Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: matson1 - 6.07.2011 kello on 11:56

Otsikko: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 6.07.2011 kello on 11:56
sanokaapas sellaiset jolla on oikeasti tietämystä, että onko tuo kabe travelmaster oikeasti talviauto eli pärjääkösillä vaikka kaksi kuukautta noissa kovissa pakkasissa, kenellä on oikeaa käytännön kokemusta.
tai sanokaa joku muu talvi varma ja lämmin auto.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: vippe - 6.07.2011 kello on 12:34
Meidän Defukalla ainakin on pärjänny myös talvella..Kaasuu kyl kyluu, mut ei tod ol kylmä ollut -24 asteen pakkasellakaan.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 6.07.2011 kello on 16:37
tarkennan vielä hiukan el kun tuo pakkanen alkaa pariviikkoa jöpöttää tuossa -30 nurkilla niin vieläköhän kalusto kestää ns pidempää asumista eli kovaa pakkasta, tosin kyllähän -24 kin on jo aika kova, mutta kuiteski.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: massimo - 6.07.2011 kello on 16:52
Ohjaamoon kun laittaa kunnon peiton, niin kyllä sitä tarkenee kovillakin pakkasilla. Sieltäpäin se kylmä ainakin meidän autossa (Hymer) tulee.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Dorotea - 6.07.2011 kello on 22:20
sanokaapas sellaiset jolla on oikeasti tietämystä, että onko tuo kabe travelmaster oikeasti talviauto eli pärjääkösillä vaikka kaksi kuukautta noissa kovissa pakkasissa, kenellä on oikeaa käytännön kokemusta.
tai sanokaa joku muu talvi varma ja lämmin auto.

Odottele kun Heiman tulee antamaan käyttäjän kokemuksia siitä. Hänellä on ko. auto ja asustelee aina välillä talvella siinä.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: remppa - 7.07.2011 kello on 00:35
Tarkenee varmasti:)
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.07.2011 kello on 08:49
Tarkenee vaikka teltassa, kun lämmityslaite on riittävän suuri. Se on sitten eri juttu miten miellyttävää on kulkimessa kovalla pakkasella. Varsinkin jos siinä on pakettiauton peltinen ohjaamo, jota ei ole rajattu pois käytöstä. No, siinäkin tarkenee kun panee tehoja lämppäriin. Huonosti eristetyn tilan lämmittäminen vedottomaksi vaatii kovasti lämpöä. Samoin kuin nyky henkilöautoja jäähdytetään helteellä eristämätöntä tilaa, kyllä bensa palaa.  :'(
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: ihaa - 7.07.2011 kello on 10:00
Samoin kuin nyky henkilöautoja jäähdytetään helteellä eristämätöntä tilaa, kyllä bensa palaa.  :'(

Ei pala bensaa kun nykyaikaisimmissa autoissa jarrutuksen aikainen energia otetaan talteen akkuun joka luovuttaa sitten joko matkustamon jäähdyttämiseen tai parhaimmillaan jopa liikkellelähtemisee n.

Tuo ilmastoinnin käyttö pelkällä sähköllä on jo yllättävän monessa uudessa autossa, 10 vuoden päästä kaikissa, meneeköhän edes niinkään kauan.

Mutta sitten kun sitä kompressoria pyöritetään pelkällä moottorilla, silloin sitä bensaa palaa, n. 0.5 - 1 l/h
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: kimi - 7.07.2011 kello on 13:01
Tarkenee vaikka teltassa, kun lämmityslaite on riittävän suuri. Se on sitten eri juttu miten miellyttävää on kulkimessa kovalla pakkasella. Varsinkin jos siinä on pakettiauton peltinen ohjaamo, jota ei ole rajattu pois käytöstä. No, siinäkin tarkenee kun panee tehoja lämppäriin. Huonosti eristetyn tilan lämmittäminen vedottomaksi vaatii kovasti lämpöä. Samoin kuin nyky henkilöautoja jäähdytetään helteellä eristämätöntä tilaa, kyllä bensa palaa.  :'(

En kiistä etteikö integroitu olisi paremmin eristetty kun puoli-integroitu tai alkovi. Kuitenkin väitän, ettei suurin lämpöhukka tule ohjaamon kautta vaan kattoluukkujen, meillä 4kpl ilmanvaihdolla. Talvella tosin olen pari pitänyt eristettyinä koska autossa alunperin 3 ja se riittää 6 hengen ilmanvaihtoon, meitä liikkeellä 2.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin liittyy Kaben talviasuttavuuteen ja siihen sanoisin että ,kyllä pärjää
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.07.2011 kello on 12:37
Ei pala bensaa kun nykyaikaisimmissa autoissa jarrutuksen aikainen energia otetaan talteen akkuun joka luovuttaa sitten joko matkustamon jäähdyttämiseen tai parhaimmillaan jopa liikkellelähtemisee n.

Tuo ilmastoinnin käyttö pelkällä sähköllä on jo yllättävän monessa uudessa autossa, 10 vuoden päästä kaikissa, meneeköhän edes niinkään kauan.

Mutta sitten kun sitä kompressoria pyöritetään pelkällä moottorilla, silloin sitä bensaa palaa, n. 0.5 - 1 l/h

Ei muuta kun, nykyaikaisen auton omistajat jarruttelemaan liikenteeseen, ja auto jäähtyy ilmatteeksi.  ;D ;D
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: ihaa - 8.07.2011 kello on 14:02
No mutta Teiden Tukkojahan tässä ollaan jo harrastuksenkin myötä.  ;D ;D

Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 18.07.2011 kello on 16:40
Odottele kun Heiman tulee antamaan käyttäjän kokemuksia siitä. Hänellä on ko. auto ja asustelee aina välillä talvella siinä.

missäs se heiman oikein luuraa ??? sillähän se kabe on, mahtaneekohan asustella pitkiäkin aikoja talvella ???
no ootetaanpas asiantuntiaa.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: ihaa - 18.07.2011 kello on 16:50
Kannattanee laittaa YV:tä Heimannille, on ollut palstalla eilen illalla ja huomannee YV:t paremmin, hän on nykyään ukki joten eihän sitä aikaa enää ole siihen malliin. ;D
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 22.10.2012 kello on 13:26
Tervehys reilu vuosi sitten kyselin kabesta että tarkeneenk ja nyt sitten se kohta nähään.....pakkaset alko ja katsotaan sitten miten pärjää kun ollaan tuolla -30 hujakoilla.
Laitan sitten rehellistä komenttia millainen talviauto tämä oikein on ja paljonko kaasua kuluu......
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: MatsOnni - 22.10.2012 kello on 13:42
Mikä Kaben malli sulla on? Meillä oli 750 WT? (erillisvuodemalli) -08. Ei sen kanssa tarkenemisesta ollut koskaan kiinni. Vaihtui keväällä Detskuun.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 22.10.2012 kello on 14:16
Moro matsonni mulla on tuo 750 lxl vm.09.
Mikäs sai sinut luopumaan kabesta
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: MatsOnni - 22.10.2012 kello on 14:51
Vähän hirvitti painot, ja oli siinä pikkuvikaa ihan omiksi tarpeiksi. Enimmäkseen alihankkijoiden osissa, kuten esim alipaine WC, lämmönvaihdin jne. ettei siitä Kabea voi moittia, vois olla missä tahansa muussakin merkissä. Huoltoa kyllä siinä mielessä että samaa vikaa korjattiin lukemattomia kertoja. Se alkoi kyllästyttää.

Mutta saatan vaihtaa Kaben uudestaan jos/kun sopiva malli osuu ja kuume iskee.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 22.10.2012 kello on 17:57
Kaikilla pärjää,jotkut vie enemmän kaasua ja toiset ei ;)
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 22.10.2012 kello on 17:58
Vähän hirvitti painot, ja oli siinä pikkuvikaa ihan omiksi tarpeiksi. Enimmäkseen alihankkijoiden osissa, kuten esim alipaine WC, lämmönvaihdin jne. ettei siitä Kabea voi moittia, vois olla missä tahansa muussakin merkissä. Huoltoa kyllä siinä mielessä että samaa vikaa korjattiin lukemattomia kertoja. Se alkoi kyllästyttää.

Mutta saatan vaihtaa Kaben uudestaan jos/kun sopiva malli osuu ja kuume iskee.
Painot??
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: MatsOnni - 22.10.2012 kello on 18:14
Painot??

Niin, saman lainen auto tyhjänä painoi 3700kg, siihen sitten pari henkilöä, vettä ja muut pelivehkeet niin ei 4000kg ole kaukana. Ja kuitenkin oli rekisteröity max. 3500kg. Nolompi juttu jos jossakin Saksan maalla olis joutunut puntariin.

Ja joo, tottakai olisi voinut rekisteröidä painavammaksi ja suorittaa C1-kortin, mutta kun en halunnut. Siitäkin on harminsa.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: "Masi" - 22.10.2012 kello on 18:29
Kyllähän se tahtoo olla että + 7 metriä autot menevät jo ilman varustelua yli 3 ttn ja varusteet päälle. Sen jälkeen saa tehdä niitä A1 luokan matkoja.
Eli vaimo jää kotiin. Tai sitten on vehkeet rekisteröitävä isommille painoille. Oman otin juuri siitä syystä neljän tonnin kokonaispainolla.
Ja nyt auton omapaino säiliöt täynnä on noin 3280 kg. Siihen kun lisätään grillit, ulkokalusteet , fillarit (3) ja muu tilpehööri niin ollaan varmasti yli 3500 kg.
Ja vielä sen verran hyvin vaimon kanssa tulee toimeen, että tykkää sen vieressä köllötellä ja joskus jotain muutakin puuhata.

Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Vesseli - 22.10.2012 kello on 23:28
Niin, saman lainen auto tyhjänä painoi 3700kg, siihen sitten pari henkilöä, vettä ja muut pelivehkeet niin ei 4000kg ole kaukana. Ja kuitenkin oli rekisteröity max. 3500kg. Nolompi juttu jos jossakin Saksan maalla olis joutunut puntariin.

Mulla on suhteellisen uusi KABEn museoauto, lähes 4 kk vanha, joten talvikokemusta ei vielä ole. Näillä nollan tienoilla olevilla lämpötiloilla ALDEn poltin käy hyvin harvoin la lattialämmitys on erinomainen.

Paino on ongelma. Käytin kulkimen vaa'alla peruskunnossa eli tankit lähes täynnä ja itse kuskin pukilla. Vaaka näytti etuakselille 1550 kg ja taka-akselille 1850 kg, yhteensä 3400 kg eli kolme matkustajaa ja tavarat saavat painaa 100 kg, että ei ylitetä 3,5 tonnin rajaa. Mitenkähän painot on määritelty katsastukseen?

Edit: lainaus -88k5-
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: matson1 - 17.06.2013 kello on 16:46
no nyt päivitetään tätäkin, eli nyt se talvi on takana ja pitää sanoa että kyllä hyvin autossa tarkenee ja vedet ja suihkut oli kovallakin pakkasella käytössä eikä ongelmia ollut.
ainut ongelma oli kun laski auton lämmön 10 asteeseen ja ulkona - 20 tai enemmän niin tuo vesijohto jäätyi eli se joka kuljettaa lämmintä vettä hanalle, kylmävesi toimi mut lämmin oli vähän jäässä, mutta aukesi kyllä suht hyvin kun lämmöt nosti normaaliin.
auto ei ole kuitenkaan niin tasaisen lämmin kuin vaunu, mutta ihan ok siellä tuo lämpö on.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Vesseli - 17.06.2013 kello on 23:58
Yksi talvi on takana. Hyvin tarkenee missä pakkasessa tahansa. Kaasun kulutuksesta on vaikea sanoa mitään, kun lähes aina oli sähköä saatavilla. Satunnaisessa puskaparkissakin on lämpö riittänyt ja lattialämmitys on + 10:n arvoinen. Yhtään kertaa ei tarvinnut vetää KABEn omaa lämpöverhoa. Siirsin edellisestä kulkimestani, Detskusta, ohjaamon taakse lämpövehon, joka on paljoen helpompi käyttää kuin KABEn oma verho.

KABEn puolella ainoa ongelma oli, kun WC:n lavuaarin vesi tuli keittiön altaaseen. Silloin auto oli pihaparkissa ja lämmitysasetus +10 astetta. Vesi hävisi, kun nostin lämmön 22 asteeseen.
Otsikko: Vs: pärjääkö oikeasti kabe
Kirjoitti: Jushi69 - 18.06.2013 kello on 00:35
Yksi talvi on takana. Hyvin tarkenee missä pakkasessa tahansa. Kaasun kulutuksesta on vaikea sanoa mitään, kun lähes aina oli sähköä saatavilla. Satunnaisessa puskaparkissakin on lämpö riittänyt ja lattialämmitys on + 10:n arvoinen. Yhtään kertaa ei tarvinnut vetää KABEn omaa lämpöverhoa. Siirsin edellisestä kulkimestani, Detskusta, ohjaamon taakse lämpövehon, joka on paljoen helpompi käyttää kuin KABEn oma verho.

KABEn puolella ainoa ongelma oli, kun WC:n lavuaarin vesi tuli keittiön altaaseen. Silloin auto oli pihaparkissa ja lämmitysasetus +10 astetta. Vesi hävisi, kun nostin lämmön 22 asteeseen.
No toki olet maksanut lisäeristeistä jonnin verran mutta kuten huomaat et maksanut turhasta...Ja lattialämmitys tietennii on 10 plussa arvoista.Ja kun se tasaseen leviää..