
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jus66si - 13.07.2017 kello on 12:10
itse kanssa ihmettelin akun silmää kun oli älypää laturi kiinni, mustaa näytti. laturi sano että akku täysi ja laturi irti, näytti edelleen mustaa. seuraavana päivänä vihreällä. kyseessä startti akku, täytyy joku kerta katsoa mitä näyttää auton käydessä. mittasin älypään kanssa lataus jännitteen, oli 13.5v. akun kanssa ei ole ollut ongelmia, latasin vain kun on lyhyessä ajossa.

Ne akut joita mulla on ollut, niin musta täppä on tullut kun akun varaus on reilu puolet.Vihreetä pitää aika pitkään. On ollut kyllä sellanenkin akku kerran missä oli vihreellä mutta kenno oikosessa. Siksi en ihan suoraan luota noihin. Kannattaa tehdä rasituskoe niin voi olla aika varma jos ei ole kennokorkkeja, mistä voi ominaispainot katsoa. Joissain akuissa on siinä tarraläpsykän alla sellanen levy jonka alla on sitten esim. euron kolikolla avattavat kierrekorkit. Sieltä pääsee sitten kattoon "koeputki"- akkuhappomittarilla ne ominaispainot.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481910/Akkuhappomittari

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493113/Digitaalinen-akkutesteri-kuormituksella
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.09.2023 kello on 19:17
Edelleen sama vika, akkukeskus kuumenee latauksessa niin että laattasulakkeet sulavat.  Thumbd

Pitänee vaihtaa Mascotin tilalle ctek -laturi.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 10.09.2023 kello on 20:03
Huono kosketus sulakkeenpitimissä. Ylimenovastus nostaa virtaa ja savun hälvettyä......
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 10.09.2023 kello on 21:09
Vaihdoin jossain vaiheessa alkuperäisen putkisulakerasian laattasulakemalliin juuri parempien kontaktien vuoksi, mutta ei tuntunut auttavan. Mikä olisi paras ja varmin sulakerasiamalli?
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: Karabiilisti - 10.09.2023 kello on 21:15
kuluttaako joku vehje sähköä latauksen aikana?
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: mjo33400 - 10.09.2023 kello on 21:50
Vaihdoin jossain vaiheessa alkuperäisen putkisulakerasian laattasulakemalliin juuri parempien kontaktien vuoksi, mutta ei tuntunut auttavan. Mikä olisi paras ja varmin sulakerasiamalli?

Vaihdoit lattasulake rasiaan, mutta et raaskinut ostaa uusia sulakkeita, ei ihme että sulaa kun on noin ruosteessa. Kumpi tulee halvemmaksi uusi sulake vai laturi?
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jak900 - 10.09.2023 kello on 22:30
Mittaa kuinka paljon siellä amppeereita kulkee, sehän kertoo jo aika paljon. Ettei olisi akku oikkaissa, ei olisi ensimmäinen kerta eikä laite jossa paikat lämpenee risan akun vuoksi.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 11.09.2023 kello on 19:46
En ihan ymmärtänyt mitä mjo33400 tarkoitit etten raskinut ostaa uusia sulakkeita?

Mutta viikonloppuna tosiaan kävi niin että menin kausipaikalla olleelle vaunulleni ja siinä hääräilin niitä näitä. Jossain vaiheessa piti lämmäyttää välipala mikroaaltouunissa ja huomasin että mikrohan ei toimi. Siinä kohtaa muistin että en ollut kytkenyt vaunua valtakunnanverkkoon .

Eikun caravankaapeli pylvääseen ja mikro alkoi toimimaan. Olin varmaankin kuluttanut akkua jo jonkin verran ja akun jännite oli oletettavasti päässyt alhaiseksi. Mascot oletettavasti latasi tyhjentynyttä akkua "täysillä" jolloin nuo liitokset ja sulakkeet ovat kuumentuneet. Tälläistähän ei normaalisti pääse edes tapahtumaan, jos esimerkiksi ollaan akkujen varassa puskassa tms. niin aina sieltä tullaan pois niin että akku ladataan autosta.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 11.09.2023 kello on 20:23
Nuo sun sulakkeet niin ruosteessa ettei sähkö pääse läpi!
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: vaanari61 - 11.09.2023 kello on 20:36
Nuo sun sulakkeet niin ruosteessa ettei sähkö pääse läpi!

Ei välttämättä ruosteessa lain, väri on tullut lämmön-nousun myötä . . .   
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 11.09.2023 kello on 23:40
Taitaa kuva valehdella, ei niissä kyllä ole ripaustakaan korroosiota.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 12.09.2023 kello on 09:55
Taitaa kuva valehdella, ei niissä kyllä ole ripaustakaan korroosiota.
Oli mitä oli, huono kosketus ollut sulakkeella kun muoviosat sulaneet. Jokatapauksessa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 12.09.2023 kello on 16:41
En usko huonoon kosketukseen, kyseenalaistan vaunussa olevan 20A laturin ja ohjekirjassa akkukeskukseen ohjeistetun 16A sulakkeen yhteensopivuuden, no minun tapauksessa 15A laattasulake.

Miten 16A (tai 15A) sulake voi kestää jos sen läpi ajetaan 20A laturilla virtaa?

Ps. En ymmärrä sähköasoita joten termini voi olla vääriä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jak900 - 12.09.2023 kello on 18:09
Akku nyt testiin niin kuin aiemmin jo ehdotin, oikosessa oleva akku lämmittää kummasti paikkoja, ei ole ensimmäinen tapaus. Akku voi silti jotenkin toimiakkin mutta kuormaa ja latausta se vierastaa.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 12.09.2023 kello on 18:16
En usko huonoon kosketukseen, kyseenalaistan vaunussa olevan 20A laturin ja ohjekirjassa akkukeskukseen ohjeistetun 16A sulakkeen yhteensopivuuden, no minun tapauksessa 15A laattasulake.

Miten 16A (tai 15A) sulake voi kestää jos sen läpi ajetaan 20A laturilla virtaa?

Ps. En ymmärrä sähköasoita joten termini voi olla vääriä, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Mikäli se sulake ei kestä läpi ajettua virtaa, SE SULAKE PALAA. Eli lanka katkeaa
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: SilSam - 12.09.2023 kello on 18:47
Kyllä lanka oli myös poikki.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: jak900 - 12.09.2023 kello on 19:34
No onko siellä oikkarissa jotain ( muuta kuin akku kenties ), oikosesta sen sulakkeen on tarkoitus palaakkin.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: K.E.V - 12.09.2023 kello on 19:49
Kyllä lanka oli myös poikki.
No jos laturilta menee akulle suora lataus kaapeli, laita 20A sulake siihen kun laturi on 20A tuottava. Silti ihmettelen virran nousua, tutkisin akun.
Otsikko: Vs: Polarin akkukeskus käryää 20A latauksella.
Kirjoitti: putkimies - 12.09.2023 kello on 20:13
Oli mitä oli, huono kosketus ollut sulakkeella kun muoviosat sulaneet. Jokatapauksessa.
  Näin juuri.
 Liitospintojen huono kosketus tarkoittaa sitä että liitospinnassa tapahtuu jännitehäviötä.
 Jännitehäviö tarkoittaa sitä että siinä vaikuttaa lämmittävä teho, jonka suuruus on virta×jännitehäviö. 
 Jos virta on 20A ja jännite häviö 0,25volttia, liitos lämpenee 5Watin ylimääräisellä teholla. 
 Silsam, kokeile joskus pitää kädessä 5W parkkilamppua, tuskin pysyy...Eikun älä kokeile.  :D