Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: jokkel - 2.05.2016 kello on 15:43
-
Eka reissu talven jälkeen n.130km. Kotiinlähdön hetkellä jätin auton tyhjäkäynnille hetkeksi. Yllättäen se sammui. Uudellen käynnistäessä se kävi hetken tyhjäkäyntiä ja sammui sitten. Polttoainesuodatin oli puhdas. Vuotoja ei näkynyt. Onko joku sulake mahdollisesti palanut, oli mahdoton selvittää (86 sulaketta).
Koska oli viikonloppu, niin hoidin itseni kotiin ja arkiaamuna soitto Al-tiepalveluun. Auto oli lähimmän Ford huollon pihassa kolmen tunnin päästä. Iltapäivällä kyselin kuulumisia. Vastaus oli, ehkä ensi perjantaina ehditään katselemaan, mikä voisi olla vikana.
Tämä Al-palvelun nimi on "matkanjatkamispalve lu". Oletin, että auto vietäisiin lähimälle pajalle, joka pystyisi hoitamaan asian kuntoon tai ainakin selvittämään syyn. Mutta näin ei olekkaan. Se viedään lähimpään korjaamoon.
-
Miten tuo pa-suodattimen puhtaus todettiin. Oire viittaa tukossa olevaan suodattimeen
-
^^
Minkä ikäinen/-lainen Transit sulla on?
-
Olisko ajonesto jos uudempi taikka sitte vaihtoehtosesti vanhemmassa alkuperäsellä woortin polttoainekorkilla ilmareikä tukossa. Suodattimen tukkeentuessa useesti lotkottaa tyhjäkäyntiä mutta juuri muuta ei sitte tapahdukaan, tässähän oli kuitenkin jo ajettu jonkinverran.
-
Jos vois veikata esim.
-siirtopumppuvika
-ilmaa polttoainejärjestel mässä
-vettä polttoainejärjestel mässä
-sammutussolenoidi vika
-
Minkä ikäinen/-lainen Transit sulla on?
Sen verran alkoi itseäkin kiinnostamaan joten menin selailemaan aloittajan viestejä, ei tarvinnut kauaa etsiä..
Transit on vuodelta 2010, eli 2009 mallinen (Carado).
-
Auto on tuo 2008/2010, 2,2l Carado.tehtaan piristämänä +20hv.
Pa-suodatin tarkastettiin avaamalla ja p-ilmalla puhaltamalla. Auto lähti 6kk seisokin jälkeen nikottelematta ekalla yrityksellä. Jostakin olen lukenut bio-dieselin ongelmista parin kk seisokin jälkeen.
Vikakoodin lukijoitahan saa nyt jo kohtuu hinnoilla. Siinä on vain ongelma koodien tulkinnassa ja lisäksi nekin pitäisi ymmärtää.
-
Vikahan voi olla mikä vain. Edellinen autoni alkoi oirehtia vastaavalla tavalla, kun yksi polttoainesuuttimis ta alkoi jumittaa ja aiheutti common rail painevaihteluita, joiden takia moottorinohjaus sammutti moottorin satunnaisesti.
Siihen ongelmaan tilapäinen korjaus oli lisätä tilkka kaksitahtiöljyä polttoaineen joukkoon.
-
Käy nyt edes ottamassa akkukaapeli irti jokskin aikaa ja koita uudestaan käyntiin .
Sitten startpilotea ilmansuodattimen putkeen ja jos lupailee käyntiin niin ilmeisesti joku suutin vuotaa ohi ja moottorinohjaus tosiaan sammuttaa.
Ohivuotoputkista letkulla katsoo mikä vuotaa eniten ja se suutin vaihtoon ja homma on bueno.
Näin korjasimme V70 Volvon käynnistymisvaikeud et tuossa nääpurin pihalla .
Nyky suuttimiin tuolla kaksitahtiöljyllä ei hirveämpää tehoa ole kun ne alkavat vuotamaan ohi niin niistä on tiiviste rikki .
Se oli vanhoilla tappisuuttimilla se ongelma.
-
Tänään tuli ilmoitus korjaamolta, auto ajokunnossa. :D Vikana oli polttoainesuodattim en jalka, korjauskustannus n.280€. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä vialta, autolla on ajettu vasta n.38000 km ::). Tosin netissä löytyy vastaavia tapauksia.
-
Muutamaan kertaan todettu, että valitettavasti ei ole laatualusta, Ainakaan etuvetoinen.
Tänä ja viime vuonna ei sentään ole mennyt mitään. Pitää ajella nätisti ja toivoa parasta.
-
Muutamaan kertaan todettu, että valitettavasti ei ole laatualusta, Ainakaan etuvetoinen.
Tänä ja viime vuonna ei sentään ole mennyt mitään. Pitää ajella nätisti ja toivoa parasta.
Kerros nyt, mitä kaikkea on mennyt?
-
Käsijarruvaijeri, jarrusatula, öljyvuoto moottorissa, jonka aiheuttava palikka piti vaihtaa (nimeä en muista) jne.
-
Käsijarruvaijeri, jarrusatula, öljyvuoto moottorissa, jonka aiheuttava palikka piti vaihtaa (nimeä en muista) jne.
Ja tuo tarkoittaa, että p*ska alusta... Et ole tainnut lukea Viiat-miesten juttuja.
PS. tuo jne. oli outo osa.
-
Kaikkihan nämä kuluu. Ite valkkasin pari kevättä sitten Transitin, kun on noita muutama ollut ihan pakettiversioina ja tietenkin ketjukone painoi vaa'assa. Hymerin koppa juuri etsinnässä olleella layoutilla osui nappiin. Alle satatuhatta ajettuna ja ehjän siistinä ei tarvinnut pidempään etsiä.
35 tkm ajokokemuksella on nyt mennyt EGR-venttiili (https://karavaanari.org/index.php/topic,14992.msg286029.html#msg286029) ja nyt hiljattain kampiakselin päässä oleva moniurahihnojen hihnapyörä (https://karavaanari.org/index.php/topic,16647.msg321445.html#msg321445). Noiden lisäksi luonnollisesti yhtä sun toista kulutusosaa mutta niitä ei tässä lasketa.
Eihän tuommoinen etuveto mikään ideaali alustana ole mutta sen verran monta ikävää tarinaa olen lukenut erään yleisesti käytetyn alustamerkin osalta, että oma valinta kallistui Fordiin. Sopivia takavetoisia ei etsinnästä huolimatta löytynyt. Toisaalta on tuossa tutulla isännällä yli 230 tkm rullannut Fiat 1.9 TD jostain kauempaa 90-luvulta ja kiertää kesäisin siinä kuin muutkin.
-
Sain ohjeeksi vaihdattaa sähköisen EGR härpäkkeen (Ford Transit 2.2 DTCI 2007 115 tkm) ja hinta oli 350€ töineen Seinäjoella. Oireina ilmeni koneen tukehtumisen tunne, vedon puute ja melko musta lakusavu pakoputkesta. Vaihtoivat Rengastien Autohuollossa ja kuntoon tuli. Palvelu tuolla on muuten erinomaista, suosittelen.
EGR on ilmeisesti jäänyt auki. Sehän on pienemmillä kierroksilla enemmän tai vähemmän auki ja sitten 'tehoilla' menee kiinni. Jos on OBD-lukija ja sopiva softa, läppäriltä voi katsella toimintaa.
Venttiilissä on toisessa päässä peltinen päätylappu, jossa on muutama kynsi, joilla se on kiinni. Varovasti kun availee, voi putsata ja rasvata rattaiston ja taas yleensä toimii. Siihen eteen kun viitsii laittaa vielä jonkinlaisen suojan, ei kosteus pääse kurittamaan.
Pistin muuten umpeen koko venttiilin. Viimoset mitatut päästöt 0,28.