Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: JariS - 11.03.2016 kello on 12:41
-
Uusi projekti meneillään, eikä mitään aiempaa kokemusta Aldesta, joten tiedustelisin mikä mahtaa olla kuvassa näkyvä vipu, lämminvesivaraajan pohjassa, kääntyy n.30° ?
Kuvat isonee klikkaamalla.
(http://i2.aijaa.com/t/00863/14121222.t.jpg) (http://aijaa.com/zC8UI6)
..ja sitten tuo ohjauspaneelin keskimmäinen kytkin...mikähän on käyttötarkoitus, sitä kun napsauttelee puolelta toiselle, rele naksahtaa sähköpatruunan kyljessä silloin kun patruuna on kytketty paneelin kytkimestä päälle ?
(http://i5.aijaa.com/t/00671/14121227.t.jpg) (http://aijaa.com/MT7eMa)
..sähköpatruuna näyttää tuolta:
..jotain vikaa siinä(kin) on, kun vikavirtasuoja laukeaa jos kytkee patruunaan paneelista päälle, mittarilla tarkistin ja ainakaan pistotulpassa kumpikaan kosketin ei ollut yhteydessä suojamaahan.
(http://i8.aijaa.com/t/00712/14121229.t.jpg) (http://aijaa.com/gQh9Yr)
-
Ensimmäinen (kait) on Paluukiertovipu jolla suljetaan lämmityksen nestekierto käytettäessä kuumaa vettä kesällä. Ko. vivun on tärkeä aina lämmitettäessä olla aukiasennossa, eikä sitä normaalisti kesäkäytössäkään tarvitse sulkea. (Kabe 85 käyttöohjeesta)
T= Termostaatin ohituskytkin (samasta opuksesta)
-
Ensimmäinen (kait) on Paluukiertovipu jolla suljetaan lämmityksen nestekierto käytettäessä kuumaa vettä kesällä. Ko. vivun on tärkeä aina lämmitettäessä olla aukiasennossa, eikä sitä normaalisti kesäkäytössäkään tarvitse sulkea. (Kabe 85 käyttöohjeesta)
T= Termostaatin ohituskytkin (samasta opuksesta)
Kiitos näistä....pari täsmennystä jos löytyisi:
Kummassahan asennossa tuo kierto on mahdollisesti suljettu ?
Entäs tuo termostaatin ohitus...lienee kiertovesipumpun huonetermostaatin ohitus(ts.pakkokäyttö), niin kuin tuossa alde 2923:n ohjeessa ? ->
G. Normaaliasento 12 ja 230 voltin kiertonestepumppua
varten. Pumppua ohjaa huonetermostaatti.
H. Vakioasento 12 ja 230 voltin kiertonestepumppua varten.
Pumppu on vakiokäytössä ja huonelämpötilaa
säädetään pannun termostaatin ohjauspyörän avulla ja
pannun järjestelmälämpötil a on säädettävissä. Vakioasentoa
käytetään esimerkiksi silloin, kun vaunussa on
useita ihmisiä. Jos kuitenkin istutaan lähellä huonetermostaattia,
voi kiertonestepumpun toiminta
keskeytyä, jolloin lattialla ja ikkunoissa esiintyy
kylmävetoa. Tämä tilanne estetään pitämällä pumppu
vakiokäytössä.
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Alde/Alde%202923.pdf
-
Kiitos näistä....pari täsmennystä jos löytyisi:
Kummassahan asennossa tuo kierto on mahdollisesti suljettu ?
Entäs tuo termostaatin ohitus...lienee kiertovesipumpun huonetermostaatin ohitus(ts.pakkokäyttö), niin kuin tuossa alde 2923:n ohjeessa ? ->
G. Normaaliasento
H. Vakioasento
Tuossa sinun alde:ssasi ei tuota namiskuukkelia olekkaan jossa olisi G. normaaliasento ja H. vakioasento, ei ainakaan tuon kuvasi mukaan?
Kun termostaatti ohitetaan niin silloin huonetermostaatti ei ohjaa kumpaakaan (12v/120v) pumppua. Silloin lämpö säätyy tuolla alden omalla termostaatilla. Sillä isolla mustalla pyörällä joka säätää järjestelmän veden lämpötilan, eli mainitsemasi pakkosyöttö on silloin käytössä. Noin muistaisin, koitan vielä varmistaa tuon jostakin kun se ei tuosta kaben opuksesta selviä.
En muista tuon vivun kiinni/aukiasentoa, mutta se on helppo kokeilla. Kun alde on päällä ja kiertovesipumput toimii niin, jos patterit ei lämpiä niin käännä vipu toiseen asentoon. Kävin tuolla vaununraadossa katsomassa ja se vipu sinulla on nyt aukiasennossa. Se näyttäisi myös vähän vuotavan, tuo ongelma saattaa poistua kiristämällä.
Tuolla jossakin sivujen syövereissä on laittamani kuva tuosta puretusta pöntön päädystä, en muista selvisikö siitä tuon vivun asentojen merkitys.
-
Tuossa sinun alde:ssasi ei tuota namiskuukkelia olekkaan jossa olisi G. normaaliasento ja H. vakioasento, ei ainakaan tuon kuvasi mukaan?
Juu tiedän , eri merkinnät , mut sama vaikutus, eiks niin....En muista tuon vivun kiinni/aukiasentoa, mutta se on helppo kokeilla. Kun alde on päällä ja kiertovesipumput toimii niin, jos patterit ei lämpiä niin käännä vipu toiseen asentoon. Kävin tuolla vaununraadossa katsomassa ja se vipu sinulla on nyt aukiasennossa. Se näyttäisi myös vähän vuotavan, tuo ongelma saattaa poistua kiristämällä.
Tuolla jossakin sivujen syövereissä on laittamani kuva tuosta puretusta pöntön päädystä, en muista selvisikö siitä tuon vivun asentojen merkitys.
Tiputtaminen tiedossa ja siitä taitaa johtua tuo sähköpatruunan ongelmat, neste tippuu suoraan patruunan päälle.....mutta mitenkähän sitä hantaakia saisi kiristettyä? , tuo pömpeli on viheliäisessä paikassa , eikä sinne ole oikein meinaa taipua/nähdä.
-
Tiputtaminen tiedossa ja siitä taitaa johtua tuo sähköpatruunan ongelmat, neste tippuu suoraan patruunan päälle.....mutta mitenkähän sitä hantaakia saisi kiristettyä? , tuo pömpeli on viheliäisessä paikassa , eikä sinne ole oikein meinaa taipua/nähdä.
http://karavaanari.org/index.php/topic,10088.msg185864.html#msg185864
Noissa kuvissa tuo pääty purettuna
Ota tuosta vivusta kiinni ja koita vetää sitä vähän alaspäin (nitkuttamalla). Jos se tulee niin siinä on pieni kiristysvara.
Tuo vipu on lukittu kiinni akseliin kuusiokololukitusmu tterilla. Akselin päästä jollakin työkalulla kiinni, ruuvi auki, vedä akselia alaspäin, nosta vipu niin ylös kuin menee ja käännä lukitusmutteri kiinni. Nyt tuon sulkuläpän pitäisi olla hieman tiiviimpi. Siellä sisäpuolella muistaakseni on joku jousi (ei näy kunnolla kuvassa) ja se kiristyy tuolla keinoin. Noin minä aikanaan sain tuon vuodon loppumaan. No näkyyhän se jousi tuossa yhdessä kuvassa lämminvesikierukan sisällä.
Onhan tuo vähän ahdas paikka, mutta ei tekemätön.
-
http://karavaanari.org/index.php/topic,10088.msg185864.html#msg185864
Noissa kuvissa tuo pääty purettuna
Ota tuosta vivusta kiinni ja koita vetää sitä vähän alaspäin (nitkuttamalla). Jos se tulee niin siinä on pieni kiristysvara.
Tuo vipu on lukittu kiinni akseliin kuusiokololukitusmu tterilla. Akselin päästä jollakin työkalulla kiinni, ruuvi auki, vedä akselia alaspäin, nosta vipu niin ylös kuin menee ja käännä lukitusmutteri kiinni. Nyt tuon sulkuläpän pitäisi olla hieman tiiviimpi. Siellä sisäpuolella muistaakseni on joku jousi (ei näy kunnolla kuvassa) ja se kiristyy tuolla keinoin. Noin minä aikanaan sain tuon vuodon loppumaan. No näkyyhän se jousi tuossa yhdessä kuvassa lämminvesikierukan sisällä.
Onhan tuo vähän ahdas paikka, mutta ei tekemätön.
No niin, kiristetty on, akseli tuli alaspäin parimilliä..... vielä ei tiputtelu loppunut, mutta seurataan.
Suuret kiitokset Ruutiukolle hyvistä vinkeistä.
Sähköpatruunaa samalla tutkailin paremmin ja vastukset toimii, mutta kiertovesipumpun kytkentä laukaisee vikavirtasuojan, joten vika paikallistettu pumppuun.....
....minkäs moinen rakenne siinä on, pitänee tyhjentää nesteistä ennen noiden neljän ruuvin irroitusta ?
Vai kannattaako päätään sen vuoksi vaivata, hoituu tuo nesteen kierrätys 12v pumpulla yhtä lailla
(http://i8.aijaa.com/t/00477/14122116.t.jpg) (http://aijaa.com/iydXU1)
-
Vuotava neste on rikkonut pumpun, niin oli käynyt minullakin oli täynnä ruostetta. Letkut tukkoon puristimilla niin ei tarvitse tyhjentää kokonaan ja uusi pumppu tilalle.
-
Jos vuoto ei tuolla korjaannu, niin sitten laite pöydälle ja purkuun. Anna ensin kuitenkin varmuudeksi sille vivulle vähän liikettä.
Aikanaan kysyin tuon pöntön hintaa ja silloin se oli senverran hintava että korjaaminen kannatti. En tiedä vieläkö noita jostakin löytyisi. Minun ei tarvinnut tuota venttilisysteemiä tuon remontin yhteydessä purkaa kun se piti jo tuolla kiristämisellä, eli vika oli ilmeisesti vivun akselin tiivistepinnassa. Jonkinlainen tiivistehän siellä on oltava ja jos vika on siinä niin silloin ei auta kuin tiivisteen vaihto.
Minun mielipiteeni on että kaikki mikä on autossa, sen pitää myös toimia. Ota vaan se sähköpatruuna ja pumppu irti, vika saattaa vielä olla helposti korjattavissa.
Onhan tuo sellaista puuhastelua, mutta on se mukavampi olla reissussa kun tietää mikä ei ainakaan heti petä, kun se on itse korjattu. :)
-
Meneeko sähköpatruunaan tämä pumppu ?
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=812
-
Näyttäisi uusi sähköpatruuna pumpuineen maksavan 489€ sarkacaravaanissa.
-
Torilla on ollut myynnissä käytettyjä sähköpatruunoita huomattavasti edullisemmin.
-
Meneeko sähköpatruunaan tämä pumppu ?
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=812
Menee.
-
Torilla on ollut myynnissä käytettyjä sähköpatruunoita huomattavasti edullisemmin.
Kannattaa olla tarkkana.
-
Menee.
Kiitos tiedosta ,
Nyt en ole ostamassa , ainakaan uutta 230v pumppua....tiedä vaikka käytetty jostain löytyis , käytetään nyt 12v pumppua toistaiseksi, kunhan uusi moottori saapuu.
-
Hyllyssä on muistaakseni ehjä moottori, mutta en ihan varmaksi muista miten se tuohon sopii.. Voi löytyä priimuksen 2590 sähköpatruunakin kun nurkkia kaivelee. Ilmoita jos kiinnostaa..
-
Käytetään nyt 12v pumppua toistaiseksi, kunhan uusi moottori saapuu.
Tämä nyt menee osittain projekti tyyppiseksi jutusteluksi, mutta haitanneeko...otsik koa en pystynyt muuttamaan tai en ainakaan osannut.
No niin, alkais taas neste kiertämään järjestelmässä....
12v pumppuun tilasin korjaussarjan, kun juoksupyörän laakeri oli kadonnut ja siitä myös puuttui pala.
Korjaus sarjan akselia piti lyhentää n.4cm, ilmeisesti uudemmat pumput on pidempiä ja paisuntasäiliöt korkeampia, kun pumppu muuten näyttää samalta...moottori toimi aiemmin, mutta lakkasi toimimasta kun sitä nypin, joten piti sekin vielä tilata.
Kuvat isonee klikkaamalla.
(http://i1.aijaa.com/t/00458/14125129.t.jpg) (http://aijaa.com/PIiiTo)
Olisko tuo vanha ollut peräti alkuperäinen ulkonäöstä päätellen...
Moottorin sisältä tuli kaksi metallin palaa, mutta en löytänyt niille kuuluvaa paikkaa, mistä lie tulleet...kommutaat tori oli kulunut kartioksi noin 0,4mm, hiiliä vielä oli reilusti.
(http://i11.aijaa.com/t/00424/14125130.t.jpg) (http://aijaa.com/xS5dRn)
Mitenkä on, kuuluuko tuon alammaisen tiiviste tms. kumin olla tuollainen vai pitäisikö sen olla suora ?
(http://i3.aijaa.com/t/00500/14125131.t.jpg) (http://aijaa.com/iwNe31)
(http://i2.aijaa.com/t/00253/14125132.t.jpg) (http://aijaa.com/Xedi1b)
Nesteet pitää vaihtaa ja järjestelmä huuhdella....melko surkean näköista tavaraa nuo vanhat, lienee alkuperäiset, ruostetta ainakin on.
-
Mitenkä on, kuuluuko tuon alammaisen tiiviste tms. kumin olla tuollainen vai pitäisikö sen olla suora ?
Kuuluu olla suora.
-
Kuuluu olla suora.
Mikähän sen alkuperäisen halkaisija on mahtanut olla, pitänee leikata uusi vai saaneeko kaupasta?
Tuo on jostain syystä venynyt, kun tuolla putken juurella on reilusti tyhjää....ei nyt ihan läpi tule , muttei paljoa puutu, vai onko miten tarkkaa mitoitukseltaan , ulkokehällä on nuo kolme lovea, ilmeisesti neste pääsee niistä paisuntasäiliöön ja takaisin ?
-
Kuuluu olla suora.
Hmm, ei se pysy suorana kun tuo kumi painuu pumpun syvennykseen, vai onkohan tuo oikean kokoinenkaan .....sen ulkohalkaisija on sama kun sen yläkuminkin jolla pumppu on kiinnitettynä mutterilla kanteen ?
-
Poraa pumpun varteen reikä 8mm:ksi.
(http://karavaanari.org/kuvat/1458380618.jpg)
-
Ootappa jaris mulle ehkä tulee täysin uus pannu missä on pumppu mukana, tehään siitä kaupat jos on sama.
-
Hmm, ei se pysy suorana kun tuo kumi painuu pumpun syvennykseen, vai onkohan tuo oikean kokoinenkaan .....sen ulkohalkaisija on sama kun sen yläkuminkin jolla pumppu on kiinnitettynä mutterilla kanteen ?
Se, että ei ole suora ei tarkoita sitä, etteikö pumppu toimisi normaalisti. Se on alkuperäisesti suora. ;)
-
Ootappa jaris mulle ehkä tulee täysin uus pannu missä on pumppu mukana, tehään siitä kaupat jos on sama.
Eipä nyt ole pannulle käyttöö, kun vanha on hyvässä kunnossa Thumb
-
Se, että ei ole suora ei tarkoita sitä, etteikö pumppu toimisi normaalisti. Se on alkuperäisesti suora. ;)
Jep , tein uuden silikoonilevystä , hyvin tuo tuntuu toimivan Thumb