Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: lmc722 - 8.01.2017 kello on 17:07
-
Olen aloitteleva Karavaanari ja kysyisi onko normaalia että lmc 722i ei lämpiä kaasun ja sähkön yhteiskäytöllä yli + 15 asteen .Kokeilin myös pelkällä kaasulla , sähköllä lämpötila jäi noin 10 asteeseen .Tuulilasin lämpösuoja oli paikoillaan . Niin ulkona -20- 25 testin aikana
-
Lämmittimen teho pitäisi tietää ennenkuin vastausta voi antaa. Merkki/malli olisi hyvä tietää Ilmeisesti lämmitin ollut toiminnassa ilman häiriöitä.
-
joo siis lämmitin alde3010 ottaa 3000w kun 3.s teho sähköllä päällä .Infrapunalämpömitt arilla näyttäs jotain 60 astetta lähtölämpö pannulta.Kiertovesi pumppu vaihdettu siihen uuteen säädettävään malliin aikaisempien omistajien aikana 230v pumppu ei toiminnassa. Epäilen kaasulämmitimen tehoa vaikka se tuntuu syttyvn eikä mitään häiriötekstejä ole näkynyt . Toimiiko kaasu aina samalla teholla?
-
Veikkaisin liian heikkotehoista kiertovesipumppua. Meillä vaunussa on katkaisija jolla voi säätää 12V pumpun kierroksia. Jos on matalilla kierroksilla, niin koppi ei lämpene kunnolla.
-
Olen aloitteleva Karavaanari ja kysyisi onko normaalia että lmc 722i ei lämpiä kaasun ja sähkön yhteiskäytöllä yli + 15 asteen .Kokeilin myös pelkällä kaasulla , sähköllä lämpötila jäi noin 10 asteeseen .Tuulilasin lämpösuoja oli paikoillaan . Niin ulkona -20- 25 testin aikana
Puoli-integroitu?
Jos lähtölämpö verkostossa mitattu, entä paaluu? Ilma kiertää hyvin patterilla?
Tuulilasipeitto ulkopuollella (vain lasit ?), kannattaisi hommata ovien alareunoihin yltävä - ellei ole jo. Sisäpuoliset eivät ole talvikäyttöön toimivia..
(http://www.hoverfin.com/cms/img/avattavapeittooikeasivu_1.jpg)
Ja sisäpuolelle lisäeristys termovälipeitolla, tietty riippuu hieman etummaisten patteriden sijoituksesista, mutta koskaan ei ole liikaa..
(http://cdn.simplesite.com/i/91/94/287104483473462417/i287104489205927188._szw480h1280_.jpg)
-
Tietämättömänä ostin "talvivarman auton " siksi olisin kiitollinen tedoista miten muilla lämmöt toimii ,että voin varmistua että autot ovat niin paljon kylmempiä kuin esim.meidän vanha Matkaaja 8000 vm.75 tai jotain
-
Tietämättömänä ostin "talvivarman auton " siksi olisin kiitollinen tedoista miten muilla lämmöt toimii ,että voin varmistua että autot ovat niin paljon kylmempiä kuin esim.meidän vanha Matkaaja 8000 vm.75 tai jotain
Tuo pitää täysin paikkansa...
Autot ovat syöpömpiä kuin vanha matkaaja 😉
-
Kuinka pian lämmitin polttaa pullollisen kaasua? Eikös se monilla pannuilla mene n.2 vrk:dessa jos toimii "hyvin"?
-
Auton mukana tuli 2 pulloa, en ole huomannut että pullo olisi vielä vaihtunut vaikka käyttöä ollut satunnaisesti ehkä toista vuorokautta.Olisin kovin kiitollinen jos saisin vastaavan kokoisten autojen omistajilta kokemusperäistä tietoa sisälämpötilasta kylmemmillä keleillä
-
Nestekaasun lämpöarvo 12,83 kWh/kg. Siis täydessä 11 kg:n pullossa on tehoa 141,13 kWh. Kuinka nopeasti kaasu kuluu riippuu tehontarpeesta joka on lämmityskäytössä ulkolämpötilasta riippuvainen. Yksiselitteistä vastausta ei ole. Tärkeintä on tuntea oman asumuksen kaasun kulutus. Mittaa kaasun kulutus esim matkalaukkuvaa´alla eri ulkolämpötiloissa.
88k5 huomauttikin keulan eristyksen tarpeellisuudesta. Sieltä lämpö karkaa. Tuulilasipeitto ei juuri auta kun ovissa on kovalevyn eristyskyky. Sisäpuolelle tulisi saada eristys asuintilan ja ohjaamon seinien välille.
Itse vietin yön 88k5:n esittämän kuvan tapaisen ratkaisun turvin. Lämmön katkaisun jälkeen n. 5h:n päästä autossa oli 10°C, kun ulkona oli 0°C.
-
Jos nyt lähdet ihan alusta. Nyt on hyvät kelit testailla.
Minkä mallinen auto sinulla on, ilmeisesti normi ducaton koppi, ei integroitu.
Lämpeneekö se auto nyt normaaliin asumislämpötilaan pelkällä kaasulla ja sähkölämmitys on pois päältä.
Entä lämpeneekö auto nyt 0 kelillä pelkällä sähköllä esim alden 2-sähkö ollessa päällä ja kaasu pois päältä.
Onko pattereiden ilmakierrot vapaana, että pattereiden päällä ei ole mitään tavaraa tms.
Onko kattoluukut suljettu ja eteen vedetty ns rullaverho.
Myös se peite siihen ohjaamon ja asuintilan väliin on kovasti suositeltava.
Osaatko säädellä sitä kiertovesipumpun tehoa. Tiedätkö, koska se on täydellä teholla ?
Aloita näillä toimenpiteillä.
Onko kyseessä tämmöinen auto ?
Jos autosi on kuva mukainen, niin keskittyisin auton etuosaan aika huolella. Iso kattoikkuna ja peltikori.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483981851.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1483981853.jpg)
-
Niimpä. Jonnekinhan se lämpö karkaa, jos sitä kaasua kuluu - vai kuluuko?
Lmc:ssä pitäisi olla hyvä eristys (xps-foam), mutta peltiohjaamoa ei pelasta mikään muu (lämpöhukalta) kuin eristämienen eli termopeitot. Sitten vielä suuret ikkunapinnat, oliko 722i saarekevuoteellinen ja molemmin melkein 1m2 fönsterit. U-arvoltaan huononpia kuin umpi seinä.
Mutta pahin lämpöhukka löytyy kait katosta, jos lisävarusteena isoja hekiluukkuja - huono U-arvo, mutta lämpötalouden kannalta pahinta on niiden tuulettuvuus (jos sellaisia ovat). Eihän se umpikattokaan tuuletu..
Kannattaa antaa olla lämmöt päällä ja katsoa sinne katolle niillä parinkympin pakkasilla, (ja jättää lunta katolle hieman). Jos kattoikkunoid(/luukkuj)en ympärykset ovat sulat/lumettomat, lämpö sieltä karkaa.. Yksikin 40x40cm tuulettuva luukku riittäisi vaadittavaan ilmanvaihtoon talvella..
-
Auto on Lmc ducato puoli-integroitu mallia 722 liberty. Kaikki kattoluukut kiinni siis myös verhot edessä ja vain ulkopuolinen tuulilasi/sivuikunat peittävä talvipeite käytössä. Yksi reissu yövytty -10 asteessa lämmitys kaasulla ilman tuulilasisuojaa lämpötilasäätö +20 ja lämpötilanäyttö näytti 17 astetta,tosin se näyttö antaa pienempiä lukemia kuin lämpömittari jonka laitoin makuutilan puolelle seinän viereen .Nyt pakkasilla testattu parin päivän ajan kaasulla ja sähköllä -20 asteella ja paras tulos +15 ilmeisesti tuo keulan eristys on tärkeämpää kuin oletin.
-
Auto on Lmc ducato puoli-integroitu mallia 722 liberty. Kaikki kattoluukut kiinni siis myös verhot edessä ja vain ulkopuolinen tuulilasi/sivuikunat peittävä talvipeite käytössä. Yksi reissu yövytty -10 asteessa lämmitys kaasulla ilman tuulilasisuojaa lämpötilasäätö +20 ja lämpötilanäyttö näytti 17 astetta,tosin se näyttö antaa pienempiä lukemia kuin lämpömittari jonka laitoin makuutilan puolelle seinän viereen .Nyt pakkasilla testattu parin päivän ajan kaasulla ja sähköllä -20 asteella ja paras tulos +15 ilmeisesti tuo keulan eristys on tärkeämpää kuin oletin.
Mitä jos laitat ohjauspaneeliin 25 astetta, mitä silloin tapahtuu?
-
Auto on saarekevuoteellinen ja vm 09, auto on tällä hetkellä kauppiaalla tutkittavana ja en voi juuri nyt testailla ennen kuin saan sen takaisin mutta kiitoksia kaikille mielenkiinnosta onhan se parempi kysellä kokeneemmilta että kuvitelmat talviautosta realisoituvat. Jatketaan testiä ja hieno oli tuo sisäkuva oikein tehdystä keulan eristyksestä.
Siinä on myös iso takatalli jossa myös aika lämmin vaikka vain yksi patteri.
-
että kuvitelmat talviautosta realisoituvat.
Missä ja kuka on maininnut että autosi on talviauto. ::)
-
lämpötilasäätö +20 ja lämpötilanäyttö näytti 17 astetta,tosin se näyttö antaa pienempiä lukemia kuin lämpömittari jonka laitoin makuutilan puolelle seinän viereen
Lämmityslaitteen lämpönäyttö ei välttämättä anna oikeaa lukemaa lämpötilasta, siksi esim. Alden 3010 lämmittimessä on lämpötilankorjaus säätö näytölle.
-
..
En lähtisi tukkimaan yhtäkään ilmanvaihtoräppänää ilman kulkineen valmistajan ohjeistusta.
Juu, en siihen ole kehoittamassakaan vaan vihjaan siihen suuntaan, että lisävarustelussa (isommat kattoluukut tai lisää niitä) tuuletuskin saattaa parantua, mikä on taas pois "talviominaisuuksist a"..
Sitten kun on Fiatin ohjaamo kyseessä - onko ohjaamon ovien tuuletusrivakot ummessa tehtaan toimesta? Saattaa tulla vetoa.. ja toinen vinkki; osa etupeitteistä peittää konepellin lämppärin ilmanoton (hyvä niin), mutta jos ei, niin auttaako lämmönsäädön laittaminen sisäilmankierrolle? Fordissa ainakin. Ei pääse puhuri sieltä tupaan - asunto-osassa on omat korvausilma venttiilinsä..
-
Vaikken noista aldeista oikein mitään tiedä, niin osui keskustelussa silmään ettei 230V:n kiertovesipumppu ole toiminnassa. Onko pumppu rikki?
Eikö yhteisenergiakäytös sä tämä ole juuri lämmönsiirtymisen kannalta tärkeä pumppu? Joskus oli jossain juttua (voi olla muistikuva jostain autoesittelystäkin liikkeessä), että sai valita käytettävän pumpun ohjauspaneelin valikosta jos pumppuja on asennettu järjestelmään useampi. Muistankohan väärin? Sellanenkin jäi jostain keskustelusta mieleen joskus että glykolin pannultalähtölämpöt ila olis +80 astetta. Voi olla että sekotan johonkin toiseen malliin mutta mjo33400 tietää varmaan tarkemmin.... ::) Kyllähän varmaan tuo 12V:n pumppukin nestettä liikuttaa, mutta jos on 230V:n pumppu niin verkkosähkökäytössä kait pitäs se valita jotta lämmitys olis tehokkaampaa.
-
Auto on saarekevuoteellinen ja vm 09, auto on tällä hetkellä kauppiaalla tutkittavana ja en voi juuri nyt testailla ennen kuin saan sen takaisin mutta kiitoksia kaikille mielenkiinnosta onhan se parempi kysellä kokeneemmilta että kuvitelmat talviautosta realisoituvat. Jatketaan testiä ja hieno oli tuo sisäkuva oikein tehdystä keulan eristyksestä.
Siinä on myös iso takatalli jossa myös aika lämmin vaikka vain yksi patteri.
Pitäisi tuon ikäisessä LMC:sä tarjeta kovenmillakin pakkasilla. Kyllä kunnossa oleva Alde antaa lämpöä riittävästi autoon. Auton oma ohjaamo-osa on se suurin lämmönhukkaaja. Koska sitä ei ole eristetty yhtä tehokkaasti, kuin asuinpuolen eristys on. Kunnollisella sisäpuolisella väliverho (termopeitolla) ohjaamon asunkäytön ulkopuolelle jäävien osien eristäminen asuinpuolesta auttaa jo paljon. Huhtalo tekee myös sisäpuolelle termoverhoja, ulkopuolisen tuulilasipeiton lisäksi. http://www.mhuhtalo.fi/ Huhtalon peite ei ehkä ole halvin saatavissa oleva, mutta on ainakin laadukkain, ja testattu kylmissä olosuhteissa.
Mikäli autossa ei ole lattialämmitystä, niin lattialle voi laittaa termomaton. http://www.kumijamatto.fi/parvekematto-1-0-m-lampoeristetty.html
Minulla on edellisestä autosta yli 10 vuoden myönteinen kokemus termomatosta.
Kylmillä ilmoilla voi päivälläkin ikkunoiden ja luukkujen eristys-/pimennysverhoilla peittää osan ikkunasta/kattoluukusta lämpöhukan vähentämiseksi.
Oletko ehtinyt lukea tämän keskustelun? https://karavaanari.org/index.php/topic,18176.0/topicseen.html Siinä on paljon asiaa, varsinkin viimeisinpien vastausten joukossa. Kaiken turhan väännön, jota aina näköjään tulee asiakestustelun sekaan, voi ohittaa.
-
Jotta ei mene hirveesti arvailuksi, niin onkohan ko. vaunu aloittajan asuinpaikalla Kempeleessä? Oiskohan siellä asiantuntemusta "lainattavissa" aloittajalle?
-
Arveluni että kyllä ton lämmitysjärjestelmä n pitäis riittää aika kylmälläkin pitämään lämmöt n.20.ssä ilman lisäeristystä voi olla kuitenkin lähellä oikeaa mutta ei nyt tueta inttämään ennenkuin saan auton takaisin kauppiaan tarkastuksesta. Kempeleessä ollaan joten apua varmaan löytyy kauppiailta ja huoltoliikkeiltä kunhan tietää mitä voi odotta jos laitteet kunnossa. Kerron kyllä kunhan saan tietoa enemmän. Kaikki informaatio otetaan kiitollisena vastaan koska yleensä huoltelen kaikki ajoneuvoni itse.
-
No jos pumput toimii ja glykoli puhdasta, niin ilmaa järjestelmässä. Näin yksinkertaista tämäkin vika.
Ja ilman vaihto räppänöitä/luukkuja ei saa ikinä tukiia!
Lämpö perustuu lämmön tasaiseen liikkumiseen myös. Korjataan vika siellä missä se on eikä vian vierestä.
-
No jos pumput toimii ja glykoli puhdasta, niin ilmaa järjestelmässä. Näin yksinkertaista tämäkin vika.
Ja ilman vaihto räppänöitä/luukkuja ei saa ikinä tukiia!
Lämpö perustuu lämmön tasaiseen liikkumiseen myös. Korjataan vika siellä missä se on eikä vian vierestä.
Tuolla yhdistelmällä mitä autoa on lämmitetty voidaan mielestäni jo sulkea pois järjestelmän ilma. Kovasti porisisi jossakin jos ei vesi liikkuisi. Ilmanvaihto voi hyvinkin olla ylimitoitettu ja ison tuulettuva kattoluuku hukkaa lämpöä ja paljon. Kyllä tuulettuvia kattoluukkuja voi modata niin, että virtaus pienenee, ei kuitenkaan tukkia kokonaan. Ja toki ylimitoitettu poistomäärä jostakin kohtaa vaikuttaa koko auton tasaiseen lämmönjakaumaan.
-
Itselläni on Lcm 566 .90v matkailuauto jossa alden pystymallin pannu.2923,joka ei tahtonut oikein lämmittää kunnolla.Syy selvisi että kiertävässä neste patteri järjestelmässä oli hieman ilmaa. ::)
Näin ollen lämmitys neste ei päässyt häiriöttömästi kiertämään kunnolla.Järjestelm ä kunnolla ilmaaminen oli tosi kova urakka .Lopulta kovan työn jälkeen sain ilman pois järjestelmästä, suurin piirtein 20mm ilmakupla ja uskomatonta että sellainenkin voi häiritä niin paljon tota järjestelmää vaikka sähköpumpulla pyöritetään koko järjestelmää .Alde lämmittää kyllä kunnolla toimiessaan moiteettomasti,hyvin pärjää nyt todella kovillakin pakkasilla. ^-^
Erältä lahden caravan huoltoliike kaverilta kuulin että, jopa joutuu auton ajaa mäkeen parkiin vinoon et saa ilmakuplan liikkeelle ja tulemaan pois patteri järjestelmästä.
-
Oma on 7,5 m pitkä intekroitu. Iso katto ikkuna, neljä muuta pienempää. Ja ilman lasien minkään moista peittelyä pysyy yli -20 asteen pakkasissa lämpimänä vaikka + 30 asti. Eli ensin se lämmitin kuntoon, sitten miettii peittelyjä.
LMC on oikeasti lämmin auto.
-
Koita kädellä lämmityslenkin viimeistä patteriputkea, sitä jonka jälkeen lämmitysliemi menee lämmittimelle. Jos siinä putkessa ei voi kättä pitää, lämmitys on riittävä. Lisää eristystä asumukseen.
Jos kylmä/kädenlämmin, sitten pannun lähtöputken lämmön mittaukseen. Jos lähtö kuuma -> pumppuvika. Jos lähtö vain kädenlämmin/kylmä -> lämmitinvika.
-
Koita kädellä lämmityslenkin viimeistä patteriputkea, sitä jonka jälkeen lämmitysliemi menee lämmittimelle. Jos siinä putkessa ei voi kättä pitää, lämmitys on riittävä. Lisää eristystä asumukseen.
Jos kylmä/kädenlämmin, sitten pannun lähtöputken lämmön mittaukseen. Jos lähtö kuuma -> pumppuvika. Jos lähtö vain kädenlämmin/kylmä -> lämmitinvika.
Jos paluu putki on tosiaan kuuma (ja liemi kiertää), sehän tarkoittaa, että "lämpöä ei luovutettu"... syitä voi olla rivat tai seinusta ilman kierto ummessa tai ripapatterimetrejä ei ole tarpeeksi.
Aloittajan oli mitannut pannunlähdön 60 asteiseksi - arvoitus taitaa olla vielä kierto ja paluun mittaus riittävän etäältä pannua..
-
Jos paluu putki on tosiaan kuuma (ja liemi kiertää), sehän tarkoittaa, että "lämpöä ei luovutettu"... syitä voi olla rivat tai seinusta ilman kierto ummessa tai ripapatterimetrejä ei ole tarpeeksi.
Aloittajan oli mitannut pannunlähdön 60 asteiseksi - arvoitus taitaa olla vielä kierto ja paluun mittaus riittävän etäältä pannua..
Tottapa tämä. Tosin paluun pitää olla niin lämmintä että viimeiselläkin patterilla on lämpöä mitä luovuttaa ilmaan. Pattereilta rätit yms pois että ilma pääsee kiertämään kunnolla. Eikä imurointikaan ole pahitteksi.
Onko 60°C riittävä? Annoin itseni ymmärtää että pannulta pitäisi lähteä noin 80°C.
-
Pannulta lähtee noin 55-65 asteinen vesi ja lähtö sekä paluu ero noin 6-10 astetta niissä joita minä olen mitannut ja niitä on paljon. Toi veden lämpötila on lämmitinkohtainen ja Alde 3000:ssa säädettävissä jopa 80 asteeseen saakka
-
Pääasia on että menolämpö on riittävä ja paluulämpö ei laske liian alas. Riittävä lämpösiirto lienee hoidettu virtauksella. Lämpömäärä on virtaus x lämpötilaero. Jos jompikumpi puuttuu, ei lämpöä siirry.
-
Tuolla yhdistelmällä mitä autoa on lämmitetty voidaan mielestäni jo sulkea pois järjestelmän ilma. Kovasti porisisi jossakin jos ei vesi liikkuisi. Ilmanvaihto voi hyvinkin olla ylimitoitettu ja ison tuulettuva kattoluuku hukkaa lämpöä ja paljon. Kyllä tuulettuvia kattoluukkuja voi modata niin, että virtaus pienenee, ei kuitenkaan tukkia kokonaan. Ja toki ylimitoitettu poistomäärä jostakin kohtaa vaikuttaa koko auton tasaiseen lämmönjakaumaan.
Aha asia on siis kunnossa. Ilmeisesti olet monta järjestelmää ilmannut... Joten enpä puutu asiaan tämän enempää.. Mitäpä näitä asioita kannattaa edes kysellä. Ja ilman vaihtoa pienentämään ja räppänät tukkoon.. mutta uskon nyt itse kuitenkin niin että olen oikeassa.
Tämäkin viesti on yhtä hyödytön kuin 90 prosenttia muutkin viestit tässä ketjussa.
-
Onkohan se termostaatti oikein säädetty pannun takaa, varmaan tämäkin ilmi tullut jossain ketjussa.
-
Onkohan se termostaatti oikein säädetty pannun takaa, varmaan tämäkin ilmi tullut jossain ketjussa.
Kerro tarkemmin, en minä tiedä mitään termostaattia Alde 3010:ssa pannun takana olevan. Alde 3000:ssa on säädettävä termostaatti veden lämmölle.
-
Kerro tarkemmin, en minä tiedä mitään termostaattia Alde 3010:ssa pannun takana olevan. Alde 3000:ssa on säädettävä termostaatti veden lämmölle.
Joo sekotin 3000..
-
Kun se on LMC niin varmaan ilmankierto ongelma...
-
Vika oli lattialämmityksen kiertovesipumpussa joka oli jumissa.Testi jatkuu seuraavalla pakkasjaksolla.
-
Vika oli lattialämmityksen kiertovesipumpussa joka oli jumissa.Testi jatkuu seuraavalla pakkasjaksolla.
Hyvä, että jotain selvisi. Suosittelen myös perehtymään siihen ohjaamoon.
-
Hyvä juttu. En kuitenkaan ymmärrä miksi sille eri pumppu ?
-
Hyvä juttu. En kuitenkaan ymmärrä miksi sille eri pumppu ?
LMC: n vaunussa on sama, kaksi erillistä pumppua, joista toinen on lattialämmitykselle, jota saa säädettyä erikseen.
Olisikohan autossa sama juttu ?
-
Sama mahtaa olla ainakin säätimet samat