Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Obelix - 24.01.2017 kello on 20:26
-
Hei palstalaiset!
Viitisen vuotta meitä hyvin palvellut asuntoautomme Dethleffs T6501 vm. 2003 jätti meidät loppiaisena tienpäälle matkalla Kainuuseen kun sekä starttiakku ja hupiakku olivat tyhjentyneet yön aikana. Emme olleet kiinni verkkovirrassa tuon yön aikana ja ennen yöpymistä Teboil Tähtihovilla autolla oli ajettu noin. 300 km putkeen. Tätä ennen auto seisonut ulkona useita kuukausia ilman verkkovirtaa. En tiedä onko näillä merkitystä tässä tapauksessa ::) Aamulla siis molemmat akut tyhjät eikä auto inahdakkaan, kuuluu vain vaimea napsahdus startatessa ja asunto-osan taulu vilkuttaa hupiakun varausvaloa, jolloin jännite on ohjekirjan mukaan alle 11 V. Piru, ei auttanut kuin soittaa vakuutusyhtiön hätänumeroon ja pian hinausauto kurvaa paikalle ja laittaa apuvirralla auton käyntiin. Kun pakkastakin oli rapiat - 20 ja starttiakun kunnosta ja iästä ei mitään tietoa, vaihdettiin Tampereen Raskoneella lennossa uusi starttiakku "varmuuden vuoksi". Päätimme palata kotiin kun Kainuussa pakkaslukemat näyttivät jo -35 astetta :o, ei kiitos sinne kun auton pelaamisesta ei takeita.
No, tietenkin sitten ihmettelemään että missähän vika. Epäilin tietty ensin auton laturia kun ei ilmeisesti ole ladannut akkuja ajon aikana. Mittasin sen lautauksen, starttiakulle (lepojännite 12,5V) tulee 14,4 V tyhjäkäynnillä ja pitkät valot ja puhallin yms. sähkövermeet täysillä päällä tulee 14,1 V. Onkos auton laturi ole kunnossa tuon perusteella? Hupikulle auton käydessä 13,2V (lepojännite 12,9V). Hupiakku (neliskanttinen 110/120Ah Deta/Fulmen geeliakku) on kuskin penkin alla. Sen iästä ja kunnosta ei myöskään mitään tietoa. Verkkopiuha auton seinään ja silloin starttiakun jännite 12,8 V ja hupiakun 13,3 V. Pitääkö lukemat olla noin ja latautuuko akut edes?
Sähkökeskus on Schaudt EBL-20 apukuskin penkin alla. Näyttöpaneeli on mallia IT 20-2 ulko-oven yläpuolella, siinä 12 V pääkatkaisin ja näyttää akkujen varaukset, vesitankit ja 230V latauksen merkkivalolla.
Sulakkeita löysin useasta paikasta. Starttiakun plusnavalla 2x20A ja 40 A jumbosulakkeet sekä 2A lattasulake, sähkölaatikon vieressä erillinen 2A lattasulake, hupiakun vieressä 40A jumbosulake sekä 2A ja 20 A lattasulakeet. Sulakkeet irroittelin ja varmistin että ovat kunnossa eivätkä ole hapettuneet kuten myös sähkökeskuksen sulakkeet. Lisäksi on moottoritilassa sulakerasia kangaspussin alla ja kojelaudan päässäkin sulakerasia sisällä. Näitä en käynyt läpi kun oletan että ne kuuluvat auton alustan sähköihin.
Voisiko tästä sepustuksesta päätellä missä mättää? Mietin itse näistä mitään ymmärtämättä, että voiko viallinen hupiakku tyhjentää starttiakun ja pitäisikö tuon hupiakun kunto testauttaa akkuliikkeessä? On todennäköisesti jo auton ikäinen, 14 vuotta. Uusi vastaava geeliakku maksaa näköjään luokkaa 600 € caravanliikkeessä ja uusi sähkökeskus 400-500 €, huh mitä hintoja!
-
Käyppä mittautamassa akku liikkeessä akut ( rasitustesti) tulee varmuus onko akut kunnossa viitaisi akku ongelmaan jos on EBL ongelma minulla on kunnostettuja EBL latureita myös EBL20:nen löytyy heti toimitettavaksi
-
Oman kokemuksen perusteella sökö akku hupipuolella tai/ja autossa voivat sekoittaa koko ohjauksen. Minulla ongelmat poistuivat kun laitoin molemmat akut uusiksi. Tuo mainitsemasi 300km ei riitä täyttämään akkuja, jos kun olivat melko tyhjänä lähtiessä. Kannattaa käydä akkuliikkeessä mittauttamassa se akku.
-
Uusi vastaava geeliakku maksaa näköjään luokkaa 600 € caravanliikkeessä ja uusi sähkökeskus 400-500 €, huh mitä hintoja!
Ei akuista ole pakko maksaa kun noin 1e/Ah. Elikkä esim. 100Ah 100e.
-
Toimiiko laturin EIN/AUS kytkin? Tuleeko laturin takana olevaan isoon ruuviliitinrimaan auton akun jännite kun auto käy? Kyllä hupiakun jännite auton käydessä pitää olla sama kuin auton akullakin.
-
Siirretty tästä viestit, jotka eivät liity ongelman ratkaisemiseen, Hiekkalaatikkoon.
-
Toimiiko laturin EIN/AUS kytkin? Tuleeko laturin takana olevaan isoon ruuviliitinrimaan auton akun jännite kun auto käy? Kyllä hupiakun jännite auton käydessä pitää olla sama kuin auton akullakin.
Tarkoittanet varmaankin tuota kuvan mukaista liitintä? Käyn tänään illalla mittaamassa liittimet ja samalla testaan tuon EIN/AUS kytkimen. Auto on tuolla matkan päässä kausipaikalla niin kestää hetkisen lisinformaation saaminen. Samalla irrotan hupiakun ja käyn huomenna testauttamassa sen kunnon Akkupojilla Herttoniemessä.
Hupiakun mallia ja kapasiteettia en lähtisi mielellään muuttamaan kun autossa ei ole muuta järkevää paikaa sille kuin tuo kuskin penkin alus ja sinnekään ei yli 30 cm pituista pitkulaista akkua saa mahtumaan :(
-
Huomenta!
Hupiakku oli akkuliikkeen pikatesterin mukaan täynnä ja kunnossa. Jätin sen kuitenkin tarkempaan kapasiteetin mittaukseen kun sen kerran sinne asti raahasin. Kapasiteettimittaus kestää 5-6 päivää.
Kävin autolla mittamassa sähkökeskuksen isot ruuviliittimet. Vasen liitin starttiakulle 14,52 V, oikea liitin 12,34 V, maana mittauksissa tuo keskimmäinen liitin. Hupiakun navoilta mitattuna 12,38 V. Nämä lukemat siis auton ollessa käynnissä. Järeiltä nuo johdot näyttävät. Tuosta oikeasta liittimestä lähtee myös punainen johto sähkökeskuksen viereen erilliselle 25A lattasulakkeelle, ja johto jatkaa siitä keskuksen alle. Mikähän johto lie kun ei mene akulle asti? Kirjoitin ekassa viestissä että tama sulake olisi 2A, se onkin 25A ;)
EIN/AUS- kytkin pimentää oven yläpuoliselta näyttöpaneelilta volttimittarin näytön. Muuta en huomannut katsoa mitä kytkin tekisi.
-
Puuttuisiko sieltä erotusreleen ohjaus? Eli onko d+ nastassa jännite, kun auto käy?
(https://karavaanari.org/kuvat/1485418462.jpg)
-
Jaa, että semmoinenkin voi vaikuttaa :o Ja kun en ole penaalin terävin kynä niin kysyn heti että mistä mittaan? Block 1, nasta 6 ja Block 3 nasta 3 eli mitkä reiät tuossa kuvassa?
Mitähän tuo kytkentäkuvan "D+ Stützpunkt" on suomeksi? "D+ Eingang" lienee auton käydessä.
-
Auton latausjännite ( D+ ) löytyy auton käydessä Block 3/3 tai Block 1/6 nastoista.
-
Hei,
Varmistus vielä kun en ole varma miten tuon Block 1 nastojen numerointi menee, kytkentäkuvassa ne on allekkain ja liittimessä vierekkäin riveissä. Mittaanko siis kuvan punaiset johdot, Block 1 ylin rivi oikea ja Block 3 alin?
-
Varmistus vielä kun en ole varma miten tuon Block 1 nastojen numerointi menee, kytkentäkuvassa ne on allekkain ja liittimessä vierekkäin riveissä. Mittaanko siis kuvan punaiset johdot, Block 1 ylin rivi oikea ja Block 3 alin?
Block 3 numerointi lähtee alhalta, nasta 3 on keskimmäinen. Kuvassa violetti johto.
Block 1 numerointi lähtee vasemalta alhalta, 6 nasta on toiseksi alimman rivin oikeanpuoleisin nasta.
-
Tässä vielä kuvana.
(https://karavaanari.org/kuvat/1485433040.jpg)
-
No hyvä että kysyin tarkennuksen, ois mennyt päin p...tä mittaukset. Ja nyt vasta huomasin nuo pienet numerot noitten liittimien vieressä, niistähän tuo olisi ollut pääteltävissä ::) Kiitokset vaan, tämä foorumi on kyllä mun pelastus ;D
-
Jos osoittautuu että sinun autosta on hupiakku sökönä niin..
Minulla on dethleffs I6501 vm 2006 ja siitä hajosi hupiakku pari vuotta sitten. Siinä on kuten sinunkin autossasi neliön muotoinen hupiakku kuskin penkin alla ja ylhäältä katsottuna kooltaa n. 30x30cm. Monessa liikkeessä hintapyynnöt olivat 400-500 euroa vastaavasta akusta. Lapin akusta sain silloin parhaan tarjouksen n. 220 euroa ja sieltä ostin uuden eli kyllä niitä löytyy kohtuulliseen hintaa kun jaksaa aikansa kysellä.
-
Kävin autolla mittamassa sähkökeskuksen isot ruuviliittimet. Vasen liitin starttiakulle 14,52 V, oikea liitin 12,34 V, maana mittauksissa tuo keskimmäinen liitin. Hupiakun navoilta mitattuna 12,38 V. Nämä lukemat siis auton ollessa käynnissä. Järeiltä nuo johdot näyttävät. Tuosta oikeasta liittimestä lähtee myös punainen johto sähkökeskuksen viereen erilliselle 25A lattasulakkeelle, ja johto jatkaa siitä keskuksen alle. Mikähän johto lie kun ei mene akulle asti? Kirjoitin ekassa viestissä että täma sulake olisi 2A, se onkin 25A ;)
Tuossa on kaksi vaihtoehtoa joko sähkökeskukselle ei tule D+ tai akut yhteen kytkevä rele on sökö.
Relevikaan viittaisi molempien akkujen tyhjentyminen yhtä aikaa seisonnassa, eli rele oli jumittanut.
Tuo punainen johto saattaa mennä lämmittimelle se kun yleensä toimii, vaikka asunto-osan sähköt olisi poissa, eikä tuossa keskuksessa ole lähtöä lämmittimelle.
-
Auton latausjännite ( D+ ) löytyy auton käydessä Block 3/3 tai Block 1/6 nastoista.
Nämä nyt mitattu auton käydessä. Block 3/3 14,36 V. Block 1/6 lukema seilaa välillä 8,88 - 9,10 V ?? Mittasi uudelleen myös ne isot ruuviliittimet takaa, nyt oikeanpuoleiseen eli hupiakulle tulee myös 14,26 V! Mitään muuta en systeemille tehnyt kuin laitoin hupiakun paikalleen ennen mittauksia. Mitähän tässä oikein tapahtui kun rupesi lataamaan :-\
Deta- hupiakusta sen verran vielä että se on kunnossa, purkaantui ja latautui hyvin Akkupoikien kapasiteettitestiss ä ja 120 Ah:sta on 90 % jäljellä, joten sitä ei tarvitse vaihtaa. Vastaavankokoiset SchonnenSchein Dryfit A512/115 Ah geeliakun olisi saanut 349 eurolla ja Exide ES 1200 110 Ah geeliakun 310 eurolla, jota esim. JyväsCaravan myy 647 eurolla :o
-
oisikkohan D+ otettu rosvolla alkuperäisestä laturin merkkivalon piuhasta ja siellä onn nippanappa toimivaa liitos ja nytt riitti kykemään latauksen, toi huojuva jännitemittaus ja alhainen jännite viittaisi hieman siihen suuntaan
-
D+ tulee auton laturilta block 3/3 kautta ja menee block 1/6 nastasta jääkääpille. Vika voi olla piirilevyn juotoksessa kun huojuu.
-
D+ tulee auton laturilta block 3/3 kautta ja menee block 1/6 nastasta jääkääpille. Vika voi olla piirilevyn juotoksessa kun huojuu.
aivan oikein itse laturi mulle outo mutt jos tarkemmin ois ketjun lukenut niin ois pitänyt ymmärtää.. uudessa valossa oon samaa mieltä mjon kanssa...
-
Tämä keskustelu osui todella sopivaan aikaan. Ostin juuri ensimmäisen matkailuauton (Dethleffs T6241 vm 2002). Kotona huomasin, että asunto-osassa ei saa 12V päälle pelkällä akulla... toimii vain piuhan päässä taikka auton ollessa käynnissä. Sisääntulovalokaan ei syty. Hupiakun lepojännite on 13.1V, joten aloin epäilemään tuota EBL 20:stä... ja täältähän löytyy kuvia ja vinkkejä pilvin pimein :) Täytyypä jatkaa illalla mittailuja, mutta lisävinkit ovat tervetulleita.
-
Tämä keskustelu osui todella sopivaan aikaan. Ostin juuri ensimmäisen matkailuauton (Dethleffs T6241 vm 2002). Kotona huomasin, että asunto-osassa ei saa 12V päälle pelkällä akulla... toimii vain piuhan päässä taikka auton ollessa käynnissä. Sisääntulovalokaan ei syty. Hupiakun lepojännite on 13.1V, joten aloin epäilemään tuota EBL 20:stä... ja täältähän löytyy kuvia ja vinkkejä pilvin pimein :) Täytyypä jatkaa illalla mittailuja, mutta lisävinkit ovat tervetulleita.
Missä kunnossa on hupiakun iso sulake?
-
Tämä keskustelu osui todella sopivaan aikaan. Ostin juuri ensimmäisen matkailuauton (Dethleffs T6241 vm 2002). Kotona huomasin, että asunto-osassa ei saa 12V päälle pelkällä akulla... toimii vain piuhan päässä taikka auton ollessa käynnissä. Sisääntulovalokaan ei syty. Hupiakun lepojännite on 13.1V, joten aloin epäilemään tuota EBL 20:stä... ja täältähän löytyy kuvia ja vinkkejä pilvin pimein :) Täytyypä jatkaa illalla mittailuja, mutta lisävinkit ovat tervetulleita.
Tuleeko molempien akkujen jännite EBL20:n takaosaan tai lähinnä tuolle Wohnr.- Batterie eli hupiakun liittimeen.
Ellei siellä ole jännitettä voi tosiaan sulake olla palanut kuten mjo33400 kertoi.
Jos siellä on jännite joka katoaa kun laittaa sisävalon päälle kyseessä on huono kontakti esim. hapettunut sulake.
-
Molempien akkujen jännite tulee laturin takana olevaan isoon ruuviliitinrimaan. Jos jompi kumpi jännite on pois niin sulakevialta vaikuttaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1486387738.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1486387806.jpg)
-
Suurkiitos mjh48 ja mjo33400 :)
Sulakkeet olin jo käynyt kaikki läpi, joten siitä sitten mittailemaan laturin takapuolelle. Se olikin odotettua kylmempää hommaa, kun tuoli piti ensin irrottaa, ennen kuin mahtui mittaamaan. Mittari näytti nollaa hupiakulle, joten uudelleen sulakkeen kimppuun... vika oli kuitenkin akun ja sulakkeen välisessä johdossa, joka oli liitetty sulakkeen päähän huonosti.
Sulaketta jäin ihmettelemään, kun opaskirjassa puhutaan 40A jumbo-sulakkeesta, mutta siellä on 10A.
-
Laita tilalle 40A.
-
aivan oikein itse laturi mulle outo mutt jos tarkemmin ois ketjun lukenut niin ois pitänyt ymmärtää.. uudessa valossa oon samaa mieltä mjon kanssa...
Päivitystä tämän ketjun aloittajan alkuperäiseen ongelmaan. Vikaan ei ole löydetty mitään selkeää syytä ja nyt kun lataukset toimivat ok, vika johtui huonosta kontaktista auton laturilta tulevassa D+:ssa tai sähkökeskuksen liittimessä. Vian metsästys loppuu siis tähän :D
-
Vanha ketju mutta vastataan kuitenkin päivitystä. Nihkeästi akut latautuneet edelleen joten lähetin itse sähkökeskuksen Schaudtin tehtaalle tarkistukseen. Vikaahan siinä oli paljonkin. Latausmoduuli ja takapaneeli vaihdettiin kokonaan. Nyt lataa rivakammin kuin ikinä. Lähetysprosessi oli suht helppo. Korjaus kesti pari viikkoa ja maksoi vähän toista sataa lähetyskuluineen.
-
Onkos nuo ebl laturit jotenkin vikaherkkiä, kun niiden ongelmista kovasti keskustellaan?
Mulla CBE laturi ollut kyllä ongelmaton. Mitenkähän muilla?
-
Onkos nuo ebl laturit jotenkin vikaherkkiä, kun niiden ongelmista kovasti keskustellaan?
Mulla CBE laturi ollut kyllä ongelmaton. Mitenkähän muilla?
Noiden EBL-latureiden kanssa on vähän sama kuin Fiat alustojen kanssa.
Kummatkin ovat yleisimpiä joten niissä on lukumääräisesti eniten vikoja.
Tuskin prosentuaalisesti muita enemmän.
-
Toimiiko laturin EIN/AUS kytkin? Tuleeko laturin takana olevaan isoon ruuviliitinrimaan auton akun jännite kun auto käy? Kyllä hupiakun jännite auton käydessä pitää olla sama kuin auton akullakin.
Hei, Minulla kyseinen ebl-20 ja siinä lakkasi toimimasta kyseinen EIN/AUS kytkin eikä näytä hupiakun jännitettä eikä vesisäiliöiden tiloka. käynnistysakun jännitteen näyttää ja auton käydessä ja 230v virrassa latasi kyllä hupi akkua.. mikäköhän tuohon tuli? EBL sulakkeet mitattu ehjiksi.
-
terve , minulla löytyy kunnostettu kyseinen laturi (EBL20) , ei osaa sanoa missä olis vika se voi olla missä tahansa 12v puolella
T.Rauno
-
Hei, Minulla kyseinen ebl-20 ja siinä lakkasi toimimasta kyseinen EIN/AUS kytkin eikä näytä hupiakun jännitettä eikä vesisäiliöiden tiloka. käynnistysakun jännitteen näyttää ja auton käydessä ja 230v virrassa latasi kyllä hupi akkua.. mikäköhän tuohon tuli? EBL sulakkeet mitattu ehjiksi.
Vika saattaa olla siinä ohjauspaneeli 12v kytkimessä. Suihkuta esim. WD40:stä sivusta sisään ja renkkaa monta kertaa. Epäilen, että on vain likainen kosketin kytkimessä. Voi olla hupiakun iso sulake ( 50A ) palanut.
(https://karavaanari.org/kuvat/1724685169.jpg)
-
Huomenia,
joku kosketushäikkä se oli kun lähin noiden sähkökaavioiden kans autolle niin aattelin, että vielä testaan ennenkuin alan enemmän mittaileen. ???
230v johdon otin irti ja sitten tuota blockki 3 liitintä käytin vielä irti ja sitten kytkin ylä asentoon ja kappas sitten heräs panelista akku ja säiliöiden mittaukset henkiin.
eli laite kasaan ja kovaa ajoa.
Mitään näkyvää ei liittimessä ollut. jotenka varmaan se kytkin siinä oli se missä on kenties kosketushäikkää.
-
Kontakti spray. Vajaa 10€ purkki.
...Estää sähköhäiriöt. Poistaa kosteuden ja hapettumat sähkölaitteista. Suojaa hapettumiselta ja varmistaa tehokkaan ja häiriöttömän kontaktin. 0-24 V järjestelmille.
Autotarvikeliikkeet ja autotarviketavarata lot, ym.