Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: ArHi - 21.05.2016 kello on 10:31

Otsikko: Dometic RMD8551
Kirjoitti: ArHi - 21.05.2016 kello on 10:31
Kaappi ei meinaa jäähtyä 220V:lla. Yön yli päällä ja lämpötila 10 astetta kaapin sisällä, pakastelokero on kyllä  -18 astetta. Miten noissa erillisellä pakastelokerolla olevissa on jäähdytys järjestelmä tehty, onko pakastimella oma ja jääkaapilla oma jäähdytys kierto? Löytyisikö keltään tämän kaapin rakennekuvaa, että pääsisi hiukan paremmin kaapin toiminnasta käsitykseen?
Kaasulla vaikuttaisi toimivan.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 5.06.2016 kello on 21:54
Mulla on ihan sama ongelma. Kaappi on ihan uus uudessa Polarin vaunussa. Vaunu/kaappi ollut käytössä vain vajaan kuukauden ja nyt ei enää jäähdy kuin tonne 8-10 asteiseksi täystehoasetuksella oli sitten kyseessä kaasu tai 220v.  >:( 
12-voltilla ei ole jäähdyttänyt ollenkaan, vaikka virta ladataan/nostetaan akkuun 12-v latausboosterilla. Siihen huolto tarjosi selitykseksi rikkinäisen 12-v lämpövastuksen, jonka huolto aikoo vaihtaa kunhan kerkeävät vaunulle.
Onneks on tota takuuta jäljellä. Saas nähä mitä huolto keksii viaksi myös huonoon jäähdytystehoon 220-v ja kaasulla?  Itse veikkaisin kaapin termostaattia ja/tai piirikorttia minne termostaatti lähettää lämpötila-arvon. Epäilisin, että pakastin on samassa jäähdytyskierrossa.

Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 5.06.2016 kello on 22:08
Sama kierto niissä on, itselläni kyllä pysyy kylmänä. Nyttenkin on 4-teholla +3c kaapissa.
edit: tuo 12v toimintohan toimii vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä, toki tuon varmaan tiesitkin.
Ja että auton pistorasiassa on 12v jääkaapille kytkettynä.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: ArHi - 6.06.2016 kello on 07:25
Viimeksi vaunulla ollessa säätö täysillä lämpötila aamulla ollut 4-5 astetta ja päivällä n.8 sähköllä eikä kyllä kaasullakaan alemmaksi mene. Viimeksi jätin kaapin päälle vaunulta lähtiessäni, joten tänään sitten näkee mikä lämpötila kaapissa on sisällä. Jospa tuo pidempi käyttöaika saisi kaapin toimimaan kunnolla?  Vaunu on ollut käytössä reilun kaksivuotta.

Ari
 
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 6.06.2016 kello on 12:17
Viimeksi vaunulla ollessa säätö täysillä lämpötila aamulla ollut 4-5 astetta ja päivällä n.8 sähköllä eikä kyllä kaasullakaan alemmaksi mene. Viimeksi jätin kaapin päälle vaunulta lähtiessäni, joten tänään sitten näkee mikä lämpötila kaapissa on sisällä.
Ari
Mä meen seuraavaksi vaunulle perjantaina, ja olen jättänyt nyt sähköllä kaapin täydelle teholle. Katsotaan paljonko lämpötila sitten kaapissa on perjantaina. Eivät vielä tienneet Elektroluxin huollossa, koska vaunulle tulevat korjaamaan. Tilaavat ensin vara-osat vikakuvauksen mukaan ja sitten mun täytyy vielä myös löytää aika koska pääsen vaunulle viikolla, koska eihän tietenkäään takuuhuolto pelaa viikonloppusin.  :(   En lähde vaunua pois kausipaikalta vetämään ennen kesälomaa.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: ArHi - 6.06.2016 kello on 21:36
Tänään oli 3 astetta kaapissa vaunulle tultaessa ja säätö on täysillä. Seuraillaan mihin suuntaan lämpötila kehittyy.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 7.06.2016 kello on 00:54
edit: tuo 12v toimintohan toimii vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä, toki tuon varmaan tiesitkin.
Ja että auton pistorasiassa on 12v jääkaapille kytkettynä.
Kyllä tiesin. Tarkennan nyt sitten vielä, eli vaunussa on Polarin tehtaalla asentama latausboosteri, joka vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä toimii ja lataa/nostaa jännitettä/virtaa vaunun akussa. Tämän pitäisi siis taata, että virran syöttö vaunun akusta riittää hyvin jääkaapin käyttöön 12-voltilla ajon aikana. Huoltohan meinasi ensiksi, että eipä vain virrat riitä 12-voltilla pitämään kaappia kylmänä ajon aikana... ;D
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: hapero - 7.06.2016 kello on 09:06
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?

Kaapissa on anturina 10k ntc-vastus, joka ohjaa toimintaa kaikilla energiamuodoilla. Jos anturin vastus on liian pieni tai suuri (oikosulku/katkos), pitäisi teho olla täysillä.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 7.06.2016 kello on 09:42
Kyllä tiesin. Tarkennan nyt sitten vielä, eli vaunussa on Polarin tehtaalla asentama latausboosteri, joka vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä toimii ja lataa/nostaa jännitettä/virtaa vaunun akussa. Tämän pitäisi siis taata, että virran syöttö vaunun akusta riittää hyvin jääkaapin käyttöön 12-voltilla ajon aikana. Huoltohan meinasi ensiksi, että eipä vain virrat riitä 12-voltilla pitämään kaappia kylmänä ajon aikana... ;D
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?
siellä menee 2:si eri syöttöä autosta , toinen menee vaunun akulle ja siinä välissä voi olla mainitsemasi latausboosteri, taas toinen menee erikseen autosta vaunun akulle, tämä ei mene minkään latausboosterin kautta. Minulla on kyseinen vaunu itsellänikin.

Nasta 10 lila. Siinä 2.5 neliön syöttö jääkaapille. Nasta 9 sininen. Siinä syöttö akulle

(https://karavaanari.org/kuvat/1465282216.jpg)
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: tsahkali - 7.06.2016 kello on 10:05
Kaapissa on anturina 10k ntc-vastus, joka ohjaa toimintaa kaikilla energiamuodoilla. Jos anturin vastus on liian pieni tai suuri (oikosulku/katkos), pitäisi teho olla täysillä.

Mielenkiintoista... .  Olen kaappia huijannut ylimääräisen vastuksen kanssa, kun jos sen 'termarin' nyppää irti, niin näyttöön tulee, en nyt muista mikä, vikakoodi.
Voiskohan se kaappi sitten kuitenkin olla täysillä?
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: hapero - 7.06.2016 kello on 10:53
Mielenkiintoista....  Olen kaappia huijannut ylimääräisen vastuksen kanssa, kun jos sen 'termarin' nyppää irti, niin näyttöön tulee, en nyt muista mikä, vikakoodi.

Kuinka se ylimääräinen vastus on kytketty?
Muistaakseni sellaiset kaapi jotka antaa vikakoodin on anturin vikatilassa 50% ohjauksella.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 7.06.2016 kello on 11:06
siellä menee 2:si eri syöttöä autosta , toinen menee vaunun akulle ja siinä välissä voi olla mainitsemasi latausboosteri, taas toinen menee erikseen autosta vaunun akulle, tämä ei mene minkään latausboosterin kautta. Minulla on kyseinen vaunu itsellänikin.
Nasta 10 lila. Siinä 2.5 neliön syöttö jääkaapille. Nasta 9 sininen. Siinä syöttö akulle
(https://karavaanari.org/kuvat/1465282216.jpg)

Tämähän selittää miksi kaappi ei toimi 12-voltilla! Eli pistokkeessa on kytketty ainoastaan syöttö boosterille/vaunu akulle. Sehän on tosin tyhmää, koska boosteri on ohitettu kokonaan ja syntyy enemmän tai vähemmän jännitehäviötä kun menee suora kaapeli akulta jääkaapille? Tosin tällähän on nyt sitten taas estetty kaapin unohtuminen 12-voltille ja akun "purkautuminen/hajoaminen" ilmeisesti?
Eikö tuota vaunun kytkentää nyt kannattaisi muuttaa, niin että 12-volttia kaapille tulee myös vaunun akulta? Varmaan paikallinen Polarin huoltofirma voisi ko. kytkennän tehdä. Itse kun en halua takuunalaisia vehkeitä ruveta muutoskytkemään.

Mutta toisaalta taas jääkaapissa palaa sininen merkkivalo, joka merkitsee, että kaappiin tulee jännite! Ja jos ottaa pistokkeen pois autosta niin jääkaappi alkaa varoittamaan, että jännitettä ei tule paneelissa.  Eli kaappi saakin sitten kuitenkin jännitteen autosta! Ovat tehneet työtä käskettyä autokorjaammolla ja kytkeneet virrat auton pistokkeeseen, niin että myös toi 10-pinni on kytkettyna mun autossa. Ja taas ollaan siinä tilassa, että 12-v vastus ei toimi kaapissa tai sitten kaapeli on liian pieni, mutta kun sekin on aotokorjaamon mukaan 2,5mm, joka pitäsi riittää ainakin vähintään 4 metrin matkalle auton akusta vaunun jääkaapille?

Kiitos paljon hyvistä neuvoista ja vianmäärityksestä. Thumb Kerkesit jo vastaamaan kun editoin vielä! Enpä tosiaan sitten kytke kaappia boosterin kautta, kun meikäläisen muisti on hieman huonompaa laatua, niin ei tarvitse ostaa uutta akkua.  ;D
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 7.06.2016 kello on 11:10
Vaunu on kyllä kytketty oikein, mutta useimmissa autoliikkeissä eivät ymmärrä kytkeä kaikkia psitorasian johtoja kuin "kiväärillä uhaten", itse olen laittanut useita omiini ja pari muittenkin. Ja please, älä sekoita tuota latausboosteria jääkaapin käyttöön. Jääkaapin sähkö tulee vain ja ainoastaan autosta tulevaa johtoa pitkin. Boosteri pitää vaunun akun täynnä paremmin kuin ilman sitä.
Mikäli syöttö tulisi vaunu akulta se tyhjenisi nopeammin kuin ajatus kun unohtuisi 12 voltin toiminnalle. :laugh:
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: seppoko - 7.06.2016 kello on 11:59
Jääkaappiin tulee kahta kautta 12 V. Toinen ohjaa ja antaa jännitteen lampulle ja tulee vaunun akusta. Toinen menee vain vastukselle ja tulee autosta.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 7.06.2016 kello on 12:12
No hyvä, sillä toisella ei kuitenkaan ole mitään tekoa jäähdytyksen kanssa. Toki laittaahan se error valon vilkkumaan kun syöttö puuttuu.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 7.06.2016 kello on 12:48
Tulevana viikonloppuna teen sitten seuraavanlaisen testin:
Ensiksi tarkistan jääkaapin lämpotilan kun se on ollut sunnuntaista-perjantaihin täydellä teholla 220 voltilla. Lämpötilan ei siis missään tapauksessa tulisi olla yli 3 astetta, muuten se on aika selvä tapaus, että joko lämpötila anturi ja/tai kaapin piirikortti termoostaatteineen on rikki jos ja/kun pakasteessa on jotain -10 ja -18 asteen välillä.
Sitten kytken vaunun kaapelin/pistokkeen autoon ja laitan 12-volttia kaapista päälle ja annan olla yön yli päällä. Aamulla tarkistan kaapin lämpötilan. Autossani on 4ampeerin Defan laturi asennetttuna, jotta talvella diesellämmitin (webasto) ei tyhjennä akkua. Näin ollen auton akku saa olla latauksessa ja virrat päällä autossa samalla kun se syöttää virtaa vaunun jääkaapille. Ei pitäsi sitten jännitteen olla liian alhainen 12-voltin vastukselle jääkaapissa? Eiköhän toi 4 ampeerin laturi sen verran lataa, että akku ei pääse tyhjenemään?
Voisiko vielä jotain muuta keinoa käyttää vian määritykseen?
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.06.2016 kello on 12:59
Minulla oli viikonloppuna vanha -90:n jääkaappi sapuskoineen ajaessa päällä kaasulla ja alueella verkkovirrassa. Lämpötila 0-2 astetta. Kaasun kulutus jääkaapissa on mitätön, joten en käytä 12V:lla.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: Rölli - 7.06.2016 kello on 13:12
Tulevana viikonloppuna teen sitten seuraavanlaisen testin:
Ensiksi tarkistan jääkaapin lämpotilan kun se on ollut sunnuntaista-perjantaihin täydellä teholla 220 voltilla. Lämpötilan ei siis missään tapauksessa tulisi olla yli 3 astetta, muuten se on aika selvä tapaus, että joko lämpötila anturi ja/tai kaapin piirikortti termoostaatteineen on rikki jos ja/kun pakasteessa on jotain -10 ja -18 asteen välillä.
Sitten kytken vaunun kaapelin/pistokkeen autoon ja laitan 12-volttia kaapista päälle ja annan olla yön yli päällä. Aamulla tarkistan kaapin lämpötilan. Autossani on 4ampeerin Defan laturi asennetttuna, jotta talvella diesellämmitin (webasto) ei tyhjennä akkua. Näin ollen auton akku saa olla latauksessa ja virrat päällä autossa samalla kun se syöttää virtaa vaunun jääkaapille. Ei pitäsi sitten jännitteen olla liian alhainen 12-voltin vastukselle jääkaapissa? Eiköhän toi 4 ampeerin laturi sen verran lataa, että akku ei pääse tyhjenemään?
Voisiko vielä jotain muuta keinoa käyttää vian määritykseen?
jääkaapin vastus ottaa liki 10Ampeeria virtaa
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: hapero - 7.06.2016 kello on 13:38
Taitaa ottaa yli 10A...jos otsikon mukainen kaappi, tehot 12V 170W, 220~ 190W ja kaasu 310W.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: Rölli - 7.06.2016 kello on 14:34
Taitaa ottaa yli 10A...jos otsikon mukainen kaappi, tehot 12V 170W, 220~ 190W ja kaasu 310W.
sittenhän se on yli 14 A josteho on ilmotettu 12:sta voltille ja reilusti yli 10A vaikka teho ois 14V:lla
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: tsahkali - 7.06.2016 kello on 15:54
Kuinka se ylimääräinen vastus on kytketty?
Muistaakseni sellaiset kaapi jotka antaa vikakoodin on anturin vikatilassa 50% ohjauksella.

Siihen rinnalle olen tökännyt, niin kaappi on varmasti pysynyt jäähdytyksellä.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 7.06.2016 kello on 16:01
Tulevana viikonloppuna teen sitten seuraavanlaisen testin:
Ensiksi tarkistan jääkaapin lämpotilan kun se on ollut sunnuntaista-perjantaihin täydellä teholla 220 voltilla. Lämpötilan ei siis missään tapauksessa tulisi olla yli 3 astetta, muuten se on aika selvä tapaus, että joko lämpötila anturi ja/tai kaapin piirikortti termoostaatteineen on rikki jos ja/kun pakasteessa on jotain -10 ja -18 asteen välillä.
Sitten kytken vaunun kaapelin/pistokkeen autoon ja laitan 12-volttia kaapista päälle ja annan olla yön yli päällä. Aamulla tarkistan kaapin lämpötilan. Autossani on 4ampeerin Defan laturi asennetttuna, jotta talvella diesellämmitin (webasto) ei tyhjennä akkua. Näin ollen auton akku saa olla latauksessa ja virrat päällä autossa samalla kun se syöttää virtaa vaunun jääkaapille. Ei pitäsi sitten jännitteen olla liian alhainen 12-voltin vastukselle jääkaapissa? Eiköhän toi 4 ampeerin laturi sen verran lataa, että akku ei pääse tyhjenemään?
Voisiko vielä jotain muuta keinoa käyttää vian määritykseen?
jääkaapin vastus ottaa liki 10Ampeeria virtaa
Sanotaan, että tyhmä kysyy eikä sitten tee tyhmyyksiä...eli jos vaikka kytkis yhden laturin lisää lataamaan akkua kokeen ajaksi? Niiden yhteistä tehoa ei kuitenkaan voi laskea suoraan yhteen, mutta lataus kuitenkin siis tehostuisi ja akku ei pääsisi purkautumaan? Oisko näin?  :-[
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 7.06.2016 kello on 16:43
Tarkista myös onko tuo nasta 12 kytketty ja miinukset myös. Kun ne on kytketty pääset testaamaan 12v toiminnon jääkaapissasi.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 7.06.2016 kello on 16:54
Tarkista myös onko tuo nasta 12 kytketty ja miinukset myös. Kun ne on kytketty pääset testaamaan 12v toiminnon jääkaapissasi.
Täytyy testata. Yleismittarin anturin piikki sitten kytkentänastan miinukseen ja toinen anturin piikki nastaan 12 niin näkee varmasti tuleeko jännitettä/onko kytketty.  Thumb
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 7.06.2016 kello on 17:08
Tossa näkyy vielä sinun koko töpseli, hahmottelet siitä mitkä nastat on autonpuolella samoilla kohtaa.
https://karavaanari.org/index.php/topic,8188.msg143215.html#msg143215
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 8.06.2016 kello on 00:36
Täytyy testata. Yleismittarin anturin piikki sitten kytkentänastan miinukseen ja toinen anturin piikki nastaan 12 niin näkee varmasti tuleeko jännitettä/onko kytketty.  Thumb
3 ja 13 kytketty maihin kun 9 ja 10 antaa lähes 14 volttia auton käydessä otettaessa maa noista 3:sta tai 13:sta 9:ään tai 10:een.  Thumb 11 ei kytketty, eikä sitä sitten tarvitakaan. Autoni on Skoda Scout ja toi nasta 12 on myös kytketty mikäli oikein olen ymmmärtänyt, koska sen kytkentä "tunnistaa vaunun" ja peruuttaessa sulkee parkkisensorit auton takana sekä auton näyttöön ilmestyy kärryn/vetokoukun kuva.
Elikkä jokohan nyt pääsis testaamaan kaapin toimintaa 12-voltilla sekä mahdollista ongelmaa tuolla kaapin lämpötila-anturissa?  :D

Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 8.06.2016 kello on 09:05
siinä nasta kahdessatoista pitää olla + jännite. sitähän käytetään muuten perävaunun tunnistumiseen, eli ei onnistu vieläkään. Täällä on ollut juttua ennen juuri Skodan pistorasiasta kun siihen eivät ole kytkeneet kaikkia nastoja.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 8.06.2016 kello on 09:12
siinä nasta kahdessatoista pitää olla + jännite. sitähän käytetään muuten perävaunun tunnistumiseen, eli ei onnistu vieläkään. Täällä on ollut juttua ennen juuri Skodan pistorasiasta kun siihen eivät ole kytkeneet kaikkia nastoja.

Täytyy sitten käskeä kytkemään nasta 12:een + jännite nyt samalla kun auto on muutenkin menossa pajalle!

Mitenkäs sitten toi perävaunun tunnistaminen toimii, jos sinne nastaan kytkee + jännitteen kun se kärryn tunnistus toimii nyt?

Miksi tohon Polarin kytkentäkaavioon ei ole merkitty nastalle 12 + jännitettä jos se siellä kuitenkin pitää olla, että jääkaappi saa sen jännitteen? Tuossa kuvassahan on selvästi vain virransyöttö jääkaapille navasta 10. Miksi se ei nyt sitten riittäisikään?
Nyt ei taaskaan oikeen ymmärrä.  :-[
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 13.06.2016 kello on 16:00
Tulevana viikonloppuna teen sitten seuraavanlaisen testin:
Ensiksi tarkistan jääkaapin lämpotilan kun se on ollut sunnuntaista-perjantaihin täydellä teholla 220 voltilla. Lämpötilan ei siis missään tapauksessa tulisi olla yli 3 astetta, muuten se on aika selvä tapaus, että joko lämpötila anturi ja/tai kaapin piirikortti termoostaatteineen on rikki jos ja/kun pakasteessa on jotain -10 ja -18 asteen välillä.

No niin, perjantaina oli lämpötila kaapissa suunnilleen 8,5 astetta kun tulin vaunulle ja se oli ollut täydellä teholla 220-voltilla sunnuntaista-perjantaihin. Lauantaina asetin kaapin tehot minimiin ja sama lämpötila suunnilleen. Soitin tänää Elektroluxin huoltoon taas, ja heidän mukaansa vika ei ole kaapin lämpöanturissa tai kaapin piirikortissa. Lisättäköön, nyt vielä kerran että pakasteessa normaali kylmyys!  :-\ Sunnuntaina sitten yhtäkkia kaapista laski hetkellisesti lämpötila 4-5 asteen paikkeille, mutta sitten taas nousi takaisin 7-8 asteeseen täydellä teholla. On siinä ihmettelemistä Dometicin (Elektroluxin) huollolla. Eivät osaa vikakuvaukseni perusteella varmasti määrittää ongelmaa. On siinä sitten asianosaava huolto.  :-X
Mitäs te plstan lukijat veikkaatte viaksi?
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 13.06.2016 kello on 16:04
Täytyy sitten käskeä kytkemään nasta 12:een + jännite nyt samalla kun auto on muutenkin menossa pajalle!

Mitenkäs sitten toi perävaunun tunnistaminen toimii, jos sinne nastaan kytkee + jännitteen kun se kärryn tunnistus toimii nyt?

Miksi tohon Polarin kytkentäkaavioon ei ole merkitty nastalle 12 + jännitettä jos se siellä kuitenkin pitää olla, että jääkaappi saa sen jännitteen? Tuossa kuvassahan on selvästi vain virransyöttö jääkaapille navasta 10. Miksi se ei nyt sitten riittäisikään?
Nyt ei taaskaan oikeen ymmärrä.  :-[
Sorry, päävamma, eli 10 nasta mistä menee jääkaappi  :-X Omassani tuo kärry tunnistuu automaattisesti can-väylän kautta. Ei ole erillistä nastaa mikä pitäisi kytkeä.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: Weicco - 13.06.2016 kello on 18:02
Semmostatuotaettä, vaihtuuko ilma kunnolla kaapintakana?
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 13.06.2016 kello on 22:11
Semmostatuotaettä, vaihtuuko ilma kunnolla kaapintakana?
Sitä se elektroluxin huoltokin kyseli. Vaunu on uusi Polar 590 vm2016, ja itse en ainakaan ole millään tavoin ilmankiertoa muuttanut taikka sulkenut. Tosin enhän voi tietää mitä tehtaalla on sattunut, sillä esim. vararenkaan pidikkeen tehdas oli onnistunut kiinnittämään väärin kaasupullojen kotelossa. Tuskin ne sinne kaapin taakse/ympärille kuitenkaan mitään on unohtanut mikä estäisi ilman kierron.  ??? Ja ilmastointihan on tietääkseni viety myös vaunu katolle jääkaapista. Oisko sitten se tukossa, tosin silloinkin tehdas olisi kyllä jotain asentanut pahasti pieleen...
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 13.06.2016 kello on 22:16
Sorry, päävamma, eli 10 nasta mistä menee jääkaappi  :-X Omassani tuo kärry tunnistuu automaattisesti can-väylän kautta. Ei ole erillistä nastaa mikä pitäisi kytkeä.
Sattuuhan sitä joskus erehdyksiä kaikille, kiitos neuvoista.  :)  Katselin vielä vaunulla sitä Polarin kytkentäkaaviota, että kyllä nastat on nyt oikein kytketty. Ja kyllä virrankuluitus oli sitä luokkaa, että kaappi saa suoran virran akulta, eli 12-v vastus toimii. Vika on muualla kaapissa.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: K.E.V - 13.06.2016 kello on 23:28
Tuohon ilmankiertoon voisin todeta ettei parempaa ole vielä tavattu, poistoputki katolla ja kaappi pysyy kylmänä näissä eteläisemmän euroopan lämpötiloissa kylmänä ilman mitään puhaltimia.
Nyt kaapissa 4 teholla +4 vaikka lämpöä ollut päivällä 25-30c nurkalla
ps aika monesta kaapista kokemuksia
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: arkki - 19.04.2017 kello on 19:02
Kesäkausi alkaa pian ja Dometicinhuolto on säätänyt sitä kansankielellä kutsuttua kylmäritilää siellä kaapissa sisällä niiden sanojen mukaan.  ???  Kaappi näyttäis tosiaan pysyvän nyt suunnilleen haluamassani lämpötilassa +6 astetta palkkien näyttäessä 3 tai 4.
Pitää nyt sitten taas odotella kesähelteitä, että toimiiko kaappi silloin kunnolla.
12-voltilla ei vaan edelleenkään pysy kylmänä jos vaunussa on +20 sisällä ajon aikana. Akun kyllä syö tyhjäksi kun testasin, eli 12-voltin vastus ainakin kuluttaa normaalisti virtaa, silti ei kaappi pysy kylmänä.
Onko sittenkin niin, että autosta tulee liian matala virta, eli osa virrasta jää matkalle...Skodan huollon mukaan piuhat on tarpeeksi paksut.  ::) Pitäis päästä mittaamaan sinne vastuksen alkuun ampeerit, niin asia selviäis josko Skoda kadottaa virrat johonkin? Ei kai vaan tehtaalla olisi asennettu liian ohut väärä kaapeli pistokkeesta jääkaapille?  :o
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: ------- - 19.04.2017 kello on 19:28
Itselläni kaikissa vaunuissa kaappi pelanut, vaikka tötterö mee ylös. On ollut auringon puolella kaappi ja hellettä ihan tolkuttomasti yli 30 astetta. Ja kaasulla aina kaappi.
Otsikko: Vs: Dometic RMD8551
Kirjoitti: Vetokoukku - 27.06.2017 kello on 19:13
Miten kaappi on toiminut? Itsellä kun on samat oireet dometicin kaapissa?. Olisi mukava tietää mitä sille kaapille huollossa tarkalleen on tehty.