Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Jgahpir - 26.04.2016 kello on 10:09
-
Tuollainen tulkinta on asiasta tehty, eli vaunu ja asauto on moottoriajoneuvo ja sen kanssa leiriytyminen vaatisi maanomistajan luvan, toisin kuin teltta yms
http://www.laki24.fi/ymas-jokamiehenoikeudet-jokamiehenoikeudet_leiriytyminen/ (http://www.laki24.fi/ymas-jokamiehenoikeudet-jokamiehenoikeudet_leiriytyminen/)
Tietääkö joku tarkemmin, kenen tulkinta?
-
SUOMEN YMPÄRISTÖ 30 | 2012
Jokamiehenoikeudet ja toimiminen toisen alueella
Lainsäädäntöä ja hyviä käytäntöjä
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1 (https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1)
Sivulla 63 Yöpyminen asuntovaunussa ja ajoneuvossa
Asuntovaunussa ja ajoneuvossa saa yöpyä paikoissa, joissa niiden pysäköiminen kyseisenä aikana on sallittua. Yleisellä levähdyspaikalla saa yöpyä ja viipyä, jos viipymisen kestävä pysäköinti on sallittua.
Pysäköintialueen käyttö pysäköintiin ei ole jokamiehenoikeutta vaan pysäköintialueen pitäjä
voi hallintaoikeutensa nojalla määrätä alueen käytöstä ja pysäköinnin kestosta.
Maastoliikennelain perusteella on mahdollista pysäköidä ja siten yöpyä maastossa tien välittö-
mässä läheisyydessä. Muualla maastossa moottoriajoneuvon käyttö ja pysäköinti vaatii maanomistajan luvan (maastoliikennelaki 2 luku 4§).
Jos asuntovaunua pidetään paikallaan tavanomaiseen retkeilyyn liittymätöntä toimintaa varten,
siihen tarvitaan maankäyttö- ja rakennusasetuksen (11 luku 62§) mukainen toimenpidelupa.
-
Tien välittömässä läheisyydessä saa yöpyä ajoneuvossa jos pysäköinti on tuon ajan muutoin sallittua.
-
Juu ja leiriytyminen ja pysäköinti on kaks eri asiaa!
Nukkuminen pysäköidyssä autossa tai vaunussa ei ole leiriytymistä.
-
Tuollainen tulkinta on asiasta tehty, eli vaunu ja asauto on moottoriajoneuvo ja sen kanssa leiriytyminen vaatisi maanomistajan luvan, toisin kuin teltta yms
Maastoliikennelaki
4 §
Oikeus liikkua maastossa
Moottorikäyttöisell ä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.
Lupaa ei kuitenkaan tarvita:
8 ) taajaman ulkopuolella moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäyttämiseen ja pysäköimiseen tien välittömään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa;
-
Toinen kysymys onko ollut tienkäyttöoikeutta muilla kuin yksityistienkäyttöo ikeuden haltijoilla/tieosakkailla ajaa sinne "tien välittömään läheisyyteen" - kääntäen olisvatko osaakkaat oikeutettuja laittamaan puomin. Jos puomin saa laittaa, niin minusta autoilu tällaisella tiellä ei ole "joka-autonoikeus".. puhtaasti yksityisistä maista kun kyse.
-
Jos maanomistaja on valtio niintilanne muuttuu taas.
-
Toinen kysymys onko ollut tienkäyttöoikeutta muilla kuin yksityistienkäyttöo ikeuden haltijoilla/tieosakkailla ajaa sinne "tien välittömään läheisyyteen" - kääntäen olisvatko osaakkaat oikeutettuja laittamaan puomin. Jos puomin saa laittaa, niin minusta autoilu tällaisella tiellä ei ole "joka-autonoikeus".. puhtaasti yksityisistä maista kun kyse.
Puomin saa laittaa jos ko. tie ei ole saanut avustusta kunnalta/valtiolta, tosin puomia ei saa sulkea jos joku on sinne ajanut (eli poistumista ei saa estää).
-
"Koskevatko jokamiehenoikeudet matkailuvaunuja? Voiko matkailuvaunun kanssa yöpyä kaikkialla, missä auton pysäköiminenkin on mahdollista vai tarvitaanko jokin muu lupa?
Matkailuvaunua koskevat samat säännökset kuin muitakin moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Ajoneuvossa saa yöpyä ja ajoneuvon saa pysäköidä maastoon tien väittämään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa."
Tuo lainaus on ympäristöön.fi sivuilta. http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)
Gaphirin esimerkissä puhutaan maastossa tapahtuvasta leiriytymisestä, mikä on luonnollisesti sallittu moottoriajoneuvoill e vain maanomistajan luvalla, mtesään kun ei saa ajaa.
t.Kaarina
-
Kaarina, lueppa tuo 99:n lainaus maastoliikennelaist a, 4§ + kohta 8
Siinä puhutaan pelkästään maastosta.
Jos joku esittää näkemyksiä laista ne ovat todella vain hänen näkemyksiään, oli sitten kyse presidentistä, jonkun ministeriön virkamiehestä tai vaikka poliisista. Lain vahvistamisen ja voimaantulon jälkeen suomessa lain tulkintaoikeus on vain oikeusistuimilla.
Lain mukaan väsyneenä et saa ajaa, silloin sinun pitää pysäköidä auto johonkin paikkaan jossa se ei ole vaaraksi liikenteelle eikä siitä ole isompaa haittaa maanomistajalle.
Meillä on esim. päätien varressa tieliittymä tyhjillään olevalle tukkilanssille. Se on lain mukaan täysin soveltuva edellämainitussa tapauksessa yöpymiseen, vaikka se onkin täysin yksityisellä maalla. Siihen et haittoja pysty aiheuttamaan kuin kaivurilla tai roskaamalla.
Jos tiellä on rajoituksia, tiekunnan on hommattava soveltuvat liikennemerkit tai esteet. Tien pinta ei yksityiselläkään alueella ole maastoa. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää ja niin kuin sanotaan, fiksut pärjää aina.
-
Nyt tässä on jotain mitä en ymmärrä. Mitä haluat minulle Rutiukko kertoa, mitä sellaista, mitä minä en juuri omassa viestissäni jo tuonut esille?
t.Kaarina
-
Nyt tässä on jotain mitä en ymmärrä. Mitä haluat minulle Rutiukko kertoa, mitä sellaista, mitä minä en juuri omassa viestissäni jo tuonut esille?
t.Kaarina
Ruutiukko kertoo tavan tehdä kyseenalaisesta? yöpymisestä laillisen vedoten väsymykseen, väsyneenä ei saa ajaa autoa lain mukaan.
-
Mutta minähän juuri kerroin sen olevan luvallista ja laillista, siksihän toin esille sen lainauksen ympäristö.fi sivuilta!
t.Kaarina
-
Mutta minähän juuri kerroin sen olevan luvallista ja laillista, siksihän toin esille sen lainauksen ympäristö.fi sivuilta!
t.Kaarina
Lainauksessa ei puhuttu väsymyksestä, tämä taas antaa oikeuden yöpyä liikenne lain? puitteissa. Yöpyminen tosiaan eroaa muistaakseni siten että autosta/vaunusta ei saa laittaa tukijalkoja alas eikä kalusteita ulos, jos näin tekee se on leiritymistä. Mikähän se on se kohtuuton haitta maanomistajalle?
-
autosta/vaunusta ei saa laittaa tukijalkoja alas eikä kalusteita ulos, jos näin tekee se on leiritymistä.
Miten esim. retkituolin ottaminen takamuksen alle tekee hommasta leiriytymistä?
-
Miten esim. retkituolin ottaminen takamuksen alle tekee hommasta leiriytymistä?
Jostain lukenut/kuullut että olisi leiriytymistä eikä mainitsemaani yöpymistä väsymykseen vedoten. Tiedä sitten onko näin oikeasti. Itselläkin kyllä tulee mieleen että jos on niin väsynyt että ei jaksa ajaa lain mukaan niin silloin mennään sänkyyn nukkumaan eikä jäädä penkille istuksimaan odottamaan Nukku-Mattia.
-
Miten esim. retkituolin ottaminen takamuksen alle tekee hommasta leiriytymistä?
Sans se! Suomen laista en tiedä, mutta Italian tieliikennelakiin olen törmännyt ja se määrittelee yhdeksi leiriytymisen kriteeriksi ulos nostetut romppeet. Sitten on tulijalat, vaunun alle irtojuttuun valuva vesi ja vielä sellainen, että vaunu/auto peittää p-ruudusta enemmän kuin mikä on vaunun/auton pinta-ala eli markiisi ja jopa tiukasti ottaen avonainen ylös nostettva ikkunakin voisi täyttää määritelmän.
Hassua on se, että jos henkilöautolla nostaa tuolit ja pöydän ulos ja heittää kahvikupin huuhteluvedet pusikkoon, kukaan ei katso toimintaa pahalla...
No, Italiassa kyllä ollaan hyvin suurpiirteisiä monessa asiassa, Suomessa tunnutaan olevan paljon tiukempia vastaavissa...
t.Kaarina
-
Jostain lukenut/kuullut että olisi leiriytymistä
No, siten aika moni metsästäjä sekä kalastaja leiriytyy pitkin metsiä ja rantoja jos jakkaralla istuminen katsotaan leiriytymiseksi.
-
Sans se! Suomen laista en tiedä, mutta Italian tieliikennelakiin olen törmännyt ja se määrittelee yhdeksi leiriytymisen kriteeriksi ulos nostetut romppeet. Sitten on tulijalat, vaunun alle irtojuttuun valuva vesi ja vielä sellainen, että vaunu/auto peittää p-ruudusta enemmän kuin mikä on vaunun/auton pinta-ala eli markiisi ja jopa tiukasti ottaen avonainen ylös nostettva ikkunakin voisi täyttää määritelmän.
Hassua on se, että jos henkilöautolla nostaa tuolit ja pöydän ulos ja heittää kahvikupin huuhteluvedet pusikkoon, kukaan ei katso toimintaa pahalla...
No, Italiassa kyllä ollaan hyvin suurpiirteisiä monessa asiassa, Suomessa tunnutaan olevan paljon tiukempia vastaavissa...
t.Kaarina
Tuosta kahvikuppien huuhteluvedestä, metsässä kun keittää kahvit niin pannukin huuhdellaan vedellä ja kaadetaan vedet maahan :)
-
Sans se! Suomen laista en tiedä, mutta Italian tieliikennelakiin olen törmännyt ja se määrittelee yhdeksi leiriytymisen kriteeriksi ulos nostetut romppeet.
Itse en pidä leiriytymisenä jos nostaa retkituolin ilta-aurinkoon ja nauttii lasin viiniä ennen nukkumaan menoa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1461701784.jpg)
-
No, siten aika moni metsästäjä sekä kalastaja leiriytyy pitkin metsiä ja rantoja jos jakkaralla istuminen katsotaan leiriytymiseksi.
Luulisin tässä olevan kriteerinä se että ollaan matkailukulkineen "välittömässä" läheisyydessä tms. On minullakin hirvenpyynnissä reppujakkara mukana, kyllä siinä muutama tunti passissa tulee istuttua syksyn mittaan.
-
Luulisin tässä olevan kriteerinä se että ollaan matkailukulkineen "välittömässä" läheisyydessä tms.
Sitten tuo pitäisi määritellä eksaktisti, kun välitön on suhteellista.
-
Sitten tuo pitäisi määritellä eksaktisti, kun välitön on suhteellista.
Minä en ole lainlaatija ja keksin mielestäni "yleispätevän" määrittelyn. Mutta, tämä alkaa menemään jo saivarteluksi ja pitää lähteä nukkumaan, huomenna on pitkä työpäivä autoillen ja töitä tehden. ::)
Edith.
Edelleen askarruttaa se kohtuuton haitta minkä maanomistaja/haltija pitää kestää, onko kellään siitä tietoa? Ei minulla siitä ole sen kummempaa kunhan ihmettelen asiaa.
-
Olen myöskin miettinyt tätä lain pykälää, jossa kielletään 'väsyneenä ajaminen'. Jos asiaa miettii syvällisemmin, niin yleisten teiden varsilla oleville 'levähdysalueille' asetetut pysäköintirajoituks et eivät voi olla lain mukaisia.
-
Edelleen askarruttaa se kohtuuton haitta minkä maanomistaja/haltija pitää kestää, onko kellään siitä tietoa?
Taida asian tiimoilta olla vielä ensinmäistäkään oikeuden päätösta. Siellä se määritellään tapaus kohtaisesti. Toivottavasti ei kukaan viekään tuollasta tapausta oikeuteen asti. Oikeuskäytännön jälkeen on paljon vaikeanpi kummankaan osapuolen viilailla pilkkuja oman näkökannan eduksi.
Minä lähtisin siitä, jos maanomistaja tulisi häätämään, ja minkäänlaista rakentavaa keskustelu yhteyttä en saisi aikaseksi. Panisin kiesin tulille, ja lähtisin siltä paikalta pois. Saattaisi jossain lähistöllä olla toisen maanomistajan hallitsema vielä parenmin sopiva yöpaikka, mistä ei tultaisi häätämään, kun siististi elää.
-
Mielestäni osa painii lillukanvarsien kanssa tämän asian tiimoilta, käyttäkää hyvät ystävät sitä maalaisjärkeä.
Esimerkki kohtuutomasta haitasta: Olette pysäköineet väsymyksen ta jonkun muun takia tienliitymään joka sillä hetkellä näyttää sopivalta levähtämiseen. Aamulla maanomistaja tulee koneineen päästäkseen ko. liittymästä omalle työmaalleen. Tässä vaiheessa ei ole vielä mitään kohtuutonta vaikka maanomistaja ehkä vähän protestoisikin, mutta niin kuin aiemmin sanoin, fiksut selviää tästäkin ja parhaassa tapauksessa molemmille jää asiasta hyvä mieli. Kohtuuttomuus alkaa siitä, jos et pyynnöstä tai käskystä huolimatta siirry jotta maanomistaja pääsisi työmaalleen, silloin olet haitannut hänen työntekoaan.
Kaarina. Olet mielestäni yrittänyt selvittää että yksityisomistuksess a olevaan maastoon voi pysäköidä kun ei aiheuta vähäistä suurempaa haittaa, sen laki mielestäni kieltää selkeästi. Hätätapaukset on asia erikseen.
Tiealue on lähes aina laajempi kuin pelkkä tie ja luiskat/ojat. Sekin on osin maastoa mutta se on tielaitoksen omistuksessa vaan ei tuotantokäytössä. Tuolla alueella voi pyörät olla vaikka risukossa. Taajama-alueella laki tässä kohtaa on toisenlainen.
Ei ne maanomistajat ole teidän vihollisianne, ellette te omalla käytöksellänne tai toiminnallanne heistä sellaisia tee. Tähän pätee mielestäni se vanha sanonta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tuohon mikä lasketaan leiriytymiseksi, siihen vain yksinkertaisesti on ollut lain selkeyden takia vedettävä johonkin raja, ja nyt se on tuossa. Tuokin ilmeisesti on tehty siksi, että levähdyspaikoista ei tulisi leirintäalueita.
Ei se väsymyskään aina tarkoita sitä että pitäisi nukkua, pitää sitä joskus vähän jaloitella, keittää kahvit ja vähän huokaista. Väsyneenä ei saa autoa ajaa.
-
Tiealue on lähes aina laajempi kuin pelkkä tie ja luiskat/ojat. Sekin on osin maastoa mutta se on tielaitoksen omistuksessa vaan ei tuotantokäytössä. Tuolla alueella voi pyörät olla vaikka risukossa. Taajama-alueella laki tässä kohtaa on toisenlainen.
Ei ne maanomistajat ole teidän vihollisianne, ellette te omalla käytöksellänne tai toiminnallanne heistä sellaisia tee. Tähän pätee mielestäni se vanha sanonta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Ei se väsymyskään aina tarkoita sitä että pitäisi nukkua, pitää sitä joskus vähän jaloitella, keittää kahvit ja vähän huokaista. Väsyneenä ei saa autoa ajaa.
Ruutinen tarkoittaa tien vaikutusaluetta, metrimäärää tiestä en muista mutta muutama metri, töissä tullut joskus ko. asia vastaan. Tämä alue ei välttämättä ole tielaitoksen vaan voi olla myös yksityisen omistuksessa mutta sitä hallinnoi ELY-keskus. Tiedän tämän kun yksi juttu rakennettiin vastaavalle vaikutusalueelle, yksityinen omistaa ja ELY hallinnoi. Ei ollut ongelmia luvan suhteen yksityiseltä, toki ELY olisi voinut "määrätä" alueesta asian riitautuessa. Olet oikeassa tuossa miten metsä vastaa, omalla kaluston sijoittelulla ja oikealla asenteella pärjää varmaan aika pitkälle, itse en ole tällaista levähtämistä harjoittanut.
-
Lainauksessa ei puhuttu väsymyksestä, tämä taas antaa oikeuden yöpyä liikenne lain? puitteissa. Yöpyminen tosiaan eroaa muistaakseni siten että autosta/vaunusta ei saa laittaa tukijalkoja alas eikä kalusteita ulos, jos näin tekee se on leiritymistä. Mikähän se on se kohtuuton haitta maanomistajalle?
Vaunun tukijalkojen lasku ei muuta yöpymistä leiriytymiseksi.
-
Vaunun tukijalkojen lasku ei muuta yöpymistä leiriytymiseksi.
Hyvä jos näin, laitatko pykälät näkösälle kun itse vain muistelin mitä kerrottu/kuullut ko. asiasta?
-
Vaikutusalue on eri asia kuin tuo "pyykitetty" tiealue. Nuo vaikutusalueet muistaakseni määritellään jossakin laissa liikenneturvallisuu den vuoksi ja ne ovat metrimääräisiä riippuen tien nopeusluokituksesta ja voivat olla yksityisomistuksess a.
Olet oikeassa, tuo tiepohjakin nykyään taitaa olla ely-keskuksen hallinnassa tai omistuksessa, tielaitoksella ei taida olla enää omistuksessaan muuta kuin rupia persauksissa.
Sitten taitaa vielä olla sellainen kuin tievarausalue joka on yksityisen omistuksessa mutta sille ei saa rakentaa, eli on varattu tien mahdolliseen laajennukseen. Tuo alue voi olla päällekkäinen tien vaikutusalueen kanssa.
Nämä tuolta umpiluusta, johon en enää itsekään täysin luota, kaivettuna. Saa korjailla joka tietää paremmin.
Muistaisin myös lukeneeni jostakin, että se katsotaan leiriytymiseksi kun kalusteet kannetaan ulos, ja sehän olisi ihan ymmärrettävää.
-
Hyvä jos näin, laitatko pykälät näkösälle kun itse vain muistelin mitä kerrottu/kuullut ko. asiasta?
Olen lukenut leiriytyminen määritelmän joko leirintäoppaasta tai Karavaanarin abc lehtisestä, mutta yllättäin sitä ei tämänvuotisista löydy.
Tutkin paremmalla aikaa vanhoja julkaisuja.
-
Olen lukenut leiriytyminen määritelmän joko leirintäoppaasta tai Karavaanarin abc lehtisestä, mutta yllättäin sitä ei tämänvuotisista löydy.
Tutkin paremmalla aikaa vanhoja julkaisuja.
Ok, kiitos. Kiinnostanee varmaan muitakin kuin minua.
-
Ok, kiitos. Kiinnostanee varmaan muitakin kuin minua.
(http://karavaanari.org/kuvat/1461780091.jpg)
Viimevuotisen leirintäoppaan antia.
Mielestäni tukijalat on myös mainittu
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1461780091.jpg)
Viimevuotisen leirintäoppaan antia.
Mielestäni tukijalat on myös mainittu
Kyllä tuossa ihan järkisyyt vaikuttaa. Jos vaunusta joutuu nostamaan jotain pihalle kun menee nukkumaan, ei se asiaa kiellä. Tukijalat on ok veivata meni sitten käymään vaunussa kahvitauolle tai vessaan.
Markiisit, etuteltat ym on selkeitä merkkejä leiristä. Yksittäinen tavara ei tee pysähdyksestä leirintää
-
Tämä ympäristöministeriö n opas on mielestäni monipuolinen ja lähes täydellinen ohjeisto.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1 (https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1)
Luonnossa liikkuja ei tarvitse tarkempaa nippelitietoa 8)
-
Sitten tuo pitäisi määritellä eksaktisti, kun välitön on suhteellista.
On hyvä että lainlaatija luottaa kansalaisten järkeen. Ei tarvitse muistella tiukkoja rajoja. Olkoon tässä tapauksessa 50 m.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1461780091.jpg)
Viimevuotisen leirintäoppaan antia.
Mielestäni tukijalat on myös mainittu
Mukaillen yhden käyttäjän slogania. Oonks mä tyhmä, nyt en ymmärrä :) Siis noita tukijalkoja ei mainittu tekstissä.
-
Moniko meistä jää riitelemään, jos jonkun mielestä kulkimella jää yöpymään "väärään" paikkaan. En minä ainakaan, vaan nostan kytkintä.
Kohta varmaankin joku laittaa kyselyn Sfc:lle (joka puskayöpyjistä ei välitä) että laativat vaanarin lakikirjan puskayöpyjille selitysosineen. ;D
-
Kyllä suomessa puskia riittää. En usko että ongelmia syntyy jos pari päivää jossakin tienvieressä yöpyy ja lähtiessä siivoaa roskat ym mukaan.
-
Mikä on leiriytymistä, mikä ei - joskus muistan lukeneeni, että ajoneuvon (yhdistelmä tai m-auto) pitää olla "ajokunnossa", niin se ei ole leiriytymistä vaan pysäköintiä.
Eli kaikki ulkoinen mikä estää lähtemistä tyyllin; 10 sek siitä kun kuski istuu ratin taakse.. Vaunun pitää olla koukussa ja kytkettynä, ajokunnossa. M-autossa ei saa olla kiiloja, ei tuki jalkoja, ei markiisia tai ikkunapeitteitä - sisäpuoliset tosin nopeat poistaa.
-
On hyvä että lainlaatija luottaa kansalaisten järkeen. Ei tarvitse muistella tiukkoja rajoja. Olkoon tässä tapauksessa 50 m.
Mitäs jos lainaa sen tuolin kanssakulkijalta, ts. ei käytä omaa pallia?
-
Tukijalkojen laskeminen ei voi olla leiriytymisen merkki. Esim. vanhemmissa Solifereissa on seinän ulkopuolelle tuleva rappu. Kun siihen astuu aikamies noustessaan vaunuun, keinahtaa vaunu niin reilusti, että jalkeilla olija voi kaatua tai ainakin kahvi läikkyä. Lähin tukijalka kannattaa laskea alas ennnen vaunuun nousua ettei sisällä olijoille tule pahoinvointia ja perhesopu säilyy. ;D
-
Mukaillen yhden käyttäjän slogania. Oonks mä tyhmä, nyt en ymmärrä :) Siis noita tukijalkoja ei mainittu tekstissä.
Ei tuossa - minäkin näen vielä lukea ;D
Mutta viimeisen viiden vuoden aikana ne tukijalat on mainittu jossain SFCn ylläpitämässä oppaassa.
Sitä voi jokainen miettiä, miksi tuo edellinenkään ei mahdu enää leirintäoppaaseen ;)
-
Maastoliikennelaki
4 §
Oikeus liikkua maastossa
Moottorikäyttöisell ä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.
Lupaa ei kuitenkaan tarvita:
8 ) taajaman ulkopuolella moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäyttämiseen ja pysäköimiseen tien välittömään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa;
Tuo Maastoliikennelain 4§ 8 kohta on muistaaksen tarkoitettu alunperin marjastajia, sienestäjiä ja muita maastossa liikkuvia varten, etteivät joudu pysäköimään autoaan tien laitaan liikennettä tukkimaan.
Mikäli metsätiellä on kulku estetty puomilla tai kivi esteellä, on este laitettu sen verran kauas, että tien alkupäähän mahtuu pysäköimään 2-4 henkilöautoa ennen estettä.
Harvoin siellä on ulkoiluun tai retkeilyyn liittyvää pysäköinti tarvetta yö aikaan. Joku yksinäinen yösuunistaja tai pöllöjen huhuilun kuuntelija saattaa tulla karavaanarin viereen pysäköimään satunnaisesti.
-
Mikäli metsätiellä on kulku estetty puomilla tai kivi esteellä, on este laitettu sen verran kauas, että tien alkupäähän mahtuu pysäköimään 2-4 henkilöautoa ennen estettä.
Ei kuitenkaan missään tapauksessa niin, että metsätie tukkeutuu, olisi sitten puomi, tai ei...
Itselläni kokemusta, kun marjastajat, tai keitä lienevätkään ovat jättäneet autonsa metsätien alkuun tukkien sen. Mene siinä sitten omalle palstalle tekemään hommia.
-
Tämä ympäristöministeriö n opas on mielestäni monipuolinen ja lähes täydellinen ohjeisto.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1 (https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38797/SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf?sequence=1)
Luonnossa liikkuja ei tarvitse tarkempaa nippelitietoa 8)
Tämä on kyllä hyvä paketti osata, leiriytymisen määritelmä Ympäristöministeriö n mukaan :
"Leiriytymisellä tarkoitetaan tilapäistä paikallaan oleskelua tai yöpymistä teltassa tai muussa majoit- teessa. Leiriytymiseen voidaan rinnastaa myös yö- pyminen ajoneuvossa kuten autossa tai veneessä.
Jokamiehenoikeudell a saa leiriytyä tilapäisesti leirinnän tarkoituksesta ja leiriytymistavasta riip- pumatta. Leiriytymisen yhteydessä ei saa kaivaa maata, kaataa puita tai muuten loukata maanomis-"
-
Tuo kertomasi tapaus on Aakku hieman erilainen kuin matkakulkineella yöpymisessä, jossa kuljettaja on paikalla ja tarvittaessa valmis siirtämään ajoneuvonsa nopeastikin. Ei pitäisi syntyä isompia ongelmia. Ainakaan minä en tuollaisesta pillastuisi.
Kyllä sopuli sialle antaa.... vai miten se meni.
-
Tuo kertomasi tapaus on Aakku hieman erilainen kuin matkakulkineella yöpymisessä, jossa kuljettaja on paikalla ja tarvittaessa valmis siirtämään ajoneuvonsa nopeastikin. Ei pitäisi syntyä isompia ongelmia. Ainakaan minä en tuollaisesta pillastuisi.
Kyllä sopuli sialle antaa.... vai miten se meni.
En tuota ihan noin nielaise....
Kyllä se vain on niin, että tässä maassa on niin paljon tilaa, että mitään ajoteitä ei ole syytä tukkia.
Tuollaisella hällä väliä toiminnalla yksi pilaa vain muiden maineen. Ei varmasti ole maanomistajan velvollisuus pyytää väistämään, jos omille tiluksilleen haluaa mennä.
Ja tämä oli sitten ainoastaan minun henkilökohtainen mielipiteeni. Muut saaat olla ihan mitä mieltä haluavat.
-
En tuota ihan noin nielaise....
Kyllä se vain on niin, että tässä maassa on niin paljon tilaa, että mitään ajoteitä ei ole syytä tukkia.
Tuollaisella hällä väliä toiminnalla yksi pilaa vain muiden maineen. Ei varmasti ole maanomistajan velvollisuus pyytää väistämään, jos omille tiluksilleen haluaa mennä.
Ja tämä oli sitten ainoastaan minun henkilökohtainen mielipiteeni. Muut saaat olla ihan mitä mieltä haluavat.
Mie oon samaa mieltä että sen verta pittää kahtoa pysäköidessä että ohi pääsee.
-
Jos tiellä on puomi niin ei tulisi mieleenkään pysäköidä niin että on minkäänlaisena esteenä, eikä tietty myöskään kääntöpaikalle joka monen puomin vierestä löytyy (talvikunnossapito puomille asti).
-
Meillä on aina lähtökohtana yöpymiselle se, että voiko ko.paikkaan jättää päivällä auton metsään retkelle lähtiessään, niin ettei se häiritse ketään..ja jos voi, se ei yleensä yölläkään ketään häiritse. Eli kämäisimmällekin metsätienpätkälle pysäköimme aina niin, että ohi pääsee.
t.Kaarina
-
Meillä on aina lähtökohtana yöpymiselle se, että voiko ko.paikkaan jättää päivällä auton metsään retkelle lähtiessään, niin ettei se häiritse ketään..ja jos voi, se ei yleensä yölläkään ketään häiritse. Eli kämäisimmällekin metsätienpätkälle pysäköimme aina niin, että ohi pääsee.
t.Kaarina
nyt on taas luettu lakitekstiä kuin raamattua, mutta kukaan ei ole kertonut omia kokemuksia siitä että on häädetty paikalta pois ja miksi. ehkä kaarina osaa parhaiten kertoa kokemuksen pohjalta missä tapauksessa hänet on pyydetty/käsketty siirtymään pois paikalta. itselle ei vielä kyseistä pyyntöä ole tullut, mutta en ole mihinkään metsä-auto tien varteen edes autoa pysäköinyt.
-
Siellä puomin takana tai metsätien päässä voi olla hakkuu tai sitten sellainen suunnitellaan sinne. Tiealueelle ei voi pysäköidä koska tienreuna ei välttämättä kestä tukkirekan painoa. Ei se auta että jättää esim. 3m vapaata tilaa jos tienreuna ei kestä.
-
Mitähän pahaa nyt tein?
Emme ole ikinä pysäköineet missään maassa siten, että kukaan olisi tullut pois käskemään. Suihkuun ja kahville on kyllä kutsuttu.
Ei vaskaan, nytpä muistan, Marokossa Agadirin Marjane-supermarketin pihalta kävi poliisi yrittämässä hätyyttää meitä ja noin kahtakymmentä muuta asuntoautoa pois mutta yöpuvuissa olevan karavaanari-miesporukan kanssa poliisin pitämän neuvonpidon seurauksena kaikki saivat luvan jäädä kun kun lähiseudun kaikki cämppärit olivat täynnä.
Leiirntäalueelle mekin olisimme tuoksi yöksi, matkallamme etelään ja itään, halunneet, mutta emme siis mahtuneet.
Että siellä siis kerran aiottiin häätää :)
t.Kaarina
-
Kun yöpymisestä on kyse, niin harvemmin me yöaikaan työmaalle pyritään. Jos pyritään niin onhan se mukavaa jos siinä tienpäässä on vaikka kahvipalvelu ja turinaseuraa hetkeksi. ;) Yleensä myös se on nähtävissä onko tie kuinka ahkerassa käytössä, se tietenkin vaikuttaa yöpymispäätökseen. Mutta toki jokainen tyylillään.
Joskus nuo tiet on sen verran kaposia ettei isompaa autoa saa riittävän sivuun.
-
Kyllä esimerkiksi puutavara-autot ajaa nykyisin monessa talossa kahta kolmea vuoro per vuorokausi. Samoin metsäkoneet.
Ja jos tie on puomilla suljettu niin se jo kertoo että kyseessä on yksityistie. Ja tien liittymää ei saa sulkea.
Ja jos siinä puomilla ei autoa saa riittävän sivuun, niin pakki päälle ja muualle ja äkin.
-
Jos rantaan päin menevä, vähän käytetyn näköinen tie on "puomitettu" kaadetulla ohuehkolla puulla ja oksilla, on rannalla joku ilmeisesti leiriytyneenä ja haluaa olla rauhassa muilta karavaanareilta. ;D
-
Mitähän pahaa nyt tein?
Emme ole ikinä pysäköineet missään maassa siten, että kukaan olisi tullut pois käskemään. Suihkuun ja kahville on kyllä kutsuttu.
t.Kaarina
Et mitään.
Kunhan yleisesti kommentoin esim. tukkirekan tai työkonetta kuljettavan rekan painoa. Piennar ei välttämättä kestä ja jopa suomessa ne ajaa kaikkina vuorokauden aikoina.
-
Minut on kerran poliisit häätäneet pois Raumalla. Kysyin minne päin on lyhin matka että Rauman kaupungin raja tulee vastaan. Ajelin rajalle ja jäin yöpymään uudestaan.
Kerran menin mökille, joku hinuri oli ajanut puomille asti ja jättänyt autonsa siihen. Oli sen verran tavaraa kannettavana että jätin oman auton hinurin auton taakse. Muutaman tunnin päästä menin katsomaan kun hönttiä ei kuulunut. Oli nostellut minun autoa lokasuojista sivuun ja hivuttanut autonsa jotenkin pois. Onneksi otin rekkarin ylös, että sain laittaa laskun, kun lokasuojat oli lommolla.
-
Minut on kerran poliisit häätäneet pois Raumalla. Kysyin minne päin on lyhin matka että Rauman kaupungin raja tulee vastaan. Ajelin rajalle ja jäin yöpymään uudestaan.
Kerran menin mökille, joku hinuri oli ajanut puomille asti ja jättänyt autonsa siihen. Oli sen verran tavaraa kannettavana että jätin oman auton hinurin auton taakse. Muutaman tunnin päästä menin katsomaan kun hönttiä ei kuulunut. Oli nostellut minun autoa lokasuojista sivuun ja hivuttanut autonsa jotenkin pois. Onneksi otin rekkarin ylös, että sain laittaa laskun, kun lokasuojat oli lommolla.
Ei ole helppoa toisilla.... :)
-
Minut on kerran poliisit häätäneet pois Raumalla. Kysyin minne päin on lyhin matka että Rauman kaupungin raja tulee vastaan. Ajelin rajalle ja jäin yöpymään uudestaan.
Mikäs oli syy, käyttäydyitkö sopimattomasti?? ;D
-
Selvää on ettei puomitetulle tai yksityistielle mennä ajelemaan ilman lupaa.
Mutta entäpä sellainen metsäautotie, jossa ei lue mitään. Onko minun selvitettävä tien omistaja vai tienomistajan merkittävä tie?
-
tienomistajan merkittävä tie?
Näin tyhmänä maalaisena olen tätä mieltä. ;D
Tässä lähistöllä on metsäautotie jota olen kulkenut, takavuosina sain avaimen puomiin tarvittaessa.
Muutama vuosi sitten tiehen tehtiin iso remontti. Kyselin yhdeltä osakkaalta, että miksi niin hyvään tiehen uhrataan niin paljon rahaa? Sanoi että "kruunun" avustuksen ehtona oli, että tehdään tarpeettoman iso remontti, tuli samoihin hintoihin osakkaille, kun pikku remontti olisi ollut ilman avustusta.
Nyt puomi on auki, tosin monilla teillä on 3 tonnin painorajoitus, jota harvoin valvotaan. En tiedä miten toimittaisiin jos tulisi riitatilanne? Ehkä poliisi "joutuisi" pienen rikesakon kirjoittamaan?
-
Niin se menee että yksityistie on merkittävä ja ilmoitettava käyttökielto. Ja jos tie on saanut kunnan tai valtion avustusta niin kieltoa ei voi laittaa. Meillä on äitin talolle ison tien varresta 3660 m matkaa ja koko tiellä pituutta 6 km. Se yksityistie joka saa kunnan avustusta eli ei ole voinut laittaa käyttökieltoa.
Mutta talon liittymä tie tuolle yksityistielle on taas 400 m pitkä ja se on sitten täysin yksityistie, kahden kiinteistö ja yhden maanviljeliän käytössä. Eli sen käyttöön pitää olla lupa periaatteessa, mutta kun merkkejä ei ole, niin....
-
Aivan ensin on maastoliikennelaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710
Moottorikäyttöisell ä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.
Lupaa ei kuitenkaan tarvita:
- taajaman ulkopuolella moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäyttämiseen ja pysäköimiseen tien välittömään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa; eikä (10.6.2011/623)
Moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttäminen maastossa
Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on maastossa käytettävä siten, että vältetään vahingon ja haitan aiheuttamista luonnolle ja muulle ympäristölle, kiinteistölle ja luontaiselinkeinoll e sekä tarpeettoman häiriön aiheuttamista asutukselle ja muulle ympäristölle.
Jokamiehenoikeudet
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Jokamiehenoikeudet(16989)
Voiko toisen maalla telttailla?
Telttailu (toisen maalla oleskelu) on jokamiehenoikeutta. Taajamissa maankäyttö rajoittaa huomattavasti tätä oikeutta, koska telttailusta ei saa aiheutua ”vähäistä suurempaa haittaa”. Kyseessä tulee aina olla tilapäinen oleskelu, muutoin vahingon haitan aiheuttamisen riski kasvaa. Lisäksi esimerkiksi viljelykäytössä olevilla pelloilla ja eräillä luonnonsuojelualuei lla ei saa telttailla.
Koskevatko jokamiehenoikeudet matkailuvaunuja? Voiko matkailuvaunun kanssa yöpyä kaikkialla, missä auton pysäköiminenkin on mahdollista vai tarvitaanko jokin muu lupa?
Matkailuvaunua koskevat samat säännökset kuin muitakin moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Ajoneuvossa saa yöpyä ja ajoneuvon saa pysäköidä maastoon tien välittömään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa.
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)
-
- taajaman ulkopuolella moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäyttämiseen ja pysäköimiseen tien välittömään läheisyyteen, jos turvallinen pysäköinti sitä edellyttää eikä siitä aiheudu alueen omistajalle tai haltijalle kohtuutonta haittaa; eikä (10.6.2011/623)
Pysäyttäminen ja yöpyminen kulkimessa on eri juttu.
-
Pysäyttäminen ja yöpyminen kulkimessa on eri juttu.
Niin, yöpyminen on pysäköintiä..
-
Ympäristöminieteriö n tekemä "jokamiehenoikeudet" opas sanoo selkeästi:
Tilapäinen oleskelu ja leiriytyminen
Luonnossa oleskelu ja leiriytyminen, kuten teltassa, ajoneuvossa
tai veneessä yöpyminen on sallittua, jos siitä ei aiheudu
vahinkoa tai haittaa maan omistajalle.
Pidempiaikaisesta oleskelusta ja leiriytymisestä on syytä
neuvotella maanomistajan kanssa, koska vahingon tai haitan
aiheutumisen riski kasvaa. Uimarannoilla telttailu ei yleensä
ole sallittua. Virkistysalueilla on usein erityisiä telttailupaikkoja
tai alueita, joille telttailu pyritään ohjaamaan. Yleisen järjestyksen
häiritseminen on kielletty yleisillä paikoilla kuten
puistoissa ja uimarannoilla.
-
Ympäristöminieteriön tekemä "jokamiehenoikeudet" opas sanoo selkeästi:
Oisko tuo nyt selvä. Puolen vuoden sisään taas kaivetaan pykälät esiin jos vanhat merkit pAikkaansa pitää. ???
-
Oikeudet ja oikeudet. Jos yövyn kulkimessa jossakin puskassa, ja joku tulee siitä sanomaan, en jää riitelemään vaan nostan kytkintä. Meidän on toimittava niin ettei puskaleirintä aiheuta kenessäkään karsastusta. Tuskin kukaan viitsii vapaa-ajan harrastuksen takia käräjille lähteä.
-
Ei viitsi maanomistajakaan.
-
Ei tuossa - minäkin näen vielä lukea ;D
Mutta viimeisen viiden vuoden aikana ne tukijalat on mainittu jossain SFCn ylläpitämässä oppaassa.
Sitä voi jokainen miettiä, miksi tuo edellinenkään ei mahdu enää leirintäoppaaseen ;)
Tämä tukijalka-soopa lähti liikkeelle SFC-karavaani pamppu Timo Piilosen ohjeesta.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/yoksi_uimarannalle_tiedatko_missa_matkailuautolla_saa_yopya
Yöpyessä on kuitenkin noudatettava vallitsevia pysäköintisääntöjä ja huomioitava varsinaisen leiriytymisen olevan kiellettyä. Leiriytymiseksi lasketaan esimerkiksi retkituolien sijoittaminen asuntovaunun ulkopuolelle ja matkailuvaunun tukijalkojen ulos ruuvaaminen.
Vinkit antoi leirintämatkailun valtakunnallisen keskusliiton SF Caravanin toiminnanjohtaja Timo Piilonen.
Tuo tukijalka-homma on SFC:n mielipide. Ei lainlaatijan. Minulla ei ole SFC-karavaanin tarraa kopissa, eikä tule, joten en myöskään noudata tuota ihmeellistä pykälää. Ehkä SFC-karavaani sakilla on sitten omat lait...
-
No onks tää luettavissa leiriytymiseksi...?
(https://karavaanari.org/kuvat/1480106557.jpg)
-
No onks tää luettavissa leiriytymiseksi...?
(https://karavaanari.org/kuvat/1480106557.jpg)
Rättäri ei ole asuntovaunu, siis ei ole! :D
-
Tämä tukijalka-soopa lähti liikkeelle SFC-karavaani pamppu Timo Piilosen ohjeesta.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/yoksi_uimarannalle_tiedatko_missa_matkailuautolla_saa_yopya
Yöpyessä on kuitenkin noudatettava vallitsevia pysäköintisääntöjä ja huomioitava varsinaisen leiriytymisen olevan kiellettyä. Leiriytymiseksi lasketaan esimerkiksi retkituolien sijoittaminen asuntovaunun ulkopuolelle ja matkailuvaunun tukijalkojen ulos ruuvaaminen.
Vinkit antoi leirintämatkailun valtakunnallisen keskusliiton SF Caravanin toiminnanjohtaja Timo Piilonen.
Tuo tukijalka-homma on SFC:n mielipide. Ei lainlaatijan. Minulla ei ole SFC-karavaanin tarraa kopissa, eikä tule, joten en myöskään noudata tuota ihmeellistä pykälää. Ehkä SFC-karavaani sakilla on sitten omat lait...
Jokamiehenoikeus sallii lyhytaikaisen leiriytymisen. Piilonen on sillä kannalla että vain leirintäalueyöpymis et ovat sallittuja. Toki mielipide ymmärrettävä huomioiden minkä järjestön nimissä mainittu.
-
Eipä ole vielä tullut vastaan valittajia yöpymisestä vaikka todella useita on leirintäalueiden ulkopuolella tehty. Kuitenkin käytänössä aina kyseessä on asfaltoitu alue. Siis parkkipaikka jonkun urheilukentän tai vastaavan vieressä. Meillä kun lapset harrastavat monia erilaisia urheilulajeja ja kisojen yhteydessä mennään asuntoautolla valmiiksi kilpailupaikalle edellisenä iltana kun usein ensimmäinen ottelu/laji on aamusta melko varhain. Nuo urheilu/jalkapallokenttien parkkipaikat ovat yleensä todella rauhallisia yöpymispaikkoja.
-
No onks tää luettavissa leiriytymiseksi...?
(https://karavaanari.org/kuvat/1480106557.jpg)
Jos nuo tuolit ei ole Sfc:n turvatoimikunnan hyväksymiä niin silloin se ei ole leiriytymistä. :)
-
^
Saako vapautuksen, jos ei ole Sätkässä SFC:n kerhotarraa.... :)
-
Luultavasti on kaikille parempi, että isompi massa määrätäänkin leirialueille ja ohjatun toiminnan piiriin.
Tuossa Sfc seniori ohjeessa huomiota kiinnitti tuo leiriminen yksityistiellä. Oma säännöstöni sanoo, etten edes mene ajelemaan kenenkään yksityisesti ylläpitämälle tielle, vaikka se ei kertakäyttönä lakia rikkoisikaan.
Paikoissa joissa käy ympäristöään arvostavia ihmisiä, en ole juuri havainnut roska- tahi muita nuotionpoltto-ongelmia. Kansallispuistojen yms parkit ovat huomattavan siistejä, jos ovat yli mopomatkan päässä kyliltä.
Osalle kulkijoista Lapinlääni on hylättyä jättömaata, jossa ei enää mikään oikeus tahi velvollisuus ole voimassa.
-
No onks tää luettavissa leiriytymiseksi...?
(https://karavaanari.org/kuvat/1480106557.jpg)
Kas, Petteri Orpollakin on Sätkä!
-
Osalle kulkijoista Lapinlääni on hylättyä jättömaata, jossa ei enää mikään oikeus tahi velvollisuus ole voimassa.
Valitettavasti. Lunta sataa ja kohta tulee etelästä euroopanomistajat kärry perässä... >:(
Vaan samanlaista se on kesälläkin. Pysähtykääs joskus vaikka Pättikäkoskella.
Siellä ovat kalastavinaan, vaikka ympäristö näyttää enempi kaatopaikalta.
-
Eipä ole vielä tullut vastaan valittajia yöpymisestä vaikka todella useita on leirintäalueiden ulkopuolella tehty. Kuitenkin käytänössä aina kyseessä on asfaltoitu alue. Siis parkkipaikka jonkun urheilukentän tai vastaavan vieressä. Meillä kun lapset harrastavat monia erilaisia urheilulajeja ja kisojen yhteydessä mennään asuntoautolla valmiiksi kilpailupaikalle edellisenä iltana kun usein ensimmäinen ottelu/laji on aamusta melko varhain. Nuo urheilu/jalkapallokenttien parkkipaikat ovat yleensä todella rauhallisia yöpymispaikkoja.
Aivan. Me kun mennään kesäteatteriin, parkkeerataan hyvissä ajoin. Otetaan jotakin taiteellisen silmän kirkastukseksi. Jäädään sitten yöksi esityksen jälkeen. :D
-
Valitettavasti. Lunta sataa ja kohta tulee etelästä euroopanomistajat kärry perässä... >:(
Vaan samanlaista se on kesälläkin. Pysähtykääs joskus vaikka Pättikäkoskella.
Siellä ovat kalastavinaan, vaikka ympäristö näyttää enempi kaatopaikalta.
Ko. paikassakin on suuri osa roskista sellaisia joissa on tekstit norjaksi.
-
Ko. paikassakin on suuri osa roskista sellaisia joissa on tekstit norjaksi.
Se ei jättäjästä vielä kerro mitään, vaikka norjalaiset ovatkin sieltä pahimmasta päästä.
-
Jokamiehenoikeus sallii lyhytaikaisen leiriytymisen. Piilonen on sillä kannalla että vain leirintäalueyöpymis et ovat sallittuja. Toki mielipide ymmärrettävä huomioiden minkä järjestön nimissä mainittu.
Tämähän siinä onkin, että Piilonen tekee myyräntyötä ja karkoittaa jäsenistöstä puskaparkkeihin mieltyneet, tai jopa niitä satunnaisesti käyttäneet.
Ja toisaalta Piilonen levittää mielikuvaa tietämättömille, että tuo olisi kiellettyä ja siitä saattaa sitten kehkeytä suukopua jos joku tuon jutun lukenut pitää sitä tosissaan ja alkaa kotipoliisiksi. Varsin harmillista harrastuksemme kannalta.
Harmi että järjestön bisneksen eteen tehdään tuommoisia perättömiä laukomisia julkisuuteen. Piilonenhan on myös SFC-Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja joten tässä on vahvasti rahantekomielessä heitetty harkittu uutisankka kyseessä, joka valitettavasti meni vielä kritiikittömässä mediassa läpi.
-
vaikka norjalaiset ovatkin sieltä pahimmasta päästä.
Ehkäpä ajattelevat roskaamisen täällä olevan luvallista. Norjassa näin kaksi roskaa. Toisessa luki "ilta sanomat", toisessa "valio maito"
-
Täällä Portugalissa on siivotonta.
-
Se ei jättäjästä vielä kerro mitään, vaikka norjalaiset ovatkin sieltä pahimmasta päästä.
Aikoinaan löyty metsätien varrelta törkykasa ja sehän on rikos! löytäjät tutkivat aikansa kasaa ja löytivät lehden jossa oli nimi ja osoite! arvaa kuka joutui maksamaan? ei ainakaan veronmaksaja
-
Täällä Portugalissa on siivotonta.
Oisitpa nähnyt miten Kairossa aikoinaan! nuotioita teiden risteyksissä ja siinain autiomaan hiekan alla olevat jätteet! maassa maan tavalla ???
-
Ehkäpä ajattelevat roskaamisen täällä olevan luvallista. Norjassa näin kaksi roskaa. Toisessa luki "ilta sanomat", toisessa "valio maito"
Siinä ihtessään ei ole Norjassakaan mitään tekstiä, köntsä ja paperia levikkeen laidalla.
-
No mitenhän tuo Portugali, Egypti ja Norja liittyvät tähän jokamiesoikeuteen? Missään noissa maissa ei ole laissa jokamiehen oikeutta.
Eikös aloitus ollut tarkoitettu Suomessa olevasta jokamiehenoikeudest a? Ja sekin periaatteessa koskee vain meitä suomalaisia. Esim marjan poiminta bisnestarkoituksess a ei enää kuuluu jokamiehen oikeuksiin.
Tästä ei ole vielä käyty oikeutta.
Olen matkannut vuosikymmeniä matkakulkimilla ja viime aikoina verroinkin olen paljon ollut siellä sun täällä puskaparkissa. Ei ole ollut ongelmaa näissä jokamiehenoikeuksis sa.
Mutta hei, ystävät hyvät, meillähän löytyy sitä kuuluisaa maalaistervettä järkeä.
-
Esim marjan poiminta bisnestarkoituksess a ei enää kuuluu jokamiehen oikeuksiin.
Tästä ei ole vielä käyty oikeutta.
Missäs tuollaisesta puhutaan...?
-
Missäs tuollaisesta puhutaan...?
Niinpä. Mielestäni useana kesänä on ainakin Thaimaasta ollut marjanpoimijoita Suomen metsissä joidenkin firmojen palkkalistoilla. Korjatkaa jos olen väärässä. :-\
-
Eikös aloitus ollut tarkoitettu Suomessa olevasta jokamiehenoikeudest a? Ja sekin periaatteessa koskee vain meitä suomalaisia. Esim marjan poiminta bisnestarkoituksess a ei enää kuuluu jokamiehen oikeuksiin
Jokamiehenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen Suomessa oleskelevan mahdollisuutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija. Jokamiehenoikeudet -esite kertoo jokamiesoikeuksiin liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
Milloin laki on muuttunut?
-
Tuolta löytyy vähän infoa.
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Jokamiehenoikeudet%2816989%29
http://www.ym.fi/download/noname/{1A3F4736-3223-48E6-8FD0-A38CD8C8E544}/57648
-
Onko Suomessa oleskeleva myös turisti, tai työluvan saanut...?
Löytyi yksi vastaus aikisempaankin väittämään:
"Myös isomman tai pienemmän ryhmän harjoittama kaupallinen marjojen poiminta on jokamiehenoikeutta (rikoslaki 28. luku 14 §). Toiminnan kaupallisuus ei vaikuta jokamiehenoikeuksii n. Luonnonsuojelualuei lla voi olla poimimista koskevia rajoituksia"
Vaikka täällä käy ammattimaisia marjanpoimijoita, niin silti suurin osa marjoista jää metsiin.
-
Milloin laki on muuttunut?
jokamiehenoikeus ei ole laki, eikä sitä ole laissa määritelty. Sillä ei ole myöskään perustuslain suojaa.
http://www.luonnossa.fi/Jokamiehenoikeus.php
-
Vaikka täällä käy ammattimaisia marjanpoimijoita, niin silti suurin osa marjoista jää metsiin.
Entäs sitten?
Menet metsään ja katsot, että ei oo kypsiä, viikon päästä uudelleen ja seuraavana päivänä paikka on täynnä puutarhatonttuja!
Vaikka 10km pääteistä olis hyvä raja, poimisivat sitten sieltä ne marjat 'jotka jää metsään'.
-
Aika hassu käsitys että metsä ja sen antimet ovat vain ihmistä varten.
Montako marjaa löytyy keväällä lumien sulattua?