Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 28.12.2016 kello on 10:18
-
Onko kukaan asentanut kulkimeen jälkikäteen nestekiertoista lattialämmitystä. Aikoinaan Primuksella oli myynnissä valmiita nestekiertoisia lattialämmityseleme nttejä.
-
Itse en ole asentanut mutta Uudessakaupungissa asuessani yksi kaveri teki lattialämmityksen itse rakentamaansa asuntoautoon, vuosi oli muistaakseni 1990. Toteutti sen kupariputkella.
-
Onko kukaan asentanut kulkimeen jälkikäteen nestekiertoista lattialämmitystä. Aikoinaan Primuksella oli myynnissä valmiita nestekiertoisia lattialämmityseleme nttejä.
oha tuo trullu tehtyä.. sellaa aukeevaa sivua vähä alaspäin
https://karavaanari.org/index.php/topic,1128.60.html
-
Onko tarkoitus peruskorjata joku auto, vai meinasikko ostaa muutoin hyvän auton ja laittaa siihen.
Äkkiseltään kuulostaa vaativalta projektilta, kun kaikki vaikuttaa autossa kaikkeen, ja lattian korko nousee väkisin.
-
Onko tarkoitus peruskorjata joku auto, vai meinasikko ostaa muutoin hyvän auton ja laittaa siihen.
Äkkiseltään kuulostaa vaativalta projektilta, kun kaikki vaikuttaa autossa kaikkeen, ja lattian korko nousee väkisin.
Seuraavaan autoon on tarkoitus sellainen asentaa. :D
Ajon aikainen lattialämmitys nesteellä käy myös ruma autoihin, kun lämmön ottaa vaihtimen kautta moottorista.
-
Niinhän se käy, mutta melko joutuin jäähtyy moottori ja lämmöntulo loppuu. Pitäisi pystyä lämmittämään muullakin tavalla.
Uudemman auton kun hankit, niin saattaa olla moottorin hyötysuhde parempi eli hukkalämmön määrä pienempi kuin nykyisessä, ei riitä siitä lattiaan yhtälailla.
-
oha tuo trullu tehtyä.. sellaa aukeevaa sivua vähä alaspäin
https://karavaanari.org/index.php/topic,1128.60.html
Laitoitko lämmitysputkiston nailonista vai kuparista. "Upotitko" putkiston alustaan, vai kuinka sait laminaatin tasaiselle alustalle.
-
Ihan vielä en ole tehnyt, mutta kohta alotan, pari työvaihetta ensin välissä. Muoviputkea tulee ja laudoista koolaus jonka väliin se putki tulee. Päälle lattia.
Tärkein asia on varmaan tuo sisäkorkeus, madaltuu n. 3 cm. Toiseksi tärkein varmaankin paino.
Valmiiseen autoon miettisin 2 kertaa ennen kuin alottasin. Myös sellainen saneerausmalli on olemassa, jossa lattia nousee 2 cm, on semmosta levyä missä on eristettä mukana. 10 mm putkea ja 12 mm se levy missä on putken paikat valmiina
-
Laitoitko lämmitysputkiston nailonista vai kuparista. "Upotitko" putkiston alustaan, vai kuinka sait laminaatin tasaiselle alustalle.
käytin "firspro" tai jotain sinnepäin olevaa levyä ja muoviputkea, jevyssä alumiinifolio ja ura 12mm:n putkelle, pakkauksessa tulee matkassa päätymutkia mistä puolittamalla saa ysikymppisiä, levyn paksuus on 13mm ja 7mm laminaatti jolloin lattia nousi 20mm. asensin ne kelluvaksi eli en liimannut lattiaan levyjä enkä laminaattia levyyn.. hyvin on vuosia pelannut eikä varpaita oo palellu ja kengätkin kuivaa hyvin lattialla oven pieless
-
Ihan vielä en ole tehnyt, mutta kohta alotan, pari työvaihetta ensin välissä. Muoviputkea tulee ja laudoista koolaus jonka väliin se putki tulee. Päälle lattia.
Tärkein asia on varmaan tuo sisäkorkeus, madaltuu n. 3 cm. Toiseksi tärkein varmaankin paino.
Valmiiseen autoon miettisin 2 kertaa ennen kuin alottasin. Myös sellainen saneerausmalli on olemassa, jossa lattia nousee 2 cm, on semmosta levyä missä on eristettä mukana. 10 mm putkea ja 12 mm se levy missä on putken paikat valmiina
sinuna tekisin "laudat" 20mm finfoam levystä ja upoletin lämmönjakolevyt +18mm putki ois kevyt ja parantas lattia eristystä Thumb
-
Jos pelkästään ajon aikana haluaa lämmintä, niin eihän ecoflex-lämpömatto vie virtaa kuin 200-300w kulkineen koosta riippuen. Helppo invertterin kautta hoitaa. Toimii myös sitten parkissa, jos ulkoista sähköä saatavilla.
Toisaalta itsellä on semmoinen ecoflex-lämpömatto,joka enemmänkin tuntuu lämpimältä jalan alla, kuin lämmittää mitään.
Voisikos Truma-autossa nostaa lattiaa sen verran, että väliin jää ilmatila. Sinne sitten suutin puhaltamaan lämmintä?
-
Seuraavaan autoon on tarkoitus sellainen asentaa. :D
Ajon aikainen lattialämmitys nesteellä käy myös ruma autoihin, kun lämmön ottaa vaihtimen kautta moottorista.
Ostat talviauton, niin ei tarvi kikkailla.
Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, miksi sitä lattiaa pitäisi ajon aikana erikseen lämmittää?
-
sinuna tekisin "laudat" 20mm finfoam levystä ja upoletin lämmönjakolevyt +18mm putki ois kevyt ja parantas lattia eristystä Thumb
Olen miettinyt pääni puhki ja tullut siihen tulokseen ettei tohon lattiaan saa laittaa mitään hengittämätöntä tohon väliin, eikä eristystä pidä parantaa. Alakerta lämpenee yläkerran hukkalämmöllä, niin se on toiminut uudesta saakka. Keskellä lattiaa on osassa autoa kapea suikale molemmilla puolilla mistä tulee lämpövuotoa suoraan ulos, mutta kokonaisuuteen se ei juuri vaikuta. Eristeenä on jotain villaa, n. 4 cm.
Mutta pelkästään ajonaikaiseen lämmitykseen paras ratkaisu lienee lattialämmityskelmu invertterin kautta.
-
Mutta pelkästään ajonaikaiseen lämmitykseen paras ratkaisu lienee lattialämmityskelmu invertterin kautta.
ecoflex-lämpömatto vie virtaa kuin 200-300w kulkineen koosta riippuen. Helppo invertterin kautta hoitaa. Toimii myös sitten parkissa, jos ulkoista sähköä saatavilla.?
Virtaa vie akulta 16,7- 25A. Parkissa akut tyhjinä, ajossa laturi huutaa hoosiannaa.
-
Mutta pelkästään ajonaikaiseen lämmitykseen paras ratkaisu lienee lattialämmityskelmu invertterin kautta.
Jos on riittävästi potkua auton laturissa, niin mikä ettei. Jotkut pyörittää 230V:n kattoilmastointiaki n kesällä invertterin kautta.
-
Mutta pelkästään ajonaikaiseen lämmitykseen paras ratkaisu lienee lattialämmityskelmu invertterin kautta.
Mutta kuten aiemmin sanoin, se kelmu ei oikeastaan lämmitä kunnolla mitään, on vaan lämpimän tuntuinen kävellessä. Ei siis auta jos pakkaskelillä ajaessa lämpö ei riitä takasängyssä köllöttelijälle.
Höpön tapauksessa veikkaan hänen etsineen jotain vaihtoehtoa lämmönvaihtimelle tai jotain...
-
Tänään ajettiin perheen kanssa Kuhmoon ja matkalla oli ulkona -33 astetta pakkasta. Ajon aikana tarkenin hyvin olla paitasillaan ja varpaita ei palellut, kun säädin lämminilmapuhallust a jaloille. Eberi pyöri koko matkan ajan ja keulassa on peitto.
Perillä nostelin tavaroita autosta sukkasillaan ja emännälle totesin, että on muuten pirun kylmä tämä lattia täällä takana. Emäntä vastasi, että varpaita oli matkalla palellut. Taidan ottaa omasta neuvostani oppia ja asentaa todellakin sen invertterin lattialämmityskalvo n hyödyntämiseksi.
Toiseksi todettakoon, että käyttövesiputket olivat jäässä. Sulivat kyllä nopeasti, kun sain Truman päälle. Truman pannun jäätymisenestoventt iilikin oli auennut ajon aikana, mutta ei sieltä mitään ulos valunut. Varmaan sekin putki oli jäässä. Lähtiessä lämmitin kaasulla pannussa olevan veden kuumaksi.
Kuinka ajonaikaiset putken jäätymiset estetään?
-
^
Mulle jäi mielikuva, että Truma ei ollut ajonaikana päällä :-X.. miksei?
-
Sitä voi siis pitää päällä ajon aikana. Joskus joku viisas sanoi, että sitä ei pitäisi käyttää ajon aikana. En uskonut sitä ja koetin joskus sitä pitää päällä ajon aikana, mutta se sammui ja meni häiriötilaan.
-
Mikä Truma. Meillä ainakin Combipannu aina päällä reissussa, kesät talvet. Termostaatti sitten hoitaa mahdollisen lämmityksen jos tarpeen
-
Sehän on heti korjattava talvikäyttöön sopivaksi. Miten tolla ajelet 400-500km yhtämenoa - takapäähän on "pakastinarkku" perillepäästessä..
Eihän Rimorilla tulis S3002 varassa talveenlähdettyä, jos kaasutta matkustais.. pidettävä aina päällä. :D
-
Mikä Truma. Meillä ainakin Combipannu aina päällä reissussa, kesät talvet. Termostaatti sitten hoitaa mahdollisen lämmityksen jos tarpeen
Täh. Selvennä. ???
-
Oliko catiska'lla vastaava Hymer starline. Josko neuvois...
-
Täh. Selvennä. ???
Mitä tossa oli selvennettävää? Ihan oikein toimittu.
-
Täh. Selvennä. ???
Kombipannussa on siis sisäänrakennettu vesiboileri ja lämmintä vettä tarvitsee usein. Vuodenajasta riippumatta laitan veden lämpenemään ja huonetermostaatti on meille hyvältä tuntuvalle sisälämmölle säädetty. Jos sisälämpö laskee niin lämmitys menee päälle, muuten ainoastaan vesi pysyy lämpimänä.
Mainitsitko mikä Truma sinulla on
-
Sehän on heti korjattava talvikäyttöön sopivaksi. Miten tolla ajelet 400-500km yhtämenoa - takapäähän on "pakastinarkku" perillepäästessä..
Eihän Rimorilla tulis S3002 varassa talveenlähdettyä, jos kaasutta matkustais.. pidettävä aina päällä. :D
Mitä korjauksia se tarvii?
Mitään ongelmia ei ole aiemmin ollut. Tietty pakkanenkin ollut alle 30. Pannu c6002 EH
-
Mitä korjauksia se tarvii?
Mitään ongelmia ei ole aiemmin ollut. Tietty pakkanenkin ollut alle 30.
Jos koppi, lattia, vesiputket jäässä, eikös kuullosta siltä, että lämppäri vois olla päällä? Harmaa vesistä et maininnu mitää, tai kemssa. No, jos ei niitä kaipaa.. nää on jokaisen valintoja.
-
Siis mitään estettä tai pannun sammumismahdollisuu tta ajon aikana ei ole(jos kaasu ei lopu). Kuten aiemmin sanoin niin joskus ajon aikana pannu meni käytettäessä häiriötilaan.
-
Periaatteessa sen pitäisi toimia ok myös ajaessa. Miten tuo on asennettu ja kummalla puolella autoa, entä ilmanotto/ pakoputki.
Jos ei muuta ole tapahtunut kun pannun sammuminen ja häiriötila joka poistuu uudelleenkäynnistäm ällä en näe syytä olla käyttämättä ajon aikana. Jos tekee tuon toistuvasti kannattaa tutkia tarkemmin.
-
Taitaa kohta vaatia oman aiheen.
Truma on oikealla puolella autoa sängyn alla. Eikös pakoputki ole kaikissa samanlainen, jossa tulo ja poisto kulkee samassa. Putken pää kulkineen kyljessä.
Mutta alan taas pitämään Trumaa päällä ajon aikana jos pakkanen on yli 25 astetta.
Muistelin, että aihetta "Truma ajon aikana pakkasella" on käsitelty aiemminkin, mutta en sitä äkkiseltään löytänyt.
-
Taitaa kohta vaatia oman aiheen.
Truma on oikealla puolella autoa sängyn alla. Eikös pakoputki ole kaikissa samanlainen, jossa tulo ja poisto kulkee samassa. Putken pää kulkineen kyljessä.
Mutta alan taas pitämään Trumaa päällä ajon aikana jos pakkanen on yli 25 astetta.
Muistelin, että aihetta "Truma ajon aikana pakkasella" on käsitelty aiemminkin, mutta en sitä äkkiseltään löytänyt.
Ilman virtaus ongelasta tossa on kysymys.
-
Ilman virtaus ongelasta tossa on kysymys.
Sen takia kyselin asennusta. Oikea puoli on se parempi, mielestäni. Vai tarkoititko lämmitysilman? eikä paloilman
-
Sotketaan soppaa myös vielä lisää. Mulla sama homma solikassa menee häiriötilaan kun lähtee maantienopeuksille. Jotenkin ilmavirtaus sekoittaa primuksen pannun että menee tosiaan vikatilaan. Pohjan alta kun on se läpivirtaus putki johon pakoputki yhtyy niin sen alapäässä on jonkinsortin ilmanohjaus läpän riekale josta en osaa sanoa onko tehtaan jäljiltä.
-
Taitaa kohta vaatia oman aiheen.
Truma on oikealla puolella autoa sängyn alla. Eikös pakoputki ole kaikissa samanlainen, jossa tulo ja poisto kulkee samassa. Putken pää kulkineen kyljessä.
Mutta alan taas pitämään Trumaa päällä ajon aikana jos pakkanen on yli 25 astetta.
Muistelin, että aihetta "Truma ajon aikana pakkasella" on käsitelty aiemminkin, mutta en sitä äkkiseltään löytänyt.
Seinästä kun putki lähtee lämmitintä päin sen pitää nousta n. oman halkaisijansa verran ja pehmeän mutkan kautta laskeutua lämmittimelle. Jos pako/imu auton kyljessä on samalla korkeudella pannun sisäänottoreiän kanssa matkalla putken pitää tehdä mutka ylöspäin, taas sen oman halkaisijansa verran.
Googlettamalla nuo asennusohjeet muistaakseni löytää.
-
Sotketaan soppaa myös vielä lisää. Mulla sama homma solikassa menee häiriötilaan kun lähtee maantienopeuksille. Jotenkin ilmavirtaus sekoittaa primuksen pannun että menee tosiaan vikatilaan. Pohjan alta kun on se läpivirtaus putki johon pakoputki yhtyy niin sen alapäässä on jonkinsortin ilmanohjaus läpän riekale josta en osaa sanoa onko tehtaan jäljiltä.
Mulla ei tee pienellä pakkasella tota, mutta kun on enempi pakkasta se menee vikatilaan.
Sitten kun laittaa kaikki polttimet päälle, niin pysyy kyllä tulilla kovallakin pakkasella ajettaessa.
2-3 poltinta päälle, lämmönsäätö täysille ja pysyy päällä.
Olen tuossa miettinyt pohjana sellaista ilmanohjainta.
-
Sotketaan soppaa myös vielä lisää. Mulla sama homma solikassa menee häiriötilaan kun lähtee maantienopeuksille. Jotenkin ilmavirtaus sekoittaa primuksen pannun että menee tosiaan vikatilaan. Pohjan alta kun on se läpivirtaus putki johon pakoputki yhtyy niin sen alapäässä on jonkinsortin ilmanohjaus läpän riekale josta en osaa sanoa onko tehtaan jäljiltä.
Minä luulen, että sotkemisen sijaan päästään kohta asian ytimeen.
-
Mutta alan taas pitämään Trumaa päällä ajon aikana jos pakkanen on yli 25 astetta.
Meillä on aina Truma päällä jos on pakkasta, ei oikein vedet pysy muuten sulana.
Ja hyvin on päällä pysynyt. Rööri on kuskipuolen seinässä taka-akselin takana.
-
Mulla ei tee pienellä pakkasella tota, mutta kun on enempi pakkasta se menee vikatilaan.
Sitten kun laittaa kaikki polttimet päälle, niin pysyy kyllä tulilla kovallakin pakkasella ajettaessa.
2-3 poltinta päälle, lämmönsäätö täysille ja pysyy päällä.
Olen tuossa miettinyt pohjana sellaista ilmanohjainta.
Ite totesin että primus menee vikatilaan ajossa kun se ei jaksa syttyä uudestaan (kaasu ei löydä hehkutulpalle) johtuen ajoviimasta joka tulee etu luukusta.
2 ja 3 polttimella pysyy hyvin päällä kun vääntää lämmön lähemmäs täyttä hönkää että termari ei katko lämmitystä
-
Meillä on Truma toiminnassa aina viileään aikaan (alle +15) ja termostaatti hoitaa käyttämisen. Ajon ajaksi yleensä pienennän termostaatista lämmön n. 15 asteen lukemaan ja lämmönvaihdin hoitaa sisätilan lämmittämisen. Näin saan maksimaalisen hyödyn lämmönvaihtimesta ja Truma turvaa 15 astetta tarvittaessa, esim. kahvitauoilla, kun auto ei käy.
-
Tuolta löytyy laite millä saadaan selvä missä lämmittää ja miten paljon. Ja myös missä lämpö karkaa sekä kylmäsillat ym. ym.
https://www.tori.fi/uusimaa/FLIR_TG165_lampokamera_31986369.htm?ca=18&w=118
On se hyvä monessa muussakin paikassa.
Itselläni samanlainen. Silloin ei tarvitse turhaan pohtia, kun on selvä kuva.