Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: Tonsba - 14.08.2016 kello on 21:42
-
Ostimme porukalla matkailuauton eikä ole oikein mitään kokemusta näistä. Sen verran purettu jo että joutuu eristeet, tukipuut ja sisä vanerit uusia. Eli kyselisin vähän kokeneimmalta, mitä eristettä ja mitä vaneria suosittelette ja millä paksuuksilla? Miten näitten kiinnitys siihen alumiinipeltiin tapahtuu, ja täytyykö ne jotenkin saada puristuksiin? Millä liimoilla kiinnitys tehdään, käykö esim tuulilasi liima näihin? Entä voiko näitä hommia tehdä syksy/talviaikaan ulkona kun ei ole talli mahdollisuutta.
-
Iveco Daily tunnetaan paremminkin kuorma/pakettiautona.. ja siis matkailuauton alustana.
Sen matkailukorin merkki kannattaisi paremminkin laittaa esille - kanssasisaria/-veljiä sen perusteella saattaa löytyä.. ja neuvojiakin Thumb
-
Projektit osiossa on paaaljon rojekteja joista kannattaa ekana alotella lueskeleen, löytyy niksit ja pirkat ja olutmerkit... No ainaki hyvin näkee miten hommat suunnilleen kannattaa tehdä.
Pähkinänkuoressa, finnfoam(xps eli suulakepuristettu eriste) tai uretaani eriste 30-50mm, uretaaniliima/liimavaahto tai joku luja 2k liima. Jos on paljon eristeitä vaihdettavana, suosittelen purkamaan pintapellit nätisti pois ja tekeen kaikki isoina elementteinä. Paljon helpompi homma kuin pala kerrallaan.
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
-
Meillä liimana löytyy wurth liima+tiiviste massa sopiiko tähän hommaa. Kuulostaa aika haasteelliselta näin ensikertalaiselle tuo seinä irti kokonaan.
-
Miten olette korjannut kun tossa kopissa ulkoseinän alareunasta tuota peltiä syöpynyt niin että ei lista peitä joka kohtaa
-
Laita kuvia autosta. ;)
-
Täytyy yrittää laittaa. Puhelimella ei oikein onnistu kun liian isoja tiedostoja
-
Onnistuu kun klikkaat tuosta tekstikentän yläpuolella olevasta laatikosta.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1471539715.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1471539771.jpg)
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1471539924.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1471540017.jpg)
Ei tosiaan ole purettu kuin vasta tuosta oven vierestä. Eniten mietityttää kun todennäköisesti tuo lattian ja seinän rajassa oleva puu on varmasti mätä, niin kuinka koppi pysyy kasassa kun ne purkaa pois
-
No nyt on hyvä projekti Thumb ei ainakaan homma heti lopu :D Työn iloa toivotan ja laittelehan kuvia miten homma edistyy.
-
Tosiaan porukalla hommattu eikä kellään aikasempaa kokemusta, mutta tekemällä oppii
-
Oikea asenne.
Täältä löytyy paljon tietoa kun selailet muita projekteja.
-
Kaukaa katottuna luuli, että Matkaajahan tuo - sitte kun klikkas kuvaa, niin omavalmiste, eikö?
Niissä seinä rungon toteutus ihan miten vain - yhellä tutulla mese508 selkään oli tehty rosterista pöksäpuoli ja urenaania tilkkeenä ;D
-
Sen verran tiedetään vasta autosta että runko vm83 ja tuo kori laitettu 90 luvul, eli ilmeisesti on oma valmiste kun tosiaan ihan uus aluevaltaus ja paperit vielä vanhal omistajalla.
-
Sen verran tiedetään vasta autosta että runko vm83
Ilmeisesti pelkkä runko, kun ainakin tuo ohjaamo on -90 luvun Dailystä, noissa vaan on varaosia hommattaessa jonkin verran eroavaisuuksia
-
Sisusta pois ja piuhat jne, ei niitä paljon ole. Jos on märkä niinku näyttäis niin kannattaa ihan suosiolla purkaa kokonaan... Tekee seinät jne kokonaisina elementteinä. Ite purin vain aina märän paikan kerrallaan ja urakka oli melkonen saatikka että olis kovin siistiä tullu. Seinät on tosiaan lattiassa sivusta kiinni, katto ylhäältä ruuvattu seiniin ja siellä ei ole puuta muualla kuin nuissa paikoissa. Lattiassa on sitten vähän enempi puuta. Kalusteiden kiinnityksissä on pelti vanerin alla, kannattaa ottaa mitat niistä jos purkaa kokonaan. Sieltä mistä tapetti irtoaa helposti on märkää...
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
-
Minkä kokoinen kone on sinun Ivecossa.
-
2.8
-
Voiko olla että -83:ssa on 2,8:n kone. Hyttikin näyttää tuoreemmalta. ::)
-
Alusta on vuosimallia 1984, päällirakenteet on tehty autoon jossain -90 luvun tienoilla.
Autoon on uusittu 2000 luvulla kokonaisuudessaan tekniikka, mm. tehdasuusi perä, vaihteisto ja 2,8litrainen turbomoottori. Tekniikalla ajettu vain noin 60tkm. Näin luki myynti ilmoituksessa
-
Tuo koppi on mielestäni -90 luvun autosta. En ymmärrä mikä siihen olisi jätetty -83:sta ja miksi. ::)
-
Tuo koppi on mielestäni -90 luvun autosta. En ymmärrä mikä siihen olisi jätetty -83:sta ja miksi. ::)
Ettei vaan olis vielä vanha kunnon erikoisauto pelkällä dieselverolla ;)
-
Näistä en tiedä, paperit saadaan kuun lopussa tuohon niin katsotaan mitä otteessa lukee
-
Ja eikös se ole hyvä, jos ostos on tuoreempi kuin mitä on ymmärretty. Thumb
-
Joo, olisi vielä säilytetty suojassa eikä sään armoilla niin olisi vähemmän korjattavaa.
-
Joo, olisi vielä säilytetty suojassa eikä sään armoilla niin olisi vähemmän korjattavaa.
Aivan. Mutta kun nämä on tarkoitettu ulkona käytettäväksi. Se näissä kaikissa vanhemmissa kulkimissa on lapsellista, että seinän ja katon liitos kohta on toteutettu ala-arvoisesti. >:(
-
Jaa meidän auto onki erikoisauto/matkailuauto
-
http://www.nettikaravaani.com/iveco/daily/1462330
tuo löytyi
-
Juu sama auto
-
Juu sama auto
Katselin parilta tarvikeosasivulta olisiko tuolla rekisterinumerolla löytynyt jotain, ei löytynyt tietoja. Googlettamalla tuo ilmoitus löytyi
-
Mites tämä kun sanottu että 6 hengelle mut otteessa istumapaikkoja 5, vöitä on 4? Ja sekin eritelty että makuupaikat 4 aikuista ja 1 lapsi
-
http://www.nettikaravaani.com/iveco/daily/1462330
tuo löytyi
Korin kylki, maski, ajovalot, konepelti ei täsmää 1984 Ivecoon. Samanlaiset kuin 1990 Ivecossa.
Nettiautosta löytyy tasan yksi 80-luvun Iveco ja mobile.de toinen, muta tuo auto ei ole sitä vuosikertaa.
Mutta sehän on vaan hyvä.
-
sama perus kori niissä on. keulan pellit vain vaihdettu.
-
sama perus kori niissä on. keulan pellit vain vaihdettu.
Ei mee pelkällä vaihdolla. Katoppa lampun viereistä kulmaa.
-
Ei mee pelkällä vaihdolla. Katoppa lampun viereistä kulmaa.
Entäs kojetaulu. Käyköhän moottorin vaihtokaan sormia napsauttamalla.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1471888541.jpg)
Tossa ohjaamo kuva
-
Ohjaamo näyttää -80 lukulaiselta.
-
Ohjaamo näyttää -80 lukulaiselta.
Joo. On tehty iso muutos tuossa korin ulkonäössä samalla kun tekniikka vaihtunut Thumb
On varmaan ollut sopiva elinluovuttaja kaikilta osilta ;D
-
Kumpaas suosittelette seinille, vaneria vai kovalevyä? Mites onko tukipuilla väliä vai käykö minkälainen puu tahansa
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1472056731.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1472056794.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1472056884.jpg)
Nyt olisi seinästä saatu vähä lisää vanhaa pois, märkää siellä täällä. Mitä ainetta lämmitys putkissa kulkee? Ja sattuuko joku tietää saako tota ulkoseinää ostettua jostain ja minkä hintasta
-
Vaneria, koivuvaneri 4mm varmaan edullisin. On se lujempaa kuin kovalevy eikä pehmene kostuessaan niin paljon. Poppelivaneri on vissiin 3mm tms ja kovaa ja lujaa, mutta hintaki on heti eri sfääreissä. Minä käytin runkopuissa kuivaa mäntyä jonka huonekaluseppä sirkkelöi sopiviksi soiroiksi. Penosil uretaaniliimavaahto a muutama pullo ens alkuun ja pistooli siihen niin pääsee alkuun.
Netticaravaanissa tai nettivaraosassa oli myynnissä tuota pintapeltiä. Toki kuulavasaroitua löytyy ihan metallitavaraa myyvistä liikkeistäki.
-
Ei mee pelkällä vaihdolla. Katoppa lampun viereistä kulmaa.
sattui vaan tulemaan video vastaa. https://www.youtube.com/watch?v=s_kbxBsJqOc . ei se ole iso työ.
-
Laitatteko nuo runkopuut kans seinää kiinni tuolla uretaaniliimalla
-
Kaikki kiinni kaikkiin, eli joka väliin liimaa.
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
-
Yritin kaivella tietoja mut eipä löydy. Eli otteeseen merkattu mitä kaikkea sisällä on, niin pitääkö sillon kyseiset hyllyt ja muut laittaa takaisin? Taas on purkutyöt edenneet taitaa kaikki mennä vaihtoon. Millä pystyy paikkaamaan pienet reijät ulkopelleistä?
(https://karavaanari.org/kuvat/1472549041.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1472549075.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1472549088.jpg)
-
Tuossa keskustelua pikkureikien paikkaamisesta
https://karavaanari.org/index.php/topic,14409.15.html
-
Joko on purettu kokonaan?
Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
-
Lattiasta saatu kaikki irti,mutta pohjalevyt vielä paikoillaan. ilmeisesti vaihdetaan seinät kokonaan kun on niin huonossa kunnossa ulkoseinä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1474866708.jpg)
-
Iso suora pöytä ja käyttää vanhaa seinää sapluunana niin tulee just eikä melkeen.
-
Lattiasta saatu kaikki irti,mutta pohjalevyt vielä paikoillaan. ilmeisesti vaihdetaan seinät kokonaan kun on niin huonossa kunnossa ulkoseinä.
..
Taitaa tulla iso Projekti (vähintäänkin iso alkukirjain) - motivaatiota riittää?
Itellä tulis mieleen tuossa vaiheessa, paljonkos maksaisi uudempi alustakin, mutta eihän sitä harrastuksissa tunteja lasketa kun ei myyntiin tehdä..
-
Tuli vähän isompi kun oletettiin, mut kiva kokeilla ekaa kertaa asuntoauton kunnostusta. Mites tuli mieleen et pitääkö tuo päällimmäinen lattia olla jotain koivuvaneria? Eikös filmivaneri olisi parempi vaihtoehto kastumisen kannalta?
-
Muovimattohan päälle todennäkösesti tulee ettei sillä merkitystä niin ole. Filmivaneri/maatilavaneri tms on huono tarttumaan mihinkään liimoilla. Koivuvaneri 4mm pohjalle, 50mm tms eriste väliin ja päälle 6mm koivuvaneri, uretaanilla/uretaaniliimalla tai jollain 2k liimalla kiinni niin pysyy. Käytin itse 1k lattialiimaa monin paikoin, siinä ei oikein lujuus riitä tällasiin. On hiukan irtoillut liimaukset jännityksessä olevissa paikoissa ja jouduin uretaanilla korjaamaan niitä.
-
Jotenki minulle on jäänyt huonomaku koivuvanerista kosteuden kanssa - mieluummin havuvaneria. Vaatii kait paksuutta vähän enempi samaan lujuutee, mutta ei paino kait kuitenkaan nouse. Lämmöneristävyys parempi. Kaikista kylmintä (=lämpöä johtavaa) kait se tumma filmivaneri..
-
Nykyinen lattia on tehty niin että alin levy 12mm filmivaneri sit 40mm styroksi ja päällä oli 12mm koivuvaneri siihe liimattu matto
-
^
Vaikuttaa tuhlailulta ja turhalta painolta tuo alin 12mm. Sen tehtävähän ei ole muutakuin suojata eristeitä ja niiden välisiä kantavia rakenteita. Päälimmäinen vanerihan kantaa astujan painon..
Johonkin suuntaan kosteuden pitäisi poistua välistä (hengittää), jota sinne varmasti pääsee. Siksi filmi pohjalla tekee siitä vähän kuin uima-altaan..
-
Tyhjääpä sinne painoa tekee kun tuo 4mm+6mm sandwich on jo niin luja paketti ettei mitään enempää tarvi, ellei sitten ole tarkoitus jotain raskaita tavaroita lattialla pyöritellä. Silloinkin riitänee kun päälivanerin paksuutta lisätään muutama milli. Finnfoam tai yleensäkkin joku lujempi xps/uretaani eriste välissä lisää rakenteen lujuutta huomattavasti verrattuna perinteiseen styroksiin(eps).
-
En tiedä onko sen takia tehty noin, kun ei ole laitettu lattiaan kuin 5 rimaa poikittain ja ne on pultattu alustaan kiinni. Enimmillään rimojen väli on 90cm
-
30mm laudat on matkaajassa poikittain rakenteen sisällä. Ruuvattu aina palkin kohdalta muutamalla itseporautuvalla uppokantaruuvilla kiinni. Yhteensä taisi olla viisi tai kuusi poikkitukea.
-
Tuossa oli 30x45 palkkeja sen filmivanerin päällä ja jokaisessa palkissa kaksi 12mm pulttia
-
Kertokaapa viisaammat mistä kysellä Uudenmaan alueella tuohon uutta peltiä? Yhdestä liikkeestä kysyttiin ja hinnaksi tuli sivuseinille ja takaseinälle 1000e kuulostaa ylihintaiselta
-
Kertokaapa viisaammat mistä kysellä Uudenmaan alueella tuohon uutta peltiä? Yhdestä liikkeestä kysyttiin ja hinnaksi tuli sivuseinille ja takaseinälle 1000e kuulostaa ylihintaiselta
Ei minusta. Kyseessä on sentään marginaalituote....
-
herätellään tätäkin taas kun alkaa kevät koittaa, mietittiin jätkien kanssa jos tekisimmekin autosta ns festariauton vaan,eli ei mitään vessoja tai keittolevyjä jne. pitääkö olla niin että tuolit missä matkustajat istuu niin niistä pitää muodostua tämä sänky,vai voiko esim taakse tehdä u:n muotoisen sohvan ja siihen alaslaskettava pöytä?
-
herätellään tätäkin taas kun alkaa kevät koittaa, mietittiin jätkien kanssa jos tekisimmekin autosta ns festariauton vaan,eli ei mitään vessoja tai keittolevyjä jne.
Matkailuautoista on selvät määräykset, mm keittomahdollisuus. ..
-
mutta trafin sivuillahan luki että voi korvata mikrolla
-
mutta trafin sivuillahan luki että voi korvata mikrolla
Niinpäs näkyy.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194589/dcdd82e4389cef3061ce8663952b7465/21985-Matkailuauto-ohje_2016.pdf
2.3 Keittomahdollisuus
Majoitustilassa tulee olla keittomahdollisuus. Keittolevyn tulee olla kiinteästi asennettu, ajoneuvokäyttöön sopiva sekä sisäkäyttöön tarkoitettu. Keittolevy on asennettava siten, että se on käyttäjälle turvallinen eikä aiheuta palovaaraa ympäröiville rakenteille. Keittolevyn sähkö- tai kaasuliitäntöjen tulee olla niitä koskevien vaatimusten mukaiset ja kiinteästi ajoneuvoon asennetut. Vaihtoehtoisena keittomahdollisuute na voidaan hyväksyä myös ajoneuvoon kiinteästi asennettu mikroaaltouuni.
Tuo kannattaa myös huomioida kun muuntelee.
3. Soveltaminen jo matkailuautoksi hyväksyttyihin ajoneuvoihin
Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnä ssä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastu ksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat.