Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: yaga - 26.06.2017 kello on 17:18
-
Tervehdys,
onko kellään kokemusta malleista tai toteutuksesta miten mönkkärin saisi survottua sivurampilla pidemmän matkailuauton sisään. Tuollainen olisi hakusessa. En halua erillistä peräkärryä.
-
Pari tämmöistä trappia, Goldsmitiltä ainakin löytyy.
(https://karavaanari.org/kuvat/1498487894.jpg)
-
Pari tämmöistä trappia, Goldsmitiltä ainakin löytyy.
(https://karavaanari.org/kuvat/1498487894.jpg)
Mutta kyllä on hakusessa autot johonka saisi takatalliin laittaa/ mahtuisi parisataa kiloa ja tuon kokoinen kones .
Kertokaa heti kun tavallisen palkkaluokan kulkineesta löytyy sellainen.
-
Kärryyn laittaisin, vaikkei haluttaisikaan. Siinä pääsee palkoille. Autotalliautoja on, mutta vain mönkijän vetävää en ole nähnyt.
-
Mutta kyllä on hakusessa autot johonka saisi takatalliin laittaa/ mahtuisi parisataa kiloa ja tuon kokoinen kones .
Kertokaa heti kun tavallisen palkkaluokan kulkineesta löytyy sellainen.
Tuossahan tuo on pihamaalla ;)
400 kg saa laittaa. ovi toista metriä korkea ja metrin verran leveä.
Kyllä siitä yksi normimönkiä sisään menee. Aika monessa kun katsoo vaan ne kokonaispainon sinne 4,5 tn.
Pulla-autoilla ajetaan sitten pullaa tai terveisiä, ei harrastus välineitä. ;)
-
Ongelmanahan tuossa on se, kun mönkkäri painaa 340kg. Useissa malleissa on garagen painorajoitus 250kg.
-
Törmäsin mielenkiintoiseen ratkaisuun näissä, eli hydraulinen peränostin, mihin saa moottoripyörän tai mönkkärin.
Lieneekö laillinen Suomessa/Euroopassa ja pitäisi selvittää mistä noita täältä päin tai EU:sta löytyy:
(Motorhome ATV lift)
https://www.google.fi/search?q=motorhome+atv+lift&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiQor3k99vUAhWrZpoKHapFCRcQsAQIIw&biw=840&bih=491
-
Törmäsin mielenkiintoiseen ratkaisuun näissä, eli hydraulinen peränostin, mihin saa moottoripyörän tai mönkkärin.
Lieneekö laillinen Suomessa/Euroopassa ja pitäisi selvittää mistä noita täältä päin tai EU:sta löytyy:
(Motorhome ATV lift)
https://www.google.fi/search?q=motorhome+atv+lift&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiQor3k99vUAhWrZpoKHapFCRcQsAQIIw&biw=840&bih=491
Ehkä saksalaiset SMV , Goldshmit ja vastaavat. Joskus sähköisellä vinsillä olevaan törmäsin moottoripyörälle.
ja ainakin fillareille tekee www.biketrans.nl
mutta mökkijä perään telineelle ei varmaa kovin helposti pysy akselipainot kurissa jos on jo akselin taka iso talli. Tulee sen verran vipua.
-
Mites näämallit joista nousee koko takaseinä ylös? Jyväscaravanilla näin semmosen
-
Tuossahan tuo on pihamaalla ;)
400 kg saa laittaa. ovi toista metriä korkea ja metrin verran leveä.
Kyllä siitä yksi normimönkiä sisään menee.
Taitaa olla nuo, mitä on tuttavilla ja sukulaisilla, sen verran isompia, etten pienemmistä tiennyt. Ei riitä tuo mitta, kun itselläni on kuomukärry, jonka omistaja myi sen juuri siksi, että mönkijä ei sopinut kyytiin. Pienehkö on kärry, mutta tuota mittaa ainakin leveämpi. Korkeudesta en ole varma.
Jospa aloittaja kertoo, kuinka iso mönkijä on mitoiltaan.
-
Tuossahan tuo on pihamaalla ;)
400 kg saa laittaa. ovi toista metriä korkea ja metrin verran leveä.
Kyllä siitä yksi normimönkiä sisään menee. Aika monessa kun katsoo vaan ne kokonaispainon sinne 4,5 tn.
Pulla-autoilla ajetaan sitten pullaa tai terveisiä, ei harrastus välineitä. ;)
Mun mönkijän leveys on 1,18m. Luulisin, että se on aika yleinen leveys. Peräkärryni sisäleveys on 1,22, joten ei liikaa siinäkään, vaan sopii.
-
Ei taida vielä metrin levyisestä aukosta mönkkäri mennä. Tai menee mutta sen sitten lasten mönkkäri. Kannattaa asennoitua vaan siihen kuomukärryyn niin säästyy aikapaljon rahaa. Tuli tuossa kyllä viimekesänä nähtyä iso integroitu Mannin alustalle tehty matkailuauto. Merkkiä en kyllä muista mutta smart siellä oli takatallissa ja isompikin auto olis menny?
-
Mun mönkijän leveys on 1,18m. Luulisin, että se on aika yleinen leveys. Peräkärryni sisäleveys on 1,22, joten ei liikaa siinäkään, vaan sopii.
Selailin tuossa lehtiluukun kautta tilattuja Mönkijä-lehtiä ja Seppoko on oikeassa, kapein mönkijä minkä löysin useamman mönkijän otannalla oli 116 cm.
-
Aika hankalaksi menee: pitäisi selvittää matkailuautomalleis ta ne, missä leveys 120cm, korkeus >150cm sekä akselipaino 350kg.
Tarkennetaan ylläolevaa: eli garage-luukusta kysymys. En näe järkeä ripustaa tuota taakse koska rasitus taka-akseliin liian suuri ja ohjattavuuteen kuulemma vaikuttaa paljon.
Ei noita tietoja tunnu löytyvän aina edes valmistajan sivuilta, ja minua kiinnostaa myös vanhemmat mallit.
-
Aika hankalaksi menee: pitäisi selvittää matkailuautomalleis ta ne, missä leveys 120cm, korkeus >150cm sekä akselipaino 350kg.
Jos mönkijä painaa esim. 300kg, niin taka-akseliin kohdistuva paino saattaa olla 400-450kg riippuen peräylityksen ja akselivälin suhteesta.
-
Jos mönkijä painaa esim. 300kg, niin taka-akseliin kohdistuva paino saattaa olla 400-450kg riippuen peräylityksen ja akselivälin suhteesta.
Onhan se noin, eli menee vielä hankalammaksi!
-
Löytyisikö hevosautoista? Sellaisissahan on asuinosaa edessä ja hevostila takana. Ovat kai aina kuorma-auton alustalla.
-
Motorhome (https://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/sisu-premium/1479754) taitaa olla helpoin vaihtoehto ::)
-
Itse lähtisin tällaista toteuttamaan ehkä pitkästä/korkeasta Sprinteristä/Crafterista, johon tekisi sängyn tallin päälle.
-
Tässäpä näitä valmiita malleja käytettynä.
http://caravanes.wickedin-fr.com/oxygen
Nämä Oxygen mallit on nimenomaan tehty moottoripyörien ja mönkijöiden kuljetukseen.
Talli on suljettu ilmatiiviisti matkustamosta eli ei bensat tuoksu sisään.
Seuraavat mallit jotka on samaan tyyliin tehty löytyy sitten luokkaa isommista alustoista jotka on tehty
auton kuljetusta varten tyyliin http://www.opale-evasion.com/annonces/camping-car-poids-lourd/concorde-integral-charisma-890-g-smart-occasion/1191
Ja Concorden, Carthagon, Flairin , Morelon, RMB, Frankia ja Phoenixin mallistosta kyllä löytyy tarpeeksi isoilla ovilla ja kantavuudella olevia vehkeitä.
Ja hissejäkin on aivan tehdas tekoisina, hakusana motolift lisättynä kunkin kielen matkailuauto sanalla.
http://www.mobilzone.be/mobilzone/MotoLift.html
https://www.youtube.com/watch?v=c_mw5JZMFMI
http://www.discountramps.com/carriers/c/2130/ Näkyy olevan kahdelle prätkälle mallikin, siihenhän tilalle sopii mönkijä.
http://www.motolift.it/home.html
-
Noitahan löytyy paljon ns. "veronkiertoautoina".....
Työkaveri harrastaa motocrossia, niin sellainen Crafter on hänelle ihan bueno. Toisella työkaverilla on taas Sprinter. Töissäkin meillä siirrytään nyt näihin 2+3 paikkaisiin matlkailuautoihin täysveristen bussien sijaan. Hyviä monikäyttöautoja työmaille kulkemisiin. Hankintahinta ja käyttökustannus pieni verojen osalta.
-
Noitahan löytyy paljon ns. "veronkiertoautoina".....
Työkaveri harrastaa motocrossia, niin sellainen Crafter on hänelle ihan bueno. Toisella työkaverilla on taas Sprinter. Töissäkin meillä siirrytään nyt näihin 2+3 paikkaisiin matlkailuautoihin täysveristen bussien sijaan. Hyviä monikäyttöautoja työmaille kulkemisiin. Hankintahinta ja käyttökustannus pieni verojen osalta.
Paljonko siinä vuotuista veroa kierretään jos pakettiautosta tehdään matkailuauto?
-
Paljonko siinä vuotuista veroa kierretään jos pakettiautosta tehdään matkailuauto?
Paku on lievemmin verotettu, joten ei siitä paljoa varmaan saa etua...
Kysymys on pikkubussin korvaamisessa verovapaalla "retkeilyautolla". Siinä ero veroissa on jo melkoinen hankintahinnan ja käytön verotuksen osalta. Homman ydin on saada istumapaikat kolmesta tuplattua.
Pakuhan on lievästi verotettu, joten hyöty on hankinnassa pienempi ja vaatii sekin sen riittävän sisäkorkeuden. Meillä meni töissä poistoon vanha 9 hengen Ducato. Siitä on tarkoitus poistaa yksi penkkirivi ja muuttaa halvemmin verotetuksi retkeilyautoksi.
Mikäli tarvitaan julmetusti jakkaroita, niin 9 hengen Carvelleeen aikoinaan tilattiin 10.s jakkara. Siitä tuli linja-auto ja kolmannes hankintahinnasta putosi pois, kun se muuttui verovapaaksi. Toki se vaati jotain muutakin, mutta esimerkkinä.
Tuosta mönkkäristä vielä, niin eikös sellainen takatalliin poikittain ajo tee autosta aika takapainoisen. Jotenkin sen kuorman painopiste pitäisi saada sinne taka-akselin päälle, tai etupuolelle.
-
Paku on lievemmin verotettu, joten ei siitä paljoa varmaan saa etua...
Kysymys on pikkubussin korvaamisessa verovapaalla "retkeilyautolla". Siinä ero veroissa on jo melkoinen hankintahinnan ja käytön verotuksen osalta. Homman ydin on saada istumapaikat kolmesta tuplattua.
Pakuhan on lievästi verotettu, joten hyöty on hankinnassa pienempi ja vaatii sekin sen riittävän sisäkorkeuden. Meillä meni töissä poistoon vanha 9 hengen Ducato. Siitä on tarkoitus poistaa yksi penkkirivi ja muuttaa halvemmin verotetuksi retkeilyautoksi.
Mikäli tarvitaan julmetusti jakkaroita, niin 9 hengen Carvelleeen aikoinaan tilattiin 10.s jakkara. Siitä tuli linja-auto ja kolmannes hankintahinnasta putosi pois, kun se muuttui verovapaaksi. Toki se vaati jotain muutakin, mutta esimerkkinä.
Tuosta mönkkäristä vielä, niin eikös sellainen takatalliin poikittain ajo tee autosta aika takapainoisen. Jotenkin sen kuorman painopiste pitäisi saada sinne taka-akselin päälle, tai etupuolelle.
Saahan pakettiautossakin olla 2+6 paikkaa, miksi siitä tarvitsee matkailuauto tehdä?
-
Saahan pakettiautossakin olla 2+6 paikkaa, miksi siitä tarvitsee matkailuauto tehdä?
Saako niin paljon jakkaroita...?
Muistaakseni se jakkaramäärä oli jotenkin sidottu auton sisätilavuuteen. Ainakin on joskus ollut. Vaadittiinko siinä se 190cm sisäkorkeus?
Uutena hankittaessa pakussa kyllä on vero, mutta matkailuautoksi muutettuna sitä ei mene. Tai sitten rekisteröi kuorma-autoksi, jos isommasta autosta kyse.
-
Saako niin paljon jakkaroita...?
Muistaakseni se jakkaramäärä oli jotenkin sidottu auton sisätilavuuteen. Ainakin on joskus ollut. Vaadittiinko siinä se 190cm sisäkorkeus?
Uutena hankittaessa pakussa kyllä on vero, mutta matkailuautoksi muutettuna sitä ei mene. Tai sitten rekisteröi kuorma-autoksi, jos isommasta autosta kyse.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf (https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf)
-
https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf (https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/967ffe7d73ad17f596d21b0874e4e9c6/15693-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf)
Eikös siihen napsahda täysi autovero, jos lisää niitä istuimia liikaa....?
Tuolla jotain:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto
-
Pakettiautoon jos laitat penkkejä toiseen riviin niin menee täysi autovero. Se paljonko se sitten on niin en osaa sanoa mitä on eroa. Mulla oli vito 2+3 2-käyttöauto ja se oli verotettu henkilöautona suomeen tuotaessa. Sinänsä mitään kamalaa säästöä tuo matkailuautoksi rekisteröiminen ei tuo mut meillä ainakin suuri etu kun saatiin sprinter b-kortilla ajettavaksi niin ei tarvitse I aina itte ajaa. Ja toinen että ei tarvi olla nopeudenrajoitinta vrt. Kuorma-auto. Olen vähän sillä kantilta että kulujen puolesta on aikalailla se ja sama jos valmiin auton ostaa että miksikä se on rekisteröity. Aika usein sprinterllä kun ajetaan niin 90 on marssivauhti että jos emännällä olis c kortti niin aivan sama olisko ka vai matkailuauto.
-
(http://www.kubus-reisemobile.de/pic-bin/man/reisemobil-man-31-full.jpg)
(http://auto.pege.org/2005-tulln/smart-quer-parken_print.jpg)
-
Taitaa tulla matkailuautoon niin paljon lisähintaa että tulee halvemmaksi ostaa joka kerta halpa kiinalainen mönkijä missä sitä sitten tarvitseekaan.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Vuokraaminen voisi olla mahdollisuus. Ainakin etelämpänä, missä sellaisia palveluja on tiuhaan. Hirvimiehen ei auta kuin investoida joko tuollaiseen tai peräkoukkuun.
-
Pakettiautoon jos laitat penkkejä toiseen riviin niin menee täysi autovero. Se paljonko se sitten on niin en osaa sanoa mitä on eroa. Mulla oli vito 2+3 2-käyttöauto ja se oli verotettu henkilöautona suomeen tuotaessa. Sinänsä mitään kamalaa säästöä tuo matkailuautoksi rekisteröiminen ei tuo mut meillä ainakin suuri etu kun saatiin sprinter b-kortilla ajettavaksi niin ei tarvitse I aina itte ajaa. Ja toinen että ei tarvi olla nopeudenrajoitinta vrt. Kuorma-auto. Olen vähän sillä kantilta että kulujen puolesta on aikalailla se ja sama jos valmiin auton ostaa että miksikä se on rekisteröity. Aika usein sprinterllä kun ajetaan niin 90 on marssivauhti että jos emännällä olis c kortti niin aivan sama olisko ka vai matkailuauto.
Pakettiauton N1 alaluokka täydentyy 2. penkkirivin myötä. Siitä tulee "moni-" tai "2-käyttöauto". Tällöin autoveronousee (uusissa ainakin + siitä vielä e/alv, esim. VW Amarok +3-8t€ varusteluista kiinni). Ikävintä on, että vaikka ajoneuvoveron perusosa pysyy samana, niin käyttövoimaosuus pomppaa henkilöautomaiseksi . Eli yli 3tn kok.massaisillä lähes 900€/v (yhteensä).
Jos se N1 paku rekataan, verottomaksi m-autoksi M1. Ei veromuutoksia (ajoneuvovero sama kuin 1+1 tai max 1+2 paikkaisessa pakussa), mutta max 1+8 hlöä ja 100 rajoitus säilyy (abs+airb.), mutta osoitetaan lätkällä.
Jos se N1 paku saisi nostettua yli 3.5tn kok.massaltaan, se nousee kuorma-autoksi N2. Jos siinä on 2. penkkirivi tai enempi, tulee alaluokka "monikäyttö.." (ei kuitenkaaan maastok-a N2G luokassa tullut vaikka 1+4/5 hlön), jolla ei ole veroseuraamuksia. Vajaa 4tn massaisella ajoneuvovero on ~100€/v, siis pelkkä käyttövoimavero, koska ajoneuvoveroa kuorkeilla ei ole.. rajoitin (vm. kiinni) ja lätkätön max. 80km/h
..
Kararavaanarihommis sa pysytään, niin näistä ainoastaan matkailuautossa saa olla kiinteitä sänkyjä, kyökeij ja huuseij..
-
Ihmetellyt tässä, jotta mihin matkaillessa tarvii mökköriä? ::)
-
Kyllä minä sen ymmärrän. Pojoisessa kömpijä on aika näppärä tapa käydä vähän kauempana kuin huutoetäisyydellä. Oma mönkijä on vain sen verran iso ettei taida yhteenkään tehdastekoiseen matkailuautoon soveltua kyytiin ellei teetä tilauksesta jotain poikkeavaa mallia.
Minä olen vetänyt kärryssä kömpijän jos olen mukana halunnut kuljettaa.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Ihmetellyt tässä, jotta mihin matkaillessa tarvii mökköriä? ::)
Jos sellaisen omistaa, niin miksi ei kuljettaisi mukana ja hyödyntäisi kulkemisiin. Antaisi auton olla paikallaan. Kuten minä aikanaan Espanjassa.
-
..
Kararavaanarihommis sa pysytään, niin näistä ainoastaan matkailuautossa saa olla kiinteitä sänkyjä, kyökeij ja huuseij..
Sori offtopikki mutta voisiko perustaa toisen ketjun jossa asioista tietävät selittäisivät miten asiat oikein ovat.
Kun toisessa asuntoauton rakennusketjussa sanotaan että kevytkuorma-auton ohjaamoon sa rakentaa melkein mitä vain.
Ja sitäpaitsi kun kevytkuorkkien ohjaamoissa on erilaisia tasoja joita jopa levitetään ja mainostetaan sängyiksi .
Tuo vessa kysymys kiinnostaa ,etteikö todella ole rahtareilla WC:tä jatko-ohjaamoissaan,jopa kerrossänkyjä,jääkaappeja jne
-
Kyllä minä sen ymmärrän. Pojoisessa kömpijä on aika näppärä tapa käydä vähän kauempana kuin huutoetäisyydellä.
Jos sellaisen omistaa, niin miksi ei kuljettaisi mukana ja hyödyntäisi kulkemisiin. Antaisi auton olla paikallaan.
Yleensä 'villi ja vapaa' ajelu on kaikkialla kiellettyä.
Jos haluaa 'huutoetäisyyttä' pidemmälle, luulisi sihen löytyvän parempiakin kamppeita kun mönkkäri.
-
Pitkäänhän tässä menikin ennenkuin alettiin arvioimaan kysymystä eikä toteutusta. Aloittaja ei ole kertonut miksi mönkkäriä haluaisi kuljettaa.
-
Peltikuorinen extra pitkä sprinter. Parisänky taakse minkä korkeutta voi muuttaa halutessaan. Sänky nostetaan matkan ajaksi ylemmäs ja määrnpäässä mönkkäri ulos ja säilytetään yö peitteen alla. Mahtuu vielä mukavasti wc ja keittiö tilat. Tälläisen auton rakentaa varmasti nämä pienemmät jatko-ohjaamoiden tekijät järkevään hintaan. Jos oikein oikeaa virallista matkailuauto mielii niin tulee kyllä kalliiksi
-
Yleensä 'villi ja vapaa' ajelu on kaikkialla kiellettyä.
Jos haluaa 'huutoetäisyyttä' pidemmälle, luulisi sihen löytyvän parempiakin kamppeita kun mönkkäri.
Oleko kuullut/lukenut, että on tieliikennemönkkäre itä, kuten minulla. Espanjassa pääsin huutoetäisyyttä kauemmaksi vain asvaltilla ajelemalla.
-
110cc mönkijä vie isoa miestä niin, että hirvittää ja on pieni kooltaan, mutta silti ergonomia 183 cm kuskille vielä ok. Meillä oli tuollainen kardaanivetoinen kampe.
Nyt on 500cc. Bomba ja se painaa mopoauton verran ja Boxerin tavaratila on käytännössä täynnä, kun sen sinne lastaa. esim.Transportterii n se ei edes mahdu.
-
Yleensä 'villi ja vapaa' ajelu on kaikkialla kiellettyä.
Jos haluaa 'huutoetäisyyttä' pidemmälle, luulisi sihen löytyvän parempiakin kamppeita kun mönkkäri.
Minun mönkijä on T1b traktori. Eli 60km/h kulkeva verme. Umpinaisella ohjaamolla jne.
Metsäautoteille ja vastaaville on vaikea keksiä parempaa kapinetta mitä voi kuljettaa mukavasti. Jos keksit niin kerro toki.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
Peltikuorinen extra pitkä sprinter. Parisänky taakse minkä korkeutta voi muuttaa halutessaan. Sänky nostetaan matkan ajaksi ylemmäs ja määrnpäässä mönkkäri ulos ja säilytetään yö peitteen alla. Mahtuu vielä mukavasti wc ja keittiö tilat. Tälläisen auton rakentaa varmasti nämä pienemmät jatko-ohjaamoiden tekijät järkevään hintaan. Jos oikein oikeaa virallista matkailuauto mielii niin tulee kyllä kalliiksi
Meinasitko tuolla ehdotuksella tehdä kevytkuorkin vai matkailuauton?
-
https://home.mobile.de/WWWENDUROGURUDE#des_246679172 (https://home.mobile.de/WWWENDUROGURUDE#des_246679172)
Guukkeliin hakusanaksi " Renntransporter Motorrad" niin aika hyviä versioita löytyy moton ja mönkkärinkin kuljettamiseen.
-
Meinasitko tuolla ehdotuksella tehdä kevytkuorkin vai matkailuauton?
Matkailu-auto mutta saahan sen kevyt ka jos haluaa verosta säästää ja ei haittaa nopeudenrajoitinta. Katsastus tarpeen mukaan meillä rek matkailuautoksi kun emännällä ei c korttia. Tosin ei meillä vessaa a keittiötä sielä ole mut mikro invertteri ja kunnon sänky löytyy.