Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Raksaus - 6.05.2016 kello on 23:33

Otsikko: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 6.05.2016 kello on 23:33
Täällä on sen verran tietoa ja kokemusta vanhoista Ducatoista ja autojen tekniikasta yleensä, että lienee helppo kysymys, mutta itse sen verran tyhmänä näiden asioiden kanssa että  ainakin neuvoja kaipaan.

Eli ongelma on seuraavanlainen. Viime keväällä ostin siis asuntoauton ja kesällä muutamaan kertaan tapahtui seuraavaa. Pitäisi lähteä liikkeelle ja käännän virta-avaimesta. Kuuluu naks, mutta ei mitään muuta. Käännän uudestaan ja taas, naks, mutta ei mitään muuta. Viime kesällä ongelma oli hyvinkin satunnainen, mutta ainakin kertaalleen myöhästyimme sen ansiosta sopivasti leirintäalueelta ja ilta/yö meni hieman eri merkeissä kuin oli suuniteltu. Eli jos on aikataulu, niin tämä onnistuu sen hyvin pilaamaan.

Nyt kun otin auton ajoon talven jälkeen niin ensimmäinen ajopäivä ja käynnistyskertoja taisi olla yhteensä neljä. Joista kolmella oili ongelmia. Muun muassa bensapumpulla keräsin jonoa perään semmoisen viisitoista minuuttia, ennen kuin alkoi tapahtua. Aina sitten lopulta kun startti pyörähtää, auto kyllä tuntuu lähtevän täysin normaalisti käyntiin ekalla yrittämällä, niinkuin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan.

Kovasti olen viisaammiltani yrittänyt tiedustella ja googlettanutkin. Ehdotettuja syitä on ollut ainakin virtalukon pohja solenoidi, startin maadoitus ei saa kontaktia.

Missähän tuo starttimoottorin maadoituspiste sijaitsee näissä vanhoissa Ducatoissa? Luulisi että kontaktihäiriöille voisi näinkin taitamaton jotain tehdä, jos vain tietää mitä ja mistä.

Niin ja yksi lisävaikeuskerroin asiaan on että autooni on lisätty ilmeisesti jälkiasennuksena jokin Defan ajonestolaite. Tästä itse hieman stressaan, kun en tiedä jos sen saan jumiin, että mitä sitten pitäisi tehdä. Se kyllä tuntuu toimiva ja tuo oi toki myös olla joku joka sotkee. Olen pohtinut tuon kokonaan poistamistakin.

Onko viisaammilla hyviä vinkkejä ainakin tuon maadoituksen tarkistamista ajatellen.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: JK - 7.05.2016 kello on 00:54
Ducatoa tarkemmin tuntematta, mutta tuo naksumisvika kuulostaa todellakin startin solenoidilta, solenoidi kyllä napsahtaa ja virran pitäsi kulkea ite startille, joka sitten lähtee pyörimään.
Voipi olla solenoidi loppu, voipi olla äkkiä startin vaihto, ellei tuurilla saa pelkkää solenoidia.

Sitten toi maadoitusvika, voi tehdä ihan saman ilmiön, tuon pitäisi näkyä kyllä sitten muuallakin, nimittäin se on auton laturi mikä ei anna täyttä tehoa.
Starttihan maadoittaa moottoriin, jostain kohtaa moottoria pitää lähteä paksu kaapeli suoraan auton runkoon, jos tämä on poikki tai muuten vaan hapettunut niin maadoitus menee sitten mistä menee tai on menemättä.

Virtalukon pohjaa en epäilis ensimmäiseksi, sehän antaa vaan ohjauksen startin solenoidille, eli jos se ei toimi niin ei muuten solenoidikaan naksahda.

Toivottavasti tosta oli jotain apua.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 7.05.2016 kello on 01:34
Nopealla googletuksella ainakin Motonetista pitäisi löytyä solenoideja. Itse en toki tuon vaihtoa hallitse lainkaan. Mutta osa ainakaan ei itsessään vaikuta kovin kalliilta.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Mjerica - 7.05.2016 kello on 04:57
Kokeillaanpas vieläkö tänne kirjoittaminen kohtuudella onnistuu, nyt
kun salatun yhteyden takia Slitazin vakio Midori-selain lakkasi toimimasta.
Sitten vaan Firefoxilla, niin vastenmielistä kuin se kevytselaimeen tottuneelle
onkin.....

 Vaan asiaan.

"Ducatoa tarkemmin tuntematta, mutta tuo naksumisvika kuulostaa todellakin startin
 solenoidilta, solenoidi kyllä napsahtaa ja virran pitäsi kulkea ite startille,
 joka sitten lähtee pyörimään."

- Ei ihan näin yksinkertaisesti, naksumista on erilaista. Jos itse starttimoottori
  ei yhdistä läpi (tai jos se jo edellisen starttauksen jäljiltä pyörii nopeasti, tämä
  on suojatoiminto) niin solenoidin vetokäämi ei vedä koska sen toinen napa tarvitsee
  maadoituksen moottorin kautta. Tällöin siellä tapahtuu (pitokäämi) vain pieni liike
  muutamissa välyksissä joka taas kuuluu naksahduksena.
    Pysähtyneen starttimoottorin yhdistäessä läpi aloittavat veto- ja pitokäämit
 yhdessä (myös mekaanisen) kytkennän mikä kuuluu enemmänkin "klasahduksena". Vetokäämin
 virta myös laittaa moottorin kevyesti liikkeelle jonka on tarkoitus johtaa hammas-
 kosketukseen, sen saavutettuaan solenoidi myös pääsee tekemään lopullisen kytkentä-
 liikkeen jolloin starttimoottorille kytkeytyy täysi jännite.
 
  Ja mitäkö tämä tarkoittaa kun konehuoneesta kuuluu vain naksumista....?

 Ensinnä, emme rynnistä lähimpään solenoidikauppaan vaan tuossa tilanteessa kun
 naksuminen ei johda starttaukseen teemme kokeen. (Sitä ei tehdä muussa tilanteessa
 koska se silloin ei paljastaisi mitään).
   Varmistaudutaan siitä että vaihde on vapaalla. Virta-avaimesta ei kytketä virtoja.
 Solenoidin päävirtanavat yhdistetään jollain keinolla, edellyttää tyypillisesti
 auton alle menemistä, keino voi olla jokin metallinen työkalu, paksu johto, tms.
 Kontaktia ei saa syntyä runkoon, se olisi akun oikosulkemista. Ohut johto voi kuumeta
 äkisti, saattaa silti ajaa asian mutta nahkakinnas on suositeltava varotoimi.
   Starttimoottorin pitäisi nyt pyörähtää jos se on kunnossa. Jos se sen tekee voi
 vielä varmistaa tilanteen tuomalla akulta jännitteen hyppyjohdolla solenoidin
 ohjausnapaan. Jos taas syntyy vaan naksahdus voidaan virtalukon ongelmat sulkea pois
 joten solenoidin voi jo arvioida vialliseksi.
   Lisävarmistusta starttimoottorin viallisuuteen antaa se jos startatessa (sen
 onnistumatta) solenoidin moottorinpuoleisen navan jännite nousee lähelle 12V. Tämä
 on hyvä kokeilla, pelkkä kynälampunkin kirkkauteen perustuva arviotarkkuus riittää
 jos sitä on verrannut akun jännitteeseen. Nimittäin edellisessä kokeessa viallinenkin
 moottori toisinaan pyörähtää ja tultuaan uuteen asentoon jatkaa siitä toimintaansa.
   Starttimoottoreita toisinaan vaihdetaan pelkästään siksi ettei niitten kommutaattorin
 juotoksia ole sulatettu pitkiin aikoihin. Niissä käytetyt juotteet aikaa myöten
 "routivat" ja menettävät ajoittain kontaktinsa, noin parisenkymmentä vuotta usein
 riittää. Silloin siihen muodostuu asentoja joista se ei halua lähteä liikkeelle.
 Kun sellaisen juotokset sulattaa kera tavallisen 60/40 tinajuotteen niin ongelma
 poistuu taas pariksi kymmeneksi vuodeksi. Näitä starttimoottorin huoltoja (en miellä
 edes korjauksiksi) olen tehnyt lukuisia. Hyvin tyypillistä on se ettei edes harjojen
 vaihtoon ole aihetta. (Hiiliähän starttimoottorissa ei voi olla)
   Jos harjat sitten uusitaan eli ei niin on syytä muistaa että kommutaattoriin
 ei pidä koskea sen enempää hiomapaperilla kuin teräsvillallakaan. Niillä voi vain
 vahingoittaa, mitään hyötyä ei ole saavutettavissa. Selvän rasvan voi pyyhkäistä
 talouspaperilla, siinä kaikki.

  Ja lopuksi, startin "naksuttelua" ei pidä kovin kauaa jatkaa. Alkuperäinen
 vika ei juuri koskaan korjaannu itsestään vaan lopuksi on myös virtalukon pohja
 tärviöllä.

"Missähän tuo starttimoottorin maadoituspiste sijaitsee näissä vanhoissa Ducatoissa?
 Luulisi että kontaktihäiriöille voisi näinkin taitamaton jotain tehdä, jos vain
 tietää mitä ja mistä."

- Starttimoottorin maadoitus on siis samalla moottori/vaihteiston maadoitus ja itselläni
 (Ducato -90) se on yhtenäinen kaapeli akun miinusnapaan niin että välillä on puristettu
 napakenkä alustan liitospisteeseen. Käytännössä ei joudu etsimään.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 7.05.2016 kello on 09:45
Ensinnäkin kiitos hyvistä vastauksista ja alan tutkailemaan asiaa.

Minulla ei näyttäisi akun miinusnavasta lähtevän mitään ylimääräistä johtoa?

(https://karavaanari.org/kuvat/1462603674.jpg)

E:Onnistuihan se kuvan lisääminen kun heikensin laatua.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 7.05.2016 kello on 09:50
Suosittelisin startin vaihtoa tai ainakin puhdistusta sieltä se vika yleensä löytyy. Vaihtostartti ei omaisuuksia maksa. Vasaralla tms kopautus startin kylkeen kans auttaa hetkeksi.
Vaikka nuo akun navat näyttävät olevan kunnossa kannattaa nekin käyttää irti ja puhdistaa, jos epäilee maadoitus vikaa niin kannattaa laittaa käynnistyskaapeli akun miinusnavan ja moottorin välille niin varmistuu sekin.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: tsahkali - 7.05.2016 kello on 10:44
Paljon on tullut juttua...
Yritän siis puhua yksinkertaisesti.   :D  JOS kuuluu 'naks', se yleensä viittaa siihen, että solenoidissa on elämää mutta se ei yhdistä.
Sitten on kaksi mahdollisuutta: Joko hammaskosketus luodaan mekaanisesti, pakolla, tai se syntyy startin pyörimisliikkeen vaikutuksesta. Jos kyse on viimemainitusta, solenoidi on risa, maadotuskset huonoja tai jännite ei riitä.  Jos kyse on ekasta vaihtoehdosta, mekaniikka on likainen tai risa, koska solenoidi ei yhdistä ennen kuin hammaskosketus on saatu. Molemmissa tapauksissa voi itse startti olla viallinen, vaikkapa vain hiilet loppu.

Tuo 'jakarikonsti' on hyvä ja käyttökelpoinen: Siis vaihde EHDOTTOMASTI vapaalle, käsijarru päälle ja sitten jakarilla tai ISOLLA meisselillä solenoidin navat yhteen. Jos startti pyörii, se on ainakin kunnossa. Jos startti yrittää pyörittää moottoria, tällä tavoin saa auton myös käyntiin, kun käy laittamassa virrat päälle.

Jotain varmaan unohdin....
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Rölli - 7.05.2016 kello on 10:59
jos hälyttimen käynnistyksen esto on kytketty startin herätteeseen, todennäköisin vika sen aiheuttama jännitehäviö ja virta ei riitä vetään solenoidia kunnolla...
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: cossuesco - 7.05.2016 kello on 11:01
Tuo "naks" voi tulla myös huonosta maadotuksesta, viime talvena oli vähän uudempi sitikan boxer missä oli maadoitusvika niin samaa teki. Eli kannattaa ensiksi käydä maadoitukset läpi.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 7.05.2016 kello on 14:31
Käytännön kokemus Ducato -89 mallista.
Auto starttasi yleensä, mutta joskus ei sitten millään meinannut saada käyntiin.
Varashälytin oli kytketty katkaisemaan startille menevä johto, kun hälyttimen ohitti, niin taas starttaisi.
Aikaa myöten ongelma paheni, niin ettei hälyttimen ohituskaan aina auttanut.
Vaihdoin startin, mutta vika ei poistunut, kun oikosulki plus johdon herätevirtaan vain sen verran, että kuului kolahdus, niin startti taas toimi.
Auto meni noine vikoineen myyntiin ilmoitin viasta ostajalle ja kerroin kikan jolla auton saa käyntiin, samalla epäillen virtalukon pohjaa.
Uusi omistaja olikin laittanut startin ensin toimimaan painonapilla ja myöhemmin uusinut virtalukon pohjan.

Ongelmana oli ettei solenoidi jakanut vetää ellei hampaat osuneet kohdalleen.
Kun virtalukon pohjassa oli ylimenovatusta jäi virta sen verran pieneksi ettei solenoidi jaksanut vääntää moottorin hammaskehää kohdalleen (pyöräyttää moottoria) jolloin hampaat menisivät sisäkkäin niin, että starttivirta olisi kytkeytynyt.
Solenoidikin ottaa yllättävän suuren virran kun se vetää joten pienikin lisävastus on haitaksi

On myös kerrottu olleen ongelmia maadoitus johdossa joka on muistaakseni kiinni vaihdelaatikossa (alumiini hapettuu)

Lisäys
Mikäli ongelma olisi maadoituksessa vika olisi pysyvä, mutta tuo virtalukon pohjan aiheuttama ongelma vaihtelee sen mukaan miten startin hapaat osuvat vauhtipyörän hammaskehälle.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 7.05.2016 kello on 15:48
Vika on satunnainen. Kun vika sattuu pääle niin olen kokrillut milloin mitäkin. Käynnistykseneston päälle pois laittamista. Poliimien painelemista. Konepellin avaamista ja lähinnä katselemista ja vähän tönkinyt sinne tänne. Mitään taikaa en ole vielä itse keksinyt. Muuta kuin että yrittää uudestaan ja uudestaanm jossain vaiheessa se taas starttaa. Ja usein niin että epäonnistuneen ja onnistuneen yriryksen välissä en ole tietääkseni tehnyt mitään mikä voisi vaikuttaa käynnistykseen.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 7.05.2016 kello on 16:29
Vika on satunnainen. Kun vika sattuu päälle niin olen kokeillut milloin mitäkin.

Samat on oireet kuin oli minullakin, eli virtalukon pohja.

Jos sähköhommat on tuttuja, niin koeta ohittaa virtalukon pohjan starttiasento, eli virrat päälle ja oikosulku starttipiuhaan 12 voltista.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Aippe - 7.05.2016 kello on 18:19
Kokemuksieni perusteella väittäisin että vika on virtalukonpohjassa. Pohjia ei löytyne, pitää uusia koko virtalukko. Tarvikelukko vaatii hieman askartelua. Korean pojat on viisaudessaan tehneet pohjaan kytkennän joka lopettaa virran annon käynnistyksen estolle starttaus vaiheessa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: honkte - 7.05.2016 kello on 18:35
Vika voi myös olla akussa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 7.05.2016 kello on 18:42
Kokemuksieni perusteella väittäisin että vika on virtalukonpohjassa. Pohjia ei löytyne, pitää uusia koko virtalukko. Tarvikelukko vaatii hieman askartelua. Korean pojat on viisaudessaan tehneet pohjaan kytkennän joka lopettaa virran annon käynnistyksen estolle starttaus vaiheessa.

-89 Ducatossa ei ole itsessään käynnistyksen estoa, jos sellainen on se liittyy jälkiasennettuun hälyttimeen.
Eiköhän tuohon löydy uusi pohja.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: turhapuro - 7.05.2016 kello on 18:44
Samat oireet oli -89 Ducatossa, uusi startti poisti vaivat. -vanha oli kaikinpuolin loppuunkäytetty.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: tsahkali - 7.05.2016 kello on 20:31
Niin, vielä yksi asia, katso, että startti on kunnolla kiinni.  Olen nähnyt senkin, että Viiatin startti on löysällä ja heiluu kun hull....

Ja nyt kun 'hyviä' neuvoja on tullut vaikka kuinka paljon, niin lähdepä kokeilemaan: pyöriikö, tuleeko jännitettä etc.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Aippe - 7.05.2016 kello on 20:39
-89 Ducatossa ei ole itsessään käynnistyksen estoa, jos sellainen on se liittyy jälkiasennettuun hälyttimeen.
Eiköhän tuohon löydy uusi pohja.

Tarkentan että tarvikevirtalukko katkaisee virran polttoaineen syötön magneettiventiililt ä starttaus vaiheessa ja onnea uuden pohjan etsintään.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 7.05.2016 kello on 21:10
Ja nyt kun 'hyviä' neuvoja on tullut vaikka kuinka paljon, niin lähdepä kokeilemaan: pyöriikö, tuleeko jännitettä etc.

😊 No niinpä. Kiitokset kaikille jo tähän astisista vikeistä. Oma osaaminen alkaa vaan tulla osassa hyvistä neuvoista vastaan. Katsotaan nyt mihin päästään. Ensinnä ajattelin kokeilla tuota maadoitusta. Hyvä puoli oli ainakin se että muistin että minulla olisi käynnistyskaapelit autossa. Eipä löytynyt ainakaan sieltä missä muistin nähneeni. Ehkä olen nähnyt harhoja. Täytyy hommata noin muutenkin tähän koneeseen. Toisaalta nyt kun tuossa pihalla autoa kääntelin niin mitään ongelmia ei ilmennytkään joten en olisi pääsyt testaamaankaan tuota maadoitusta.

Mitäs vikaa tässä on

http://m.motonet.fi/fi/tuote/482328?ajoneuvo=138&vuosimalli=1989
 (http://m.motonet.fi/fi/tuote/482328?ajoneuvo=138&vuosimalli=1989)

Ainakin omasta mielestä siinä lukee että tulee virtalukon pohjakin mukana. Korjaamohommiksi taitaa minulla toki mennä jos tuon vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 7.05.2016 kello on 21:16
Vanhalta solenoidin heräte johdolta ohjausvirta esim releelle  ja akulta päävirta, releeltä uudella johdolla solenoidille? Virtalukolta tulee siis vaan ohjaus. Riittävän järeä  rele vaan väliin 20A varmaan riittää tuskin solenoidi enempää tarvii. Asian tuntijat osaa sanoa kuinka riittää.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 11.05.2016 kello on 10:39
Ongelman satunnaisuus tekee tästä kyllä hankalan diagnosoitavan. Nyt on taas lähtenyt joka kerta ykkösellä liikkeelle. Maajohtoa en ole löytänyt, ja Starttiakaan en oikeastaan näe. Pohjapanssari kai pitäisi poistaa että saisi kunnolla näkyviin? Ylhäältäkään en tuota ole nähnyt tai ainakaan tunnistanut.

Akun plussanavan kontakti oli kyllä jonkin verran löysällä. Tuon nyt kiristin ja ruiskuttelin vähän tuota WD40:stä kumpaankin akun kiinitykseen. Nämä toki jo sen jälkeen kun auto alkoi toimimaan "normaalisti". Kovin luottavainen kuitenkaan en ole siihen, että ongelma ei palaisi.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 8.06.2016 kello on 22:07
Noniin. Tänään piti viedä Ducato renkaanvaihtoon. Eipä onnistunut. Edellisen viestin kirjoittelusta, jokaisen kerran, joita ei nyt kyllä liikaa ole ollut, on startannut laakista. Kiristin tuolloin nuo akkukengät ja jo ehdin hetken toivoa että vika olisi ollut niinkin yksinkertainen, mutta ei. Ja kokeilin myös vetää käynnistyskaapelill a miinuksesta moottorin runkoon ja sitten startata, eikä vieläkään inahdustakaan. Eli voiko tämän perusteella nyt olettaa että vika ei olisi ainakaan maadoituksessa?

Sitten seuraavaksi pitäisi jotenkin analysoida starttimoottori ja virtalukonpohja?

Oliko tuo startin kokeileminen siis helppoa jollain ruuvarilla?

Minulla taitaa olla joku pohjapanssari ja kun auton alle pääsee vähän nihkeästi niin on ollut vähän vaikeuksia paikantaakin tuota starttia. Jossain siellä panssarin alla se taitaa olla?
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 8.06.2016 kello on 22:19
Ainakin 2.5 TD vm. -89 Ducatossa starttikokeilun pystyi tekemään yläkautta.
Tosin riitti kun startti vain kolahti niin sen jälkeen startti toimi avaimestakin.
Syy oli siin virtalukon pohja. 
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 8.06.2016 kello on 22:41
Tyhmä kaipailee taas vähän apuja. Eli mistähän sitä starttimoottroria nyt kannattaa etsiä ja miltä se näyttää. Kuvsita tuli vähän kehnot. Liian läheltä olen ottanut. Jotenkin oletin että se olisi jommassa kummassa päässä ja kun edestä katsoen oikealla on vaihteisto niin ajattelin, että on vähän niinkuin vastakkaisella puolella. Mutta sinne alas on ainakin aika vaikea päästä yläkautta.

(https://karavaanari.org/kuvat/1465414837.jpg)

Tämä kuva on siis vasemmasta päädystä

(https://karavaanari.org/kuvat/1465414854.jpg)

Tämä puolestaan oikeasta päädystä. Alhaalta pilkottaa kai tuo vaihteistonkoppa.

(https://karavaanari.org/kuvat/1465414875.jpg)

Tämä puolestaan vasemmalta ja vähän niinkuin moottorin takaa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Aippe - 9.06.2016 kello on 04:43
Startti löytyy keskimmäisen kuvan vasemman alareunan kohdilta.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 9.06.2016 kello on 09:33
Tuota.
Mitenkähän kertoisi hyvästi, ettei tulisi sanottua pahasti.
Jos aloittaja on täysin tietämätön miltä startti näyttää täytyy varoittaa samalla, ettei sen meisselin kanssa toimimina startin kokeilussa ole täysin vaaratonta, ellei tiedä mitä tekee.
Akulta startille tulee paksu johto ja se oikosulkemalla maahan voi räjäyttää akun, tai saada aikaan tulipalon, siinä johdossa ei ole sulaketta.

Suosittelen testiä tekemään kaverin joka oikeasti tietää miltä startti näyttää ja kuinka se testataan.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Mautoilija - 9.06.2016 kello on 16:48
Haet tarvikeliikkeestä vaihtostartin. Korjaamolla noin ½tunnin homma vaihtaa se. Samalla pyydät puhdistamaan akun navat ja lisäämään korin maadoituksen, joka on usein ongelmana seuraavassa korimallissa. Ylimääräisestä maadoituksesta ei ole haittaa. Kustannuksina noin tunnin korjaamoveloitus, maadoituskaapeli ja vaihtostartti.
Jos startista kuuluun naksaus, vika ei ole virtalukossa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 9.06.2016 kello on 17:19
Jos startista kuuluun naksaus, vika ei ole virtalukossa.

Vaikka startista kuuluu naksaus, silti vika voi olla virtalukon pohjassa, minulla oli sellainen tilanne.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 9.06.2016 kello on 19:48
Hei

Kiitokset vinkeistä ja varoituksesta. Ja todellakin olen täysin tietämätön miltä tuo startti näyttää. Vaikka jo varsin keski-ikäinen olenkin niin olen silti sitä sukupolvea, joka on autoillut pääosan autoilevasta eliniästäni autoilla, joita ohjaa niin vahvasti tietokoneet, ettei niille ole enää kotona paljon voinut tehdä. Ainakaan perustietämyksellä. Siksi niiden kanssa olen harrastanut tätä nykyaikaista lompakko tiskille ja kahvia juomaan kun autoa korjataan metodia. Tämä vanhan ducaton tekniikka kiinostaa siinä mielessä enemmän, että tälle voisi jotain pientä itse ehkä tehdäkin ja varsinkin tällä on ehkä suurempi todennäköisyys joskus joutua tilanteeseen että auto ei starttaa, mutta jos jotain ymmärtää niin asialle voi tehdä jotain. Siinä syy miksi näitä vähän itse haluan tehdä.

Ajattelin pyytää kyllä apuun jotain joka on tuollaisen moottorin jollain ruuvarilla käynnistänyt. Esim appiukko kertoi käynnistäneensä heidän vanhan mersumatkailuautons a useinkin ruuvvarilla. Itse pelkäisin ensisijaisesti sitä, että saisin siitä sähköiskun.

Mutta hyvä kun pidätte huolta. En loukkaannu, etkä sanonut lainkaan pahasti.

Ehkä tuo startin vaihto sitten on se mihin tässä seuraavaksi menen. Nyt pitää vaan saada korjaamolta aika ja sitten keksiä keino miten tuon saa sinne. Eilen ei taas startannut lainkaan. Samalla saanee nuo uudet renkaatkin alle, kun nyt homma kaatui tuohon että auto jäi parkkikselle.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 9.06.2016 kello on 21:34
Sitten appiukon puheille, hän osaa homman ja näyttää samalla startin ja kuinka homma hoidetaan.
Sähköiskun vaaraa tuossa ei ole ainoastaan palovamman vaara jos tekee oikosulun, akku on iso energia pakkaus joka kuumentaa johdon sekunnin osissa. 
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: 0yxxy0 - 9.06.2016 kello on 21:50
Jos ei starttaa niin tuon ikänen lähtee pikku nykäsyllä käyntiin  :D. Tosin tarvii kaverin.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Mautoilija - 9.06.2016 kello on 23:34
Vaikka startista kuuluu naksaus, silti vika voi olla virtalukon pohjassa, minulla oli sellainen tilanne.
Tästä lukisin mielelläni lisää. Jos startista kuuluu ääni käynnistettäessä, tarkoittaa se että herätejännite kytkee solenoidin. Tältä osin virtalukko on kunnossa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: velnum - 10.06.2016 kello on 09:41
Käytetyt osat löydät startti mootori ja virtalukko härpäkeet . Ahtialanpurkaamo lahti 3kpl purettavia  Ducatoa I alustaista . Löisin vetoa että on maadotus ongelma toi sinun ongelma , Itselläni sama ongelma ratkaisu löytyy ,uusi maadoitus renkasliitimellä johto suoraan startin kiinitys pultiin kiinni . Suoraan  siinttä veto akun maadoitus johtoon,
tulee pultilla auton runkkon akun sivussa  ,niin kiinitä nyt starin perästä tulevasta pultista    kaapeli renkas liitimellä samaan pultiin maadoitus kaapeliin.Kaapeli olisi hyvä olla  vähintää
35mm , sitä löytyy hyvin puuilosta myyvät sartti kaapeleina punasta ja mustana, irto johtona rullatavarana renkasliitimet löytyy samasta virmasta  35mm jytkyliitimet .
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: tsahkali - 10.06.2016 kello on 10:24
Ajattelin pyytää kyllä apuun jotain joka on tuollaisen moottorin jollain ruuvarilla käynnistänyt. Esim appiukko kertoi käynnistäneensä heidän vanhan mersumatkailuautons a useinkin ruuvvarilla.

Samalla kun sinne alle ryömii, niin voi katsoa, että startti on kunnolla kiinni.
Olen nähnyt sellaisenkin Viiatin startin, joka helisi siellä kuin kulkunen.
Siinä ei oikein maadotuksetkaan sitten pelaa.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 10.06.2016 kello on 14:43
Tästä lukisin mielelläni lisää. Jos startista kuuluu ääni käynnistettäessä, tarkoittaa se että herätejännite kytkee solenoidin. Tältä osin virtalukko on kunnossa.

Tunnet varmaan tuon solenoidin rakenteen.
Se kytkee virran läpi vasta kun startin hampaat ovat vauhtipyörän hampaiden välissä.

Solenoidin kärjet eivät sulkeudu jos solenoidi ei jaksa vetää startin hammaspyörää vauhtipyörän hampaiden väliin.
Tilanteessa jossa solenoidin kytkeäkseen virran täytyy pyöräyttää moottoria puolen hampaan verran, tulee tilanne jolloin virtalukon pohjan ylimenovastus estää magnetointivirran kasvun kyllin suureksi saadakseen aikaan moottorin pyörähtämisen sen verran, että hampaat menisivät kohdakkain.

Startista kuuluu naksaus kun startin hampaat törmäävät vauhtipyörän hampaisiin, eikä sitten muuta kuulukaan.
Jos virtalukko on kunnossa, mutta startti vialla, mutta solenoidi toimii kuuluu sieltä kunnon kolaus, eikä pieni naksaus  ;D
Startti toimii huonollakin virtalukolla aina silloin kun sen ei tarvitse pyöräyttää moottoria, tai hampaat ovat liki kohdakkain jolloin hampaiden viistous auttaa tekemään sen pienen liikkeen pienemmälläkin virralla.

Osasinko selvittää kyllin sekavasti?

Samalla kun sinne alle ryömii, niin voi katsoa, että startti on kunnolla kiinni.

Kokemusta on vain 2.5 TD -89 versiosta, mutta siinä ei tarvitse mennä auton alle testatakseen starttia.
Alta päin pääsee ehkä paremmin alempaan pulttiin käsiksi, mutta irrotin ja kiinnitin kyllä startin yläkautta.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 10.06.2016 kello on 15:12
Rele väliin,käyttää sitä solenoidin ohjausvirta johtoa herätteenä ja akulta sulakkeenkautta päävirta releelle. Ei tarvii virtalukkoa kaivella.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: tsahkali - 10.06.2016 kello on 18:35
Osasinko selvittää kyllin sekavasti?

Osasit.  ;D
Solenoidillehan menee virtalukon kautta vain vetovirta, eli ei se varsinaisesti 'pyöritä' mitään. Hampaat sitten menevät viistojen päidensä ansiosta lomittain.
Teoriassa  virtalukossa voi olla niin paljon vastusta, että veto jää vajaaksi, vaan ei se lukko kauaa sitä kestä!
Tuo välirele on kovasti hyvä ratkaisu, sekä uuteen, että wanhaan autoon, sillä silloin lukkovikoja ei tule.
Pitää vaan muistaa laittaa kunnon rele, ettei käy hölmösti. Minulla oli kerran auto, johon oli laitettu vähän liian pieni....
Yhtenä pakkasaamuna kärjet paloi kiinni ja startti jäi moottorin matkaan.  Iso dieseli kun rotkotti, ei mitään omituista kuulunnut sisään.
Vasta parin km päästä, kera savun.
Onneksi vakuutus maksoi.

Ps. Kytkentäkin voidaan sitten tehdä kahdella tavalla:  Joko solenoidi vetää hampaat yhteen, tai sitten se kytkee vain sähvöt startille ja sen pyörimisliike aikaansaa hammaskosketuksen.  Viiatista löytyy sitten jompikumpi tai molemmat.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Rölli - 10.06.2016 kello on 18:48
Osasit.  ;D
Solenoidillehan menee virtalukon kautta vain vetovirta, eli ei se varsinaisesti 'pyöritä' mitään. Hampaat sitten menevät viistojen päidensä ansiosta lomittain.
Teoriassa  virtalukossa voi olla niin paljon vastusta, että veto jää vajaaksi, vaan ei se lukko kauaa sitä kestä!
Tuo välirele on kovasti hyvä ratkaisu, sekä uuteen, että wanhaan autoon, sillä silloin lukkovikoja ei tule.
Pitää vaan muistaa laittaa kunnon rele, ettei käy hölmösti. Minulla oli kerran auto, johon oli laitettu vähän liian pieni....
Yhtenä pakkasaamuna kärjet paloi kiinni ja startti jäi moottorin matkaan.  Iso dieseli kun rotkotti, ei mitään omituista kuulunnut sisään.
Vasta parin km päästä, kera savun.
Onneksi vakuutus maksoi.

Ps. Kytkentäkin voidaan sitten tehdä kahdella tavalla:  Joko solenoidi vetää hampaat yhteen, tai sitten se kytkee vain sähvöt startille ja sen pyörimisliike aikaansaa hammaskosketuksen.  Viiatista löytyy sitten jompikumpi tai molemmat.
piti iha kokeilla,kaikki neljä starttimoottoria jotka löyty hallin nurkista läht pyörimään pelkän vetovirran saattelemana. eli akkukaapeli runkoon ja plus heräte nastaan ilman oiketa starttivirtaa siihe ruuvin alle.. jäi vaivaan toi lausahdus jotta ei se mitään pyöritä :D
heräte virtaa ottivat 30-50 amppeeria ett kannattaa rele valita oikeen jos semmosen laittaa ja tommosilla virroillaon äkkiä myös johtohäviöitä varsinkin vanhemmissa ja hapettuneisssa piuhoissa...
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: tsahkali - 10.06.2016 kello on 19:25
piti iha kokeilla,kaikki neljä starttimoottoria jotka löyty hallin nurkista läht pyörimään pelkän vetovirran saattelemana.

Joissain solenoideissa on apukäämi, joka on maissa startin kautta. Yllättävää jos moottori jaksaa pyöriä vielä käämin jälkeen jäävällä jännitteellä.   :o
En väitä vastaan, jos näin tapahtuu. 
Kokeilitko kädellä, paljonko oli momenttia?
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 10.06.2016 kello on 19:45
Kävimpä taas tarkastelemassa ja nyt ehkä löysin laitteen mikä lienee startti. Tuosta päältä menee vaan niin monenmoista putkea että hieman hankala tuonne on käsiksi päästä ilman että kaikki nuo letkut otan irti, joka on tällaiselle amatöörille melkoisen pelottava haaste.

En tiedä minkälainen naksahdus pitäisi kuulua, mutta epäilen että minulla naksahdus kuuluu enemmän auton ohjaamosta kuin moottorista. Toki yksinäni en nyt tuossa startin vieressäkään voinut olla kun avaimesta käänsin, mutta ei nyt mitään selkeää klonksahdusta ainakaan kuulu mitä joku sanoi.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 10.06.2016 kello on 20:14
Yleensä solenoidi maadoittuu hiilen kautta! Siinä vaiheessa kun se on vetänyt yhdistyy "vahva" virta joka pyörittää starttia. Eihän hyvänen aika virtalukon pohja tiollaisia virtoja kestä! Eikä solenoidin käämit.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Rölli - 12.06.2016 kello on 14:27
Yleensä solenoidi maadoittuu hiilen kautta! Siinä vaiheessa kun se on vetänyt yhdistyy "vahva" virta joka pyörittää starttia. Eihän hyvänen aika virtalukon pohja tiollaisia virtoja kestä! Eikä solenoidin käämit.
Startin solenoidissahan on aina kaksi käämiä toinen vetokäämija toinen pito käämi. veto käämi on maadoitettu hiilien kautta jolloin siinä kulkeva isovirta loppuu kun solenoidi on täysin vetäneenä jolloin startti rupee pyörimään työteholla ja pitokäämion aina maadoitettuna ja se jaksaa pitää startin päällä ja ottaa noin kymmenen amppeeria virtaa
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: pp-96 - 12.06.2016 kello on 15:58
Terve taas!
  Eipä ole tullut kirjauduttua tänne kahdeksaan kuukauteen.Vähän aikaa sai salasanaa mietiskellä,vaan sieltähän se putkahti kun taaksepäin kelas.
  Oliskohan tästä vinkistä apuja. Akun vierellä kulkee punainen johdin,siinä on niinikään  punainen liitin. Tämä kyseinen johdin on startin herätevirtajohdin.
 Avaamalla liittimen ja sitten avaimesta kääntämällä voi varmistaa,että on avannut oikean liittimen,sillä nyt startti ei naksu sitten yhtikään.
 Nyt tuohon kyseiseen johtimeen joka suuntaa eteepäin ja sukeltaa paksun päävirtakaapelin uumeniin,  voi hyppyjohdolla antaa virtaa suoraan akulta. Mikäli aina starttaa ongelmitta niin jotain on pääteltävissä.
  Virta-avain on sitten hyvä olla taskussa ja VAIHDE VAPAALLA,tai voimme lukea lehdistä kuinka starttas.

  Akkua kun vähän siirtää, niin johto kyllä löytyy. Virtalukon suuntaan liittimestä lähtee kaksi johdinta ohut ja paksu. Kyseinen liitinkin voi aihettaa jännitehäviötä ja startin toimimattomuutta.
 
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Dethleffsnisti - 13.06.2016 kello on 18:23
Minulla oli samanlainen oire omassa vm. -90 Ducatossa. Ensin vaihdoin pelkän solenoidin, jonka jälkeen startti pelasi jonkun aikaa. Sitten startti alkoi oireilemaan siten, että se satunnaisesti pyöritti todella laiskasti, aivan kuin akkun jännite olisi ollut alhainen. Vaihdoin sitten koko startin uuteen vaihtolaitteeseen, jolloin vika poistui.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: HarriOlavi - 13.06.2016 kello on 21:36


Käynnistysongelma oli yhden kerran. ( Fiat Ducato 2.5 vuosimalli -91.) Ainoastaan merkkivalot syttyivät mittaristoon, muutoin täysin hiljaista.( kylmäkone)  Hinaamalla käyntiin.
Hinauksen jälkeen pysäytin vauhdissa moottorin ja starttasin, (lämminkone)  käynnistyi normaalisti. Huoltokorjaamolla ei vikaa löytynyt, kuten ei myöskään käynnistymättömyys esiintynyt kertaakaan tuon episodin jälkeen.  :)
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 15.06.2016 kello on 20:51
On tässä montaa mahdollisuutta mietitty. Kyvyt ei ihan kauheasti itsellä myöskään riitä. Olen osaamiseltani enemmän konttorirotta kuin mekaanikko tai sähköasentaja.

Joka tapauksessa tässä on nyt viikon päivät koputeltu starttia ja kokeiltu kaikenlaisia toivotaantoivotaan taktiikoita että saisin auton edes ajettua korjaamoon. Tänään meinasin pyytää isääni avuksi josko olisi saanut tuohon alamäkeen törkättyä jotenkin että olisi saanut mäkistartin. Latasin vielä varmuudeksi akun yöllä ja illansuussa ykkösellä taas käyntiin ja suto nyt huoltamon pihaan. Siellä kai on ammattitaitoa selvittää mikä mättää.

Nuo käynnistysongelmat ovat olleet hyvin satunnaisia viime kesänäkin että vaikea kuvitella että olisi akkukaan suoraan. Mutta mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Wanhapari - 15.06.2016 kello on 22:36
   Iltaa vaan.

 Meirän vanhas J viitoses oli samanlaanen ongelma. Mittasin solenoidille tulevan jännitteen tartatessa. Aina kun jännite oli 9 v tai yli niin startti toimii, mutta kun jäi alle niin naksahti vaan. Solenoorille tuli virta releeltä joka oli valettu muiren releetten kans nyrkinkokoosehen mölttihin. Laitoon solenoorin johtohon releen joka yhyrisyi virran suaraa akusta tartatessa, ja hyvin toimii. Se koriaus oli autos koko aijan kun se meillä oli eli 8 vuatta. Rele vetää viälä 6 voltin jännittehelläkin. Koriaus maksoo sen 3 eurua.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 18.06.2016 kello on 09:54
Eilen hain huollosta. Vaihtoivat startin ja vaihtoivat vielä päälle akun. Vähän jäi mietityttämään, että vaihdettiinkin jompi kumpi mahdollisesti turhaan? Sanoi että startti lakkasi toimimasta kun jännite tippui alle 12,3 V jota akku kuulemma teki. Itsehän en näistä toki mitään ymmärrä, mutta tosiaan näitä tapahtumia on ollut esim viime vuonna Latviasssa että oltiin käytännössä koko päivä ajettu ja illalla kun käytiin hakemassa murkinat pikaruokapaikasta huoltamolta, niin eipä enää sen jälkeen startannut. Viime aikoihin asti myös pieni odottelu on aina auttanut. Mutta luulisi että laturikin kannattaisi tsekata jos koko päivän ajon jälkeen on ongelmia. Ja sitten taas oli pitkiä pätkiä että mitään ongelmaa ei ilmennyt.

No ainakin ensimmäiset 1,5 km ja pari starttia sujui täysin ongelmitta. Sitä vaan mietin, että onko tässä nyt tietämätöntä vedätetty?

E:päivitin blogiinkin aiheesta. Tosin tuntui että aika säälittävän mittainen teksti tuli tuon edellisen renkaanvaihtoprojek tin vaiheiden jälkeen.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjh48 - 18.06.2016 kello on 14:56
Mielestäni olisi ollut tärkeämpää mitata mikä on jännite solenoidin navassa.
Itsellä vika alkoi siten ettei auto startannut aina kun varashälytin oli päällä.
Solenoidin virta oli kierrätetty hälyttimen kautta ja kun sen ohitti auto starttasi.
Myöhemmin ei hälyttimen ohituskaan auttanut.
Kaiken kaikkiaan kun virtalukon pohjan vastus kasvaa auttaa akun ja startin vaihto, mutta vika voi olla edessä vuoden päästä.

Toivottavasti olen väärässä ja auto pelaa jatkossa kunnolla.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 18.06.2016 kello on 19:21
Suosittelen edelleenkin sitä relettä virtalukon ja solenoidin väliin!!!  Ei maksa paljoa eikä haittaa varmasti mitään.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mjo33400 - 18.06.2016 kello on 19:38
Solenoidi vie niin vähän virtaa, ettei se rele mikään tärkeä ratkaisu ole. Komppaan täysin mjh48:n kommettia. Väitän, että 5 minuuttia olisi riittänyt vian paikallistamiseen kun olisi mitattu. Vika ei välttämättä ole edes solenoidi kytkennässä vaan startin kytkennässä.
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Rölli - 18.06.2016 kello on 21:03
Solenoidi vie niin vähän virtaa, ettei se rele mikään tärkeä ratkaisu ole. Komppaan täysin mjh48:n kommettia. Väitän, että 5 minuuttia olisi riittänyt vian paikallistamiseen kun olisi mitattu. Vika ei välttämättä ole edes solenoidi kytkennässä vaan startin kytkennässä.
onko 30A 12V systeemissä pieni virta? jos ett usko ni mittaappa joskus vcetokäämin ottama virta
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: mike - 18.06.2016 kello on 23:05
Olis hyvä vedonlyöntikohde ^-^
Otsikko: Vs: Ducato -89 satunnaiset käynnistysvaikeudet
Kirjoitti: Raksaus - 1.06.2017 kello on 14:32
Kirjoitellaanpas nyt sitten tännekin.

Eli tämä on vihdoinkin tainnut ratketa. En viitsinyt aikaisemmin kirjoitella tänne koska ajattelin antaa Hyvinkään autopalvelulle mahdollisuuden. He vaihtoivat viime heinäkuussa ensin startin, kun tutkivat ja totesivat että siinä on vika. No ei ollut. Joten vaihtoivat akun. Ihan kohtuullinen lasku. Seuraavana päivänä ongelmat ilmestyivät uudelleen. Ja taas pahenivat pikku hiljaa. Vein uudestaan ja pyysin selvittämään. Kertoivat etteivät saaneet toistettua ongelmaa ja antoivat satasen laskun. Kotiin päästyäni temppuili taas. Kirjoitin toimarille sähköpostia ja kun hän palasi lomiltaan niin tämä satasen lasku nyt ainakin mitätöitiin.

Nyt pari viikkoa sitten vein auton Hyriaan, eli ammattikoululle. Vaihtoivat virtalukon. NYt on siitä asti lähtenyt toistaiseksi käyntiin joka kerta laakista. Pidetään peukkuja että vika oli siinä. Hieman ihmetyttää toki, miksi aloittivat kalliimmasta päästä korjaamaan jos ei kuitenkaan mitään hajuakaan ollut missä vika voisi olla?