Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 12.09.2016 kello on 20:10

Otsikko: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 12.09.2016 kello on 20:10
Moikka. Semmonen info vaan että aika luvattoman vähän on tuossa uudessa minikotikulkimessan i sähköpistokkeita. Eli asennushommiin joutuu tämänkin kanssa. Onkos muut tehneet samaa huomiota uudempien autojen kanssa?
Toinen huomio menneeltä keväältä ja kesältä että aika uniikkikappale on toi meidän auto kun ei yhtään samanlaista tullut reisuilla vastaan  :) ja vielä uniikimpaa on seinään Marokossa käsinmaalattu kuva vuodelta 2010...pittääpi ottaa siitä kuva jossain kohtaa ja laittaa tänne.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: seppoko - 12.09.2016 kello on 20:14
Mulla ei ole tainnut olla yhtään autoa, mihin en olisi lisännyt/lisäyttänyt pistorasioita.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: Pohjanperän pappa - 12.09.2016 kello on 20:19
Kyllähän niitä joutuu lisäämään. Molempia 12 v. ja 230 v.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: Mattsonni - 12.09.2016 kello on 21:21
Kun olette lisäillyt 12v-pistokkeita, oletteko laittaneet sulakkeita väliin?Jos kyllä ,niin millaisen? Sähköt voi ilmeisesti ryöstää valaisimien virrasta?
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: seppoko - 12.09.2016 kello on 21:25
Kun olette lisäillyt 12v-pistokkeita, oletteko laittaneet sulakkeita väliin?Jos kyllä ,niin millaisen? Sähköt voi ilmeisesti ryöstää valaisimien virrasta?

Jos valaisimien johdosta ottaa, niin onhan siellä jo sulakkeet. Pitää vaan muistaa paljonko voi kuormittaa.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: Mautoilija - 12.09.2016 kello on 22:03
Kun olette lisäillyt 12v-pistokkeita, oletteko laittaneet sulakkeita väliin?Jos kyllä ,niin millaisen? Sähköt voi ilmeisesti ryöstää valaisimien virrasta?
Rosvoja on ainoastaan vankilassa. Sähköhommissa niitä ei pidä käyttää.
Vedä hupiakulta 2.5 mm kaapeli ja suojaa se 15A:n sulakkeella. Voit kuormittaa sulakkeen kestämällä virralla eikä tarvitse pelätä valosähkön puolesta.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: retkeilijä - 13.09.2016 kello on 10:41
Haaroitin 12V:n pistorasialta liukuovikaapista toisen rasian alas pöydän ääreen. Sulakkeen kokoa en ole edes katsonut. Käytän sitä läppärille 12/20V converterilla ja kännyköiden (USB) lataukseen.

Kaksi 12V:n rasiaa on tuvassa riittävästi. Kojetaulun kahta rasiaa käytän ajaessa kännyköiden (navigaattori) lisäksi akkujen latauksiin 150W inverterillä (läppäri, kamera, partakone).
Näin pysähtyessä kaikki akut ovat täynnä.

230V rasioita on kolme (riittävästi). Automobiili on verkossa vain kotona (lataus, imurointi).

Me kaksi aikuista kulutamme hyvin vähän sähköä. Virtaa riittää omasta takaa   :)
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 17.09.2016 kello on 08:33
Arh..uus kulkine teki temput. Avaimet virtalukossa ja kaikki luukut lukossa. Onneksi ei auto ole käynnissä. Soitin Falcille ja lupasivat tulla yrittään jotain luukkua auki. 200€ 30min ...kyllä osaa firma käyttää hädänalaista hyväksi.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: MattiS - 17.09.2016 kello on 10:13
Terve
Jälkiviisautta mutta nämä viidenkympin vuosimaksulla olevat tiepalvelut sisältää tällaisenkin avun, kannattaa harkita moista. Ainakin Motonet mainostaa omaansa jonka Falck juurikin toteuttaa "4.1 Palveluun oikeuttavat tapahtumat....... avainten jääminen lukitun auton sisään."
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 18.09.2016 kello on 09:50
Aivan sama kävi mielessä mutta jatkossa pidetään kyllä huoli että asunto-osan avain löytyy jostain piilosta sekä vaimon käsilaukusta niinku edellisen kulkineen kanssa toimittiin. Nyt kävi niin että muuton takia auton vara-avain oli Kemijärvellä eikä vaimoni veskassa  :) eikä ketään ollut tuomaan sitä Tornioon.

Terve
Jälkiviisautta mutta nämä viidenkympin vuosimaksulla olevat tiepalvelut sisältää tällaisenkin avun, kannattaa harkita moista. Ainakin Motonet mainostaa omaansa jonka Falck juurikin toteuttaa "4.1 Palveluun oikeuttavat tapahtumat....... avainten jääminen lukitun auton sisään."
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura 2009
Kirjoitti: JPVäisänen - 18.09.2016 kello on 09:54
Onko muuten kellään saman ikäluokan (2009) Ducaton alustassa moottorin tukikumi mennyt? Meinaan vaan kun tuon oman käynnistää niin kuuluu jostain konehuoneen kulmilta pikku kolaus kun auto käynnistyy ja ekana tuli mieleen tukikumi mutta muuten ei kyllä kolausta saa aikaiseksi, ei pakilla eikä eteenpäin.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: reiska14 - 18.09.2016 kello on 15:36
Raskoneellahan ne niitä vaihtaa  :laugh:
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 18.09.2016 kello on 18:18
Joo...vaihtaa kyllä mutta täältä Kemijärveltä on pikkasen pitkä matka...vai taitaa se olla Rovanimelläki Raskone. Ehkä kuitenki vaihdan ite koska ei ole loppupeleissä iso homma  :)

Raskoneellahan ne niitä vaihtaa  :laugh:
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 27.09.2016 kello on 18:12
Euramobiilin omistajat varmaan tietää mikä on tuon punaisen neliön sisällä olevan napin tarkoitus. Edellinen omistaja sanoi ettei toi tee mitään kun siihen ei ole "sitä" asennettu..eli mitä tarkalleen ottaen ei ole asennettu? Manuaali sanoo vain että se on moottorin esilämmitys.

(https://karavaanari.org/kuvat/1474989012.jpg)
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: kimi - 27.09.2016 kello on 18:41
Olisikohan lämmönvaihtimen kiertovesipumpun katkaisija.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 27.09.2016 kello on 19:08
Samaa epäilin minäkin. Nyt kun saisi kaivettua tiedon mihin Eura on suunnitellut lämmönvaihtimen ja pumpun asennettavan niin voisi laittaa itsellekkin. Piuhan pää majailee varmasti jossain niillä paikkeilla  :)

Olisikohan lämmönvaihtimen kiertovesipumpun katkaisija.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 14.10.2016 kello on 17:55
Tarina jatkuu. Hajin auton Rovaniemeltä Sercapilta missä asennettiin Binar 5 -merkkinen lämmitin. Muuten meni reissu hyvin mutta asennuksen jälkeen vakkari rupesi kenkkuilemaan. Se menee päälle vain kun viiksesta vimpaa alaspäin ja nopeutta voi vähentää mutta ei mene päälle kun vipua liikuttaa ylös eikä myöskään vivulla voi nostaa nopeutta. Oliko sitten yhteensattumaa mutta mun veikkaus on että vipu on rikki.
Päädyin kuitenkin tähän lämmönvaihtimen sijaan...katotaan laitanko vielä vaihtimen kaveriksi jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: Oulaa - 15.10.2016 kello on 09:47
Tarina jatkuu. Hajin auton Rovaniemeltä Sercapilta missä asennettiin Binar 5 -merkkinen lämmitin. Muuten meni reissu hyvin mutta asennuksen jälkeen vakkari rupesi kenkkuilemaan. Se menee päälle vain kun viiksesta vimpaa alaspäin ja nopeutta voi vähentää mutta ei mene päälle kun vipua liikuttaa ylös eikä myöskään vivulla voi nostaa nopeutta. Oliko sitten yhteensattumaa mutta mun veikkaus on että vipu on rikki.
Päädyin kuitenkin tähän lämmönvaihtimen sijaan...katotaan laitanko vielä vaihtimen kaveriksi jossain vaiheessa.
Kysy nyt ensin tarvitsiko Sercapin poikain ottaa moottorinohjauksest a töpseleitä irti tai oliko jotain ohjelmoitavaa auton ohjelmissa .
Eikö Set-nappulasta mene päälle ?
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 15.10.2016 kello on 11:44
Ne yritti ettiä vikaa eilen pari tuntia tuloksetta. Ei kuulemma tarvinnu ottaa töpseleitä eikä etes akun kenkää irti. Ohjelmoitavaa ei myöskään pitänyt olla mutta varmistan tuon.
Sain saksalaiselta karavaanarilta, jolla samanlainen auto kuin minulla, vastauksen että vakkari menee päälle myös kun vipua painaa alaspäin joten siellä on joko vakkarin kytkimessä vikaa tai sitten ovat tölvineet jonku piuhan poikki kun ovat vetäneet läpiviennistä kaapelin sisälle.

Kysy nyt ensin tarvitsiko Sercapin poikain ottaa moottorinohjauksest a töpseleitä irti tai oliko jotain ohjelmoitavaa auton ohjelmissa .
Eikö Set-nappulasta mene päälle ?
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.10.2016 kello on 13:20
Jatkampa tähän ketjuun. Auto on lämmittimen asentaneella korjaamolla ja lupasivat laittaa särkemänsä vakinonopeussäätime n kuntoon. Vein vielä mennessäni printin missä oli  ko. laitteen kytkentä jonka sain kaiveltua.
Mutta, mutta....tuo uus lämmitin kertoo kiertävän veden lämpötilan ja se näytti ajossa 76-77C joka minusta on aika matala, ainaki talvikäyttöä ajatellen....mites muilla 2009 Ducato 2,3:sen lämmöt?
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 28.10.2016 kello on 20:23
Nyt on taas auto kunnossa. Olivat löytäneet katkoskohdan ja joku toinenkin johto oli saanut siipeensä muttei ollu poikki.

Ne yritti ettiä vikaa eilen pari tuntia tuloksetta. Ei kuulemma tarvinnu ottaa töpseleitä eikä etes akun kenkää irti. Ohjelmoitavaa ei myöskään pitänyt olla mutta varmistan tuon.
Sain saksalaiselta karavaanarilta, jolla samanlainen auto kuin minulla, vastauksen että vakkari menee päälle myös kun vipua painaa alaspäin joten siellä on joko vakkarin kytkimessä vikaa tai sitten ovat tölvineet jonku piuhan poikki kun ovat vetäneet läpiviennistä kaapelin sisälle.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 30.11.2016 kello on 11:22
Ja jottei elämä olis liian helppoa niin pieleen meni tämänkin kanssa.
Ette voi uskoa kuinka miestä koetellaan oikein urakalla kun ei mikään meinaa mennä niinku pitäis.
Nyt tämä Binari antoi vikakoodia kuukauden seisottamisen jälkeen. Sain lämppärin kuitenkin päälle kun laitoin auton hetkekesi käyntiin. Jotain ilmapuhallin erroria se heitti. No, lämppäri kävi sen 40 min mikä oli asetettu ajaksi niin pamautti seuraavan
koodin 20 mikä tarkottaa taas jotain mutta kaiken tämän ketutuksen aiheuttaa todennäköisesti jää mikä sulatessaan muuttuu vedeksi ja valuu konehuoneeseen ja sitten taas jäätyy jääksi kunnes taas sulaa vedeksi ja menee todennäköisesti väärään paikkaan. Mulla vanha 1992:nen ducatokin piti paremmin vettä ku tämä uus kulkine missä tippasee konehuoneeseen sieltä sun täältä vettä mikä ei varmaankaan ole tarkoitus....kevääl lä ja kesällä aletaan siten tutkimaan miten saatais vesi pysymään pois
konehuoneesta ja menemään muita reittejä maahan. >:D >:( >:D >:( >:D
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: HarriOlavi - 30.11.2016 kello on 11:34
Ja jottei elämä olis liian helppoa niin pieleen meni tämänkin kanssa.
Ette voi uskoa kuinka miestä koetellaan oikein urakalla kun ei mikään meinaa mennä niinku pitäis.
Nyt tämä Binari antoi vikakoodia kuukauden seisottamisen jälkeen. Sain lämppärin kuitenkin päälle kun laitoin auton hetkekesi käyntiin. Jotain ilmapuhallin erroria se heitti. No, lämppäri kävi sen 40 min mikä oli asetettu ajaksi niin pamautti seuraavan
koodin 20 mikä tarkottaa taas jotain mutta kaiken tämän ketutuksen aiheuttaa todennäköisesti jää mikä sulatessaan muuttuu vedeksi ja valuu konehuoneeseen ja sitten taas jäätyy jääksi kunnes taas sulaa vedeksi ja menee todennäköisesti väärään paikkaan. Mulla vanha 1992:nen ducatokin piti paremmin vettä ku tämä uus kulkine missä tippasee konehuoneeseen sieltä sun täältä vettä mikä ei varmaankaan ole tarkoitus....kevääl lä ja kesällä aletaan siten tutkimaan miten saatais vesi pysymään pois
konehuoneesta ja menemään muita reittejä maahan. >:D >:( >:D >:( >:D

Jos oikein ymmärsin, (ymmärrykseni on pääsääntöisesti vaikeaa) niin tuosta veden menemisestä konehuoneeseen oli täällä orkissa jossain keskustelua.? Muistini mukaan keskustelussa todettiin jotain sellaista että jos vesi pääsee hammashihnaan saakka, jäätyy, niin voi aiheuttaa / aiheuttaa mahdollisesti jopa moottoririkon..... toivotaan asian selviävän parhain päin.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 30.11.2016 kello on 11:51
Onneksi auto on kuskinpuolelle kallellaan joten vänkärin puoleen ei vettä ole valunut mutta hyvä tietää...nämä tämmöset pitää näköjään säilyttää katoksessa tai teltassa  :(

Jos oikein ymmärsin, (ymmärrykseni on pääsääntöisesti vaikeaa) niin tuosta veden menemisestä konehuoneeseen oli täällä orkissa jossain keskustelua.? Muistini mukaan keskustelussa todettiin jotain sellaista että jos vesi pääsee hammashihnaan saakka, jäätyy, niin voi aiheuttaa / aiheuttaa mahdollisesti jopa moottoririkon..... toivotaan asian selviävän parhain päin.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: "Masi" - 30.11.2016 kello on 13:06
Onneksi auto on kuskinpuolelle kallellaan joten vänkärin puoleen ei vettä ole valunut mutta hyvä tietää...nämä tämmöset pitää näköjään säilyttää katoksessa tai teltassa  :(
Siinä muovikaukalossa tuulilasin alapuolella on keskellä sauma ja se sauma ei pidä vettä.
Ja toinen on päädyissä olevat reiät, joista veden pitäisi poistu, jotka ovat yleensä tukossa moskasta.
Ja sitten se siitä keskeltä tiputtelee vettä suoraan sähköliitimeen. Ja kohta on ongelmia.
Eli ensi apuna vedenpitävää jeesusteippiä ja sitten kun saa auton lämpimään, niin tiivistemassalla sauma umpeen.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: tsahkali - 30.11.2016 kello on 15:10
Tässä on nyt asia hiukan väärän otsikon alla.
Ei kai se kopan syy ole, jos alustan kanssa on vaikeuksia?   ::)
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 1.12.2016 kello on 14:44
Talvesta, lumisateesta ja lauantaina reissuun lähdöstä johtuen vein auton paikalliselle korjaamolle missä lupasivat tiivistää
vuotokohdat. Jos olis ollu kesä niin olisin tehnyt tosiaan itse.
PS: Ylläpitäjä voi siirtää tähän vuotoon liittyvät pätkät toiseen osioon jos haluaa.

Siinä muovikaukalossa tuulilasin alapuolella on keskellä sauma ja se sauma ei pidä vettä.
Ja toinen on päädyissä olevat reiät, joista veden pitäisi poistu, jotka ovat yleensä tukossa moskasta.
Ja sitten se siitä keskeltä tiputtelee vettä suoraan sähköliitimeen. Ja kohta on ongelmia.
Eli ensi apuna vedenpitävää jeesusteippiä ja sitten kun saa auton lämpimään, niin tiivistemassalla sauma umpeen.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: Ossi66 - 1.12.2016 kello on 14:50
Tässä on nyt asia hiukan väärän otsikon alla.
Ei kai se kopan syy ole, jos alustan kanssa on vaikeuksia?   ::)

Tämä ketju on samasta autosta. Mitä sitä hajoittamaan useampaan.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 2.12.2016 kello on 13:49
Tarina jatkuu. Selvisi että jossain vaiheessa joku on hävittänyt vesikourun päissä olevat poistovesiletkut ja vesi on päässyt niistäkin rei'istä valumaan konehuoneeseen. Nyt korjaamolla tulppasivat ne, koska ei täällä ole saatavilla uusia, mutta se ei poista ongelmaa koska vesi valuu nyt kourun yli ja edelleen pellin alle.
Mitenkähän ne vastaavankorisissa Peugeoteissa ja Citroeneissa on tämä ongelman takaisinkutsussa korjanneet????

vähän edittiä...itellekki muistiin että täällä on jotain ohjeita veden johdattamiseksi muualle kuin kalliisiin moottorin osiin
kuten ECUun etc.
https://themotorhomeyears.blogspot.fi/2013/11/teething-troubles.html

Talvesta, lumisateesta ja lauantaina reissuun lähdöstä johtuen vein auton paikalliselle korjaamolle missä lupasivat tiivistää
vuotokohdat. Jos olis ollu kesä niin olisin tehnyt tosiaan itse.
PS: Ylläpitäjä voi siirtää tähän vuotoon liittyvät pätkät toiseen osioon jos haluaa.
Otsikko: Vs: Eura Mobil Contura
Kirjoitti: JPVäisänen - 6.12.2016 kello on 17:01
Noniin....nyt on ihan ensimmäinen pakkasreissu tehty EM:llä. Pakkanen vaihteli -26:sta nollakeliin. Autossa tarkeni tosi hyvin mutta niinkuin aika moni on todennut että puoli-integroidussa tahtoo keulasta tulla kylmää niin näinhän se on. Ohjaamon ja asunto-osan välissä on topattu kangas vähän hillitsemässä kylmän tuloa joten ihan ei suoraan pääsy kylmä hohkamaan taakse.
Uusi, maahan asti yltävä kokokeulanpeitto on postissa tulossa ja se toivottavasti auttaa etes vähän.
Kaikenkaikkiaan en olisi ikinä uskonu että tuolla pärjää tommosessa pakkasessa joten oli positiivinen yllätys.