Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: AnttiF - 10.04.2016 kello on 13:32

Otsikko: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: AnttiF - 10.04.2016 kello on 13:32
Mahtaakohan tämä olla oikea iskunvaimennin 1-akseliseen S10:iin: http://vaunushop.fi/index.php?id_product=1076&controller=product ? Löytyisiköhän jostain halvemmalla?

Onko asennuksessa käytettävä jotain viitekorkeutta, johon vaimennin kiristetään?
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: ------- - 10.04.2016 kello on 14:09
Trailcon. Vanha pois ja uus tilalle..
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: AnttiF - 10.04.2016 kello on 14:32
Trailcon.

Löytävätkö sopivan suoraan vai tarvitseekohan olla vanha mallina tai speksit?
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: K.E.V - 10.04.2016 kello on 15:10
Otat vaan Vaunushopista, ei näemmä kallis. Ja sen voi noutaakin Vihdistä jos lähellä asuu.
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: ------- - 10.04.2016 kello on 15:48
Löytävätkö sopivan suoraan vai tarvitseekohan olla vanha mallina tai speksit?

Juu löysivät ja tuo on pienempi iskultaan, Kuin normi..
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: Petrooli - 10.04.2016 kello on 22:49
Mahtaakohan tämä olla oikea iskunvaimennin 1-akseliseen S10:iin: http://vaunushop.fi/index.php?id_product=1076&controller=product ? Löytyisiköhän jostain halvemmalla?

Onko asennuksessa käytettävä jotain viitekorkeutta, johon vaimennin kiristetään?

Kun vaunu lepää omien pyörien varassa, niin siinä on se viitekorkeus johon iskari kiristetään. Muuten ainakin teoriassa silmäpultti kiristää puslan väärään asentoon ja se murtuu ennen aikojaan.
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: tsahkali - 10.04.2016 kello on 23:09
Kun vaunu lepää omien pyörien varassa, niin siinä on se viitekorkeus johon iskari kiristetään. Muuten ainakin teoriassa silmäpultti kiristää puslan väärään asentoon ja se murtuu ennen aikojaan.

Och samma på finska....: ??
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: jva61 - 10.04.2016 kello on 23:27
Ongelma tulee siitä kun silmäpultti kiristetään liian tiukkaan ja holkki puristuu jumiin, sillon kiertoliike kohdistuu holkin kautta vulkanoituun kumipuslaan ja irrottaa sen
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: tsahkali - 11.04.2016 kello on 09:05
Ongelma tulee siitä kun silmäpultti kiristetään liian tiukkaan ja holkki puristuu jumiin, sillon kiertoliike kohdistuu holkin kautta vulkanoituun kumipuslaan ja irrottaa sen

Enpä ole koskaan kuullut, että iskarin silmän olisi tarkoitus pyöriä pultin ympärillä....   ;D
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: Petrooli - 11.04.2016 kello on 09:56
Enpä ole koskaan kuullut, että iskarin silmän olisi tarkoitus pyöriä pultin ympärillä....   ;D

Tämäpä juuri ideana. Iskarin silmä ei pyöri pultin ympärillä, joten kumipusla joutuu kiertyilemään iskarin asennon mukaan. Jos tuo pultti on kiristetty silloin kun iskari on ääriasennossaan (rengas ilmassa ja iskari pitkänä), niin se joutuu olemaan pinkeenä rullalle väännettynä koko ennustettavan lyhyen elinkaarensa ajan. :'( Yleensähän iskari on ainakin jonkin verran vinoon asennettu suhteessa sen joustoliikkeeseen. Näin ainakin teoriassa. Mutta jos jotain asentaa, niin eikö kannata pyrkiä asentamaan se mahdollisimman oikein. Thumb
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: jva61 - 11.04.2016 kello on 10:03
Ja se oikein asunnus tarkottaa sitä että pulttia ei vedetä niin tiukkaan että pieru pääsee, sillon holkki on jumissa. Lukkomutterilla kiinni ja iskarin pitää liikkua holkin ja pultin välistä
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: kettunen - 11.04.2016 kello on 10:22
Ja se oikein asunnus tarkottaa sitä että pulttia ei vedetä niin tiukkaan että pieru pääsee, sillon holkki on jumissa. Lukkomutterilla kiinni ja iskarin pitää liikkua holkin ja pultin välistä
  HUH HUH .....Kuulkaahan tänään ei oo  enää aprillipäivä !!
Terv. Toivo
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: kettunen - 11.04.2016 kello on 10:33
  HUH HUH .....Kuulkaahan tänään ei oo  enää aprillipäivä !!
Terv. Toivo

Pieni lisäys edellliseen:
Alfa Mer korjauskäsikirjassa esim.Transitin iskarin (takapää) alamutteri kiristys 90 nm.
yläppään mutteri 150 nm.

Terv. Toivo
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: jva61 - 11.04.2016 kello on 10:47
Voi hyvinki olla näin. Siinä täytyy olla vahva kiinnityspiste ettei litisty kasaan.  Siihen silmäkiinnitykseen kun kuitenki kohdistuu pieni kiertorasitus ja jos kumiin vulkanoitu holkki litistyy jumiin niin liike ei synny pultin ja holkin väliin vaan kumiinvulkanoidun holkin ja kumin väliin, sitte se holkki repeää ajanoloon irti kumista ja kuluttaa reikäänsä väljäksi ,surauksena on koliseva iskarin alapää
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: AnttiF - 11.04.2016 kello on 12:27
Tämmöiset siellä oli:
(http://i831.photobucket.com/albums/zz232/anttif/IMG_20160411_120634_zps7odn3azm.jpg) (http://s831.photobucket.com/user/anttif/media/IMG_20160411_120634_zps7odn3azm.jpg.html)

Kylläpä kurlasi öljyä liikuteltaessa. Toivottasti vaunun vatkaaminen vähenee uusilla. Trailcon tilaa iskarit tehohydraulista, joten suosittelivat hakemaan sieltä. Löysin guugelilla BPWn varaosanumerolla 07506 Kewneriltä edullisimmat, sama tavara mitä vaunushop myy.
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: tsahkali - 11.04.2016 kello on 13:36
Tämäpä juuri ideana. Iskarin silmä ei pyöri pultin ympärillä, joten kumipusla joutuu kiertyilemään iskarin asennon mukaan. Jos tuo pultti on kiristetty silloin kun iskari on ääriasennossaan (rengas ilmassa ja iskari pitkänä), niin se joutuu olemaan pinkeenä rullalle väännettynä koko ennustettavan lyhyen elinkaarensa ajan. :'( Yleensähän iskari on ainakin jonkin verran vinoon asennettu suhteessa sen joustoliikkeeseen. Näin ainakin teoriassa. Mutta jos jotain asentaa, niin eikö kannata pyrkiä asentamaan se mahdollisimman oikein. Thumb

Näinpä juuri.  Thumb
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: kettunen - 11.04.2016 kello on 13:58
Enpä ole koskaan kuullut, että iskarin silmän olisi tarkoitus pyöriä pultin ympärillä....   ;D
En oo minäkään.
Kyllä normaali silmukalla oleva iskari kuuluu minun mielestäni  kiristää ohjetiukkuuteen siten,että  vaunu/ auto lepää pyörillään,(n.s.nollapiste) ja kyllä se pusla joka on sen kumin sisällä ei pyöri pultin ymprillä, jos sen kuuluisi pyöriä siinä olisi laakeri.
ei siihen niin isoa kieroa tule, kumi joustaa riittävästi.
Ei lehtijousen puslan pulttejakaan jätetä löysälle, vaikka siinä on enemmän liikettä kuin iskarissa.
Terv. Toivo



Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: jva61 - 11.04.2016 kello on 14:02
Jokainen kiristäköön pulttinsa miten haluaa. Tarvikekauppiaanki pitää pärjätä. Jos yksinkertasta asiaa ei halua ymmärtää niin minkäs sille voi, olen ammattikoulutukselt ani autoasentaja :o

Jos tuota edellä ollutta kuvaa katot niin huomaat ylä holkin olevan vulkanoinnista irti
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: K.E.V - 11.04.2016 kello on 14:27
Jokainen kiristäköön pulttinsa miten haluaa. Tarvikekauppiaanki pitää pärjätä. Jos yksinkertasta asiaa ei halua ymmärtää niin minkäs sille voi, olen ammattikoulutukselt ani autoasentaja :o
No sillähän ei täällä mitään väliä  :(
Kyllä "asijantuntijat" tietää kaiken paremmin.
Vaikka tuokin mitä kerroit on tautisen tosi. ;)
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: AnttiF - 11.04.2016 kello on 15:25
Jos tuota edellä ollutta kuvaa katot niin huomaat ylä holkin olevan vulkanoinnista irti

Ei se kyllä irti ole. Molemmat puolet on kyllä vulkanoitu noin toispuoleisesti.
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: AnttiF - 11.04.2016 kello on 15:35
Ja se oikein asunnus tarkottaa sitä että pulttia ei vedetä niin tiukkaan että pieru pääsee, sillon holkki on jumissa. Lukkomutterilla kiinni ja iskarin pitää liikkua holkin ja pultin välistä

No sittenhän se vasta kolaisikin kun molemmissa päissä olisi välystä :) Välys sen kun lisääntyisi kun kalvaisi pulttia vasten! Kyllä yleensä puslat kiinni vedetään ja samoin puslapäiset iskarit. Iskareissa monesti viitekorkeus johon kiristetään ja normipuslat auton ollessa tassuillaan, kuten ilmeisesti nämäkin iskarit.
Otsikko: Vs: Solifer S10 -99 iskunvaimentimet
Kirjoitti: 0yxxy0 - 11.04.2016 kello on 16:53
Ja se oikein asunnus tarkottaa sitä että pulttia ei vedetä niin tiukkaan että pieru pääsee, sillon holkki on jumissa. Lukkomutterilla kiinni ja iskarin pitää liikkua holkin ja pultin välistä

Tämähän aiheuttaa ylimääräistä kolinaa sitten kun rauta hakkaa rautaa. Menee kumipuslan ajatus hukkaan.