No jos kahdesta huonosta olisi pakko valita, niin K.E.V:llä olisi varmaan joku perustelu kumpi jompi?Ajaisin Paikallisliikenteen bussilla jos nuo kaksi olisi valinnassa :D.
Molemmat on nykyisin tyylikkään näköisiä. Thumb
Enempää merkkeihin kantaa ottamatta suosittelisin kysyjää tutustumaan huolella siihen, mitä silmä ei näe.
Enempää merkkeihin kantaa ottamatta suosittelisin kysyjää tutustumaan huolella siihen, mitä silmä ei näe. Eli rakenteisiin.
Oletko edes sen verran varma tuosta Adrian eristeestä että mainitset asian? Meidän taannoisessa Adria "Skandinavia" versiossa ei kyllä eristeiden suhteen ollut mitään styrosta kummempaa.
Pintamateriaali on erilainen. Pitää pohtia, kumpi tuntuu paremmalta. Adrian kylki repeää helpommin.Aika hyvin kylkipelti piti pintansa vaikka oikein kunnolla koetin sitä hieroa liikennemerkkiä vasten! Mutta repeäähän se ohut pelti aika vähästä.
Suursarjatuotantona tehtävä Hobby on niinkuin Nissanin ostaisi.No mutta mikäs vikaa sitä Nissanissa mukamas on ;)
Jos taas kokemuksesta saa sanoa mielipiteen, sitten Dethleffs - hinta/laatu kohdallaan.Tällä mentiin mekin ja tyytyväisiä ollaan oltu. Tosin vain ns. kesävaunu, mutta kuitenkin 8)
Aika hyvin kylkipelti piti pintansa vaikka oikein kunnolla koetin sitä hieroa liikennemerkkiä vasten! Mutta repeäähän se ohut pelti aika vähästä.
Jaahas, vaunussa on pelti kyljissä. Sitten ero on pienempi.
Kyljet peltiä ja keulasta perään yhtenäinen, saumaton lasikuitumatto ThumbKuulostaa vanhemmiten oikein korjaajan unelmalta, uudessa onneksi takuu mutta ei kyllä hyvältä kuulosta vanhemmiten. Tuo lasikuitukatto kun saa kosteuden väliin ja halkeaa... Itse valitsisin noista kahdesta sen kumpi miellyttää silmää enemmän ja kumpaan saa paremman kaupan.
Jaahas, vaunussa on pelti kyljissä. Sitten ero on pienempi.
Keulasta jo kerroitkin. Kuten aiemmin mainittua, olen nähnyt yhden Adria matkailuauton revenneen kyljen, mikä ei luottamusta lisännyt.
Tuo lasikuitukatto kun saa kosteuden väliin ja halkeaa...
Jep ja saahan tuota kuidutettua jos vaurio tulee mut esim pienen takanurkka osuman jäljiltä pitäis vaihtaa koko katto.
No mutta mikäs vikaa sitä Nissanissa mukamas on ;)
Off-Topic:sandwitch-foam
Hiekkanoita-vaahto? Yksi (t-)kirjain tekee ihmeitä. :DKappas! Kuinkakohan pitkään tuokin sana on ollut tuolla korvien välisessä "sanakirjassani" väärin kirjoitettuna :-[ Ja seuraavaksi tietty kirjoittelen hiekkatoiveista ;)
Osta Hobby, niin ymmärrät. :DEi kun ostin jo Nissanin ;D Tosin jos sitten tuotakin lähtee purkamaan, niin japoniaa tuokaan auto ole koskaan edes nähnyt kuin korkeintaan paperilla, englannissahan nuo tehdään, mokoma ranskalais-japanilaisen alliansin tuote, jonka perään tuota sakemannia olisi tarkoitus kohta (?) sovitella, suuntana suomalainen järvimaisema ja polttoaineena ... Niin, mistäköhän nuokin litkut lopulta tulevatkaan? Ai miten niin monikansallinen, ei-mistään-kotoisin oleva paletti ;)
Ei kun ostin jo Nissanin ;D Tosin jos sitten tuotakin lähtee purkamaan, niin japoniaa tuokaan auto ole koskaan edes nähnyt kuin korkeintaan paperilla, englannissahan nuo tehdään, mokoma ranskalais-japanilaisen alliansin tuote, jonka perään tuota sakemannia olisi tarkoitus kohta (?) sovitella, suuntana suomalainen järvimaisema ja polttoaineena ... Niin, mistäköhän nuokin litkut lopulta tulevatkaan? Ai miten niin monikansallinen, ei-mistään-kotoisin oleva paletti ;)
Vaikka isäni jo aikoinaan varoitteli riisikupeista, minäkin sitten sorruin ostamaan elämäni ensimmäisen Jaappanilaisen. :o Hondan. ???
Jos nyt vertaa vaikka Detskuun, niin mitä tuolla lisärahalla nyt sitten ihan oikeasti saa verrattuna Hobbyyn? Tunnepohjainen juttu?
Itselleen toimivamman pohjaratkaisun?
Ja ihan winkkinä jos tosiaan rahalla olet liikkeellä ilman vaihdokkia, niin Keski-Euroopasta hommaten saat sen uuden vaunusi aika paljonkin edullisemmin kuin Suomesta,
Samanlainen pohjaratkaisu, mitä itse olen ajatellut, löytyy oikeastaan kaikilta merkeiltä.
Voisin kyllä sijoittaa sen muutaman tonnin lisää ihan mihin tahansa merkkiin, jos löydän teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa tietoutta, jolla voin hankintaa itselleni perustella.
Mistäpä muualta sitä riippumatonta tietoa saisi kuin orgin "asiantuntijoilta"? Kritiikitöntä mediaa ei ole, eikä toista suhteellisen asiallista ja kattavaa foorumia.
Kyllä vaan kummasti on apua muiden mielipiteistä, kun suodattaa niistä kritiikittömän omakehun pois.
Täytyy tunnustaa, että minulla ainakin vetää tuo oma mielipiteet sinne oman suuntaan, vaikka kuinka koittaisi puolueettomasti asioita tarkastella.
On jäänyt mieleen yksi etuteltan lausahdus, joka meni suunnilleen näin: "ostin Hobbyn ja kyllä on sen kanssa hobbya riittänyt". (hobby=harrastus) No se oli vain yhden karavaanarin mielipide, mahdollisesti yli 10 vuoden takaa.
Kokemukset on aina arvokkaita, jos on ostamassa jotain josta itsellä ei välttämättä ole kokemusta. Edelleenkin täytyy mainita, että meilläkin ois varmaan koko vaunu jäänyt ostamatta ilman nim. Humoristin apua ( kiitos vain vielä sinne ) ja ostokseen on oltu aika tyytyväisiä.
Koska tässä topicissa on myös muita merkkejä nostettu esille, täytyy minunkin ottaa yksi. Ja en nyt moiti merkkiä tjms. mutta esimerkkinä, että mys nimekkäällä merkillä voi olla ratkaisuja jotka eivät käytännössä oikein toimikaan. Ja niistä ei saa selkoa muuten kuin testaamalla. Nimittäin työparini hankki uutena Dethleffs merkkisen pienen kahden hengen vaunun. Joku alta viisi metriä oli sisämitta ja Trumatic lämmityksellä. Ensimmäinen ongelma tuli vastaan jo heti ekalla reissulla. Vedenlämmitys ei toimi, jos vaunun lämmitys ei ole päällä. Eli kesäkelissä ei vedenvaraajalla tee mitään. Tätä ei todellakaan myytäessä kovin tarkkaan painotettu.
Mutta se itse ongelma: jääkaappi. Tais olla 90 litrainen Dometic. Ei pysy päällä kaasulla ajossa. Eli ilmavirta sammuttaa liekin. Vaunu on käynyt muistini mukaan nyt kahdessa eri Dethleffs huollossa sekä myös jääkaapin valmistajan osoittamassa huollossa. On asennettu ilmanohjaimia, uusia putkia jne. Mutta ei toimi. Ja samainen kaappi ei myöskään toimi 12v sähköllä matkaa tehdessä. Autossa on alkuperäinen koukkusarja johdotuksineen. Pistokkeelta löytyy auton käydessä jääkaappi kytkettynä joku 13.xx volttia jännitettä. Mutta jännite ei riitä jääkaapille, vaan se menee alijännitteestä häiriöön. Tottakai ensimmäinen kommentti valmistajalta, että autossa on liian heiveröinen johdotus koukulle ja jännitehäviö on liian suuri.. Mutta kun sieltä vaunun pistokkeelta jääkaapille mennään 2.5mm2 johtimilla muutamien liitosten läpi, niin eipä taida olla väliä vaikka ois 10mm2 johdotus koukulle.
Tämä tilanne on vielä ns auki ja mielenkiinnolla seurailen juttua. Vaunulla ikää reilun vuoden. Maahantuoja vierittää pallon jääkaapin toimittajalle, ja heidän testien mukaan jääkaappi toimii oikein joten syy on Dethleffsin päässä...
Ja asiakas siinä jossain välissä vaununsa kanssa. Reissuissa eväät on isossa kylmälaukussa auton peräkontissa kun jääkaapilla ei tee matkan aikana käytännössä mitään.
Tämä kyseinen kaveri on kirjoitellut täälläkin foorumilla, mutta ei käsittääkseni tästä jutusta. Korostan, että otin tämän esiin vain nostaakseni myös tämän pointin, että ns laatuvalmistajalla voi olla epäonnistuneita ratkaisuja joihin korjauksen haku tuntuu lähes mahdottomalta. n. 27k€ hintainen vaunu kyseessä. Joten ne käyttökokemukset on kyllä todella arvokkaita.
Tuo vedenlämmitysasia ei liity mitenkään tiettyyn vaunumerkkiin, vaan on Trumaticin ominaisuus.
Off-Topic:
Jääkapin kanssa oli meilläkin omat opettelut ensialkuun, vaunussa kun ei ole akkua (Autark-paketti) lainkaan ja tuo jääkaapin ohjauslogiikka sitä sähköä nyt kuitenkin aina tarttee => kaappihan ei käy kaasullakaan jo se ei sitä logiikkansa tarttemaa 12V jostain saa kun jostain kumman syystä tuo kaappi ei ole se ns. paristovarmennettu malli, en kyllä ymmärrä miksi ??? Eli käytännössä kun maasähkö irroitetaan, kytketään vaunu auton pistokkeeseen ja käydään laittamassa kaappi uudelleen päälle ::) No tokihan tästä(kin) selviää sillä että nykertää sen 12V systeemin, edes jonkinlaisen tuohon vaunuun, mutta vielä ei ole "kerinnyt" ^-^
Eli jos autosta tuleva sähkö jostainsyystä katkeaa matkan aikana, sammuu jääkaapin kaasuliekki? Miksi näin kävisi? Yleensä se kaasuventtiili pysyy auki liekinvarmistimen luomalla jännitteellä
Laitappa ne vaihtoehdot näkyviin, niin on porukan helpompi kommentoida. Yritin omilla kriteereillä hakea esimerkkinä vaihtoehtoja Hobby-Adria-Dethleffs, mutta ongelmaksi tuli se ettei mitenkään löydä vertailukelpoisia vaihtoehtoja kaikista merkeistä.
Polarissa oikea suihkukaappi ja valtaistuimellakin tilaa. Tosin 2 hengelle paras, etupäähän saa 3:lle vuoteet lisäksi tehtyä.
Tuo nyt poikkeaa täysin aloittajan hakemasta.Jep, on varmaan eri kohderyhmälle eri pohjaratkaisut.
Detskussa on muuten identtinen pohja tarjolla tuohon. ;)
Minä en kerrossänky versiota ottaisi edes vaikka maksettaisiin.Ei makseta, ei pelkoa.
Ajaisin Paikallisliikenteen bussilla jos nuo kaksi olisi valinnassa :D.Ja mieluummin ajat paikallisliikenteen bussilla kuin asustelet Adriassa tai Hobbyssä? Sinähän se sälli olet! :laugh:
Ei kai suomessa ole pakko noista valita.
Tuo Jääkappihomma on ikävä sille jolle sattuu, kun valmistajat riitelee vaikka oikeasti pitäisi hoitaa homma asiakkaalle kuntoon ja riidellä sitten keskenään.Ja tässä riitelyssä asiakasta pallotellaan :o?
Ei makseta, ei pelkoa.Jokainen ostaa sen mikä miellyttää itseään, ei naapureitten tai kaverien suhteen. Hyvä että huomasit kun Polarista puhuttiin, ohi meni se että oli Detsku esillä vaikkei siitäkään otsikossa halaistua sanaa. Joku vois luulla että tarkoituksenmukaist a seulontaa.
Ja mieluummin ajat paikallisliikenteen bussilla kuin asustelet Adriassa tai Hobbyssä? Sinähän se sälli olet! :laugh:
Kai sinä edes säälit meitä tyhmiä jotka onnessaan reissaileen jollain AdriaHobbyillä...
Mitäs Kara Vaan:lla on kriteereinä? Mitä täytyisi olla, mitä ois hyvä olla ja mitä ei tarvita? Päästään rajaamaan vaihtoehtoja. Vaikka et kyllä sellaisia edes kysellyt. Mutta kuten täällä on tapana, vastataan ihan eri kysymyksiin kuin topicin aloittaja on kaipaillut.
Kerrossänkyjen koko kannattaa myös testata, aikuisen pitää mahtua alasänkyyn. Sitten kun lapset on isompia jää pienimmät kerrossängyt pieniksi.
Meilläkin tuossa 230 leveässä vaunussa on kaikki pedit poikittain, seinästä seinään, aina valmiina = mahtuu meikäläinenkin koijaamaan muutenkin kuin sikiöasennossa ilman pedin rakentamista. Ainoa että tuon krs.sängyn yläpedille ei ole asiaa, sillä kun on 80kg painorajoitus ;DTuota olen useun pähkäillyt, että tuskin isoja vahvistuksia tarvitsisi jotta kestäisi tarvittaessa enemmän. On ne niin rimpulasti kiinni ja muutenkin heiveröiset nuo kerrossängyt. Mutta jos lisärimaa ja pari uutta pystytukea askartelee niin eiköhän niissä painavampikin nuku.
Tuo vedenlämmitysasia ei liity mitenkään tiettyyn vaunumerkkiin, vaan on Trumaticin ominaisuus.
Sehän on tuo Trumaticin Therme tälläinen varaaja joka lämmitetään sillä Trumaticin puhaltamalla lämpimälllä ilmalla.
Siis pientä tarkkuutta, se EI siis ole Truman ominaisuus, vaan kai jokunen tuollainen kummajainenkin on olemassa....
Siis pientä tarkkuutta, se EI siis ole Truman ominaisuus, vaan kai jokunen tuollainen kummajainenkin on olemassa....
Mitäköhän tässä nyt ajetaan takaa? Trumatic-lämmitin on siis ihan erikseen ja tuo Truma Therme varaaja erikseen.
Kun ei ilmeisesti tullut selväksi, niin tarkoitin, että KAIKKI Trumat ei ole tuollaisia.... 8)
Sehän on tuo Trumaticin Therme tälläinen varaaja joka lämmitetään sillä Trumaticin puhaltamalla lämpimälllä ilmalla. Mutta jos on maasähköä tarjolla, lämmitys onnistuu kyllä myös sillä 8)
Kun ei ilmeisesti tullut selväksi, niin tarkoitin, että KAIKKI Trumat ei ole tuollaisia.... 8)
Näkyy olevan myös truma C6 eli vesi lämpeää kahteen eri lämpötilaan ilma lämmitystä.
Jos Dethleffs vaunussa on Trumatic lämmitin ja boileri, siellä on Truma Therme sen lämmittimen kaverina - tietääkseni niissä ei truman tapauksessa ole tehtaalta lähtiessä muita vaihtoehtoja. Eikö se silloin ole tämän trumatic järjestelmän ominaisuus, että lämmintä vettä haluttaessa - ilman maasähköä - lämmitys on käynnistettävä vaikka olisi kesä ja +30 mittarissa?
Näkyy olevan myös truma C6 eli vesi lämpeää kahteen eri lämpötilaan ilma lämmitystä.
http://www.caravan-e-lehti.fi/2012/5/Caravan_512.pdf
Ja aika vanha juttu , mutta vaihtoehtoja on.
Minä vastasin Markon viestiin jossa oli mainittu " työparini hankki uutena Dethleffs merkkisen pienen kahden hengen vaunun. Joku alta viisi metriä oli sisämitta ja Trumatic lämmityksellä"
Jos Dethleffs vaunussa on Trumatic lämmitin ja boileri, siellä on Truma Therme sen lämmittimen kaverina - tietääkseni niissä ei truman tapauksessa ole tehtaalta lähtiessä muita vaihtoehtoja. Eikö se silloin ole tämän trumatic järjestelmän ominaisuus, että lämmintä vettä haluttaessa - ilman maasähköä - lämmitys on käynnistettävä vaikka olisi kesä ja +30 mittarissa?
Tuo vedenlämmitysasia ei liity mitenkään tiettyyn vaunumerkkiin, vaan on Trumaticin ominaisuus. Suomen Detskuista on murto-osa Trumaticillä varustettuja eli vain ns. kesämallit. Muut trumatic-versiot on pääasiassa itse tuotuja.
Hyvä juttu - toinen vaihtoehto on tietysti se Alde ;DAurinko korjasi ;)
Niinhän sinä kommentoit mutta kun kirjoiti näin:
....
Niin siitä voi asiaa tuntematon, joita täälläkin välillä käy, saada sen käsityksen, että kaikki Trumat on vaivaisia. Kelvottomia.
Minun mielestäni... ;)
No, mitäs tälle kaverini vaunulle vois tehdä? Jos haluaa kaasulla lämmintä vettä, ilman että vaununlämmitys on päällä? Erillinen vedenlämmitin?No periaatteessa jos vaunussa on akkua riittävästi ja tuossa varaajassa myös sähkölämmityksen mahdollisuus, niin impullahan sinne sitä sähköä kaiketi saisi ???
Edellä kommentoitiin jääkaappiongelmaan, että tästä syystä kaappi on vaunun vasemmalla puolella normaalisti.Tarkoittanet siis oikealla jos se on tuon "ohjeen" mukaisesti ???
yleensä jääkaappi pysyy paremmin autossa ja vaunussa päällä kun se on sijoitettuna nk ojan puolelle (manner-euroopan mukaan). Tällöin ei vastaantulevan liikenteen ilmavirta aiheuta ongelmia.
No, mitäs tälle kaverini vaunulle vois tehdä? Jos haluaa kaasulla lämmintä vettä, ilman että vaununlämmitys on päällä? Erillinen vedenlämmitin?
Juuri noin eli tarkoitin sitä toista vasenta...Minä lämmitän kaasuhellalla tarvitsemani lämpimän veden , kalareissuilla myös Thumb![]()
Nyt ne on lämmitettävä jossain notskilla astiassa jos tarvii.
Tekisi mieli vaihtaa vaunu uuteen. Onko mielipiteitä kumman itse ostaisit jos hinnalla ei ole merkitystä? Vai onko ihan sama? Lyhyt perustelukin olisi kiva. :-)
Esim. tällaiset:
Hobby De Luxe Edition 545 KMF
(https://karavaanari.org/kuvat/1489580912.jpg)
Adria Adora 573 PT
(https://karavaanari.org/kuvat/1489580920.jpg)
Dethleffs Camper 540 QMK
(https://karavaanari.org/kuvat/1489580930.jpg)