Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: ktako - 26.02.2017 kello on 16:00
-
Miten on selitettävä asia, että alustan valmistaja sallii etuakselin akselipainoksi 2000kg ja taka-akselille 2400 kg, mutta kokonaispainoksi 4200 kg? Eikös kokonaispainon tulisi olla molempien akselipainojen summa, eli 4400 kg? vai onko tässä jotain korkeampaa matematiikkaa taustalla.
-
Miten on selitettävä asia, että alustan valmistaja sallii etuakselin akselipainoksi 2000kg ja taka-akselille 2400 kg, mutta kokonaispainoksi 4200 kg? Eikös kokonaispainon tulisi olla molempien akselipainojen summa, eli 4400 kg? vai onko tässä jotain korkeampaa matematiikkaa taustalla.
Olettaisin, että kyseessä on siirtelyvara kuorman sijoittamisessa....
Näin on hyvin usein kuorma-autojen massoissa.
-
Miten on selitettävä asia, että alustan valmistaja sallii etuakselin akselipainoksi 2000kg ja taka-akselille 2400 kg, mutta kokonaispainoksi 4200 kg? Eikös kokonaispainon tulisi olla molempien akselipainojen summa, eli 4400 kg? vai onko tässä jotain korkeampaa matematiikkaa taustalla.
Sillä on annettu hiukan pelivaraa kuorman sijoittamisessa, mikään noista massoista ei saa kuitenkaan ylittyä.
-
On olemassa kokonaispainoja, jotka ovat akselipainojen summa. Mutta myös että kok.paino on pienempi kuin em. akselipainojen summa.
E: korjasin tekstin.
E:Ja toisenkin kerran.
-
Olettaisin, että kyseessä on siirtelyvara kuorman sijoittamisessa....
Muistaakseni, joskus viime vuos tuhannella, kahdella 1000 kg. kantavuuden akselilla sai 1500 kg kok. painon? Katsuri naapurikylästä, väitti olleensa viimeinen joka antoi 2000 kg. kok painon.
-
Noinhan se kuuluu mennäkin. Kuten jo aikaisemmat ovat vastanneet, pitää olla varaa jakaa paino eri tavoilla autossa.
Ja se painohan liikkuu autossa, jos oikein tiukoilla olisi niin jo vesi siirryttyään raikasvesisäiliöstä harmaavesisäiliöön voi aiheuttaa akselimassan ylittämisen. Varsinkin jos peräylitys on iso varaa pitää olla reilusti
-
Eihän tuossa oikeastaa ole edes kysymys mistään 'varasta', akselit kestää mitä kestää. Kun alustoja on yleensä vielä erilaisia, paino voi jakautua monella tavalla. Muutenkin kuin kuormauksesta johtuen.
Sama alusta voidaan lisäksi rekisteröidä eri kokonaispainoille.
On olemassa kokonaispainojapain oja , jotka ovat akselipainojen summa. Mutta myös että kok.paino on suurempi kuin em. akselipainojen summa.
Siis mitä??
Muistaakseni, joskus viime vuos tuhannella, kahdella 1000 kg. kantavuuden akselilla sai 1500 kg kok. painon? Katsuri naapurikylästä, väitti olleensa viimeinen joka antoi 2000 kg. kok painon.
Peräkärryyn vaihdoin akselit, oisko 8v sitten, kyllä niillä kahdella 1000kg akselilla sai 2000kg kokonaispainoa.
-
Jos akselit kantaa 4400 kg. Renkaat, jousitus, jarrut ja runkokin on mitoitettu samalla painolla niin sen saa 4400 kg rekisteröityä.
Omassa taka akseli 2400 kg ja etu akseli 2100 kg ja saa 4500 kg rekisteröityä.
Eli siellä joku muu noista seikoista rajoittaa kokonaispaino.
Ei siellä ole mitään kuorman sijoittelu varaa jätetty.
-
Jos akselit kantaa 4400 kg. Renkaat, jousitus, jarrut ja runkokin on mitoitettu samalla painolla niin sen saa 4400 kg rekisteröityä.
Omassa taka akseli 2400 kg ja etu akseli 2100 kg ja saa 4500 kg rekisteröityä.
Eli siellä joku muu noista seikoista rajoittaa kokonaispaino.
Ei siellä ole mitään kuorman sijoittelu varaa jätetty.
Kysehän ei nyt ollutkaan siitä mille massoille saat autosi tai kärrysi rekisteröityä vaan siitä miksi merkittyjen akselimassojen summa on suurempi kuin kokonaismassa. Ja se on juurikin tuon kuorman sijoittelun takia.
-
Siis mitä??
Korjasin tekstin. Jokohan sen nyt ymmärtää??
-
On olemassa kokonaispainoja, jotka ovat akselipainojen summa. Mutta myös että kok.paino on suurempi kuin em. akselipainojen summa.
E: korjasin tekstin
Laittanet esimerkin tuosta tapauksesta jossa sallittu kok.massa on suurempi kuin akselimassat yhteensä?
-
Kysehän ei nyt ollutkaan siitä mille massoille saat autosi tai kärrysi rekisteröityä vaan siitä miksi merkittyjen akselimassojen summa on suurempi kuin kokonaismassa. Ja se on juurikin tuon kuorman sijoittelun takia.
Ensi kertaa pitkän kuljetus alan kokemuksen omaavana kuulen että kuorma sijoittelu voisi kokonaispainoa rajoitaa.
Esimerkiksi omassani matkailuautossa on 3700 l takatalli kokonaan taka akselin takana ja sinne saa laittaa kestävyyden puolesta 400 kg kuormaa, mutta jos sen sinne sijoitaa niin taka akselin kantavuus ylittyy, mutta kokonaispaino ei. Eli ilmeisesti sinun logiikan mukaan laiton vekotin.
-
Laittanet esimerkin tuosta tapauksesta jossa sallittu kok.massa on suurempi kuin akselimassat yhteensä?
No tähän kommenttiini oli tullut paha ajatusvihre. Korjasin sen kun vielä ehdin.
-
Ensi kertaa pitkän kuljetus alan kokemuksen omaavana kuulen että kuorma sijoittelu voisi kokonaispainoa rajoitaa.
Esimerkiksi omassani matkailuautossa on 3700 l takatalli kokonaan taka akselin takana ja sinne saa laittaa kestävyyden puolesta 400 kg kuormaa, mutta jos sen sinne sijoitaa niin taka akselin kantavuus ylittyy, mutta kokonaispaino ei. Eli ilmeisesti sinun logiikan mukaan laiton vekotin.
Tuossahan jo etuakselipaino pienenee. puoli-integroidussa tuon jo heitossa huomaa.
-
Tuossahan jo etuakselipaino pienenee. puoli-integroidussa tuon jo heitossa huomaa.
No jos kaikki kantavuus sinne taka akselille sijoitetaan, niin etuset varmaan nousee ilmaan. ;)
-
Taitaa yleensä olla +3500 kg kulkineesta kyse kun akselipainojen summa on suurempi kuin kok.paino ?
Omiin silmiini ei ole sattunut b-kortilla ajettavaa jossa näin on.
Isommissa kieseissä ihan normaalia. Valmistaja tyypittää akselimassat vaikka 35 tonniin ja maasta riippuen kokonaispainoksi tulee 32-35 t.
Kokonaispainoa siis säätelee muut rakenteelliset seikat. Akselimassoja ei saa kuitenkaan ylittää, sen enempää kuin kokonaispainoakaan. Voihan tuota kutsua kuormauksen sijoittelun pelivaraksikin...
-
Kysehän ei nyt ollutkaan siitä mille massoille saat autosi tai kärrysi rekisteröityä vaan siitä miksi merkittyjen akselimassojen summa on suurempi kuin kokonaismassa. Ja se on juurikin tuon kuorman sijoittelun takia.
Tuossa edellä sen jo kerroin, pitääkö hakea rautalankaa?
-
Tuossa edellä sen jo kerroin, pitääkö hakea rautalankaa?
Hae ihmeessä, sullehan sillä tuntuu olevan käyttöä.
-
Tuossa edellä sen jo kerroin, pitääkö hakea rautalankaa?
Voi olla ettei sekään aina auta. :(
-
Taitaa yleensä olla +3500 kg kulkineesta kyse kun akselipainojen summa on suurempi kuin kok.paino ?
Omiin silmiini ei ole sattunut b-kortilla ajettavaa jossa näin on.
Mulla olleet Fiiatit, ainakin kolme viimeistä:
Kok. paino 3500kg ja akselit 1850 ja 2000.
Nykyinen Ford:
Kok. paino 3500kg ja akselit 1750 ja 2250.
-
Kas kas. Eli rekisteröitävissä kuorma-autoksi....
-
Kas kas. Eli rekisteröitävissä kuorma-autoksi....
Yksi Fiatin omistaja kertoi nostaneensa kok.painoksi 3850kg:a. Ei kuorma-autoksi vaan C-kortilla ajettavaksi M1-luokan autoksi.
-
Olisiko se nyt niin, että jos kok.paino ja akselimassat eivät täsmää niin akselimassat yht. yli 3500 kg ?
Tuota mäkin tarkoitin, mutta nämä eri luokkien ajoneuvot kun eivät ole muistissa. Minulle ne ovat vain eri kirjaimilla kuljetettavia kulkineita :)
-
Yksi Fiatin omistaja kertoi nostaneensa kok.painoksi 3850kg:a. Ei kuorma-autoksi vaan C-kortilla ajettavaksi M1-luokan autoksi.
Eiköhän tuolla muutoksella ole haettu, luulisin enemmän itselle verollista hyötyä, kuin sitä kantavuutta.
Monet tekevät noin. Varsinkin silloin. kun kortissa riittävät kirjaimet valmiina. Thumb
Tässä yksi myynnissä oleva esimerkki: https://www.nettikaravaani.com/burstner/nexxo-t728/1487255
Autoon saatu myös sitä kantavuutta lisää 3850 kg/ pienemoi verotus,
Yksi tapa saada sitä tavaraa mukaan hiekka enemmän, mistä täällä kovastikkin keskustelua.
-
Yksi Fiatin omistaja kertoi nostaneensa kok.painoksi 3850kg:a. Ei kuorma-autoksi vaan C-kortilla ajettavaksi M1-luokan autoksi.
Semmonen minullakin on. rek 6h:lle, 3850kg henkilöauto. Korkea on vero, 760€ Sitä en kyllä tiedä onko alunperin ollut kok.massa tuon verran vai onko korotettu Suomeen tuotaessa.
-
Eiköhän tuolla muutoksella ole haettu, luulisin enemmän itselle verollista hyötyä, kuin sitä kantavuutta.
Monet tekevät noin. Varsinkin silloin. kun kortissa riittävät kirjaimet valmiina. Thumb
Tässä yksi myynnissä oleva esimerkki: https://www.nettikaravaani.com/burstner/nexxo-t728/1487255
Autoon saatu myös sitä kantavuutta lisää 3850 kg/ pienemoi verotus,
Yksi tapa saada sitä tavaraa mukaan hiekka enemmän, mistä täällä kovastikkin keskustelua.
Eipä siitä mitään verohyötyä tule. Se on edelleen M1 luokan henkilöauto, kuten mainitsin.
-
Eipä siitä mitään verohyötyä tule. Se on edelleen M1 luokan henkilöauto, kuten mainitsin.
Eli ainostaan sit ne paljon puhutut kantavuudet nousee 380 kg ja se on kyl paljon se, ;)
-
Ajoneuvoveron perusosa ei nouse (jos siihen sidottu, eikä CO2:een) enää 3401 kg jälkeen, vaikka 12tn saakka sama.
Mutta kyllähän käytövoima(=diesel)vero nousee jokaiselta alkavalta 100kg:lta sen 0.9 snt/pv, eli 0.009€*365=3.285€/100kg/v - joka tosin käytännössä ei ole juuri mitään. ;)
E: eli siis ajurin esim. autossa, +380kg; 0.9 snt/pv, eli 0.009€*365*3= 9.855€/v
-
Eli ainostaan sit ne paljon puhutut kantavuudet nousee 380 kg ja se on kyl paljon se, ;)
On se siinä kohtaa paljon kun 4:n hengen autoon saa ottaa joko 120kg tai 500kg tavaraa.
- jos on kiinnostunut siitä mitä lukemia vaaka näyttää tienvarsitarkastuks essa.
Itse en tuon suhteen niin kauhian tarkka ole, hyi minua.... Thumbd
-
On se siinä kohtaa paljon kun 4:n hengen autoon saa ottaa joko 120kg tai 500kg tavaraa.
- jos on kiinnostunut siitä mitä lukemia vaaka näyttää tienvarsitarkastuks essa.
Itse en tuon suhteen niin kauhian tarkka ole, hyi minua.... Thumbd
Enkä minäkään se painaa sen minkä painaa ja sillä mennään. Tietysti jos lisäpaino tulee siitä että auto/vaunu on oikeesti märkä, niin se kyllä antaa aihetta asian korjaukseen. :(