Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Moppc - 3.06.2016 kello on 19:40
-
Kone käyntiin ja menoksi. Mutta... Bang! Kone käy, latausvalo syttyy; ajatus on että hihna poikki. Vaan eipä ole hihnat (kumpikaan) poikki vaan yksi hihnojen kulusta vastaava hihnapyörä aivan holtiton ja tietenkin molemmat hihnat löysällä.
Kysymys kuuluu Transiteista enemmän tietäville: minkähän asteisesta vauriosta mahtaa olla kyse? Löysälle, selvästi irti, kääntynyt hihnapyörä on edestä pellin alle katsottuna alimmainen, noin 12-15 cm halkaisijaltaan.
Koneella ajettu 120 tkm. Määräaikoina merkkiliikkeessä huollettu ja hihnatkin tarkistettu viime huollon yhteydessä alta 500 km sitten.
-
Kone käyntiin ja menoksi. Mutta... Bang! Kone käy, latausvalo syttyy; ajatus on että hihna poikki. Vaan eipä ole hihnat (kumpikaan) poikki vaan yksi hihnojen kulusta vastaava hihnapyörä aivan holtiton ja tietenkin molemmat hihnat löysällä.
Kysymys kuuluu Transiteista enemmän tietäville: minkähän asteisesta vauriosta mahtaa olla kyse? Löysälle, selvästi irti, kääntynyt hihnapyörä on edestä pellin alle katsottuna alimmainen, noin 12-15 cm halkaisijaltaan.
Koneella ajettu 120 tkm. Määräaikoina merkkiliikkeessä huollettu ja hihnatkin tarkistettu viime huollon yhteydessä alta 500 km sitten.
en just sitä ransiittosta tunne , mutta kuulostas ett kampiakselin hihnapyörä irronnut vulkanoinista ja tarkottaa ett kaupasta uus ja vaihtoon... ihan yleinen vika jossain muussa automerkissä
-
en just sitä ransiittosta tunne , mutta kuulostas ett kampiakselin hihnapyörä irronnut vulkanoinista ja tarkottaa ett kaupasta uus ja vaihtoon... ihan yleinen vika jossain muussa automerkissä
On pimee ja tulin saunasta, joten en enää viitsi könytä pellin alle...
Mutta arvaus tuntuu oikealta, koska sillä pitkällä hihnalla on kiristäjä ja lyhyempi vedetään väkisin päälle.
Kuinka monella muuten on varahihna ja vaihtotyökalu mukana? Vaikka olisikin 'Karavaaniturva'.
-
Kuinka monella muuten on varahihna ja vaihtotyökalu mukana? Vaikka olisikin 'Karavaaniturva'.
Minulla. Vaihdoin hihnan viime vuonna ja jätin hyväkuntoisen vanhan varalle.
-
Pohjalevy kun on paikallaan, niin eipä sinne alas näe... :(
Se pyörän keskiö lienee kuiteskin vaurioitunut, jos tehostajan hihnakin on löysällä. Kumma että pyörä on tallessa.
-
Sen verran syö miestä, että ajattelin katsoa seuraavan kerran aikaisintaan maanantaina pellin alle. Täs välillä otan viinaa, vähän. :D
(https://karavaanari.org/kuvat/1465055535.jpg)
Molemmat hihnat on löysällä. Alin hihnapyörä käytännössä irti (ehkä osittain vielä kiinni) mutta mitään vetoa ei ole hihnoissa. Kertokaas mitä kaikkea ikävää voi nyt olla odotettavissa, jos otan nuo hihnat poies ja vaan kylmästi köröttelen tuonne Seinäjoen korjaamolle abouttia vajaa 100 km? Lataus ei toimi, ohjaus on "hieman" jäykkä jne. mutta meneekö jotain varmasti *aska*si?
Onneksi en ostanut lauttalippuja heti ensi viikoksi.
-
En tiedä tarkkaan, mutta älä köröttele vaan hinaa. Kaveri hajotti vasta vanhan ML Mersun koneen köröttelemällä 15 km ilman hihnaa.
-
elähä köröttele .. ellen väärin muista nii ransiittoksessa on vesipumppu sill pitemmällä hihnalla.
Jos peukaloei iha keskellä kämmentä nii se hihna pyörän irrotus ei oo kauheen iso homma ja tarvike liikkeestä ...
-
Karavaanarin, Autoliiton tai vakuutusyhtiön hinauspalvelu on tuossa tapauksessa oiva jos sellaisen omaa. AL muistaakseni hakee jopa kotipihalta, nuo muut saattaa vaatia että ajat lähimmälle tielle sen auton ja se menee rikki siinä
-
Ei se varmaan iso homma ole, katso nyt ainakin enste. Sen hihnatyökalun tarvii, maksaa satasen kieppeillä.
Vaan tässä kone:
(https://karavaanari.org/kuvat/1465062046.jpg)
Ei näy vesipumppua.
-
siinäköon jonäinhienoja uuskone :D .Tolla koneellahan kestää ajellailman apulaitehihnaa koska vesipumppu on jakohihnan varassa, eli huoletta pystyy siirtään kun ottaa remmit pois ja kattoo ettei se irtoosa saa mitään vahinkoo aikaan
-
Tolla koneellahan kestää ajellailman apulaitehihnaa koska vesipumppu on jakohihnan varassa
Siin on ketju...
-
Siin on ketju...
no ketjun varass sitte... kerta ei oo apulaiteremmillä
-
Voi olla pikaisen jäykkä ohjaus kun tehostin ei toimi ja öljyt vääntää vastaan...
-
Hihnapyörän limppu kopsahti maahan kun riivin nuo hihnat pois tieltä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1465196106.jpg)
Mollukka on kaksiosainen, josta tärinänvaimentimena toimiva kumivulkanointi on pettänyt, kuten Rölli osasikin jo arvioida. Tokkopa tuolla mitään muita irto-osia on, joten suunnitelma on saada se ajamalla pajalle. Kyselen vielä heiltäkin hieman näkökulmaa nyt kun hihnapyörän jämä on kokonaan irti. Alustavasti varoiteltiin ajamasta jos se olisi vielä osittain kiinni, sillä voi hetkuessaan kolistella muita moottorin osaa/seinämiä rikki.
-
Kappas pirua..... Miten leveä on se kumiosa ja näkyykö siinä mitään kummallista?
-
Olehan varovainen kun ilman tehostinta ajelet, ohjaus on aika kulmikas ja väliin nykäisee voimakkaasti lisää kääntymään. Eikä oikein suoraan tahdo mennä ollenkaan.
-
Edelleen suosittelen autoturvan käyttämistä. Vakuutuksesta ei mene bonuksia (yleensä) ja nuo AL tai SFC palvelut on kait myös ilmaisia. Saikohan jopa korjauksen ajaksi toisen tilalle.
-
Tuossa muutama lisäkuva.
(https://karavaanari.org/kuvat/1465213108.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1465213111.jpg)
Pelkkä hihnapyörä on 310€ + hihnat ja työt. 600€ kun varaa mukaan, niin sillä lie selviää. Tässä yksilössä ratkes aika tarkkaan 120tkm kohdalla. Hihnojen vaihtoa suunnitteleville tämä kohde kannattaa ehkä tarkistaa. Jos nyt mitenkään edes voi.
Kilsat korjattu 112 -> 120 tkm.
-
Tuossa on varmaankin aika tehnyt tehtävänsä eikä kilometrit, omassa käytössä saman ikäinen Transit ja ajettu 250tkm. Eli vaihtoa odotellessa :(
-
Työnantajan Transitiin vaihdettiin toissaviikolla hihnapyörä. Hinta töineen noin 800 euroa. Auto on vuosimallia 2010 ja mittarissa noin 120tkm. Moottorina tosin 3,2 litran diesel.
-
http://www.autonvaraosat24.fi/ford/transit-lava-alusta/11968/12071/hihnapyoera
-
http://www.autonvaraosat24.fi/ford/transit-lava-alusta/11968/12071/hihnapyoera
juu nyt näytttää hinnat tutummalle, väh'ä halvempia ku lt volkkarin
-
Tuonne koneen alle kun oikein silmät auki kurkkas niin on se selvää, ettei ole muuta keinoa kuin hinuri tilattava. Ohjaustehostimen pumpun perässä on nimittäin se vesipumppu tässä mallissa. Tsahkalin esittämässä havainnekuvassa siis (4) Power steering pump kohdalla pumpun jatkeena, ikäänkuin.
Falck saapuu huomenna ja potilas viedään Seinäjoelle. Iffin vakuutus korvaa osan kyydistä ja artisti maksaa loput. Vara-auton lupasivat Hetziltä. Pääsee sit liikkumaan kotio yms. sekä takaisin auton noutoon.
Noista kasko ja AL-turvista sen verran, että ihan mukava mut oletus on, että lähimmälle korjaamolle kyyditään. Molemmat on eikä auta itku markkinoilla. Huoltotörttöilystä aikoinaan kirjoitin (https://karavaanari.org/index.php/topic,5293.msg227715.html#msg227715) ja tässäkään tapauksessa lähimpään Ford huoltoon en autoani vie. Oli sitten nimeä pajalla muutettu kuinka monta kertaa hyvänsä, se ei siitä parane. Ihan vain vertailun vuoksi; Mitään osia tähän remppaan ei ollut hyllyssä (min. 4 työpäivää tilaten) ja maanantaina kun soittelin niin huoltoajatkin vasta ensi viikolla. Seinäjoelta löytyi osat hyllystä ja aika perjantaille.
-
Onko tietoa onko näitä hihnapyöriä mitenkään "vahvistettu" nuorempiin malleihin. Kun kerta on nähty, että niitä rikki menee jo 100 tkm jälkeen mikä on mielestäni pakettiautolle vähän.
-
Työnantajan Transitiin vaihdettiin toissaviikolla hihnapyörä. Hinta töineen noin 800 euroa. Auto on vuosimallia 2010 ja mittarissa noin 120tkm. Moottorina tosin 3,2 litran diesel.
Onpahan poskettoman hintainen hihnapyörä ja vaihto ei ilmeisesti ole ihan triviaali homma kun noin paljon maksaa :o
Vertailun vuoksi Passatin alatukivarsien puslien vaihto ja nelipyöräsuuntaus olisi maksanut n. 500e ja veikkaan äkkisiltään että se on vähän ikävämpi homma. (Tietysti vaihdoin itse ja säästin. Tosin meni koko viikonloppukin pilalle tallin lattialla ähräten.)
-
Tuonne koneen alle kun oikein silmät auki kurkkas niin on se selvää, ettei ole muuta keinoa kuin hinuri tilattava. Ohjaustehostimen pumpun perässä on nimittäin se vesipumppu tässä mallissa. Tsahkalin esittämässä havainnekuvassa siis (4) Power steering pump kohdalla pumpun jatkeena, ikäänkuin.
Hitto. :-[ Sielläkö se on! Ylhäältä ei näe kuin päädyn ja pohjalevy on ummessa.... Täytyy seuraavassa öljynvaihdossa katsella tarkemmin.
Miinus Voortille, kun muiden koneiden kohdalla on kerrottu missä vesipumppu on.
Sitä suuremmalla syyllä pitää olla mukana varahihna ja asennustyökalu.
-
Asennustyökalu on muistaakseni räikkäsarjan räikkä 1/4 tuumaa, omassa taisi vaatia lyhyen jatkon.
-
Asennustyökalu on muistaakseni räikkäsarjan räikkä 1/4 tuumaa, omassa taisi vaatia lyhyen jatkon.
Se pikkuhihna on 'väkisin laitettava', vedetään kahden kiinteän pyörän päälle. Siihen on oma palikkansa.
-
Tänään hain "Myrskyn"* kottiin. Tekniikka pelaa siis jälleen mutta kyllähän sieppaa tämmöiset haaverit, niin ihmismieltä kuin lompakkoa (etenkin). Jännä asia jäi mieleen kaivertamaan kun juteltiin tuosta vulkanoinnin roppaamisesta. Totesivat, että yleensä on riittänyt kun ao. hihnapyörä vaihdetaan kerran. Ei siis ole juurikaan tullut uusintoja näissä. Ikävästi kävi myöhemmin mielessä, että yrittikö kertoa josko nyky Transiitin saa loppumaan ennen kuin tulee aika/kilometrit täyteen tuolla uusitulla limpulla?
*tuosta Myrskystä sen verran, että tästä matkailuautosta tuli sitten aikoinaan "Myrsky" kun auton ostettuani, kotiin lähtiessä tuuppas AC/DC:n myötä Thunderstruckin eetterin.
-
Totesivat, että yleensä on riittänyt kun ao. hihnapyörä vaihdetaan kerran. Ei siis ole juurikaan tullut uusintoja näissä.
Väärää kumia väärä määrä, kai siitä voi ottaa opikseen.
-
Kuvista näkee että ruoste on päässyt jylläämään ja irroittanut vulkanoinnin. Tuskimpa kovinkaan suurta muutosta tarvitsee tehdä että saa kestävän.
-
Onhan tuo tietty hieman kuluttava paikka kun kuvittelee kampuran päässä lämpötilat ja *ask** joka lentää, jos ei oo alasuojaa. Keillä on alapuolinen moottoritilan suoja viritetty, niin avautukaas kokemuksista / tai linkkiä keskusteluun.
-
Keillä on alapuolinen moottoritilan suoja viritetty, niin avautukaas kokemuksista / tai linkkiä keskusteluun.
Aika hyvin on ummessa. Ei lennä p.... Se, mikä eniten huoletti, oli tehostajan letkut, jotka on ihan pohjalla ja kun tulee ajeltua pitkin metsiä. En tiedä paljonko vaikuttaa lämpötalouteen, mittari näyttää sitä 80 (neula pystyssä) kesät talvet. Jos on -30 tai enempi, sitten putoaa tyhjäkäynnillä aika nopeasti.
-
Tuo on NIIN tyyppivika Transiteissa, että 100 tkm.n huollossa pitäisi vaihtaa tuo hihnapyörä automaattisesti.
-
Nonii. Otin oppia tästä ja käskin RS Huollon tarkistaa huolella tuon hihnapyörän.
Asiakkaan pitää näköjään tietää, mitkä ne tyyppiviat ovat.
Menossa nimittäin oli. Ei vielä paha, vaan vulkanoinnin irtoaminen aluillaan. Ajettu 72 T vaan ikää kuitenkin 8 vuotta. Eipä korkkaa brittireissulla sitten.
Kiitokset Mopcc.
(https://karavaanari.org/kuvat/1491680838.jpg)
-
^
Hienoa, että asia tuli kuntoon Thumb Kiitokset myös palstalle, jossa näitä kokemuksia on helppo jakaa.
Godspeed Alan.