Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu kotimaassa => Aiheen aloitti: takapiru - 15.06.2016 kello on 10:10
-
Ohjeita leiriytymiseen
http://yle.fi/uutiset/missa_matkailuautolla_saa_yopya__ja_muita_muistutuksia_kesan_karavaanareille/8955219
Olkaahan siivosti sitten :o
-
Yöpyminen ajoneuvon sisätiloissa on kuitenkin sallittua käytännössä missä vain, edellyttäen, että sitä ei ole erikseen kielletty, eikä siitä ei aiheudu haittaa ulkopuolisille.
– Jos esimerkiksi kuljettaja tarvitsee lepoa se on tietenkin täysin sallittua.
Kas kummaa, Piilonen puhuu asiaa! Thumb
-
Tampereen keskustassa on Hämpin pysäköintiluola, jossa yöpyminen olisi muka kielletty:
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/231804-p-hampissa-olisi-neljan-euron-yopymispaikka
Onkohan näin? Mikään varsinainen määräys ei kiellä autossa nukkumista.
-
Tampereen keskustassa on Hämpin pysäköintiluola, jossa yöpyminen olisi muka kielletty:
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/231804-p-hampissa-olisi-neljan-euron-yopymispaikka
Onkohan näin? Mikään varsinainen määräys ei kiellä autossa nukkumista.
Eihän sitä nyt parkkihalliin voi mennä nukkumaan. Aika mielenkiintoista, että joku edes keksii tuollaisen.
-
Eihän sitä nyt parkkihalliin voi mennä nukkumaan. Aika mielenkiintoista, että joku edes keksii tuollaisen.
Onhan se nyt huomattavasti käytännöllisempi paikka kuin esimerkiksi huoltoaseman piha tai vaikkapa leirintäalue jossakin hevonkuusikossa. Ollaan ydinkeskustassa palveluiden äärellä ja ympäri vuoden on täysi kesäkeli.
-
Onhan se nyt huomattavasti käytännöllisempi paikka kuin esimerkiksi huoltoaseman piha tai vaikkapa leirintäalue jossakin hevonkuusikossa. Ollaan ydinkeskustassa palveluiden äärellä ja ympäri vuoden on täysi kesäkeli.
Onhan se käytännöllinen ja hyvä paikka jättää auto siksi aikaa kun on kaupungilla itse. Mutta ajatuskin yöpymisestä parkkihallissa tuntuu todella oudolta.
Toisaalta aika monta matkaparkkia saisi jos kunnat ja yritykset piirtäisivät parkkipaikat hylättyihin tehdas ja muihin rakennuksiin, kehitetään ensimmäinen sisätilaleirintäalu everkko.
-
Toisaalta aika monta matkaparkkia saisi jos kunnat ja yritykset piirtäisivät parkkipaikat hylättyihin tehdas ja muihin rakennuksiin, kehitetään ensimmäinen sisätilaleirintäalu everkko.
Tässä olisi liikeideaa. Keskustoilla on oma vetovoimansa, mutta matkaparkit niissä ovat harvassa. Suuremmissa kaupungeissa ei yöpymispaikkaa tahdo löytää alle kymmenen kilometrin säteellä keskustasta.
-
Eihän sitä nyt parkkihalliin voi mennä nukkumaan. Aika mielenkiintoista, että joku edes keksii tuollaisen.
Entä jos olen ollu aamupuoleen kaupungilla ja hieman nauttinut väkevämpää. Kun palaan autolle ja päätän huilata muutaman tunnin. Mitenkähän tuo pitäs hoitaa.
-
Piilonen muistuttaa, että leiriytyminen on sallittua vain erillisillä leirintäalueilla tai maanomistajan luvalla.
Piilonen mainitsee kyllä jokamiehenoikeudet mutta ei sitä että ne oikeus lyhytaikaiseen leirintään jmo:n takaamana on. Jos maastossa on ajokelpoinen tie, ei maastoliikennelakia kaan tule rikotuksi.
-
Eihän sitä nyt parkkihalliin voi mennä nukkumaan. Aika mielenkiintoista, että joku edes keksii tuollaisen.
Jos ymmärsin oikein, kun kieli ei ollut suomea eikä savoa, niin Monacossa on Stellplatz parkkihallissa. Kai siellä saa nukkua?
-
Nyrkkisääntönä on, että Suomessa B-kortilla asuntovaunua vedettäessä tai asuntoautoa ajettaessa ajoneuvoyhdistelmän paino ei saa ylittää 3500:tä kiloa. Vetoauton tulee lisäksi olla painavampi kuin vedettävän vaunun.
Melkein oikein.
Mitään "vetoauton oltava painavampi kuin vedettävän" määräyksiä ei ole enää. Poistuivat 2013 ajokorttiuudistukse n yhteydessä.
Ja jos B-kortin vaativalla veoautolla vedetään vedettävää, jonka kokonaismassa on maksimissaan 750 kg, oli siinä jarrut tai ei, niin yhdistelmän kokonaismassa saa olla B-kortilla 4250 kg.
-
Jos ymmärsin oikein, kun kieli ei ollut suomea eikä savoa, niin Monacossa on Stellplatz parkkihallissa. Kai siellä saa nukkua?
www.campercontact.com>monaco
-
Melkein oikein.
Mitään "vetoauton oltava painavampi kuin vedettävän" määräyksiä ei ole enää. Poistuivat 2013 ajokorttiuudistukse n yhteydessä.
Ja jos B-kortin vaativalla veoautolla vedetään vedettävää, jonka kokonaismassa on maksimissaan 750 kg, oli siinä jarrut tai ei, niin yhdistelmän kokonaismassa saa olla B-kortilla 4250 kg.
Tämä pykälä myös vuodelta 2013
"jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia"
-
Piilonen mainitsee kyllä jokamiehenoikeudet mutta ei sitä että ne oikeus lyhytaikaiseen leirintään jmo:n takaamana on. Jos maastossa on ajokelpoinen tie, ei maastoliikennelakia kaan tule rikotuksi.
Ei tuo liity jokamiehen oikeuksiin, se on pysäköintiä kun kyseessä on tienpohjaksi luettava alue.
-
Tälläkin reissulla on tähään mennessä yövytty karavaanareille osoitetussa parkkiruudussa, jossa aikarajoitus oli 24 tuntia. Matkaparkissa (maksuton), ja vapaaparkeissa. Tilaa on vielä ollut ruhtinaallisesti. Yleensä olemme olleet ainoana paikalla. Tänä yönä on seurana yksi enlesmannien auto, yksi sakujen auto ja suomalainen meidän lisäksemme.
-
Ei tuo liity jokamiehen oikeuksiin, se on pysäköintiä kun kyseessä on tienpohjaksi luettava alue.
Pysäköinti muuttuu leiriytymiseksi kun maassa on muutakin kuin 4 kpl renkaita. Retkituolikin riittää.
-
Pysäköinti muuttuu leiriytymiseksi kun maassa on muutakin kuin 4 kpl renkaita. Retkituolikin riittää.
Meillä voi olla pysäköitäessä maassa 7 rengasta, neljä jalkaa, porrasjakkara ja isännän kengät, eikä se ole leiriytymistä. ;D
-
Pysäköinti muuttuu leiriytymiseksi kun maassa on muutakin kuin 4 kpl renkaita. Retkituolikin riittää.
en ymmärrä mitä tällä pilkun viilaamisella oikein haetaan? kyllä normaalilla järjen juoksulla varustettu ihminen tajuaa missä mikäkin on suotavaa.
-
en ymmärrä mitä tällä pilkun viilaamisella oikein haetaan? kyllä normaalilla järjen juoksulla varustettu ihminen tajuaa missä mikäkin on suotavaa.
Niinhän sitä luulisi. Tuossa alenpana on lainaus kirjoituksestani 17.6.2016. Jatkona siihen voin kertoa, että aamulla sakut olivat viritelleet markiisin auki viereisen parkkiruudun päälle. Oli hulppeat lepotuolit, pöytä ja grilli käytössä auton vierellä. Siinä paistattelivat päivää, kun saavuimme tutustumiskierrokse ltamme takaisin omalle autolle. Totuuden nimissä on sanottava, että parkkipaikka oli iso, ja tyhjiä parkkiruutuja oli moninkertaisesti enemmän kuin pysäköityjä autoja.
Tälläkin reissulla on tähään mennessä yövytty karavaanareille osoitetussa parkkiruudussa, jossa aikarajoitus oli 24 tuntia. Matkaparkissa (maksuton), ja vapaaparkeissa. Tilaa on vielä ollut ruhtinaallisesti. Yleensä olemme olleet ainoana paikalla. Tänä yönä on seurana yksi enlesmannien auto, yksi sakujen auto ja suomalainen meidän lisäksemme.
Olemme käyneet jo yöpymässä yhdellä SFC jäsenalueellakin, tämän matkan aikana.
-
et sitten soittanut poliiseja paikalle? :)
-
Meillä voi olla pysäköitäessä maassa 7 rengasta, neljä jalkaa, porrasjakkara ja isännän kengät, eikä se ole leiriytymistä. ;D
Neljä jalkaa. Jos vaunun takajalat ja isännän jalat ovat tukevati maassa, ei leirytyminen ole kyseessä. Mutta jos em. kengät ovat tyhjät, ja isäntä vaunussa, silloin on selvästikin epäselvempi tilanne. ;D
Kyseessä saattaa olla vain päiväkahvit ;)
Jalat on pidettävä tukevasti maassa tässäkin asiassa.
-
Eilen, Kaukajärven uimarannalla, matkailuauto parkissa n.10m päässä rannasta.
Paikalla, ajokielto, pysäköintikielto.
Härmälän leirintäalueelle vajaa 10km matka, jossa pääsee luvallisesti parkkiin rantaa.
Nämä idiootit leimaavat kaikki matkailukulkijat >:(
-
Sama meillä täällä Strömman kanavalla jossa kyltit kieltävät leiriytymisen ja silti sitkeästi on a-autoilijoita silloin tällöin lyöneet leirin.Minua ei haittaa mutta naapurini on kettuuntunut kun paskovat hänen tontilleen. Et silleen.... t migel
-
Sama meillä täällä Strömman kanavalla jossa kyltit kieltävät leiriytymisen ja silti sitkeästi on a-autoilijoita silloin tällöin lyöneet leirin.Minua ei haittaa mutta naapurini on kettuuntunut kun paskovat hänen tontilleen. Et silleen.... t migel
No, montako päivää siinä ovat olleet 'leirissä'?
Jos jonnekin pysähdyn välipalalle ja syön sen ulkona, se ei muutu leiriytymiseksi.
Tai jos aamulla juonkin kahvini ulkona, olenko yllättäen ollutkin leiriytyneenä, vaikka illalla pitikin vain pysähtyä nukkumaan?
-
Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus. Mistä minä tiedän montako päivää ja ketä on kyseessä kun ei kiinnosta.
Asian ydinhän oli se että jotkut ei välitä säännöistä ja sillä siisti. Kyllä tällä saitilla osataan jo vääntää joka asiasta.Noh,niin suomalaista. t migel Thumbd
-
en ymmärrä mitä tällä pilkun viilaamisella oikein haetaan? kyllä normaalilla järjen juoksulla varustettu ihminen tajuaa missä mikäkin on suotavaa.
On paikkoja missä leiriytyminen on kiellettyä mutta pysäköinti sallittua. Ja pysäköidyssä ajoneuvossa saa yöpyä. Useat käsittävät aina matkailuajoneuvon pysäköinnin leiriytymineksi. Jopa pysäköinnintarkasta jissakin on tietämättömiä. M-ajoneuvon kuljettajan on hyvä tietää pysäköinnin ja leiriytymisen ero.
-
On paikkoja missä leiriytyminen on kiellettyä mutta pysäköinti sallittua. Ja pysäköidyssä ajoneuvossa saa yöpyä.
Noinhan se suurinpiirtein on kun on pakko levätä. On itsestään selvää, että liikennemerkkien ja kieltotaulujen rajoituksia pitää noudattaa.
Ei myöskään sitä köntsää mennä vääntämään kenenkään tontille. On hieman eri asia tehdä tarpeensa metsäisellä- tai erämaa-alueella. Lapio mukaan ja tuotos piiloon, siitä tykkää luontokin.
-
Noinhan se suurinpiirtein on kun on pakko levätä.
Mistä tuo sanonta pakko levätä oikein tulee...
Minusta sitä saa levätä oli pakko, tai ei. Mulla useinkaan ei ole pakko, mutta lepään kumminkin. :)
-
Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus. Mistä minä tiedän montako päivää ja ketä on kyseessä kun ei kiinnosta.
Asian ydinhän oli se että jotkut ei välitä säännöistä ja sillä siisti. Kyllä tällä saitilla osataan jo vääntää joka asiasta.Noh,niin suomalaista. t migel Thumbd
Rauhallisesti.... Kun kerran sanoit, että 'lyöneet leirin', niin kysyin, että kauankos ovat olleet kun leiriytymisestä puhut. Vai oliko esson baarin juttuja?
Se, että käydään jonkun pihassa paskalla, on toinen asia ja siellä todennäköisesti on käynyt joku muu, kuin matkailukulkimella liikkuva.
-
Mistä tuo sanonta pakko levätä oikein tulee...
Minusta sitä saa levätä oli pakko, tai ei. Mulla useinkaan ei ole pakko, mutta lepään kumminkin. :)
Tulee varmaan siitä, kun väsyneenä ei lain mukaan saa ajaa.
Ammattiliikenteessä hän se on ihan laissa, se pakko. Siksi joillain levikkeillä olevat aikarajoitukset ovat kyllä laillisuuden rajoilla.
-
Mistä tuo sanonta pakko levätä oikein tulee...
Minusta sitä saa levätä oli pakko, tai ei. Mulla useinkaan ei ole pakko, mutta lepään kumminkin. :)
Laki määrittelee että väsyneenä ei saa ajaa, silloin viimeistään on pakko levätä kun ensimmäiset väsymyksen merkit tuntuvat tai näkyvät, mieluummin kuitenkin ennen jos lakia haluaa noudattaa.
Jokaisen kuljettajan on tunnettava rajansa. Yleisin virhe on, että pyritään jatkamaan ajamista vaikka keho jo antaisi merkkejä levontarpeesta.
-
Laki määrittelee että väsyneenä ei saa ajaa, silloin viimeistään on pakko levätä kun ensimmäiset väsymyksen merkit tuntuvat tai näkyvät, mieluummin kuitenkin ennen jos lakia haluaa noudattaa.
Jokaisen kuljettajan on tunnettava rajansa. Yleisin virhe on, että pyritään jatkamaan ajamista vaikka keho jo antaisi merkkejä levontarpeesta.
Joo, joo... :)
Kyllähän mä tuon tiedän. Rahtikoneella kun ajan, niin on pakko levätä, vaikka ei siltä tuntuisikaan. Välillä taas on pakko ajaa, vaikka väsyttäisi.
Ei kun sitä mä vaan itsekseni mietin, että onko jossain pykälässä oikein sanottu, että pitää olla pakko. Kyllä mun mielestä se on ihan yksi lysti. Joskus on vain kiva ottaa vaikka päikkärit.
-
Joo, joo... :)
Kyllähän mä tuon tiedän. Rahtikoneella kun ajan, niin on pakko levätä, vaikka ei siltä tuntuisikaan. Välillä taas on pakko ajaa, vaikka väsyttäisi.
Ei kun sitä mä vaan itsekseni mietin, että onko jossain pykälässä oikein sanottu, että pitää olla pakko. Kyllä mun mielestä se on ihan yksi lysti. Joskus on vain kiva ottaa vaikka päikkärit.
Ajappa jokunen vuosillsää,niin tiedät mitä pakollinen tauko tietää!Ja ole jatkuvasti virkavallanalla!33V tienpäällä!
-
Ei kun sitä mä vaan itsekseni mietin, että onko jossain pykälässä oikein sanottu, että pitää olla pakko.
Laissa harvoin toistetaan samaa asiaa eri sanamuodoilla.
-
Ajappa jokunen vuosillsää,niin tiedät mitä pakollinen tauko tietää!Ja ole jatkuvasti virkavallanalla!33V tienpäällä!
Tämä toteamus ei valitettavasti mulle oikein auennut..
Mitä minun pitäisi tietää ja kuinka monta vuotta vielä? Vasta 40 vuotta tien päällä.
-
"Tieliikennelaki kieltää liian väsyneenä ajamisen, mutta mitään tarkkaa mittatikkua rajan mittaamiseen ei ole. Niinpä rangaistuksia jaetaan vain ilmiselvissä tapauksissa. " Lähde:Yle, Liikenneturvan kysely.
Siispä pakkoa lepäämiseen ei ole mutta vahva suositus Thumb Thumb Thumb Paitsi ammattikuljettajill a , joiden piirturit kertovat milloin olet väsynyt ;)
Edit: Sori kun poikkeaa aloittajan aiheesta.
-
"Tieliikennelaki kieltää liian väsyneenä ajamisen, mutta mitään tarkkaa mittatikkua rajan mittaamiseen ei ole. Niinpä rangaistuksia jaetaan vain ilmiselvissä tapauksissa. " Lähde:Yle, Liikenneturvan kysely.
Siispä pakkoa lepäämiseen ei ole mutta vahva suositus Thumb Thumb Thumb Paitsi ammattikuljettajill a , joiden piirturit kertovat milloin olet väsynyt ;)
Edit: Sori kun poikkeaa aloittajan aiheesta.
Puhut asiaa Thumb
-
Paitsi ammattikuljettajill a , joiden piirturit kertovat milloin olet väsynyt ;)
Eihän se sitä kerro, se kertoo milloin sinun viimeistään on levättävä ettet aja väsyneenä.
Lakiteksti on yksiselitteinen, vaikka sitä ei valvomaan pystytäkkään. Se on tehty ilmeisesti sitä silmälläpitäen, että lakia ei tarvitse muuttaa kun valvontalaitteet todennäköisesti tulevat pakollisiksi tulevaisuudessa.
-
Eihän se sitä kerro, se kertoo milloin sinun viimeistään on levättävä ettet aja väsyneenä.
Lakiteksti on yksiselitteinen, vaikka sitä ei valvomaan pystytäkkään. Se on tehty ilmeisesti sitä silmälläpitäen, että lakia ei tarvitse muuttaa kun valvontalaitteet todennäköisesti tulevat pakollisiksi tulevaisuudessa.
Huomasit varmaan hymiön jonka silmä vilkkuu, eli lauseke sisältää sitä sarkasmia jolla kuljettajat pakotetaan
lepäämään kun kone niin käskee. Vaikka todellisuudessa jokainen kuljettaja EI ole tuolloin levon tarpeessa.
Mutta laki on laki ja sitä on syytä noudattaa. Thumb
-
Valvonta laitteehan on ollut käytössä jo yli 25 vuotta pakollisena.
Ja nykyinen digi on aika vaikea huijattava. Ja ajo- ja lepo-aika lakihan on tuona aikana muuttunut jo monesti.
Eikä siellä ajo- ja lepo-aika laissa ei ole sanaa pakottava tai pakko. ;)
-
Valvonta laitteehan on ollut käytössä jo yli 25 vuotta pakollisena.
Ja nykyinen digi on aika vaikea huijattava. Ja ajo- ja lepo-aika lakihan on tuona aikana muuttunut jo monesti.
Eikä siellä ajo- ja lepo-aika laissa ei ole sanaa pakottava tai pakko. ;)
Aivan. Nykyään siihen on vain niin paljon enemmän kiinnitetty huomioita ja tosiaan tuo digitaalinen
ajonseuranta on hiukan vaikeampi eksyttää. Pakkolakeja on aika vähän, koska ne ei tahdo toimia kun
luotettaan ihmisten ymmärrykseen :)
-
Eikö tuo laki ole aina sama kuin pakko. :) Harvemmin sen noudattaminen on vapaaehtoista.
Tarkoitin noita kuljettajan vireystilaa valvovia laitteita, aikanaan ne varmasti tulee.
-
^
Aaa, just niin Thumb Kyllä ne tulee ja paljon muutakin valvontaa,luulen minä.
Juristi kaverin kanssa kerran keskusteltiin lainhengestä ja pakosta. Oli mielenkiintoinen
keskustelu. Harmi kun en kaikkea muista ja syytän siitä hyvää whiskyä :laugh: