Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Sekunda - 20.03.2017 kello on 15:34
-
Syksyllä viimeksi käytössä ollut ja moitteettomasti on toiminut. Nyt kun vaihdoin vuotavat sähkövastukset niin tarkistin samalla polttimen ja kärjet. Kaikki näytti hyviltä ja laitoin takas nippuun. Sähköllä lämpenee mutta kaasulla ei. Kaasua tulee ja kipinää lyö mutta muuta ei tapahdu kuin leimahdus, ja taas alkaa lyömään kipinää. Muutaman kerran jälkeen syttyy vikavalo. Kärkiväliä säätelin pienemmäksi ja isommaksi eikä ollut mitään hyötyä. Huonommaksi kylläkin meni mutta nyt taas kärkiväli sopivana. Uutta kaasupulloakin kokeilin mutta ei mitään muutosta. Vaihdoin matalapaineensäätim en pullon päähän ja sillä parani sen verran että nyt lupailee niin hyvin ettei sytytä vikavaloa vaan jaksaa kokoajan käynnistellä. Eli leimahtaa tulille ja sekunnissa sammuu. Tätä jatkuu niin pitkään kun lämmitys on päällä.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
-
Syksyllä viimeksi käytössä ollut ja moitteettomasti on toiminut. Nyt kun vaihdoin vuotavat sähkövastukset niin tarkistin samalla polttimen ja kärjet. Kaikki näytti hyviltä ja laitoin takas nippuun. Sähköllä lämpenee mutta kaasulla ei. Kaasua tulee ja kipinää lyö mutta muuta ei tapahdu kuin leimahdus, ja taas alkaa lyömään kipinää. Muutaman kerran jälkeen syttyy vikavalo. Kärkiväliä säätelin pienemmäksi ja isommaksi eikä ollut mitään hyötyä. Huonommaksi kylläkin meni mutta nyt taas kärkiväli sopivana. Uutta kaasupulloakin kokeilin mutta ei mitään muutosta. Vaihdoin matalapaineensäätim en pullon päähän ja sillä parani sen verran että nyt lupailee niin hyvin ettei sytytä vikavaloa vaan jaksaa kokoajan käynnistellä. Eli leimahtaa tulille ja sekunnissa sammuu. Tätä jatkuu niin pitkään kun lämmitys on päällä.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
Mikä oli kärkiväli kun tarkistit kärjet? Ei saa olla yli 3,5mm. Eihän pakoputki ole vaurioitunut tai onko ilmaputkessa vettä.
-
Joo katsoin ohjeista että 2,5-3,5mm on oikea kärkiväli. Kun polttimen avasin niin kärkiväli oli varmaan 6mm. Kokeilin myös laittaa tollasen 2-3mm välin mutta kuulostaa että kipinä menee kovin pieneksi ja silloin vikavalo syttyy heti. Nyt siinä on n.4mm rako ja napse kuuluu selkeästi ja käynnistys on hyvin ähellä.
Vettä ei ole kun putki oli irti. Puhaltelin myös molemmat putket läpi ettei oo mitään ampiaispesiäkään siellä.
-
Joo katsoin ohjeista että 2,5-3,5mm on oikea kärkiväli. Kun polttimen avasin niin kärkiväli oli varmaan 6mm. Kokeilin myös laittaa tollasen 2-3mm välin mutta kuulostaa että kipinä menee kovin pieneksi ja silloin vikavalo syttyy heti. Nyt siinä on n.4mm rako ja napse kuuluu selkeästi ja käynnistys on hyvin ähellä.
Vettä ei ole kun putki oli irti. Puhaltelin myös molemmat putket läpi ettei oo mitään ampiaispesiäkään siellä.
Missä se napse oikeasti kuuluu? Ettei vaan kipinäpoksissa. Koita varmistaa toi kipinä eli kaasu kiinni ja palopesä irti ja katsot, että kipinöikö kärjessä. Palopesän poiston takia joudut tukkimaan sen aukon vaikka kädellä.
-
Ei kai se edes leimahda jos ei kipinä palopesässä syty? Kyl mä sitä jo kuuntelin miltä kuulostaa kun ottaa punaisen sytytysjohdon irti ja napse alkaa kuulumaan sytytysboxissa. Pitää se vielä varmistaa että minlälaista kipinää tulee. Kärkiväliä säätämällä kuuli kipinän heikkenevän ja voimistuvan.
Joka tapauksessa kärkiväli on nyt pienempi mitä aiemmin, ja on toiminut kuitenkin.
-
Ei kai se edes leimahda jos ei kipinä palopesässä syty? Kyl mä sitä jo kuuntelin miltä kuulostaa kun ottaa punaisen sytytysjohdon irti ja napse alkaa kuulumaan sytytysboxissa. Pitää se vielä varmistaa että minlälaista kipinää tulee. Kärkiväliä säätämällä kuuli kipinän heikkenevän ja voimistuvan.
Joka tapauksessa kärkiväli on nyt pienempi mitä aiemmin, ja on toiminut kuitenkin.
Sinulla on sytkäpoksi viallinen.
-
Vaikka kipinä tulisi niin sytkäboksi on silti viallinen? Voitko kertoa miten se on rikki jos kipinä tulee?
-
Käytitkö tai kiersitkö kaasu ilmaseos 90 mutkan irti. Kipinä kärkiä rapatessa. Voi mennä seokset pieleen..
-
Käytitkö tai kiersitkö kaasu ilmaseos 90 mutkan irti. Kipinä kärkiä rapatessa. Voi mennä seokset pieleen..
Tarkoitatko kaasuputken magneettiventtiilil tä polttimelle joka kääntyy 180 astetta? Sen otin irti. Ei poltinta muuten saa irrotettua. Miten seoksia voi säätää / korjata tilanteen? Seoksia itsekin vikojen perusteella epäilin.
-
Tarkoitatko kaasuputken magneettiventtiilil tä polttimelle joka kääntyy 180 astetta? Sen otin irti. Ei poltinta muuten saa irrotettua. Miten seoksia voi säätää / korjata tilanteen? Seoksia itsekin vikojen perusteella epäilin.
http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/ (http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/)
Tuossa kuvassa oleva 90° nippa. Sitä ei saa ruuvata/pyörittää irti. Pitää vaan kaasuputki irrottaa. Sillä säädetään seokset.
Voi löytyä minulta tai siis löytyy käytetty poltin varastosta, mutta mistä niin on arvoitus..
-
http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/ (http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/)
Tuossa kuvassa oleva 90° nippa. Sitä ei saa ruuvata/pyörittää irti. Pitää vaan kaasuputki irrottaa. Sillä säädetään seokset.
Voi löytyä minulta tai siis löytyy käytetty poltin varastosta, mutta mistä niin on arvoitus..
En ole tota irrottanut.
-
Kannattaako seoksia kokeilla säätää? Miten säätö tapahtuu?
-
No jos et oo pyörittänyt nippa suutin hässäkkää irti, niin elä mee koskemaan.
Sit on näkemättä minun paha mennä sanomaan..
-
Laitetaan tähän samaan ketjuun.
Mulla oli maanantaina myös poltin irti kun ei Alde lähtenyt talven seisonnan jälkeen tulille. Säädin kipinää lähemmäksi ritilää, noin 2,5 milliin kun se aiemmin oli noin 5 milliä. Ihmettelin myös tuota 90 mutkaa että mihin kohtaan se kuuluu oikein kiertää. Kiersin sen ehkä kierroksen kiinnipäin siitä mitä se oli tietämättä että se vaikuttaa kaasu-ilmaseokseen. Kasaamisen jälkeen syttyi kuitenkin iloisesti heti. Kumpi nyt lisääntyi kaasun vai ilman määrä kun 90 kulma on kierroksen kiinnipäin alkuperäisestä? Pitäisikö kiertää vielä takaisin se kierros jos nyt toimii?
Toinen kysymys: Kipinän ja liekkivahdin johdot tulevat läpi polttimen päätylevystä. Mulla tässä on vain läpivientikumi mutta jossakin videossa näkyi että reikä olisi lisäksi peitetty jollain massalla. Onko pelkkä läpivientikumi riittävä tiivistys?
PS. Polarissa saa kivasti purkaa tv -kaapin ja istuimen päädyn ennen kuin polttimeen pääsee käsiksi ::)
-
Toinen kysymys: Kipinän ja liekkivahdin johdot tulevat läpi polttimen päätylevystä. Mulla tässä on vain läpivientikumi mutta jossakin videossa näkyi että reikä olisi lisäksi peitetty jollain massalla. Onko pelkkä läpivientikumi riittävä tiivistys?
Pelkkä kumi riittää.
-
Vaikka kipinä tulisi niin sytkäboksi on silti viallinen? Voitko kertoa miten se on rikki jos kipinä tulee?
Jos se kipinä tulee sekunnin tai kaksi liian myöhään niin käy juuri noin kun aloituksessa kerroit. Myöhäinen kipinä johtuu viallisesta poksista. Voisit tarkistaa puhallinmoottorille tulevan jännitteen, että on 9 volttia.
-
Laitetaan tähän samaan ketjuun.
Mulla oli maanantaina myös poltin irti kun ei Alde lähtenyt talven seisonnan jälkeen tulille. Säädin kipinää lähemmäksi ritilää, noin 2,5 milliin kun se aiemmin oli noin 5 milliä. Ihmettelin myös tuota 90 mutkaa että mihin kohtaan se kuuluu oikein kiertää. Kiersin sen ehkä kierroksen kiinnipäin siitä mitä se oli tietämättä että se vaikuttaa kaasu-ilmaseokseen. Kasaamisen jälkeen syttyi kuitenkin iloisesti heti. Kumpi nyt lisääntyi kaasun vai ilman määrä kun 90 kulma on kierroksen kiinnipäin alkuperäisestä? Pitäisikö kiertää vielä takaisin se kierros jos nyt toimii?
Toinen kysymys: Kipinän ja liekkivahdin johdot tulevat läpi polttimen päätylevystä. Mulla tässä on vain läpivientikumi mutta jossakin videossa näkyi että reikä olisi lisäksi peitetty jollain massalla. Onko pelkkä läpivientikumi riittävä tiivistys?
PS. Polarissa saa kivasti purkaa tv -kaapin ja istuimen päädyn ennen kuin polttimeen pääsee käsiksi ::)
Paha mennä sanomaan, kun nämä tehtaalla säädetään kohdilleen..
-
http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/ (http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/2301/alde-3000-poltin-taydellinen-92x-94x/)
Tuossa kuvassa oleva 90° nippa. Sitä ei saa ruuvata/pyörittää irti. Pitää vaan kaasuputki irrottaa. Sillä säädetään seokset.
Voi löytyä minulta tai siis löytyy käytetty poltin varastosta, mutta mistä niin on arvoitus..
Löytyykö tosta asiasta faktatietoa? Tietääkseni tuossa 3000:ssa on kiinteä seossuhde. Suutin on sisällä ja puhallin puhaltaa vakionopeudella.
-
Jos se kipinä tulee sekunnin tai kaksi liian miehään niin käy juuri noin kun aloituksessa kerroit. Myöhäinen kipinä johtuu viallisesta poksista. Voisit tarkistaa puhallinmoottorille tulevan jännitteen, että on 9 volttia.
Jostain luin että jotkut korjailee niitä. Sattuisko sulla tai jollain muulla olee boksia millä kokeilla ja vaihtaa tarpeen tullen?
-
Löytyykö tosta asiasta faktatietoa? Tietääkseni tuossa 3000:ssa on kiinteä seossuhde. Suutin on sisällä ja puhallin puhaltaa vakionopeudella.
Jostain oon asian selville saanut, mutta kun en muista mistä..
-
Jostain oon asian selville saanut, mutta kun en muista mistä..
Sen verran hypistelin kulmaa ja poltinta, että en keksinyt syytä miksi sitä ei voisi kiertää "pohjaan asti". Ihan pohjaanhan sitä ei voi kiertää, silloin kulman suunta on väärä.
Mielestäni siinä ei säädy mikään mikä vaikuttaisi seokseen.
-
Sen verran hypistelin kulmaa ja poltinta, että en keksinyt syytä miksi sitä ei voisi kiertää "pohjaan asti". Ihan pohjaanhan sitä ei voi kiertää, silloin kulman suunta on väärä.
Mielestäni siinä ei säädy mikään mikä vaikuttaisi seokseen.
samaa itsekin katsoin. Suutin siirtyy sisemmälle tai ulommas mutta samanlailla uskoisin kaasun ulos tulevan. Sitä en tiedä muuttuuko virtaus liikaa pyörittelystä.
-
Täällähän on hyvää kuvaa, myöskin ohjeita, taidettu jo lukeakin.
http://www.etuniemi.fi/Materiaalipankki/Alde%203000%20korjausopas.pdf
-
samaa itsekin katsoin. Suutin siirtyy sisemmälle tai ulommas mutta samanlailla uskoisin kaasun ulos tulevan. Sitä en tiedä muuttuuko virtaus liikaa pyörittelystä.
No se kaasun määrähän ei muutu vaan ilman. Ilma kaasu seosta säädetään. Jos tuo on väärin säädetty kisuaa tai ei syty. En vaan voi mitään kerrankun kaasu on tarkka ilmakaasuseoksesta, joka tulee jo selville monessa kaasulaitteessa.
-
No se kaasun määrähän ei muutu vaan ilman. Ilma kaasu seosta säädetään. Jos tuo on väärin säädetty kisuaa tai ei syty. En vaan voi mitään kerrankun kaasu on tarkka ilmakaasuseoksesta, joka tulee jo selville monessa kaasulaitteessa.
Miten ilman saannin määrä sitten muuttuu pyörityksestä?
-
No se kaasun määrähän ei muutu vaan ilman. Ilma kaasu seosta säädetään. Jos tuo on väärin säädetty kisuaa tai ei syty. En vaan voi mitään kerrankun kaasu on tarkka ilmakaasuseoksesta, joka tulee jo selville monessa kaasulaitteessa.
Asuntovaunuista on vähän kokemusta mutta muuten osaan erilaisia moottoreita korjata. Siihen perustuen jos jokin on säädettävissä, niin yleensä sitä pystyy säätämään myöhemminkin, eikä niin että osta uusis poltin joka on säädetty oikein. Kotin googlettaa Alden kaasuseoksen säätöä mutta ei löytynyt mitään. Eikä korjausoppaassa puhuta mitään seoksen säätämisestä.
En väitä etteikö tietosi olisi oikea. Vaan jos säätäminen on mahdollista, haluaisin tietää miten sitä säädetään jos siitä olisi apua.
Korjausoppaassa puhutaan uuden mallin polttimesta joka korvaa vanhemmat mallit. Tästä uudesta löytyy kuristuslevy. Osaako joku kertoa siitä mitään?
-
Jos se kipinä tulee sekunnin tai kaksi liian myöhään niin käy juuri noin kun aloituksessa kerroit. Myöhäinen kipinä johtuu viallisesta poksista. Voisit tarkistaa puhallinmoottorille tulevan jännitteen, että on 9 volttia.
Puhaltimelle tulee vajaa 9V.
Tosta kipinästä sen verran että boksihan syöttää kipinää niin kauan kunnes liekki syttyy, eikö niin? Liekin sammuttua alkaa taas lyömään taukoamatta kipinää kunnes liekki syttyy? Eli kipinällä ei ole tiettyä ajoitusta vaan sitä tulee sarjassa.
-
Puhaltimelle tulee vajaa 9V.
Tosta kipinästä sen verran että boksihan syöttää kipinää niin kauan kunnes liekki syttyy, eikö niin? Liekin sammuttua alkaa taas lyömään taukoamatta kipinää kunnes liekki syttyy? Eli kipinällä ei ole tiettyä ajoitusta vaan sitä tulee sarjassa.
Puhaltimen jännite on ok. Kipinäpoksin vika on murtuneet juotkset kun musta massa jätyy ja kun läämitin laitetaan päälle se massa turpoaa sulaessaan ja nostaa komponentit irti juotoksista ja kun juotos on murtunut niin syntyy pieni viive ennenkuin kipinä tulee. Viive voi olla puoli sekuntia tai enemmän. Sinun vika voi olla muuallakin, mutta en sitä voi tietää kun en ole mittaamassa paikanpäällä.
Poksi syöttää kipinää noin 6-8 sekuntia ja jos siinä ajassa ei syty menee lämmitin häiriölle.
-
Puhaltimen jännite on ok. Kipinäpoksin vika on murtuneet juotkset kun musta massa jätyy ja kun läämitin laitetaan päälle se massa turpoaa sulaessaan ja nostaa komponentit irti juotoksista ja kun juotos on murtunut niin syntyy pieni viive ennenkuin kipinä tulee. Viive voi olla puoli sekuntia tai enemmän. Sinun vika voi olla muuallakin, mutta en sitä voi tietää kun en ole mittaamassa paikanpäällä.
Poksi syöttää kipinää noin 6-8 sekuntia ja jos siinä ajassa ei syty menee lämmitin häiriölle.
Saako boksin avattua niin että voisi korjata juotokset?
-
Saako boksin avattua niin että voisi korjata juotokset?
Olen noita jotain sata korjannut, eli aukaise ja mieti miten aukeaa. Massa pitää leikata reunoista. Jos siinä on jotain komponenttivikaa niin sitten onkin hankalampaa kaivaa komponentti esiin jos ei ole kytkentäkuvaa ja sijoituskuvaa.
-
Asuntovaunuista on vähän kokemusta mutta muuten osaan erilaisia moottoreita korjata. Siihen perustuen jos jokin on säädettävissä, niin yleensä sitä pystyy säätämään myöhemminkin, eikä niin että osta uusis poltin joka on säädetty oikein. Kotin googlettaa Alden kaasuseoksen säätöä mutta ei löytynyt mitään. Eikä korjausoppaassa puhuta mitään seoksen säätämisestä.
En väitä etteikö tietosi olisi oikea. Vaan jos säätäminen on mahdollista, haluaisin tietää miten sitä säädetään jos siitä olisi apua.
Korjausoppaassa puhutaan uuden mallin polttimesta joka korvaa vanhemmat mallit. Tästä uudesta löytyy kuristuslevy. Osaako joku kertoa siitä mitään?
Monenlaista romua itsekin on tullut korjattua ja nähnyt monenlaista korjaajaa. Lähes joka päivä tulee vastaan uusi haaste, jota ennen ei oo vastaan tullut. Jokaisella on omat vahvuutensa ja niiden käyttöön otto ja oikeaan paikkaan laitto onkin se seuraava haaste työnjohtajalle.
Osaa tiedoista ei kerrota ja on sellaiset pumaskat joita ei päästetä julkisuuteen. (Joskus tälläistäkin nähnyt).
No kerranko sitä osaa korjata niin, ei muutako ajatus nystyrät käyttöön ja tutkimaan lämmittimen sielun elämää. Korjaamista ajatustyökin on. Purkuvaihe on kaikista tärkein vaihe. Siinä sitä mennään pieleen jo heti alussa kun ei malteta tai anneta pysähtyä miettimään asioita vaan oletetaan miten asiat on= tulee sutta. (Itsekkin joskus syyllistynyt tähän)
Mutta on se kumma kun totuutta ääneen saa sanoa ja voida myöntää että, ei raato taas olin typerä ku tätä huomannut.
Mutta asiahan ei jankuttamalla miksikään muutu. Kun vaan se ilmanvirtausta kuristaa kun tuota nippaa kierretään suuntaa jos toiseen..
Väännetään vielä rautalangasta.
Sulla vesihanan paine on vakio kotona. Avaat hanaa pikkuisen, niin tuleeko kippo yhtä nopeasti täyteen kuin hana täysin auki?
-
Monenlaista romua itsekin on tullut korjattua ja nähnyt monenlaista korjaajaa. Lähes joka päivä tulee vastaan uusi haaste, jota ennen ei oo vastaan tullut. Jokaisella on omat vahvuutensa ja niiden käyttöön otto ja oikeaan paikkaan laitto onkin se seuraava haaste työnjohtajalle.
Osaa tiedoista ei kerrota ja on sellaiset pumaskat joita ei päästetä julkisuuteen. (Joskus tälläistäkin nähnyt).
No kerranko sitä osaa korjata niin, ei muutako ajatus nystyrät käyttöön ja tutkimaan lämmittimen sielun elämää. Korjaamista ajatustyökin on. Purkuvaihe on kaikista tärkein vaihe. Siinä sitä mennään pieleen jo heti alussa kun ei malteta tai anneta pysähtyä miettimään asioita vaan oletetaan miten asiat on= tulee sutta. (Itsekkin joskus syyllistynyt tähän)
Mutta on se kumma kun totuutta ääneen saa sanoa ja voida myöntää että, ei raato taas olin typerä ku tätä huomannut.
Mutta asiahan ei jankuttamalla miksikään muutu. Kun vaan se ilmanvirtausta kuristaa kun tuota nippaa kierretään suuntaa jos toiseen..
Väännetään vielä rautalangasta.
Sulla vesihanan paine on vakio kotona. Avaat hanaa pikkuisen, niin tuleeko kippo yhtä nopeasti täyteen kuin hana täysin auki?
Sieltähän tuli oikein korjaamotekstiä. Itsekin olen asentaja.
Taidat olla varsin hyvin nipasta perillä jos vertaat sitä vesihanaan. Tiedän kyllä miten vesihana toimii. Kyseisessä nipassa ei ole mitään vertauskelpoista vesihanaan. Anna olla ja siirry eteen päin.
-
Sieltähän tuli oikein korjaamotekstiä. Itsekin olen asentaja.
Taidat olla varsin hyvin nipasta perillä jos vertaat sitä vesihanaan. Tiedän kyllä miten vesihana toimii. Kyseisessä nipassa ei ole mitään vertauskelpoista vesihanaan. Anna olla ja siirry eteen päin.
Sen toi "nipan säätö" taitaa tehdä, että koko poltin liikkuu kammiossa suuntaansa joitakin millin osia. Nipan säädössä taitaa olla kolme tai maksimissaan neljä vaihtoehtoista asentoa koska nipan täytyy osoittaa aina kuitenkin samaan suuntaan eli säätää voi aina vain koko kierroksen. Ei tunnu kovinkaan herkältä säädöltä.
En ole asentaja.
-
Sieltähän tuli oikein korjaamotekstiä. Itsekin olen asentaja.
Taidat olla varsin hyvin nipasta perillä jos vertaat sitä vesihanaan. Tiedän kyllä miten vesihana toimii. Kyseisessä nipassa ei ole mitään vertauskelpoista vesihanaan. Anna olla ja siirry eteen päin.
Aha. Kuin myös. Minusta on hyvä vertauskuva tuo vesihana.
Mutta, kun olet eri mieltä, niin kerropas miten tuo sitten vaikuttaa?
Tälläiselä olen todennut toimivan ja kuullut toimivan. Nippaa pyöritetään ja ilman saanti vaan sen mukaan muuttuu. En rupea poltinta nyt kaivamaan ja tutkimaan uudelleen asioita jotka on todettu aikojen saatossa.
-
Aha. Kuin myös. Minusta on hyvä vertauskuva tuo vesihana.
Mutta, kun olet eri mieltä, niin kerropas miten tuo sitten vaikuttaa?
Tälläiselä olen todennut toimivan ja kuullut toimivan. Nippaa pyöritetään ja ilman saanti vaan sen mukaan muuttuu. En rupea poltinta nyt kaivamaan ja tutkimaan uudelleen asioita jotka on todettu aikojen saatossa.
Itse tulit ja esitit nipan säätävän kaasu/ilma seosta. Korjausohjeet eikä muutkaan tällä foorumilla ole asiasta puhunut. Joten te olette se joka perustelee miksi nippa säätää ilmaa vasoin muiden (myös valmistajan) ohjeita. Kysyin asiallisesti miten se säätäminen tapahtuu ja te alatte kukkoilemaan töykeillä vastauksilla. Jos ei teillä ole mitään perusteluja miten se säätyy niin älä ala väittämään.
MJO33400 antoi todella asiallisen ja hyvän vastauksen kysyessäni miten boxi on rikki kun kipinä tulee. Nyt saan sen itse korjattua, jos siinä on vika. Kiitos siitä MJO33400!
Monenlaisia huutelijoita löytyy niin kuin sanoitkin joten perusteluja on hyvä antaa miksi näin on. Tai ainakin jättää väittely väliin.
-
Itse tulit ja esitit nipan säätävän kaasu/ilma seosta. Korjausohjeet eikä muutkaan tällä foorumilla ole asiasta puhunut. Joten te olette se joka perustelee miksi nippa säätää ilmaa vasoin muiden (myös valmistajan) ohjeita. Kysyin asiallisesti miten se säätäminen tapahtuu ja te alatte kukkoilemaan töykeillä vastauksilla. Jos ei teillä ole mitään perusteluja miten se säätyy niin älä ala väittämään.
MJO33400 antoi todella asiallisen ja hyvän vastauksen kysyessäni miten boxi on rikki kun kipinä tulee. Nyt saan sen itse korjattua, jos siinä on vika. Kiitos siitä MJO33400!
Monenlaisia huutelijoita löytyy niin kuin sanoitkin joten perusteluja on hyvä antaa miksi näin on. Tai ainakin jättää väittely väliin.
Joo-o olen perustellut jo aikaisemmin ja silti vänkytetään, että asia ei oo näin. En mielelläni rupea asioita kertomaan ja vielä vähemmän kerron tästä eteenpäinkin. Viekää liikkeeseen ja näin toden turvallisempi olo. Joten kuulijan vastuulle jää.. Olen sanonut aikaisemmin mm. rupeaa kisuamaan.....
-
Joo-o olen perustellut jo aikaisemmin ja silti vänkytetään, että asia ei oo näin. En mielelläni rupea asioita kertomaan ja vielä vähemmän kerron tästä eteenpäinkin. Viekää liikkeeseen ja näin toden turvallisempi olo. Joten kuulijan vastuulle jää.. Olen sanonut aikaisemmin mm. rupeaa kisuamaan.....
On kyseenalaista ruveta kaikkia neuvomaan, varsinkin kun monella korjaustaidot on mitä on, ja kaasuasennus pätevyytää ei ole.
-
On kyseenalaista ruveta kaikkia neuvomaan, varsinkin kun monella korjaustaidot on mitä on, ja kaasuasennus pätevyytää ei ole.
Niinpä niin, mutta kun vaan näitä ruuvataan ja ois turvallinen olo jokaisella.. Myöskään ei ohje lupaa pyörittää tuota, vaan kaasuputki irrotetaan. ;)
-
Tässä on vähän mietittävää.
(https://karavaanari.org/kuvat/1490170019.jpg)
-
^ Katsoin jo tuolta laittamani linkin kuvasta, että sisäkalut on kartio ja
suutin kartio, eli pyrittäessä ilmavirta suurenee tai pienenee.
-
Kuva kertookin hyvin säädön. Taitaapi tarvita avata ja kiertää yksi kierros auki.
-
Kuva kertookin hyvin säädön. Taitaapi tarvita avata ja kiertää yksi kierros auki.
Niin montako kierrosta se on yleensä auki, täysin arvoitus itsellenikin on, kun kaasuputkesta olen irrottanut..
-
Ei niistä kierroksista tarvitse välittää, kaivan tiedon, että mikä on mitta mistäkin kohdasta. Yksi kierros ei tuolla kierretiheydellä paljoa ongelmia aiheuta.
-
Tänäpä ei lähtenytkään ykkösellä Alde tulille, kakkosella vasta.
Mitä tässä nyt tekisi, vedän vaunun 100 km päähän huoltoon ja Aldeen vaihdetaan poltin sytyttimineen ja liekintunnistiminee n sekä musta boksi jonka jälkeen Alde korjaantuu mutta ei tiedetä kummassa varsinaisesti vika oli >:(
-
Tänäpä ei lähtenytkään ykkösellä Alde tulille, kakkosella vasta.
Mitä tässä nyt tekisi, vedän vaunun 100 km päähän huoltoon ja Aldeen vaihdetaan poltin sytyttimineen ja liekintunnistiminee n sekä musta boksi jonka jälkeen Alde korjaantuu mutta ei tiedetä kummassa varsinaisesti vika oli >:(
Poltinta ei kannata vaihtaa jos reikälevy on kiinni. Sytkäpoksin korjaisin ensin.
-
Puhaltimen jännite on ok. Kipinäpoksin vika on murtuneet juotkset kun musta massa jätyy ja kun läämitin laitetaan päälle se massa turpoaa sulaessaan ja nostaa komponentit irti juotoksista ja kun juotos on murtunut niin syntyy pieni viive ennenkuin kipinä tulee. Viive voi olla puoli sekuntia tai enemmän. Sinun vika voi olla muuallakin, mutta en sitä voi tietää kun en ole mittaamassa paikanpäällä.
Poksi syöttää kipinää noin 6-8 sekuntia ja jos siinä ajassa ei syty menee lämmitin häiriölle.
Avasin boksin ja taskastelin juotokset läpi suurennuslasilla. En löytänyt mitään näkyvää mutta varmuudeksi sulatin kolvilla kaikki juotokset läpi. Samanlailla tekee edelleen. Leimahtaa ja sammuu. Katselin nyt sitä kipinää palopesän ulkopuolella ja se on aika pientä. Miten iloista räiskettä se yleensä pitää? Kärkiväli nyt siinä 3mm tienoilla.Toisaalta kyllä se kaasun ainakin sytyttää jaksaa vaikka pieni kipinä onkin. Voihan siinä boksissa olla joku komponentti rikki mitä ei nää. Konkat näytti hyviltä. Muut on aika pitkälti sen mustan massan peitossa.
Onko ideoita seuraavaan tarkastuskohteeseen?
-
Mitä siinä poksin sivussa olevassa valkoisessa lapussa lukee viimeisellä rivillä, onko 15 S WARTEN vai 1S WARTEN? Taisin jo aiemmin kysyä, että mikä kunto on pakoputkella.
-
Mitä siinä poksin sivussa olevassa valkoisessa lapussa lukee viimeisellä rivillä, onko 15 S WARTEN vai 1S WARTEN? Taisin jo aiemmin kysyä, että mikä kunto on pakoputkella.
1S WARTEN. Pakoputken ja ilmanottoputken käytin itri ja puhalsin läpi ettei ole tukoksia
-
Tuossa poksissa " 1S WARTEN "on hyvin harvoin vikoja. Paljon vikoja on poksissa " 15 S WARTEN ".
-
Ethän muuttanut säätöä kun tarkistit kärjet ( ettet kiristänyt palopesäävaikka tuntui löysältä ) meillä oli aikoinaan vaunu jossa alde 3000 vaihdoin kärjet ja kysyin huolto mieheltä neuvoa miten tehdä ,ota poltin irti mutta älä kierrä palo pesää kiinni laippaan vaikka tuntuisi että on irti palo pesä heilui tosi paljon enkä kiristänyt sitä enkä löysänyt vaan pidin sen samassa tilanteessa ja pelas ja pelaa vieläkin uuvella omitajalla , niin jos olet kiristänyt laita samaan säätöön kuin oli aikaisemmin
-
Ethän muuttanut säätöä kun tarkistit kärjet ( ettet kiristänyt palopesäävaikka tuntui löysältä ) meillä oli aikoinaan vaunu jossa alde 3000 vaihdoin kärjet ja kysyin huolto mieheltä neuvoa miten tehdä ,ota poltin irti mutta älä kierrä palo pesää kiinni laippaan vaikka tuntuisi että on irti palo pesä heilui tosi paljon enkä kiristänyt sitä enkä löysänyt vaan pidin sen samassa tilanteessa ja pelas ja pelaa vieläkin uuvella omitajalla , niin jos olet kiristänyt laita samaan säätöön kuin oli aikaisemmin
Tarkoitat varmaan samaa säätöä mistä aiemmin kirjoiteltiin että säätyykö siitä seokset. Joo samassa kohtaa on kuin aiemminkin.
-
Siellä imu ilmassa/polttimessa ei kummosta roskaa tai kärpästä tarvitse olla jotta ei syty. Kun puhdistaa, niin tarkistaa samalla puhtauden. Kerran kuolleita kärpäsiä oli ja ei syttynyt millään. Poltinta irti käyttämällä kärpäset varisi. Nyt muistin yhden 3000 vian.
Pakopuolella pitää olla pakoputki ja imuputki kunnossa, ei vuotoja ja seinä- tai kattoläpivienti ehjä.
-
Hyvää keskustelua Aldesta.
Lisätään tämäkin huomio, että Polarissani Alden pakoputki menee mutkitellen yhden kaapiston takaa ja on jo vuosien saatossa hinkannut kaapin kulmaan siten että pakoputkessa on selkeä painauma/hankauma.
Jos putki puhkeaa, niin sammuuko Alde vai onko henki pois?
-
Mulla Solifer S5+ ja pakoputki menee vain yhdellä läpiviennillä etuboksista ulos.
Voisiko kaasun saannissa olla vikaa ettei saa tarpeeksi kaasua? Onko tällaista ollut? Kokeilin myös ilman pehmeäkäynnistysven ttiiliä mutta ei auttanut.
-
Pysyykö kaasuventtiili varmasti auki, vai nykäiseekö vain sen verran, että tupsaus tulee. Yksi kaasuventtiilin käämivika on minulla ollut, käämi oli irti liittimestä. Ohmimittarilla kun mittaa käämin niin lukema ei saa vaeltaa.
-
Pysyykö kaasuventtiili varmasti auki, vai nykäiseekö vain sen verran, että tupsaus tulee. Yksi kaasuventtiilin käämivika on minulla ollut, käämi oli irti liittimestä. Ohmimittarilla kun mittaa käämin niin lukema ei saa vaeltaa.
Pitää mitata. Vuodonilmaisimesta oon seurannut että magneettiventtiili kun naksahtaa niin kaasua kyllä virtaa kun ilmaisin pulputtaa reippaasti.
-
Pysyykö kaasuventtiili varmasti auki, vai nykäiseekö vain sen verran, että tupsaus tulee. Yksi kaasuventtiilin käämivika on minulla ollut, käämi oli irti liittimestä. Ohmimittarilla kun mittaa käämin niin lukema ei saa vaeltaa.
Sama itellä tuli mieleen.. mutta olit jo kerennyt kirjoittaa. Kyllä vika pitäisi ruveta löytymään..
-
Onko nyt paineensäädin kunnossa ja ei oo jumissa?
Hellassa tuli normaali?
-
Onko nyt paineensäädin kunnossa ja ei oo jumissa?
Hellassa tuli normaali?
Joo Lieden tuli toimii normaalisti ja paineensäätimen vaihdoin uuteen
-
eihän aldessa ole paineen tunnistin rikki siellä kopan sisällä ,miten sen voisi ohittaa kokeilua varten ,tiedätkö mojo? minä en tiijä vai olisko relekoettissa vikaa ,eihän tuossa ole enään mitä ei olisi kokeiltu mystinen hommeli
-
eihän aldessa ole paineen tunnistin rikki siellä kopan sisällä ,miten sen voisi ohittaa kokeilua varten ,tiedätkö mojo? minä en tiijä vai olisko relekoettissa vikaa ,eihän tuossa ole enään mitä ei olisi kokeiltu mystinen hommeli
Ei se ole rikki kun kaasuventtiili vetää ja kipinä tulee. Kokeilla voi siten, että ottaa sinisen johdon irti ja kytkee sen käsin punaiseen. ;) Tämä on faktatietoa.
Onhan siinä se ongelma, että lämmitin ei ole käynyt vielä minun luona. :P
-
Kiitoksia nyt minäkin tiiän miten kokeillan ,sekunda on ollut varmaan yhteydessä sinuun mjo kun asuu asuu amalla seudulla
-
Ei ole ollut.
-
Onhan siinä näköjään pr-caravan myöskin lähellä..
-
Ei se ole rikki kun kaasuventtiili vetää ja kipinä tulee. Kokeilla voi siten, että ottaa sinisen johdon irti ja kytkee sen käsin punaiseen. ;) Tämä on faktatietoa.
Onhan siinä se ongelma, että lämmitin ei ole käynyt vielä minun luona. :P
Mittailin jännitteitä. Talvella vaihdoin akun ja sen jännite nyt yön yli ladanneena on 13,9V. Lämmittimen kun käynnistää niin 13,69V. Ylilämpösuojalle tulee ja lähtee 13V eli siinä häviää 0,69V. Paineentunnistimell e tulee enää 12,04V. Magneettiventtiilil le tulee 11,84V. Onko jännitteen riittäviä?
Ainakin Snajderin akku on p*ska kun hyytyy tosi nopeasti laturin irrotuksesta.
Haluutko vilkaista Alde jos vedän vaunun teidän luo?
-
Noniin. Mysteeriksi jääkin sillä Alde lähti tulille. Tai siis jäi päälle. Pitää testata miten pitkään toimii jännitteen tippuessa.
-
Kyllä jännitteet pitäisi riittäviä olla.. oiskohan ollu kärpäsiä pannussa?
-
Kuvasin videon Alde Compact 3000:n käynnistymisestä.
https://youtu.be/m9d1cDW2b9w
-
Vika on edelleen samanlainen. Pullosta loppui kaasu ja lämmitin lepäsi päivän pari eikä lähde enää käyntiin.
-
Alde 3000 teki taas oharit viikonloppuna kaasun kanssa. Mustaa rasiaa koputtelin ja kipinäjohtoa hieman liikuttelin käynnistyksen yhteydessä jonka jälkeen laite lähti taas tulille. Toimi moitteetta sitten koko vapun.
Otin mustan boksin irti vaunulta lähtiessä ja nyt se vaatisi asiantuntijan huoltoa ja käsittelyä. Mjo, lueppas yksityisviestisi, laitoin sinulle tässä muutama päivä sitten jo postia.